WEBB-TV: Vi provkör nya XC60

Fredrik Pettersson har provkört nya XC60 - bilen som ska rädda Volvo. Men hur står den sig i konkurrensen med klasskamraterna - och hur står den sig mot V70? Hur är kvalitetskänslan och hur är den att köra. Få alla svar här!

Bild 362137

Se provkörningen i vår webb-tv här!

Skriv kommentar

Det finns 39 kommentarer

Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: WEBB-TV: Vi provkör nya XC60
    leif Postat: 2008-09-22 19:03

    Va, ännu en Volvo som är så trång att inte vuxna kan sitta i baksätet. Hur tänker man på Volvo? Man hade hpppats på att V70 var sista småbilen i sammanhanget - där man lyckats med det fantastiska att göra en mindre bil än motsvarande sedan(S80)...

  • #2 Re: WEBB-TV: Vi provkör nya XC60
    Jens Ejvinsson Postat: 2008-09-22 19:56

    Jag försvarar inte Volvo, men anledningen till Volvos små baksäten (i samtliga deras modeller) stavas bagageutrymme. I den globala konkurrensen måste bilens totala yttermått konkurrera med andra märken, men Volvo har av någon anledning ansett det viktigare med ett stort bagage än plats för människor i kupén.

    Handen på hjärtat, ett bagageutrymme som är lite större än andra bilar nyttjas kanske till fullo 1-2 ggr per år... men i bilen sitter man varje dag. Är det verkligen rätt prioriterat av Volvo?

  • #3 Re: WEBB-TV: Vi provkör nya XC60
    Jens Postat: 2008-09-22 20:35

    Såg den för första gången live i helgen och den var riktigt snygg, ljusår snyggare än både X3 och Q5.

    Men är inte det Robert Collin bakom ratten vid 1.40?! Har Aftonbladet fått smyga med på ett hörn?

  • #4 Re: WEBB-TV: Vi provkör nya XC60
    lillen Postat: 2008-09-22 21:01

    Ja den är verkligen sjukt snygg live. Skall boka in en testkörning så fort jag kan/hinner. Har dock till 99% säkerhet redan bestämt mig för en D5.

  • #5 Re: WEBB-TV: Vi provkör nya XC60
    Audi A3 Sportback 2.0T Quattro Postat: 2008-09-22 21:04

    Jag undrar bara en sak...

    Varför ska jag köpa en XC60 istället för t ex en Q5 eller något dylikt?

    Förutom att Volvon säkert är billigare då....

  • #6 Re: WEBB-TV: Vi provkör nya XC60
    Per Postat: 2008-09-22 21:24

    köper en XC60 för att man tycker om bilen självklart. Audi Q5 är bland det tråkigaste som lämnat ingolstadt. Kolla vad de engelska tidningarna, ams och tv skriver. Alla är rörarande överens om att Q5 är en bra bil men väcker inte en känsla i kroppen. Audi = noll i habegär, och nej jag är inte avundsjuk och fattig, jag valde bort en A6. Det där med baksäte, det var väldigt vad många helt plötsligt åker med 5 vuxna i bilen, kolla köerna, sitter ju en och en i bilen. Sen åker man med familjen så har man frugan där bak och ett barn + ett fram. Alla av oss kör inte taxi på helgerna och jag tycker att utrymmet att lasta är viktigare. De få gånger som 5 åker i en V70 är nog så pass korta att det inte är livsviktigt. Dessutom är det inte direkt bekvämt att åka 5 i en mondeo som anses klassledare för att du gnuggar axeln intimt med din kollega. Nej fan skärp er, börja med kollektivtrafik sen kan ni tjata.

  • #7 Re: WEBB-TV: Vi provkör nya XC60
    Niklas Postat: 2008-09-22 21:34

    Använder Volvos alster i tjänsten var dag och alla, precis alla, som sätter sig bak säger "Oj, här var det trångt!" Hur f-n tänker man på Volvo. En V70 med sina väl tilltagna yttermått och som inte erbjuder två vuxna bak större plats än i en Golf. XC60: trång, ful, onödig och med en sällsynt dålig tajming. (ungefär som Volvos fina V8-spis som dyrt togs fram precis lagom till snålvindarna börjar blåsa....) Ska den här kärran rädda Volvo så ser det dystert ut.

  • #8 Re: WEBB-TV: Vi provkör nya XC60
    Marcus Postat: 2008-09-22 21:53

    Oj vad viktigt det är för en del att klanka ner på Audi. Per - klart du int ehar råd! Volvon är fin den med förresten!

  • #9 Re: WEBB-TV: Vi provkör nya XC60
    Thomas Postat: 2008-09-23 07:25

    Testade att konfigurera en XC60 och en Q5 så som jag hade velat ha dom om jag skulle köpa någon av dom.

    2.4D vs 2.0 TFSI

    XC60 = 440.000
    Q5 = 553.000

    I princip samma utrustning på båda fast 17-tums hjul på Audin vs 18-tums på volvon. 3 års fri service på volvon också. Audin har 7hk mer.

    Säg att volvon drar 0.15 l/mil mer diesel och om man räknar på 3 år, 6000 mil, så är bränslekostnaden runt 13.000 mer för volvon.

    Är audin "värd" 120.000 mer? Jag är mycket tveksam.

  • #10 Re: WEBB-TV: Vi provkör nya XC60
    Per Postat: 2008-09-23 11:00

    Jag kör en V70 D5, bilia nettopris var 389 000. Det är en tjänstebil. Bolaget jag jobbar på har en övre gräns för tjänstebilar och helst hade jag valt en BMW 525d med mpaket men då sticker priset lätt över halvmiljonen och det tillåter inte bolaget. För 400000 hade jag fått en helt ok A6 och således hade jag haft råd, som tjänstebil så spelar priset inte jättestor roll då jag betalar 55% (58%) i skatt. Som jag skrev tidigare, jag valde bort en A6 för att jag tycker det är en tråkig bil och har man familj så är V70 klart den mest praktiska bilen. Du får gärna tycka att jag är bakom flötet likaså kan jag tycka att du är ett stolpskott. Det är min åsikt men kom för fan inte och säg att jag inte har råd.

  • #11 Re: WEBB-TV: Vi provkör nya XC60
    Rickard Postat: 2008-09-23 11:19

    Ta det lugnt Per.

    Det är ett känt faktum att alla som kör Audi, BMW eller Mercedes åker omkring och tror att de som inte kör dessa märkena är avundsjuka och inte har råd. Det är ju helt otänkbart att man kör något annat märke för att man vill det och tycker att den bilen man kör är bättre än någon av de tyska alternativen.

  • #12 Re: WEBB-TV: Vi provkör nya XC60
    Johan Postat: 2008-09-23 11:57

    Varför är inte baksätet skutbart i flera bilar som i t.ex. Golf Plus. Där är baksätet lika stort som i en MB S-klass. Om mer bagageutrymme behövs kan man enkelt sjuta fram det. Inga kompromisser utöver bilens totala storlek.
    Johan

  • #13 Re: WEBB-TV: Vi provkör nya XC60
    Roy Postat: 2008-09-23 16:05

    Skjutbara baksäten är ju inte precis någon nyhet.
    Men måste man prioritera så väljer jag självklart (som säkert de flesta av oss) ett baksäte där benen får plats framför ett något större bagageutrymme. (Det finns ju dragkulor och släpvagnar vid de, oftast få, tillfällen lastutrymme behövs - svårare att ta till vid persontransporter...)
    Åkte förresten nyligen med i baksätet i en Volvo S40. Framsätespassageraren var definitivt inte storväxt, men mina ben och fötter satt som i skruvstäd och det var svårt att ta sig ur bilen efter (den tack och lov korta) färden. Skoda Fabia är mindre trång, för att nu inte tala om Ford Focus där sittställningen är mycket bra - bättre än i större bilar som Saab 9-5 där man sitter för lågt för att få lårstöd.
    Visst tusan är baksäten viktiga! De ska inte vara några förvisningsplatser som ber om ursäkt för sin existens.

  • #14 Re: WEBB-TV: Vi provkör nya XC60
    Messerschmitt Postat: 2008-09-23 18:18

    Vilket företag jobbar du på som är så generösa som 400.000kr gräns?

    Nu har Volvo satt nivån med den fula (uppblåst fem dörrars C30) XC60 med 350.000kr som inte går in som tjänstebil.

    Så nu måste den 100 ggr snyggare Saab 9-4X lägga sig under det priset. Som dessutom är en miljöbil, något som Volvo glömt vad det är.

    Saab 9-4X borde gå att "klämma" in i avtalet.

  • #15 Re: WEBB-TV: Vi provkör nya XC60
    oscar Postat: 2008-09-23 18:39

    Varför kunde inte AMS startat ett tv program istället för Teknikens Värld, de är så oerhört mycket bättre framför kameran än TV. Snälla AMS kan inte ni göra ett tv prgram ni med? Era webbinslag är skit bra!

  • #16 Re: WEBB-TV: Vi provkör nya XC60
    Pelle Postat: 2008-09-23 18:53

    Hur lång är du? Jag har en 9-5 och jag har inga problem med lårstödet. Jag är 197cm lång. Men det kanske är för att jag har elstolar (skulle aldrig få för mig att köpa en bil utan sådana). Jag vet dock inte hur inställningsbara de manuella stolarna är.

  • #17 Re: WEBB-TV: Vi provkör nya XC60
    Oscar (den första) Postat: 2008-09-23 20:05

    Jag har kört XC60, och suttit i baksätet under färd. Inte någon gång tyckte jag att den var trång. Vi satt 4 relativt långa (185+) killar i en XC60. Inga problem alls att få plats. Men det är klart, har man sätet i bakersta läget blir det trångt bak, men det blir det o andra sidan i vilken bil som helst.

  • #18 Re: WEBB-TV: Vi provkör nya XC60
    T sson Postat: 2008-09-23 20:42

    undrar om den är lika skrämmande dålig som dom senaste volvo bilarna?

  • #19 Re: WEBB-TV: Vi provkör nya XC60
    Markus Folkesson Postat: 2008-09-23 20:46

    Håller fullständigt med om att lårstödet är dödsviktigt i baksätet. Knä och fotutrymmet är inte lysande i en Skoda Fabia (av lätt insedda själ...) men lårstödet är kalas, inte minst med tanke på bilstorleken.

    Saab 9-5 har klart bättre lårstöd än förra generationen V70. Upptäckte jag när jag åkte mycket baksäten under en period för två år sedan.

    Däremot är det något annat som spökar med Volvos utrymmen.
    Skoda Oktavia har nämligen lika stort bagage som förra V70, och de är inte jämnstora om man säger.

    Nej, här måste Volvo ta sig en funderare på packningen (av bilen alltså!)

  • #20 Re: WEBB-TV: Vi provkör nya XC60
    Thomas Postat: 2008-09-23 21:52

    Jag känner inte alls igen mig angående baksätet. Jag är lång (196cm) och jag har inga större problem att sitta bakom mig själv i XC60 (provade i helgen).

  • #21 Re: WEBB-TV: Vi provkör nya XC60
    bert Postat: 2008-09-24 06:49

    Har suttit i baksäte på XC60. Är 183cm lång. Trångt som i en sardinburk. Framstolarna har dessutom de bedrövligt korta sittdynorna som Ford har infört. Sorgligt. Nä, den här bilen gav mig inget habegär...
    Och miljötänkandet är ju totalt borta. Snacka om fel tidpunkt för presentation!!

    Körde förresten nya V70 nyligen. Vilken tråkig koloss. Rena drömmen att sätta sig i sin 9-5,a igen.

    Volvo har halkat så otroligt långt ned så jag undrar om de verkligen kommer upp igen.

    förresten, bilförsäljaren jag snackade med hade kopplat ur allt elektroniskt blinkande system på sin V70 som varnar för döda vinklar mm för det tutar så ofta att ingen orkar bry sig utan irritation uppstod. Snyggt jobbat Volvo :-)

  • #22 Re: WEBB-TV: Vi provkör nya XC60
    Ung ingenjör Postat: 2008-09-24 07:18

    Om du föredrar en SAAB 9-5 med teknik a la 1900-talet så bör du nog inte köpa en ny Volvo, eller BMW, eller Audi, eller...

    Att sitta i en modern bil med all ny teknik i harmoni under huv, bakom instrumentpanel och i chassi tycker i alla fall jag är en fröjd!

  • #23 Re: WEBB-TV: Vi provkör nya XC60
    bert Postat: 2008-09-24 11:43

    Till Ung ingenjör:

    Volvon kändes som rena stenåldern, så hur den "nya" tekniken hos den visade sig förstår jag ej. Klumpig och vinglig. Stolarna var ren katastrof.
    Jag har kört nya Audi, BMW, MB, och där håller jag med dig. Helt fantastiskt härliga bilar. Så någon av dem kan jag mycket väl tänka mig.
    Min 9-5, må vara några år tekniskt, men som bilmodell måste den varit en fullträff som fortfarande håller måttet gentemot t.ex. nya V70. Jag har innan 9-5 haft åtskilligt med volvobilar, både S80, XC70 etc. Verkstadsbilar som stod still väldigt ofta. XC70 -04 var en ren katastrof.
    Hade aldrig kört Saab innan och har blivit totalt omvänd nu. Väntar med spänning på nästa modell från Trollhättan.

  • #24 Re: WEBB-TV: Vi provkör nya XC60
    Roy Postat: 2008-09-24 13:40

    Jag är definitivt inte lång - 177 cm. Dock har jag en bror som är 192 cm - och äger en Saab 9-5. Självklart är det inga som helst problem i framsätet, men det var liksom baksätet det gällde! Benutrymme finns förvisso (utom möjligen om jag sitter bakom brorsan, då) och djupet är väl tilltaget, men sätet är så lågt att man ändå inte får något lårstöd - om man inte fläker ut benen i sidled och då ryms definitivt inte fler än två där bak.
    Volvo har i alla tider känts trängre än motsvarande Saab.

  • #25 Re: WEBB-TV: Vi provkör nya XC60
    Erik Postat: 2008-09-24 15:50

    Vill först och främst berömma er på AMS för ett mycket trevligt och bra reportage.

    Sedan känner jag nästan att jag själv måste reda ut dethär förbryllande mysteriet med det trånga/spatiösa baksätet även om jag är rätt ointresserad av bilen i övrigt.
    Men då jag färdats i baksätet på en XC90 infinner sig oneklingen vissa onda aningar.

  • #26 Re: WEBB-TV: Vi provkör nya XC60
    Arne Postat: 2008-09-24 16:56

    Hur i himmelens namn kan dom bygga något så där vidrigt, en smutsig jeep som kommer att resultera i många tusentals döda barn som kvävs av framtidens mörka nedsmutsade planet. Det är volvos fel! Världen och göteborg skulle må mycket bättre om volvo försvann ifrån jordens yta! Upp till kamp mot kapitalismen som förstör vår planet nu!

  • #27 Re: WEBB-TV: Vi provkör nya XC60
    Tom Bombadill Postat: 2008-09-24 17:16

    Hoppas för din egen skull att du är ironisk. Säg till annars så skall du få några nummer där du kan prata med någon som kan hjälpa dig.

  • #28 Re: WEBB-TV: Vi provkör nya XC60
    Ronny Renskav Postat: 2008-09-24 21:36

    Utn kapitalismen skulle du inte kunna ha skrivit l´ditt lilla inlägg, troligtvis skulle du inte ens varit född, sa va inte så rdd du inte, det är just kapitalismen som kommer se till att det går bra med jorden. Där med inte sagt att moderater är något att hurra för.

  • #29 Re: WEBB-TV: Vi provkör nya XC60
    Johan Postat: 2008-09-25 08:47

    Tror att den kommer för sent för att vara en Volvo räddare. Klassen har stenhård konkurrens och jag ser ingen profilering på denna produkt, men den kommer antagligen sälja bra i Sverige.

    Tror även att SUV segmented kommer att minska i takt med högre bränslepriser och större miljötänkande. Den tillverkare som kommer med en riktigt bränslesnål SUV genom teknologi (motorer, viktminskning) kan kanske vinna. Den plannerade framhjulsdrivna XC60 kan vara ett vinnande drag, bara SUV imagen behålls

    JOhan

  • #30 Re: WEBB-TV: Vi provkör nya XC60
    Kent Postat: 2008-09-26 10:12

    att XC 60:n är en designmässig besvikelse, är det så här framtida Volvobilar ska se ut så vill inte jag ha nån mer!

    Arne - gällande din kritik mot kapitalismen så tycker jag att Du bör ta en lite funderare på hur vårt välstånd har byggts upp.
    Inte är det overksamma tyckare vi har att tacka för vår utveckling, nej utan kapitalet skulle vi ha ett mycket sämre samhälle för ALLA!

  • #31 Re: WEBB-TV: Vi provkör nya XC60
    fredrik pettersson Postat: 2008-09-26 13:04

    Hej alla!

    Kul med så många kommentarer.

    Baksätet är en kär punkt som väcker debatt, onekligen. Så här är det:

    Jämfört med konkurrenterna är Volvo i princip alltid trängst i längsled för baksätespassagerarna. Sedan beror det förstås på hur man sitter framtill. Men vi ställer ju in samma körställning i alla bilar vi kör. Jämför man med exempelvis VW Tiguan (en kortare bil) så finns samma ypperliga körställning, men samtidigt med åtskilliga centimeter extra luft mellan baksätespassagerarens knän och framstolsryggen.

    Om någon här är 196 lång och utan problem får plats bakom sig själv i XC60 så beror det på att denne sitter väldigt nära torpedväggen (med rejält krökta ben) eller så är benen relativt korta. Jag har nog något kortare ben än snittet bland män som är 188 cm.

  • #32 Re: WEBB-TV: Vi provkör nya XC60
    Thomas Postat: 2008-09-26 19:35

    Jag sitter inte speciellt långt fram när jag kör. Däremot tycker jag att man kan ha stolen något något längre fram i XC60 än vad jag t.e.x kan ha i min Saab 9-5.

    I Saaben går instrumentpanelen längre ner, vilket gör att så jag måste sitta relativt långt bak så att mina knän inte slår i. I XC60 så är det mer utrymme under intrumentpanelen för knäna, vilket gör att jag kan sitta lite lite längre fram, vilket innebär i princip samma sittställning (vi pratar kanske en eller två centimetrar). Detta gör att när jag sitter som jag känner är bekvämt i Saaben respektive XC60 så är det faktiskt inte mer utrymme i baksätet i Saaben.

    (Det är alltså jag som är den Thomas som är 196cm)

  • #33 Re: WEBB-TV: Vi provkör nya XC60
    Gyll Enhammar Postat: 2008-09-27 18:55

    Bra sagt Kent,
    Varför ska man köpa en XC60 när Q5:an är billigare och snyggare.

  • #34 Re: WEBB-TV: Vi provkör nya XC60
    Liam Postat: 2008-09-28 07:36

    Den person som köper en XC60 istället för tex en Audi Q5 eller Subaru Outback måste ha bilar som religion och inte vetenskap. Många dyrkar Volvo med skygglappar på....

  • #35 Re: WEBB-TV: Vi provkör nya XC60
    C.K Postat: 2008-09-28 09:44

    Testa att bygga en Q5 på Audis hemsida, och jämför sedan priset med vad en XC60 med samma konfiguration kostar. Automatlåda, skinnstolar etc. Återkom sedan med slutsummorna här så får vi se vilken som är billigast.

  • #36 Re: WEBB-TV: Vi provkör nya XC60
    Marcus L Postat: 2008-09-28 14:57

    Om XC60 är det sportigaste Volvo byggt (enligt dem själva) så är det samtidigt ett katastrofbetyg åt resten av Volvos bilhistoria. Vilket i och för sig inte är särskilt oväntat.

  • #37 Re: WEBB-TV: Vi provkör nya XC60
    C.K Postat: 2008-09-28 15:43

    Marcus. Vad jag vet så är det bara folk som beställt en bil som har fått provköra än så länge. Eftersom du uppenbarligen har kört den så.....

    Du kan väl ge en liten recension av din provkörning?

  • #38 Re: WEBB-TV: Vi provkör nya XC60
    Johannson -91 Postat: 2008-09-29 17:08

    Till C.K
    Bara för du är i minoritet och älskar XC60 behöver andra inte göra det.
    Väx upp, är du 13 år eller?

  • #39 Re: WEBB-TV: Vi provkör nya XC60
    C.K Postat: 2008-09-29 21:33

    Nej Johansson. Jag är 35 år. Du är 17 år eller (född 91?)

    Jag älskar inte XC60, men jag anser att man bör provköra en bil innan man eventuellt sågar den.

    Det kan Marcus mycket väl ha gjort. Jag har gjort det (har dock inte beställt en utan provkört via min granne som jobbar på Volvo PV) och jag gillade den skarpt.

    Jag säger inte att Q5 är en sämre bil (det vet jag inte eftersom jag inte har kört den), men att säga att XC60 är dyrare är inte riktigt sant då väl ingen köper en bil utan att köpa till någon som helst extrautrustning. Q5 går ju inte heller att få med automatlåda till den lilla dieseln, vilket jag tycker är riktigt svagt.

Möjligheten att kommentera är avstängt. Artikeln är äldre än 30 dagar.

Månadens fråga

  • Om du var tvungen att välja - vilket märke skulle du ta?
Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    Auto motor & sport nyhetsbrev
Annonsbörsen

Annonsbörsen

Annonsera gratis i Annonsbörsen och i auto motor & sport (om du är prenumerant). Eller sök bland över 3.000 bilar. Du kan också sälja eller köpa motorcyklar och båtar.

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter