Söderlind: Skit i Gröna Bilister
Jag har alltid tyckt att Mattias Goldmann på Gröna Bilister har varit ganska vettig, en röst som från sitt perspektiv driver opinion mot allt renare bilar.
Men nu är hans "cred" borta.
Jag kommer inte ta honom på allvar längre. Och jag tror att hans uttalanden skadar Gröna Bilister. Skrattar "Svensson" åt Gröna Bilister kommer man också skratta åt miljöbilarna. Och det kanske inte var Mattias mening...
I morse, onsdag 18 oktober, läste jag Goldmanns uttalanden om Reinfeldt och finansminister Anders Borg som "Flåbusar", eftersom familjen Reinfeldt har en Chrysler Voyager och Borg har en Ford Maverick.
"...Reinfeldt för att han har en stor bränsleslukande amerikanare när det finns flera biogasalternativ. Och stadsjeepen är arketypen för en dinousariebil, som ska bort från marknaden."
Att nedvärdera Chrysler för att vara en amerikanare är märkligt. Är amerikanska bilar per automatik sämre? Och är inte Voyager byggd i Österrike?
Gasbilsalternativen är dåliga skämt. Det vet Mattias Goldmann.
Kort räckvidd, minst sagt långt mellan gasmackarna - som dessutom ofta saknar gas.
Gasbilar är jättebra i teorin, men visa mig den gasfamiljebil som kan göra Voyagers jobb på skidsemestern för en storfamilj? Har man gasbil ägnar man halva tiden åt att köra till macken, och hur bra är det för miljön? Och hur lockande är det, när man ändå alltid har bråttom till något som måste göras?
När det bara finns skräp till alternativ kan man inte kräva att någon ska köra dom.
Mattias påhopp på stadsjeepar är lika korkat, och långt ifrån smart.
Det faktum att en bil har fyrhjulsdrift och är lite högre än en Volvo V70 kan inte betyda att de ska utrotas. Visst förstår jag att det kan sticka i ögonen och anses som lyx. Men det finns många låga bilar med tvåhjulsdrift som drar mer energi än höga bilar med fyrhjulsdrift.
I stort sett alla dieseldrivna "jeepar" är snålare än Volvo V70 med bensindrift.
I Gröna Bilisters lista över vad våra politiker kör framgår det också att Carl Bildt har en Audi A6 2,8 quattro. Förmodligen en bil med minst sex år på nacken, om man ska tro att beteckningen 2,8 stämmer.
Den bilen är fyrhjulsdriven och drar enligt bränslenormen 10,8 l/100 km - om den inte har automatlåda och drar mer.
I stort sett alla småsuvar - högbyggda bilar med 4WD med måttlig längd som skälls ut för att vara dinousarier - är snålare än Carld Bildts bil.
Ett "monster" som Volvo XC90 drar 0,8 liter mer på tio mil - än Carl Bildts bil. Men avgaserna är förmodligen betydligt renare.
Reinfeldts Voyager drar - om den har en bensinsexa - 2 liter mer på tio mil än Bildts bil. På 1.500 mil betyder det att Reinfeldt konsumerar 300 liter mer bensin - det ger 0,8 liter per dag under ett år.
Vem som kör längst av dessa herrar framgår inte, men den som kör den törstigare bilen är alltid boven, eller hur?!
Har Reinfeldt en diesel är den mycket snålare än Bildts bil.
Om vi ska kräva att någon i regeringen borde byta bil - om vi ska kräva att regeringsmedlemmarnas bilar ska vara modernare och miljövänligare än genomsnittet på svenska vägar, så borde Mikael Odenberg fundera på att byta bil. En gammal Volvo 944 - den modellbeteckningen finns inte, men det struntar väl Gröna Bilister i - är inte direkt modern. Och Cristina Husmark Pehrsson har enligt Gröna Bilister en BMW 2000.
Jag vet inte exakt vad det är, men förmodligen är den en föregångare till dagens BMW 3-serie, byggd någon gång på -70-talet. Den om någon borde utrotas, om bilism bara handlar om avgasutsläpp och miljö.
Men det gör det förstås inte. Bilar är kultur, en del av vår miljö rent visuellt, känslor, transporter, mode, framtid, nutid...
Gröna Bilister har lite uppförsbacke, när det gäller att få mig att ta dom på allvar.
För övrigt lär Reinfeld åka bepansrad stadsrådsbil titt som tätt.
Ur miljösynpunkt givetvis extremt förkastligt, eftersom den lär vara tung och törstig - utan att den ser ut som en Jeep.
Är inte det något för Gröna Bilister att hacka på?
Säkerhet är väl underordnat miljön?
Om Gröna Bilister inte har koll på fakta, finns det absolut ingen anledning att dem på allvar.
Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare
-
Ronaldo fyller år – köper Lamborghini Aventador
-
Göransson med tekniska problem – igen
-
FILM: Brabham BT30 på 1.800 meters höjd
-
Svenska Rallyt: Tre nordiska förare i topp!
-
Dyraste Ferrarin någonsin
-
Inget STCC-race i Göteborg
-
Tesla Model X officiell – kommer 2013
-
Audi TT RS Plus – mer av allt!
-
Svenska Rallyt: Sordo i ledning efter dag ett
-
Nissan GT-R utklassar BMW M5
-
SPION: Range Rover får mycket ny teknik
-
Första bilden på Mitsubishi Outlander
-
F1: Rosberg snabbast dag tre
-
Kia gör en ”Mini” med Trackster – liten och tuff
-
Chevrolet Cruze Station Wagon visas i Genéve







#1 Re: Söderlind: Skit i Gröna Bilister
Ove Postat: 2006-10-18 15:23
Håller med dig Alrik i ditt resonemang men förstår inte varför du reagerar så starkt.
Finner inte att gröna bilister med detta påhopp lägger sig på en annan nivå än varken våra folkvalda politiker eller kvällstidningarna gör i sitt dagliga arbete.
#2 Re: Söderlind: Skit i Gröna Bilister
Mats Postat: 2006-10-18 17:21
När Söderlinds barnbarn frågar honom uppgivet:
"Varför gjorde ni så lite för att försöka rädda en dräglig miljö medan tid fanns? Ni visste ju så väl att det kunde gå så här illa." så svarar han irriterat:
"Men lilla vännen, det förstår du väl att man inte kan åka till fjällen en gång om året med en bil som bara går 30mil på gas och 15 mil gå bensin. Det är ju barockt.".
#3 Re: Söderlind: Skit i Gröna Bilister
Kenu Postat: 2006-10-18 18:49
Mycket bra skrivet. Det skulle vara intressant med en motsvarande rapport for miljopartister. Se pa utslappen och inte pa hur mycket bensin de drar.
Varldens natur dor inte av att oljan tar slut utan for att vi kor bilar som inte forbranner den effektivt. Synd att dessa grona manniskor som menar val allt for ofta inte kan vara objektiva- darfor har de tyvarr tappat min respekt. Detta ar inte det anda fallet.
#4 Re: Söderlind: Skit i Gröna Bilister
Mats Carlsson Postat: 2006-10-18 19:09
Jag läste med förskräckelse Mats kommentarer till den nya regeringens vagnpark. Detta var bland det sämsta jag läst. Han verkar sakna all tänkbar kunskap om det han kommenterar. Som ett barn. Jag respekterar människor som verkar för en bättre miljö men mången gång verkar det inte som alla av dessa individer inte kan respektera folk av annan åsikt. Jag tycker det är kul med "miljöbilarnas" intågande
OCH jag älskar Porsche, Quattro Gmbh, AMG, BMW M osv, osv.
#5 Re: Söderlind: Skit i Gröna Bilister
John Postat: 2006-10-18 19:31
Jo Alrik, jag håller också med dig. Tyvärr är det allt för ofta så att personer som uttalar sig om saker inte vet mer än det de kan läsa i ex metro om saken. Mina grannar kommenterade en man längre ner på gatans bilköp med "oansvarig miljöbov". Bilen han köpt, en ny ML 280 diesel med partikelfilter som drar 2 dl mindre än deras 960 3.0. Men det är väl inte så konstigt att sveriges dumma befolkning tycker det är lättare att dras med i mediadrevet än att kolla fakta och tänka själva.
. Skulle gärna vilja veta din åsikt i denna fråga Alrik!
Detta är inget försvar för suvar även om det kan låta så. Jag tycker att man bör köpa en bil vars storlek matchar ens behov, om inte annat så för plånbokens skull. Men den gamla devisen storleken är inte allt gäller fortfarande även inom bilvärlden. Världen vore ganska tråkig om vissa får som de vill, varför dricka vin när det finns vatten, köra porsche när det finns smart. Det är inget fel med lyx i tillvaron. Problemet är när lyxen blir tillvaron. Störst andel bilar i politiken utan katalysator har miljöpartiet. Peter Eriksson som för övrigt ser ut som och är lika trovärdig som en dåligt tecknad teddybjörn (och har en suv) försvarar sig med att partiet har stor andel unga med lite pengar- trovärdigt? Inte för 5 öre!
Jag är för övrigt även tveksam till hybriderna. Att lägga miljarder i utveckling på bilar som "inte når ända fram" och dricker lika mycket som en diesel? Nä satsa pengarna på bränsleceller eller flytande väte (för de människor som faktiskt ser bilen som mer än ett transportmedel mellan A och
#6 Re: Söderlind: Skit i Gröna Bilister
PBSthlm Postat: 2006-10-19 08:49
Läs Mats kommentar först. Vi har enligt de flesta experter 10år!!!! på oss att vända skutan om vi ska klara klimatmålen i framtiden och transporter av alla slag står för en stor del av utsläppen av växthusgaser.
Diesel är INGEN räddare utan på sin höjd konstgjord andning (dåligt ordval med tanke på all acancerframkallande NOx de släpper ut). Biodiesel har jag inte sett på någon mack och jag har aldrig hört en plan på när vi kan förväntas börja köra på det.
Idag använder man ju dieselmotorer för att kunna bygga stora bilar med en "acceptabel" förbrukning och det är ju ett gigantiskt feltänk.
Jag vet att många här stoppar huvudet i sanden och jag kan i viss mån förstå unga grabbars fascination för hk, men här måste ju finnas föräldrar som vill se sina barn och barnbarn få ett bra liv.
#7 Re: Söderlind: Skit i Gröna Bilister
Alrik Söderlind Postat: 2006-10-19 10:20
Anledningen till att jag reagerade så hårt är att Gröna Bilister är en organisation som vill framstå som proffsig.
Pajkastning med enbart känslor och plattityder som argument kan man inte ta på allvar.
Gröna Bilister ska driva utvecklingen med fakta och riktiga argument.
PBSthlm skriver att "måste finnas föräldrar som vill se sina barn och barnbarn få ett bra liv"
Snacka om stora ord! Reinfeldts Voyager påverkar inte detta, men däremot kan hans politik göra detta. Alltså, Gröna Bilister bör studera den nya regeringens politik noga.
Signaturen John undrar vad jag anser om hybrider, och tycker att vi ska lägga pengarna på bränslecellsbilar direkt.
Jo, visste vi att bränslecellsbilar kommer fungera om säg sex år så visst, men vad gör vi om det inte visar sig fungera. Jag tror att vi måste köra på "alla" spår samtidigt. Hybridtekniken kommer säkert kiomma till nytta framöver på alla typer av bilar, att regenerera energi kommer aldrig bli omodernt.
Signaturen "Mats" kommentar "Men lilla vännen, det förstår du väl att man inte kan åka till fjällen med en bil som bara går 30 mil på gas och 15 på bensin. Det är ju barockt."
Tja, Mats, vad kör du själv?
Miljöbilar måste vara minst lika bra som "vanliga" bilar. Kommer du ihåg alla elbilar som försökte snurra runt i exempelvis Stockholm i slutet av 90-talet? Gigantiska kostnader, väldigt litet miljöresultat. Och ingen fortsättning idag.
Vad vi kör idag är inte det intressanta, det är vad vi köper nästa gång som är intressant.
Politikerna ska förändra världen,
Jag tycker att vi ska höja nivån och tala om framtidens miljöbilspolitik, vara konkreta.
#8 Re: Söderlind: Skit i Gröna Bilister
PBSthlm Postat: 2006-10-19 10:37
om att sådan listor borde vara korrekta.
Två stora fel är att tro att enskilda pesoners val inte påverkar. Reinfeldts (frus) Voyager påverkar helt klart mer än man tror. Varje ny bil som säljs idag och bara går att köra på fossila bränslen cementerar ju oljeberoendet i ett antal år till.
Två, vi måste troligen sluta köpa bilar som passar för ett worst-case scenario. Om alla köper bil för fjällresan när i själva verket 99% av resorna görs med en person i bilen är kanske en mindre bil ett alternativ och att man hyr en annan bli för topparna.
XC90 släpper ut 266g CO2.
Det är bara att titta på vilka motoralternativ som finns till bilarna så inser man snabbt att bygger mans tora bilar måste man ha maffiga motorer för att få samma prestanda.
#9 Re: Söderlind: Skit i Gröna Bilister
Mattias Goldmann Postat: 2006-10-19 11:01
Hej Alrik!
Du har helt rätt i att Gröna Bilister inte ska fokusera på granskningar av vad statsråd kör; vi har andra saker att prioritera. Men när TT, Am&S eller andra frågar oss så svarar vi förstås - och bedömningen av fordonen står vi för. Biogas är inte lysande överallt, men i Stockholmsområdet funkar det och de bilar som är relevanta för Reinfeldt (Zafira/Touran) har räckvidd på 50 mil så det får duga.
Husmark Pehrssons BMW2000 friade vi hellre än fällde eftersom den är veteranbilsklassad och körs väldigt lite.
Modellbeteckningar som Volvo "944" står för TT, inte för oss (Vi skulle sagt 940, fyradörrars)
Statsrådsbilarna prioriterar vi inte heller, men kommenterar andras sammanställningar om vi ombeds. Persson körde ofta en Volvo S80 Bi-Fuel (biogas) som finns kvar, oklart om den kommer användas eller bytas ut.
Ngn frågade om vi inte borde kommentera miljöpartiets bilval. Det har vi gjort - dels denna gång (läs hela TT-texten), dels inför valet, då på TV4:s initiativ. Vi har också, i samband med vår riksdagsenkät (som gällde sakfrågor) erbjudit samtliga riksdagsledamöter konkreta förslag på miljöbättre bilar än de har idag - och föreslår då givetvis bilar som funkar för respektive familjesituation och tankmöjligheter.
Vår kritik mot stadsjeepar kvarstår och delas av såväl myndigheter som allmänhet. Kritiken gäller inte bara miljöegenskaper utan också säkerhet.
#10 Re: Söderlind: Skit i Gröna Bilister
Niklas Postat: 2006-10-19 12:45
Oavsett om Volvos XC90 med diesel drar mindre är hela denna utveckling en stor skam för bilindustrin.
Jag är stor bilfantast men är helt klart oroad över utvecklingen. Behöver världen en Audi Q7 V10 Diesel? Behöver vi XC90 V8 osv??
Det är ta mig fan dags att bilindustrin börjar ta miljöproblemen på allvar! Att Alrik spyr galla över Gröna bilister må vara hans ensak. Tycker dock att du har helt tokfel när det gäller SUVarna och dess framtid. Ju längre tiden går med dessa åbäken som inte skänkt mänskligheten mer än bensintöst, ökade CO2 utsläpp och ur krocksynpunkt horribla bilar, så kommer de gröna partierna få fler symaptisörer.
Ta dig en rejäl funderare Alrik! Om 5 år sitter vi där med högre avgifter för bilanvändning, fartkameror som läser av allt möjligt och vi kan se tillbaka på tiden då bilkörning var frihet.
SUVarna spär på argumenten om att vi måste begränsa bilarnas frihet. Det är synd.
Själv tycker jag det är fan så mycket mer intressant att se Toyotas seriösa miljösatsning - som bara är i sin linda. Alla andra bara snackar!
Som du märker är jag förbannad. Förbannad på att mitt intresse skall inskränkas av politiker. Men mest förbannad på journalister av din egen typ som inte förstår sitt eget - och våra kommande gemerationers - bästa.
Rent ut sagt: åt helvete med SUVar!
#11 Re: Söderlind: Skit i Gröna Bilister
Alrik Söderlind Postat: 2006-10-19 12:47
Här är mitt svar till Mattias:
Hej Mattias!
Det vore kul att veta om det är fyrhjulsdriften eller höjden som ni
inte gillar.
Eller förbrukningen, eller utstrålningen...
När man inte kan definiera någonting så är det svårt med
trovärdigheten.
Att du friar den gamla BMW.n var ett utslag av "hög sikt", den lär som
du säger användas sparsamt.
Finns Zafira/Touran att köpa nu, med en räckvidd på 50 mil?
Jag har legat på Opel om att köra gasZafira, som jag tror kan vara på
rätt sida om acceptabelt, men bilarna är väl försenade?
Touran gas - finns den här?
MVH Alrik
Här kommer Mattias retur på mitt svar:
Hej!
Vi är inte skeptiska till stadsjeepar av ETT skäl (då skulle
hybridjeepar frias) utan av den sammanlagda bedömningen av dem som
kategori. Vi använder oss av samma lista som BilSweden när de
redovisar stadsjeepsförsäljningen, dvs de har redan klargjort vilka
bilar som är stadsjeep och inte. Tycker du inte det är trovärdigt,
angrip dem! Fyrhjulsdrift i sig är vi - liksom ni, va? - generellt
sett tveksamma till för de flesta konsumenter eftersom behoven av
framkomlighet och säkerhet klaras väl så bra med antispinn, antisladd
och låsningsfria bromsar, som inte ökar vikt och förbrukning.
Touran CNG finns sen ett bra tag, liksom Caddy Life. Vår ordförande
har en och delger dig säkert sina erfarenheter. Zafira CNG börjar
säljas precis nu, vi står också i kö för att testa den. Räckvidden är
ca 45-50 mil, därtill en mindre tank bensin för ytterligare ca 15-20
mil.
Det är väldigt hårda ord du skriver om mig och oss för något som i
grunden är TT:s material. Jag tycker att det är ledsamt, men för oss
stänger det inga dörrar - liksom vi tidigare medverkat i era rätt så
seriösa miljöbilsbedömningar, gör vi det också gärna i framtiden. Din
bedömning av vår seriositet hoppas jag - när din ilska mot TT lagt sig
- kan baseras på våra egna produkter och initiativ, där granskningen
av landets kommuner och sammanställningen av alla bilar på marknaden
ur miljöperspektiv är de kanske viktigaste grunderna för en bedömning
av vad vi presterar ni vi själva står för form och innehåll (och du
har säkert noterat att kritiken mot att säkerhetskrav inte fanns med i
Miljöbästa Bil var felaktig; vi rekommenderar endast bilar med fyra
stjärnor).
Bästa hälsningar
Mattias
Och så Alriks svar igen
Hej!
Jag måste säga att jag inte har full koll på Bil Swedens kategorisering.
Är Subaru Forester en jeep?
Audi Allroad?
Audi A6 Avant q?
Volvo XC70?
Jag borde veta det, kan du berätta?
Nej, vi är inte tveksamma till fyrhjulsdrift. Varför det?
Fyrhjulsdrift ger absolut bättre framkomlighet, vilket kan vara mycket viktigt för landsortsbor etc.
Och 4WD ger bättre vägegenskaper, en annan upplevelse, en annan tillfredsställelse.
Varför ska vi vara emot en viss teknik som ger vissa fördelar.
Om Zafira gas hade 4WD vore den då dålig.
För övrigt ska jag ringa och lyssna om vi kan låna Zafira/Touran.
Nej, benhårda kategoriseringar över vad som är bra och dåligt köper jag inte. Det är väl förbrukningen du inte gillar, inte framkomligheten.
Skit samma hur många hjul en bil driver på, det måste väl vara utsläppen som är avgörande. Många konceptbilar har elmotorer till exempelvis bakhjulen i hybriddrift, och blir alltså fyrhjulsdrivna.
Är en hybridbil dålig om den driver med el där bak och förbränningsmotor där fram?
Kom igen.
jag är inte arg på TT, utan bara att du lånar ditt fina namn till populistiska uttalanden, som är ihåliga, löjliga.
Jag har baserat mina åsikter om er på era egen utspel, men det här sänker er trovärdighet. Snacka fakta.
Jag vill absolut inte stänga några dörrar och vill gärna samarbeta, och kämpa för en ännu bättre bilframtid, med renare, säkrare och roligare bilar.
MVH Alrik
Och Mattias igen:
Hej!
Stäm av det med dem, jag fattar det som att ingen av dessa ingår i deras beräkning av stadsjeepsmarknaden.
Se inte allt så svartvitt; vi säger inte att 4wd är dåligt, utan att vi är tveksamma till om flertalet bilister verkligen behöver tekniken. Den skepsisen har jag om jag inte missminner mig läst i några av era test också. En hybrid där elmotorn driver på ena hjulparet och förbränningsmotorn på andra är ju inte heller per definition bra/dålig utan man får göra en sammanvägd bedömning av fordonet. Däremot är jag av driftssäkerhetsskäl tveksam till elmotorer i själva hjulen, eftersom mängden ofjädrad massa blir stor och motorerna blir väldigt utsatta. Det är nog ingen slump att vi ser det i konceptbilar men kanske inte på gatan i närtid. Men det är återigen en praktisk bedömning, inte ett generellt bedömande.
Visst sitter ni i Solna, mittemot BMW? Jag bor 200 meter därifrån, vad tror du om en fika nångång?
Mattias
PS: Jag precis att vi är nominerade till årets Lobbyist och jag till Vägverkets Årets Miljöpris. Vi får hålla hårt i trovärdigheten så att inte priserna går vår näsa förbi!
Och Alrik igen!
Från: alrik.soderlind@automotorsport.se
Ämne: Re: SV: SV: Påhoppet
Datum: torsdag 19 okt 2006 12.36.12 GMT+02:00
Till: mattias.goldmann@gronabilister.se
Sedär, du vet inte heller??
trots detta skrev du
"Vi använder oss av samma lista som BilSweden när de
redovisar stadsjeepsförsäljningen, dvs de har redan klargjort vilka
bilar som är stadsjeep och inte. Tycker du inte det är trovärdigt,
angrip dem!"
Utan att du vet håller du med?
Fakta är viktigt, när man debatterar.
Och jag håller med dig, se inte saker och ting svart/vitt.
Fyrhjulsdrift har för och nackdelar, XC90 likaså. Och en Voyager.
behöver man rejält med utrymmen är inte en Touran ett alternativ, det tror jag du också håller med om.
Eller ska vi ta upp en debatt över hur mycket utrymme varje familj behöver i sin bil?
Argument ska inte vara löjliga.
Kul med nomineringarna, ni brukar göra ett bra jobb.
och du är mycket välkommen hit närhelst du har tid!
MVH Alrik Söderlind
#12 Re: Söderlind: Skit i Gröna Bilister
roger Postat: 2006-10-19 13:08
Heja Alrik och Mattias !
Mycket intressant att följa er debatt.Mer sån't bland kommentarerna, men det måste vara seriöst - inga svordomar och omogna uttalanden, tack !
Skulle mycket gärna vilja sitta under fikabordet och lyssna när ni träffas för ett ev. snack.
#13 Re: Söderlind: Skit i Gröna Bilister
John Sthlm Postat: 2006-10-19 14:04
Som "PBSSthlm" och Niclas skriver i sina inlägg så bevisar de ju utan att de antagligen tänker på det exakt det jag pratade om i mitt förra inlägg. Det vill säga ett onyanserat hat mot allt det man inte förstår. Som jag sade i förra inlägget så är jag ingalunda någon fan av suvar. Men har ni kört någon? Det är svårt att inte bli biten av den avslappnade känslan. Det finns självklart alltid en nackdel med stora bilar som väger mycket. Men det jag menar är att man måste vara lite objektiv och inte döma utan fakta. Min granne med dieselsuven har ett fastighetsbolag uppe i Norrland som han måste besöka en gång i månaden. Då måste han köra med släp och en massa vektyg. Säg mig det alternativ som är behagligare än att (förutom att flytta från hus, familj och övrig verksamhet) köra en stabil fyrhjulsdriven bil med bra vridmoment när det blir snö och modd. I övrigt kör han en liten golf och åker mycket kollektivt. Är hans suvinnehav ej befogat? Jag tycker det. Själv har jag en äldre sportbil som jag av miljöhänsyn kör max 200 mil om året med. Jag tar tåg istället för flyg för att få bättre samvete. Min slutsats är att det är svårt att vid en hastig blick döma ut och hata (ja för det verkar som folk här tragiskt nog faktiskt hatar) människor med "fel" bilar. De kan ha ett berättigat behov eller vara mer medvetna än man tror. Slutligen vill jag säga att jag hoppas inte du är så naiv Niklas så att du tror bilvalet påverkar ex kameraskåpens uppsättning. Det är politikernas vurm för övervakning som är den stora boven. Tror du mig inte kan du få numret till min kusin som jobbar på vägverket. Utredningarna och planerna om kameraskåpen och hastigheter är betydligt äldre än suvdebatten...
Leve de roliga miljöbilarna!
#14 Re: Söderlind: Skit i Gröna Bilister
Aero Postat: 2006-10-19 14:05
Kan ingen ansvarig på AMS sätta stopp för denna pinsamma tråd. Att som krönikör på en av landets största motortidningar förespråka SUV:ar med argument som att det behövs för fjällresor 1 gång per år är bara ett bevis på total okunskap om vår tids största utmaning, klimatfrågan. Men om fallet vore så att dessa bilar verkligen behövs för dessa stora familjers överlevnad, hur lyckades då familjer med SUV behov åka till fjällen på 80-talet? Då funkade det utmärk med en Saab 900 el en Volvo 240. Bilar som storleksmässigt idag passar in i Golfklassen. Kan svaret på den frågan vara att det är inne och häftigt med en SUV idag? Alrik svarar då nej på den frågan. Pinsamt.
#15 Re: Söderlind: Skit i Gröna Bilister
Alrik Söderlind Postat: 2006-10-19 15:07
Jag skrev inte om en SUV utan om en MPV till fjällen, i ett tänkt perspektiv för familjen Reinfeldt.
Men är det då ok att köra MPV?
Det är märkligt att en viss biltyp kan uppröra så extremt. men hur är det med Ferraribilar etc, som är riktigt trånga och drar lika mycket som en SUV, eller en MPV?
Ska de också förbjudas?
Och vem behöver egentligen en lyxig Mercedes S-klass?
Eller en Porsche 911, eller en
Ska vi förbjuda allt som sticker ut och som drar mer energi än vad som är ett minimum för ett visst transportbehov där man absolut kan sitta trångt!
Kan vi inte höja debatten och diskutera problemen och lösningarna, inte namn på bilklasser.
MVH Alrik
#16 Re: Söderlind: Skit i Gröna Bilister
neli Postat: 2006-10-19 15:41
Gas är en mer komplicerad och dyrare lösning än etanol och biodiesel. När det gäller växthuseffekten är inte etanol och biodiesel sämre än biogas (all gas var förresten inte biogas).
Tycker heller inte det bör göra så mycket om en större bil drar litet mer bränsle om detta bränsle är biobränsle. Man kan också notera att flex-motorer som klarar etanol blir aningen dyrare än vanliga motorer. För köpare av dyrare bilar känns denna kostnad mindre, speciellt för de som kör en tjänstebil och bara betalar soppan. Därför är det bra om det finns litet dyrare bilar och litet dyrare tjänstebilar. Många bra grejor som kostar extra kommer först i dyrare bilar, som t ex synkroniserad växellåda (Cadillac), automatlåda (Oldsmobile/Cadillac), luftkonditionering (Packard och Cadillac) och ABS-bromsar (Mercedes-Benz S-klass).
#17 Re: Söderlind: Skit i Gröna Bilister
Marcus J Postat: 2006-10-19 17:58
Jag tror att du Alrik har missförstått lite. Mattias menar nog att regeringens medlemmar borde föregå med gott exempel och köra något som är svenskt och miljövänligt. Familjen Reinfeldt har nog råd med en fin Volvo XC90 D5, tror du inte det? Och när Mattias skriver "amerikanare" så behöver du inte ta honom på orden så - han menar nog sinnebilden av en stor bränsletörstig och skitig bil.
#18 Re: Söderlind: Skit i Gröna Bilister
Kalle Postat: 2006-10-19 19:10
Som sagt att ett begrepp som SUV kan väcka dessa känslor. Fullkomligt otroligt. Förut jobbpendlade jag 15 mil tor med en Golf 1,6 + andra sträckor = 100 mil i veckan. Nu Jobbar jag i stan och cyklar men jag handlade en gammal ML55 för JAG gillar den. Nu kör jag upp ca en tank i månaden fast den drar 20liter/100km. Folk som arbetar utom cykelavstånd är ju riktiga miljöbovar? De förstör för mina barn? Helheten är det som räknas?
#19 Re: Söderlind: Skit i Gröna Bilister
hasse Postat: 2006-10-20 20:27
Hur står det till med logiken, Alrik?? Du anser att Mattias nedvärderar Chrysler och jänkare, men du säg säger att gasbilar är skit!? Det var ett allvarligt påhopp på VW, Opel och Volvo. Och du baserar detta på vad? Kort räckvidd? När du ska på skidsemester? Ta tåget då. Eller hyr en Voyager just den veckan. Jag menar, herre gud, är du helt handlingsförlamad?! Tyvärr så sjunker AMS i min aktning drastiskt nu. Du och AMS kanske har tur och slipper testköra några "skitbilar" från VW, Opel och Volvo i framtiden...överhuvudtaget...
#20 Re: Söderlind: Skit i Gröna Bilister
LL Postat: 2006-10-23 19:21
Gröna bilister är ju vettlösa. Det finns ingen som kan något om bilar som någonsin har lyssnat på dem. Kul att AMS äntligen har fattat.
#21 Re: Söderlind: Skit i Gröna Bilister
Alrik Söderlind Postat: 2006-10-24 14:22
Hej Hasse1
Man får hacka på vad man vill! Men det var lite slentrianmässigt att hacka på Chrysler för att vara en jänkare. Hacka på egenskaperna i stället för ursprungslandet, det känns mer relevant.
Jag gillar biogas som drivmedel, och vi har just nu en VW Touran gas här på tidningen. Den går 24 mil på en gastank i vanligt landsvägstempo, som svensson kör.
Mattias säger, "50 mil får väl duga" - jo med 50 mils räckvidd skulle den vara suverän. Och som vardagsbil fungerar den utmärkt, problemet är antalet tankställen, om man bor "på landet".
Det är verkligen synd att Volvo gett upp gasbilstillverkningen, en ny generation V70 med riktigt rejäl gastank skulle ha kunnat bli riktigt bra, för många familjer.
En fråga, vad kör du själv?
Alrik
#22 Re: Söderlind: Skit i Gröna Bilister
Et Postat: 2006-10-24 20:46
En känd miljöpartist få i så fall verkligen byter...
Pladdrar på om gasbil på TV och hemsidan medan det står en Maserati med V8 och 2l/milen hemma...
#23 Re: Söderlind: Skit i Gröna Bilister
Lasse L Postat: 2006-10-24 20:52
Har själv två miljöbilar men ingen av dessa duger till att åka till fjällen med. Tåg? hahahaha! Funkar enbart om man skall till Åre med minimal packning.
Titta istället på alla dunder bilar med V8 och V12or, Audi, BMW, Mercedes, Lexus m.m. med alldeles för många hk och för vilket det finns ingen praktisk försvar. Trots allt finns det många som uppskattar sin SUV's praktisk förmåga och använder den