Rör inte mitt körkort...

Fartkamerorna, eller "säkerhetskameror" som Vägverket försöker döpa dom till, är skamfläckar och fattigdomsbevis. Cyniska monument på hur dåliga politiker vi har.

Bild 500844Smaken av metall i munnen kommer mikrosekundsnabbt som en betingad reflex - så fort jag ser en fartkontroll.
Dåligt samvete?
Tja, inte mer än Svensson kan jag tro. På grund av slumpens skördar har jag aldrig varit av med lappen och bara bötat för fortkörning en gång i Sverige.
Jag anstränger mig för att hålla 30 och 50 och "momsar" med förnuft och ibland...
I fjol skrev Polisen ut drygt 180.000 fortkörningsböter och nästan 20.000 körkort drogs in på grund av fortkörning. Och antalen stiger - eftersom vi har en så kallad Nollvision, som kräver åtgärder.
Hög hastighet fortsätter att målas ut som faran nummer ett. Helt obegripligt.
Skulle alla trafikbrott registreras automatiskt skulle för övrigt ingen ha körkort...
Fartkamerorna, eller "säkerhetskameror" som Vägverket försöker döpa dom till, är skamfläckar och fattigdomsbevis. Cyniska monument på hur dåliga politiker vi har.
Varje gång jag ser en fartkamera tänker jag att den står där enbart eftersom våra politiker inte tycker att vi har råd att bygga säkra, mötesfria vägar.
Vi kan inte ens köra mellan landets största städer på motorväg, vilket är en skandal.
Vägen där kameran står är troligen olycksdrabbad, men i stället för att göra något åt faran - den usla vägen - sätter man stolt upp en kamera för att skjuta över ansvaret och skulden på oss bilister.
Alla med lite koll bromsar in när de ser en fartkamera - men det hindrar inte samhället från att håva in pengar och körkort med hjälp av storebror-ser-dig-skåp. 24.000 åkte dit i fjol och i år lär det bli många fler.
Fakta säger att landets säkraste vägar har den högsta hastigheten, 110 km/h. Men fakta säger också att tysk motorväg med sin mycket högre trafikintensitet och bitvis fria hastighet är säkrare än den svenska. Antalet omkomna på svensk motorväg är 35 procent högre än på den tyska, räknat per personkilometer.
Somnar svenskarna av uttråkning?
Hur många som åker fast för fortkörning på svenska motorvägar vill varken Polisen eller Vägverket berätta. Inte heller hur många hundratusentals polistimmar som läggs ner på hastighetsövervakning. Det är pinsamt att man fortsätter med dom här låga trakasserierna, som inte ens kan försvaras med miljöhänsyn.
Motorvägskörning i jämn lunk i 130 km/h drar mycket mindre än 30 km/h i stan eller ryckig landsvägskörning som vi ägnar oss åt på dåliga landsvägar.
130 på motorväg skulle minska hastighetsskillnaden mellan bilar och de flesta av oss skulle vara nöjda, och sluta jaga poliser med blicken.
Ett nytt myndighetsförslag vill höja fortkörningsböterna rejält och gränsen för fortkörning ska ligga på sex km/h. Vill man att vi ska ha ögonen fastnitade på hastighetsmätaren? Är det trafiksäkerhet? 116 km/h på motorväg ska ge 2.000 kronor i böter.
Alla vet att fylleriet är det stora problemet, men där tas inga krafttag. Laglösa knarkare och tjuvar kommer man knappast åt med fartkameror - där fastnar bara Svensson.
Att de flesta fortkörningsböter som utfärdas inte har någonting med trafiksäkerhet att göra, det vet alla. Ska jag bli av med lappen, ska jag också gjort något riktigt farligt!
Så ge oss fartgränser som vi kan respektera och vägar som är säkra.

Skriv kommentar

Det finns 19 kommentarer

Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Rör inte mitt körkort...
    Sam Postat: 2006-07-13 11:44

    Det är ju ingen idé att fortsätta skriva artiklar om det här - alla som läser AMS tycker ju likadant - skicka in den till kneppgökarna i regeringen och vv istället.

  • #2 Re: Rör inte mitt körkort...
    Ozzy Postat: 2006-07-13 15:03

    Mycket bra krönika Alrik, men visst är det väl så att politikerna och myndigheterna borde ställas mot väggen med de här frågorna.

    Det är ju val snart, ni på ams kanske borde försöka föra fram detta som en valfråga? Eller behövs det ett BI (Bilistiskt Initiativ)?

  • #3 Re: Rör inte mitt körkort...
    RG Postat: 2006-07-13 15:12

    Jag tycker att det är på tiden att detta tas upp och att debatten hålls vid liv. Fortsätt skriv, ni gör det bra!

  • #4 Re: Rör inte mitt körkort...
    BMS Postat: 2006-07-13 15:20

    Alrik, jag håller med dig i det mesta men inte i att 130 på motorväg skulle minska hastighetsskillnaden mellan bilar. Den skulle öka!

    De som kör långsammast idag (lastbilar, fordom med släp och de som kör lite försiktigt) kommer fortfarande köra i samma hastighet. Den stora massan kommer säkert hålla 130 men vad får dig att tro att de som kör med moms idag inte kommer göra det med ditt förslag? Jag tror att de som håller 130 idag kommer att öka till närmare 150.

  • #5 Re: Rör inte mitt körkort...
    Plutten Postat: 2006-07-13 15:31

    Eftersom antalet böter fastställs innan polisen ger sig ut och trakaserar finns nog ingen annan anledning än att staten hittat ett utmärkt sätt att sno åt sig lite mer pengar. Trafiksäkerheten får spela andrafiolen.

  • #6 Re: Rör inte mitt körkort...
    Gryphon Postat: 2006-07-15 08:48

    Numera gör jag som jag gjorde i USA - där körde jag 140km/h på en 90-sträcka och min vän tittade på mig som om jag hade sex huvuden, eftersom INGEN kör för fort i USA! Så nu när jag är hemma håller jag faktiskt alltid hastighetsbegränsningen. Och känner mig förslavad i min Focus RS.

  • #7 Re: Rör inte mitt körkort...
    Carl Postat: 2006-07-16 21:19

    Jag instämmer helt i det Sam skriver, skicka in detta till beslutsfattarna istället det är dom som kan förändra. För övrigt håler jag med författaren i stora drag, men jag vill även se att vi i Sverige anammar den tyska modellen och förbjuder tung trafik på motorvägarna vissa dagar i veckan. Kontroversiellt ja, men effektivt för oss bilister.
    MVH/ Carl

  • #8 Re: Rör inte mitt körkort...
    Markus Postat: 2006-07-16 21:44

    Jag skulle vilja se en krönika om varför fartgränserna inte respekteras istället för allt gnäll (som i och för sig kan ha sina poänger).

    De flesta fartgränser är faktiskt satta med förnuft vad jag har sett. Dessutom har jag inte hört talas om en enda fartkamera på motorväg - kanske av den anledning Alrik anger.

    Varför just vi svenskar gnäller på fartgränserna, något jag aldrig hört talas om från andra länder, är den verkliga frågan. När får vi svaret på den frågan.

  • #9 Re: Rör inte mitt körkort...
    Felix Postat: 2006-07-17 09:46

    Helt rätt men det hjälper inte. Själv har jag gett upp. Så fort de blir valda så tror de att de ska bestämma över allting vi ska göra och dessutom hur vi ska göra det.
    Cyckelhjälm, höga böter för fortkörning osv. I Malmö håller de på att bygga om gatorna i centrum så att man inte ska kunna ta sig fram. Tre filer blir hastigt och abrupt två, två filer blir en. Det är makalöst dumt, jag känner till stan så jag kan planera min körning men alla andra som inte känner till stan utgör en fara med de snabba filbyten.

  • #10 Re: Rör inte mitt körkort...
    sudden Postat: 2006-07-17 11:01

    För min del - och andra som varit utanför tullarna - räcker det med att konstatera att traifken i Tyskland flyter smidigare än i Sverige, för att man dels har en annan syn på vad som är viktigt i trafiken och att människorna där nere genom den trafikintensitet som råder är betydligt mer disciplinerade än många någonsin kommer att bli i Sverige.

    Det räcker för min del med att titta på hur trafiken flyter i Danmark. Men försök få de svenska myndigheterna fatta det...

  • #11 Re: Rör inte mitt körkort...
    Per Postat: 2006-07-18 11:04

    Den stora skillnaden mellan trafiken i Sverige, Danmark och Tyskland är att de flesta av oss svenskar inte respekterar de hastighetsbegränsningar som finns på våra vägar.
    Om vi hade respekterat dem i större utsträckning så hade det varit troligt att vi hade haft skyltad hastighet som i Dankmark, det vill säga högre skyltad hastighet. Problemet nu är att snitthastigheten bland bilarna redan är på den nivå som hastigheten eventuellt skulle kunna höjas till. Och då vi visar noll respekt nu, hur ska då någon beslutsfattare våga/kunna tro att vi kommer respektera 120 eller 130 om gränserna höjs?
    Försöket på E6 med 120 begränsning kan förhoppningsvis ge bevis för hur det skulle se ut, om hastigheten höjs 10 km/h i verkligheten eller om folk lunkar på i den fart de hade när det var 110 som gällde på sträckan.

    Jag säger ja till höga böter för de som kör riktigt mycket för fort och vill ha minskade böter för oss som bara ligger måttligt över. För jag vill åtminstone inte känna mig tvungen att bevaka hastighetsmätaren varje gång det går lite utför... jag vill övervaka trafiken, inte min hastighetsmätare.
    / laglig +15

  • #12 Re: Rör inte mitt körkort...
    Per Postat: 2006-07-18 11:21

    Vad gäller hastighetskameror så anser jag att de har ett starkt existensberättigande på olycksdrabbade vägsträckor vid 50 eller 70 begränsning på 90 vägar i samband med plankorsningar och bebyggelse.

    De hastighetskameror som existerar på 90 väg i samband med raksträckor hindrar bara folk från att göra säkra omkörningar av långsammare trafik.
    Den dag det kommer upp hastighetskameror på motorväg så kommer jag flytta från Sverige, för då har det blivit viktigare att titta på hastighetsmätaren än att ha koll på övrig trafik.

    / laglig + 15 %

  • #13 Re: Rör inte mitt körkort...
    RG Postat: 2006-07-18 14:11

    Respekt för fartgränser undergrävs när myndigheterna gödslar med 30 skyltar inne i stan och låter 110 skyltarna sitta kvar på våra säkraste vägar.

    Respekten för fartgränser i tex Tyskland upplevs som högre, framför allt vid vägarbeten.

    Skillnaden mellan dessa länder är att vi sätter låga gränser överallt i tron att det räddar liv medan tyskarna har fri fart på säkra sträckor och begränsningar där det verkligen behövs. På det viset skapas respekt för begränsningar.

  • #14 Re: Rör inte mitt körkort...
    Markus Postat: 2006-07-18 18:29

    kan det vara så enkelt att trafiken flyter bättre i tyskland och danmark för att trafikanterna respekterar myndighetsbeslut OCH VARANDRA.

    Ärligt talat. Jag är infödd svensk men måste erkänna att jag aldrig stött på en sådan samling egocentriska personer som just i Sverige. Snabba omkörningar, tvärbromsningar i sista minuter mm. För att inte prata om praktmissen nummer ett: att köra om precis innan man ska svänga av.
    Trafik handlar om samverkan, inte att JAG SKA FRAM RESTEN SKITER JAG I. Lägg för övrigt märke till att krönikan heter: Rör inte mitt körkort. Inte rör inte våra körkort.

    Jag har så hög tanke om mina medmänniskor att jag inte tror att alla är så, men attityden är tyvärr väldigt vanlig. Åtminstone i Sverige.

  • #15 Re: Rör inte mitt körkort...
    Thomas Postat: 2006-07-19 07:25

    Jeg är dansk och Markus har rätt, men på landorten kör danskar också lik så sjukt som han beskriver svenskarnas körning.

    Farten dödar - om du fråger politikkerna. Men kolla statestikken. I Danmark dör man inta bara på grund af fortkörning, men också pga sprit, drogar, vansinnekörning, halka, dimma, oerfarenhet, trasiga bilar, mobilprat, och mycket annat. Politikkerna i Danmark vill också en "nollvision", och ger fortkörning ansvaret för ALLT. Det är helt fel. Min kompis är trafikpolis, och han sa att politikkerna fatter ingen ting och ljugar om de här.

    Fortkörning är inte den klara sanning för döda trafikanter, det är bara lätt at dra in pengar på det, men de är som Markus säger - idioterna som dödar sig själv och oss. Tro inte Danmark är andalunda. Vi får köra 130, och kör rundt 140 overalt, vid 144 mister man ju kortet. De funkar faktisk bra och man ser inte så många köra 160-185 mera, förut kunne man köra så fort om man bara hade råd med det.

    Men lycka till med nollvisionen Scandinavien, nyktar ungdommar, ingen brottslingar och ett lyckligt land. HA HA...

  • #16 Re: Rör inte mitt körkort...
    Markus Postat: 2006-07-20 09:24

    Fartkamerorna (att kalla dem säkerhetskameror är naturligtvis dumheter!) tar en och annan som "momsar", men de flesta klarar att bromsa innan.

    Däremot: De som normalt sett ligger i 130-140 eller ännu mer på 90 väg, de bromsar in när skyltarna upplyser om att de är fartkameror i faggorna. Och det är väl det viktigaste...

    För de är de dårarna som dödar.
    Synd att Danskarna inte motsvarar mitt förtroende (det gör inte ungrare heller, efter vad jag har hört).

    Kör med förutseende!
    Markus

  • #17 Re: Rör inte mitt körkort...
    Per Postat: 2006-07-20 11:27

    Jag vet inte om det kan vetenskapligt bevisas, men jag kör en hel del på våra vägar och tycker mig ha märkt en minskning av hastigheten hos det stora flertalet bilister allt eftersom bensinpriset har ökat. Kan det vara så att bensinpriset nåt en sådan nivå att folk börjat tänka på sin egen möjlighet att sänka förbrukningen genom att inte köra lika mycket över skyltad hastighet?
    Nåt som är säkert är dock att de som körde riktigt mycket för fort innan också gör det idag och de som kör stora SUV-ar ofta kör med högre hastighet än övriga bilar.

  • #18 Re: Rör inte mitt körkort...
    Skakle Postat: 2006-07-25 20:22

    En MKT bra artikel. Håller med han på alla punkter.

  • #19 Re: Rör inte mitt körkort...
    Christofer Lind Postat: 2006-07-28 15:36

    Kan någon maila detta till Göran P, snälla!

Möjligheten att kommentera är avstängt. Artikeln är äldre än 30 dagar.

Månadens fråga

  • Om du var tvungen att välja - vilket märke skulle du ta?
Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    Auto motor & sport nyhetsbrev
Annonsbörsen

Annonsbörsen

Annonsera gratis i Annonsbörsen och i auto motor & sport (om du är prenumerant). Eller sök bland över 3.000 bilar. Du kan också sälja eller köpa motorcyklar och båtar.

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter