Nyheter

Hyundai i20: Med smak av Tyskland

Hyundai i20 ersätter gamla Getz och är både designad och utvecklad i Europa. Ska det räcka för att Hyundai ska kunna ta upp kampen med Ford Ka och nya VW Polo?

Bild 355719

Hyundai i20 är en klar konkurrent till europeiska småbilar, om det inte varit för den dåliga fjädringskomforten.


Formgivningen kan knappast beskyllas för att vara extrem, men nya i20 ser modern ut och den höga taklinjen betyder att innerutrymmena inte offrats för formens skull.
Hoppa in och du möts av en modern, välbygg och snygg interiör, ett klart steg uppåt från gamla Getz. Utrustningsnivån är bra redan från start: ac, fyra högtalare och stereo med CD och MP3, en massa knappar på ratten, "nyckel-lös bil", och elhissade fönster och elektriskt ställbara backspeglar.

Bild 355720

De lyxigare versionerna känns riktigt mysiga med läder på ratt, växelspaksknopp och handbromsspak. Men det finns lite billig plast här och där.


Utrymmena är bra för klassen, man sitter bra både bak och fram med tillräckligt knäutrymme. Bagageutrymmet är även det godkänt.
Bild 355721

Utrymmena är bra för klassen och man sitter bekvämt.

På vägen känns i20 mycket spänstigare än gamla Getz. Den kränger mycket mindre och styrningen är exakt med bra känsla. Nya i20 känns faktiskt väldigt mycket som en tysk bil, vilket inte är så underligt eftersom den utvecklats i just tyskland.
Men jämfört med nya Ford Ka är inte i20 lika underhållande och Hyundaifolket har satsat mer på att bygga en pålitlig och trygg bil än en riktigt sportig busbil. På gränsen understyr det. Men ESP-systemet håller koll så att inget riktigt tokigt händer.

Bild 355722

i20 är på alla sätt bättre än sin föregångare Hyundai Getz.


Tyvärr är inte fjädringskomforten på topp, det är snarare så att just fjädringen är bilens sämsta egenskap. Vibrationer i kupén stör och i låg hastighet är fjädringen för hård.
Bild 355723

KLICKA FÖR ATT LÄSA TESTDATA

Med 1,6-litersdieseln kvalar i20 in som miljöbil och effekten på 115 hk räcker till och blir över.
Men kanske blir bensinmotorn på 1,4 liter och 100 hk storsäljaren, den går mjukt och räcker bra.
De svenska priserna är inte klara ännu men i tyskland vill man ha 11.250 Euro för 1,2-litersversionen, vilket indikerar att prisnivån kan bli hög.
Men Hyundai hävdar att i20 kommer att klara fem stjärnor i Euro NCAP.