BMW:s nya recept för lägre förbrukning
Med termoelektriska generatorer och smartare navigationssystem ska BMW sänka förbrukningen på sina bilar i framtiden. Den nya generatorn omvandlar spillvärmen från förbränningsmotorn till elektricitet som används till bilens övriga funktioner.
Verkningsgraden för en effektiv förbränningsmotor ligger idag kring 30 procent. Det innebär att endast en tredjedel av bränslets energiinnehåll kommer till användning. En stor del av energin omvandlas till värme som aldrig tas tillvara på.
Tekniken härstammar från amerikanska NASA, som använt tekniken i sina rymdsonder, och nu försöker BMW tillämpa denna lösning i fordonsindustrin. Rymdsonderna fångar upp energi från radioaktiva partiklar medan de mer jordnära färdmedlen återvinner värmen från avgaserna.
Än så länge klarar man av att utvinna cirka 200 Watt från den termoelektriska generatorn som monteras ihop med avgassystemet under bilen. Men i samband med den nuvarande materialutvecklingen inom området räknar BMW:s ingenjörer med att kunna nå målet på 1000 Watt inom en medelfristig tidsram.
Genom att omvandla värme till elektricitet som exempelvis kan driva klimatanläggningen räknar BMW med att kunna sänka CO2-utsläppen med fem procent.
En annan miljövinst med termoelektriska generatorer är att de bland annat kan påskynda uppvärmningen av olja och katalysatorer vid kallstarter vilket ger lägre utsläpp av farliga partiklar.
Med den elektriska generatorn monterad på avgassystemet kan man återvinna delar av energin som annars går förlorad som spillvärme.
Bilköer och andra trafikstörningar åsamkar en extra förbränning av fossila bränslen på 12 mdr liter per år bara i Tyskland. Det är anledningen till att BMW ser en besparingspotential genom att förbättra bilens navigationssystem.
Förutom att mjukvaran kan bli bättre på att undvika överbelastade väger med en alternativ rutt kan navigationssystemen integreras med bilens övriga funktioner. Genom att navigatorn kan få information om en annalkande bilkö kan exempelvis klimatkompressor, motortemperatur och laddning av batteri anpassas för den kommande situationen.
Detta för att bättre kunna utnyttja start-stopp-funktionen även vid längre stopp. Framförallt i kommande hybridbilar kan detta system ge stora vinster. Istället för att batteripaketet är normalladdat vid framkomsten till en längre kö kan navigationssystemet se till att batterierna är fulladdade när man kommer fram.
Dessvärre ger BMW ingen exakt tidsangivelse om när vi kan få se den nya tekniken på marknaden.
Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare
-
Ronaldo fyller år – köper Lamborghini Aventador
-
Göransson med tekniska problem – igen
-
FILM: Brabham BT30 på 1.800 meters höjd
-
Svenska Rallyt: Tre nordiska förare i topp!
-
Dyraste Ferrarin någonsin
-
Inget STCC-race i Göteborg
-
Tesla Model X officiell – kommer 2013
-
Audi TT RS Plus – mer av allt!
-
Svenska Rallyt: Sordo i ledning efter dag ett
-
Nissan GT-R utklassar BMW M5
-
SPION: Range Rover får mycket ny teknik
-
Första bilden på Mitsubishi Outlander
-
F1: Rosberg snabbast dag tre
-
Kia gör en ”Mini” med Trackster – liten och tuff
-
Chevrolet Cruze Station Wagon visas i Genéve







#1 Re: BMW:s nya recept för lägre förbrukning
Håkan Postat: 2008-05-15 09:44
Det torde vara stor risk för ökad utfällning av normalt gasformiga ämnen på de nanopartiklar som passerar rakt igenom partikelfiltren vid extra nedkylning av avgaserna redan i avgasröret.
Detta skulle inte innebära fler partiklar men större partikelmassa ut ur avgasröret.
#2 Re: BMW:s nya recept för lägre förbrukning
Keter Postat: 2008-05-15 10:44
Andra västbiltilverkare har inte insett att det bättre är att gynna oljekonsumenters plånpok än oljeproducenters!och det kommer att straffa sig.
#3 Re: BMW:s nya recept för lägre förbrukning
lansen Postat: 2008-05-15 11:54
BMW är väl ett av de mest stockkonservativa bilmärkena.
BMW har helt nyligen presenterat ytterligare ett missfoster till energislukande bil X6. En helt ny modell med noll nytt miljötänk. BMW är i jumboklass i miljöracet.
#4 Re: BMW:s nya recept för lägre förbrukning
Sixten Postat: 2008-05-15 12:37
Någon har visst missat Bayerische Motoren Werkes satsing på Efficient Dynamics. BMW ligger långt fram i miljöracet med extremt bränslesnåla motorer .
#5 Re: BMW:s nya recept för lägre förbrukning
Jens Postat: 2008-05-15 13:02
Sixten, Efficient Dynamics är ju bara en marknadsföringsgrej som du har köpt med hull och hår.
Visst, BMW har snåla dieslar och start och stopp-funktion men när de samtidigt presenterar ett monster som X6 så faller trovärdigheten tycker jag.
#6 Re: BMW:s nya recept för lägre förbrukning
Tysken Postat: 2008-05-15 13:17
Miljömonster, då är samtliga Volvo som rullar miljömonster, om man jämför förbrukning.
Men OK! gäller det att klanka på BMW så väl alla andra märken undantagna!
#7 Re: BMW:s nya recept för lägre förbrukning
Sixten Postat: 2008-05-15 13:29
Markanden efterfrågar stora BMW dock är de oftast mest bränsleeffektiva inom sitt segment.
3-serien är den BMW-modell som säljer bäst och är bränslesnålare än både Mercedes och Audi med samma effekt.
#8 Re: BMW:s nya recept för lägre förbrukning
Björn Postat: 2008-05-15 13:30
BMW har de absolut snålaste motorerna i varje klass (roughly). Alla bilklasser kommer inte att försvinna och erättas av prius, så man gör det man kan och skapar stora marginaler där man kan spara. ...och förresten. Man körde ett cykeltest mellan en Prius och en 520d... med BMWn som vinnare. Tänk er utgången med 118d? Efficient dynamics är bevisligen inte bogus, Hybrid Prius är!
#9 Re: BMW:s nya recept för lägre förbrukning
ma Postat: 2008-05-15 14:11
Björn och ni andra, enligt JATOs undersökning av koldioxidutsläpp för de 10 bäst säljande bilmärkena i Europa kom BMW på plats 9, rimmar illa med nedanstående kommentarer. Visserligen är BMWs motorer hyfsat effektiva och mycket snyggt optimerade mot körcyklerna men lite mer skulle man väl önska sig?
#10 Re: BMW:s nya recept för lägre förbrukning
Olle Postat: 2008-05-15 14:22
Vad mer skulle man önska sig?
tecken mellan vad man hört/upplevt/tror och en faktiskt statistisk säkerställd sanning.
Jag skulle önsta att du hade mer kött på benen när du slänger ut påstående.
Om det finns en vedertagen standard att mäta förbrukning så blir det helt plötsligt så att BMW "optimerar" sina motorer för att prestera bra i testet.
Var har du uppgifter som styrker detta? Nä, du har inga, för det finns inga.
Kan du lite om statistik o forskning så förstår du också att man inte på minsta sätt kan sätta ett likamed (
Du kommer med påståenden som är tagna ur luften. Skärpning!
BMW behåller sina kärnvärden och optimerar samtidigt hela paketet till att belasta miljön minimalt. Det är beundransvärt. X6 är en knasig idé, men bara en (parantes) i historian.
Jämför BMW mwd motsvarande modell av alla tänkbara fabrikat så kan du se att BMW nästan till 100% drar mindre och presterar mer.
#11 Re: BMW:s nya recept för lägre förbrukning
Olle Postat: 2008-05-15 14:23
undersökning argumentar jag inte emot dock.
#12 Re: BMW:s nya recept för lägre förbrukning
Johan Postat: 2008-05-15 14:47
Köper man en Bmw så bryr man sig inte om miljön men man vill ha en riktigt bra och fin bil.
#13 Re: BMW:s nya recept för lägre förbrukning
ma Postat: 2008-05-15 14:47
Det där tog skruv... BMW får ofta testförbrukningssiffror som klart överskrider bränsledeklarationen (ECE), inget konstigt med det, många får det. Men ofta hör man folk tala om BMWs fantasiskt låga förbrukning men vad jag kan se är många av konkurrenterna på par med BMW. Tillbaka till optimering, stop&go tekniken är mycket effektivt för att förbättra ECE. BMW lär också vara duktiga på att utnyttja motorbroms effektivt vilket förstås också sänker ECE men har mindre effekt i praktiken. Nu lovar jag att inte skriva något elakt om BMW på en hel månad, BMW-folket verkar vara spröda och känsliga varelser...
#14 Re: BMW:s nya recept för lägre förbrukning
Sixten Postat: 2008-05-15 14:57
Johan "Köper man en Bmw så bryr man sig inte om miljön"...jag kör BMW och en anledningarna är den angenäma förbrukningen (och miljövänligheten) körde igår 20 mil på motorväg genomsnittsförbrukning 0,65 med en bensinsexa på över 200hk.
Ska bli intressant när sexorna får stop'n'go till hösten (då blir det drygt 300 hk)
#15 Re: BMW:s nya recept för lägre förbrukning
Olle Postat: 2008-05-15 15:05
det lät argare än vad det var menat. Jag tror säkert att du, MA,förstår vad jag menar och jag fattar vad du menar.
Självklart används optimering mot ECE-normen, men det tror jag inte att BMW är ensamma om.
Googla 520d och pirus så ska du få se hur törstig en modern, stor BMW är.
#16 Re: BMW:s nya recept för lägre förbrukning
Andreas Lundgren Postat: 2008-05-15 15:35
Jag anar att detta handlar om någon sorts termoelektrokemisk process. För några år sedan experimenterade BMW med mer klassisk ångteknik med samma syfte och högre verkningsgrad. Vad hände med det AMS?
http://www.automotorsport.se/news/6880/starkare-b
mw-motor-med-extra-ångmaskin/
#17 Re: BMW:s nya recept för lägre förbrukning
pellez Postat: 2008-05-15 15:49
Jo, de är snålare än de flesta. Min Z4 med 265 hk drar ca 0,9 liter per mil i blandad och tämligen rask körning, sällan på högsta växeln. På mjuk långfärd i korrekt fart drar den t o m under 0,6 l/mil (inte märkbart mycket mer än en Prius, men f-n så mycket trevligare).
#18 Re: BMW:s nya recept för lägre förbrukning
Perpersan Postat: 2008-05-15 17:15
Jag kör BMW för att jag är miljömedveten. Vill dock ha kraft. Och då valde jag rätt! Min 325d är nåt i hästväg! Runt 0,6 l/mil (0,61 senaste tankning) blandad med 197 hk och 400Nm är det oslagbart! Och sedan sexan härliga ljud där den tom nästan låter sokm en bensinare när man öppnar spjällen vid omkörningar.
#19 Re: BMW:s nya recept för lägre förbrukning
Ben Postat: 2008-05-15 17:42
Borde inte Volvo kommit med ett sådan här idé? De som ska vara så "miljö vänliga".
De har gått ifrån det. Nu satsar Volvo på att göra det så fult och fyrkantigt inne i kupén som möjligt.
Kolla in XC60, utanpå ser den okej ut. Men hela konsolen ifram ser ju inte klok ut.
Sånt här klarar tyskarna bättre. Både insidan och utsidan är snygga.
Jag har varit Volvo-fan, men med designer Steve Mattin bakom rodret är Volvo påväg att sjunka.
#20 Re: BMW:s nya recept för lägre förbrukning
tobbe Postat: 2008-05-15 21:49
Jag förstår inte, hur kan alla in "BMW hatare" ignorera att deras motorer at i förhållande till prestanda EXTREMT energi effektiva, dom ligger klart före samtliga tyska, amerikanska och SVENSKA tillverkare vad gäller den biten. Ni som klagar på BMW p.g.a. miljöaspektin kanske borde titta ut ur den lilla låda ni uppenbarligen gömt er i de senaste åren, och vad gäller X6an så ska ju polarisarna tacka gudarna för att inte VOLVO, Audi, Porsche eller Mercedes byggt den istället, då dom knappast gjort det lika effektivt. VAKNA
#21 Re: BMW:s nya recept för lägre förbrukning
c Postat: 2008-05-16 10:49
e det inte bätre att ta bort 100milijoner onödiga funktioner man aldrig anväder och använda lättare material istälet så att Bmw inte blir mer o mer som en Toyota Prius
#22 Re: BMW:s nya recept för lägre förbrukning
Rikard Postat: 2008-05-16 13:23
Klockren sajt, ägarna lägger själva upp sina förbrukningssiffror = alla fuskar lika mycket.
BMW 520d årsmodell 2006-2008; 28 bilar, snitt 7,16 l/mil, ingen dålig siffra!
Prius årsmodell 2006-2008; 225 bilar, snitt 5,23 l/mil.
Prius bogus, inte direkt va?!
#23 Re: BMW:s nya recept för lägre förbrukning
MP Postat: 2008-05-16 16:49
Apropå Volvo och Saab. De har minimala motorutvecklingbudgetar jämfört med BMW och AUDI. Sedan får i sin tur inte motorerna kosta lika mycket heller så det blir lite svårt att konkurrera.
Framförallt Saab har haft många trevliga koncept för motorer och var som bekant före sin tid med förhållandevis liten cylindervolym som kompenserads med turbo.
Tyvärr har de inte haft de finansiella resurser som krävts för att vidareutveckla och introducera dessa.
#24 Re: BMW:s nya recept för lägre förbrukning
Jesper Postat: 2008-05-16 17:12
Vanliga gnället kring BMW ser jag. Någon som klagar på Toyota Landcruiser eller deras pickup i USA, Tundra? De "pjäserna" drar över 1,5 l/mil!! Och de säljs i massor.
Prius är EN modell, som sålts i en miljon exemplar sedan start. BMW säljer fler bilar på ett år och nästan alla har redan Efficiant Dynamics.
Prius har flest fördelar i stadstrafik då elmotorn kan stötta, men på landsväg/motorväg lär det knappast ge någon effekt.
Det bästa vore ju en kombination av snål dieselmotor i en hybrid. Det kommer sådant om inte allt för lång tid...
#25 Re: BMW:s nya recept för lägre förbrukning
Anders Postat: 2008-05-17 17:36
är inte den enda som har hybriddrift. Lexus hybrider i GS , LS och RX är inte snåla i ordets rätta bemärklese. Men jämfört mot det andra erbjuder i samma prestandaklass framstår Lexusen ändå som en miljöbil.Se AMS egna tester. Hybriddrift är den tveklöst bästa lösningen oavsett i vilken kombination man bygger den. Så länge BMW inte inför ett liknande system på såväl diesel,bensin eller etanol kommer dom få det riktigt tufft när generation 2 med plug-in kommer om bara några år.Att då presentera en bil som kapar Co2 med 5% tror jag imponerar på precis ingen alls. Tror nog eco-driving ihop med motorvärmare och lite planering av körningen presterar märkbart mer än de 5% artikeln talar om.
#26 Re: BMW:s nya recept för lägre förbrukning
olle (en annan) Postat: 2008-05-17 22:02
Jo, hybrid som den ser ut idag, eller som plugin i framtiden är nog ett bra sätt att öka prestandan och sänka förbrukningen (precis som BMW:s egen definition av Efficient Dynamics). Men så länge bilen bär på en gammal hederlig förbränningsmotor är väl tankar som de här helt ok. Självklart kan man spara mycket med ecodriving, etc. Men den här lösningen utesluter ju inte att man kan ha motorvärmare och köra ecodriving. Då kanske man kan spara 10%. Detta i kombination med hybriddrift borde väl i dagsläget ge bäst utsläppsvärden.
Bara min tanke.
#27 Re: BMW:s nya recept för lägre förbrukning
Per Postat: 2008-05-20 16:14
Fantastiska motorer, jag kör en V70II 2,4D och är helnöjd men provkörde en 525d touring i förra veckan och blev mäkta imponerad över gången. Helt fantastisk motor. Sen är väl kvalitetskänslan inte så bra som jag trodde, marginellt bättre än min Volvo.
Perpersan - En dieselmotor har inga spjäll att öppna som en bensinmotor!
#28 Re: BMW:s nya recept för lägre förbrukning
Philip Postat: 2008-05-20 20:56
Ni som kritiserar BMW har glömt att BMW har uppfunnit dual-vanos, som sänker bränsle-förbrukningen med ca 10%. Denna uppfinning finns idag i nästan alla bensinmotorer från de flesta biltillverkare (inkl. Volvo och Toyota). Utan denna bmw-uppfinning hade motorerna från nästan alla biltillverkare förbrukat ca 10% mer än idag.
#29 Re: BMW:s nya recept för lägre förbrukning
Jocke Postat: 2008-05-20 21:35
1000 watt, det är ju helt magnifikt, det är 1,3 hästar de kommer att kunna utvinna inom snar framtid haha. Tror att vikten av själva utrustningen mer än kompenserar för effektökningen
#30 Re: BMW:s nya recept för lägre förbrukning
Johan Postat: 2008-05-21 20:15
BMW är väl knappast ett dålig bilmärke så sluta tjafsa smaken är som baken men miljön blir ju knappast bättre för att man kör en Bmw. Ser fram emot alla hybrider osv från samtliga bilmärken..Jag är öppen för förslag men Japanskt eller Tyskt är väl det bästa det ena för kvalite och det andra för körglädje och ni får tolka det som ni vill.
Ha en bra kväll
Glad Toyota ägare som gärna kör Bmw eller audi i framtiden men gillar helst Honda och toyota för jag är en vanlig knegare.
#31 Re: BMW:s nya recept för lägre förbrukning
Perpersan Postat: 2008-05-26 16:05
Richard/ Oavsett vilka siffror som nämnt och som Du räknat på så stämmer mina 100%!
Däremot räknar bilens färddator fel på snittförbrukningen, ca 0,05 l/mil fel åt det optimistiska hållet.
Spjäll eller inte men när jag vrider på uppstår ett insugsljud väl i klass med en bensinare.... Och det bästa BMW 325d dör inte vid 3000rpm utan fortsätter varva som en bensinare...