• Textstorlek A A
  • Hem
  • Biltester
  • Provkörd: Toyota Rav4 –...

Provkörd: Toyota Rav4 – originalcrossovern

Vår flygande reporter Nils Svärd befinner sig utomlands där han provkör nya Toyota RAV4. Bilen som uppfann crossoversegmentet har vuxit till sig och bjuder nu på hela 138 liter mer bagageutrymme än tidigare. Men den ska ändå vara billigare att köra!

Toyota Rav4 crossover barcelona

Så här mysigt har Nisse det med sin crossover i Barcelona.

Hallå Nisse, var håller du hus i dag?

"Hej, jag befinner mig strax utanför Barcelona för att ta pulsen på nya Toyota RAV4."

Ah, Spanien – härligt. Har du skönt väder?

"Jovars, kvicksilvret visar tvåsiffriga plusgrader och halsduken samt tjocktröjan är nedpackad i väskan."
 
Hur är nya RAV4 då? Vad är nytt?

"Äntligen stämmer modellsiffran. Detta är faktiskt den fjärde generations Rav – eller Reactional Active Vehicle som bokstavskombinationen står för. Så nu är den RAV4 på riktigt."
 
Ok, vad är första intrycket av själva bilen?

"Generationsskiftet går inte att ta miste på. Nya RAV4 har ett nytt ansikte, inte helt olik nya Auris. Sedan har den fått en ny karossform. Nya RAV4 är 20,5 cm längre och 2,5 cm lägre. Det gör mycket för proportionerna som känns mer välbalanserade än tidigare. En annan nyhet är att bakluckan inte längre är sidohängd utan gångjärnen sitter uppe vid taket som på en vanlig bil. Det är bra."
 
Vad överraskar positivt så här långt?

"De större yttermåtten samt ett axelavstånd som är tio cm längre än tidigare ger en rymligare kupé. Det kommer nog att uppskattas av många. Personligen finner jag mig väl tillrätta bakom ratten. Nu kan man sänka ned stolen närmare golvet. Äntligen känns det som man sitter i bilen, inte på bilen. Dessutom är rattvinkeln mer personbilsliknande. Sköna körpositioner är inget som Toyota har skämt bort oss med under åren. Det kan jag säga som gammal Avensisägare."
 
Vad är negativt?

"Tyvärr fortsätter Toyota med sin dåliga vana att endast erbjuda xenonljus till toppversionen Executive. Vill man ha bra ljus till en dieseldriven RAV4 måste man hosta upp hiskeliga 344 900 kr. Det är väldigt mycket pengar för en SUV som ändå bara är 4,5 meter lång. Det blir till att komplettera med extraljus istället om inte Toyota ändrar sin prispolitik."
 
Toyota påstår att den nya generationen ska vara roligare att köra?

"Ja, de vill lyfta fram körupplevelsen mycket mer än tidigare. Fyrhjulsdriften har kalibrerats om till nya RAV4 samt kryddat nykomlingen med några andra mer förarorienterade trix. Men har de lyckats? Det berättar jag i ett kommande nummer av ams."
 
Ok, vet du när den kommer till Sverige och hur är prisbilden?

"Nya RAV4 har Sverigepremiär i slutet på mars. Priserna börjar på 237.900 för 2,0 bensin 4WD."

Svenska priser:

Bensin:
* RAV4 2,0 237.900 kr
* RAV4 2,0 Active 256.900 kr
* RAV4 2,0 Executive 293.900 kr

Diesel:
* RAV4 2,2 D-4D 288.900 kr
* RAV4 2,2 D-4D Active 307.900 kr
* RAV4 2,2 D-4D Executive 344.900 kr

Toyota Rav4 är kung bland crossoverbilar!
168
251

Redaktör på auto motor & sport, Sverige.

Alla artiklar Kontakta

Det finns 33 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Provkörd: Toyota Rav4 – originalcrossovern
    ABT Postat: 2013-02-27 17:34

    Hopplöst efter. Omkörda av sydkoreaner, tyskar och även svenskar.

  • #2 Re: Provkörd: Toyota Rav4 – originalcrossovern
    Micke Postat: 2013-02-27 17:41

    ABT och det vet du innan du provkört? Innan riktiga tester har skett.

  • #3 Re: Provkörd: Toyota Rav4 – originalcrossovern
    dick Postat: 2013-02-27 19:46

    Intressant att ställa den mot nya Forester.
    Där har ni ett testförslag.

  • #4 Re: Provkörd: Toyota Rav4 – originalcrossovern
    Lars Postat: 2013-02-27 20:15

    Ser fin ut. Säkert "klockren" att äga. Kul att Toyota äntligen satsar lite på kördynamik också och inte bara på kvalité. Nog för att jag ser lite halvtaskigt, men påminner den inte lite om Subarus gamla B9 Tribeca ?? Hur som helst, den ska provas när den kommer

  • #5 Re: Provkörd: Toyota Rav4 – originalcrossovern
    Kalle Postat: 2013-02-27 21:38

    Är den inte väl lik en Lexus? Hur som helst betydligtbrenare i linjerna än en korean! Den ser ju inte ut att ligga i samma klass som en XC60, men inte heler på prislappen :). Ska kolla den närmare.

  • #6 Re: Provkörd: Toyota Rav4 – originalcrossovern
    TB Postat: 2013-02-27 21:44

    Nisse har fel i aortikeln! Det finns xenon på Active style från 315.000 (diesel). Det är 30 lakan lägre än vad som påstås!

  • #7 Re: Provkörd: Toyota Rav4 – originalcrossovern
    Dady Postat: 2013-02-27 22:13

    Det är inte värt att lägga 300.000 sek på en japansk eller koreansk SUV de pengarna ska läggas på SUV från Germany så klart allt annat är garanterad förlust affär på alla sätt redan från början ! Det ser bra ut på papper men live känslan upplevs som bäst i BMW,AUDI,MB - SUV-ar !

  • #8 Re: Provkörd: Toyota Rav4 – originalcrossovern
    Hans Postat: 2013-02-27 23:01

    Ja ha Dady då får man väl köpa en tysk bil då om det är som du säger.

  • #9 Re: Provkörd: Toyota Rav4 – originalcrossovern
    Nisse Svärd (ams) Postat: 2013-02-28 00:33

    Hej TB!

    Det är inte det som står i det material som jag fått från Toyota Sverige. Har också frågan vår svenska VD samt presstalesman och vad som bekräftas är att xenon endast är till Executive-versionen. Skulle xenon dyka upp i den betydligt mer prisvärda Active-versionen så är det en glädjande nyhet!
    /ams-Nisse

  • #10 Re: Provkörd: Toyota Rav4 – originalcrossovern
    x Postat: 2013-02-28 01:59

    Nisse Svärd (ams) skrev:
    Hej TB!

    Det är inte det som står i det material som jag fått från Toyota Sverige. Har också frågan vår svenska VD samt presstalesman och vad som bekräftas är att xenon endast är till Executive-versionen. Skulle xenon dyka upp i den betydligt mer prisvärda Active-versionen så är det en glädjande nyhet!
    /ams-Nisse

    Jag har svenska broschyren uppslagen framför mig nu. Enligt den följer xenon mycket riktigt med i Active-paketet.

  • #11 Re: Provkörd: Toyota Rav4 – originalcrossovern
    Holländaren Postat: 2013-02-28 06:17

    Visst heter det väl "Recreational Active Vehicle" istället för "Reactional"?

  • #12 Re: Provkörd: Toyota Rav4 – originalcrossovern
    Nisse Svärd (ams) Postat: 2013-02-28 07:45

    Hej "x".

    Det låter utmärkt om det är så att xenon finns med Active-paketet. Det paketet är det vettiga och jag håller tummarna att din broschyr är korrekt och att det häfte som vi journalister fått är fel.

    /Nisse – som en gång i tiden ägde förra generationen Avenesis D-4D Executive – för att få xenonljus.

  • #13 Re: Provkörd: Toyota Rav4 – originalcrossovern
    Nisse Svärd (ams) Postat: 2013-02-28 07:49

    @ Holländaren

    Även här måste jag hänvisa till Toyotas egna information. De skriver att Toyota var först ut 1994 med "den första Reactional Active Vehicle med fyrhjulsdrift (RAV4).

    Fast din betydelse har en betydligt mer verklighetsförankrad ordalydelse. "Reactional" låter mer som en PR-mässig klysch-bingo ...

    /Nisse

  • #14 Re: Provkörd: Toyota Rav4 – originalcrossovern
    Nisse Svärd (ams) Postat: 2013-02-28 07:51

    Nu ska jag ut och köra dieselversionen D-4D. Igår var det bensinversionen som gällde.

    Är det något speciellt ni vill veta med nya RAV4 så hojta till i kommentatorsfältet så ska jag försöka få med det i artikeln som kommer i tidningen framöver.

    /Nisse

  • #15 Re: Provkörd: Toyota Rav4 – originalcrossovern
    zamboni Postat: 2013-02-28 10:05

    Man får köra ganska många år för att räkna hem dieselns merkostnad , 50.000+ SEK herregud !
    Bygger de dieslarna av platina eller ?

  • #16 Re: Provkörd: Toyota Rav4 – originalcrossovern
    svempa Postat: 2013-02-28 12:25

    hej vi har en RAV4 MY 07 hemma. Som Nisse skriver sitter man "på" bilen, int ei bilen. Men min fru och även jag (som är egentligen den aktiva föraren) tycker att det passar bra för den här typen av bilen (litet högre, litet mer åt lastbilshållet om jag nu överdriver litet) Andra SUV som Tiguan, Qashqai, osv är mer personbil. BMW X1 och kompani är egentligen litet mitt emellan. Jag vill inte ge mig i diskussionen vem som är förre eller efter, det finns för-och nakdelar med alla de typer av bilar och därför kan man ju välja (TACK OCH LOV i gamle DDR fanns det ju bara Wartburg och Trabant, och det var ju inte bra heller). Så vi är väldigt nöjda med var RAV4 som vi sitter på istället för i :-)

  • #17 Re: Provkörd: Toyota Rav4 – originalcrossovern
    Fredrik Postat: 2013-02-28 12:42

    Nisse Svärd.

    Hur är nya Rav 4 med dieseln och automat mot nya Hyundai Santa fe med automatlåda? Ett första intryck? Kvalitetskänsla i inredningen mellan de båda m.m?

  • #18 Re: Provkörd: Toyota Rav4 – originalcrossovern
    dl Postat: 2013-02-28 13:06

    Enligt förhandsbroschyren så ingår Bi-Xenon i Active Style-paketet. Kostar alltså ca;
    2.0: 264 900 kr D4D: 315 900 kr

  • #19 Re: Provkörd: Toyota Rav4 – originalcrossovern
    dl Postat: 2013-02-28 13:06

    Enligt förhandsbroschyren så ingår Bi-Xenon i Active Style-paketet. Kostar alltså ca;
    2.0: 264 900 kr D4D: 315 900 kr

  • #20 Re: Provkörd: Toyota Rav4 – originalcrossovern
    Sjur Postat: 2013-02-28 14:14

    Hei!
    Får dere prøvekjøre bensin med automat også? Er spent på hvordan denne virker.

  • #21 Re: Provkörd: Toyota Rav4 – originalcrossovern
    JB Postat: 2013-02-28 16:35

    51000 extra för dieselversionen låter rätt mycket.
    Men 256900:- för active manuell bensin verkar rätt ok, +8000:- blir active style med 18" hjul, elektrisk baklucka, backspeglar infällbara, bi-xenon strålkastare & mörktonade bakrutor, helt ok pris :)

    Här är förhandsinfon från Toyotas hemsida http://www.toyota.se/Images/130124_RAV4_preasales.pdf

    Här är bilder från Toyotas facebooksida på alla RAV4 i Malmös hamn, skulle kunna tänka mig en :)

    Söker ni lite på utube finne en del engelska video reviews.

  • #22 Re: Provkörd: Toyota Rav4 – originalcrossovern
    Niklas Postat: 2013-02-28 16:36

    Hej hej, Active Style har inte Bi-Xenon utan bara Xenonljus. Broschyren är feltryckt. Priset för den är som ni tidigare nämnt 264 resp 315 och bilen innehåller förövrigt en ganska bra nivå på prylar: Innehåller bl.a. 18" Aluminiumfälgar, Sportstolar,
    Backkamera, Multimediasystem Toyota Touch och GPS med 6,1" pekskärm, Farthållare, Regnsensor, Baklucka elektrisk mm.

  • #23 Re: Provkörd: Toyota Rav4 – originalcrossovern
    JB Postat: 2013-02-28 16:38

    Länken från Toyotas facebooksida försvann, här är den..
    http://www.facebook.com/photo.php?fbid=492216804172007&set=a.218630821530608.55316.169865066407184&type=1&relevant_count=1&ref=nf
    :)

  • #24 Re: Provkörd: Toyota Rav4 – originalcrossovern
    Toyota. Postat: 2013-02-28 17:30

    Vi får se om den blir lika populär som den tidigare modellen i den här filmen!
    http://www.youtube.com/watch?v=xk5q_R5rc24

  • #25 Re: Provkörd: Toyota Rav4 – originalcrossovern
    Mr.S Postat: 2013-02-28 20:07

    Har nya RAV 4 2,0 Automat Active Style ståendes på gårdsplanen idag. Visst är det Xenon på den dock inte på helljuset. Har testat den ca 3 mil hittills och den känns betydligt bättre än föregående modell, tystare och rymligare.

  • #26 Re: Provkörd: Toyota Rav4 – originalcrossovern
    Roy på Macken Postat: 2013-03-01 13:14

    @"Mr.S"
    Hur är stolarna? Har dom blivit bättre? Toyota är alltid så snål på inställningar på sina stolar. :-( El som standard, liksom Hyundai, vore nåt! ;)
    Har rattstången blivit längre? Brukar också vara väl snålt tilltagen...

    @"Toyota"
    Det var en kul film! =) Tack för den!

  • #27 Re: Provkörd: Toyota Rav4 – originalcrossovern
    VIs Postat: 2013-03-01 17:11

    Xenon är bäst för då får du hel och halv tänt samtidigt i helljusläget

  • #28 Re: Provkörd: Toyota Rav4 – originalcrossovern
    Toyota Postat: 2013-03-02 20:51

    Xenon finns även på Active style för 264900 och mkt mkt mer, typ 18" aluhjul, el lucka , den är extremt prisvärd samt att Toyota har ett erkänt mkt bra andrahandsvärde då garantin är 8 år upp till 15.000 mil på en begbil som toyotahandlare säljer.
    Hybrider 10år/20.000mil :) som även kommer i Rav4:an.
    frågan är om hyundai är värd i grundpris 309000 utan 4 wd, oavsett att den är större. Toyota har 4wd från 237900kr!!

  • #29 Re: Provkörd: Toyota Rav4 – originalcrossovern
    FordKuga Postat: 2013-03-04 10:45

    Backsensor endast i Executive? Borde vara standard i basmodellen 2013...

  • #30 Re: Provkörd: Toyota Rav4 – originalcrossovern
    Jowa Postat: 2013-03-05 05:51

    Gillar inte att dom gör suvarna lägre och mer personbilslik,varför är det bra om man sitter i bilen och inte på? Att sitta högt på bilen ingår liksom i konceptet, vill man sitta i köp en vanlig bil då!
    I Min gamla Rav4 01 går cykeln in där bak ståendes, får hoppas att det går i denna.

  • #31 Re: Provkörd: Toyota Rav4 – originalcrossovern
    Jimmy Postat: 2013-03-07 21:51

    Mazda CX-5 vs Rav4 vs Subaru Forester sen kan ni väll slänga in en Volvo XC60 att jämföras med.

  • #32 Re: Provkörd: Toyota Rav4 – originalcrossovern
    Vinge Postat: 2013-03-09 16:13

    Väljer nog hellre CX-5:an alla dagar i veckan, billigare, säkrare,snålare,

  • #33 Re: Provkörd: Toyota Rav4 – originalcrossovern
    Ola Postat: 2013-03-12 18:39

    Visste inte att nordkorea har börjat bygga bilar men kallas visst för toyota här i väst men vi som vet har en annan uppfattning..

Du kan inte längre kommentera. Efter 30 dagar låses kommentarerna på auto motor & sport.

Månadens fråga

  • Använder du navigator i bilen?

Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    auto motor & sport nyhetsbrev
Trafiktesten