Dackevall: Vinnare 2012

Vilka biltillverkare blir vinnare i Europa 2012? Gunnar Dackevall har gjort en analys av läget och tror sig nu veta vem som vinner och vem som försvinner.

Med anledning av min krönika nyligen om hur politiska stimulansmedel slår mot bilmarknaden (klicka här för att läsa)

Bild 360091

frågade bland annat läsaren Conny Karlsson vilka biltillverkare som blir vinnare under EU:s nya tuffa regler för koldioxidutsläpp från 2012.
Eftersom svaret måste baseras på mer än bara en spontan magkänsla bad jag att få återkomma när jag hade gjort en analys av läget, vilket jag nu har försökt mig på. Jag har tagit fasta på några viktiga faktorer i min bedömning, varav den överlägset viktigaste är den mycket korta startsträckan.
Den korta horisonten gör att dagens positionering på marknaden, samt den befintliga tekniknivån, har en avgörande betydelse för chanserna att plocka marknadsandelar 2012. En annan mycket viktig faktor är reaktionssnabbheten hos företagsledningen, liksom viljan och möjligheten att radikalt öka R&D-budgeten trots att ledningen får utstå spott och spe från den charmiga "marknaden" när kvartalsrapporterna och marginalerna under de närmaste två-tre åren ser sämre ut än vad man hade kunnat åstadkomma kortsiktigt.
Den tekniska kompetensen internt har naturligtvis också stor vikt här, måste man ställa sig i kön hos underleverantörerna så vinner man inga konkurrensfördelar i en tid av stor teknikomställning.
För att förenkla (för mig själv) har jag valt ett tredelat poängsystem, där positionering, tekniknivå och företagsledning ger vardera tio poäng.
I mitt utfall har jag haft fokus på den kommande situationen på Europamarknaden, som jag bedömer får spridningseffekter över hela världen. När jag summerar är det tre bilkoncerner som höjer sig över de andra, och som därmed bör bli klara vinnare på andra sidan 2012.
Toyota får 8 poäng för positionering, 10 för tekniknivå och 10 för ledning. Världsettans absolut största kvalitet är dess långsiktighet och gigantiska utvecklingsbudget. Här forskas det på all känd teknik parallellt. Fler små citybilar som kommande IQ skjuter positioneringen åt rätt håll.
Honda är tvåa, som får 7, 9 och 8 poäng för position, teknik och ledning. Ett Toyota i lite mindre format. Samma fokus på bred teknikforskning, samma långsiktighet men med lite mindre resurser och ett något smalare utbud.
Bästa europé är Volkswagen med poängen 6 för positionering, 8 för teknik och 9 för ledning. Koncernen skaffade sig under tekniknörden Ferdinand Piëchs ledning en förnämlig tekniklåda att ösa ur nu när läget blir skarpt. Enlitersbilen finns redan körbar, liksom erfarenheterna av lättviktsteknik i massproduktion. Dock svårt beroende av försäljningen av stora, tunga bilar under Audi-varumärket.
Efter de tre klara vinnarna i alla dicipliner finns ett par tillverkare som utmärker sig i delmomenten. Mercedes hade varit med i toppskiktet om man inte legat så totalt fel när det gäller modellutbudet, som straffar dem med en tvåa (ettan slipper de tack vare Smart). Poängen kammas istället hem tack vare lång och framsynt forskning på teknik, som har givit en tätposition när det gäller bränsleceller men också genombrott när det gäller att utveckla fungerande allbränslemotorer. 7 poäng för teknik, och 8 för en framsynt ledning som dock står inför de största utmaningarna i branschen.
Fiat har det omvända problemet. De är självklart rätt positionerade, men är egentligen bara duktiga på dieselmotorer och har en ledning som kommer att sälja fullt ut på design snarare än framtidsteknik. Det får Fiat att ställa sig i kön för att köpa. Eller varför inte slå ihop påsarna med Mercedes, det vore en perfekt matchning för båda parter! Får 10+3+2 poäng.
Båda lär dock kunna vinna mark i sina respektive segment framöver.
Alla övriga har sämre förutsättningar, även om ett starkt varumärke - som inte har betygsatts här - naturligtvis fortfarande kommer att vara en hjälp på vägen.

Skriv kommentar

Det finns 24 kommentarer

Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Dackevall: Vinnare 2012
    Conny Karlsson Postat: 2008-05-14 19:35

    Ja, Gunnar vad var det jag sa om Toyota. Nu när du tänkt färdigt kom du fram till samma resultat/gissning som jag själv att japanernma står bäst rustade för att möta de nya kraven som ställs på biltillverkarna efter 2012.

  • #2 Re: Dackevall: Vinnare 2012
    Lars H Postat: 2008-05-14 19:58

    I det stora hela håller jag med om rangordningen men med lite justeringar:

    Honda skulle jag nog ha likvärdig om inte snäppet värre än Toyota.

    Stuttgartparet Mercedes-Benz och Bosch är nog ett pinnhål närmare VW som jag tycker skulle ner ett pinnhål och Fiats ingenjörer är nog kunnigare så de är nog närmare MB än vad du tycker.

    Men det är bara gissningar och löst tyckande på det stora hela. Det kanske blir Tata med hjälp av tyska underleverantörer som snuvar alla vid näsan...

  • #3 Re: Dackevall: Vinnare 2012
    Rs Postat: 2008-05-15 07:45

    så snackar Dackevall i nattmössan
    Fiats ingenjörer är lika duktiga på både bensin och dieselmotorer bl.a. så kommer det en tvåcylindrig turbo bensinare med liten slagvolym och med förhållandevis hög effekt och låg förbrukning. Den moderna 1.4 liters turbo bensinaren på 150hk i Bravon är både smidig, stark och förhållandevis snål.
    Som sagt så är det just Fiat samt PSA-gruppens bilar som gör dom renaste motorerna i snitt. Gör dom det idag så kan dom göra det imorgon också.
    Mercedes skulle säkert kunna lära sig mycket om modern effektiv motorteknik vid ett samarbete med Fiat och inte tvärtom.

  • #4 Re: Dackevall: Vinnare 2012
    Gunnar Dackevall Postat: 2008-05-15 08:27

    ...för nattmössan, men mindre motorer med hög specifik effekt kan alla biltillverkare bygga med förbundna ögon, även om Volkswagen har ett försprång just nu med att få det att fungera i vardagsbruk. En av våra egna bilar, en VW Tiguan, drivs av en liten 1,4-litersmotor som väl klarar den stora massa som bilen släpar runt på. Det intressanta är vad som finns i tekniklådan hos biltillverkarna när det gäller att hitta alternativ till de konventionella fossila bränslena.

  • #5 Re: Dackevall: Vinnare 2012
    ma Postat: 2008-05-15 08:35

    Gunnar, nog snackar du i nattmössan till viss del. Fiat har enligt AMS två hybridmotorer på gång till 2011, dvs före 2012! Den ena en liten två-cylindrig och den andra tänkt för lätta kommersiella fordon. Dessutom är mig veterligen Fiat ensamma om BlueMe-tekniken där man bl.a. kan ladda ner sin körprofil på en USB-sticka för vidare analys i hemdatorn och tips om hur man kan förbättra sin körteknik. Fast nu svarar väl Gunnar att vilken biltillverkare som helst kan bygga hybrider med förbundna ögon...?

  • #6 Re: Dackevall: Vinnare 2012
    TL Postat: 2008-05-15 08:36

    Klockrent Gunnar, klockrent!!

  • #7 Re: Dackevall: Vinnare 2012
    Sigge Postat: 2008-05-15 08:47

    Visst har han rätt - Mercedes, Volvo och andra stormotortillverkare verkar vara både blinda och döva och dessutom försedda med handklovar. Hade de bara varit blinda hade dom klarat att bygga mindre och effektivare motorer.

  • #8 Re: Dackevall: Vinnare 2012
    Rs Postat: 2008-05-15 08:49

    Att just Fiat och PSA-gruppen har dom renaste motorerna beror bara på avancerad teknik. Tydligen kan inte vem som helst göra det.
    Bättre du informerar dig först och skriver sedan om vad som redan finns och vad som kommer från just Fiat bl.a.

  • #9 Re: Dackevall: Vinnare 2012
    Jack Daniel Postat: 2008-05-15 09:21

    Noterar att Gunnar utelämnar BMW som ju i sammanhanget är en mycket liten spelare, men ändå lyckats bra hittills. Kanske har du rätt, att deras stund är kommen till 2012 - hittills har alla tillverkare som varit mindre än BMW slukats av koncerner när de inte kunnat möta utvecklingskraven längre, se på Volvo, Saab, Jaguar, osv. BMW kämpar mot klockan, måste få fram en framgångsrik volymmodell med ren teknik som det ändå går att tjäna pengar på - men Gunnar tror tydligen inte de kommer att lyckas.
    Och det är nog riktigt, BMW har inga lastbilar som MB (världetta på tunga sidan!) och ägare med höga avkastningskrav. Inte har de heller investerat i en framgångsrik volymbilskoncern som Porsche gjort. Frågan är då bara - vem köper BMW?

  • #10 Re: Dackevall: Vinnare 2012
    Gunnar Dackevall Postat: 2008-05-15 09:24

    ...är ett måste i modellprogrammet 2012, annars finns man inte. Och ni som slåss för era italienare med sista blodsdroppen; min bedömning är att de kommer att vara med på vinnarsidan om tre år - bland fem som jag pekade ut. Inte illa - i så fall. Den som lever får se.

  • #11 Re: Dackevall: Vinnare 2012
    ma Postat: 2008-05-15 09:26

    Håller med dig RS, om det nu är så lätt att tillverka down-sizade motorer, varför gör inte alla det? Jo för att de inte fatat galoppen och för att det tar åtskilliga år att utveckla driftsäkra och användbara små överladdade bensinmotorer. De flesta diesel-motorer är byggda efter detta koncept och där är bl.a. just Fiat och Peugeot bland de bästa. Gunnar glömmer också Fiats utstarka positionering på gasbilssidan, räknas inte biogas som ett alternativt bränsle?

  • #12 Re: Dackevall: Vinnare 2012
    ma Postat: 2008-05-15 09:41

    jag tror Fiats ledning är värd högre poäng än två med tanke på det vi diskuterat hittills, kanske satte Gunnar det låga betyget för att få en perfekt match mot Mercedes profil? Men jag håller med Gunnar, Fiat och Mercedes skulle kunna bli ett radarpar, det norditalienska företagsklimatet påminner betydligt mer om det tyska än vad det amerikanska gör (läs Chrysler...) Det har gjorts trevare lite fram och tillbaka under de senaste tio åren men det kanske är först nu det finns förutsättningar för ett jämspelt samarbete? Men vem skall då leverera motorer till McLarens F1-bilar? ;)

  • #13 Re: Dackevall: Vinnare 2012
    Rs Postat: 2008-05-15 09:55

    F1 motorerna tillverkas dessutom av engelska Ilmor som ägs av M-B. Dom fick gå över vattnet för det ändamålet då dom inte klarade det själva. Måste dock säga att MB kan bygga motorer till Lastbilar vilket Scania, IVECO, Volvo, MAN, Renault och DAF gör minst lika bra. M.a.o. så har Fiat ingenting att lära av Mercedes kvalitetsmässigt inte minst. Fiat - M-B: 10-2

  • #14 Re: Dackevall: Vinnare 2012
    ma Postat: 2008-05-15 10:23

    RS, Mercedes har länge forskat på alternativa drivmedel och är nog världsledande om man ser på mängden teknologier de provat. Ett utmärkt komplement till Fiat således. Dessutom har de inga direkta konkurrenter inom sina respektive koncerner förutom möjligtvis lastbilar. Och Mercedes kan vara inkörsporten för Alfa till USA-marknaden!

  • #15 Re: Dackevall: Vinnare 2012
    Rs Postat: 2008-05-15 12:03

    om den forskningen då man aldrig presenterat några alternativ på marknaden. Fiat har sedan årtionden tillbaka olika modeller med el, gas och etanoldrift(främst i Brasilien).

    Fiat har redan anläggningar i USA där dom producerar lantbruksmaskiner. Verkar dock som Fiat/Alfa på egen hand ,utan MB, planerar en produktionsanläggning i Mexico enligt rykten.

  • #16 Re: Dackevall: Vinnare 2012
    ma Postat: 2008-05-15 13:34

    RS, Mercedes har länge forskat på alternativa drivmedel och är nog världsledande om man ser på mängden teknologier de provat. Ett utmärkt komplement till Fiat således. Dessutom har de inga direkta konkurrenter inom sina respektive koncerner förutom möjligtvis lastbilar. Och Mercedes kan vara inkörsporten för Alfa till USA-marknaden!

  • #17 Re: Dackevall: Vinnare 2012
    ma Postat: 2008-05-15 13:37

    Det blev en upprepning nedan... RS: Att inte Mercedes lösningar kommit i produktion beror nog mest på lönsamhet och riskminimering. Men de är väl förberedda och kan antagligen reagera snabbt!

  • #18 Re: Dackevall: Vinnare 2012
    Rs Postat: 2008-05-15 14:43

    lika väl förberedda som med A-klasse.

  • #19 Re: Dackevall: Vinnare 2012
    Olle K Postat: 2008-05-15 17:45

    Bra krönika, GD. När den konkursmässiga skrotbils-fabrikanten Ford äntligen tvingas sälja sitt sista bra varumärke Volvo får man som svensk hoppas att Honda är intresserade. De står bra rustade inför framtiden, som krönikan visar.

  • #20 Re: Dackevall: Vinnare 2012
    Gunnar Dackevall Postat: 2008-05-15 18:12

    ...Jack Daniel och andra som efterlyser BMW och andra bilkoncerner här – att jag inte har tagit upp dem som klara vinnarkandidater 2012 betyder inte med nödvändighet att alla andra är förlorare. BMW besitter spetskompetens när det gäller konventionell drivlineutveckling och kommer att klara sig bra i det kortare perspektivet. Däremot har grundforskningen när det gäller alternativ varit på tok för smal för att man skall kunna skaffa sig konkurrensfördelar på sikt – här lider man av sin storlek och därmed begränsade R&D-budget.

  • #21 Re: Dackevall: Vinnare 2012
    Bekymrad arbetsgivare Postat: 2008-05-17 08:04

    RS! Vem pratar i nattmössa?. Fiat är väl inte ett företag i framkant på motorutveckling. Jag har mycket svårt att övertygas av någon som orkar göra 5(!) inlägg under en och samma dag och dessutom under arbetstid. Ta din rostiga gamla Alfa Romeo till pressen och köp en Toyota istället. Kom sedan tillbaka och sköt ditt jobb istället för att yra strunt på internet.

    Mvh

    Din arbetsgivare

  • #22 Re: Dackevall: Vinnare 2012
    Rs Postat: 2008-05-18 08:49

    Jag skriver mina inlägg väldigt snabbt. Kan förstå att det tar en hel arbetsdag och därtill en ordlista för dig att få ihop ett enda där din totala avsaknad av kompetens och begåvning på området återspeglas.

    Det som är arbetsrelaterat och som jag åstadkommer på en timme klarar du inte ens av på en hel dag.

    Får se om din Toyota, eller vad du nu kör, är lika rostfri om tio år som min gamla Alfa.

    REDAKTIONEN: Lugn och fin, RS, låt dig inte sjunka ner till samma nivå.

  • #23 Re: Dackevall: Vinnare 2012
    Marcus L Postat: 2008-05-18 11:41

    Min gissning är att vi kommer att få se en nord/sydlig uppdelning på europamarknaden. Alltså VW mot Fiat/PSA. Toyota har hyfast fäste i Europa men de bygger inte bilar som tilltalar Europa. Honda ligger risigt till men kommer säkert att lyckas i resten av världen. Dock är jag ganska ointresserad av andra marknader än europamarknaden.

    Ser man till vilka teknologier som olika tillverkare tagit fram så har VW över tid varit överlägsna de japanska konkurrenterna. Japanerna ska dock erkännas, har lyckats implementera kostsam och avancerad teknik i volymmodeller. Men se även på tekniker som TDI, DSG, TSI, FSI m.m. VW kan och de har en teknikintensiv och peningstark ägare i Porsche.

    Volle Kraft Voraus!

  • #24 Re: Dackevall: Vinnare 2012
    Rs Postat: 2008-05-19 11:58

    En sådan nolla som inte vet eller tillför någonting skall knappast tala om för andra hur dom skall sköta sitt.

Möjligheten att kommentera är avstängt. Artikeln är äldre än 30 dagar.

Månadens fråga

  • Om du var tvungen att välja - vilket märke skulle du ta?
Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    Auto motor & sport nyhetsbrev
Annonsbörsen

Annonsbörsen

Annonsera gratis i Annonsbörsen och i auto motor & sport (om du är prenumerant). Eller sök bland över 3.000 bilar. Du kan också sälja eller köpa motorcyklar och båtar.

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter