Facelift: Klimatsmart handbygge med Corvettemotor

Den lilla brittiska sportvagnsbyggaren Breckland Technology väckte stor uppmärksamhet på Londonsalongen i somras med Beira V8, baserad på GM:s Kappa-plattform (Opel GT, Pontiac Solstice) med Corvettes V8 som maskin. Nu börjar den säljas, med lätt facelift som avslöjas här.

Bild 377906

Ingen vanlig Opel: Beira V8 från Breckland Technology baseras på GM:s Kappa-plattform och är en Opel GT med plastkaross och Corvette-motor. här är nya fronten, som fått tuffare uppsyn redan innan bilen börjat söljas.


Beira V8 är en kraftigt modifierad version av roadstern Pontiac Solstice, som också kan kallas Opel GT, eftersom det nästan är samma bil. Hantverkarna hos Breckland tar en sådan Kappa-plattform, byter ut karossens plåt mot kolfiberplast och monterar in en 6-liters V8 från GM (Pontiac GTO/Chevrolet Corvette) som trimmas till ganska exakt 400 hästkrafter. Kraften till bakhjulen går via en sexväxlad manuell Tremec-låda.
Bild 377907

Den nya fronten utmärks av de kantiga urtagen för de olika ljusfunktionerna i strålkastarhuset. Under den gula motorkåpan tronar vinkelåttan på sexliter och 400 hästar från Chevrolet Corvette.


Effekten räcker för att skjuta iväg den 1,4 ton tunga roadstern noll till 100 på runt 5 sekunder.
I modifieringen ingår att V8:an anpassas för att kunna köras på både bensin och fordonsgas (LPG) . Det är ett fossilt bränsle, men med betydligt renare avgaser än bensinen. Gastanken rymmer 70 liter och tillsammans med bensinen ger den Beira V8 en teoretisk räckvidd på 110 mil.
Bild 377908

Karossen är av kolfiberförstärkt plast för att viktmässigt kontra den tyngre motorn och de förstärka fjädrarna och rbomsarna.


Modellen presenterades alltså på Londonsalongen i somras, men redan före försäljningsstarten har Breckland gett karossen ett ansiktslyft, vilket avslöjas på bilderna här. Resultatet är en fräckare front med tredelat luftintag nedtill (med ett stänkt av Saab) och nya gälar i motorhuvens bakkant.
Bild 377909

Inredningen kan specialtillverkas fritt efter kundens önskemål. Eller så väljer man en sådan här chosefri inredning med halksäker alcantara.


Beira V8 börjar säljas nu under november med den nya karossformen och de första bilarna byggs vänsterstyrda för att lanseras utanför Storbritannien. Priset angavs vid presentationen på Londonsalongen till 55.000 pund, i dag motsvarande 643.000 kronor.
I samband med Londonsalongen i somras presenterade vi Beira V8 ingående på denna sajt - se länken nedan.

Spionbilder: Automedia.

Mer att läsa

Idag
Jodå, Citroëns modeller med gasfjädring kunde köras på tre hjul
Igår
Mercedes 600 kan knipsa av ditt finger – på två sätt
  • Supersvår quiz: Hur mycket kan du egentligen om Top Gear?
    Jaså, du kallar dig Top Gear-nörd? Upp till bevis! Nu är det dags att visa för kompisarna och kollegorna hur mycket du egentligen kan om Top Gear.
  • Alrik: Bilar är billiga
    Bilar är billiga! Tanken slår mig när jag tittar på nya Volvo S90. På 20 år har det som medelsvensken får kvar i plånboken ökat 70 procent. 1996 kostade Volvo 960 med 170 hk 260.000 kronor. Nya S90 "borde" därför kosta 440.000 kronor. Men det gör den inte. Långt ifrån.