Första provkörningen: Nya Audi RS6
Auto Motor & Sports Fredrik Pettersson befinner sig i skrivande stund på Paul Ricard-banan i Södra Frankrike. Han har just provkört världens snabbaste kombi - Audi RS6. Lever den upp till förväntningarna?
Nya RS6 har en imponerande motor - V10 biturbo TFSI på 5,2 liter och 580 hästar, alltså 100 fler än hos föregångaren!
Tio dagar av 20 grader och solsken övergick till 10 gradig kyla och gråa moln lagom till den svenska delegationen klev av transferbussen på Paul Ricard-banan utanför Marseille i södra Frankrike. Men vem bryr sig om sol och värme när första provkörningen av nya Audi RS6 står på schemat?
När Fredrik Pettersson ringer till redaktionen för att lämna sin första provkörningsrapport har han kört det nya familjemonstret ett par mil på landsväg och några varv på banan - och han verkar inte direkt nedstämd.
Hur är första intrycket?
FP: Att den är kanon! Trots högt ställda förväntningar är den här bilen jäkligt bra. Man kan nog säga att alla förväntningar överträffades.
Den är så otroligt mycket bättre än Audi S6. S6 är tung och understyrd, den känns rent av trög på kurviga vägavsnitt. RS6 har en helt annan styrkänsla, helt annat grepp och helt annan balans. Den här går dit man vill när man vrider på ratten...
Och så har den en helt otrolig motor - V10, dubbelturbo, 650 Nm och 580 hästar - 100 mer än hos föregångaren!
Den här besten gör 0-100 km/h på 4,6 sekunder och 0-200 km/h på 14,9 sekunder, vilken betyder att M5 Touring nu "bara" är världens näst snabbaste kombi.
Det bästa med nya RS6 är styrningen, som enligt Fredrik Pettersson närmast kan beskrivas om "köttig".
Vad är det bästa?
FP: Det är helt klart styrningen som har en otrolig känsla och respons. Den är härligt tung och väldigt exakt. Köttig liksom.
Och det sämsta?
FP: Det är nog avgasljudet som kunde vara maffigare inne i kupén. Den låter inte så brutal som den borde göra, lite dämpad och inte så intensiv. Vi har även fått köra en bil med sportavgassystem, men det är faktiskt inte så stor skillnad. Om man däremot står på utsidan och lyssnar, låter den väldigt maffig och härlig.
När kan man köpa den och vad kommer den att kosta?
FP: Den kostar från 1.070.000 kronor - men tillvalslistan är väldigt kort för att vara Audi, det mesta är standard. Dock inte keramiska bromsar, vilket är synd, eftersom man helst vill fortsätta köra med dem efter att man har provat.
Sverigepremiären är i april men den går att beställa hos svenska Audihandlare redan nu.
Är det något som har överraskat?
FP: Priset! Jag är uppriktigt förvånad att den kostar över 1 miljon. Inte för att den inte är värd det, men det är nästan 200.000 kronor mer än närmaste konkurrenten, M5 Touring.
Mer fakta och se fler bilder på nya RS6 här!
Missa inte våra webb-tv-inslag om Audi RS6 och provkörningen av BMW M5 Touring. Se länkar nedan.
Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare
-
Latvala går in som ledare sista dagen
-
Ronaldo fyller år – köper Lamborghini Aventador
-
Göransson med tekniska problem – igen
-
FILM: Brabham BT30 på 1.800 meters höjd
-
Svenska Rallyt: Tre nordiska förare i topp!
-
Dyraste Ferrarin någonsin
-
Inget STCC-race i Göteborg
-
Tesla Model X officiell – kommer 2013
-
Audi TT RS Plus – mer av allt!
-
Svenska Rallyt: Sordo i ledning efter dag ett
-
Nissan GT-R utklassar BMW M5
-
SPION: Range Rover får mycket ny teknik
-
Första bilden på Mitsubishi Outlander
-
F1: Rosberg snabbast dag tre
-
Kia gör en ”Mini” med Trackster – liten och tuff







#1 Re: Första provkörningen: Nya Audi RS6
Kent Postat: 2008-01-29 16:28
Damn Audi. Hur har ni tänkt där? Tänk själva vad BMW hade kunnat göra med M5:an om de också hade lagt sig i den prisklassen.
#2 Re: Första provkörningen: Nya Audi RS6
Hans H Postat: 2008-01-29 16:44
Tänk ändå vad många andra läckra bilar man kan få för en miljon. Jag hade tatt en Porsche Boxster OCH en Mercedes E-klass kombi.
Men men - nån måste vara värst och nu är det väl Audis tur...
Hans H
#3 Re: Första provkörningen: Nya Audi RS6
Gustaf Postat: 2008-01-29 17:00
BMW M5, som för övrigt låter som en moped på låga varv, får känna sig slagen. Iofs har den aldrig varit ett alternativ, personligen. Däremot möjligen en E 63 AMG. Vad gäller prisskillnad sägs det i artikeln att mkt är standard. Kanske krymper skillnaden i pris när man jämför två likvärdigt utrustade bilar. I princip alla matar ju ändå sina M5-or och S/RS-modeller fulla. Med tanke på att "vanliga" S6 låter riktigt gott ska det även bli intressant att se (läs: höra) vad som åstadkoms med ett R i bokstavskombinationen.
#4 Re: Första provkörningen: Nya Audi RS6
Leffe Postat: 2008-01-29 19:14
Oj vad Audi satsar:
Först RS4 sedan
TT
R8
A5/S5
A4
RS6
+ att de strax tillverkar världens i särklass starkaste diesel i serietillverkning i R8 och Q7.
Vad ska det sluta?
RS5 och A7 om ett år som antagligen sätter en ny nivå.
Game over för Merca o BMW
Jag byter ut min gamla S60 mot nya A4, jisses vilken skillnad.
#5 Re: Första provkörningen: Nya Audi RS6
Olle Postat: 2008-01-29 19:27
Vad menar du? Det är väl bara för BMW att göra samma sak, lägg ner pengar i utvecklingkostnader och ta mer betalt! Eller tror du inte att BMW kan ta lika mycket betalt som Audi? Är Audi mer värd?
#6 Re: Första provkörningen: Nya Audi RS6
Horch Postat: 2008-01-29 20:00
BMW är fattigmans Audi
#7 Re: Första provkörningen: Nya Audi RS6
CZ Postat: 2008-01-29 20:04
Glöm inte när ni jämför M5 med RS6 att BMW har sugmotor vilket är mer imponerande än RS6:s turbomotor. BMW har också börjat gå över till turbo och kanske kommer en överladdad "M5:a".
#8 Re: Första provkörningen: Nya Audi RS6
Kimmen Postat: 2008-01-29 20:06
Trots mer hästar och högre pris hänger Audin inte med M5:an i accet 0-200...
#9 Re: Första provkörningen: Nya Audi RS6
Kräsen Postat: 2008-01-29 20:11
Vore intressant att få accelerationstider för 200 till 250 och ev 250 till 300.
När jag provade S6 så var den skamligt trött över 200. Sedan får man ju hoppas att de gjort något åt den plastiga inredningen och den klumpiga "vrid och tryck" manövreringen av elektroniken om bilen skall komma i paritet med priset.
#10 Re: Första provkörningen: Nya Audi RS6
tom Postat: 2008-01-29 20:46
Vi får väl vänta tills testerna för att se vem som är snabbast!
Tror någon att Audi 2008 släpper en RS6 som är accar sämre än M5, visst.
Gissar att det finns en del bittra hardcore fans till BMW när Audi har en starkare uppställning. Surt sa räven.
BMW kommer igen men det är ingen naturlag på vilket märke som ska vara bäst och sportigast, i år är det utan tvekan Audi om man orkar vara objektiv.
#11 Re: Första provkörningen: Nya Audi RS6
T Postat: 2008-01-29 21:38
BMW kan ju bara dra ngt gammalt över sig! Nya A4, A5, S5, A7, Q7, R8, Q5, S6, RS6. Audi har momentumet och äger Bayern. Nu regerar Audi! Såg RS6:an på premiären i Frankfurt i september. Dags att sälja M5:an och beställa nya RS6. Hädanefter blir det Audi på platsen bredvid Porschen i garaget.
#12 Re: Första provkörningen: Nya Audi RS6
kean Postat: 2008-01-29 21:38
kör leksaksbilen mot CLS Brabus och lägg ner all skit som heter audi o bmw... hoppas AMS inte blir purkna och kinkiga nu....
#13 Re: Första provkörningen: Nya Audi RS6
Kimmen Postat: 2008-01-29 21:41
En sann sportbilsentusiast väljer förvisso inte mellan BMW, Audi eller vad det nu är , han väljer bakhjulsdrift inte felhjulsdrift...
#14 Re: Första provkörningen: Nya Audi RS6
T Postat: 2008-01-29 21:54
Man behöver ju inte låsa sig vid en bil? Man kan ju ha mer än en bil i garage, eller...? Har kört M5 sedan sedan augusti 2006. Dessutom kört min svärfars M6:a, kanske runt 100 mil. Visst de är kul, men inte så imponerande. Jämfört med vagnen från Zuffenhausen inte alls så spännande. Skall man köra riktig sportbil är det Porsche 911 som gäller, gärna de luftkylda, exv 993 eller 930 utan PSM och PASM. 911 skiljer den riktigt bra föraren från den halvbra... RS6 är ett nytt, vitalt och kraftfullare alternativ till M5. Hade iofs gärna sett att den kom som sedan, eftersom jag generellt inte är överförtjust i kombibilar. Hursomhelst tänker jag inte åldras till pensionsålder med min M5:a. Utvecklingen går hela tiden framåt och en bil skall man inte ha mer än 2-3 år, för sedan är det gammalt, om vi inte talar om luftkylda 911
r förstås.
#15 Re: Första provkörningen: Nya Audi RS6
js Postat: 2008-01-30 08:29
Större motor två turbo och bra en tiondel snabbare till 100, med sedan får stryk med en tiondel till 200. Patetiskt kan Audi inte bättre så var det inte mycket att komma med.
Massa hk men lite action.
#16 Re: Första provkörningen: Nya Audi RS6
Hans H Postat: 2008-01-30 08:55
En bil är inte bättre bara för att den är snabbare. Och fyrhjuldrift väger en hel del, vilket drar ner accelerationstiderna men höjer körsäkerheten. Audin är inte BÄTTRE än M5, den är bara lika snabb. Och provocerande.
Hans H
#17 Re: Första provkörningen: Nya Audi RS6
Kent J Postat: 2008-01-30 09:49
Helt klart har Audi lyckats - bilen skapar debatt och väcker känslor - väldigt varierande känslor dock..
Jag sällar mig till dem som gillar den tekniska specen, men har lite svårt för den överjästa designen. Den vanliga S6:an känns mer harmoniskt i sin look.
Mvh
Kent J
#18 Re: Första provkörningen: Nya Audi RS6
Peter Lars Olof Postat: 2008-01-30 10:07
Audi gör tekniskt framstående bilar som är perfekta och sterila ungefär lika upphetsande som en diskbänk.... ingen ståpäls här. Till och med en gammal DAF har mer själ.
#19 Re: Första provkörningen: Nya Audi RS6
nisse32 Postat: 2008-01-30 10:15
Jag tycker RS6 är extremt snygg men tittar man bara på prestanda så verkar C63T AMG nästan vara lite bortglömd, den har samma 0-100 och är ju billig i sammanhanget...
#20 Re: Första provkörningen: Nya Audi RS6
Åke N Postat: 2008-01-30 10:17
Accelerations siffror rakt fram säger bara en del om bilens temprament och hur den upplevs att köra, det är i alla fall viktigast för mig, hur den ÄR att köra. Belönar den mig som chaufför, vill den bli körd, vill den svänga, har den balans, kommunicerar den, har jag roligt ?!?!
Viktigast är att Audi har hajjat att det skall gå att svänga med bilen, och uppenbarligen svänger nya Audigenerationerna mycket bättre en de gamla. Nya A4 - A5 skall ju vara milsvida bättre än föregångarna, och uppenbarligen prioriterar man även den egenskapen på den större bottenplattan.
4 wd kan göra att Audin kan köras fortare av många fler personer. Antisladd och antispinn systemen håller kvar ganska många dåliga chaufförer med gasfoten idiotfullt mot durken i svängarna. Audin kan troligen prestera mer grepp / acceleration ur svängarna än en ren bakhjulsdriven bil som M5. Det var ju anledningen till att man fick åka med vikt tillägg i STCC när det begav sig.
Uppenbarligen går nya Audin fort, OCH den verkar vara kul att köra, den kommunicerar genom en köttig styrning.
Mao så är den inte bara motorvägskompetent och det är väl roligt.
#21 Re: Första provkörningen: Nya Audi RS6
Eke Postat: 2008-01-30 11:06
Engelska tidskriften EVO testade BMWs aktuella och tidigare M-bilar under hösten 08 - läsvärt!
Bilens vikt är en faktor som vi idag inte längre är lika måna om, kanske beror det på att det helt enkelt inte går att leva utan DVD-underhållning i en helt tyst luftkonditionerad, rumpmasserande kupé etc?
Ett garage med två bilar är väl det ultimata (eller femton om man har råd) där man delar upp arbetsuppgifterna. En miljövänlig (helst inte hybrid!) vardagsbil och därtill en riktig sportvagn (varför inte en luftkyld nioelva som någon var inne på tidigare) som man kör på väl valda tillfällen - t.ex. när andan faller på.
Vårdrömmar består ju av kurviga, trafikglesa landsvägar, gåshudsframkallande avgastoner och perfekta apex.
Sällan sitter jag då bakom ratten på en tung, övervadderad kombimissil.
Just nu drömmer jag om första generationens M3. Det var den som tog hem segern i EVOs M-test. Av en ren slump...
#22 Re: Första provkörningen: Nya Audi RS6
Hans H Postat: 2008-01-30 12:37
Som Colin Chapman en gång sa:
"To add speed, you must add lightness".
En M3 av första generationen är en lätt, kvick bil. Precis som det ska vara.
Jag tar hellre en sån än dagens feta V8-modell.
Hans H
#23 Re: Första provkörningen: Nya Audi RS6
Martin H Postat: 2008-01-30 12:59
Ursäkta AMS men har ni inte glömt Mercedes E63 AMG, skulle ta den alla gånger framför en M5 Touring, större, bekvämare, snabbare och snyggare. Den gör 0-100 på 4,6 sek, alltså lika snabb som nya RS6. Då tycker i alla fall jag att Audi misslyckats, allt snack om V10 med twinturbo och så är den inte snabbare än en bil med V8 utan överladdning. BMW M5 hamnar ju först på 3:e plats. Nä Mercedes eller inget i alla fall i den här frågan.
#24 Re: Första provkörningen: Nya Audi RS6
Fredrik Pettersson, Auto Motor & Sport Postat: 2008-01-30 17:09
Ja, du har rätt förstås. Audin och Mercan är världens rappaste kombibilar till 100! Ett litet misstag på flygande fot. Men Audin är något snabbare till 200 dock, även om M5 är tiondelen bättre. Återstår att se om Audisiffran står pall för ett oberoende test.
Å andra sidan är det tur att de är lika snabba: de är ju av så fullständigt olika karaktärer. Jag menar, gillar man den ena bättre än grannens så är ens bil inte slöare.
#25 Re: Första provkörningen: Nya Audi RS6
Mikael Postat: 2008-01-30 17:57
De flesta som skriver negativa saker om Audi avslöjar sig mest som dåliga förlorare, med barnsliga uttalanden som att "Audi suger". Om Audis bilar vore så dåliga så skulle de ha varit i prisklass med Kia, annars skulle ingen köpt dem... Audi är ifatt och förbi i kvalitet, design och helhetsupplevelse. Kom också ihåg att Lamborghini är en del av Audi, och den succén bevisar att Audi är kunniga på supersportbilar också. R8 är ett till bevis! BMW-ägare stirrar sig visst mest blinda på siffror, men det är inte det en upplevelse av en bil handlar om, och det har Audi fattat för länge sedan som tur är. Men många BMW- och Mercedesägare är närmast religiöst trofasta, så det är klart att de har svårt att acceptera att det nu finns en konkurrent som är minst lika bra. Men det positiva är ju då att alla de tre märkena måste fortsätta att göra så bra bilar som de överhuvud taget kan. Halleluja!
#26 Re: Första provkörningen: Nya Audi RS6
Hmm Postat: 2008-01-30 18:03
M5an har varit ute ett tag nu.... iallafall sedanen.
förhoppningsvis kommer det en 10, och då blir det andra bullar
För övrigt behöver inte 0-100 avgöra vilken som är snabbast, exempel är JC top gear med C63amg som accelererar o.3 snabbare än nya BMW m3, dock förlorar den på en ca 2 mins bana med 5 sec.
Förklararing?
#27 Re: Första provkörningen: Nya Audi RS6
Jonte Postat: 2008-01-30 18:52
Att människan än idag kollar blint på 0-100 km/h *förvirrad och förvånad*
Jo, jag kan ta en Evo VI på 280 hk och köra lika snabbt äm inte snabbare till 100 km/h än RS6, betyder det att den är snabbare? Nej!!
0-100 får Audin gärna vara snabbare, därefter kommer den hamna bakom, som de alltid gör!!
#28 Re: Första provkörningen: Nya Audi RS6
Anton Postat: 2008-01-30 20:17
Audi är liiiite bättre än BMW på alla punkter och det stör alla BMW-fanatiker så in i Norden! Själv skrattar jag gott åt alla BMW-talibaner när jag sitter i min härliga A6:a!
#29 Re: Första provkörningen: Nya Audi RS6
Jonte Postat: 2008-01-30 20:18
.... jag glömde ta på mig den...nu är byxan helt blöt.... buhääää ääääääää....
#30 Re: Första provkörningen: Nya Audi RS6
Hmmmm Postat: 2008-01-31 08:51
Hur många av er har rattat en värsting Audi? BMW eller MB?
Och hur många av er bor på ringen och kör den dagligen till jobbet???
MB vinner helt klart på alla punkter dock ej på bana.. Men som komfortlokomotiv så spöar den allt
#31 Re: Första provkörningen: Nya Audi RS6
Johansson Postat: 2008-01-31 11:58
Till alla er som klagar på Audins acceleration, tänk på att förra generationens RS6 kom i en plus version, vad är det som säjer att denna inte gör det och spöar BMW ännu mer
#32 Re: Första provkörningen: Nya Audi RS6
olle (en annan) Postat: 2008-01-31 14:00
Jonte - klockrent.
Hur gamla är ni som skriver här? Har ni körkort ens?
#33 Re: Första provkörningen: Nya Audi RS6
Thord Postat: 2008-01-31 16:10
650Nm/580Hk ? Tror nog MB presterar 1000Nm/612Hk... I rest my case !
#34 Re: Första provkörningen: Nya Audi RS6
razimus Postat: 2008-01-31 17:49
mycket bra kommentar av mikael. Håller med digg till 100%
#35 Re: Första provkörningen: Nya Audi RS6
Leffe Postat: 2008-01-31 20:06
Vad kostar den mercan??
Du vet svaret, flera gånger mer så ditt argumetn föll platt!!
#36 Re: Första provkörningen: Nya Audi RS6
Thord Postat: 2008-02-01 06:30
Vad det nån som pratade om priset eller...? Tycker bara att Audi inte har något att komma med. Det vridet som Audin ger presterar MB 65 AMG på tomgång...
#37 Re: Första provkörningen: Nya Audi RS6
Alec Postat: 2008-02-01 11:43
Audin kan ta åt sig äran med att ha den mest gedigna interiören, och ser väldigt maffig ut med det finns ett par plumpar i dess egenskaper vad det beträffar körglädje.RS6 väger garanterat mer än både E63T och M5T och detta missgynnar effektövertaget. Quattron är boven i dramat och stör körglädjen oavsätt viktpåslaget. Det är ju kul att bränna gummi tycker nog de flesta entusiaster. Sen är audi kända med att överdriva effektuppgifterna ffa jämtemot BMW. Se bara RS4 och S6 i Rototest. Att Audi använder turbo jämtemot konkurrenterna är bara ett desperat sätt att vinna hästkraftskriget. Installera turbo in nämnda konkurrenter så ska ni se vem som vinner. Sammantaget tycker jag om audi, däremot tycker jag att den bör hålla en lägre profil än vad den gör. Om vi jämför t ex A6 3.0 tdi, 530d och E 320cdi så tror jag snarare jag hade valt Audin ff de andra 2.
#38 Re: Första provkörningen: Nya Audi RS6
Björn Postat: 2008-02-03 18:24
Här mina Audi erfarenheter (nu A6 med 2,4l):
Oljeshejkerna gillade mig också O
BMW förarna är kaxiga på torrt sommarväglag, och ligger i innerfil i vinterväglag, jag menar hur bra är det med en nervös styrning på ett halt väglag?
Bakhjulsdrift är jättebra - Bahh! Vi lever ju i Sverige - hur ofta har vi torrt och fint? Tyvärr får nog M & B se sig frånåkta de flesta gångerna de har en RS&:a bredvid sig om man dessutom lägger in det Svenska medelvädret i åtanke.
Jag hade turen att få låna den förra RS6:an en helg för fyra år sedan - vilken helg! Jag var t.o.m. och köpt en en frys och lastade in
Jag håller med om att man skall helst ha två bilar, en för glädje och en för förnuft/familj - men har man en RS6:a är man ruskigt nära båda idealen.
#39 Re: Första provkörningen: Nya Audi RS6
Jörgen Postat: 2008-02-05 13:37
Inte ett ord om MB C 63 AMG ! Samma prestanda med mkt mindre Hk/ utan turbo, det tycker jag är en väldigt bra bedrift iaf. Men det står ju inte BMW eller Audi på den, det är väl där felet ligger... Ganska enkelspåriga reportrar va ?
#40 Re: Första provkörningen: Nya Audi RS6
Johan Postat: 2008-02-07 16:33
ja visst med 200.000 till så kanske BMW till och med hade gjort en snygg bil.. eller ne dom kan nog inte!?
#41 Re: Första provkörningen: Nya Audi RS6
Leffe Postat: 2008-02-08 18:54
M5 var chanslös helt väntat, se testen till veckan
#42 Re: Första provkörningen: Nya Audi RS6
GGS Postat: 2008-03-11 18:20
Kunde varit bättre men den räcker