Ingenjörernas förslag: "Slå samman Volvo och Saab!"
I en debattartikel i Svenska Dagbladet föreslår fackrepresentanter från Volvo Cars och Saab Automobile att de två företagen ska slås ihop. "Stora ägare" har inte lyckats göra företagen lönsamma och nu är det dags för regeringen att ta initiativ, anser man i debattartikeln.
Både Ford Motor Company och General Motors har deklarerat att man ska se över sin strategi och eventuellt sälja sina respektive varumärke Volvo Personvagnar och Saab Automobile. Vem ska då köpa? I en debattartikel i dagens Svenska Dagbladet föreslår Håkan Danielsson och Magnus Sundemo, som representerar de akademiska fackklubbarna på Volvo Cars och Saab Automobile, att regeringen tar ett initiativ.De två fackliga företrädarna skriver i sin debattartikel att de inte tror på staten som långvarig ägare till ett sammanslaget Volvo och Saab. Däremot vill de att regeringen samlar nordiskt kapital och utreder hur ett ägaralternativ skulle kunna se ut. Man föreslår också att fordonsindustrin i Sverige får en gemensam utvecklingsorganisation som kan odla spetskompetens och långsiktigt försörja Sverige med nyföretagande och kompetens.
Man skriver bland annat: "De senaste åren har varit frustrerande. Vi har sett hur avancerade tekniska lösningar stoppats eller skeppats iväg och inte kommit till användning för att möta de krav konsumenter och myndigheter ställer idag.
Våra företags stora värden finns sammantaget hos alla medarbetare och deras kompetens. Fortfarande har företagen gemensamt kompletta utvecklingsorganisationer som klarar att utveckla, tillverka och marknadsföra personbilar för en global marknad."
I debattartikeln pekar man också på att idén med "stora, starka ägare" inte har fungerat för varken Saab Automobile eller Volvo Cars. De två svenska varumärkena har inte kunnat växa nämnvärt, trots att de haft stöd från stora ägare med väldiga utvecklingsresurser.
Läs hela debattartikeln på länken HÄR och ta gärna tillfället att kommentera innehållet. Är det en vettig idé att slå samman Volvo Personvagnar och Saab Automobile? Finns det kapital i Norden för att köpa de två varumärkena? Vågar regeringen?
Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare
-
Ronaldo fyller år – köper Lamborghini Aventador
-
Göransson med tekniska problem – igen
-
FILM: Brabham BT30 på 1.800 meters höjd
-
Svenska Rallyt: Tre nordiska förare i topp!
-
Dyraste Ferrarin någonsin
-
Inget STCC-race i Göteborg
-
Tesla Model X officiell – kommer 2013
-
Audi TT RS Plus – mer av allt!
-
Svenska Rallyt: Sordo i ledning efter dag ett
-
Nissan GT-R utklassar BMW M5
-
SPION: Range Rover får mycket ny teknik
-
Första bilden på Mitsubishi Outlander
-
F1: Rosberg snabbast dag tre
-
Kia gör en ”Mini” med Trackster – liten och tuff
-
Chevrolet Cruze Station Wagon visas i Genéve







#1 Re: Ingenjörernas förslag: "Slå samman Volvo och Saab!"
Philip Höglund Postat: 2008-12-10 08:58
Låter som en mycket bra ide, storägare har som som sagts i artikeln inte fungerat, men Volvo och Saab är troligtvis för små för att klara sig själva och Sverige är inte så stort att två bilföretag kan överleva utan samarbete.
Att slå ihop dem och skaffa ägare med både "hjärta och intressen" i Norden är nog vägen att gå om vi vill ha kvar våra bilmärken som tillverkare och inte bara varumärken i en stor koncern.
Jag hoppas på det här förslaget och vet vart jag vill jobba när jag är klar med min utbildning om 3 år!
#2 Re: Ingenjörernas förslag: "Slå samman Volvo och Saab!"
Lasse Postat: 2008-12-10 10:30
Vad som hellst är bättre än att Volvo och SAAB blir ägda av en utomnordisk ägare. Självklart borde vi med vår "uppfinnarjocke-anda" klara av att konkurrera med såväl tyskar som asiater. Kanske krävs det så lite som 1 250 kr per svensk att köpa Volvo och ännu mindre om vi gör det till ett nordisk projekt eller finansiera köpet genom att ta ut en extraskatt på 6-7000 kr på fsg av alla nya bilar under en 5 årsperiod. Driftunderskottet(kortsiktigt) får svenska staten betala (skall ställas i relation till vad den ökande arbetslösheten kostar samt vad kompetenstappet kostar på sikt)
#3 Re: Ingenjörernas förslag: "Slå samman Volvo och Saab!"
neli Postat: 2008-12-10 10:44
Slår man ihop Volvo och Saab och tittar på de modeller företagen tillverkar och sedan tittar på motsvarande modeller från BMW och Mercedes så kan vi väl konstatera att ett Sammanslaget Saab/Volvo skulle bli någorlunda jämförbart för de modeller man faktiskt tillverkar. Jämfört med Fiat, PSA, Mitsubishi och även Renault/Nissan skulle man ligga väldigt bra till om man jämförde snittpris på bilarna och volymer i de storleksklasser det är fråga om.
Eftersom lönekostnaderna för både arbetare och tjänstemän är lägre i Sverige än i Tyskland tycker jag att ett Saab/Volvo borde kunna vara ett livskraftigt alternativ. Speciellt om Volvo/Saab skulle eliminera en del överlappning i fråga om modeller. Saab 9-3 och 9-5 skulle mycket väl kunna slås ihop. Har redan tidigare påpekat detta. Det är förmodligen väldigt onödigt med både en S40 och en S60. För kunde Volvo täcka upp prisklasser från ungefär S40 1.8 till några av de billigare S80-modellerna med en enda grundkaross i form av 240/264/265/262. Det gav väldigt bra skalfördelar. Tycker att man borde kunna kapa åtminstone en del i karossfloran och prisdiskriminera på motorer i stället.
Regeringen måste också se till att snabbt komma med förmånliga skatteregler för hybrider och plugin-hybrider. Man får väl sänka momsen drastiskt för dessa fordon för att Saab/Volvo skall kunna sälja tillräckligt med sådana fordon för att ta sig under EU:s CO2-gräns som Fiat och PSA verkar ha kommit på. E95-pumpar för bilar med kompressionständning (dieselmotorer) hade väl också varit ett bra - och fasiken så mycket billigare - recept för att kunna ta sig under 130 g/km-gränsen. Men det kräver ju att det verkligen blir en 20-procentig rabatt för biobränslen för Sveriges del. Här måste man leva rövare. Annars kommer det att kosta väldigt mycket momspengar för svenska staten för att kunna få Volvo och Saab att sälja tillräckligt med hybrider och plugin-hybrider i Sverige (som egentligen inte passar i kalla Sverige där batterierna kan dra ur i kylan).
#4 Re: Ingenjörernas förslag: "Slå samman Volvo och Saab!"
Patrik Postat: 2008-12-10 10:48
SAAB har som all vet inte genererat någon vinst sedan 1995! Vilket annat företag som helst hade vid det här laget varit nedlagt eller ändrat inriktning. Volvo har genererat vinst. En sammanslagning skulle enbart ge ett noll-resultat där Volvos vinster skulle betala SAABs förluster. Gör om SAAB till en motortillverkare och sluta producera bilar.
#5 Re: Ingenjörernas förslag: "Slå samman Volvo och Saab!"
andreas Postat: 2008-12-10 10:52
Kan inte annat än att hålla med de båda fackföreträdarna och övriga som kommenterat artikeln. Inte minst Philip Höglund. Om detta skulle bli en realitet, så vet jag helt klart vart jag skulle kunna tänka mig att jobba när jag är färdig om fyra år.
#6 Re: Ingenjörernas förslag: "Slå samman Volvo och Saab!"
Erik B Postat: 2008-12-10 11:01
Gammalt
Vad är det för fel på bilar?
2008-12-04 10:19
Insänd av: Erik B
två vägar för staten
Jag ser två vägar för svenska staten att hjälpa bilindustrin i Sverige. Antingen ser de till att folk blir intresserade av att köpa nya bilar igen eller så går de in som delägare i bilindustrin.
Om folk skrotar ut de äldsta bilarna och köper nya så minskar miljöbelastningen och säkerheten ökar. Bägge sakerna är positiva och regeringen kan slå sig för bröstet inför nästa val.
Så inför skrotningspremien till 15.000 kronor! Då skrotas en mängd gamla bilar och begmarknaden sätter igång vilket är en förutsättning för nybilsförsäljning.
Jag tycker inte att staten kan gå in som ägare av Volvo eller Saab. Däremot skulle de kunna gå in som minoritetsägare av Saalvo. Slå ihop företagen men behåll två varumärken! Om staten går in med 35-40% så kommer även andra att våga satsa. Ni kommer väl ihåg Teliaaktien? (nej - det kanske var ett dåligt exempel
#7 Re: Ingenjörernas förslag: "Slå samman Volvo och Saab!"
Christer Postat: 2008-12-10 11:15
Ja ta hjälp av Norge de har gott om pengar Flexnäs har ju en volvosunett med 7 förgasare.
Fins en till Investor har oxså resursor att sätta in de fick bra betalt för Scania.
#8 Re: Ingenjörernas förslag: "Slå samman Volvo och Saab!"
FS Postat: 2008-12-10 11:17
i två föregående talare och säger att jag mycket väl också skulle kunna tänka mig att jobba på detta helsvenska företag som producerar två personbilsmärken och två lastbilsmärken när jag är klar med min utbildning om 4 år. Kul att se att det i allt gnäll, smutskastning och pessimism från företagsledningar, ekonomer, politiker och pisse-nisse på gatan fortfarande finns ett släkte som alltid ser realistiska och kreativa lösningar på kort och lång sikt - Ingenjörerna. Lustigt sammanträffande att Gunnar Dackevall i går skrev en krönika om just detta släkte som härleder hur några få inbitna ingenjörer och biltokar, med Ferdinand Piëch i spetsen, envist vägrade att ge upp märket Audi i dess kris på 70-talet utan fortsatte utveckla detta som idag är den enda biltillverkare som faktiskt ökar sin försäljning i dessa kristider.
#9 Re: Ingenjörernas förslag: "Slå samman Volvo och Saab!"
Conny Karlsson Postat: 2008-12-10 11:17
Är det så himla enkelt att slå ihop de båda företagen ? Jag menar de är ju såpass integrerade med andra modeller med mera i Ford och GM. Iallafall under en övergångsperiod så måste det ska problem vid en sammanslagning.
Och det nämns överhuvudtaget inte av de båda fack representanterna, men det måste de väl vara medvetna om förhoppningsvis.
#10 Re: Ingenjörernas förslag: "Slå samman Volvo och Saab!"
Johan Postat: 2008-12-10 11:19
Ska detta nya bilföretag ha..? Volvo kan ju börja göra stolar till nya SAAB modeller iaf,är det enda vettiga i detta förslag..Har Volvo någon egen ny motor på gång ens??
#11 Re: Ingenjörernas förslag: "Slå samman Volvo och Saab!"
Anders Postat: 2008-12-10 11:22
Ja, en sammanslagning har varit på tapeten tidigare, men -78 blev det ett definitivt nej. Det var enl uppgift Saabs dåvarande vd Curt Mileikowsky (stavas?) som sa nej. Volvos vd var då Pehr G. Nej tror inte på någon sammanslagning nu heller.
#12 Re: Ingenjörernas förslag: "Slå samman Volvo och Saab!"
Anders Postat: 2008-12-10 11:23
Året var 1977 och ingenting annat!
#13 Re: Ingenjörernas förslag: "Slå samman Volvo och Saab!"
Bilköpare Postat: 2008-12-10 11:31
Bespara Volvo den dystra framtiden i Kina och bilda ett nytt bolag.
Där alla hungriga, kompetenta anställda från Volvo resp. Saab förs över.
Börsnotera och ragga finansiärer nu.
Och se till att behålla bolaget i svensk ägo den här gången!
#14 Re: Ingenjörernas förslag: "Slå samman Volvo och Saab!"
F Postat: 2008-12-10 11:45
Det kanske kan fungera, om ett antal om löses:
Se inte det sammanslagna företaget som ett bilföretag i första hand, utan som en global konsult inom ett fåtal spetsområden - exempelvis krocksäkerhet och miljöteknik. (Och tillverkare av egna bilar i andra hand). Då måste man visa hur andra företag vill använda "konsulten" och betala bra för det.
Visa hur Volvo/Saab som biltillverkare får tillgång till komponenter, exempelvis nya bottenplattor, utan att bli alltför beroende av ett fåtal företag (som kanske prioriterar större kunder).
Visa att man har råd att finansiera utveckling inom miljöteknikområdet (ladd-/hybrider).
I så fall kanske det fungerar.
#15 Re: Ingenjörernas förslag: "Slå samman Volvo och Saab!"
Robban Postat: 2008-12-10 12:11
Gört bara!!
#16 Re: Ingenjörernas förslag: "Slå samman Volvo och Saab!"
Zeth Postat: 2008-12-10 12:32
(-1)+(-1)=-2. Eller med andra ord: Två förlustbringande företag blir ett ännu mer förlustbringande.
#17 Re: Ingenjörernas förslag: "Slå samman Volvo och Saab!"
Alexander Postat: 2008-12-10 12:32
det är lika så bra att ena den svenska bil industrin, varken Ford eller Gm har gjort ett bra job, idag har saab bara 2 "ointreeanta" och gamla modeller!
förnya och bygg i trollhättan!
fespeltive göteborg
#18 Re: Ingenjörernas förslag: "Slå samman Volvo och Saab!"
Sture i Peking Postat: 2008-12-10 12:58
Ska man konfiskera 2 Amerik-
anska bolag?Vad säger deras
aktieägare om det? Talar inte
dom här dementa ingenjörerna
i egen sak? Låt LO-SAP köpa i
stället!Dom som har gott om
pengar!På dom Vanja!
#19 Re: Ingenjörernas förslag: "Slå samman Volvo och Saab!"
Raphael Postat: 2008-12-10 13:25
Problemet med Volvo och Saab - och det som gör att en fusion aldrig kommer att lyckas - det är att de konkurrerar om samma bilköpare med snarlika produkter. Volvo V50 mot Saab 9-4 kombi, Volvo V70 mot Saab 9-5 kombi, Volvo XC60 mot kommande Saab 9-4X och så vidare.
Körglada bilar strax under premiumsegmentet.
Någon av företagen måste kasta in handduken och ge upp sin målgrupp för att hitta en ny målgrupp. Och det är ju vad varken Saab eller Volvo vill. De är fiender som krigar mot varandra och så har det varit länge.
En fusion kan enbart lyckas om företagen gör olika produkter riktade mot olika målgrupper. Så vem är det som ska få göra den sportiga familjekombin i nästan premiumsegmentet? Saab eller Volvo? Vilken av dem ska göra den enklare folkbilen? Saab eller Volvo?
I en fusion av detta slaget måste någon vinna och någon förlora och är det Saab som ska vinna och Volvo förlora eller tvärtom? Vilken får dra det kortaste strået?
Och kom inte och säg att det är stor skillnad mellan Volvo V50 och Saab 9-4 kombi. Det är bara märkesfanatiker som upplever skillnad.
Detta är också Saab och Volvos problem. I Sverige har vi Volvo- och Saab ägare som krigar mot varandra och just här finns det marknad för båda företagen, men utomlands så finns inte den differensen på samma sätt vilket gör att båda företagen förlorar försäljning. Varför en Saab istället för Volvo? Vad gör en Volvo till en Volvo och inte till en Saab? För svenskar är det självklart, men utanför Sverige upplevs Volvo och Saab ändå som samma företag mer eller mindre. Och detta fungerar inte. Man måste göra olika produkter till olika målgrupper för att kunna överleva.
Saab eller Volvo måste lämna nästan-premium-segmentet. Och vilken drar det kortaste strået?
#20 Re: Ingenjörernas förslag: "Slå samman Volvo och Saab!"
Raphael Postat: 2008-12-10 13:36
Neli, men tittar vi på Fiat så har deras märken en unik profil. Fiat är den prisvärda och roliga folkbilen, Lancia är lyxbilsmärket och Alfa Romeo gör sportbilarna. Tre olika märken för tre olika målgrupper, därför är Fiat-gruppen framgångsrika. Maserati och Ferrari är också väldigt olika. Maserati har 2+2 modeller och femsitsiga tourings med frontmotor, medan Ferrari satsar stenhårt på 2-sitsiga mittmotorbilar. Därför konkurrerar inte de heller mot varandra.
Renault-Nissan har olika profilering därför att Renault kör fransk design och fransk mjukhet, medan Nissan kör japansk high-tech med starkt fokus på 4x4. Nissan har sin Qashqai crossover mini SUV i "Golf-klassen" och erbjuder 4x4, medan Megané har en mer traditionell 5-dörrars bil. Exempelvis.
Peugeot-Citroën har också de olika profilering, där Peugeot står för elegant familj medan Citroën står för avantgardismen och mjukheten. C4 finns exempelvis inte som kombi, medan 308:an gör det. 308:an finns inte som 3-dörrars coupé medan C4:an gör det. C5 har gashydraulisk fjädring och stor rymd, medan 407:an är mindre rymlig men har fräckare design och är inte lika skönt fjädrad.
Men Volvo och Saab? Båda är svensk design, körglada bilar i nästan-premiumsegmentet. V50 och 9-4 kombi är nästan samma bil och väldigt lika i körupplevelse, rymlighet, utrustning och prisnivå. Både Saab och Volvo har sedan- och kombimodeller i samma segment. Om Saab hade fortsatt med sina halvkombis så hade de ju iaf haft något som skiljer dem från Volvo, men de har ju skippat det. Och Volvo C30 är en bil som hade kunnat komma från Saab med tanke p Saabs historik.
Därför fungerar inte Volvo och Saab ihop, om de inte är beredda att ändra på sig rejält för att passa ihop med varandra. Jag betvivlar att de företagen har intresse för det.
Så Saab och Volvo är för lika för en lyckad fusion, de måste särskilja sig mer.
#21 Re: Ingenjörernas förslag: "Slå samman Volvo och Saab!"
Lägerleffe Postat: 2008-12-10 13:49
Kan Porsche sälja spetskompetens (bygga bilar) och tjäna pengar, borde Volvo och Saab också kunna göra det. Inom säkerhet och miljö. Hittills har GM och Ford fått dessa kunskaper inhouse.
. Kineser, ryssar, indier mfl bygger farliga burkar och bör bli bra kunder.
. Svenskt kapital finns det mycket gott om. Frågan är bara om räknenissarna vågar släppa till.
#22 Re: Ingenjörernas förslag: "Slå samman Volvo och Saab!"
bas Postat: 2008-12-10 13:59
som jag tror mer på..
Men det kräver starka finanser.
http://www.autonews.com/article/20081209/ANA02/81
2099973/1199
#23 Re: Ingenjörernas förslag: "Slå samman Volvo och Saab!"
Jack Daniel Postat: 2008-12-10 16:17
Två som håller på att drunkna blir inte en bra simmare tillsammans. Förslaget är helt befängt, det enda som gäller är att Saab måste dö - vilket det hade gjort redan om inte E85-spåret förlängt livet ytterligare ett par år. Volvo måste rensa stenhårt men har framtidsutsikter.
#24 Re: Ingenjörernas förslag: "Slå samman Volvo och Saab!"
Drömmaren Postat: 2008-12-10 17:01
Jag skickade en artikel till GP i söndags med samma ide. Det skulle vara en fin lösning. Säker finnns det just nu några problem, platformen ägs av Ford resp.GM. och både Saab och Volvo måste använda sig av de en tid framöver. Till Zeth: att Saab gjorde bara förlust är sanning med modifikation. Det var aldrig planerad av GM att saab skall gå med vinst i Sverige. Till Raphael: Volvo och Saab är redan idag olika (Volvo = förnunftbilen, saab lille sportaiga bilen) Provkör båda nån gång
. och som Chef VD skulle man ha den biltokiga Dr. Wolfgang Reitzle, han kunde vara rätt man. Om det inte bli ett företag (med två märken9 är de till salu nästa gång igen, när krisen kommer.Och moterer kan man köpa. Man måste bara hålla ut några år. Jag tror på den iden och håller tummarna.
#25 Re: Ingenjörernas förslag: "Slå samman Volvo och Saab!"
Jan Postat: 2008-12-10 17:58
Detta är en fråga som jag tror vi svenskar har svårt att se objektivt, affärsmässigt på. Det finns en stolthet förknippad med "våra svenska " bilar. Det är roligt att se Volvo eller Saab i t.ex. en film, något som vi kan identifiera oss med. ( De har f.ö. varit med i ett opropetioneligt stort antal filmer ).
Därför blir reaktionen nu så stark när de EVENTUELLT !bjuds ut till försäljning. Jag tycker att det luktar panik över en del förslag. Till att börja med får vi väl se vad det blir av Ford och GM, nu när de får ta del av ett kapitalstöd från amerikanska staten.
Att svenska staten skall ta över Volvo och Saab måste väl ändå tillhöra kategorin romantik ( med skygglappar ). Vad är det som säger att staten skall kunna driva ett bolag som gått med 20-25 miljarder i förlust de senaste årtondet ?JAg är inte säker på att skattebetalarnas pengar skall gå till något så riskfyllt.
Där håller jag med Jack Daniel, att det kanske är dags att vänja sig vid tanken att släppa taget om, åtminstone SAAB. Skall det vara en ide´om affärsmässighet, behöver ju bolaget generera vinst. Det är ju själva grunden i business.
Och, när något försvinner, kommer alltid något nytt, livskraftigt...
#26 Re: Ingenjörernas förslag: "Slå samman Volvo och Saab!"
Lars H Postat: 2008-12-10 18:22
Ett sammanslaget Volvo PV och Saab är inte så dumt , de gör ändå tämligen lika bilar m a p storlek, effekt, drivning , chassie även om de har lite olika smakinrikting.
Men knäckfrågan är hur göra modellserier som är lönsamma vid seriestorlekar på 30-50 000 st/år.
Det måste till ett radikalt nytänkande så investeringarna som krävs för produktutveckling och för produktionsanläggningar blir avsevärt lägre.
Det går åt en "lean & mean R&D-machine" som ständigt kan förnya modellerna till låga kostnader, det gäller att utveckla i sån takt att kopierarna inte hinner med. Det duger inte med en facelift med nya strålkastare och bakljus vart fjärde år. Det SKA vara någon för kunden värdehöjande förbättring varje år.
Det måste kommas på något sätt att göra nya modellserier utan att en ny fabrik för fem miljarder måste byggas varje gång.
Man ska inte inte heller behöva investera miljardbelopp i stora plåtknycklarverkstäder för att göra karosser.
De stora underleverantörerna behöver utnyttjas mer för att leverera kompletta system eller t o m montera bilarna.
Sättet att sälja bilarna måste också förnyas så man når fler verkliga och potentiella kunder utan behöva vara hänvisad till återförsäljarpalats eller "Ärlige Villes garage & verkstad".
Då har ett sammanslaget Volvo och Saab en bra chans.
Ska man däremot slå ihop Volvo och Saab som de ser ut idag med småpåvar till mellanchefer som ska slåss om sina revir då är det döfött.
#27 Re: Ingenjörernas förslag: "Slå samman Volvo och Saab!"
jonsa Postat: 2008-12-11 10:26
Ett intressant förslag att jobba vidare på, dom som inte ser en möjlighet med detta förslag har ingen insyn i all den kompetens och framåtanda som finns inom dess 2 företag, tyvärr bakbundna av sina ägare.
#28 Re: Ingenjörernas förslag: "Slå samman Volvo och Saab!"
tom Postat: 2008-12-11 15:08
Efter krisen tror jag säkert Volvo kommer på banan. Men SAAB har ju haft röda siffror hela tiden. Hur skulle detta vara intressant för Volvo överhuvudtaget?
#29 Re: Ingenjörernas förslag: "Slå samman Volvo och Saab!"
K.K. Postat: 2008-12-11 18:38
Varför spekulera,vänta och se....kanske någon vill köpa.
Om inte,så skrota SAAB!Volvo
kanske nån vill ha...Dom har FEL Bilar!!Låt det gå åt H-e,var finns ALLA pengar dom har tjänat in under åren??
INTE har väl Staten med detta att göra,typiskt;DALT-SVERIGE!!!
#30 Re: Ingenjörernas förslag: "Slå samman Volvo och Saab!"
Industrialist Postat: 2008-12-11 21:42
Jag ser detta som enda räddningen. Men det kommer inte bli lätt, faktiskt näst intill omöjligt att allt skulle klaffa om inte svenska regeringen köper loss dem för en krona och tar ansvar för de initiella förlusterna. De svenska biltillverkarna kompletterar varandra. Saab har en effektivare produktion och kan även produktutveckla till lägre kostnader. Volvo å andra sidan har kanalerna ut till marknaderna, där Saab är för små. Saab har ingen motortillverkning längre, men det har Volvo. Så man kompletterar varandra. Man når en kritisk massa. Och det är närmre mellan Göteborg och Trollhättan än Göteborg-Köln resp. Trollhättan-Rüsselsheim. Problemet är ju förstås att det tar lång tid innan Opel- och Fordplattformarna fasats ut. Men Volvo och Saab har säkert i gengäld många hållhakar på sina moderbolag. Ford/GM kan inte höja komponentpriserna för mycket för då skulle Saab och Volvo kunna djävlas tillbaks. Exempelvis tillverkar Skövde alla Peugeot-motorer till europeiska Ford och bensinfemmorna för Focus ST/RS, Mondeo, S-Max och Galaxy. Till dem som spottar på Saab: försök att tänka i lite större prespektiv. Ni har uppenbarligen bristande insikt i branschen. Genom omotiverat höga komponentpriser och kostnader för "engineering" så dräneras både Volvo och Saab. Ungefär som EU-avgiften Sverige betalar. Mycket betalar man och lite får man igen.
#31 Re: Ingenjörernas förslag: "Slå samman Volvo och Saab!"
LARSA Postat: 2008-12-12 20:27
Anser att det var den bästa nyheten på länge, och jag anser att saab och volvoister får gräva ner stridsyxan om de vill ha några bilar kvar i huvudtaget i framtiden.
Man får bygga på samma bottenplatta, titta bara på alfa 164 saab 9000.
Dela upp segmenten i början och sedan i framtiden utöka det hela.
tex. behåll s80-v70, skrota 9-5,
behåll 9-3, skrota v50-s40 osv.
Volvo har varit duktiga på kombi bilar, och saab duktiga på effektiva motorer.
med utbud från 3 till 8 cylindrar(alla är väl inte i produktion).
Det finns säkert hur mycket mer att ta upp, men jag vill inte gärna att företagen ska gå under. åker subaru nuförtiden men, kan mycket väl tänka mig att byta ut den mot ny svensk 4hjulsdriven bil.
#32 Re: Ingenjörernas förslag: "Slå samman Volvo och Saab!"
Kent Postat: 2008-12-12 21:57
Många bra och väldigt intressanta kommentarer, det är fantastiskt hur mycket detta berör men det är väl många som precis som mig fått Saab och Volvo med sig i modersmjölken.
Spontant känns det svårt att tänka sig en framtid utan Saab och Volvo men jag tror tyvärr att den kris vi ser just nu kommer att sluta med att en av "våra" älskade (?) biltillverkare går i graven.
Staten ger helt enkelt bara konstgjord andning som man gjort vid andra stora industrikriser genom vår historia.
Ska man vara positiv så ser jag Volvos chanser till att överleva som störst, skulle vara mumma med ett svenskt ägande, men det känns avlägset just nu.
Gällande statligt ägande så säger hjärtat JA, men här måste hjärnan få råda och dåär svaret NJET!
Sitter inte inne med någon bra lösning eller fordonsrelaterade kunskaper, bara stort intresse och en väldig massa åsikter.
#33 Re: Ingenjörernas förslag: "Slå samman Volvo och Saab!"
roger Postat: 2008-12-13 10:45
Bra idé men SAAB måste underkasta sig Volvo. Det betyder att SAAB´arna byggs på Volvo platform och med Volvo motorer/växellådor. Tänk er själva om de skall vara jämbördiga, då blir det bara bråk om vilken teknik som skall användas och då rusar kostnaderna i höjden.
Det som är bra med en sådan sammanslagning är att då kommer Volvo upp i de eftertraktade 600 000 bilerna de behöver sälja för att få lönsamhet.
#34 Re: Ingenjörernas förslag: "Slå samman Volvo och Saab!"
Jonas Olsson Postat: 2008-12-13 11:51
Låter underbart... Men det kommer att kräva oerhört mycket. Tittar man på de premium märken som lyckats så sitter de inte på de undre grenarna i julgranen. Både BMW och Porsche är stjärnan i sin egen gran. Vad som krävs är en tydlig profil som man håller sig tätt intill. Det blir svårt när en liten tillverkare försöker vara mainstream då finns det ingen anledning till köp. Sen får ju kärnvärdena vara sådana så de talar till känslorna och där ligger väl kanske en del av Volvos problem. - Inga av kärnvärdena är väl särskilt sexiga. Det som ligger närmst är den robusta, slitstarka attityden i XC programmet. Saabs problem är väl avsaknaden av kärnvärden som nått ut. Sportig? - utan att ha visat sig på tävlingsarenan sedan Stigs Turbo 99. Säker? fast utan marknadsföring. Udda? att ha nyckel vid växelspaken som enda irriterande egenhet. Sedan är det lätt för mig att sitta här och tycka. Både Volvo och Saab har mängder av välutbildade marknadsanalytiker som kan sin sak.. men åter till frågan. Allt går om man vill och tror på sig själv! Jag älskar iden om ett samgående i Svensk fordonsindusti där Volvo, Saab och underleverantörerna gör gemensam sak.. men det kräver att den förste de ger sparken är Jante..
#35 Re: Ingenjörernas förslag: "Slå samman Volvo och Saab!"
PeWi Postat: 2008-12-13 18:08
De flesta har redan valt sida. Samtidigt har bilarna blivit alltmer lika under senaste 15 åren. Två tillverkare som bygger framhjulsdrivna sedan och kombibilar och erbjuder fyrhjulsdrift som tillval. Både Saab och Volovo har nog förlorat mycket av sin egen identitet. Bilköparnas val bland flera likvärdiga bilar styrs då mer av förnuft och ekonomi än känslor och valet av ett visst bilmärke.
Nej en ren sammanslgning vill jag nog inte se. Gemensam utveckling kan ske inom ett stort nätverk av flera sammarbetspartners innom motorindustrin. Kanske att Volvo och Saab därigenom ändå kommer att dela mycket teknik om denna utvecklas genom externa fristående underleverantörer. Flexibel modul-teknik som kan byggas i stora serier och anpassas efter flera olika önskemål.
Själv föredrar jag att ha startnyckeln intill växelspaken. Kan nog tänka mig nyckel-lös start. Startknappens placering då? Tror inte att under ratten är den bästa placeringen för denna knapp
#36 Re: Ingenjörernas förslag: "Slå samman Volvo och Saab!"
ESSET Postat: 2008-12-13 20:03
Det skulle kunna fungera, inget konstigt med det. Se på alla andra sammanslagningar etc. tex. just Ford-Volvo, Saab-GM, Chrysler-Mercedes så varför skulle inte Volvo-Saab fungera? Svenska staten kunde köpa bägge för rea-pris samt med ny lednings struktur tillsatt av Staten så skulle sedan det nybildade bolaget efter lämplig tid i statens ägo introduceras på börsen under lämpligt namn, trolgen Volvo Cars AB.
Det nybildade bolaget (med en bra produktflora) får använda det bästa man har - närmast ligger väl Volvos stora plattform dvs. S80,V70,XC60 plus Volvos S40,V50,C30 platta alternativt Saabs 9-3 men jag tror Volvos är den bättre plattformen att bygga på. Utav dessa så kan även nya Saab modeller tas fram och framgent så kan totalt nya platformar utvecklas. Givetvis behövs diverse nya drivlinor - miljöanpassade och det kan man i Sverige bli ledande på bara man slipper Ford och GM:s tröga styre!
HEJA SVERIGE
#37 Re: Ingenjörernas förslag: "Slå samman Volvo och Saab!"
Per Postat: 2008-12-13 20:15
De som säger att det inte kan fungera har ingen vidare tro eller insikt i Svensk bilindustri...Det kan fungera aldeles utmärkt Vovo bas med olika skal för Volvo & Saab, totalt gemensamma drivlinor.
JUST DO IT - Staten - LÖP och sedan introducera på börsen som det står nedan!
#38 Re: Ingenjörernas förslag: "Slå samman Volvo och Saab!"
bas Postat: 2008-12-16 10:27
är otroligt med vilken säkerhet vissa tycker att Saab och Volvo går att kombinera. Bygg på Volvos platta. Den är bra. Tyvärr finns det andra som inte håller med.
Om Saab och Volvo skall slås ihop måste man diffrancera märkena rejält. Positionera Volvo mot mercedes och Lexus. Den mera tillbakalutade kunden som inte uppskattar körglädje.
Saab positioneras mot BMW, infiniti och ev Audi. Audi lirar lite mellan mercedes och BMW.
Vi måste tillbaka till kärnvärdena som Volvo och Saab hade på 80-talet.
Men helst ser jag det som separata bolag.
Saab fall tror jag på stor del beror på att Wallenberg satt i sthlm och kunde styra scania i södertälje. Saab i trollhättan behandlades styvmoderligt av investor/scania.