Så tycker ägarna om Volvo XC70
Samma sak i nya kläder. Så skulle man kunna sammanfatta åsikterna om nya XC70 när vi jämför den med föregångaren. Det handlar om komfort, komfort och komfort.
Den på papperet kanske största skillnaden mellan nya och gamla XC70 är att de femcylindriga bensinmotorerna har försvunnit ur programmet.
Att det bara finns en sexcylindrig bensinmotor betyder en klar uppgradering av prestigeambitionerna, något som kanske inte känns helt rätt för den svenska marknaden.
Att mindre än tio procent av de ägare som deltagit i vår undersökning valt bensinmotorn bekräftar väl den saken.
Den gamla D5-dieseln är visserligen stark, flera före detta XC90-ägare berömmer det sätt på vilket den orkar dra den lättare XC70:an, men sofistikerad har den aldrig varit.
Dessutom är den rejält törstig. Relativt många ägare i vår undersökning har tagit klivet från förra generationens XC70 D5 och är i vissa fall rent av förbannade på att den nya bilen drar mer diesel. Mikael Stillman, vars D5 snittar 10 l/100 km, skriver:
"Volvon drar för mycket bränsle för att vara en modern bil. Volvo är därmed inte trovärdiga i miljöfrågorna. Nästa gång blir det en riktig premiumbil istället, typ BMW eller Audi, alternativt något mer prisvärt som Passat eller Mondeo. Volvo har fastnat mellan dessa två segment på marknaden."
Med det har han sammanfattat flera av de åsikter som många ägare har.
Möjligen är XC70 D5 med sin turboladdade maskin och fyrhjulsdrift lite känslig för körsätt, det finns nämligen enstaka undantag bland ägarna som lyckas komma ner i förbrukning. Henrik Östlund som lyckats nå snittförbrukningen 8,0 l/100 km skriver följande:
"Jag blir mer och mer imponerad av bilen. Jag kom från en XC90 och tyckte först att även XC70 drog för mycket, men nu när jag jämfört storlek och även med andra märkens 'riktiga förbrukning', inte enligt körcykeln, är jag mer än nöjd."
Tittar vi på betygen som ägarna satt ser vi också att det just är förbrukningen som är den stora plumpen i protokollet. Nya XC70 får bara 53 i procentbetyg, medan snittet för 2008 års modeller ligger på 65 och föregångaren når hela 67 procent!
Som sagt, hur är det med Volvos trovärdighet i miljöfrågor?
En annan minuspost i protokollet hänger ihop med den om förbrukningen. Det handlar nämligen om motorn som bara når 73 mot snittets 80 och föregångarens 84 i procentbetyg.
Nästa stora minus får nya XC70 för driftsäkerheten. Här är skillnaden mindre som ni kan se i protokollet på nästa sida, men trenden är tydlig; snittbilen och föregångaren är klart bättre.
Tittar vi istället på plussidan hänger det mest ihop med komforten. Stora plus får XC70 för ljudnivå, baksäte och fjädringskomfort. Dessutom gillar man bagageutrymmet och, lite otippat, både säljarna och verkstäderna. Områden där även föregångaren spöar snittet.
Jämför vi istället med konkurrenterna Audi Allroad och Subaru Outback hittar vi intressanta skillnader när det gäller dessa punkter.
Subaru är som väntat i topp när det gäller verkstäderna, 88 procent i betyg får anses vara överlägset. Audin däremot, drar till med hela 89 för säljarna, men låga 66 för verkstäderna. Det gamla VW/Audi-spöket verkar leva än när det gäller verkstäderna.
Just där hittar vi också det enda område där Audi Allroad är sämre än snittet, annars är betygen en ren triumfmarsch för den tyska bilen som är helt överlägsen totalt med 84 i snitt.
Subaru överraskar med att bara nå 74 i totalbetyg, mot gamla XC70 med 71, nya 72 och snittet som ligger på 70.
Subaru tappar likt Volvo mycket på en hög förbrukning och dessutom är man lustigt nog förlorare i ronden utseende, en smaksak som man kanske kan bortse från.
Många XC70-ägare irriteras också av att bilen drabbats av många småfel. Ett flertal tidiga bilar har dessutom varit behäftade med fel från fabrik. Det handlar bland annat om dåligt monterade takrails och även lös stötfångare i ett fall.
Mikael Dahlgren är dock nöjd med sin XC70 D5, trots en del typiskt småtrassel:
"Problemen med bilen inskränker sig till lite skrammel i bakluckan/låset. Dessutom har nyckeln "fastnat" i hållaren och bilen har inte gått att starta - hela elektroniken har låst sig vid ett par tillfällen. I övrigt en kanonbra bil, dock lite tråkig och präktig, samt tyvärr jäkligt törstig!!!"
Ladda ner faktablad om Volvo XC70, se länk nedan.
Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare
-
Ronaldo fyller år – köper Lamborghini Aventador
-
Göransson med tekniska problem – igen
-
FILM: Brabham BT30 på 1.800 meters höjd
-
Svenska Rallyt: Tre nordiska förare i topp!
-
Dyraste Ferrarin någonsin
-
Inget STCC-race i Göteborg
-
Tesla Model X officiell – kommer 2013
-
Audi TT RS Plus – mer av allt!
-
Svenska Rallyt: Sordo i ledning efter dag ett
-
Nissan GT-R utklassar BMW M5
-
SPION: Range Rover får mycket ny teknik
-
Första bilden på Mitsubishi Outlander
-
F1: Rosberg snabbast dag tre
-
Kia gör en ”Mini” med Trackster – liten och tuff
-
Chevrolet Cruze Station Wagon visas i Genéve







#1 Re: Så tycker ägarna om Volvo XC70
Amli Postat: 2009-01-03 09:17
4 rader om det positiva? Snacka om att lägga ALL fokus på det negativa i denna redovisning. Men å andra sidan är bilen inte tysk i denna tidning så... Alltid lika tragiskt/komsikt att läsa här. Man kan summera AMS med att det måste vara den ända tidning som lyckats utse en bil som inte är en miljöbil till Årets miljö bil... Säger allt. BMW motor & sport skulle vara mer passande.
#2 Re: Så tycker ägarna om Volvo XC70
Robert Postat: 2009-01-03 09:19
Vi har två bilar, en BMW 120D och förra generationens V70 AWD D5 Automat. En sak som imponerar stort på mig med Volvon är just den låga förbrukningen. Min fru kör den fram och tillbaka genom centrala Stockholm varje dag och snittet ligger aldrig över 0,74. När vi åker upp till Sälen på sportlovet brukar förbrukningen sjunka till 0,7 trots att vi inte snålkör. BMWn (också automat) ligger på 0,65 och då talar vi om en riktigt liten bil i jämförelse. Dessutom har Volvon riktigt bra med kraft vid omkörningar på 90-vägarna så vi är mycket nöjda.
/robert
#3 Re: Så tycker ägarna om Volvo XC70
Johan Postat: 2009-01-03 11:15
Men säkert en slitvarg om man bor på landet.
#4 Re: Så tycker ägarna om Volvo XC70
k Postat: 2009-01-03 12:38
jag tycker det är underbart att inte alla svenska biltidningar ska hylla volvo, att det ska vara nått "curling barn" som ska beskyddas ifrån alla fel som finns på bilarna. Go AMS!
#5 Re: Så tycker ägarna om Volvo XC70
Rock-Boris Postat: 2009-01-03 13:24
AMS missar aldrig en chans att kasta skit på Volvo och höja Audi till skyarna. Tröttsamt, väldigt tröttsamt...
#6 Re: Så tycker ägarna om Volvo XC70
f0rest Postat: 2009-01-03 13:57
Då min käre Rock-Boris är det dags att du inser sanningen, om att audi faktiskt bygger bättre bilar än volvo.
Tröttnar du på sanningen kan du alltid läsa teknikens värld-
#7 Re: Så tycker ägarna om Volvo XC70
Marcus L Postat: 2009-01-03 14:15
...tragiska människor.
För er som har svårt för att acceptera objektiva analyser rekommenderar jag Robert Collins texter. Han lever i en värld som ingen annan lever i, en värld där Volvo är bättre än sina konkurrenter. För det är väl därför de säljer så bra?
#8 Re: Så tycker ägarna om Volvo XC70
emme Postat: 2009-01-03 14:35
Marcus L , bara för att någon tycker att en Volvo är ett bra köp så är denne helt såld på Volvo eller hur?
Patetiskt löjliga människor lär vi iaf inte bli av med i dagens samhälle den saken är klar
#9 Re: Så tycker ägarna om Volvo XC70
hasse Postat: 2009-01-03 14:41
Volvo är en bra bil som ser förskreckligt ut. Det är enda jag inte tycker om, specielt bakliserna. Har ni sett dem? Tänk på det nästa gång ni ser en bromsar framför er. Förbrukningen är en annan femma, för att bilarna drar som man kör. Kör man mycket i stan eller många korta streckor då är snyttet mycket högre. Det vet de flesta. Men Volvo har mycket kvar upp till Audi, BMW och MB. Placera den i VW, Ford klassen då blir den betre någon gång, kanske.
#10 Re: Så tycker ägarna om Volvo XC70
Rock-Boris Postat: 2009-01-03 15:32
Jag läser Teknikens Värld och det är den enda biltidningen som jag skulle vara beredd att betala för. AMS borde vara en gratistidning (sponsrad av Audi) så mycket gratisreklam som AMS ger Audi.
#11 Re: Så tycker ägarna om Volvo XC70
Opartisk Postat: 2009-01-03 15:46
...att en artikel som handlar om Volvos kunders tyckande blir till en hyllning av Audi.
DET tycker jag är illa.
#12 Re: Så tycker ägarna om Volvo XC70
SKODA DSG Postat: 2009-01-03 15:47
Bara och inse fakta,jämnfört med Audi eller Skoda är Volvo en traktor
#13 Re: Så tycker ägarna om Volvo XC70
Oraklet Postat: 2009-01-03 16:03
Att läsa kommentarerna här känns minst sagt löjligt, det tycks vara ett skyttegravskrig mellan Audifanatiker och de som då måste försvara Volvo. Någorlunda vederhäftiga fakta är dessa att Audi och Volvo har i det närmaste jämförbara verkliga kvalitet, dvs hur ofta något verkligen går sönder i förhållande till förväntad funktion. Audi hade fram till nuvarande A4 och nuvarande V70II, bättre upplevd kvalitet, men tråkigare och murrigare inredning (smaksak dock). Angående bränsleförbrukningen så är Audi och Volvo ungeför lika dåliga, Audis 3-liters diesel är ok, men 2,7 dieseln som i prestanda är jämförbar med D5-an drar klart mer än D5-an om man inte kör Volvon med blyfot. D5-an i kombination med automat är mycket känslig för körstil, den går att köra snålt...men det tar på psyket, fast det känns bra för själen. Detta kommer från en som har båda bilarna inom familjen.
#14 Re: Så tycker ägarna om Volvo XC70
Tysken Postat: 2009-01-03 16:22
Är det inte så att Teknikens Värld är köpta av Volvo o SAAB, AMS är köpta av idag AUDI och i går var det BMW.
Sedan så har nog Toyota betalat en del också eftersom de ofta blir omnämda som mest felfria märke.
Vi Bilägare är säkert sponsrad av övriga märken som har lite mer konsumstuk.
Flera av er måste ha haft en tråkig barndom och blivit lurade på bröstmjölken
#15 Re: Så tycker ägarna om Volvo XC70
Stefan Pettersson Postat: 2009-01-03 17:20
Hej!
Det är en bra artikel där Volvos problem belyses väldigt bra. Man har dåliga diesel motorer (ur bränsle ekonomisk synvinkel) och en politik som ingen kan förstå. Jag är idag ägare till en XC70 -04 som jag i stor är väldigt nöjd med. Jag hade en del planer på att byta till den nya modellen, men Volvos politik gör att man misstat en kund. Som privat person är det väldigt svårt att motivera ett köp av en diesel när CO2 utsläppen är så höga som de är på XC70 D5. Skatten gör att det inte går att räkna hem skillnaden mot att åka bensinare. Men åter till Volvos politik där man utelämnat en tänkbara kundkategori som vill åka billig, totalt sett. Jag tror att de styrande i Volvo är helt bortkopplade från den verklighet som finns utanför styrelse rummet. Återinför 2,5T och se till att bygga bort problem som finns kvar år efter år på deras modeller. Jag tänker då på problemen i framvagnen i första hand som funnits med under många år. Jag har talat med den försäljare som sålt bilarna till mig under många år att det är dags att Volvo tänker till om man vill finnas kvar i fortsättningen. Nu är vi där som jag och många andra varnat för under många år, Volvo säljer inte längre, beroende på dåliga motorer, automat växelådor som är sega och framvagnar som är under all kritik. Byt ut ledningen och sätt in tekniker som styr istället för ekonomer som bara kan räkna på kortsiktiga vinster. Vi Svenskar vill ha Volvo kavr under många år framöver och då behövs det en ny ledning som tänker långsiktigt och ser vinster i att sälja bra produkter, möjligen med lite lägre vinst kortsiktigt, men med en framtid för företaget. Ser vi till Audi som var en dålig produkt under många år men som gjorde det som även Volvo borde göra, höjt kvalitén och nu går mot en ljus framtid.
Mvh Stefan Pettersson
#16 Re: Så tycker ägarna om Volvo XC70
berra Postat: 2009-01-03 17:55
Tja, min XC70 med Haldex stod i princip sammanlagt ett halvår på verkstad. Allt från vibrationer till hjullager och återkommande mindre fel. Bytte bl.a. kardan flertal gånger.
Ibland fick jag tillbaka den med mer fel än vad det var innan verkstadsbesöket.
Så tyvärr Volvo, i mina ögon är ni ett uselt bilmärke. Och ja, S80,n innan den var inte speciellt mycket bättre även om den stod mindre på verkstad. Bägge köpte jag nya.
Efter de katastrofala åren beslöt jag mig för att aldrig mer köra det skitmärket.
#17 Re: Så tycker ägarna om Volvo XC70
Oraklet Postat: 2009-01-03 18:41
Hej Stefan,
din åteförsäljare tycks vara väldigt dåligt påläst. Framvagnen i nya S80N, V70II och in nya XC70 är inte samma som i den gamla XC70 så samma problem som i den bör inte dyka upp. Om det däremot finns andra problem med den nya framvagnen vet jag inte, men än så länge finns det ingen som klagat på den på det svenska Volvoforumet "jagrullar" där alla "fel" väldigt snabbt kommer upp. Angående förbrukningen för 185 hästars D5:an så är det inte motorn det är fel på, den är riktigt snål i V70N, utan det tycks vara kombinationen automat, D5 och den mycket högre vikten för V70II/nya XC70. Köp den med manuell låda och kör bilen miljösmart så får du ner förbrukningen rejält, med 2,5T motorn och den ökade vikten hade förbrukningen blivit alldeles för stor. Angående den ökade vikten så tar jag faktiskt hellre det och överlever en krock med alla idiotiska SUVar som finns. Försök att överleva en krock med en Audi Q7 i en miljöriktigt Toyota Aygo...
#18 Re: Så tycker ägarna om Volvo XC70
Markus Postat: 2009-01-03 19:23
Volvo gör uppenbarligen väldigt komfortabla vagnar.
Att en så här pass stor och tung bil är känslig för hur man kör den är inte heller någon överraskning.
Utseende är en smaksak, så jag håller med om att man kan bortse ifrån den.
Och visst är artikeln väldigt kritisk! Den nya fick ju bättre totalbetyg än den gamla, kanske kunde man la lagt fokus där istället?
Vilken Audimodell jämför man med föresten?
Och en sak till: Om VW-säljarna håller den klass jag träffat på senast jag besökte en VW-handel kan bilarna vara hur bra som helst, är skillnaden mellan Volvo och Audi inte större än vad som anges här lär det bli en Volvo!
#19 Re: Så tycker ägarna om Volvo XC70
Trent Postat: 2009-01-03 19:52
Snälla ni, Audi och Volvo ska inte jämföras med varann!
Audi, BMW och MB är i en klass. Volvo, Passat, Saab, Skoda i en annan.
#20 Re: Så tycker ägarna om Volvo XC70
christoffer Postat: 2009-01-03 20:43
Jag vill bara säga till alla som tror att d5 bara har 185 hästar medans den egentligen har 193 hästar och istället för 400 newtonmeter har den 413 newtonmeter. Det är nästan 200 hästar istället för 185 hästar!!!
Ni ska vara glada över att den har mer kraft än vad volvo säger.
MVH Volvointresserade Christoffer i Gislaved
#21 Re: Så tycker ägarna om Volvo XC70
Lasse Postat: 2009-01-03 21:00
Tyskarna har länge varit överreklamerade. Visst ok. Lite skillnad i nåt reglage osv men vad fan... hallå.
Det försvarar inte prisskillnaderna mot en trygg "risbrännare" typ toyota eller subaru.
Vad som år Fiiint nog kan man diskutera på idols hemsida eller olika gay-siter..
hepp, hepp.....
#22 Re: Så tycker ägarna om Volvo XC70
christoffer Postat: 2009-01-03 21:33
Jag undrar varför folk som tycker att Audi är bättre än Volvo köper Volvo isåfall.
köp Audi från början så slipper ni gnälla på Volvo.
Och om ni nu är tvunga att byta bil köp då för fan ingen dieselbil!!! Och förresten, varför köper storstadsmänniskor suvar och cross countrys??
Själv tycker jag att man kunde ha kvar 940,960 och s/v90 och göra de modernare. För då kunde man iallafall köpa bilar som höll för evigt!!
#23 Re: Så tycker ägarna om Volvo XC70
Henrik Postat: 2009-01-04 12:52
AMS själva säger att vad de skriver påverkar inte läsarna vid val av bil. Detta naiva påstående (läs annan tråd) lägger jag åt sidan. Det AMS gör som är fult är dels att man överlag skriver om negativa saker i sådana här artiklar om det rör Volvo och Saab (kanske något mer märke). Vad gäller Volvo i AMS senaste året har man också varit taskiga genom att slå mot ett av de viktigaste köpskälen folk har för att välja Volvo: utrymmen. Man slår alltid ned på S80 (som inte är trängre bak än V70/XC70) och skriver att benutrymmet är katastrofalt dåligt. Senast en etta (!) i betyg i testet där Suberb ingick. Hela betygsskalan ska uppenbarligen användas om det är en svensk bil och om det är den mindre smickrande delen av betygsskalan. Snälla någon, leta reda på vad AMS gav förra BMW 5-serien i betyg när den levde... Om S80 får 1 i betyg så ska den BMW:n ha minus-5 i betyg. Använde man hela betygsskalan då? Låt mig gissa, den fick en snäll trea. Inte bra, inte dåligt. Så gör många tidningar när det är obekvämt att sätta dåliga betyg. Jämför med lärare som inte vågar ge lästa betyget till en elev...
#24 Re: Så tycker ägarna om Volvo XC70
Trent Postat: 2009-01-04 16:40
Snälla lilla Henrik du kan inte jämföra en Volvo och en BMW. BMW har och kommer alltid att vara överlägsen. Det är ju självklart att BMW får bättre betyg än Volvo!!
#25 Re: Så tycker ägarna om Volvo XC70
Oraklet Postat: 2009-01-04 17:34
Bäste Trent,
bättre vara tyst och hålla inne med sin dumhet än att öppna munnen och undanröja alla tvivel....
#26 Re: Så tycker ägarna om Volvo XC70
undrande Postat: 2009-01-04 18:59
Till redaktionen:
Finns det något speciellt skäl att bilderna inte är i färg?
REDAKTIONEN: Vi har valt att göra så för att begagnat-artiklarna ska avvika utseendemässigt. Det är läsarnas upplevda erfarenheter och betyg som lägger grunden för siffrorna.
#27 Re: Så tycker ägarna om Volvo XC70
Amli Postat: 2009-01-04 19:02
AMS betyg system gynnar körglada bilar. En bil kan i praktiken var hur bra som helst. Är den inte som en sportbil att göra får den dåliga betyg. Kan tyckas lite märkligt då man på sin höjd kör så hårt och sportig kanske 10% av körningen. Resterande 90% är oviktigt tydligen.
Men gällande denna redovisning tycker jag det är ofattbart att dom bara radar upp allt negativa när uppenbarligen 90% av ägarna tycker det är ett bra köp. Med tanke på att Volvo ändå säljer ett gäng XC70 per år kan den inte vara så dålig...
#28 Re: Så tycker ägarna om Volvo XC70
berra Postat: 2009-01-04 19:03
BMW AUDI MERCEDES spelar i en division som ligger betydligt högre än märken som Volvo och Skoda.
Skoda har förövrigt ryckt upp sig rejält och nu gått förbi Volvo. Bara för alla entusiaster av Volvo & Saab att gilla läget.
#29 Re: Så tycker ägarna om Volvo XC70
Henrik Postat: 2009-01-04 19:33
Hej Trent som säger att jag är snäll. Om en BMW har mindre benutrymme än en annan bil är det då överlägsen vad gäller utrymme? Det måste vara det lättaste att avgöra objektivt till skillnad från andra "grenar" såsom kvalitet och körglädje osv. Vilken härlig värld du lever i! Verkligen. I min värld är XC90 en av världens bästa bilar. XC70 är inte heller dålig. Det många uppfattat i artikeln är att fokusen är på det negativa. Jag har nog aldrig läst en artikel i AMS om BMW eller Audi där inte lejonparten av texten varit positiv. Med tanke på att Audi/VW/Skoda/Seat varit sämst på kvalitet i Sverige under ett decennium så är det märkligt att de har ett grundmurat gott rykte. Kom ihåg 900 ÅM 1994 och framåt som på kort tid lade grunden för ett dåligt kvalitetsrykte för Saab på 90-talet (som hänger i sig hos många skeptiker än idag). Hade media i fallet VW/Audi varit lika nitiska och illasinnade hade dessa bilar betraktats som skitbilar idag. Istället har Audi hög status. Audi har många och inflytelserika vänner minsann. (P.S. Även i USA har VW bottenplaceringen.)
#30 Re: Så tycker ägarna om Volvo XC70
Johan Postat: 2009-01-04 20:40
Volvo är väl sönderhypat i Sverige och det är förståeligt att folk köper svenskt ,även om jag hellre kör japanskt..Men kommer SAAB eller Volvo med en bil i golfklassen som är snygg och håller..(och inte premiumdyr) så köper jag direkt..Men XC hit 6 dit jag bor centralt..Var väl nu när snön kom som man känner lite att man skulle vilja ha en högre bil men då köper man väl inte Volvo?
#31 Re: Så tycker ägarna om Volvo XC70
Amli Postat: 2009-01-05 09:13
Jag håller med till 100% att Audi, Mercedes och BMW spelar i en högre division än Volvo. Men att Skoda gör det? Inte en chans. Uppenbarligen har du inte suttit i en Skoda än mindre kört en. Alternativt äger du en Skoda och är helt insnöad på det så du inte kan se verkligheten för vad den är. Bara för att klargöra, du rankar alltså att Skoda Octavia Scout högre än Volvo XC70?
Men jag håller med att Volvo bör hellre jämföras med t ex VW. Typ premium light.
#32 Re: Så tycker ägarna om Volvo XC70
berra Postat: 2009-01-05 11:04
Skoda Octavia Scout står troligen mindre på verkstad än Volvo XC70?
Ja, jag anser att Skoda och Volvo spelar i samma division. Skoda verkar dessutom vara på väg förbi.
Och NEJ, jag har ingen Skoda.
Är inte heller sugen på märket då jag skall beställa en Audi detta året. vilken modell vet jag ej ännu, det får kassan avgöra. Kanske en Audi som är ett eller två år gammal blir förmånligast i dagsläget.
#33 Re: Så tycker ägarna om Volvo XC70
Markus Postat: 2009-01-05 11:15
Audi, BMW och Mercedes spelar INTE i en högre division än övriga bilar, utom under en förutsättning (mer om det nedan).
Audi har haft stora kvalitétsproblem, inte minst med handlarna och är obegripligt snålt utrustade som standard.
De har dessutom VWs handlare (som inte rosar marknaden) och uppfattas av en del (bland annat en släkting till mig) som trånga.
De är bullriga på dålig väg och sportchassiet är stenhårt.
BMW är tveksamma ur säkerhetssynpunkt, både aktivt och passivt. Dessutom är det högst tveksamt hur rymliga de är, en längsställd rak sexa tar rätt mycket plats framtill.
Dessutom har de en egenhet gemensam med Audi: Tillvalen är många (klen standardutrustning) och i obegripliga kombinationer. Det innebär i praktiken att jag som köpare kan välja hur jag vill ha min bil och måste välja till en massa saker jag inte vill ha.
Ett exempel från Audi: Jag vill ha stolsvärme bak men inte läderklädsel. Det går inte och gör att jag antingen måste betala 25 000 kronor för stolsvärmen eller klara mig utan eftersom jag inte vill ha läderklädsel.
DET ÄR INTE PREMIUM. Det är hästhandlarfasoner.
Mercedes är även de tveksam ur säkerhetssynpunkt, är svindyra i inköp, har tveksamma inredningsmaterial i C-klass och problem med elektroniken. Slutligen har de samma utrymmesproblematik som BMW.
Dessa bilar är premium endast under en förutsättning:
Att man gör som BMW mycket riktigt gjort: Man bestämmer vad som är premium med den egna bilen som mall.
Använder man en Trabant som mall kan den också klassas som premium...
Tyvärr har svenska motorjournalister, vad jag sett inklusive Vi Bilägares, snällt gått i fällan.
Sålunda sätter jag inte dessa bilar före Volvo!
MEN
Skoda Fabia II har bättre benutrymme bak än V70 av förra generationen. Det kan inte sägas vara godkänt...
Kan dessutom berätta från några långresor att Fabia har klart bättre utrymme/lårstöd bak än V70.
Octavia har större bagageutrymme än V70.
Så det där att Volvo skulle vara så rymliga... nja, jag vet inte.
Tyvärr finns det anledning att misstänka att tyskarna är ännu sämre: De borde få mycket dåligt betyg för utrymmena!
#34 Re: Så tycker ägarna om Volvo XC70
512M Postat: 2009-01-05 13:10
Såg ett program på ZDF(tysk TV) som visade att Skoda är bättre byggd än motsvarande VW,Audi. Måste kännts pinsamt att erkänna detta. Riktigt som Markus säger att man kan göra "premium" av allting som inte är premium.
Premium skall innefatta bra verklig kvalitet, speciellt under hårdare körning.
Det som tyska biltillverkare är bra på är upplevd kvalitet som ej är att förväxlas med varandra.
#35 Re: Så tycker ägarna om Volvo XC70
Trent Postat: 2009-01-05 13:49
Markus och 512M, är det inte dags att säga adjö till fablernas värld? Maken till svammel var det längesedan jag läste, men jag måste erkänna att det är rätt underhållande.
#36 Re: Så tycker ägarna om Volvo XC70
Joooon Postat: 2009-01-05 14:00
512M svamlar verkligen inte. Skoda är utan tvekan den bäst byggda bilen i hela vw koncernen, dock så lever de ju tyvärr kvar så mycke gammalt i sverige. Folk tror att skoda har stötstångsmotor och går endast varannan dag ännu.
Vet själv av från där man serverar samtliga vag bilar att skoda är dom som har minst problem av dem.
Måste vara få bilar som haft prisutveckling den vägen som skoda haft. Köpte du en ny octavia för 2 år sedan får du nästan mer för den idag.
Sedan har någon varit ut och provkört en octavia en längre stund å lagt allt gamalt åt sidan och sett på bilen med nya ögon.
Om lär du inte fina en enda orsak att köp t.ex en volvo eller saab. Skodan är bättre på allt.
#37 Re: Så tycker ägarna om Volvo XC70
berra Postat: 2009-01-05 15:12
Köparna bestämmer vad som är premium.
Länge sen jag fick ett sån gott skratt som när jag läste Markus kommentar. Verkligen underhållande. Kanske borde läsa den sagan för pojken när han skall lägga sig ikväll. Bättre än fablernas värld och Pippi långstrump.
#38 Re: Så tycker ägarna om Volvo XC70
Küngen Postat: 2009-01-05 17:37
Såg tidigare kommentarer, och inser att det bara finns en sak att säga om författarna.
VW,Skoda,Seat jmfr Volvo,Saab.
Att ens påstå att dessa märken är jämförbara tyder bara på att man inte kan något om moderna bilar, därför skall man inte uttala sig om ämnet, er kunskap är NOLL.
Audi,MB,BMW (inbördesordning) är bättre bilar för föraren än Svenskbilarna, men inte ekonomiskt.
Man köper bil efter sin behov, så att påsta att en bilmodell lastar mer eller dricker mer eller går sönder mer är helt ointressant.
#39 Re: Så tycker ägarna om Volvo XC70
Markus Postat: 2009-01-05 18:30
Jag följer biltester från 3-4 olika motortidningar, pratar bilar med mina släktingar och vänner och lägger till dels egna erfarenhet, dels en del jag kan räkna ut på grund av mitt yrke (Ma/NO)-lärare.
Jag anklagas för att ha noll koll?
Ganska intressant faktiskt.
ALLT, och jag menar ALLT, som stod i min senaste kommentar är kontrollerbara fakta.
Uppgifterna om BMW kommer från BMWs hemsida och tester, huvudsakligen i AMS och Vi Bilägare.
Uppgifterna om Audi kommer från AMS, Aftonbladet, Audis hemsida och direkt från nämnda släkting.
Uppgifterna om Mercedes kommer huvudsakligen från AMS.
Alla dessa tre bilar är utmärkta bilar på torr eller våt asfalt, främst vid motorvägskörning. De klarar sig även bra på mindre (men inte riktigt små) landsvägar.
De har god ljudkomfort på slät asfalt och pigga och alerta motorer. De har även hög upplevd kvalité.
Visst är det viktiga saker.
MEN
Driftsäkerheten är inte så hög som man kan förvänta sig, så väl aktiv som passiv säkerhet är i minst ett fall snarast SÄMRE än medel och egenskaperna på dålig väg (inte minst buller) är bara halvbra.
Är verkligen en bil som är 50-100 000 dyrare än sina konkurrenter och inte har bättre varken driftsäkerhet eller aktiv säkerhet helt överlägsen sina konkurrenter?
JA, om motorvägskörningen och långresorna är mallen.
Om de flesta turerna är under 5 km och säkerhet och trygghet i bilägandet är viktigare än långfärdsegenskaper? Ja då vette tusan...
Och det är så de flesta kör.
#40 Re: Så tycker ägarna om Volvo XC70
512M Postat: 2009-01-05 19:09
Audi, bmw och mercedes har egna bärgarfirmor som även gratis byter ut delar. Det här arbetssättet startade man för fyra år sedan och det har betalts sig i både good-will men framförallt en förhållandevis billig reklam att man skulle vara driftsäkrare än någon annan.
#41 Re: Så tycker ägarna om Volvo XC70
Küngen Postat: 2009-01-05 19:09
Om man har mindre än 5km i dagliga resor borde man vara FÖRBJUDEN enligt lag att äga en bil.
#42 Re: Så tycker ägarna om Volvo XC70
DSG SKODA Postat: 2009-01-05 20:09
Skäm nu för guds skull inte ut Skoda genom jämnförelse mot Volvo.
#43 Re: Så tycker ägarna om Volvo XC70
leif Postat: 2009-01-05 20:26
Om nu Audi och BMW är så bra
varför är 90% av alla TAXI-bilar
Volvo och M-B?
#44 Re: Så tycker ägarna om Volvo XC70
Patrik Postat: 2009-01-06 10:07
Man undrar när man öppnar ams hemsida och det ser ut som man har tryckt fel och hamnat på Audis hemsida med all denna Audi reklam.Startar sedan ett webb-tv test och vad är det för reklamfilm som visas före testen jo Audi.
Kan man vara objektiv i sina tester när tidningen sponsras så tydligt av ett bilmärke?
#45 Re: Så tycker ägarna om Volvo XC70
berra Postat: 2009-01-06 10:17
Jättetrist att bra och fina bilar som bl.a. Audi får uppmärksamhet. Vill ha mer tester på kvalitetsbilen Volvo 740. Det är ju världens bästa bil. Inte Audi som säljer mer trots finanskrisen. Kunderna har fel som väljer Audi istället för fina svenska kvalitetsmärken. Usch vilka dumma kunder det finns.
#46 Re: Så tycker ägarna om Volvo XC70
Patrik Postat: 2009-01-06 11:06
Berra det låter som du är en som glider runt i premiumbilar hela dagarna och har bra blick av vad som är bra och dåligt i bilvärden.
Men är det inte så att Audi MB och BMW ska vara bra mycket bättre en Volvo efter som dom är så mycket dyrare.
Och var är Audis miljöbilar för premium för sådana?
#47 Re: Så tycker ägarna om Volvo XC70
Markus Postat: 2009-01-06 11:11
Över 80% av alla bilresor i Uppsala är under 5 km. Så ser det ut.
Bodde på landet till för ett halvår sedan. Såg åtskilliga som tog bilen in till samhället för att handla eller så.
Sträcka cirka 2 km.
Visst skulle det ligga enorma vinster (inte bara för miljön) om de gjorde annorlunda. Men det är den verkligheten vi har.
Förbud? Nej tack, ett sådant samhälle klarar vi oss utan.
#48 Re: Så tycker ägarna om Volvo XC70
Rock-Boris Postat: 2009-01-06 12:16
Där har du inte helt fel i alla fall: Volvo 740 är en otroligt slitstark bil. Min övertygelse är att om alla bilverkstäder slog igen och om inga nya bilar, service eller reservdelar längre gick att få. Då skulle en Volvo 740/940 eller möjligen någon äldre modell av Toyota vara den sista bilen på jorden som fungerade.
#49 Re: Så tycker ägarna om Volvo XC70
quattron Postat: 2009-01-06 16:25
Snälla 512M, kan du ge mig numret till Audis egen bärgarfirma? Inte för att jag någon gång tror jag kommer att behöva den men man kan ju aldrig veta. Kanske är det Mobilitetsgarantin du menar men det har väl alla bilföretag med lite självaktning. Det nummer jag har enl denna garanti går till Falck och den kan hjälpa till med tex en generatorrem, säkring, slangklämmor, akut påfyllning av olja eller max 5 liter bränsle. Är det detta du menar? Något annat känner iaf inte jag som Audiägare till. Ännu en skröna?? Ang taxibilar borde det väl i så fall vara Toyota till 90% om det enbart handlar om driftsäkerheten men såväl Audi o BMW som Toytota konstrueras nog inte dessa med någon större tanke på att bli en droska. För MB o till viss del Volvo är dock detta mycket viktiga kunder och de har säkert många ess i rockärmen för att locka dessa kunder.
#50 Re: Så tycker ägarna om Volvo XC70
berra Postat: 2009-01-06 16:56
De inser snart faktum när de ser statistiken över sålda bilar och placeringar hos JD Power. Kundernas val avgör och det vet vi ju redan hur det blev
#51 Re: Så tycker ägarna om Volvo XC70
Trent Postat: 2009-01-06 18:45
Ser att även du hämtar insiration från Fablernas värld. Du borde ändra ditt namn till Janne Korp från Fablernas värld, ni verkar ha mycket gemensamt!
#52 Re: Så tycker ägarna om Volvo XC70
512M Postat: 2009-01-07 08:20
Under dom åren jag bodde och jobbade i Muenchen som konstruktör framför allt BMW så hade dom egna assistansbilar som cirkulerade flitigt för att hjälpa nödställda kunder. Detta gällde/gäller även Audi och MB.
#53 Re: Så tycker ägarna om Volvo XC70
rolf Postat: 2009-01-07 10:44
Självklart skulle jag hellre köpa en Skoda Octavia Scout än en XC70 om det var mina pengar. Ännu hellre en Subaru Outback som har en överlägsen konstruktion från grunden.
Volvo, mer överskattad bil finns väl inte? Tung, dyr, törstig, dålig awd (Haldex är inte något mästerverk i sig) och mycket problem.
#54 Re: Så tycker ägarna om Volvo XC70
MP Postat: 2009-01-08 19:44
Kör xc70 D5 -07 med automat, har problem att köra den på över 0,8 l/m, så jag är mkt nöjd!
#55 Re: Så tycker ägarna om Volvo XC70
LS Postat: 2009-02-05 11:26
Bränsleförbrukningen är väl inget problem, min fyraliters V8 drar också en liter milen.Men framkommligheten är väl ett problem om den inte blivit bättre i den nya bilen!http://www.youtube.com/watch?v
yLgYskj-oc
#56 Re: Så tycker ägarna om Volvo XC70
Trent Postat: 2009-02-06 16:05
Verkar som du lever i fablernas värld, och om den nu skulle dra en en liter milen så måste du köra som en kärring!
#57 Re: Så tycker ägarna om Volvo XC70
MrB Postat: 2009-02-11 12:12
Du har inte skrivit något vettigt själv här, bara klagat på folk argument...men du har inga. Tveksam kunskap verkar du ha åxå
.
Samtliga Tyska o Svenska bilar är övervärderade.
Så jag har alltid varit fascinerad att folk köper dom iaf. Kan ju inte vara utseendet...samtliga är fula som stryk..kanske var lite överdrift. Hoppas blir bättre hos BMW nu när Bangle slutar.
Men tillbaks till dig Trent. Kom med några argument som håller men det har du väl inte.
#58 Re: Så tycker ägarna om Volvo XC70
Fredde Postat: 2009-08-28 10:58
De flesta som köper Volvon, gör det för komforten. Enkelheten att kunna lasta enkelt och mycket, njuta av en tyst och mjuk bilresa. Till ett vettigt pris jämfört med de dyrare tyskarna.
De som köper Skoda, vill ha en vettigt prissatt bil, mycket bil för pengarna helt enkelt. Komforten går faktiskt inte att jämföra mot Svensken eller Tyskarna. De drar lite soppa, är vettigt byggda och har en rimlig prislapp.
Köper man en BMW vill man åt komfort och körglädje, komforten är inte densamma som i Volvon men desto roligare att köra. Dessutom räknat som en "premiumbil", därför högt pris.
Köper man en Audi idag, vill man åt märket, i alla fall här i Sverige. I Tyskland är det en "var mans bil". Ungefär som Volvo i Sverige.
Fina bilar, lite sämre komfort, lite roligare att köra, dyrare.
Ford, Saab och några andra lite billigare märken ger mycket bil för pengarna. Ungefär som Skoda. Sämre andrahandsvärde men mycket lull lull med lite olika egenskaper för pengarna.
Jag väljer fortfarande bil med hjärtat,plånboken och hjärnan. Frågar man sig vad man behöver för bil, kan det skilja extremt mycket mellan olika individer.
#59 Re: Så tycker ägarna om Volvo XC70
Taxi 3 Postat: 2009-09-16 21:45
har ett eget taxi åkeri sen 8 år tillbaka å är inne på min tredje volvo, måste säga att detta är den bästa bilen hitills,15000 bekymmers fria mil sen mars 08 dock är jag missnöjd med trä ratten, alldelles för mjuk är helt sönder repad får se vad volvo säger om de. blir nog en likadan vid nästa bilbyte.
Taxi 3
#60 Re: Så tycker ägarna om Volvo XC70
Andy Postat: 2010-05-29 20:56
5000 mil i min XC70. Inga som problem. Grymt nöjd med komforten. Driver support paketet är guld värd.
#61 Re: Så tycker ägarna om Volvo XC70
Henke Postat: 2011-07-05 20:27
Har en xc70 2.5t från 2005. Vanliga fel på xc70:n är bl.a. Framvagns glapp, bytte nyligen styrlederna på min också. Sen bör man testa så att fyrhjulsdriften fungerar, gör den inte de kan det bara vs en splinehylsa som är utsliten, kostar ett par tusen att få fixat. Är det istället vinkelväxeln så blir de jävligt dyrt. Men överlag är det en riktigt bra bil med bra vinterväg egenskaper... Så jag behåller min länge till
#62 Re: Så tycker ägarna om Volvo XC70
H-Man Postat: 2011-07-26 10:39
Har ägt BMW samt Volvo. Frågan om vad som är premium beror helt enkelt på vad man vill ha. Vill du ha en komfort-bil med hög utrustningsnivå samt egenskaper som ska höra till komfortbilar så ska du enligt mig köpa en Volvo. Motsvarande BMW:n kommer vara mycket dyrare, samt så kommer den innehålla BMW's klassiska "sport-touch" (hårdare fjädring, bakhjulsdrift etc etc) vilket är otroligt irriterande (särskilt under vintern). Tro inte att BMW inte har problem, det är jättemånga ägare som klagat på t.ex. X3:an och X5:an i tidigare utförande att de t.e.x. känns för stötiga. Frågan är då vilken normal människa vill köpa en SUV som känns som en sportbil när komfort ska vara fokuset på den sortens bil. Resultatet blev att BMW ändrade detta men åter igen blev priset oerhört dyrt...
Motsatta gäller den som vill ha en bil med sportiga egenskaper, ska låta bli att köpa en volvo. En sportig bil ska enligt mig ha hårdare fjädring samt bakhjulsdrift vilket BMW levererar.
Volvo ska enligt mig satsa på komfort, kraft samt låg förbrukning medans BMW bör satsa på sport, acceleration, låg förbrukning. BMW gör än så länge rätt samt har de ekonomiska resurserna. Volvo däremot leker för mycket med en "ny image". Exempel på detta är nya V60:n eller XC60:n, köper man dieseln så låter motorljudet väldigt mycket för den sortens bil. Motsvarande X3:a från 2010- är tyst som i graven och dessutom lägre förbrukning och hög komfort m.m. Vilken av dem hade ni betalat 450 000 kr för??
#63 Re: Så tycker ägarna om Volvo XC70
Henke Postat: 2011-08-24 21:20
Har en XC70 D5 AWD AUT 2008 med 205 HKR snittar 0,79 gått 22000mil , inte ett fel eller missljud allt i nyskick! Har aldrig haft bättre bil, varje dag är en njutning! Inget slår denna bil!