Saab gjorde miljardförlust - igen!

Enligt uppgifter från Dagens Industri blev 2007 ännu ett förlustår för Saab Automobile. Förlusten uppgick till 2,2 miljarder kronor. Trots det är vd Jan-Åke Jonsson nöjd och anser att utvecklingen följer den plan man lade upp för tre år sedan. Saab ska bli lönsamt igen 2009 eller 2010.

Bild 361262

Det har varit tuffa år men Saabs vd Jan-Åke Jonsson ser ljuset i tunneln. Förlust även 2007, med nästan 2,2 miljarder kronor, men det är mindre än föregående år. KLICKA FÖR STÖRRE


Saab Automobile har en lång rad av förlustår bakom sig och enligt årsredovisningen för 2007, som Dagens Industri tagit del av, blev det ännu ett saftigt bakslag med en förlust på nästan 2,2 miljarder kronor.
Men förlusten för 2007 blev trots allt mindre än den som redovisades för 2006, då Saab Automobile gick back med 2,9 miljarder. Förbättringen beror på bättre marginaler och fortsatt kostnadsjakt, bland annat har Saab minskat på sin personal under flera år. 2005 var ännu värre med en förlust på 3,8 miljarder.
Kurvan pekar åt rätt håll, även om siffrorna fortfarande är röda, och i ett uttalande till Dagens Industri verkar vd Jan-Åke Jonsson rätt nöjd ändå:
- Jag är nöjd med att vi trots att försäljningen gick ned lyckades förbättra resultatet. Det skedde genom högre marginaler och fortsatt sänkta kostnader, sa Jan-Åke Jonsson.
Jan-Åke Jonsson berättar också för Dagens Industri att hade inte dollarkursen varit så ogynnsam som den är skulle Saab visat ett betydligt bättre resultat:
- Vi tjänade inte pengar globalt sett, men gick med plus på den europeiska verksamheten.

Bild 361263

Nästa år kommer nya 9-5, äntligen. Ungefär så här tror vår illustratör att den ska ta sig ut när den premiärvisas i Genève. KLICKA FÖR ATT LÄNKA TILL ARTIKELN


För Saab och dess handlare gäller det nu att härda ut ännu ett år innan intäkterna börjar rulla in från nästa generation 9-5 och den nya 9-4X som ska börja produceras i Mexico nästa år. Även den förhöjda 9-3X kan bli ett välbehövligt tillskott i modellutbudet. Förluståren har varit många men enligt Jan-Åke Jonsson går utvecklingen enligt planen och det innebär att Saab Automobile ska vara lönsamma igen 2009 eller 2010.

Skriv kommentar

Det finns 10 kommentarer

Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Saab gjorde miljardförlust - igen!
    Conny Karlsson Postat: 2008-08-06 13:36

    Ja, det låter som man hört detta förut. Att då och då kommer vi att gå med vinst...
    den som lever får se när det blir.

  • #2 Re: Saab gjorde miljardförlust - igen!
    FredrikS Postat: 2008-08-06 14:25

    .. för att få se flera spännande SAABmodeller. (självklart för mycket annat också) Jag tror att saab kan lyckas nå ett posetivt resultat framöver, om inte världskonjunkturen spelar ut dem (med flera)
    Ang. illustrationen ovan borde den väl ha en "överliggande" motorhuv?

  • #3 Re: Saab gjorde miljardförlust - igen!
    Kent J Postat: 2008-08-06 15:22

    Jo, det stämmer nog. Saab brukar ha ett eller två år per decenium då de gör plusresultat...

    Mvh

    Kent J

  • #4 Re: Saab gjorde miljardförlust - igen!
    Rock-Boris Postat: 2008-08-06 15:30

    Saab gör nog vinst samma år som Leksand spelar i elitserien igen. Möjligheten finns, men det är lång väg dit...

  • #5 Re: Saab gjorde miljardförlust - igen!
    Jan L Postat: 2008-08-06 18:37

    Minns inte vilket år det var men det var någon år under 90-talet som förlusten var 40 miljoner kronor vilket innebar några hundra per bil. Så det finns år då Saab gått med förlust men med en försumbar sådan.

  • #6 Re: Saab gjorde miljardförlust - igen!
    Henrik Postat: 2008-08-06 20:29

    Det blir ca 17000 kr per bil. Notera att det är resultatet för moderbolaget. Säg att moderbolaget säljer varje bil för 150000 kr i snitt (brutto) till säljbolagen. Lyckas säljbolagen i respektive land kränga bilen för strax över 167000 så går Saab i praktiken med vinst. Så kan det mycket väl vara. Det är det bara GM som vet (om de bemödat sig att räkna på det). I stora konglonerat som GM är det omöjligt att säga hur en viss enkild verksamhet går, t.ex. Saab Automobile. Det är helheten (GM) man tittar på. Att Saabs VD inte känner den press som Volvos VD Fredrik Arp känner kan bero på dels att man är på väg åt rätt håll (minskande förlust), dels att han vet att resultatet inte är så dåligt som de officiella siffrorna påskiner.

  • #7 Re: Saab gjorde miljardförlust - igen!
    Roy Postat: 2008-08-07 12:28

    Det är skickligt!
    Nog för att man kan trolla mycket med en ballansräkning, men inte hur mycket som helst.
    Jag undrar hur många gånger genom åren som man hört om Saab:s kommande vinster.
    Vad som räddar Saab är väl främst att det faktiskt står modeller redo att släppas.

  • #8 Re: Saab gjorde miljardförlust - igen!
    Bosse, Stockholm Postat: 2008-08-08 12:10

    Inte så konstigt då deras 5:a kallas för Dame Edna för sin fula front och 93 kombin på stan kallas för likbilen.

  • #9 Re: Saab gjorde miljardförlust - igen!
    Roy Postat: 2008-08-08 16:25

    Jag har aldrig hört att Saab 9-3 kallas för likbil.Det är för övrigt svårt att förstå varför. Vissa 60-talsjänkare kunde gjort sig förtjänta av benämningen.
    Den sista paniklösningen på Volvo P1800 medförde öknamn i stil med "fiskbilen" men även "likbilen". Detta pga av den stora, neddragna bakrutan i vad som då blivit någon skum kombikaross.

  • #10 Re: Saab gjorde miljardförlust - igen!
    Tiger68 Postat: 2009-02-01 18:00

    Ett tag sedan det las in, men kul ändå att komentera. Bosse tror jag kallade bilen för Dame Edna för att fronten var så ful, ja smaken är som baken, som man brukar säga. En del personer tycker om boxerhundar många andra inte. Men ful ska jag nog våga säga att 93 inte är. Jag personligen tycker inte boxerhundar är vackra med sina "krocakde" ansikten, och saab tycker jag är riktigt snygg. Likbil myntade om jag mins rätt Robert Colin för det uppdragna taket, om man dragit upp rutan hade den blivit ful, hade man dragit ner taket hade Robert klagat påå dålig takhöjd. För övrigt rosade han Opels Vectra som bygger på samma Chassie, lika mycket takhöjd där. Men Opel kallades inte likbil, undra varför. och bakänden har inget med det ryktet om likbil att göra för det finns inga likheter med vare sig likbilars ofta stora bakrutor eller P1800ES bakruta. Opels kombi har dessutom samma bakruta och den sittar monterad lika högt som på saaben. Sen kan vi lägga till Cadillacen BLS som finns i kombi den med, inget likbilsutlåtande där heller.
    Hur som helst så finns det få bilar som har den prestanda/utrustningsnivå/krocksäkerhet/väghållni
    ng till det förhållandevis låga priset. För att få samma prestanda oavestt märke så brukar det plocka till 10tusenlappar mer än vad saaben kostar. Väljer man sedan blar som ska anses ha något högre kvalitet som audi, bmw och mercedes rör det sig om 100tusenlappar mer för samma prestanda. Om de bilarna är bättre på vägen får var och en tycka vad de vill om, men vid en stor test som en känd motortidning gjorde befann sig många reportrar från olika länder på plats och ingen av de som kallas för prestandabilar typ audi och bmw hängde med på banan, många frågade vad svenskarna preppat saaben med för att få den att gå så bra. Svaret var "INGENTING, helt original." Som sagt jag låter det tala för sig själv för min del.

    Vad gäller Henrik så är han på rätt spår, det är t.o.m så att press skrivit om de globala bolagens pengaflytt ur svenska bolag för många år sedan. Och som Henrik tar exemplet är väll lite huggna siffror, men inte helt fel ute, GM och FORD gör exakt lika dant. Hur det är Med Honda och Toyota vet jag inte närmare, men konstigt vore annat. GM har gjort så i många år före saab kom in i bilden bla med Opel. Vad dessa bolag gör är att bilen produceras här, till produktionskostnad "oftast" säljs bilen sedan till ett lågskatteland, därifrån säljs sedan bilen tillbaka till generalagenten i det land där bilen sedan skall säljas. Marginalerna för fabriken har alltså minskat avsevärt och det samma gäller säljorganisationens marginaler. GM och Ford gnuggar istället händerna då de slipper skatta i tillverkarlandet för de vinsterna som man då lyfter ur tex Sverige på detta sätt. Regler för sådant här är olika i olika länder och i Sverige är vi alldeles för snälla mot sådant. Hade hela vinsten istället blivit kvar i trollhättan hade det troligen sett helt annorlunda ut. Tänker man dessutom på att vi inom EU har regler för prisdumping så skulle det inte fungera överhuvudtaget, dessa regler tillåter egentligen inte att man tillverkar varor under tillverkningskostnaderna/enhet. Hur man kan komma runt det vet jag inte, men det finns säkert undantagsregler. Men jag tror inte saab skulle komma undan med en förlust i trollhättan på 20.000/bil.

    Hur det ser ut i verkligeheten är att man idag säger att det räcker med 100.000 tillverkade bilar för att gå ihop, därefter blir det vinst på varje bil utöver detta.räknar man åt andra hållet skulle det i så fall röra sig om någon miljard i vinst vid 150.000 tillverkade bilar, vilket inte skulle vara ok med tanke på vad det kostar att utveckla nya modeller. Så sanningen ligger troligen gömd inom GM´s pappershögar, de kan dölja detta på ett sätt som vi inte från vare sig sverige eller USA har tillgång till. I USA krävs rent kriminella handlingar som misstanke för att begära ut sådana uppgifter för polis. Vilket betyder att vanliga dödliga inte har någon som helst insyn. I min värld hade GM kört saab med ren förlust i 10år, hade det inte gått ihop sig då så hade man kört crossover rakt av och inget hade fått styras från trollhättan. Men så har ju inte varit fallet. Manhar istället manat på om att utveckla nya modeller och man har investerat troligen i en av världens modernaste och effektivaste bilfabriker idag.
    Att vi sedan hamnat i en världsomspännade kris som grundar sig i att enskilda människor spekulerat i ohållbara investeringar långt utanför i GM´s fall bilbranschen. Pengar har lånats till att dela ut aktiebonusar och det värsta är inte själva biltillverkaren GM utan deras finansbolag GM-finace som är värst drabbat. Nu är väll dessa 2 bolag hårt ihopkopplade, men det var just finansbolaget som fick stöd av USA´s räddningspaket, man bedömde att GM som biltillverkare skulle klara sig ur stormen med egna medel i form av viss aomstruktureringar och åtgärder. Vad som komma skall återstår att se, men att döma av lanserandet av Opel Insignia, hur bra den känns så lär ju inte saaben vara sämre som kommer i höst. Vilka andra modeller som kommer och när återstår att se.
    Jag tror att det komemr gå bra för både GM och saab med de stöd som nu ges. Ford verkar ha en större kris inom bilkoncernen, och volvo verkar kunna bli hårdare drabbat då volvo är annorlunda knutet i moderbolaget Ford än vad saab är i GM. En konkurs för Ford skulle således drabba volvo personvagnar otroligt mycket hårdare. Jag hoppas för allas vår skull här i europa att vi slipper se sådana scenarion.

    Tills sist vill jag påminna om att det faktiskt är vi vanliga köpare som ska få den här krisen att vända, Handlar vi inte så kommer vi heller inte ur krisen. När det sedan väl vänder så ser vi till att spara en rejäl slant till de kommande sämre tiderna, men samtidigt spendera med huvudet så skall vi i Sverige nog klara oss bra i framtiden. Jag tror att detta blir väldigt kortvarigt om vi alla vill det.

Möjligheten att kommentera är avstängt. Artikeln är äldre än 30 dagar.

Månadens fråga

  • Om du var tvungen att välja - vilket märke skulle du ta?
Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    Auto motor & sport nyhetsbrev
Annonsbörsen

Annonsbörsen

Annonsera gratis i Annonsbörsen och i auto motor & sport (om du är prenumerant). Eller sök bland över 3.000 bilar. Du kan också sälja eller köpa motorcyklar och båtar.

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter