Han har försökt flera gånger – men nu är Richard Göransson rekordhållare på klassiska Nürburgring. Supervarvet på 7.22,8 ställer Koenigsegg, Pagani och Porsche i skamvrån. Se film från rekordvarvet!
Richard Göransson och rekordbilen, BMW M3 CSL.
Under tre års tid har Richard arbetat tillsammans med ägaren till rekordbilen, en BMW M3 CSL, som trimmats och finputsats. Ett par gånger har Göransson försökt slå supersportvagnarnas rekord, 7 minuter och 28 sekunder, satt av mittmotorsportvagnen Porsche Carrera GT i händerna på Walter Röhrl. En Pagani Zonda har körts på 7,33, Koenigsegg CCR har körts ytterligare en sekund långsammare. Men supersportbilarna är nu frånåkta med råge – Göranssons rekordvarv för några dagar sedan på 7,22,8 är drygt sex sekunder bättre och knappt halvminuten bättre än någon M3 CSL tidigare gjort.
– En fantastisk känsla när jag såg tiden på displayen. Äntligen, vi har kämpat länge för detta, sa Göransson.
Den BMW M3 CSL som Richard använde för rekordförsöket har försetts med kompressor som pumpar upp effekten till 532 hästar. För säkerheten har bilen burbåge och resten är fintrimning av chassi, bromsar och aerodynamik, bland annat med en speciell bakvinge och småvingar i fronten.
Bilen ska nu auktioneras ut men rekordvarvet är för evigt infört i böckerna, precis som många tidigare rekord – bland dem Stefan Bellofs rekord 1983 i en Porsche 956 på 6.11,1 som sattes under kvalet. Under sportvagnsloppet satte Bellof snabbaste varv med 6.25,9. I modern tid har Mika Häkkinen kört 7.11 med en McLaren F1 (sportbilen) och H-J Stuck har klarat 7.12 med en BMW M3 GTR, samma bil som Fredrik Ekblom tävlade med i ALMS.