Söderlind: Miljöbilsbojkott?

Intresset för miljöbilar har aldrig varit större, och därför är det naturligt med en mässa där man kan jämföra alla miljöbilar på en och samma plats. Men flera av branschens giganter bojkottar Miljöbilsmässan i Sollentuna. Gissa vilka?

I Sollentuna mässhall pågår just nu Miljöbilsmässan 2008, arrangerad av Sollentuna Expo och Gröna Bilister. Det flesta

Bild 358271
bilmärken finns på plats och till och med några Sverigepremiärer som Hyundai i10 SE, Opel Corsa 1.3 CDTI Enjoy ecoFLEX, Seat Leon Multifuel (etanol), Skoda Fabia Green Line, Volkswagen Golf Blue Motion och Golf Variant Multifuel samt en gaskonverterad Citroën C5, tillverkad av Stadspartner.
Totalt finns det ett drygt 50-tal bilar på plats.
Det bjuds på en del seminarier och information, och en hel del företag visar upp miljöbra produkter, som Michelin och Nokian, Active Driving, försäkringsbolag, elmoppar med mera.
Ska man köpa sig en miljöbil är det inget dumt ställe att sondera marknaden på, och ställa frågor.
Men Volvo, Ford, Toyota, Mercedes/Smart och BMW/Mini finns inte på plats.
Bo Larsen på Volvo konstaterar att "Vi kan inte vara med överallt, det finns väldigt många mässor och vi har helt enkelt inte råd."
Bengt Dalström på Toyota säger "Vi kan inte vara med på alla mässor".
Johan Grape, som är initiativtagare och projektledare tycker givetvis att det är tråkigt att flera av de stora miljöbilsmärkena inte finns på plats, och konstaterar att Volvo lägger 240 miljoner på marknadsföring i Sverige.
När han frågade BMW blev svaret från BMW "Vi vill inte associeras med miljöbilarna"!
Men detta uttalande dementeras definitivt av BMW:s PR-chef Roland Jönsson: "Det är helt fel. Miljö är mycket viktigt för oss, men det är rätt många mässor och vi måste som alla andra prioritera. Det faktum att Bil Sweden inte är medarrangör betyder också en del för oss."
Volvo beräknar för övrigt att miljöbilarna med E85-bilarna i spetsen och den lilla ecotrimmade 1,6-dieseln som krydda kommer att stå för cirka 40 procent av Volvos försäljning i år.
Toyota har i dagsläget bara två miljöbilar på programmet, Prius och Aygo, och dessa kommer att stå för cirka 25 procent av Toyotas försäljning i år.
Klart är att miljöbilar kommer att stå för närmare 40 procent av årets försäljning, men att långt ifrån alla tillverkare tycker att en miljöbilsmässa är viktig - för att öka försäljningen.

Vill du veta mer om Miljöbilsmässan? Gå in på: www.sollentunaexpo.se/miljobil/

Bild 358272

Hyundai i10 är Hyundais första miljöbilsklassade bil. Priset är 89.900 kronor, och bilen känns efter en liten provsittning "som lite mera bil än Toyota Aygo". Men ESP finns inte, det kommer först i höst. Trist. För med miljöbilsrabatten på 10.000 kronor betyder det ett pris på 79.900 kronor.


Bild 358273

Företaget Tekniska Verken i Linköping har efterkonverterat en Citroën C5 till gasdrift. Gastanken rymmer 110 liter, vilket ska räcka till 25-30 mil. Kostnaden är 50.000 kronor, och man kan anpassa konverteringen till valfri bilmodell. För mer info: ingvar.augustsson@stadspartner.se


Bild 358274

Taxiförare Stefan Östh, kör förra generationen Volvo S80 D, men nu ställer kunder som SR, SVT och kommuner krav på Miljötaxi. "När jag ska köpa ny taxi måste det bli en miljöbil. Men i dagsläget finns det inget bra alternativ. Etanol tror jag inte på, den måste servas varje månad och drar 1,5-1,8 liter per mil. Någon stor gasbil med kombikaross finns inte. Tyvärr är inte miljöbilar billiga för taxi, så snart som man hittar något billigt alternativ så kommer det en straffskatt. Det jag hoppas på är en dieselhybrid. Tänk om Toyota tog fram en stor rymlig bil med hybriddiesel!"

Skriv kommentar

Det finns 27 kommentarer

Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Söderlind: Miljöbilsbojkott?
    Josef Postat: 2008-01-18 09:46

    Det där är en Citroën, men det är klart, båda bilmärkena börjar på "C", det kan vara svårt att hålla isär...

  • #2 Re: Söderlind: Miljöbilsbojkott?
    Rättvis Postat: 2008-01-18 09:55

    Det var en miljöbilsmässa på Älvsjömässan för ett par månader sedan. Där fanns flera av de märken som inte är med i Sollentuna. AMS skrev ej om den mässan, bojkott?

  • #3 Re: Söderlind: Miljöbilsbojkott?
    göinge Postat: 2008-01-18 09:57

    Jag tror visst BMW kan ha kommit med ett sådant uttalande som nämns i texten. Audi och Mercedes har ju anpassat sig lite grann efter verkligheten och har lanserat snåldieslar och någon gasmodell och etanolversioner är på väg, men BMW håller på sin image att vara mot miljön!

  • #4 Re: Söderlind: Miljöbilsbojkott?
    FS Postat: 2008-01-18 10:32

    Så BMW är "emot" miljön alltså? Intressant att dom kämpar mot miljön när deras 118d är miljöbilsklassad och BMW är världsledande när det gäller drivning med vätgas.
    Ja, dom har vätgasbil körklar.
    http://www.youtube.com/watch?v=pHbaOX2UAs0

    Bara för att man inte har spottat ur sig en politiskt korrekt etanolbil som är på modet betyder det inte att man kämpar mot miljön. Etanolkonvertera en motor kan alla göra lätt men det är knappast en hållbar lösning i framtiden. Snälla, sluta kasta skit på märken helt utan belägg bara för att det har blivit populärt att hata BMW på den här sidan.

  • #5 Re: Söderlind: Miljöbilsbojkott?
    Kent J Postat: 2008-01-18 10:51

    Så man vill inte ställa ut på Miljöbilsmässan, förnekar att ha gjort ett icke politiskt korrekt uttalande som antyder att för dem att det inte är bra för varumärket. Och skyndar sig därför med att säga att det är för att BilSweden inte står bakom mässan.

    Men hur kommer det sig då att de inte hade något problem att ställa ut på MPH mässan - den är inte heller BilSweden medarrangör till...

    Mja.. det känns som en nödlögn.

    No offence ni som rusat till BMW's försvar. Men jag tror att BMW säljer mer och tjänar mer på sin profil som ett sportigt varumärke än på sin miljöbilsprofil. Deras sortiment är inte precis fullt av miljöbilskorrekta alternativ i varje segment..

    Mvh

    /Kent J

  • #6 Re: Söderlind: Miljöbilsbojkott?
    ma Postat: 2008-01-18 11:09

    ->FS
    BMWs vätgaskonvertering är synnerligen primitiv och skall nog ses som ett (desperat) försök att blidka marknaden och visa att man tar någon sorts ansvar. Vätgas som drivmedel i förbränningsmotorer kommer inte vara framtiden. Därtill är energiutnyttjandet för dåligt och distibutionsproblemen för stora. Vätgas kanske kommer användas i bränslecellsbilar men där är inte BMW.

  • #7 Re: Söderlind: Miljöbilsbojkott?
    Aero Postat: 2008-01-18 11:11

    Man blir knappast förvånad, BMW har helt missat miljötrenden precis som man länge gjort när det gäller säkerhet. Nu lanserar man X6 där minsta motorn på programmet släpper ut över 200g co2/km. Man tar sig för pannan.

  • #8 Re: Söderlind: Miljöbilsbojkott?
    Olle Postat: 2008-01-18 11:31

    BMW:s "Efficient Dynamics"-koncept ger oerhört bränsleeffektiva och därmed miljövänliga motorer.
    Det finns inga andra tillverkare som matchar BMW:s snåla dieslar och bensinmotorer i 1- och 3-serien.

    Däremot tycker jag att det är urlöjligt att en etanolbil som drar 0,92 liter bensin/mil ska räknas som miljöbil.
    Den som kör på E85 använder mer av sin beskärda del av en begränsad resurs, och gör det dessutom 30-40 % ineffektivare än om samma etanol hade använts för låginblandning.
    Till år 2020 kan max 10% av EUs bensinbehov ersättas av etanol. Detta görs effektivast med låginblandning! Tänk på att global uppvärmning är ett global problem!

  • #9 Re: Söderlind: Miljöbilsbojkott?
    Voyager Postat: 2008-01-18 12:25

    .. där fick man en lista på bilföretag att bojkotta framöver. Tack så mycket AMS. :)

    Har råd.. Pyttsan! Tar inte sakfrågan på allvar menar de.

  • #10 Re: Söderlind: Miljöbilsbojkott?
    Markus Postat: 2008-01-18 12:44

    Både BMW, Volvo och Toyota har miljöbilar att ställa ut. Men gör det inte. Varför?

    Kanske har AMS-index ge en ledtråd. Volvo har blivit tillräckligt utskällda här men är det någon som tänkt på att BMW faktiskt förstorade sin gamla 2,8-literssexa för ett antal år sedan. Hoppas de bytt kristallkula sedan dess. Speciellt med deras duktiga motortrimmare borde de kunna göra tvärt om!

    Men för BMW är det tydligen viktigare med 20-30 hk extra än samma effekt och 20-30 g mindre CO2...

    Och då kanske inte miljöbilsmässan passar med deras image...

  • #11 Re: Söderlind: Miljöbilsbojkott?
    DSG Postat: 2008-01-18 12:47

    Tråkig mässa, fast bra. Känns som den går mer åt ljusbrunt än grönt.

  • #12 Re: Söderlind: Miljöbilsbojkott?
    Tysken Postat: 2008-01-18 13:08

    När jag köpte ny bil i våras skulle jag ha en bränslesnål diesel.
    Av det som erbjöds från Audi, BMW, Mercedes och Volvo håll i er nu alla BMW hatare !! BMW var snålast alla kategorier och minst co2
    Så det blev en BMW på 235 hk drar i snitt 0.69l/milen. 180g co2 därmed en av de billigaste i skatt oxå.

  • #13 Re: Söderlind: Miljöbilsbojkott?
    FS Postat: 2008-01-18 13:20

    Till Kent J ==>
    Håller med om att BMW kanske kunnat ställa ut en 118d på mässan, utan att ha hört hela versionen från båda parter dock ... Men att säga att BMW som företag är "mot miljön" och "helt missat miljötrenden", som vissa gör, tycker jag är fel.

    Till MA ==>
    Nej, vätgas är knappast framtiden men etanolen är inte mycket bättre den. Kan hålla med om att mitt exempel var dåligt dock ...

    Till Aero ==>
    På vilka belägg kan du säga att man "helt missat miljötrenden"? Du nämner X6 som ett exempel och visst, den tar nästan 300g co2/km men det är ändå en stor pjäs med fyrhjulsdrift och över 400hk så det är väll inte så vansinnigt ändå?

    BMW är INTE några världsfrälsare! Långt ifrån, men varför skulle dom vara så mycket sämre än alla andra bara för att man inte gör TV-reklam med exploderande blommor? Jag tycker det är oerhört mycket klagande på just BMW utan konkreta anledningar, det är allt.
    Och för er som funderar - Ja, jag kör själv en gammal "kebabsläde", 535-90 ... jag vet att ni undrar. ;-)

  • #14 Re: Söderlind: Miljöbilsbojkott?
    Peter Postat: 2008-01-18 13:40

    Är det någon som vet hur många sk miljö-mässor / seminarer osv som arrangeras på ett år i Sverige? Om ett företag eller organisation väljer att inte, för dyra pengar medverka är det då lika med att man är "emot miljön"?
    Är det miljön - eller enskillda individer / bolag som berikas mest av dessa event?

    Diesel putte

  • #15 Re: Söderlind: Miljöbilsbojkott?
    c Postat: 2008-01-18 13:53

    Blir förvånad över hur många som blir helt till sig över bmw. Nej BMW har inga ethanol alternativ. Men när ATM hade en omröstning om hur många som tror att ethanol kommer att hålla så svarade 20 procent att dom trode det, minns inte siffran helt rätt kanske men på ett ungefär! BMW har bra o bränsle snåla motorer, bensin och diesel, dom tar ju volvo på den delen! Samtidgit som dom har sin stop and go grej, eller vad det nu heter Jag kör själv en volvo om ni nu undrar. Men däremot skulle jag villja se en hybrid i bmw OCH volvo!!

  • #16 Re: Söderlind: Miljöbilsbojkott?
    Nils Postat: 2008-01-18 15:07

    Det går inte att som biltillverkare/återförsäljare att närvara på samtliga event som rör bilbranschen.
    Stora event utanför lilla Sveriges gränser kostar dessutom säkerligen stora summor.

    Ang. BMWs miljöarbete kommer här ett axplock till er som kan engelska:

    Sustainability & the Environment

    How do BMW large high performance cars effect the environment?

    BMW Group offers a wide range of products covering the varying demands of its customers. In many sectors BMW offers excellent environmental performance when compared to competitors. For example:
    The BMW 520d has the lowest CO2 figure and the best mpg figure in its segment (158g/km / 47.9mpg).
    The 130i, 330i, 530i, 630i and 730i are all fitted with the world's lightest six-cylinder engine. The lightness aids fuel consumption figures. The engines are also fitted with an electric water pump, as opposed to one that takes a feed from the drivetrain. This results in a 90 per cent increase in energy saving e.g. the 130i has the lowest CO2 figure and best mpg figure when compared to direct rivals (221g/km / 30.7mpg).
    320Cd Convertible and 330Cd Convertible have the lowest CO2 figures and highest mpg figures compared to segment rivals.
    VANOS and VALVETRONIC technology fitted to nearly all petrol engines improves fuel combustion and generates ca.40 percent less emissions.
    The use of lightweight materials such as carbon fibre roofs (M6, M3 CSL), aluminium structures (3, 5 and 6 Series), Sheet Moulding Compound on the 6 Series and other alloys result in cars that weight less and so use less fuel.
    Run-flat tyres mean there is no need for spare wheel and jack thus saving weight.
    In addition, nearly all new vehicles are fitted as standard with a Diesel Particulate Filters that reduces harmful exhaust gas emissions substantially
    BMW is also investing in developing alternative propulsion technologies. With BMW CleanEnergy the company is a pursuing a long-term strategy of using hydrogen, produced without CO2 that has an affect on climate change.

  • #17 Re: Söderlind: Miljöbilsbojkott?
    Ronnie Postat: 2008-01-18 16:42

    vad f-n är en "miljöbil"?

  • #18 Re: Söderlind: Miljöbilsbojkott?
    Jooon Postat: 2008-01-18 19:01

    Okej

    Eftersom folk inte tror på att bmw som exempel är miljövänliga.

    Finland ändrade för en tid sedan skatterna på bilarna att baseras på koldioxid utsläpp, gissa vem som van mest på det, just det, den tyska miljöomedvetne enligt er.
    http://ekoakesv.autoalanverkkopalvelu.fi/ Hoppas länken kommer med, gå in och kryssa i, framhjulsdrift, bakhjulsdrift, och diesel. Sortera efter co2, hupp vem har mest bilar presenterad på första sidan?
    Samma gäller bensin, en 325i sedan släpper ut lika mycket som en s40 1,6. Det är 100hp skillnad på dom bilarna. LÄS PÅ

  • #19 Re: Söderlind: Miljöbilsbojkott?
    Jooon Postat: 2008-01-18 19:22

    Glömde bort, de klagades då man ändrade skatterna att en vanlig v70 blev 10 000e dyrare, dock varde ingen som nämnde att en motsvarnade 5-serie sjönk med 10000e. De märks värkligen hur järntvättade folk i norden är av volvo. En konkurerande tidning hadde en artikel vid årskiftet då skatten ändrades där de enda gick ut på vara att klaga på att volvo blev dyrare.

  • #20 Re: Söderlind: Miljöbilsbojkott?
    Sune S Postat: 2008-01-18 22:00

    Strunta i begreppet miljöbil! Jämför milkostnaden, det är det bästa tillgängliga måttet på en bils belastning på miljön. Koldioxidskatten är en form av utsläppsrätt. Men omotiverade skatter och subventioner krånglar till det.

  • #21 Re: Söderlind: Miljöbilsbojkott?
    Pelle Postat: 2008-01-19 11:09

    när kan man köpa den indiska TATAN i i sverige det är bra pris på den skulle vara perfekt folkbil mycket billigare än volvo och skoda!!!

  • #22 Re: Söderlind: Miljöbilsbojkott?
    ma Postat: 2008-01-19 11:32

    Gjorde som du sa och Smart dominerar kraftigt tillsammans med Mini, Citroën och Fiat. Första BMW (118D) dyker upp på sidan 3 så vad ville du bevisa med detta Jooon? Samma sökning med bensin ger sidan 7 för BMW.
    För övrigt håller jag med om att E85 är som löntagarfonder, ett skit som släpats hit.

  • #23 Re: Söderlind: Miljöbilsbojkott?
    Mirce Postat: 2008-01-19 13:43

    SINTERCAST

  • #24 Re: Söderlind: Miljöbilsbojkott?
    Jooon Postat: 2008-01-19 15:24

    Det jag vill ni skulle jämföra är storleksklass och effekt.
    Vem äger Mini föresten ;)? Visst den e utvecklad tillsammans med PSA.

    En 520 touring är jämförbara med en 207 1,6. Vilken bil väljer du hellre åt familjen. De e sådant jag vill få fram. Att hästkraft är inte allt, teknik är en stor del å där har för tillfället tyskarna ett litet (väldigt litet) försprång.

    (sorry min textning men jag har dyslexi)

  • #25 Re: Söderlind: Miljöbilsbojkott?
    Jooon Postat: 2008-01-19 15:27

    Ta även med vikt, en aygo är 300kg lättare än en Mini cooper. De är en hel del ;)

  • #26 Re: Söderlind: Miljöbilsbojkott?
    Patrik Winterberg Postat: 2008-01-20 21:03

    Hej.
    Mkt BMW...
    Detta med Miljöbil-är inte detta en benämning till MINDRE miljöfarligt.Känner lite "skepsis" kring detta.
    Minsta miljöpåverkan måste väl ändå att låta bli bilen och typ cykla, då kan vi prata miljövänligt.(Nu tycker säkert någon att jag är ute och cyklar..)
    Mvh Patrik

  • #27 Re: Söderlind: Miljöbilsbojkott?
    Markus Postat: 2008-01-21 12:02

    BMW är uppenbarligen ett märke som väcker känslor här på sidan. Vilket är bra, inte minst för BMWs image men också för att det leder till diskussion.

    Faktum är att BMWs motorer har en otrolig effekt i förhållande till konkurrenterna, utan att för den skull dra mer bensin/diesel. Till och med skapligt lite.

    Med 118d har BMW visat vad det kan leda till om de använder den kunskapen rätt! En liten och körglad bil som både är ordentligt motoriserad och samtidigt är riktigt miljöanpassad.

    Men titta på resten av programmet! Om skulle ha lika stora motorer som Volvo så skulle folket i Hissingen verkligen sätta kaffet i halsen! Och inte av glädje! Istället för att toklansera stora 3-literssexan och V8:orna så borde de kunna gå ned i motorstorlek och den vägen plocka milijöpoäng gentemot konkurrenterna.

    Eller är det AMS som plötsligt fallit tillbaka i volymträsket när de testar BMW? Det kanske är ganska många som väljer en mindre 6:a till 3-modellerna (3-serien och X3). Fast nog borde BMW kunna sätta 1,6:an från Mini i 3-serien och den vägen skapa en instegsmodell liknande Mini One?

    Nej, BMW är bra på att bygga motorer, men lite för inne på att bygga penisförlängare för att bli riktigt bra miljöbilar.

    Vad Volvo anbelangar... Nej, de ska vi nog inte behöva prata mer om. Att de inte var med på mässan beror sannolikt på att de innser hur ute deras modellprogram är...

Möjligheten att kommentera är avstängt. Artikeln är äldre än 30 dagar.

Månadens fråga

  • Om du var tvungen att välja - vilket märke skulle du ta?
Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    Auto motor & sport nyhetsbrev
Annonsbörsen

Annonsbörsen

Annonsera gratis i Annonsbörsen och i auto motor & sport (om du är prenumerant). Eller sök bland över 3.000 bilar. Du kan också sälja eller köpa motorcyklar och båtar.

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter