• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Mazda 3 halvkombi blir...

Mazda 3 halvkombi blir miljöbil

Andra generationen av Mazda 3 i sedanversion hade nyligen premiär, och på salongen i Bologna nu står halvkombin. Till Sverige kommer den med tre dieslar, varav en kvalar in som miljöbil. Vår utsände Björn Bergman konstaterar att nya 3:an är rymligare och även bekväm i baksätet.

 

Bild 377540

Nya Mazda 3 tar efter Golf. Det syns att den är ny, men det syns också direkt att det är en Mazda 3.


Mazda 3 har fyllt fem år och tillverkats i över två miljoner exemplar. Och nu är det dags för andra generationen, som är helt ny utanpå och inuti men bygger vidare på den plattform som den delar med Ford Focus och Volvo S40/V50.

Bild 377541

Man sitter bra och kan hitta bra körställning, konstaterar Björn Bergman på förarplats i nya Mazda 3 halvkombi.

Det betyder att nya Mazda 3 behåller axelavståndet, men som kombisedan växer den 4,5 cm på längden och blir en av de längsta i Golfklassen med sina 446 cm. De extra centimetrarna och 2 cm högre sittdyna har ökat komforten i baksätet. För min egen del sitter jag riktigt bekvämt där, särskilt om föraren framför inte är längre än 180 cm. Takhöjden räcker också till för min medellängd, men midjelinjen ligger högt och man får en viss känsla av instängdhet. Inte alldeles barnvänlig utsikt alltså.
Förarplatsens huvudinstrument är stora och lättlästa och en rejält stor funktionsratt dominerar mittkonsolen. Lätt överdimensionerad tycker säkert någon, men lättarbetad. Under den tre rattar för klimatet, också enkla att hantera.

Bild 377542

Grillen är kraftfullare och hjulhusen mer betonade, men det bakre fönstertriangeln ger identiteten.


Däremot ger jag personligen underkänt för alla reglage i den treekrade ratten; jag räknar till 15 knappar ... Det finns mer ergonomiska lösningar för radio, telefon och farthållare.
Ratten är ställbar i höjd- och djupled och det går att hitta en bra körställning, trots att sittdynans höjdreglering mest påverkar dess bakkant. Ryggstödet har blivit 3,5 cm högre jämfört med föregångaren, och ställbart svankstöd ingår.

Bild 377543

I ratten finns 15 knappar och vippor för telefon, stereo, färddator och farthållare. Det tycker vår utsände är i mesta laget. Handbromsspaken sitter på högersidan av golvkonsolen.


Insteget till framsätet går lätt, och även bak stiger man i och ur ganska komfortabelt, inte minst tack vare dörrarnas ovanligt stora öppningsvinkel.
Baksätets ryggstöd fälls enkelt med ett handgrepp ner över sittdynan, vilket ger en lastyta som inte är alldeles plan. Bagageutrymmet är annars lättlastat med stor lucköppning och relativt låg tröskel.

Bild 377544

Mazda har placerat stereon i högsätet: den blanka ratten på mittkonsolen söker radiostationer och låtar på cd, och runt om den finns ytterligare 25 (!) reglage för ljudanläggningen. De tre vreden under är för klimatsystemet.


Den nya interiören är prydlig och har gott om "beröringsvänliga", mjuka ytor som effektivt döljer den underliggande plasten. På några ställen störs man dock av plastkänsla, bland annat i handskfackslucka, som känns lite sladdrig. Men det ska sägas att bilarna jag provsuttit är ur en mycket tidig förserie.

Bild 377545

Man sitter bekvämt i baksätet så länge den framför inte är över 180 cm. Stor öppningsvinkel underlättar insteget, men den höga midjelinjen skymmer utsikten.

Trots att nya "Trean" blivit större och fått mer utrustning, har den faktiskt också blivit lättare. Liksom hos syskonen Mazda 2 och 6 har ingenjörerna jagat gram, och bland annat genom ökat utnyttjande av höghållfast stål i karossen har den nya generationen minskat cirka 15 kg i vikt, lite beroende på version och utrustningsgrad.
Med den nya stålstrukturen har karossens vridstyvhet ökat, vilket också påverkat köregenskaperna till det bättre, enligt Mazdafolket. Hur väl det stämmer får vi inte reda på förrän en bit in på det nya året, när det är dags för de första provkörningarna.
Då får nya 3:an också bekänna färg när det gäller ljudnivån, som har varit en av de kritiserade punkterna hos hittillsvarande modellen. Nu har det lagts ner mycket arbete på att dämpa såväl motor- som rullningsljud. Enligt Mazda har vägljudet minskat med 6 till 11 procent och vindbruset med 6 procent. Trean "tillhör därmed de tystaste bilarna i klassen".

Bild 377546

Bakre ryggstödet kan fällas ner med ett enkelt handgrepp och landar då ovanpå sittdynan, vilket ger en inte helt plan lastyta.

Motorprogrammet för nya Mazda 3 är speciellt anpassat för Europa. Det omfattar tre dieslar och två bensinmotorer.
Den minsta dieseln på 1,6 liter och 109 hästkrafter är vidareutvecklad och förbrukningen har minskat från 4,8 till 4,5 l/100 km i blandad körning. Det innebär att versionen 1,6 DE nu kvalar in som miljöbil enligt den svenska definitionen: den släpper ut 119 gram kolidioxid per kilometer.
Den tidigare tvålitersdieseln har ersatts av en helt nyutvecklad diesel på 2,2 liter, som tillverkas med effekten 150 alternativt 185 hästar. Max vridmoment är 360 Nm respektive 400 Nm som finns att tillgå redan från 1.800 r/min. Motorn är tidigare presenterad och finns att få till Mazda 6 i Sverige under februari månad.
I 150-hästarsversionen drar motorn 5,4 l/100 km och med 185 hästkrafter 5,6 liter. Utsläppet av CO2 är 144 respektive 149 gram/km.

Bild 377547

Bagageutrymmet är lättlastat med stor lucköppning och relativt låg tröskel.


Båda varianterna har ett nytt partikelfilter med ny patenterad teknik och uppfyller avgasnormen EU 5.
Det nya filtret uppges vara mycket effektivare än dagens filter i förbränningen av sotpartiklar, och minskar antalet nödvändiga regenereringar i katalysatorn med hälften. Det sänker också bränsleåtgången i processen.
Även bensinmotorn på 1,6 liter och 105 hästkrafter har minskat sin förbrukning med cirka 10 procent och klarar sig nu med 6,3 liter/100 km i blandad körning, vilket betyder att CO2-utsläpp på 149 gram/km.

Bild 377548

Nya generationen av Mazda 3 visades först i form fyradörrarssedanen på L A Auto Show tidigt i november. Den är 458 cm lång och därmed 12 cm längre än halvkombin. Den kommer också till Sverige i april-maj nästa år.


På programmet finns också Mazdas tvåliters bensinmotor på 150 hk, som erbjuds i kombination med femstegad automatlåda.
Säkerheten i nya Mazda 3 ligger på den nivå som man förväntar sig i dag i Golfklassen: här finns antispinn- och antisladdsystem, panikbromsassistans samt fyra krockkuddar plus krockgardin.
I olika utrustningsnivåer har nya Mazda 3 också bi-xenonstrålkastare med aktivt kurvljus, radarövervakning bakifrån med döda-vinkeln-varning samt däcktrycksövervakning och parkeringssensorer.
Nya Mazda 3 börjar säljas i Europa våren 2009 och lanseras i Sverige i början av maj. Några priser har ännu inte meddelats.

 

Det finns 13 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Mazda 3 halvkombi blir miljöbil
    Johan Postat: 2008-12-03 17:06

    Är den snygg eller bara slätstruken? Vrför görs det bara dieselmiljöbilar jag kör för lite och inne i stan så jag kan inte hitta en vettig bil förutom Fiat 500 som är miljöbil?? Tips någon.

  • #2 Re: Mazda 3 halvkombi blir miljöbil
    äh! Postat: 2008-12-03 18:08

    "jag kör för lite och inne i stan "

    sl.se ?

  • #3 Re: Mazda 3 halvkombi blir miljöbil
    KL Postat: 2008-12-03 18:58

    Hyundai i10?

  • #4 Re: Mazda 3 halvkombi blir miljöbil
    Bilist Postat: 2008-12-03 19:13

    Äh,
    Alla gillar inte lokaltrafiken. Jag väljer min egna bil i stan över en svettig och packad tunnelbanevagn som blivit nerspydd x antal fredagskvällar. Tänk om alla stockholmare valde att ta tunnelbanan, du det skulle bli kaos!

  • #5 Re: Mazda 3 halvkombi blir miljöbil
    göinge Postat: 2008-12-03 19:18

    Det säljs fler bensinbilar som klarar miljöbilsgränsen än dieselbilar i Sverige. Allra helst hade jag sett att denna skönhet kom som etanolbil, då ett par av Mazdas andra modeller snart kommer som etanolbilar, men jag får väl välja något annat märke...

  • #6 Re: Mazda 3 halvkombi blir miljöbil
    Anders Postat: 2008-12-03 19:55

    Johan och alla andra som inte själva har bra koll på utbudet av miljöbilar.
    Besök...
    www.miljofordon.se

  • #7 Re: Mazda 3 halvkombi blir miljöbil
    Johan Postat: 2008-12-03 20:26

    Sl finns inte på min ort.bor i en medelstor stad och kör cirka 3 mil om dagen alltså är inte diesel ett alternativ..En hybrid blir det nog när det kommer snygga sådana. Huyndai är väl inte krocksäkra eller vad dom varnade för i TV.

  • #8 Re: Mazda 3 halvkombi blir miljöbil
    Marc Postat: 2008-12-03 20:33

    Nuvarande Mazda3 blev ju inte populär i Sverige. Men är den nya tyst som 6:an, och inte dyrare än Hyundai I30, så blir den att räkna med.

  • #9 Re: Mazda 3 halvkombi blir miljöbil
    rex Postat: 2008-12-04 08:32

    Du kan väl knappast räkna med att få Mazda3 för samma pris som Hyundai i30? Det är milsvidd skillnad i teknik och förfining,
    jämför tex köregenskaper, detaljkvalitet och ljudnivå. Hyundai/Kia är de allra bullrigaste bilarna på marknaden (om du inte tror mig kolla Vi Bilägares bullertest).

  • #10 Re: Mazda 3 halvkombi blir miljöbil
    Marc Postat: 2008-12-04 13:33

    Det finns nåt som är ännu bättre än ViB:s bullertest. Att provköra själv. Mycket av tveksamheter och rena felaktigheter hos ViB. När det gäller Mazda3 och I30 kan du inte hänvisa till ViB, eftersom dom inte var med. I30 är något bättre isolerad från vägbuller än cee´d, pga mjukare chassi. Cee´d i sin tur är inte speciellt bullrig. Faktiskt helt ok i sin klass. Prova själv. Den nuvarande Mazda3 är nåt bland det värsta i ljudväg, som står att hitta bland standardbilar. Klart nere i samma bullerträsk som t.ex. Astra, Fabia/Octavia och de flesta Seater. (och gamla Mazda2 och 6)
    PS. När det gäller förfining så är skillnaden mellan I30 och Mazda3 obefintlig eller marginell. Båda klassen under t.ex. VW.

  • #11 Re: Mazda 3 halvkombi blir miljöbil
    Henrik Postat: 2008-12-04 16:05

    Varför är det självklart att inte köra diesel om du kör 1000 mil/år? Skatten för en dieseldriven bil med dessa utsläpp ligger runt 2000 kr/år, inte så blodigt med andra ord. Finns det andra hinder?

  • #12 Re: Mazda 3 halvkombi blir miljöbil
    Conny Karlsson Postat: 2008-12-05 18:03

    Ser bra ut mot tex Golf som är så anonym och tråkig utan själ ! Känns snacket igen ? Så brukar det snackas om japanska bilar, men när det gäller Golf då nämns det aldrig hur bilen verkligen är. Att den är tråkig och anonym utan själ. Jämför med denna Mazda och Honda Civic även Toyota Auris med lite finare fälgar ser betydligt bättre ut än en Golf som är så tråkig så tråkig. Tala om det i era tester AMS att den ser tåkig ut mot många andra tex japaner som det odlats att dessa saknar själ (vilken bil har det) Anonyma, tråkiga m.m när det gäller även europeiska bilar i samma klass men det talas det inte så mycket om. Varför ?

  • #13 Re: Mazda 3 halvkombi blir miljöbil
    Johan Postat: 2008-12-07 16:59

    Nej det är ju inte så farligt betalar 1400 nu. Har fått för mig att man måste köra mycket för att det ska löna sig med Diesel.

Du kan inte längre kommentera. Efter 30 dagar låses kommentarerna på auto motor & sport.

Månadens fråga

  • Använder du navigator i bilen?

Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    auto motor & sport nyhetsbrev
Trafiktesten