• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Hyundai i20: Med smak av...

Hyundai i20: Med smak av Tyskland

Hyundai i20 ersätter gamla Getz och är både designad och utvecklad i Europa. Ska det räcka för att Hyundai ska kunna ta upp kampen med Ford Ka och nya VW Polo?

Bild 355719

Hyundai i20 är en klar konkurrent till europeiska småbilar, om det inte varit för den dåliga fjädringskomforten.


Formgivningen kan knappast beskyllas för att vara extrem, men nya i20 ser modern ut och den höga taklinjen betyder att innerutrymmena inte offrats för formens skull.
Hoppa in och du möts av en modern, välbygg och snygg interiör, ett klart steg uppåt från gamla Getz. Utrustningsnivån är bra redan från start: ac, fyra högtalare och stereo med CD och MP3, en massa knappar på ratten, "nyckel-lös bil", och elhissade fönster och elektriskt ställbara backspeglar.

Bild 355720

De lyxigare versionerna känns riktigt mysiga med läder på ratt, växelspaksknopp och handbromsspak. Men det finns lite billig plast här och där.


Utrymmena är bra för klassen, man sitter bra både bak och fram med tillräckligt knäutrymme. Bagageutrymmet är även det godkänt.
Bild 355721

Utrymmena är bra för klassen och man sitter bekvämt.

På vägen känns i20 mycket spänstigare än gamla Getz. Den kränger mycket mindre och styrningen är exakt med bra känsla. Nya i20 känns faktiskt väldigt mycket som en tysk bil, vilket inte är så underligt eftersom den utvecklats i just tyskland.
Men jämfört med nya Ford Ka är inte i20 lika underhållande och Hyundaifolket har satsat mer på att bygga en pålitlig och trygg bil än en riktigt sportig busbil. På gränsen understyr det. Men ESP-systemet håller koll så att inget riktigt tokigt händer.

Bild 355722

i20 är på alla sätt bättre än sin föregångare Hyundai Getz.


Tyvärr är inte fjädringskomforten på topp, det är snarare så att just fjädringen är bilens sämsta egenskap. Vibrationer i kupén stör och i låg hastighet är fjädringen för hård.
Bild 355723

KLICKA FÖR ATT LÄSA TESTDATA

Med 1,6-litersdieseln kvalar i20 in som miljöbil och effekten på 115 hk räcker till och blir över.
Men kanske blir bensinmotorn på 1,4 liter och 100 hk storsäljaren, den går mjukt och räcker bra.
De svenska priserna är inte klara ännu men i tyskland vill man ha 11.250 Euro för 1,2-litersversionen, vilket indikerar att prisnivån kan bli hög.
Men Hyundai hävdar att i20 kommer att klara fem stjärnor i Euro NCAP.

Det finns 4 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Hyundai i20: Med smak av Tyskland
    Sune Postat: 2009-03-22 15:45

    Varför skriver ni om denna nu? Bilen visades ju i höstas ffs! Skåpmat eller har ni inga nyheter! <br>
    <b>SVAR: Ja, vi skrev om den i höstas... och vi provkörde den i nummer 1/2009 som prenumeranter av tidningen kunde läsa under julhelgen. Gratisläsningen har fått vänta till nu. OK? /mvh Michael Åhman, chef digitala medier </b>

  • #2 Re: Hyundai i20: Med smak av Tyskland
    Niklas Postat: 2009-03-22 19:58

    Det borde väl vara Fiesta?
    Ka är väl snarare konkurrent till i10?

  • #3 Re: Hyundai i20: Med smak av Tyskland
    Håkan Hjort Postat: 2009-03-23 10:14

    Hejsan!
    Håller inte alls med om att i20 ska ha dålig fjädringskomfort. testkörde bilen för ett par veckor sedan på riktigt dåliga "tvättbrädevägar" (frusen snöslask)inne i Luleå. Tycker fjädringen var både följsam och stabil utan slammer. Vet inte var ni testat bilen men då jag provade den så var det under förhållanden som liknar testbanor som bilfabrikanterna använder sig av, fast denna gång ute på våra vanliga dåliga vägar :-)
    /Håkan

  • #4 Re: Hyundai i20: Med smak av Tyskland
    Markus Postat: 2009-03-23 20:52

    Håkan;
    om fjädringen upplevs som hård eller inte beror kanske på vad man jämför med.
    Du kanske inte kört de komfortvagnar som AMS kört. Eller så tycker ni helt enkelt olika!

    Jag håller fö med om att bilen ska jämföras med fiesta, inte med Ka (Vi bilägare har redan gjort det, och för dem tog i10 hem spelet).

    Men mitt intresse för i20 dog på grund av tjänsten där man kan jämföra bilar på hyundais hemsida. Tjänsten baktalar nämligen konkurrenterna!

Du kan inte längre kommentera. Efter 30 dagar låses kommentarerna på auto motor & sport.

Månadens fråga

  • Om du kunde hyra en klassiker i en vecka, vilken av nedanstående skulle du välja? (Ju tjusigare bil desto mer kostare det, så klart!)

Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    auto motor & sport nyhetsbrev
Trafiktesten