Dackevall: Är Toyota en skitbil - egentligen?

Gunnar Dackevall om den pågående maktstriden hos världens fordonsjättar.

Bild 501838När det blev känt att amerikanska NHTSA tvingade in 360.000 Volvobilar på uppdatering av styrelektroniken till gasspjället, och kort därefter tog in hälften av alla Pininfarina-byggda C70 för justering av taket, utbröt en febril debatt på vår webb om vad detta egentligen betydde.
Att Volvo är en riktig skitbil som går sönder stup i kvarten?
Eller att Volvo är ett hyvens företag som fixar till de prylar som går sönder kostnadsfritt?
Uppfattningarna går avgrundslikt isär, och frågan är om man över huvud taget kan läsa ut något om tillverkarnas kvalitet när man analyserar bilmodeller som återkallas.
I Volvos fall följer en återkallelse av den första serien ur produktionen av C70 ett alltför känt mönster: Köparna av den första årsmodellen får agera testpiloter. Av de cirka 125 bilmodeller som har återkallats i Tyskland bara under 2006 är 25 procent lanserade sent 2005 eller under 2006.
För mig ser ekvationen svår ut att räkna hem; att det verkligen kan vara lönsamt att skippa det sista halvåret av verifiering av nya modeller och istället lappa ihop dom efter hand. Men eftersom alla tycks ägna sig åt extremt tajt produktutveckling så finns det förmodligen en lönsam - kortsiktig - kalkyl bakom.
Det pinsamma med den förstnämnda Volvohistorien var att man har haft detta problem på sina femcylindriga motorer en halv evighet, utan att göra något åt det förrän grejerna upphör att fungera. Denna sticka-under-stol-mentalitet gör att man egentligen inte kan lära sig någonting av att titta på statistiken över återkallade bilar.
Det prima exemplet är Toyota, som återkallade flest bilar av alla i USA 2005 (ca 2,2 miljoner) och som leder antal återkallelser i Tyskland i år. 62.000 bilar av sammanlagt åtta modeller har återkallats trots att Toyota toppar alla världens kvalitetsindex.
Är Toyota en skitbil - egentligen? Som täcks upp av lojala ägare som ljuger om sina bilars driftsäkerhet?
Det kan näppeligen vara fallet.
Istället är det nog så att vissa tillverkare plockar tillbaka bilarna för åtgärder med kniven på strupen - och andra återkallar proaktivt - innan det händer något allvarligt. Något som dock motsägs av fallet med den avklippta sensorsladden i Euro-NCAP:s krocktest av nya RAV4; där kan man inte följa Toyotas tankemönster fullt ut.
Något kan man kanske ändå lära sig av rapporterna - ingen tillverkare återkallar utan vånda.
Mercedes återkallade enormt många bilar 2005 till följd av åren med elektronikproblem, men har inte ansett sig behöva återkalla mer än ett fåtal under 2006. Det är troligen en indikation på att bilarna har blivit bättre efter den storstädning som gjordes av elektroniska features i Mercorna.
Citroën hade också en våg av återkallelser i Europa 2005, medan Renault har haft en jätteboom hos verkstäderna i år.
Men det är de japanska tillverkarna som utmärker sig mest i Europa; förutom Toyota har både Nissan och Honda tagit in många modeller för efterjusteringar.
Förutom Volvo, som nu tvingas in på verkstäderna i stora antal, så verkar Fordkoncernen i stort vara nästan kusligt förskonade från återkallelser. De två senaste åren har bara ett fåtal Ford, Mazda, Jaguar och Land Rover kallats in för översyn.
Färdigutvecklade grejor eller en koncern med huvudet djupt ner i sanden?
Det vet bara du där ute som kör bilarna. Dela gärna med dig av dina erfarenheter direkt till mig eller på sajten!

Skriv kommentar

Det finns 9 kommentarer

Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Dackevall: Är Toyota en skitbil - egentligen?
    hasse Postat: 2006-12-13 19:27

    Hej, äntligen någon som vågar sega att Toyota är en skit bil. Jag håller med om, har haft två Avensis med stora fel på, bland annat växellåda pajjat efter 1500 mil, skeva bromsskivor o.s.v. KVALITET??? Det dags att väcka Toyota ägarna eller kan de inte betre,blir lett lurade av reklam o fina ord i tidningar, måste erkäna att jag nappade får någa år sedan och ångrade mig stort. Tack.

  • #2 Re: Dackevall: Är Toyota en skitbil - egentligen?
    Marcus Postat: 2006-12-13 21:03

    Med tanke på vad bilar kostar är kvaliteten på alla bilar för dålig, inte minst hos s.k. premium-märken. Men det är priset vi konsumenter betalar eftersom vi oftast efterfrågar andra egenskaper än tillförlitlighet. Ingen bil är lika bra som den sist tillverkade i modellens livscykel, men den köper man ju inte eftersom det är gammalt skräp...

  • #3 Re: Dackevall: Är Toyota en skitbil - egentligen?
    Joppe Postat: 2006-12-13 21:13

    Att Toyota återkallar beror på att de har råd att göra det samt ta sitt ansvar för eventuella framtida problem- i förhand.ALLA tillverkare kan drabbas av produktionsmissar. Att det handlar om så många exemplar i deras fall beror väl på att de säljer så många bilar.Jag menar inte kan väl Rolls Royce återkalla 500 000 bilar när så många inte ens finns?

    Någon kanske hoppas på det bästa. Att felen inte ska uppkomma eller att folk inte märker något eller bortförklara saken när den väl uppkommer, för det här kostar mycket mer än vad många kan betala.Toyota changsar inte. Det tyder på ansvar.

  • #4 Re: Dackevall: Är Toyota en skitbil - egentligen?
    Erik Postat: 2006-12-14 14:34

    Den mest nöjda kunden är inte den som aldrig fått ett fel på sin bil.Utan den som fått proffsig hjälp och när företaget visat ansvar.Varför skulle man se det som något negativt att ens bil blir återkallad och uppdaterad? Då e det väl värre om man hör något ryktesvägen som många råkat ut för men företaget vägrar kännas vid det , eller har aldrig hört talas om det som det så fint heter.

  • #5 Re: Dackevall: Är Toyota en skitbil - egentligen?
    Conny Carlsson Postat: 2006-12-14 15:39

    det kan inte vara så att sedan Toyota började tillverkas i Europa med europeiska underleverantörer så har standarden sjunkit? Jag menar att dessa underleverantörer inte håller sammma kvalitet som de japanska underleverantörerna erbjuder eller tillhandahåller. det är vad jag tror den stora skillnaden ligger.

    Men fortfarande är Toyota på en betydligt högre nivå fortfarande kvalitetsmässigt i jämförelse med övriga europeiska tillverkare. Man har större koll på vad underleverantörerna verkligen levererar.

    Toyota är en biltillverkare som verkligen tar ansvar för det de producerar.

    Tycker det är knepigt att inte fler upptäcker Toyota man kör på i gamla hjulspår när det kommer till bilbyte tex Volvo här i Sverige som sannerligen inte är ett föredömme vad gäller kvalitet. Det samma gäller VW produkter, ett under tycker jag att detta märke kan sälja såpass bra år efter år med alla kvalitetsbrister som drabbar märket.

    Upptäck Toyota! Eller varför inte Lexus alla MB och BMW ägare!

  • #6 Re: Dackevall: Är Toyota en skitbil - egentligen?
    Palle Postat: 2006-12-14 15:55

    Har haft i runda svängar 13-14 Toyotor allt från 1974-2001, har fått byta fördelare pga dåligt bränsle på en av bilarna, inte ens då behövde bilen bergas. Min far har haft 4 Toyotor (1987-2002), serva, tanka, köra kan man beskriva ägandet. Sen finns det ju så kallade måndags ex som vissa råkar ut för. Min erfarenhet från Toyota är att jag vågar köpa vilken Toyota som helst och köra på semester med utan att bekymra mig om jag kommer fram, för det gör jag och jag är ingen bilmekaniker.
    Alla har dock fri vilja att köra vad de vill, valet är ditt, jag vet vad jag kör...

  • #7 Re: Dackevall: Är Toyota en skitbil - egentligen?
    Conny Carlsson Postat: 2006-12-14 15:59

    Gunnar Dackevall.

    Kan du inte luska i vilka underleverantörer Toyota har på sina europa tillverkade bilar. Jag vet att vissa japanska underleverantörer följt med Toyota till europa och sätt upp fabriker här bla Nippon Denso som har starka band till Toyota.

    Samt om Japantillverkade Toyota har några europeiska underleverantörer, vilket jag knappast tror. Varför frakta massa delar runt jordklotet det är väl knappast "leanproduction"

    Detta undantaget säkerhetsutrustning från Autoliv som säkert Toyota använder sig av.

    Jag vill att du listar detta här Gunnar eller skickar detta via mail till mej. Detta är något jag diskuterat med några vänner och vi är inte överens hur det förhåller sig med dessa underleverantörer till Toyota.

    Ta gärna Toyota Avensis tillverkad här i Europa.

    Och Toyota Camry tillverkad i Japan som exempel. Inte den i USA eller också listar du även underleverantörer till denna Camry tillverkad i USA.

    Tackar på förhand.Mvh Conny Carlsson.

  • #8 Re: Dackevall: Är Toyota en skitbil - egentligen?
    Inge Vidare Postat: 2006-12-14 21:59

    Jag instämmer med Conny. Jag har haft både engelska och japanska Toyotabilar. Min erfarenhet är att europeiska Toyotabilar håller än lägre kvalitet än de japantillverkade. Jag vet också att Toyota ger samma kravspecifikationer till alla sina underleverantörer och att de europeiska tyvärr inte alltid inte uppfyller kraven och att de japanska överglänser kraven. Ett gott råd till alla som har en japantillverkad Toyota är att vårda den ömt och behålla den länge, för de flesta av Toyotorna som säljs idag i Sverige är europatillverkade och inte alls når upp till den välkända "gamla goda" Toyotakvaliteten.

  • #9 Re: Dackevall: Är Toyota en skitbil - egentligen?
    glokar Postat: 2006-12-15 12:39

    Har haft tre TOYOTOR och har
    haft ett fel på åtta år, det var en krånglande syresensor som byttes kostnadsfritt fastän garantin hade gått ut!
    Jag tar mig friheten att påstå att dom håller hög kvalitet.

Möjligheten att kommentera är avstängt. Artikeln är äldre än 30 dagar.

Månadens fråga

  • Om du var tvungen att välja - vilket märke skulle du ta?
Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    Auto motor & sport nyhetsbrev
Annonsbörsen

Annonsbörsen

Annonsera gratis i Annonsbörsen och i auto motor & sport (om du är prenumerant). Eller sök bland över 3.000 bilar. Du kan också sälja eller köpa motorcyklar och båtar.

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter