Nyheter

Volvos nya diesel är klar

Volvos första egenutvecklade dieselmotor är klar för leverans i S60 och S80-modellerna. Det är en diesel med spjutspetsteknologi, säger Volvo – världsledande när det gäller kraft, förbrukning, vikt och miljövänlighet. Den raka common-rail-femman ger 340 newtonmeter vid 1.750 r/min och drar 0,6 liter milen.

Utan bra dieselalternativ är det svårt att nå nya större kundgrupper i Europa, där tre av fyra bilar som säljs har dieselmotorer. Därför tar Volvo nu steget ut i Europa på allvar med sin första egenutvecklade personbilsdiesel.
”Med facit i hand borde vi ha satsat på våra egna dieselmotorer tidigare”, säger Hans-Olov Olsson, vd för Volvo personvagnar.
Motorn kommer i två versioner med 163 respektive 130 hästkrafter. Den kraftfullare börjar säljas i S60- och S80-modellerna till sommaren och senare även i V70.
D5-motorn bygger på samma aluminiumblock som Volvos 5-cylindrdiga bensinmotorer, som hittills tillverkats i över två miljoner exemplar. Därmed har vikten kunnat hållas nere – D5 väger mycket måttliga 185 kg163-hästarsversionen ger hela 340 Nm vridmoment, vilket gör den till Volvos vridstarkaste 5-cylindermaskin (T5 på 250 hk ger “bara” 330 Nm). Bränsleförbrukning anges till 6,0 liter/100 km i Volvo S60 och accelerationssiffran 0 – 100 km/h är 9,5 sekunder. Avgörande för vridmomentet är ett turboaggregat med variabel lufttillförsel där laddtrycket automatiskt anpassas efter motorns varvtal.
Insprutningssystemet är andra generationens common-rail-teknik, där bränslet distribueras till alla cylindrar genom en gemensam ledning under högt tryck.
D5-dieseln ska i år tillverkas i 33.000 exemplar och produktionen nästa år är planerad till 50.000 enheter.
Tyskland är den största marknaden och i år räknar Volvo med att sälja 14.000 dieselbilar där.