Sista modellen av Saab 9-5: Griffin

Efter lång och trogen tjänst är det snart dags att pensionera Saab 9-5. Men det blir en avslutningsmodell med "extra allt" som Saab valt att kalla för Griffin. Trots en diger utrustningslista blir prisnivån ungefär densamma som förut. Med introduktionen av Griffin upphör också Aero-modellen med 260 hk.

Bild 362244

Som vi kunde berätta redan i somras blir det en "finalmodell" av 9-5. Tack vare vännen Steven Wade på TrollhattanSaab.net vet vi nu namnet: Griffin. Modellen har bland annat en ny fälgdesign. KLICKA FÖR STÖRRE


Nästa generation Saab 9-5 står beredd att visas upp, sannolikt på Genève-salongen nästa vår. Det sista arbetet som återstår är finputsningar och ännu en vinter med köldtester på vintervägar. Hittills har Saab varit duktiga på att undvika spionfotografer men den här vintern sker testerna i Finland och Sverige, så räkna med att vi snart få se kamouflerade bilar på bild.
Det innebär att finalen nu inleds för nuvarande generationen av 9-5. Motorfabriken i Södertälje som tillverkade de sista motorerna är överförd till Scania och Trollhättan förbereder nu finalmodellen som ska börja tillverkas i första veckan i november. Namnet är Griffin, "Gripen" på engelska. Gripen används i Saabs logotyp och är en sagofigur, egentligen ett lejon med örnhuvud som står för gudomlig kraft.
Bild 362245

I Sportpaketet ingår bland annat en ny tvåtons läderklädsel och passagerarstol med minne.

För att kunna sälja ut de sista 9-5:orna behöver Saab all gudomlig kraft de kan få och det tänker de ladda Griffin-bilarna med. Enkelt uttryckt kan man säga att det är "extra allt" i utrustningslistan och för den som gillar 9-5:an blir det ett gyllene tillfälle att köpa en synnerligen välutrustad bil till ett attraktivt pris - sannolikt också en framtida samlarbil.
Griffin erbjuds i två utföranden: Linear Griffin och Vector Griffin. De utmärks av bland annat grill och strålkastarinramning i mattkromad finish (som 9-3), bakre stötfångare med sportavgasrör, Griffin-emblem på framskärmarna, sportknopp till växelspaken samt motsvarande handbromsspak. Parkeringssensor är standard, liksom dimljus. De som väljer Vectro Griffin får dessutom pianosvart dekorlinlägg i inredningen, bi-xenon strålkastare, regnsensor, avbländande backspegel, 17-tums aluminiumfälgar och sportläderratt.
I och med att Griffin införs ändras Saabs utrustningspaket till 9-5. Hela utrustningsnivån förskjuts uppåt och tre nya paketerbjudande erbjuds. Linear Griffin Horisont - för 4.900 kronor - innebär att man kan välja till bi-xenonljus och regnsensor. Teknikpaketet - 4.900 kronor - finns bara till Vector Griffin och innebär avbländande yttre backspeglar, handsfree mobiltelefon, stöldlarm med nivåsensor och elektriskt infällbara ytterbackspeglar.

Bild 362246

Griffin utmärks på en mängd punkter, bland annat med nytt stuk på strålkastarna. Aero utgår helt och går inte längre att beställa. KLICKA FÖR STÖRRE


Sportpaketet - för 10.000 kronor - är det tredje paketet och erbjuds bara till de som valt Vector Griffin. Det innebär passagerarstol med elektroniskt minne, ny tvåtons läderklädsel, Harmon-Kardon cd-växlare med 200 watt, mattkromad takreling (kombi), nya 17-tums fälgar, sportläderratt och sportchassi (om man vill).
Priserna för Saab 9-5 Griffin börjar vid 239.900 kronor för SportSedan med 2,0t 150 hk motor. 2,0t BioPower kostar 248.900 kronor, samma modell i SportCombi kostar 258.900 kronor. Griffin-modellen går att beställa från och med 1:e oktober och ersätter då hela 9-5 programmet, vilket innebär att Aero-modellen utgår.
De indikationer vi fått säger att nuvarande 9-5 sedan byggs en bit in på nästa år, innan produktionen upphör (sannolikt i mars). Kombin fortsätter ytterligare ett drygt halvår, då ersättaren inte kommer samtidigt som sedanen. Nästa generation 9-5 byggs i Opel-fabriken i Rüsselsheim och sannolikt startar leveranserna till sommaren 2009, eller början på hösten.

Bild 362247

Den populära kombimodellen byggs fram till hösten 2009, eftersom ersättaren dröjer något efter att nya sedanmodellen presenterats. Griffin innebär "extra allt" när det gäller utrustning, men stora problemet med 9-5 är som alltid den rysliga värdeminskningen. Vad är den här bilen värd om två år? KLICKA FÖR STÖRRE

Skriv kommentar

Det finns 57 kommentarer

Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Sista modellen av Saab 9-5: Griffin
    AL Postat: 2008-09-29 08:45

    För oss som alltid gillat modell 9-5 är detta ett gyllene tillfälle. Skall åka och titta på en Vector snarast.

  • #2 Re: Sista modellen av Saab 9-5: Griffin
    Sixten Postat: 2008-09-29 09:15

    Frågan är vad Saab Trollhättan ska tillverka istället när 9-5:an flyttar till Tyskland.

  • #3 Re: Sista modellen av Saab 9-5: Griffin
    K.M Postat: 2008-09-29 09:23

    Snacka om vilka fina stolar!

  • #4 Re: Sista modellen av Saab 9-5: Griffin
    Magnus Postat: 2008-09-29 11:06

    Gigantiska 17-tumsfälgar, regnsensor och bi-xenonljus. Vilket nytänk! Vilka unika funktioner!

  • #5 Re: Sista modellen av Saab 9-5: Griffin
    Zäta Postat: 2008-09-29 11:36

    Snart med i antikrundan.

  • #6 Re: Sista modellen av Saab 9-5: Griffin
    Nils Postat: 2008-09-29 11:45

    Har alltid gillat SAAB och särskilt niofemman. Det lilla svenska företaget som med finurliga ingenjörer och annorlunda tänkande lyckas skapa sådana bilar, trots mikroskopisk budget, i jämförelse med de enorma tyskarna. En Griffin skapar behov av ett införskaffande. Snarast!
    Tack SAAB

  • #7 Re: Sista modellen av Saab 9-5: Griffin
    SPQ Postat: 2008-09-29 11:56

    Jag kan inte förstå folk som går och köper en 9-5 för sina egna pengar... Det finns absolut ingen som helst mening med det... Vem är det som går och köper en 10 år gammal TV?

  • #8 Re: Sista modellen av Saab 9-5: Griffin
    Roy Postat: 2008-09-29 11:58

    Namnet Grifin fanns redan på 9000-modellen - om nu någon inte visste det.
    Man får nog säga att 9-5:an har hängt med bra genom åren. Det visar vilket bra grundmaterial Saab framställt.
    Däremot så gillar jag inte de patetiska försöken att hänga med i de senaste trenderna som biltillverkare förösker med när en modell närmar sig sin ålders höst. Det brukar vara påhäng och iblande någon mer desperat åtgärd som Saabs jokernylle med mongolida strålkastare.

    En gammal sanning:
    En bilmodell är aldrig så bra som när den ska läggas ner.

  • #9 Re: Sista modellen av Saab 9-5: Griffin
    emme Postat: 2008-09-29 12:53

    Du verkar inte så smart du :)
    Bara för att en modell är 10 år gammal så betyder det inte bilen är ny?
    Jag menar vispen har ju funnits väldigt länge och inte köper jag en t.ex "50 år gammal visp" när jag går in i en affär och köper en ny en.

    Så om du är anti saab så var det men dra inte dumma slutsatser :)

  • #10 Re: Sista modellen av Saab 9-5: Griffin
    Rikard Postat: 2008-09-29 13:00

    Saab blåste på med allt som fanns i tillbehörslistan redan när 9000 skulle pensioneras, komplett med hela Aeropaketet och dess sportstolar.
    Familjen hade en ett tag.

  • #11 Re: Sista modellen av Saab 9-5: Griffin
    Jan L Postat: 2008-09-29 13:29

    Väldigt vad många här är fixerade vid en bilmodells faktiska ålder. Se till egenskaperna/priset istället för att bara titta på datumet på ritningarna.
    9-5 visar ju egentligen hur lite som har på sista årtiondet. (Motorpressen kanske har en annan uppfattning). Men ser man bortom plastkvaliteter och avstånd mellan panelerna så ser man vad bilen har åldrats med värdighet.

    Någon skrev här nedan att det inte finns någon anledning för en privatperson att köpa en för egna pengar. Vet inte riktigt om man kan ta sådana uttalanden på allvar. Bilen är ju billig (kolla senaste prislistan). Den har fortfarande klassledande säkerhet, bra rostskydd, finfina säten och den bör nu vara helt fri från konstruktionssvagheter.

    Hur man sedan uppfattar en bil rent subjektivt är ju en sak som var och en måste komma fram till själv. För egen del gillar jag att den har karisma så det skvätter om det. Den "smakar" inte heller massproducerad så som många bilar gör.

  • #12 Re: Sista modellen av Saab 9-5: Griffin
    Ingvar Postat: 2008-09-29 13:30

    Vilken jämförelse!
    10 år gammal TV,kontra 10 år gammal nyproducerad bil?
    Obegriplig parallell.

  • #13 Re: Sista modellen av Saab 9-5: Griffin
    Jann L Postat: 2008-09-29 13:38

    Måste bara fortsätta tråden om elektronik. Läste i någon elektroniktidskrift för några månader sedan om en österrikare som hade som hobby att renovera Hifi produkter från 70-talet. Han kunde inte köpa nytillverkade reservdelar för att de var för dåliga....Han fick istället leta NOS
    (Så gå inte på detta att allt nytt är bättre än det gamla - det är detta som gör oss till perfekta konsumenter, ständigt köpa nytt, nytt NYTT!)

  • #14 Re: Sista modellen av Saab 9-5: Griffin
    J.W Postat: 2008-09-29 13:49

    Sedanen kommer att gå att beställa t.o.m slutet av maj, kombin kommer leva kvar ytterliggare ett år. Detta pga nya 9-5:an kommer först som sedan och året därpå som kombi, samt att etanolversionen dröjer tills kombin kommer.

  • #15 Re: Sista modellen av Saab 9-5: Griffin
    Jan L Postat: 2008-09-29 14:06

    Intressant info! Vad ska nu de säga som tycker att 9-5 helst skulle försvinna från Jordens yta. Det finns väl delar till ungefär 30.000 motorer? Tänk bara vilken "karriär" för en bilmodell. Från 1997 till 2010.

  • #16 Re: Sista modellen av Saab 9-5: Griffin
    H S Postat: 2008-09-29 15:07

    Realisation 2 år efter bäst före datum? Det är faktiskt inge kul alls att varken sitta inne i bilen med den uråldriga interiören......skulle faktiskt hellre sätta mig i en Peugeot.....synd

  • #17 Re: Sista modellen av Saab 9-5: Griffin
    johnny Postat: 2008-09-29 17:12

    Stolen ser onekligen ut att väga minst två ton. Den ser helt grotesk ut. Men det är ju som vanligt med Saab. Bilderna stämmer dåligt med verkligheten. Vidvinkel is the shit!

  • #18 Re: Sista modellen av Saab 9-5: Griffin
    Carl Postat: 2008-09-29 17:51

    Sportpaketet - för 10.000 kronor - är det tredje paketet och erbjuds bara till de som valt Vector Griffin. Det innebär "passagerarstol med elektroniskt minne" Tror det blev lite fel där skall nog vara förar minnes stol och passagerar el stol"

  • #19 Re: Sista modellen av Saab 9-5: Griffin
    Tomas Postat: 2008-09-29 18:40

    Saab har tidigare reat ut 9-5 för 230.000sek (kombi). Nya priset är på tok för högt för en gammal bil.
    Den som tror att det blir samlar värde -som journalisten skrev blir väldigt besviken (kolla priset på gamla 9-5 v6 i "extra allt" utförande)

  • #20 Re: Sista modellen av Saab 9-5: Griffin
    Pelleman Postat: 2008-09-29 19:23

    9-5 är inte gammal... den bara känns gammal eftersom man är så van den efter alla år.

  • #21 Re: Sista modellen av Saab 9-5: Griffin
    Jan L Postat: 2008-09-29 19:39

    Om fem till tio år kommer nuvarande 9-5 att vara kultförklarad. Den har sin sämsta tid nu men vänta bara....

  • #22 Re: Sista modellen av Saab 9-5: Griffin
    9-5 kombi ägare Postat: 2008-09-29 20:39

    En liten fundering bara.För 10-20år sedan ansåg alla volvo fans att det som var det bästa med volvo var just att modellerna levde länge och ändrades minimalt under sin livstid.Nu när det änligen finns en likvärdig saab modell så tycks den vara skit ialla fall.Konstigt va?

  • #23 Re: Sista modellen av Saab 9-5: Griffin
    Jan L Postat: 2008-09-29 20:57

    Vad som har skett under senare decennier är att bilar idag har blivit modevaror precis som kläder. En bil idag blir inte omodern rent tekniskt utan den blir "omodern" därför att den inte är "ny", cool", "häftig" etc. De flesta människor dag slänger ur sig "den omoderna 9-5:an" de menar att den är omodern på samma sätt som fjolårets HM-trasor! De har minst av allt gjort någon teknisk analys och kommit på att den är tekniskt omodern. (Sanningen är att de inte är kompetenta att bedöma tekniken).

    På 60,70-talet hade den bilintresserade allmänheten en mer tekniksyn på bilen. Om någon vid den här kallade en bil omodern då menade man att den var tekniskt omodern. På grund av detta kunde en modell tillverkas nästan i evighet med årliga uppdateringar.

  • #24 Re: Sista modellen av Saab 9-5: Griffin
    9-5 kombi ägare Postat: 2008-09-29 21:18

    Håller med dig Jan L.Och på samma grund som jag inte har lust att köpa nya kläder hela tiden för att vara "inne",så kör jag min gamla saab och är rätt nöjd ändå.Den är inte snyggast och snålast på parkeringen men mycket bil för pengarna är det hur man än ser det.Och att den fotrfarande hör till dom allra säkraste bilarna tycker jag är värt en hel del den dag olyckan skulle vara framme.Dessutom tycker både jag och min familj att den är skön att bådr köra och åka i,den har ochså funkat bra för mej hittils,den är dock nästan 10år gammal.

  • #25 Re: Sista modellen av Saab 9-5: Griffin
    humpfey Postat: 2008-09-29 21:28

    SAAB 9-5 har dom senaste åren påminnt mej om en dam som har passerat sina bästa dagar. Mycket smink kring ögonen och med allt längre kjolar.

    Därmed är det inte sagt att jag inte älskar den, förlåt henne!!

  • #26 Re: Sista modellen av Saab 9-5: Griffin
    Henrik Postat: 2008-09-29 22:05

    Har man barn som man är rädd om och inte har en obegränsad budget så borde ju 9-5 vara svårslagen. En del tycker inte den är modern. Vad är det som inte är modernt? Jag har aldrig hört någon säga det uttalat. Så det verkar mest vara förtal. Säkerheten är på topp. Är inte det modernt? Bilen kan köras på etanol. Är inte det modernt? Bilen har ett Cw-värde på 0,29. Är inte det modernt? Bilen har turbomotor och "down-sizad" motor. Är inte det trenden idag? Bi-xenon, parkeringssensorer, regnsensor, automatiskt avbländande backspegel, elinfällda backspeglar. Detta är teknik som är i ropet så det måste väl vara klassat som modernt? (Imponerande av lilla Saab att ha resursera att ta fram dylika prylar och hänga med i pryl-racet.) Saab 9-5 drar några procent mindre än S80/V70 och det är väl imponerande med tanke på att de flesta som skriver här säkert tycker att dessa modeller är bra mycket modernare. Saab 9-5 är en bra bil och jag längtar efter att se Griffin i verkligheten. Kan bli snyggt med matt krom som på 9-3. Lågt pris och mycket innehåll. Är inte det modernt?

  • #27 Re: Sista modellen av Saab 9-5: Griffin
    AL Postat: 2008-09-30 09:36

    Det är väl egentligen självklart att SAAB sätter det pris på sin produkt som marknaden är beredd att betala, annars kommer det före eller senare gå rejält snett. Hade man haft en produkt som efterfrågades i högre grad skulle prisnivån också följt detta mönster, dvs man skulle fått ut mer betalt för bilen. Nu är dock så inte fallet, SAAB skickar därför med mer utrustning och lägger sig längre ner i prislistorna för att hålla uppe produktionsvolymerna (det kostar rätt mycket att ha produktionskapacitet över).

    Sedan kan folk tycka att konstruktionen är föråldrad, men det återspeglar sig också i priset (jmfr konkurrenterna som är dyrare) som den presumtiva köparen har att ta ställning till. Enkelt och logiskt.

    MVH AL

  • #28 Re: Sista modellen av Saab 9-5: Griffin
    Aero Postat: 2008-09-30 09:37

    Skall man köpa 9-5 så är det begagnat som gäller nu. De sjunker som stenar och är iskalla i hallarna. Skynda fynda en lätt begagnad!

  • #29 Re: Sista modellen av Saab 9-5: Griffin
    Autobahnloket Postat: 2008-09-30 10:06

    Alla ni pessimister och förståsigpåare som spyr galla över Saab 9-5: ackumulerat tom augusti har det sålts FLER Saab 9-5 än helt nya Audi A4 och VW Passat!!

    Jag tycker detta talar sitt tydliga språk - Saab 9-5 är en av de bästa bilar som konstruerats. Den är förvisso gammal men håller mycket hög aktiv och passiv säkerhet, har förhållandevis låg förbrukning och ger oerhört mycket bil för pengarna.

    Varför Saab tvingas håla igång produktionen av denna gamla bil (tusan, bilen började konstrueras för snart 15 år sedan!) vet vi alla. Men att man kan hålla uppe försäljningen så bra som det ändå går är imponerande!

    VEM kommer NÅGONSIN att komma ihåg årets upplagor av Audi A4 eller Passat om 15år? Nä, precis slätstrukna och vattenkammade produkter. Det vet i tusan om jag inte håller 9-5 för en roligare produkt då den står ut ifrån mängden, och inte är en trist produkt som bara har BMW för ögonen som Audis fula A4.

  • #30 Re: Sista modellen av Saab 9-5: Griffin
    neli Postat: 2008-09-30 10:24

    ... att det inte hade varit orealistiskt att smacka ihop 9-3 och 9-5. Då hade man haft en enda grundmodell som tillverkades i mer än 100 000 enheter per år. Svenska kunders lojalitet hade säkrats. Jag tycker att det här är vansinne.

    Fast det är ju klart. En Saab som klarar gränsen 130 g/km bör helst vara en bil som väger som första generationen 9-3 med en dieselmotor på 1,6 liter. Kanske hade Saabs välbärgade kunder på kontinenten varit beredda att betala några tusenlappar extra i CO2-avgift för en 1,9-liters diesel. I Sverige hade man ganska lätt kunnat klara CO2-kraven om etanoldieslar fått 20 % CO2-rabatt precis som tändstiftsmotorer som går på etanol. Men det blir tajt med en litet större bil. Det jävelskap EU ställt till med med sina CO2-regler som är tänkt att hålla småbilsspecialister som Fiat och PSA under armarna är otroligt. Sådana här politiska beslut som EU kan ta kan i ett enda slag i princip sopa undan benen för Volvo och Saab. Det blir inte lönsamt p g a CO2-böterna för Ford och GM att sälja något annat än de minsta dieslarna. Volvo PV har redan beslutat halvera produktionen i Torslanda. Står sig EU:s CO-beslut lär knappast produktionen öka igen när konjunkturen vänder. Men viss produktion överlever kanske.

  • #31 Re: Sista modellen av Saab 9-5: Griffin
    Magnus Postat: 2008-09-30 10:35

    blir ALDRIG omodernt. Det är därför 9-5 har hängt med så länge.

  • #32 Re: Sista modellen av Saab 9-5: Griffin
    Kalle Postat: 2008-09-30 10:36

    Jag har kört 9-5 Aero tills för två år sen.
    Jag ångrar verkligen att jag bytte till en Audi A6. Det är inte klokt vad den har strulat.Nu blir det något annat. Vågar man satsa på en Griffin.Saabs stolar är toppen bl.a.

  • #33 Re: Sista modellen av Saab 9-5: Griffin
    Henrik Postat: 2008-09-30 12:27

    Bristfällig info från a.m.s. då man endast skrev om 2,0t samt 2,0t BioPower. Läsaren tolkar det som att inga fler motorer skulle finnas att välja bland.
    På Teknikens Världs hemsida läser man: "Motoralternativen är BioPower-motorerna (E85) på 2,0 (180 hk) respektive 2,3 liter (210 hk) samt dieselmotorn 1,9TiD (150 och 175 hk) och bensinmotorn med turboladdning på 2,0 liter med 150 hästkrafter."

  • #34 Re: Sista modellen av Saab 9-5: Griffin
    PeterB Postat: 2008-09-30 13:41

    När tidningar pratar om gammal bil så menar de att 9-5:an inte hänger med när det gäller kördynamik, materialkänsla och utformning. Det är i för sig inte så konstigt,sedan så är 9-5:an som bäst nu och man får stor bil (fast litet bagage i kombin)för ett pris klart under konkurernterna. Har kört 9-5 ett antal gånger i och med att jag jobbat på SAAB i GBG och tycker att det är en bekväm bil med egen karaktär. Körmäsigt så är den inte lika rolig så när jag valde C-bil så blev det utan tvekan en 9-3 SS Vector som är klart trevligare att KÖRA. För min del så skulle jag aldrig köpa en ny 9-5:a då den känns gammal men som begagnadköp så är den ett rätt bra val om man inte värdesätter kördynamik och bara vill ha en trygg och säker bil med egen karaktär.

  • #35 Re: Sista modellen av Saab 9-5: Griffin
    Gustaf Postat: 2008-09-30 13:55

    Hur mycket har Golf ändrats utanpå från nuvarande verision till nya? Och även tidigare generationer. Rent tekniskt har den nog inte ändras så mycket alls engentligen. Men den är en vinnare för den hållt stilen. Det är bara vetskapen av att 9-5 just kom för 10 år sedan som får folk att skrika "omodernt" skulle vi inte ha den förkunskapen skulle den inte upplevas omodern på något sätt. Den är fortfarande en av världens säkraste bilar, ledande inom etanol mm.. Inget snack att det är en bra bil!
    Men det är klart så länge marknaden upplever bilen som omodern så är det ju svårt. Konsumenten bestämmer.

  • #36 Re: Sista modellen av Saab 9-5: Griffin
    PO Postat: 2008-09-30 15:41

    Märkligt att du säger att du haft problem med Audi... den första jag hört på länge faktiskt.
    Har själv ägt en 9-5 i lite mer än ett år och jag måste säga att det är den sämsta bil jag någonsin ägt. Inlämnad 4 gånger på verkstad på ett år.... En kompis till mig har ägt en 9-5 i 2,5 år och hans saab har varit inne på verkstaden oftare än vad alla mina bilar som jag har ägt har varit inne tillsammans.... (Har ägt 7 bilar). Kommer aldrig någonsin köpa en saab igen.....

  • #37 Re: Sista modellen av Saab 9-5: Griffin
    Linqid Postat: 2008-09-30 15:47

    ...och vi har haft tre Saab 9-5 de senaste sju åren, den första och den nuvarande har varit i stort sett felfria, nummer två hade ett par småfel men inga större problem. Dock håller jag med dem som tycker att bilen börjar kännas gammal, men snygg är den fortfarande!

  • #38 Re: Sista modellen av Saab 9-5: Griffin
    Roy Postat: 2008-09-30 17:31

    De (vi) som gillar Saab gör det verkligen på allvar.

    Jan L skriver om nutidens modevaror.
    Under 50- och 60-talen (och i viss mån 70-talet) ändrades de europeiska bilarna ganska lite och det är nog sant att man fokuserade på de små förändringar som ändå gjordes - och de var oftast tekniska. Opel och i någon mån tyska (inte engelska) Ford ändrades dock en hel del - för att nu inte tala om amerikanarna som kom med kosmetiska förändringar varje år. (Det gällde i synnerhet så länge de ägnade sig åt ålderdomliga rambyggen, då man kunde byta hela karosser utan ett enda tekniskt framsteg.) Så modetänkande är inte något nytt.
    Nu går den tekniska utvecklingen betydligt fortare. Det gäller krockupptagande strukturer, hjälpfunktioner och teknisk utrustning. Dessutom finns det snabbt växlande trender som en del tillverkare räddhågat följer och en del försöker originalitetsstressat att skapa något "eget".
    Därför är det extra intressant att Saab 9-5 hänger med så bra som den faktiskt gör. Jämför med andra som skapats samtidigt.

    Humfey! Snygg liknelse! :-D

    Och Neli spyr som vanligt galla över EU som minsann gynnar småbilar enbart för att jävlas med Saab och Volvo... (Antagligen är det väl det enda skälet till att EU existerar.)

  • #39 Re: Sista modellen av Saab 9-5: Griffin
    T sson Postat: 2008-09-30 20:06

    Bilbärgarna och verkstäderna tycket oxå om dom,fast dom är ju bra att krocka med i allafall.

  • #40 Re: Sista modellen av Saab 9-5: Griffin
    Jan L Postat: 2008-09-30 20:41

    För egen del så har jag inte tidigare observerat inledningen till artikeln "Efter lång och trogen tjänst". vilken påtaglig föskjutning i attityd bara på några månader! 9-5 var ju inte vatten värd alldeles nyss!Som jag skrivit flera gånger 9-5 har sin sämsta tid nu. Redan om ett år eller två kommer det att heta "kanske den bäst Saaben genom tiderna och den sista riktiga svenska Saaben".

    Jag är annars tillräckligt gammal för att komma ihåg 96:ans dödsryckningar i slutet av 70-talet. Den var ju sååå dålig sååå dålig. Fol skämdes för bilarna. När väl produktionen upphörde så blev det plötsligt andra tongångar. Samma sak med 99:an, 900(1) och så vidare. Nu börjar 9000 modellen stiga i anseende.

    Känner mig mycket nöjd med min nya 9-5 som jag hämtade ut i våras. inga fel ännu och jag lyckats köra på 1.01 per mil med etanol vid vanlig (lugn)landsvägskörning. Hur ska det då bli när motorn blir ordentligt inkörd?

  • #41 Re: Sista modellen av Saab 9-5: Griffin
    Jens Postat: 2008-09-30 20:57

    Ja, 9-5 är utdaterad men den kan fortfarande bjuda sina konkurrenter på stolar, omkörningsprestanda och säkerhet i världsklass

  • #42 Re: Sista modellen av Saab 9-5: Griffin
    PO Postat: 2008-10-01 10:13

    Får alltid så fruktansvärt ont i ryggen när jag kör en saab 9-5.
    Pratade med en på saab om detta och han sa att fler hade haft problem med detta om man kör längre sträckor.
    Det som dom trodde var problemet var att pedalerna sitter lite snett i 9-5 vilket gör att benen får en lite konstig (dålig) vinkel, detta leder till ryggvärk hos många....

    Kommer själv som sagt aldrig att köpa saab igen men hoppas för alla saab entusiaster att detta ändras på den nya modellen....

  • #43 Re: Sista modellen av Saab 9-5: Griffin
    Sven Postat: 2008-10-01 13:00

    Jag kör själv en 9-5 kombi sedan 18 månader, 10 000 mil hittills. Visst krånglar bilen en del, men det gjorde mina Audi och Volvo bilar också. Jag skall bytta bilen på våren, och jag kommer välja mellan 9-3 och 9-5. Volvo har inga körglada bilar (kanske kanske C30, men den är för liten), stolarna i Saaben är bättre än i nya V70/S80 (viktig när man kör 7 000 mil/år). Nakdelen med 9-5 an är visst att han snart skall läggas när. Han får inga uppdateringar längre som kurvljus, moderna växellådor, dieseln finns bara med 150 hästar (nån skrev att den skall även finnas med 175 häster, det skulle glädja mig, men jag tror inte på det). Sätter man några fina däck på bilen, är den nästan sportig. En säkert bil dessutom. Audi är säkert modernare, men har den charisma? Inte i mitt tycke. Önskebilen är en BMW, men det ser mina kunder inte så gärna :-).
    Griffin kan vara en bra alternativ till 9-3. Och 9-5 är fortfarande snygg i mina ögon( men smaken är som baken). Alla bilar har sina för och nakdelar och varje person måste för sig avgöra vad som passar bäst. Och en nytvättad 9-5 med fina hjul drar fortfarande blickar på sig åtminstone i Tyskland.Hoppas bara att verkstäderna blir litet bättre. Jag kommer iallafall köra Saab även i fortsättningen.

  • #44 Re: Sista modellen av Saab 9-5: Griffin
    Nicke Postat: 2008-10-01 17:00

    Vad får dig att inte tro på dem som säger att den finns med 175hk dieselmotor..? Det räcker med att gå in på Saabs hemsida och kolla in motorutbudet så ska du se att det finns visst.. ;)

  • #45 Re: Sista modellen av Saab 9-5: Griffin
    christoffer Postat: 2008-10-02 15:38

    ...denna dinosaurie! Eller sälj formarna till Ryssland. Lite charmigt dock att 9-5 har tagit över efter Volvo 245 som den modell som har äldst konstruktion på bilmarknaden.

  • #46 Re: Sista modellen av Saab 9-5: Griffin
    Jan L Postat: 2008-10-02 16:28

    Hoppas du inte arbetar i bilbranschen! Med ditt recept så kommer förlusterna att stiga ännu mer. Förstår inte du att man måste sälja bilar för att få in pengar i företaget för att betala löner, amortera på investeringar etc?

  • #47 Re: Sista modellen av Saab 9-5: Griffin
    Manne Postat: 2008-10-02 17:12

    I trollhättan ska det göras nuvarande 9-3 fram till 2012 då nya 9-3 kommer. Att förlora 9-5 innebär inte så jättemkt nu, var 5-6e bil på linan är en 9-5-

  • #48 Re: Sista modellen av Saab 9-5: Griffin
    Tony Postat: 2008-10-02 18:01

    Inte den färskaste bilmodellen precis. Men kalla den omodern och gammal är så löjligt. Hur många är det som ska elda på runt nån motorbana med bilen och testa köregenskaperna? eller kolla vad det är för styrsystem eller datorer i bilen?
    Och motormässigt så har den en grym karaktär.. vridstarka kvicka fina motorer i svenska farter för omkörning mm.
    Snarare en jäkligt bra bil som lyckats hängt med så pass länge, och ändå slår många på fingrarna än.. precis som 9000 gjort under lång tid.
    Se bara till krocksäkerheten, sköna stolarna, bland dom bättre hel och halvljuset på marknaden.
    Listan kan göras lång. Men vi svenskar har en förmåga och hacka på volvo och saab.

  • #49 Re: Sista modellen av Saab 9-5: Griffin
    AL Postat: 2008-10-03 08:58

    Jan L tar upp en intressant sak och det är avvägningen mellan likviditet och lönsamhet. För det är sällan som bilföretagen tjänar några pengar på produkten under dess slut i livscykeln. Det är alltså rent finansiellt en tämligen dålig affär, även om det förstås skall ställas emot alternativet. Det var kanske lättare förr? Drar mig till minnes hur det hela beskrivs i boken "Spelet om SAAB" där huvudägaren till märket kallt kalkylerade mellan att lägga ner bilproduktionen eller utveckla och producera en ny bilmodell. Det visade sig att det skulle bli dyrare att avveckla verksamheten så därför körde man vidare - med modell 9000.

    Det är alltså lättare sagt än gjort att, som signaturen Christoffer uttrycker det, "lagg(a) ner" en bilmodell idag.

    MVH AL

  • #50 Re: Sista modellen av Saab 9-5: Griffin
    Kenu Postat: 2008-10-03 09:49

    Intressant diskussion. Jag tror de facto att 9-5an i verkligheten ar mycket lonsam just nu. Utvecklingskostnaderna, vilket sakert ar markanta pa en ny modell ar redan betalda, verktygen ar redan betalda. Jag kan tanka mig att de verkliga lopande kostnaderna for att producera en 9-5 inte ar sa stora. Det som kostar och driver SAAB pa rott ar utvecklingen av de nya modellerna, skulle dessa kostnader amorteras mot de nya bilarna, kunde SAAB sakert visa ett svart resultat.

    Jag har dock ingen P&L rakning fran SAAB, utan detta ar bara min magkansla sa jag kan ha helt fel.

  • #51 Re: Sista modellen av Saab 9-5: Griffin
    Fredrik Postat: 2008-10-03 15:48

    Lönsamheten är alltid sämre på modeller som precis ska sluta tillverkas. Produktionsmetoderna är föråldrade hela vägen ner till underleverantören och det var många år sedan det lönade sig att investera i nytt.

    Roy,
    "En gammal sanning:
    En bilmodell är aldrig så bra som när den ska läggas ner."

    Det där är en gammal "sanning" som inte
    stämmer. En bil är aldrig så bra som precis efter face-lift...

  • #52 Re: Sista modellen av Saab 9-5: Griffin
    Jan L Postat: 2008-10-03 16:04

    Först: Är det inte intressant att marknadens äldsta bil berör så mycket att det blir mer än femtio inlägg!

    Sedan till detta med lönsamhet. Det är många parametrar som spelar in. Vad som gäller för 9-5 vet förståt bara Saab. Jag tror att man generellt anser i bilbranschen att en ny modell är mest lönsam. Orsaken är att kunderna är beredda på att betala ett (mycket) högre pris på bilen än när modellen är gammal och måste säljas med rabatt och/eller massor av extra utrustning. I och för sig är en gammal modell amorterad, investering i produktionsutrustning är betald. En motverkande kraft är att den gamla modellen oftast är dyrare att bygga än nyare. (Nya modeller har alltid kortare byggtid än den utgångna).

    Några spekulationer om 9-5 från min sida (jag har ingen insideskunnande). 9-5 har i olika media ofta beskrivits som rent stenåldersmässig för montörerna. Den gamla konstruktionen gör att det finns massor av arbetsmoment som inte 9-3 har. 9-5 är en bil man bygger och inte sammansätter. Trots detta har Saab lyckat med kosntstycket att bygga 9-5 och 9-3 på samma lina! Troligen är väl även motorn med rötter i 1970-talet dyr att bygga. Antagligen är dessa faktorer mer negativa än att modellen är amorterad. (Till dags dato ligger väl 9-5 på ungefär 470.000 bilar)

    Min slutsats: Jag tror att 9-5 är en dålig affär! Saab driver den till slutet av prestige, för att ge återförsäljarna bilar att sälja och att den hjälper till att dra in pengar till företaget och att den ökar tillverkningsvolymen. Säkert har man nog också gjort en analys på hur många 9-5 kunder som skulle gå till 9-3 eller gå till en konkurrent. Kunder som i det senare fallet kanske inte kommer tillbaka när nya 9-5 är klar.

  • #53 Re: Sista modellen av Saab 9-5: Griffin
    9-5 kombi ägare Postat: 2008-10-04 20:16

    Efter att ha läst alla inlägg känns det rätt kul att ha en svennekärra som väcker lika mycket känslor och kommentarer som en exklusiv sportbil brukar göra här på AMS. Det om något bevisar ju att 9-5an verkligen har en egen stil.Vilka andra svenssonbilar kan skryta med det? Citroen kanske?

  • #54 Re: Sista modellen av Saab 9-5: Griffin
    Ingvar Postat: 2008-10-05 13:34

    De senaste kommentarerna har nog fångat in 9-5:an,
    Bilen berör!

  • #55 Re: Sista modellen av Saab 9-5: Griffin
    AL Postat: 2008-10-06 08:45

    Hej Jan L och Kenu! Visst är det roligt med lite sansad och ödmjuk diskussion! Jag har heller ingen insideinfo om SAAB utan går bara på magkänsla och allmänna ekonomiska kunskaper.

    Jag delar nämligen Jan L:s uppfattning att modell 9-5 inte är lönsam, även med hänsyn tagen till amorteringarna. För visst kan apparatur och annat vara avskrivet, men det innebär inte att biltillverkaren för den sakens skull kan täcka de övriga kostnaderna med en allt billigare produkt. Vi har kostnader för personal exempelvis. En bilmodell som tar för lång tid att bygga kostar verkligt mycket - vilket särskilt gäller när man inte kan ta betalt för produkten på samma sätt och i synnerhet 9-5 - där högmarginalprodukten Aero till och med utgått ur sortimentet. Sedan skall man aldrig glömma att 9-5 tar upp kapacitet som kan användas på ett bättre sätt inom företaget (dvs producera ersättaren som är en bättre affär). Man tappar alltså inäkter och även om en del kostnader sannolikt har reducerats har det sannolikt inte skett i motsvarande grad. Brytpunkten har alltså förskjutits neråt men även om nollpunktsomsättningen sjunkit betvilar jag att det är tillräckligt mycket (då är det ju ingen ide att börja tillverka en ny modell).

    Kenu tar också upp det här med verktygen. Jag tror inte att de verktyg som skall användas framgent, till ersättaren, belastar modell 9-5:s ekonomiska status. De är högst sannolikt inte betalda än utan kapitalkostnaden för verktyget ligger säkerligen hos underleverantören. Vad SAAB däremot får stå för är det arbete man själv investerat och eftersom vi inte känner till företagets kalkylränta kan vi enbart spekulera omkring omfattningen. Jag gissar dock att det inte är några förhållandevis astronomiska belopp det handlar om.

    Avslutningsvis. Generellt sett vet man att en produkt sällan uppvisar någon lönsamhet i slutet av sin livscykel. Det är ytterst ovanligt. Mot den bakgrunden tror jag också att SAAB 9-5 tillverkas med förlust.

    MVH AL

  • #56 Re: Sista modellen av Saab 9-5: Griffin
    Henrik Postat: 2008-10-06 19:31

    Huvudet på spiken! Precis så var det med Volvo 940 och Saab 9000. De bespottades av media medan de fortfarande levde. De var uråldriga och omoderna etc. Vad förvånad jag blev när Teknikens Värld/Vi Bilägare skrev hyllningsartiklar om dessa efter nedläggningen. Hur bra de hade varit, idel superlativer. Jag minns också förrförra S-klass som lades ned ungefär i samma veva. När den levde så haglade superlativen. När den lagts ner och ersatts av en modernare variant så skrev dessa svenska tidningar om den utgående varianten som en dinosaurie som var otidsenlig, törstig etc.
    Jantelagen säger helt enkelt att vi inte får hylla svenska produkter när de lever för det kan ju gynna deras försäljning fördelaktigt gentemot konkurrenterna. (Vi ska väl inte generera fler svenska arbetstillfällen på tyskarnas bekostnad!). Men när de begravts är det okej att berömma våra egna produkter, för då påverkar vi ju inte marknaden och kan inte anklagas för att vara patriotiska! Man häpnar! Tysk press hade lyft fram ett märke med så små resurser som Saab, om det varit tyskt. Och skapat en uppåt-spiral. Positiv publicitet leder till större försäljning, vilket genererar mer pengar för utveckling, vilket ger bättre produkter vilka i sin tur lyfts fram ännu mer av den egna pressen. Osv. De tyska biltillverkarna har det bra. Dels positiv tysk press och dels en hemmamarknad som är tolv gånger så stor som Sveriges. Svårt att inte lyckas med de goda förutsättningarna.

  • #57 Re: Sista modellen av Saab 9-5: Griffin
    G Postat: 2008-10-07 14:22

    Bäst i klassen.
    Saab 9-5 Sedan. Rankad 43 procent bättre än medelbilen i klassen i studie genomförd av Highway Loss Data Institute (HLDI) i USA (2007).

    Bäst i klassen.
    Saab 9-5. Rankad bäst i sin klass i försäkringsbolaget Folksams rapport ”Hur säker är bilen?” (2007).

    Högsta betyg: Good.
    Saab 9-5. För Saabs aktiva nackskydd (SAHR) i krocktester utförda av det brittiska försäkringsinstitutet Thatcham.

Möjligheten att kommentera är avstängt. Artikeln är äldre än 30 dagar.

Månadens fråga

  • Om du var tvungen att välja - vilket märke skulle du ta?
Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    Auto motor & sport nyhetsbrev
Annonsbörsen

Annonsbörsen

Annonsera gratis i Annonsbörsen och i auto motor & sport (om du är prenumerant). Eller sök bland över 3.000 bilar. Du kan också sälja eller köpa motorcyklar och båtar.

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter