Nyheter

Hitta rätt däcktryck till din bil

Vredestein har lagt upp en ny sajt med information om däcktryck. Alternativa däckdimensioner gör det lätt att hitta rätt tryck, även om man gått upp i storlek.

Att ha rätt däcktryck är viktig, först och främst av säkerhetsskäl. För lågt däcktryck försämrar väghållningen och kan i värsta fall bidra till att man inte klarar av en undanmanöver vid ett olyckstillfälle.
Men rätt däcktryck innebär också att däcken rullar med rätt kompromiss mellan säkerhet, komfort och bränsleåtgång. Inte sällan kör bilister med för lågt däcktryck, vilket leder till att däcken blir mer tungrullade och bilen drar mer bensin. I procent är skillnaden inte så stor, men utslaget på några år blir det många sköna kronor som åker ut genom bilfönstret till ingen nytta.
Största fördelen med rätt däcktryck - förutom säkerheten - är dock att däcken slits jämnt. För lågt däcktryck leder till ökat och ojämnt däckslitage, vilket även det kostar pengar helt i onödan. Man brukar säga att en av de mest lönsamma åtgärder som en bilägare kan göra är att regelbundet kontrollera däcktrycket. Ett par minuter extra vid nästa besök på macken kan tjäna in flera tusenlappar i form av minskat däckslitage och lägre bränsleförbrukning.
Vad är då "rätt däcktryck"? Nästan undantagslöst är det biltillverkarens rekommendationer som man ska gå på. Där finns den bästa kompromissen mellan vägegenskaper, komfort och rullmotstånd. Däcktrycket finns angivet i bilens manual, eller tryckt på något klistermärke placerat på strategiskt ställe (inte sällan på insidan av tanklocket).
Hittar man inte denna information eller har en däckdimension som inte finns angiven till bilen finns det en ny sajt som kan hjälpa till. Vredestein har lagt upp ett mycket omfattande material som täcker i stort sett alla aktuella bilmodeller för den europeiska bilmarknaden. 500 bilmodeller och 1 300 däckdimensioner finns med i faktabanken.
För den som funderar på att gå upp en tum eller två i dimension är sajten speciellt värdefull då det ofta finns större, alternativa däckdimensioner angivna. Med lägre profilhöjd på däcken, jämfört med original, behövs ett högre däcktryck men hur mycket är svårt att veta då det skiljer sig åt beroende på bilmodell.
Vredestein har valt att förenkla informationen för att inte riskera missförstånd hos bilföraren. Av den anledningen finns det "bara" ett däcktryck angivet för framaxeln och ett för bakaxeln. Från biltillverkarens sida brukar det ofta finnas med uppgifter om däcktryck för lågt lastad bil och för högt lastad bil, dessutom parallella angivelser i bar, atö och psi. Vredestein har en siffra för varje axel, angiven i standarden kilopascal, kPa.