ÄNTLIGEN OFFICIELL: Opel Insignia!
Äntligen kan vi visa högupplösta bilder på nya Insignia, Opel viktigaste nya modell på många år. Djärv design och hög tekniknivå ska locka nya kunder till ett varumärke som är i desperat behov av uppmärksamhet. Under skalet hittar vi också mycket teknik som ska delas med nästa generation Saab 9-5, som ska byggas i Rüsselsheim parallellt med Insignia.
Opel Insignia ska väcka känslor och få även privatpersoner att fatta ett köpbeslut, enbart på känsla. Designen ska få reptilhjärnan att signalera "vill ha!" KLICKA FÖR STÖRRE
Farväl Vectra, och välkommen Insignia! Nu är det dags att lära sig ett nytt modellnamn hos Opel och vi kan nu äntligen ta del av omaskerade bilder och alla fakta.
Vid lanseringen i höst ska Insignia erbjudas med både framhjulsdrift och fyrhjulsdrift som tillval, samt sju olika motoralternativ. Ganska snart tillkommer ytterligare tre motorer och Opel utlovar redan nu snåla EcoFlex-modeller samt även något mer - vilket förmodligen ska tolkas som hybridalternativ och även mera effektstarka OPC-modeller.
Opel Insignia ska erbjudas med framhjulsdrift och fyrhjulsdrift direkt vid lanseringen. Sju motoralternativ finns från start och kompletteras inom kort med ytterligare tre. KLICKA FÖR STÖRRE
Opel pressrelease är inte speciellt detaljerad men från våra tyska kolleger har vi fått fler detaljer om motoralternativen. Minsta bensinsugmotorn med fyra cylindrar på 1,6 liter ger 115 hk och sedan vandrar det med hjälp av turbo och större volym upp till 2,8 liters V6 på 260 hk. En intressant motor är turbosnurran på 1,6 liter och 180 hk som Opel hämtar från OPC-versionerna av Corsa och Meriva. Där kan vi förvänta oss en bra kombination av bränslesnålhet och trevligt vridmoment.
Dieselmotorerna är på 2,0 liter med 110, 130 eller 160 hk. Kronan på verket, vågar vi påstå redan nu, blir GM:s nya 2,9-liters V6 "superdiesel" med 250 hk, 550 Nm och avancerad reningsteknik som är adaptiv vid varje enskild förbränning. V6-dieseln lär dock dröja till nästa år och den följs inom något år av en "sportversion" med dubbla turboaggregat som ger ännu mer effekt.
Haldex nämns inte vid namn med det är de som levererar fyrhjulsdriften. Förmodligen hittar vi den smarta, elektroniska diffbromsen i de kommande OPC-modellerna. KLICKA FÖR STÖRRE
Alla motorer får sexväxlad manuell låda eller sexstegad automat. Haldex nämns inte vid namn men vi vet att det Landskrona-företaget som ska leverera fyrhjulsdriften, generation fyra. Opel utlovar trygg, riktningsstabil fyrhjulsdrift och det tolkar vi som att Insignia även får den nya, elektroniska differentialbromsen. Om inte nu så åtminstone i den OPC-modell som lär komma senare.
Insignia ska även få elektroniskt styrda stötdämpare, något som man döpt till FlexRide. Systemet ska erbjudas till både 4WD och 2WD.
På tillbehörslistan hittar vi också en avancerad typ av strålkastare som med bixenon och lysdioder kan skapa inte mindre än nio olika ljusbilder. Beroende på hastighet och styrutslag breddas, vrids, förstärks och tänds olika delar av strålkastarna. Naturligtvis ingår även varselljus med strömsnåla lysdioder, som dessutom ger bilen ett karakteristiskt utseende.
Bakpartiet är kanske det område som designmässigt är mest spektakulärt, eller kanske "hockeyklubbans" profil längs karossidan. KLICKA FÖR STÖRRE
Formspråket är helt nytt och Insignia ansluter till trenden med allt mera coupéliknande takprofil. Publik premiär blir det först 22 juli, i London, och då får vi tillfälle att pröva hur mycket den snygga profilen inkräktar på komforten i baksätet.
Nytt är också "hockeyklubban" längs karossidan som börjar vid främre hjulhuset och ger en markerad profil.
Bakpartiet är nästa område där den djärva formgivningen firat nya triumfer och åsikterna lär gå isär om det är vågat eller bara konstigt - vilket också är Opels avsikt. Insignia ska väcka känslor på ett sätt som Vectra aldrig var i närheten av. Den traditionella, tyska stramheten återfinns istället i inredningen där den tidigare plastigheten ersatts med lyxigare material.
Farväl Vectra, välkommen Insignia. Generationsskifte och hos Opel innebär det ibland ett helt nytt modellnamn. Men även den här gången slutar namnet med "a". KLICKA FÖR STÖRRE
Opel anger inga mått mer än att Insignia är 483 centimeter lång, vilket är 21 cm längre än Vectra. Andra uppgiftslämnare kan berätta att hjulbasen vuxit med 35 millimeter, vilket borde komma baksätet till del. Bilen är också 50 millimeter bredare, vilket även de borde gynna innerbutrymmena. Höjden är ungefär oförändrad. Kombimodellen kommer 2009 och bli inte förvånad om vi snart också får se en renodlad coupémodell.
Som vi också berättat förut är Opel Insignia den första modellen med den helt nya GM-plattformen Epsilon II som även ska bilda grund till kommande Saab 9-5 och ytterligare elva nya bilmodeller runt om i världen. Vi gissar att Saab visar upp åtminstone ett "koncept" på sin nya 9-5 i Paris, senare i höst.
Interiören verkar sig vara ganska lik från det ursprungliga koncept som Opel visade för över ett år sedan. Några högupplösta inredningsbilder har vi tyvärr inte fått ännu.
Tittar man lite noggrannare på motorlistan nedan så har vi förmodligen en rätt god inblick i vilka motorer som också kommer till Saab 9-5. 1,6 turbo med 180 hk skulle till exempel kunna E85-konverteras, för att passa Saabs miljöprofil, eller så behåller man nuvarande 2,0 BioPower och inväntar istället den nya 1,6 turbo BioPower som vi vet är på gång i Trollhättan. Den motorn är optimerad för E85 från början med högre kompressionsförhållande och bättre bränsleförbrukning.
Opel Insignia kan vi förvänta oss i produktion under senhösten 2008, försäljningsstart någon gång våren 2009. Saab 9-5 kommer förmodligen lite efter och förhoppningsvis kan de första bilarna vara ute hos handlarna hösten 2009.
Stor logotyp i fronten, utan att skämmas. Det är meningen att vi ska titta på Opel nu, helst stirra! KLICKA FÖR STÖRRE
Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare
-
SPION: Range Rover får mycket ny teknik
-
Första bilden på Mitsubishi Outlander
-
F1: Rosberg snabbast dag tre
-
Kia gör en ”Mini” med Trackster – liten och tuff
-
Chevrolet Cruze Station Wagon visas i Genéve
-
Volkswagen Golf GTI tappar taket
-
GM ser rött – Opel måste ge vinst
-
Alfa Romeos misslyckade ishockeyfilm
-
De första riktiga bilderna på nya Volvo V40
-
Mercedes Citan – första roliga skåpbilen?
-
F1: Dagens man - M. Schumacher
-
Vi bevakar F1-testerna i Jerez
-
Max vindrufs: Ford Shelby GT500 Convertible
-
Ny Volkswagen GTI för bara 675 kronor
-
Klart för Svenska Rallyt i tv!







#1 Re: ÄNTLIGEN OFFICIELL: Opel Insignia!
Conny Karlsson Postat: 2008-04-15 07:38
Vad händer då med den holländska tidningen när man ständigt bryter sitt löfte om att publicera bilder på bilarna innnan det är sagt?
Får man några slags böter?
Annars tycker man ju att biltillverkarna skulle sluta att skicka bilder till holländarna när de gång efter annan publicerar bilder, eller ?
mvh Conny
#2 Re: ÄNTLIGEN OFFICIELL: Opel Insignia!
Pär Brandt Postat: 2008-04-15 08:28
... hos vissa sajter. Vi är själva med i de här avtalen och jag har både bilder och textmaterial på mitt skrivbord om nya Insignia. Men jag har gett mitt löfte att inte publicera något innan utsatt datum och klockslag. Har faktiskt inte ens läst texten, så jag vet inte hur mycket holländernas uppgifter stämmer.
Vi skulle ju kunna välja att inte berätta om AutoWeek.nl, men samtidigt är det ganska löjligt att låtsas som om det regnar. Nyheter och avslöjanden sprids blixtsnabbt på internet, vi kan inte blunda för det.
Men frågan är intressant. Kommer bilindustrin i framtiden att lita på de löften som ges? Kanske väljer man att inte någon gång släppa material i förväg? Vi får se...
#3 Re: ÄNTLIGEN OFFICIELL: Opel Insignia!
Fredrik Postat: 2008-04-15 08:41
Fin bil, verkligen. Men kan någon tala om för mig vilka andra bilar den ska konkurrera mot och i vilken prisklass den hamnar i? Ska den konkurrera mot nya 9-5 ?
#4 Re: ÄNTLIGEN OFFICIELL: Opel Insignia!
Jack Daniel Postat: 2008-04-15 08:48
Ännu ett stolpskott från Opel. Kommer att misslyckas lika kapitalt som nya Mondeo har gjort - som redan säljer sämre än den förra modellen. När ska de fatta att bilar i denna storleks- och prisklass måste ha ett spännande varumärke också? Kanske kan det bli en OK 9-5, eller baby-caddy, av den.
#5 Re: ÄNTLIGEN OFFICIELL: Opel Insignia!
Thomas Postat: 2008-04-15 09:03
Ok framifrån.Ful bakifrån.
#6 Re: ÄNTLIGEN OFFICIELL: Opel Insignia!
göinge Postat: 2008-04-15 09:39
...är en exakt antiidealbild för hur jag tycker en bil ska se ut.
#7 Re: ÄNTLIGEN OFFICIELL: Opel Insignia!
Pelle M Postat: 2008-04-15 09:40
Tycker linjerna ser mycket lovande ut, kan ej förstå vad Jsck menar "ännu ett ..". Själv anser jag att Opel står nu för många spännande modeller typ Insignian kommande Merivan snart en ny Astra. Verkligen stora bilnyheter. Tänkbart att en del av dom sätts ihop i Trollhättan.
#8 Re: ÄNTLIGEN OFFICIELL: Opel Insignia!
Anders T Postat: 2008-04-15 09:45
Tycker designen, på åtminstone fronten, är feg och menlös. Tyckte förra modellen hade betydligt mer karaktär på nåt sätt. Interiören är lite roligare dock.
#9 Re: ÄNTLIGEN OFFICIELL: Opel Insignia!
neli Postat: 2008-04-15 09:55
Jag tror att kunderna kommer att tycka att Saab lagts ner när huvudprodukten, "riktiga" (stora) Saabar inte längre tillverkas i Sverige. Tror att en stor del av Saabarna i Sverige köps av patriotiska skäl. Inte för att bilarna är dåliga utan för att alla bilar är bra nuförtiden (utom franska, italienska och kinesiska).
#10 Re: ÄNTLIGEN OFFICIELL: Opel Insignia!
mitsu Postat: 2008-04-15 10:05
Första anblicken: Toyota Camry
Om ni inte vet vad jag menar, kolla upp hur den ser ut i Australien och Kina..
Konkurrera med 9-5, vilka mängder 9-5 säljs egentligen?
#11 Re: ÄNTLIGEN OFFICIELL: Opel Insignia!
Alla i hela världen Postat: 2008-04-15 10:41
En ny Opel. Jaha.
#12 Re: ÄNTLIGEN OFFICIELL: Opel Insignia!
Mr X Postat: 2008-04-15 11:04
lär bli större än Insignia, (typ Audi A6-storlek) så de blir inga konkurenter.
Insignia kommer även som halvkombi o kombi (som blir klart snyggare än sedanen...).
#13 Re: ÄNTLIGEN OFFICIELL: Opel Insignia!
Autoboot Postat: 2008-04-15 11:24
Den ser helt ok ut. Finns slående likheter både interiört och exteriört med andra nya bilar, tex nya Jaguar Xj, Mazda6. Tycker dock det saknas lite "edge" i designen, både bildligt och bokstavligt. Gäller att tekniken under skalet håller måttet - inte minst för Saabs skull.
#14 Re: ÄNTLIGEN OFFICIELL: Opel Insignia!
Roy Postat: 2008-04-15 11:48
Snygg - men lite för mycket Gällivare-häng där bak. Eftersom alla nya bilar (nästan) försöker se ut som kupéer, så blir insteget och troligen även utrymmet där bak allt annat än huvudvänligt.
Inredningen associerar till både nya Renault och tidiga Lexus, men den där neddragningen i mittpanelen har ju flera, Subaru t ex.
Vet ju inte om jag tycker att högen med tätt placerade, snarlika knappar är så speciellt ergonomisk.
Och nu har även Opel fallit för idiotin med röd instrumentbelysning!
Jag väntar fortfarande på en bil som verkligen utgår från hur vi fungerar och det praktiska - OCH dessutom är läcker, snygg, trevlig, sportig, cool...
#15 Re: ÄNTLIGEN OFFICIELL: Opel Insignia!
G Karlsson Postat: 2008-04-15 12:12
den liknar alla andra halvstora bilar på marknaden.
Alla designers verkar ha gått samma utbildning. Var är nytänkandet och det som får en att vända på huvudet?
Håller med: Gääääsp...
#16 Re: ÄNTLIGEN OFFICIELL: Opel Insignia!
Conny Karlsson Postat: 2008-04-15 12:16
Jag tycker också detta är intressant !
Ni har ju avtal säger du, HUR lyder då avtalen OM ni skulle publicera bilderna tidigare än avtalat ?
Eller vill du inte avslöja det här ?!
Kan väl egentligen inte göra något att avslöja vad som händer om ni skulle publicera bilderna tidigare före avtalad tid för er ?!
mvh Conny
#17 Re: ÄNTLIGEN OFFICIELL: Opel Insignia!
Jens Postat: 2008-04-15 13:02
Det ingen kommenterar är att vi nu för första gången ser Opels nya formspråk, det tycker jag är det mest intressanta. Men jag kan inte säga att jag är imponerad...
Sedan är det lite märkligt att det är helt OK att länka till den holländska sajten, det är ju nästan samma sak som att publicera materialet själva...eller?
#18 Re: ÄNTLIGEN OFFICIELL: Opel Insignia!
Pär Brandt Postat: 2008-04-15 13:04
... men i de papper som jag fyllt i genom åren har det aldrig stått uttalat något "straff" (om det var den frågan du ville ha besvarad?).
Avtalet är utformat för att det inte ska finnas några tveksamheter mellan parterna. Men om tidningen trots det bryter avtalet är förtroendet brutet och då lär man inte få något nytt förtroende i framtiden (= inget förhandsmaterial).
#19 Re: ÄNTLIGEN OFFICIELL: Opel Insignia!
GA Postat: 2008-04-15 13:06
Från AMS
Ett vanligt sätt att försöka förvilla är att sätta falska eller påhittade logotyper på testbilar. Också registreringsskyltarna, som i Tyskland avslöjar hemorten, kan användas för att missleda. Det betyder enligt Opel att bilar med registreringsbokstäverna GG, som står för Gross-Gerau och Rüsselsheim, med stor sannolikhet INTE är från Opel.
#20 Re: ÄNTLIGEN OFFICIELL: Opel Insignia!
Conny Karlsson Postat: 2008-04-15 13:16
Okej, jag förstår hur det ligger till för er.
Men jag förstår inte hur den holländska tidningen gång efter annan kan fortsätta att publicera bilder, och få fortsatt förtroende hela tiden.
Det är ju dom som många gånger brutit avtal med flera tillverkare med och publicera bilder m.m
Så ändå så verkar det som om inte tillverkarna bryr sig, eller ?
#21 Re: ÄNTLIGEN OFFICIELL: Opel Insignia!
ssll Postat: 2008-04-15 13:37
Ratten kommer ju direkt från saab 94x konceptet.
#22 Re: ÄNTLIGEN OFFICIELL: Opel Insignia!
Magnus Postat: 2008-04-15 14:38
Ser ut som en volvo s60.
//M
#23 Re: ÄNTLIGEN OFFICIELL: Opel Insignia!
HPES Postat: 2008-04-15 15:02
Ser Ok ut. Törs de sig på att göra en halvkombi typ Signum också så kan det nog bli byte vad det lider. De kanske lärt sig av läxan sedan sist och förstår att inte marknadsföra en så'n modell som annat än vad den just är, inget limo eller direktörstjafs den här gången...
#24 Re: ÄNTLIGEN OFFICIELL: Opel Insignia!
Pär Brandt Postat: 2008-04-15 15:12
... bilderna någon annanstans. Men det är bara en gissning, jag har inga kunskaper om hur de jobbar.
För Opel/GM är det en svår avvägning om man ska missa en möjlig publicering eller riskera ännu en för tidig bildläcka. Återigen så har jag ingen insyn i hur de funderar.
#25 Re: ÄNTLIGEN OFFICIELL: Opel Insignia!
Conny Karlsson Postat: 2008-04-15 15:44
Tack för svaren Pär !
#26 Re: ÄNTLIGEN OFFICIELL: Opel Insignia!
Ma.t.s. Postat: 2008-04-16 07:37
Skickar man ut bilder, vill man ju givetvis ha dem publicerade. GM visade ju själva hur man fabricerar "spionbilder". Ju mer spaltmillimeter desto bättre. Allt vi skriver här är redaktionell reklam. Så e de.
#27 Re: ÄNTLIGEN OFFICIELL: Opel Insignia!
J Postat: 2008-04-16 16:21
Arvet från flyget återspeglas i de symboliska vingprofilerna i ratten.
Jämför ratten i Insignia med bilderna på 9-4X.
http://www.automotorsport.se/bigpix/2008/Saab_9-4
X_steering_big.jpg
#28 Re: ÄNTLIGEN OFFICIELL: Opel Insignia!
Chi Postat: 2008-04-16 20:36
blev lite besviken..fronten ser alldels för "tam" ut,påminner om Toyota Auris o Avensis..typ..men snygg från sidan
#29 Re: ÄNTLIGEN OFFICIELL: Opel Insignia!
Rätt Postat: 2008-04-17 12:59
Snarare Saab som fått ratten från Opel. Har funnits med sedan år i spekulationerna kring Vectras efterträdare.
#30 Re: ÄNTLIGEN OFFICIELL: Opel Insignia!
J Postat: 2008-04-17 13:11
Rätt, du har helt rätt.
Ratten i SAAB kommer från Opel, ändå lyckas AMS-journalister komma fram till att SAAB vårdar arvet från flyget genom sin ratt. Vårdar Opel sitt flygarv med den här ratten?
Nej, Opel har ju inte ens ett arv från flyget att vårda. Är det arvet från symaskinstllverkningen som syns i läderrattens sömmar?
#31 Re: ÄNTLIGEN OFFICIELL: Opel Insignia!
Roy Postat: 2008-04-17 14:30
Somliga läser visst in vad som helst i design. Man ser allehanda likheter med andra fabrikat i små futtiga detaljer.
Den här ratten är inte mer flygplansvinge än Hondas rattar - eller vilken ratt som helst.
Ville man verkligen få fram kopplingen till en flygplansvinge, hade man kunnat gjort det på ett tydligare sätt.
#32 Re: ÄNTLIGEN OFFICIELL: Opel Insignia!
Niklas Postat: 2008-04-17 22:59
Man bör tänka först och tycka sen, helst ska man veta hur saker och ting verkligen är och inte bara kasta fram första bästa bråte som hjärnkontoret råkar sparka ut i vårstädningen.
Det här tar dagar att begrunda och säkert kan man inte veta fören den kommer hit så man kan se den själv i en verklighetssituation och inte i konsgjorda miljöer och dåliga belysningar som förvränger intrycken.
Fronten är en upprepning av bristen på Omega 1994 och Vectra 2003, bra, snyggt, unikt, ja, men aningen för mjukt och lite för lite skarp karaktär, när Omega kom i nytt utförande 2000 var den perfekt, vass och skarp och samma med Vectra, nuvarande Vectras grill är en dröm i karaktär och skärpa och nu börjar det om igen, mjuk nu, skarp om 3-4 år, visst är det lite irriterande.
Men visst är variation trevligt, vissa delar av bilen är vassa och skarpa medan andra är mjuka, det är precis så en korrekt designa ska vara utformad.
Man ska inte veta hur hela bilen ser ut när man sett en enda detalj.
Fronten känns som en lyxbil som passar vid något EU-toppmöte medan aktern är en vass sportbil, klart udda kombination.
Detta är bra nog och unikt i sin helhet, ingen är bättre, nog överträffar det den trista och totalt utslätade fronten hos Volvo S80 och sådana blekfisar säljs det ju massor av i Sverige.
Några gillar visst inte utseendet bakifrån, det är verligen mycket lustigt eftersom det är magnifikt, utan minsta tvivel är detta en av de mest fulländade designer som någonsin gjorts, om vi går tillbaka ända till 1930-talet.
Möjligen kan fem olika modeller diskuteras som historiens främsta i design bakifrån, Insignia är klart en av dessa.
Jaguar XF bygger på samma grundtanke som Insignia, men det är klart att Insignia knäcker Jaguarens bakdel, XF:s akter är betydligt tyngre, mindre nyskapande och saknar helt Insignias svepande elegans.
Problemet med Opels varumärke är att det är okänt.
Annars är det så att den enda biltillverkare i världen som kan uppvisa en lika kraftfull och stark historia, som ju är det som bygger upp ett varumärke, det är Mercedes, ingen annan kommer i närheten.
Det är Mercedes och Opel och sedan kommer ingen och ingen och ingen och sedan
Kommer Rolls Royce, Jaguar, BMW, Ferrari och Porsche, trots att Porsche började som sportkupe av gammal s.k. folkvagn, inte så glamoröst precis
Medan Opel är världens enda bil med ett adligt namn.
Men detta finns det bara kanske 10 000 personer i hela världen som vet, och kanske bara något hundratal har all kunskap.
För vanliga människor är Opel inget starkt varumärke, trots att man överträffar alla i verkligheten.
Är det inte dags att berätta sanningen om Opel?
Det borde sälja minst 100 000 bilar till om året, bra affär?
Dock krävs det en författare till den historien som inte är så okunnig om sin uppgift som de som hittills skrivit.
En anekdot om Adam Opels Långkalsingar är nog inte det som en volvoentusiast vill läsa om när han vill veta om det är någon mening med att byta till Opel!
Vad han däremot kan finna intressant är att Opel i september 1929 fick raketflygplanet
RAK-1 i luften med Fritz von Opel som pilot, som började flyga när GM och tyska myndigheter strax innan satt stopp för hans planer på att slå världsrekord med en raketbil och över 330 km/t.
Opel har därmed ett FLYGARV om än blygsamt, men Opel flög faktiskt nästan på dagen
10 år före första flygplanet Saab tillverkat, en tysk bombare JU 86 B3 som flög i september 1939.
Dessutom tillverkade Opel sin första flygmotor 1911, fem år före BMW:s första flygmotor.
Och Opels hela raketprogram från 19271929 lade grunden till det utvecklade seriösa tyska raketintresse som via namn som Wernher von Braun innebar inledningen till rymdens erövring och dagens rymdteknologi, och den bedriften kommer inte ens Mercedes i närheten av.
År 2000 valdes den mycket framgångsrika och uppskattade Opelchefen Louis R. Hughes, känd för sitt soliga leende, till president och chief operating officer (COO) för flyg och rymdteknologiföretaget Lockheed Martin, som byggt det mytomspunna superflygplanet Blackbird SR-71, så Opels flyg och raketkoppling är ännu svagt levande.
Dessutom byggde Opel till biltillverkningens hundraårsjubileum 1999 nya fungerande exemplar av Raketbilen RAK2, flygplanet RAK1 och raketmotorcykeln Motoclub SS.
#33 Re: ÄNTLIGEN OFFICIELL: Opel Insignia!
Lars H Postat: 2008-04-18 06:05
Opel Gevalia, lättrostad!
#34 Re: ÄNTLIGEN OFFICIELL: Opel Insignia!
Hofmeiser Postat: 2008-04-18 08:30
Linjerna över taket är slående lika BMW 6-serien, Opel har även lagt in den berömda Hofmeister-Knick som BMW började med 1961 på 3200CS. Även bakluckan påminner en del om 6:an med sin ankstjärt.
http://www.supercars.dk/images/products/bmw-650i-
luxury-car.jpg
#35 Re: ÄNTLIGEN OFFICIELL: Opel Insignia!
HJ Postat: 2008-04-18 08:36
Påminner inte taklinjen (den kupeliknande) väldigt mycket om densamma på nya Volvo S80?
#36 Re: ÄNTLIGEN OFFICIELL: Opel Insignia!
Roy Postat: 2008-04-18 09:12
Halleluja!
Jag vet inte om allt svamlet är seriöst eller en stor portion ironi.
Du börjar med att tala om för alla oss dumskallar att vi inte kan bedöma en bil förrän (även om du skriver "fören") man sett bilen i verkligheten. Det gäller uppenbarligen inte dig själv, eftersom du fortsätter i en enda lång lovsång över Opels gudomliga företräden. För att inte tala om Opels oerhört fantastiska och framför allt långa, anrika och ärevärdiga historia!
Det innebär med nödvändighet att Lexus endast bygger skitbilar - med en så kort historia bakom sig, så kan de ju bara inte annat.
(Du skulle tjäna på att ägna dig lite mer möda åt din svenska, så skulle man förstå lite mer än bara hälften.)
Adam Opel tillhör förvisso pionjärerna, men det fanns fler - och de är döda, vilket kanske fler borde vara.
Jag tycker iofs att Opel alltid varit underskattade. På 60-talet var de betydligt modernare och avsevärt roligare att köra än t ex Volvo Amazon. Men rostat har de! Trots sin långa historia med alla dessa år att åstadkomma något, så är det inte förrän efter sekelskiftet har de blivit bättre, ja, till och med bra i det avseendet.
De bygger trevliga bilar med generellt bra design, några sportiga, de flesta rymliga, men har allt som oftast småfel främst med elektroniken.
#37 Re: ÄNTLIGEN OFFICIELL: Opel Insignia!
eddie Postat: 2008-04-18 10:23
På de här nya bilderna är den ju skitsnygg! Men det är ju de flesta bilar med 19-20"-fälgar i och för sig. Men den ser fin ut.
#38 Re: ÄNTLIGEN OFFICIELL: Opel Insignia!
JW Postat: 2008-04-18 10:30
Hoppas att folk uppmärksammar att det numera står Opel på själva opel-loggan... Jobbade med den i 3d-programmet Alias AutoStudio hos GME design i höstas...
#39 Re: ÄNTLIGEN OFFICIELL: Opel Insignia!
Leo Postat: 2008-04-18 10:31
"För vanliga människor är Opel inget starkt varumärke, trots att man överträffar alla i verkligheten." - Rätt motsägelsefullt va! Om Opel har någon gammal adelshistoria som gör att märket "överträffar alla i verkligheten" så är detta fullständigt betydelselöst. Verkligheten är vad folk i allmänhet vet och känner, och där har Open (tråkigt nog för företaget) inget att komma med.
Kan inte hålla med Niklas om att aktern på denna Opel är snyggare än Jaguar XF... att ens nämna dessa två märken i samma mening!
För övrigt är bilen i profil väldigt lik Passat CC, men Opel kan förstås inte ha kopierat någon eftersom båda bilarna är helt nya.
Kommer aldrig att förstå mig på detta märke, och bilden av en rostig Kadett finns för evigt på näthinnan. Opel har en lång, lång väg att gå om man skall bygga upp ett varumärke. Oavsett vad det nu skall utstråla.
#40 Re: ÄNTLIGEN OFFICIELL: Opel Insignia!
Markus Postat: 2008-04-18 11:50
Chris Bangle gjorde omtalade "rumpor" på BMW men frågan är om inte Opel nu har skapat en helt ny kategori för hur en bilakter ska se ut. Visst smaken är som baken... Men inte är det ju snyggt på något sätt. Aktern är ju rent ut sagt gräslig. Det verkar som om Opel har svårt att hitta en egen karaktär och ett eget designspråk. På något sätt känns det som om modernkoncernen GM misshandlar sina märken i Europa. Men och andra han så kallar de en Daewoo för Chevrolet också...
#41 Re: ÄNTLIGEN OFFICIELL: Opel Insignia!
Svensk komlpex Postat: 2008-04-18 14:28
Opel är en av de mest sålda bilar i Europa men tyvärr i Sverige folket ser på märket totalt annorlunda jag kallar det för svensk komplex. Man måste inse att vi lever på 2008 och inte på 60 och 70 talet. Grow up svenska folket!!!
#42 Re: ÄNTLIGEN OFFICIELL: Opel Insignia!
CPHB Postat: 2008-04-18 15:01
Vart tog 1,9 TTID 180 hk vägen?
Skall den motorn enbart finnas i 9-3?
#43 Re: ÄNTLIGEN OFFICIELL: Opel Insignia!
Jensen Postat: 2008-04-18 15:01
men ni måste väl ändå hålla me om att Insignia ä snyggare än dagens Vectra??..
#44 Re: ÄNTLIGEN OFFICIELL: Opel Insignia!
Fredrik Postat: 2008-04-18 16:34
"Den ser ut som..."
-Klart som sjutton att den ser ut som någon eller några, det görs massor med bilar och har gjort i över 100 år.
Jag vi säga: Den ser ut som SNYGG!
Hoppas SAAB koverterar 1,6l motorn, även om de har en bättre något längre fram i tiden. Nya 9-5 har inte råd att saluföras med något gammalt. Turbolagg har sin charm... i en gammal 900...
#45 Re: ÄNTLIGEN OFFICIELL: Opel Insignia!
Rutger Jönåker Postat: 2008-04-18 19:45
Personligen tycker jag aktern var snyggast på denna bil. Helt OK även från sidan, men fronten... Ser sömnigt trist ut, med "sorgsna ögon"... Matchar inte resten av bilen, enl min åsikt.
Interiört förefaller Opel ha lyft sig, men det återstår ju att få sitta, känna o klämma innan man kan säga nåt definitivt.
Tyvärr tycker jag att denna, precis som Mondeo, vuxit sig allt för stor. Det är inte längre någon mellanklassbil, därmed saknar Opel en sådan... I alla fall tills dess Astra "vuxit till sig"..
Men 1.6 Turbo låter intressant!
#46 Re: ÄNTLIGEN OFFICIELL: Opel Insignia!
Jens Postat: 2008-04-18 20:10
Snygg! Det var ju så här nya Jaguar XF skulle sett ut.
#47 Re: ÄNTLIGEN OFFICIELL: Opel Insignia!
Anders Postat: 2008-04-18 20:48
Insänd av: CPHB
Diesel
Vart tog 1,9 TTID 180 hk vägen?
Skall den motorn enbart finnas i 9-3?
Den minnesgode kanske minns konceptversionen av Vectra OPC i gamla utförandet, den hade en 1.9 Diesel på 212 hk, år 2003. Mao, det kommer nog alldeles säkert.
Intressant att så många tycker Opel är ett intetsägande märke, uppenbarligen upprör märket många känslor med tanke på kommentarerna man här kan läsa ^_^
#48 Re: ÄNTLIGEN OFFICIELL: Opel Insignia!
Markus Postat: 2008-04-19 21:32
Jag har lite svårt för aktern, tycker det är för många knappar på instrumentpanelen som dessutom sitter för tätt (knapparna alltså). Undrar om testförarna prövat att välja bland knapparna i kolmörker med blicken på trafiken....
"När ska de fatta att bilar i denna storleks- och prisklass måste ha ett spännande varumärke också?" är ju ett uttalande som tyder på att man skiter mer eller mindre i hur bilen är bara det är en säg BMW? Kan man verkligen räkna med att hela marknaden är sådana knäppgökar?
NEJ. Opel är ett av europas mest sålda bilmärken och har ni inget annat att göra än rackar ner på andras bilar så dra något gammalt över er! (Era fördommar t.ex.!)
Aktern tycker jag är kanonsnygg.
Däremot är det vissa skribenter som skulle behöva klippa sig och skaffa sig ett jobb.
Varför ägna så mycket energi åt att smutskasta ett bilmärke (koncernsyskonet SAAB drabbas ju av samma förtalskampanjer)? Vill man inte visa hur blåst man i själv verket är när man köpte sin "premiumbil"?
#49 Re: ÄNTLIGEN OFFICIELL: Opel Insignia!
Marcus Postat: 2008-04-21 11:52
Tycker den var riktigt snygg. Problemet för Opel är att varumärket är fullständigt nedkört i det grå gubbträsket (minns någon att Opel var synonymt med motorsport för 20-25 år sedan?), det måste man ändra på. Ett premiummärke blir man aldrig men kan Ford locka med körglädje så måste väl en så stor aktör som Opel kunna rycka upp sig?
#50 Re: ÄNTLIGEN OFFICIELL: Opel Insignia!
Jojo Postat: 2008-04-23 18:21
ja jag såg den, smaken är som baken.
#51 Re: ÄNTLIGEN OFFICIELL: Opel Insignia!
Björn Postat: 2008-10-02 12:03
Tycker den liknar min förra Opel designad av Bertoni. Den var snygg men ganska opraktisk, speciellt vintertid när dörrarna var svåröppnade eftersom fönstren frös fast i dörrarna. Dörrkarm saknades.
#52 Re: ÄNTLIGEN OFFICIELL: Opel Insignia!
Tom Bengtsson Postat: 2008-10-24 12:49
Jag tycker den ser ut som en korsning mellan Volvo S80 och BMW både in och utvändigt. Inget fel i det. Jag tycker den är riktigt snygg.