Bilprovningen: spindellederna fortfarande svagaste punkten

Bilparken i Sverige föryngras, om än i långsam takt. Trots detta ligger andelen underkända vid kontrollbesiktningen kvar på 32 procent. Skillnaderna mellan modellerna är dock stora: från noll till 46 procent underkända bland treåringarna. Bästa bil hos Bilprovningen efter de tre första åren är Audi A4 Avant diesel, sämst är transportbilsbaserade Opel Vivaro Combi.

Bild 359230

Audi A4 Avant i dieselversion var Sveriges felfriaste modell bland treåringarna hos Bilprovningen förra året. Noll procent underkända. Genomsnittlig körsträcka på mätaren: 11.121 mil.


Under 2007 kontrollbesiktade Bilprovningen drygt 3,8 miljoner fordon varav 3,2 miljoner var personbilar. Av dessa underkändes 1.588.081 bilar, varav 1.0241.869 (32 procent) hade fel som krävde att bilen, efter reparation, visades upp för efterkontroll. Av de 802.779 bilar som gjorde efterkontroll, underkändes 11 procent även vid efterkontrollen
Totalt drygt fyra miljoner kontrollbesiktningar förra året ledde till att 11.717 fordon (0,3 procent) fick körförbud, varav 6.077 var personbilar. I de flesta fall innebar körförbudet att fordonet måste bärgas från bilprovningsstationen.
Bild 359231

Det var bättre förr - i varje fall när det gäller spindelleder. Röda kurvan visar andel underkända spindelleder 2007, att jämföra med medelvärdena 1990 (grön) och år 2000 (blå). Antal personbilar med underkända spindelleder 2007 var 176.900 stycken.


Vanligaste orsaken till körförbud är allvarliga rostskador som lett till att komponenter brustit eller där det funnits risk för haveri, till exempel brustna bromsrör, rostskadade och brustna fjädersäten och fjädrar, brustna och rostskadade länkarmar samt spindelleder där det var risk för separation.
Av marknadens tre år gamla bilar underkändes i genomsnitt fem procent. Men spridningen var stor: Bäst var Audi A4 Avant diesel med noll procent fel, en förstaplats som den delar med Mitsubishi Galant Kombi, Toyota Hi-Ace Traveller och Volkswagen Touareg. På femte plats kom Toyota Yaris med 0,5 procent underkända och på delad sjätteplats med 0,6 procent kom Ford Fusion, Saab 9-5 Aero och Toyota Prius.
Bild 359232

Även styrlederna hör till de svagaste punkterna på många bilar. Här är ett urval av de sämre treåringarna - från VW Sharan med knappt 7 procent underkända till Renault Espace och Opel Vivaro, med 25 procent. KLICKA FÖR STÖRRE.


Det som räknas här är det som kallas modellrelaterade fel - anmärkningar mot komponenter som oftast kan hänföras till bilens konstruktion och komponenternas kvalitet. Man har alltså bortsett från trasiga lampor, slitna torkarblad och liknande som snarast är brister i underhållet än i konstruktionen.
Sämsta resultatet, 45,9 procent underkända, gäller Opel Vivaro Kombi. Dåliga resultat visar också Renault Espace (44,4 procent underkända), Renault Laguna kombi (37,8 procent), och Laguna sedan (32,8 procent). Volvo XC90 diesel ligger också dåligt till på plats 253 av 258 besiktigade modeller (23,4 procent underkända). Volvon har dock betydligt längre körsträcka än bensinbilarna i allmänhet.
Resultaten från kontrollbesiktningarna 2007 jämfört med år 2000 visar att andelen underkända sjunkit från 35 till 32 procent. Detta trots att andelen bilar som är upp till och med 10 år gamla, har ökat från 47 procent 2002 till 58 procent 2007.
Bild 359233

Rosten går inte lika hårt fram numera, men skillnaderna är stora. Här ses de sämsta 12-åringarna med andel underkända på grund av rost i bärande konstruktion. KLICKA FÖR STÖRRE.


I stort sett har alltså bilarna med åren blivit bättre på att klara åldrandet. Undantag är dock bilar i åldern 8 till 10 år, som visar en högre andel underkända vid besiktningen 2007 jämfört med 2002.
Tittar man specifikt på spindellederna, framgår att de genomgående underkändes i mycket högre grad 2007 än åren 1990 och 2000. Det gäller särskilt åldrarna 11 till 16 år. I det fallet var det alltså "bättre förr".
Bilprovningen konstaterar också att andelen underkända inte förbättrats under de senaste fyra åren - den ligger sedan 2004 på 32 procent. Orsaken till detta är att genomsnittet påverkas av en högre andel underkända bilar i åldern sju till 19 år. Och de vanligaste felen hos dessa äldre är just glapp i spindel- och styrleder.
Bild 359234

Flera modeller har rostangrepp på bromsrör redan vid 7 års ålder. Här är bilarna med mer än 11 procent underkända för bromsrör vid 10 års ålder.


Men även många förstgångsgranskade bilar (treåringar) hade problem med spindel- och styrleder. Av Mercedes E-klass kombi underkändes exempelvis 5 procent på grund av glappande spindelleder - samma siffra som för Alfa Romeo 156 Sportwagon. Citroën C3 noterar 6 procent underkända, medan Peugeot 407 hamnar näst sämst med 22 procent, efter Opel Vivaro Combi med bottennoteringen 22,5 procent underkända.
När det gäller styrleder ligger medelbilen bland treåringarna på knappt två procent underkända. BMW X5 hör till modellerna med ledbesvär: cirka 7 procent av treåringarna underkändes av den orsaken förra året. Mercedes C-klass hamnade på samma problemlista: runt 8 procent underkändes för dåliga styrleder. Och Mercedes CLK var ännu sämre, med drygt 8 procent underkända.
Men jämfört med bottennoteringarna är det ändå hyfsat; Renault Laguna och Espace ligger båda kring 25-procentstrecket, tillsammans med Opel Vivaro Combi, som också fick var fjärde bil underkänd.
Renault har lidit av klena spindel- och styrleder i många år nu, men att detta går att åtgärda i tillverkningen har BMW och Volvo gett exempel på: Båda märkena hade 2003 mellan 15 och 20 procent av vissa modeller underkända på grund av glapp i spindel- och styrleder. Felen rättades till på ett par år, och i dag ligger dessa modeller på under en procent underkända.
Av Volvo XC90 blev 11 procent av treåringarna underkända för glappande spindelleder 2006, men 2007 var siffran nere i en procent.

Skriv kommentar

Det finns 37 kommentarer

Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Bilprovningen: spindellederna fortfarande svagaste punkten
    muppen Postat: 2008-03-31 18:08

    Inte en Alfa på rostlistan och en Audi i topp på en annan. Världen snurrar åt fel håll!

  • #2 Re: Bilprovningen: spindellederna fortfarande svagaste punkten
    Markus Postat: 2008-03-31 20:42

    ...och det finns mera. Mercedes som ska vara ett sådant lyxmärke har uppenbarligen ledbesvär på några av modellerna (och hur klarar de rosten??).

    Den ständigt lika baktalade Saab 9-5 må däremot ha många brister, men ledbesvär hör inte till dem.

    Fast glädjande är ju att Audi inte har det. Med tanke på att de för ett antal år sedan hade desto större problem!

    Volvo och BMWs uppryckning är lika glädjande!

  • #3 Re: Bilprovningen: spindellederna fortfarande svagaste punkten
    Niklas Postat: 2008-04-01 09:37

    Jag skulle vilja se tester i förhållande till kör sträckan. AUDI A4 diesel går säkert 10-20.000mil på 3år ( fel fritt) T.ex. en Toyota Yaris, Prius går fan inga 5-6.000mil per år. Då hade dom stått på skroten... Franska bilar har alltid varit skit och det fortsätter dom att bevisa. Visst är det bra med tester med om det inte är knutet till antal köra mil så är det ganska ointressant,,,,

  • #4 Re: Bilprovningen: spindellederna fortfarande svagaste punkten
    Niklas Postat: 2008-04-01 09:44

    Dom flesta bilar t.ex. Mercedes , AUID, VW, VOLVO, SAAB, BMW mm används ju som tjänstebilar och körs betydligt mera än normala bilar. Vad en Prius eller en Yaris mm får för betyg är inte intressant om inte kör sträckan tas med i dessa "undersökningar" Tråkigt att folk inte förstår bättre, inte folk på AMS heller tydligen... Då dom borde nämnt det. Men är det enda man kan om mekanik är att det finns en gaspedal i en bil och lite bankörning jag då får man vara nöjd med soptunna material

  • #5 Re: Bilprovningen: spindellederna fortfarande svagaste punkten
    Kalleb Postat: 2008-04-01 10:06

    Denna statistik redovisar ju antal underkända bilar hos bilprovningen. Kan man inte tycka att märkesverkstäderna som rycker ganska duktigt med pengar av folk, borde:
    1. Upptäcka
    2. Åtgärda
    dessa brister.

    För BMW är det ju pinsamt, som har fri service. De har ju alla sina bilar inne på sina egna verkstäder, så de borde ju verkligen inte hamna så dåligt.

  • #6 Re: Bilprovningen: spindellederna fortfarande svagaste punkten
    Rikard Postat: 2008-04-01 10:10

    Genomsnittlig körsträcka per modell finns med i SBP:s stastik, bara att gå och läsa slipper ni sitt aoch gissa. Den treåring som har längst körsträcka är f.ö. svensk och dieseldriven.
    Prius har i snitt kört längre än BMW 3-serie efter 3 år och har färre fel...

  • #7 Re: Bilprovningen: spindellederna fortfarande svagaste punkten
    Kjell Eriksson Postat: 2008-04-01 10:37

    Opel Vivaro Combi är i själva verket en Renault Espace, inte konstigt att den har samma fel som Renault Espace. Det är dock som vanligt viktigt för media att inte nämna detta faktum, så att man återigen får en chans att skälla ut Opel som helhet. Die dummen Schweden...

  • #8 Re: Bilprovningen: spindellederna fortfarande svagaste punkten
    Janne B Postat: 2008-04-01 10:45

    Kan ju också vara intressant att notera A4:ans statistik på 7 års perspektivet. Där ligger den 7:a från sist med 40% underkända modellrelaterat. Däromkring ligger diesel-kombi-långmilarna från Audi,VW,Volvo,Ford m.fl. Mercedes och BMW's långmilar-dieslar ligger kring 25%. Bästa bil i förhållande till körsträcka misstänker jag vara Subaru Legacy som har 4% underkända! Ej att förglömma 9-5 som ligger på 7%.
    /Janne

  • #9 Re: Bilprovningen: spindellederna fortfarande svagaste punkten
    hmmm Postat: 2008-04-01 10:52

    kollade i bilprovningens statestik på hur långt de har gått innan första besiktningen... ca18000mil i snitt... nästa som hade gått långt låg på ca 11000mil så det kan väl vara en förklaring för MB´s del...

    rosten är enligt vad jag vet borta i och med den nya E klassen...

  • #10 Re: Bilprovningen: spindellederna fortfarande svagaste punkten
    JW Postat: 2008-04-01 10:57

    Hallå där! Opel Vivaro är inte nån Renault Espace, utan en Renault Master... Både Vivaro och Master tillverkas i samma fabrik i England, medan den tredje varianten, Nissan Primastar tillverkas i Spanien. Det verkar alltså som om spanjorerna skruvar ihop sina bäst...

  • #11 Re: Bilprovningen: spindellederna fortfarande svagaste punkten
    Rikard Postat: 2008-04-01 11:13

    De där siffrorna får gärna länka till, de stämmer inte med de som presenteras på SBP:s hemsida.

  • #12 Re: Bilprovningen: spindellederna fortfarande svagaste punkten
    WJ Postat: 2008-04-01 11:21

    Opel Vivaro är en Renault Trafic och inget annat. Opel-varianten av Master heter Movano.

  • #13 Re: Bilprovningen: spindellederna fortfarande svagaste punkten
    Conny Shogun Postat: 2008-04-01 11:33

    En annan intressant aspekt är att titta på bilprovningens statistik över 10 år gamla bilar:

    Förutom sommarsäsongsbilarna Mazda Miata, BMW Z3, MB SLK, Porsche Boxter och 911 återfinns bland de 20 bästa bilarna 9 st Toyotamodeller och 3 Subaru.

  • #14 Re: Bilprovningen: spindellederna fortfarande svagaste punkten
    Haze Postat: 2008-04-01 11:43

    Man kan tydligen inte kräva så mycket för pengarna när man köper en BMW X5 för sidsådär 500000. Vad betalar man för egentligen? Pinsamt att hitta både MB och BMW på fel sida.

  • #15 Re: Bilprovningen: spindellederna fortfarande svagaste punkten
    Hmmmm Postat: 2008-04-01 12:37

    Läset de siffrorna i Bilprovningens årsbok...
    Så du hittar dem där... har inte sett dem på nätet

  • #16 Re: Bilprovningen: spindellederna fortfarande svagaste punkten
    Christer Postat: 2008-04-01 12:41

    Jag har kört SAAB 9-3 de tre sista bilarna på 9 år har kört Ca 65000mil på dessa utan ett enda fel, var inne med min 9-3 1,9 Tid inga fel partickelfiltret gav inget utslag de skev 0,1% för de kan inte skriva 0% Varför?
    Christer

  • #17 Re: Bilprovningen: spindellederna fortfarande svagaste punkten
    samju Postat: 2008-04-01 13:18

    det talas en del om att AMS "får betalt" för att skriva om vissa märken. det ligger nog ngt i det..

    nu skrives det att "Audi är bäst", visserligen är de det, men de delar förstaplatsen med Mitsubishi Galant Kombi, Toyota Hi-Ace Traveller och Volkswagen Touareg
    vart får dessa bilmärken beröm???!!
    sedan så är det bara varianten Audi A4 Avant diesel som "är bäst"
    lite fjäsk för audi som vanligt !

    men bra audi, bra de andra märkerna också..

  • #18 Re: Bilprovningen: spindellederna fortfarande svagaste punkten
    Numan Postat: 2008-04-01 15:40

    Grattis Audi och ni som inte tycker att Audi ska ligga längst upp håll det för er själv testet berättar allt.

  • #19 Re: Bilprovningen: spindellederna fortfarande svagaste punkten
    Roy Postat: 2008-04-01 17:56

    Det är väl det man vill ha.
    Som flera påpekat, så vägs inte körsträckorna in i betygen. Det är alltså viktig info som saknas.
    Sen kan man, som så ofta, fråga sig om det verkligen är medelvärdet som är intressant. Ofta är nog median viktigare.

    Att vissa modeller inte finns med bland de sämsta - eller bästa - behöver inte betyda att de är bra eller dåliga. De kanske inte finns med alls! (Underlaget är för litet.)

    Rikard, körsträckor finns kanske med i statistiken, men inte på Svensk Bilprovnings webbplats. Är det jag som är blind?

  • #20 Re: Bilprovningen: spindellederna fortfarande svagaste punkten
    Peter Postat: 2008-04-01 19:42

    efter att kört BMW och Mercedes
    under många år innan jag började
    köra Audi så är det för mej ett faktum att Audi håller
    klart bäst av "premium" märkena
    Volvo har vi tyvärr på jobbet och det är riktiga skitbilar.

  • #21 Re: Bilprovningen: spindellederna fortfarande svagaste punkten
    Conny Karlsson Postat: 2008-04-01 21:35

    Visst tas väl körsträckan med i bedömningen ! Bara att läsa hos svensk bilprovning sida. Att inte AMS valt att presentera det är synd.

    Men man kan säga att generellt så har Toyota ofta lika långa körsträckor som andra märken, ibland ofta längre. Ändå klarar man sig bra med flera modeller i toppen än övriga tillverkare,
    intressant läsning och en väckar klocka för många får vi hoppas !

  • #22 Re: Bilprovningen: spindellederna fortfarande svagaste punkten
    tommy Postat: 2008-04-01 21:45

    Skönt att man kör Toyota Yaris. Det är ingen slump utan ett medvetet kvalitétsval. Med tanke på priset måste det vara den bil som håller bäst för pengarna. Snart 7000 mil och inte ett enda fel.

    Rätt otroligt att de kan göra en bil som inte finns några fel på, ens efter så lång tid. Det finns betydligt enklare ting som krånglar mer.

  • #23 Re: Bilprovningen: spindellederna fortfarande svagaste punkten
    Rikard Postat: 2008-04-02 07:28

    Nej, blind tror jag inte att du är, då hade vi inte kommit hit i diskussionen. Du kanske, precis som jag, är lite dålig på att leta. ;-)
    Om du via AMS länk tar dig till SBP pressrelease från den 31/3 hittar du ett par länkar längst ned på sidan. Öppnar du "Besiktningsstatistik per personbilsmodell ... 3 år" (PDF) finns medelkörsträckan i kolumnen till höger.

    Dock skiljer sig de siffrorna åt från de Hmmm refererade till i SBP "årsbok"...

  • #24 Re: Bilprovningen: spindellederna fortfarande svagaste punkten
    Adolf Mosley Postat: 2008-04-02 11:23

    Igår var rubriken på denna artikel "Audi bäst!" trots att förstaplatsen delades med bl.a. Toyota, Mitsubishi och VW. Idag har den ändrats till mer neutrala "Bilprovningen: spindellederna fortfarande svagaste punkten". Med den tidigare rubriken så fortsätter fördomarna att ams fovoriserar tyska bilar, med dagens rubrik visar tidningen att man kan vara neutral om man vill.

  • #25 Re: Bilprovningen: spindellederna fortfarande svagaste punkten
    Conny Karlsson Postat: 2008-04-02 11:49

    Adolf Mosley.

    Kanske kommer Toyota med på omslaget av tidningen nu när man hade 7 modeller med av de 16 bästa i bilprovningens statistik. Det är en bedrift av Toyota och är värd att uppmärksammas och visar vilka det är som har verklig kvalitet inte bara känsla av kvalitet.

    Audi bäst !? Var är övriga Audi modeller ? Och var är Audi nästa år i redovisningen ?

    Toyota har varit i toppen i 30år om jag inte minns fel, och det med flera modeller inte bara en modell. Och jag förväntar mig att de är med i toppen även nästa år.

    Så kanske det hade varit mer objektivt att skriva att "Toyota bäst" som rubrik om man ser på det hela med objektiva och neutrala ögon ;o)

  • #26 Re: Bilprovningen: spindellederna fortfarande svagaste punkten
    Lasse Postat: 2008-04-02 13:34

    om året på en Audi , BMW eller
    eller Mercedes än att köra omkring i en Toyota.. absolut de
    tråkigaste bilar jag kört..
    jag tar hellre några fel och har kul när jag sitter i bilen när jag kör mina 5000 mil om året
    ..skulle vägra att köra dom i en Toyota..

  • #27 Re: Bilprovningen: spindellederna fortfarande svagaste punkten
    Conny Karlsson Postat: 2008-04-02 16:34

    Kul att köra Mercedes ! Nä, det kan du inte mena inte de äldremodellerna iallafall.

    Hade en MB 300 TDT (Kombi) men inte skrattade jag direkt hela tiden när jag körde den. Bytte till Lexus Gs 300 år 2002 vilket var en mycket trevligare bil än MB.

    2003 köpte vi oss även en Toyota Avensis kombi. Den byttes ut mot en Toyota Auris 2,2 D4-D nu den 21 December 2007. Som en hjulklapp. Det är en mycket rolig bil att köra betydligt roligare än både MB och Lexus tycker jag.

    Så att dra alla Toyota över en kam är att göra det för enkelt för sig att de inte är roliga/trevliga att köra, speciellt om man aldrig kört någon själv.

    Så när jag kör Toyota Auris med den stora dieselmotorn på 177hk och 400nm åker smilgroparna upp en del. Speciellt i jämförelse mot MB som inte är någon muntergök.

  • #28 Re: Bilprovningen: spindellederna fortfarande svagaste punkten
    Roy Postat: 2008-04-02 17:29

    Rikard, du har rätt!
    För 3-åringar anger SBP körsträckor - men inte för 7- och 10-åringar!
    Jag kollade 10-åringar med tanke på min dotters första bilköp och tog för givet att all statistik redovisades på samma sätt. Det är normalt - utom hos SBP.

  • #29 Re: Bilprovningen: spindellederna fortfarande svagaste punkten
    Tore Postat: 2008-04-02 18:45

    Du gör ju precis som alla andra, jämför en MB som kanske va 10 år mot en betydligt nyare bil. Hur går det ihop...? Har du ens suttit i en ny E-klass ? Skulle inte tro det... Hade du gjort det så hade du sett & fattat att inte MB & Toyota ens är i närheten av att spela i samma liga ! Bara såna som inte har råd att köpa en ny MB som måste hävda sig om att deras bil är bättre än en MB, varför jämförs alla bilar med en MB t ex ? Måste ju finnas ett skäl...

  • #30 Re: Bilprovningen: spindellederna fortfarande svagaste punkten
    Conny Karlsson Postat: 2008-04-02 19:53

    Lungna ner dig, jag tillhör dom som har råd att köpa mig en MB om jag vill och har ägt ca 6st MB. Jag har samtidigt faktiskt kört Toyota i många år parallelt med andra märken. Så kanske till skillnad mot dej kan jag se hur märken förändrats genom åren. En del till det bättre en del till det sämre. MB tillhör de märken som avgjort har blivit sämre än tidigare.

    Visst det kanske inte är rätt att jämföra mot Toyota, men jag gör det iallafall för jag anser att Toyota är betydligt bättre som bil med tanke på vad du betalar. Sedan rostar inte Toyota upp som MB gör idag på några år.

    Sedan om vi jämför mot Lexus, ja då blir det än mer genant för MB.

    Ta och åk ut och prova en MB och Lexus och jämför. De bilarna är ju iallafall något mer lika i pris.
    MB borde då skämmas i jämförelse mot Lexus som är en betydligt trevligare bil än MB, så ta dej en titt på Lexus och provsitt och jämför mot MB. MB är en fallande stjärna på bilhimlen
    medans Lexus är en stigande stjärna på bilhimmlen, svårt att acceptera för en del men så är det !

  • #31 Re: Bilprovningen: spindellederna fortfarande svagaste punkten
    Rikard Postat: 2008-04-03 06:37

    Ja, jo, jag tänkte också på det. Är det så att det är först under senare år som SBP har börjat notera mätarstsällningen mer systematiskt?
    Någon som vet och kan utveckla?!

  • #32 Re: Bilprovningen: spindellederna fortfarande svagaste punkten
    Hmmmm Postat: 2008-04-03 13:29

    bilprovingens bol jag kikade i igår var inte årewts men det hinner rinnsa mycket vatten på ett år sa mjölnaren :-)

  • #33 Re: Bilprovningen: spindellederna fortfarande svagaste punkten
    Hanzzon Postat: 2008-04-03 20:25

    Kan bara hålla med Conny! Vi har i familjen nog haft över 20st Mercedes genom åren och visst var det väldigt bra bilar kvalitetsmässigt under sin storhetstid, men den tiden började svaja redan på 80-talet då Kvalitetsbilen nummer ett inte längre kunde hålla samma kvalitet på sina komponenter, och i synnerhet inte på elektroniken som japanska Toyota och Lexus som trots modern teknik höll en otrolig kvalitet! Och det blev allt värre på 90- och 2000-talet.
    Vi har fortfarande en MB E270CDI från 2001 som troligtvis blir den sista Mercedes denna familj köper då det rätt klart har visat sig att kvalitetsbilen med minst problem både i dag och för 5, 10 eller 15 år sedan inte längre heter Mercedes utan faktiskt Toyota och Lexus även om det tog tid att inse och acceptera detta som den Mercedesfrälsta person jag en gång var men detta faktum gick inte längre att blunda för efter att verkligen ha jobbat med och kunnat jämfört olika bilmärken som Personbilstekniker!
    Som exempel så servade jag senast i dag en 90-tals Merca med bla. oljeläkage och i går hade jag in en Merca från 2005 (och 8000mil) med stort oljeläkage även den vilket jag aldrig ens varit med om på en enda Lexus och man är knappt ens med om det på nån av alla Toyotor så mina erfarenheter säger att Mercedes fortfarande tyvärr inte klarar av att matcha Toyota/Lexus kvalitetsmässigt.

    Angående besiktningsresultaten så kan jag sätta en slant på att vissa märken hamnar så bra som man gör pga. att märkesverkstäderna faktiskt kallar in bilarna innan besiktningen för att göra en förmånlig "Förbesiktning" åt ägaren och därmed hittar/åtgärdar felen hos många bilmärken (som alltså är sämre än vad det ser ut) innan bilprovningen hinner hitta felen och detta är givetvis enbart pga. att hämna bättre till i Bilprovningens statistik. Bilmärken med fri service har oxå en fördel i statistiken då knappast en enda ägare hoppar över servicen och bilen därmed om bara verkstaden skött sig borde vara rätt genomgådd och felfri vid åtminstonde den första besiktningen efter 3år.

  • #34 Re: Bilprovningen: spindellederna fortfarande svagaste punkten
    Johan Postat: 2008-04-03 21:11

    Kör en Corolla som kom ut i trafik september 2003 alltså en 2004 års modell en terra 1,6 liters..Köpte den när den gått nästan 6000 mil och ska besiktiga i höst..Finns det några dokumenterade fel på just denna års modell?
    Tacksam för svar.

  • #35 Re: Bilprovningen: spindellederna fortfarande svagaste punkten
    Jonas Postat: 2008-04-07 18:12

    Mercedes har vad, 3-4 % marknadsandel i Sverige? Trots detta har "alla" här ägt och kört Mercedes och alla deras Mercedes var dåliga bilar. Hur hänger det ihop? Mercedes har ju rostat sedan tidernas begynnelse, vad är nyheten? Toyota däremot, det var väl en riktigt rostburk för 15 år sedan? Idag, lika obekväm som alltid, varför jag inte kommer att köpa en gummigris.

  • #36 Re: Bilprovningen: spindellederna fortfarande svagaste punkten
    Martin Postat: 2008-04-14 21:42

    Jag älskar audi <3

  • #37 Re: Bilprovningen: spindellederna fortfarande svagaste punkten
    MERCEDES ODER NICHTS Postat: 2008-04-19 18:43

    Alla, som tror att MERCEDES har blivit sämre, behöver
    professionell hjälp. Titta lite på
    TÜV i Tyskland istället för denna audi (uppkomling) och toyota-riskokare-finanserade såkallade undersökning. TÖNT.PUNKT-SLUT. MERCEDES ODER NICHTS!!!

Möjligheten att kommentera är avstängt. Artikeln är äldre än 30 dagar.

Månadens fråga

  • Om du var tvungen att välja - vilket märke skulle du ta?
Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    Auto motor & sport nyhetsbrev
Egmont logo
© Egmont Tidskrifter