Provkörd: Passaten som vill vara en CLS

Målet var tydligt, Passat CC skulle bli VW-koncernens designmöbel. Men det finns nyheter även under skalet.

Bild 359613

Skillnaderna mellan Passat och Passat CC är uppenbara, Passat CC har en klart mer förförisk framtoning.


Dynamik, passion och begär. Vad Passat än stått för så passar knappast något av dessa begrepp. Passat är Volkswagens näst viktigaste modell, bara Golfen säljer bättre och sedan 1973 har 15 miljoner Passat tillverkats.
Så kunde det förblivit, om det inte var för denna den tredje varianten på tema Passat. Med den nya CC-modellen kommer en frisk fläkt av estetik in i ekvationen. Redan från första stund är skillnaderna uppenbara, Passat CC har en klart mer förförisk framtoning.
Den smäckra formen väcker intresse och ser verkligen elegant ur i verkligheten. Likt förebilden Mercedes CLS kombinerar den det bästa hos en sedan med de estetiska fördelarna hos en coupé. Till den smäckra formen bidrar inte bara taklinjen utan även den förlängda hjulbasen som är grunden för den långsträckta stilen.
Bild 359614

Takhöjden i baksätet är begränsad, men det är inte värre än att en normallång passagerare sitter bra.

Tyvärr blir takhöjden i baksätet aningen lidande, men det är inte värre än att en normallång passagerare sitter bra. Till den utsökta komforten bidrar också baksätet som är rejält skålat för två personer. En tredje baksätespassagerare kan man glömma.
Ett flertal detaljer i inredningen har uppgraderats, bland annat är instrumenten, ratten och klimatorreglagen unika för CC-modellen. Till den exklusiva känslan bidrar också nya dörrsidor och en mycket elegant läderklädsel.
Till lyxkänslan bidrar också utrustning som farthållare med avståndsradar, samt parkeringsassistans och en "vingelvarnare" som med hjälp av en videokamera håller koll på filmarkeringarna och varnar när man vinglar för mycket i en hastighet över 65 km/h.
Bild 359615

Instrumenten, ratten och klimatorreglagen är unika för CC-modellen.

Kul är också att Passat CC känns lika mycket sportigare som den ser ut. Volkswagen har lyckats ge den en mer bredbent känsla. Den rullar stadigare och kränger mindre, och som bonus kan man för första gången i en VW få ett adaptivt stötdämparsystem.
Det systemet sitter som standard på samtliga versioner som säljs i Sverige. I sportläget skärper systemet även upp styrningen, och man märker en tydlig skillnad mot normalt; chssiprecisionen är klart bättre och krängningen minskar påtagligt. Men tyvärr är systemet också behäftat med samma problem om de flesta av samma typ - det blir stötigt över broskarvar och liknande.
Bild 359616

Förebilden är Mercedes CLS, och visst anar man en del likheter.


Toppmodellen har alltså en V6-motor på 300 hästar som standardmässigt är parad med en sexväxlad DSG-låda. Fyrhjulsdriften gör att man aldrig upplever några problem med greppet och med sitt pris på dryga 40 000 euro kan den faktiskt bli ett hot mot Mercedes CLS 350 CGI som har snarlika prestanda men kostar 50 procent mer.
VW tror det är den som kommer att sälja bäst i USA, medan Europa mest kommer att satsa på basversionerna 1,8 TFSI och 2,0 TDI. I dagsläget är inga svenska priser klara, men i Tyskland är den beroende på modell cirka 2.000 till 3.000 euro dyrare än Passat sedan. Enligt planerna kommer Passat CC hit i slutet av augusti.

Skriv kommentar

Det finns 22 kommentarer

Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Provkörd: Passaten som vill vara en CLS
    oscar Postat: 2008-04-17 17:14

    Helt klart en bil för den prestigelöse, kostnadsmedvetne, gentlemannen som uppskattar lagom mycket finess.

  • #2 Re: Provkörd: Passaten som vill vara en CLS
    Oscar igen Postat: 2008-04-17 17:19

    Tittade just på interiörbilden i lite större skala och såg till min förskräckelse att de fortfarande inte kan designa snygga rattar hos VW. OK, denna är snyggare än plastratten i golfen...men herregud, inte mycket premium över det rattnavet, trist.

  • #3 Re: Provkörd: Passaten som vill vara en CLS
    Marc Postat: 2008-04-17 17:47

    Gissar att den blir framgång här i Europa också. Inkl. Sverige. 4 dörrar verkar rätt tänkt. Jag är förvånad att den inte blir dyrare.

  • #4 Re: Provkörd: Passaten som vill vara en CLS
    AB Postat: 2008-04-17 18:10

    ..en ny Passat...som är en kopia på en mercedes modell som knappt säljer...vem bryr sig??

  • #5 Re: Provkörd: Passaten som vill vara en CLS
    VWist Postat: 2008-04-17 18:30

    ab, du måste tydligen bry dig eftersom du väljer att göra ett inlägg här.

  • #6 Re: Provkörd: Passaten som vill vara en CLS
    ThK Postat: 2008-04-17 19:26

    Den är nichad. Den skall inte äta upp Audi så den måste vara lagom bra. VW äger ju Audi mfl så man undviker kannibalism.

  • #7 Re: Provkörd: Passaten som vill vara en CLS
    Jens Postat: 2008-04-17 19:38

    Mycket CLS över Passat CC. CLS:en är vacker och jag tycker inte det är fel att efterlikna något som är vackert. CLS:en säljer förövrigt mer än förväntat på flera av de marknaderna MB förväntar sig att sälja bilen i stora volymer. Vad hände med Passat R32?? Var det nå´n rabiat miljöfundimentalist som snodde ritningarna och elda upp dom?

  • #8 Re: Provkörd: Passaten som vill vara en CLS
    Oskar Postat: 2008-04-17 20:15

    Enligt det senaste numret av AMS skall ni i nästa nummer jämföra den med orginalet CLS. Om jag redan nu kan läsa om CC:n på nätet känns det meningslöst att betala för papperstidningen. I princip lägger ni ju ut alla intressanta artiklar på den öppna hemsidan relativt omgående efter publicering i tidningen. Skall det vara på detta viset?

  • #9 Re: Provkörd: Passaten som vill vara en CLS
    oscar Postat: 2008-04-17 20:32

    OSKAR. Visst är internet bra, men att ligga i sängen på kvällen och läsa AMS pappersutgåva går inte att jämföra med att läsa på AMS site. Det är lätt att somna med ett leende på läpparna med en tidning bredvid sig, svårare är att somna bredvid en bärbar i sängen.

  • #10 Re: Provkörd: Passaten som vill vara en CLS
    m96 Postat: 2008-04-17 20:32

    Det är den nya tiden.. den så kallade framtiden.
    Tiderna förändras. Gratis är bra. "Information wants to be free".
    Antagligen kommer man i framtiden att tjäna mer via nätet än på något i tryckt form. Bara en tidsfråga.
    Så steget är rätt som princip.

  • #11 Re: Provkörd: Passaten som vill vara en CLS
    VWist Postat: 2008-04-17 20:53

    Jens, du snurrar nog ihop det lite. Passat R32 är det väl inte tal om, då skulle den ju få samma motor som Passat 3.2 V6 redan har. Du kanske menar R36? Finns i Tyskland, €46400 i prislistan.

  • #12 Re: Provkörd: Passaten som vill vara en CLS
    Oskar Postat: 2008-04-17 20:55

    Jag håller med min namne om att det är väldigt trevligt att läsa en biltidning i sängen innan man somnar. Tyvärr är den alldeles för snabbläst. Max 3 artiklar, och reportagen om redaktionens egna bilar sedan känns det som att man har läst hela tidningen. Jag kanske har blivit gammal och kräsen men nog sjutton fanns det mer att läsa om förr. Ett bra exempel på när det är värt att spendera 15 minuter framför datorn än att läsa i sängen är provkörningen av Jaguar XF. Exakt samma provkörning finns tillgänglig på nätet i form av ljud och rörliga bilder. Många av branschnyheterna och Spionbildsartiklarna, som är mina favoriter hänvisar till och med till nätet. Jag hade föredragit att tex nybilsprislistan kanske hade kommit endast i vartannat nummer till förmån för fylligare nyhetsreportage och spionbilder, sånt tröttnar i allafall alrig jag på.

  • #13 Re: Provkörd: Passaten som vill vara en CLS
    Pär Brandt Postat: 2008-04-17 21:02

    ... och ett av dem är den här sajten. Tidningen är en annan. Att komma på ett av våra event ett tredje. Är du prenumerant får du mer, är du med i Club100 får du ännu fler förmåner.
    Nyhetsmässigt är den här sajten allt som oftast mycket snabbare än papperstidningen. Å andra sidan hittar du alla tester och artiklar i tidningen först.
    Se det som ett smörgåsbord där du själv kan välja vad du vill ha och vad du är beredd att betala.

  • #14 Re: Provkörd: Passaten som vill vara en CLS
    Jens (en annan) Postat: 2008-04-17 21:05

    Roligt att läsa att teddybjörnen ni hade i sängen som små har ersatts av AMS... ;) Jodå, jag har också varit där, på något konstigt sätt vaknat med ansiktet inklyknat i tidningen ;). Men jag håller inte med Oskar att tidningen går snabbt att läsa igenom, oftast har jag precis läst mitt ex när det dimper ner ett nytt nummer i brevlådan. Däremot håller jag med om att nybilsprislistan borde vara i vartannat nummer.

  • #15 Re: Provkörd: Passaten som vill vara en CLS
    zhabul Postat: 2008-04-18 11:13

    Jag har min tidning i toa, och där brukar den vara läst från första sida till sista sida. Det är lite ohygenisk med en bärbar dator i toa. Så jag ser inte hur kan en webplats konkurera med riktig tidning?

  • #16 Re: Provkörd: Passaten som vill vara en CLS
    Mikael Postat: 2008-04-18 14:34

    zhabul, du får skaffa dig en tablet-dator som går att skölja av. Inte för att jag vill veta vad du har för toalettvanor, men när jag är på muggen så stänker jag inte ner annat än insidan på toalettskålen.

  • #17 Re: Provkörd: Passaten som vill vara en CLS
    ME Postat: 2008-04-18 17:13

    känns som en dålig immitation. Volkswagen ja du hör ju själv på namnet volkvagn ska inte bygga lyx bilar i alla fall inte på denna nivå. Jag menar den har inte ens i närheten av samma utstrålning som mercan och om du tänker effter hur kul är det att man köpte passat i stället för cls. Miss förstå mig inte med lyxbils byggandet jag är ett strot fan av volkswagen Phaeton jag menar bara som de gjort där om de nu ska sattsa så gå in med allt man har. Nu känns det bara halv dant och tråkigt

  • #18 Re: Provkörd: Passaten som vill vara en CLS
    VWist Postat: 2008-04-19 10:08

    me, jag tror du missförstår å det grundligaste. Passat CC är ingen lyxbil, det är en pimpad version av Passat Sedan. Dessutom billigare än A4, 3-serien etc etc. Att jämföra med CLS är otroligt naivt, det enda de har gemensamt är coupé-stuket på bakdelen. En CLS kostar från 550', det finns ingen alltså konkurrens mellan bilarna och ingen köpare skulle tveka mellan dem. Jämför du också Kia cee'd kombi med M5 Touring bara för att bägge är kombi? Eller varför inte en 320d Coupé med 612 Scaglietti, bägge är ju frontmotordrivna tvådörrarsbilar med bakhjulsdrift och baksäte?

  • #19 Re: Provkörd: Passaten som vill vara en CLS
    Åke N Postat: 2008-04-21 11:14

    VW skall konkurerar mer mot Mercedes - Audi mer mot BMW, Skoda skall ta hand om folkbilarna. Det här är ett bra sätt att addera attraktionskraft till VW, och samtidigt ta bort lite av värdet ur Mercedes. Du får en snygg fin bil för relativt lite pengar. En del Mercedes C klass kunder kommer nog att snegla mot den här Passaten. Det är nog där man vill slå in en kil i första hand.

  • #20 Re: Provkörd: Passaten som vill vara en CLS
    Peter Postat: 2008-04-23 15:31

    Cls är cool, Passat CC är bara ful.

    Bryr man sig så mycket att man vill ha CLS design hade jag hellre lagt till lite pengar och satsat på en begagnad CLS (från ca 370 000 och uppåt) än en ny Passat CC.

  • #21 Re: Provkörd: Passaten som vill vara en CLS
    Markus Postat: 2008-04-23 21:58

    Jag tycker bilen är snygg.

    Men baksätet tycker inte jag ser bekvämt ut! Ens för två.

    Men annars verkar det vara en helt okej bil för de pengarna.
    Och jag väljer nog nästan hellre den här för 350 000 kronor än en begagnad Mercedes för samma pengar. En Merca som är tre år gammal har nämligen ingen nybilsgaranti kvar men troligen minst lika mycket problem med rost, tveksam verkstad och krånglande elektronik som den hade som ny.

    Dessutom ska Volkswagen ha en eloge för att de inte spritt ut reglagen över hela mittkonsolen och halva handskfacket. Sådant gillar jag. Speciellt när så många andra gör den tabben.

  • #22 Re: Provkörd: Passaten som vill vara en CLS
    sven nygren Postat: 2008-09-04 13:39

    jAG ÄR 188 LÅNG OCH FÖRSÖKTE PROVSITTA DEN NYA SNYGGA PASSAT CC, MEN TILL MIN BESVIKELSE ÄE DEN SÅ TRÅNG I INSTEGET ATT JAG SLOG HUVUDET I DÖRRKARMEN, MEN NÄR JAG TROCKLAT MIG IN I FRAMSÄTET OCH FLYTTAT TILLBAKA STOLEN FÖR BRA LÄGE FÖR BENEN FANNS DET INTE PLATS FÖR EN VUXEN PASSAGERARE BAKOM MIG I BAKSÄTET. SYND!!

Möjligheten att kommentera är avstängt. Artikeln är äldre än 30 dagar.

Månadens fråga

  • Om du var tvungen att välja - vilket märke skulle du ta?
Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    Auto motor & sport nyhetsbrev
Annonsbörsen

Annonsbörsen

Annonsera gratis i Annonsbörsen och i auto motor & sport (om du är prenumerant). Eller sök bland över 3.000 bilar. Du kan också sälja eller köpa motorcyklar och båtar.

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter