• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • VW Concept BlueSport -...

VW Concept BlueSport - mittmotor-roadster och miljöbil!

När Volkswagen premiärvisar sitt roadsterkoncept i Detroit har man förenat det bästa från två håll. Mittmotor, lättviktschassi och 180 hk turbodiesel som inte drar mer än 4,3 l/100 km. Det ger ett C02-utsläpp på bara 113 g/km - vilket gör VW Concept BlueSport till både sportbil och miljöbil!

Bild 377109

Enligt projektledaren Thomas Ingenlath har man velat skapa ett utseende på Concept BlueSport som liknar en kraftfull idrottare. Stark, smidig och snabb - men utan några behov av att se aggressiv ut för att demonstrera sin styrka. Design är förstås alltid en fråga om smak, men nog har VW lyckats uppnå sitt mål? KLICKA FÖR STÖRRE


Okej, du vill ha en miljöbil men ändå ha seriöst kul bakom ratten. Rätt få alternativ på marknaden, eller hur? Men Volkswagens senaste konceptbil visar att det finns ljus i tunneln. Vad sägs om mittmotor, roadsterkaross, lättviktschassi, 180 hk turbomotor, 0-100 km/h på 6,6 sekunder och en toppfart på 226 km/h? Allt detta i en bil som ändå inte drar mer än 4,3 l/100 km och släpper ut låga 113 g/km i koldioxid enligt ECE-normen - alltså en miljöklassad bil!
Körupplevelsen borde bli något speciellt med den fyra meter långa bilen som inte väger mer än 1.200 kilo och har ett hjul i varje hörn. VW har förresten inte satt på några lättrullade cykeldäck utan försett bilen med 235/35ZR19-däck fram och 245/35ZR19 bak.
Med låg vikt kan den 2,0 liter stora TDI-motorn upplevas som kraftfull med 180 hk vid 4.200 rpm och framför allt maximalt vridmoment på 350 Nm tillgängligt redan vid 1.750 rpm. Volkswagen påpekar nogsamt i sin pressrelease att en sådan storlek på motorkraften skulle inneburit en betydligt större bensinmotor på omkring 300 hk, med allt vad det innebär i form av högre vikt och törstigare förbrukning.

Bild 377110

Med sin längd på 3,99 meter är Concept BlueSport lång som en Polo, men en decimeter bredare med en bredd på 1,74 meter. Höjden är endast 126 centimeter och axelavståndet på 243 centimeter gör att bilen får ett hjul i varje hörn. KLICKA FÖR STÖRRE


Transmissionen på konceptbilen är givetvis VW:s numera beprövade DSG-låda med dubbelkoppling. De sex växlarna kan arbeta i automatläge eller väljas manuellt via paddlar på ratten. DSG-automatiken hjälper också föraren att uppnå mycket bra förbrukningssiffror. Bränsletanken rymmer 50 liter och körd mot ECE-normen räcker bränslet 115 mil mellan tankstoppen. På tal om praktiska fördelar har Concept BlueSport två bagageutrymme, det bakre rymmer 70 liter och det större fram har volymen 112 liter.
Karossen är gjord i stål med stora andelar höghållfast stål för att öka styrkan i den öppna bilen. Vikt har sparats med luckor i aluminium och en sufflettkonstruktion som bara väger 27 kilo. Förutom låg vikt minskas bränsleförbrukningen med automatisk stop-start-teknik vid stillastående (motorn startar på 0,2 sekunder) och generatorn används för att regenerera laddning till batteriet vid inbromsning.

Bild 377111

Även inredningen kännetecknas av en återhållsam stil. Pekskärmen vid mittkonsollen sköter all information och "underhållning". Antalet knappar är rätt få och de upplysta rattarna upptill styr ljus och klimatanläggning. Även instrumenttavlorna är "rena" och enkla - lite Porsche-stuk, eller hur? KLICKA FÖR STÖRRE


Concept BlueSport togs fram av ett team som leddes av Klaus Bischoff, designchef för Volkswagen, och Thomas Ingenlath, chefen för VW:s designstudio i Potsdam. Det rena, nästan minimalistiska utseendet är förstås ingen tillfällighet och ansluter till det som vi först såg hos konceptbilen Up:
"Designen på Concept BlueSport ska representera den noga avvägda blandningen av teknik och estetik," berättar Klaus Bischoff. "Formen är väldigt ren och är reducerad till det absolut väsentliga med få och enkla linjer. Kraftfullheten kommer främst vid hjulhusen och de markerade luftintagen vid bakhjulen signalerar tydligt att detta är en mittmotorvagn."
Fronten har det nya, horisontella formspråk som vi först såg hos Scirocco och senast hos nya Golf VI. Denna "design-DNA" är utvecklad av Walter de Silva (designchef för VW Group), Flavio Manzoni (chef för "Creative Design Volkswagen AG") samt Klaus Bischoff. Fronten har för övrigt bi-xenon ljus fram och bakljus med lysdioder. De designmässigt allt mera viktiga varselljusen är C-formade och inbyggda i huvudstrålkastarna.
På plats i bilen ser man först den stora bildskärmen i mitten som är tryckkänslig, en "touchscreen" som blir allt mera vanlig för de flesta att hantera då moderna mobiltelefoner manövreras på samma sätt. All information och "underhållning" styrs via pekskärmen och den multifunktionsratt som sitter på mittkonsollen.
Ovanför skärmen sitter tre rattar som sköter klimatanläggningen och när man vill ha det svalare blir belysningen blå, och mera värme ger en rödare belysning. Enkelt att förstå. Lika enkel är sufflettmanövreringen, som sker manuellt och man cabbar ner på några sekunder, enligt VW, som i förbifarten undrar varför man ska krångla till det med en massa hydraulik och elmotorer. Tja, varför det? Ju enklare, desto bättre!

Bild 377112


Bild 377113


Bild 377114


Bild 377115


Bild 377116

Bild 377117

Bild 377118

Bild 377119

Bild 377120

Start/stoppknapp och navigatorskärm i golvkonsolen.


Bild 377121

Det finns 17 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: VW Concept BlueSport - mittmotor-roadster och miljöbil!
    Carl Postat: 2009-01-11 10:25

    Detta ser mycket intressant ut,liten, snål och snygg. Men hur blir det med motorljudet dieselknatter i en cab är inte roligt. Kan VW:s tekniker få till motorljudet så att det låter rått på rätt sätt då ställer jag mig i kö!

  • #2 Re: VW Concept BlueSport - mittmotor-roadster och miljöbil!
    OttoVu Postat: 2009-01-11 10:45

    "Volkswagen påpekar nogsamt i sin pressrelease att en sådan storlek på motorkraften skulle inneburit en betydligt större bensinmotor på omkring 300 hk, med allt vad det innebär i form av högre vikt och törstigare förbrukning."
    Det är något som inte stämmer här. 2-liters TSI-motorn skall väl kunna uppnå samma effekt/vrid utan problem och borde väga betydligt mindre.

  • #3 Re: VW Concept BlueSport - mittmotor-roadster och miljöbil!
    lansen Postat: 2009-01-11 11:04

    nej.. detta är inte en framtida miljöracer. bygger på fossilt bränsle, icke förnyelsebart. snygg design - medioker teknik

  • #4 Re: VW Concept BlueSport - mittmotor-roadster och miljöbil!
    Nicklas Postat: 2009-01-11 11:35

    Bra idé och hyffsat rolig bil. Men HAR inte VW kört fast lite i sitt leksaksbils-formspråk...? Titta bara på inredningen - stånk...

  • #5 Re: VW Concept BlueSport - mittmotor-roadster och miljöbil!
    FredrikS Postat: 2009-01-11 12:10

    Vet inte om det enbart är för mig, men jag kan inte förstora bilderna... Hoppas det går att ordna!
    Helt rätt tänk med bilen, så när som på Diesel. S60 Concept har också 180 hk. och släpper ut 119gCo2/km. Förvisso sämre, men borde vara en tyngre bil.

  • #6 Re: VW Concept BlueSport - mittmotor-roadster och miljöbil!
    Anders Postat: 2009-01-11 12:50

    Ser lovande ut VW, helt rätt med en avskalad spec. Utseendet är kanske lite väl stramt, fast inredningen är helt på topp, så ska det se ut! Frågan är förstås om den alls kommer ut på marknaden och om den i så fall lagt på sig några kilo. VW har ju svikit förr.
    Personligen hade jag gärna sett en ännu mer spartansk bil med manuell låda, varför inte med en boxerdiesel från Subaru?

  • #7 Re: VW Concept BlueSport - mittmotor-roadster och miljöbil!
    lillstefan Postat: 2009-01-11 13:38

    Varför tjatas det om vridmoment. Ja, en diesel ger högre moment och därmed högre effekt på de varvtal man kör med till vardags. Men en diesel har alltid högre utväxling, vilket gör att momentet sänks på vägen till hjulen. Dessutom tycker jag att motorkaraktären inte passar i en sportbil, högvarvig bensinmotor ska det vara där!

  • #8 Re: VW Concept BlueSport - mittmotor-roadster och miljöbil!
    Pelle Postat: 2009-01-11 14:44

    Riktigt, riktigt snygg. Så mycket trevligare än aggressiva Audi. På med ett snyggt kupétak bara!

  • #9 Re: VW Concept BlueSport - mittmotor-roadster och miljöbil!
    outrunner Postat: 2009-01-11 15:25

    Denna bil med den lilla tsi-motorn vore kul...+ 7-växlade DSG.n....lätt snabb o smidig...

  • #10 Re: VW Concept BlueSport - mittmotor-roadster och miljöbil!
    theprophet Postat: 2009-01-11 15:51

    Snälla VW gör det som nu inte gjorde med ecoracer nu då, BYGG den... den ligger ju så rät ti tiden och kommer sälja som smör, jag tar en beg om något år då!! underbar!

  • #11 Re: VW Concept BlueSport - mittmotor-roadster och miljöbil!
    Adam Postat: 2009-01-11 17:08

    Vem kunde trott att det här skulle komma från VW? Den här bilen väcker deinitivt vill-ha-känsla. Men kanske skulle man kunna skippat dieseln mot en turbo-bensinare. Audis 2.0 TFSI är väl ett bra alternativ? Den ska dra (gör inte i verkligheten men) 0,66 l/mil i Audi A4, och visst skulle man kunna komma ner mot 0,43 i den här bilen, även om det bara är på pappret. Den motorn har faktiskt samma vrid som dieseln (som VW påpekade, att en stor bensinare behövs för liknande prestanda, stämmer alltså inte) och definitivt mer eggande karaktär. 211 hk och 350 nm, det kommer att bli ett jäkla drag, och dessutom snålt. Och hur upphetsande är diesel egentligen...

  • #12 Re: VW Concept BlueSport - mittmotor-roadster och miljöbil!
    lotus Postat: 2009-01-11 20:34

    Skriv om vad vi kan köpa NU! AMS skriver spaltkilometer om koncept, Kul? nja. Roligare att veta vad som verkligen finns.
    VW är starkt pågång. Detta kan på sikt bli en utmanare både till TT och Boxster. Sätt på ett tak, VR6:an och Cayman är också hotad. Till halva priset? Får dom det för farbror Porsche... då rasar ju marginalerna, myte kanske ändå håller på att spricka

  • #13 Re: VW Concept BlueSport - mittmotor-roadster och miljöbil!
    Matte Postat: 2009-01-12 09:14

    Lansen - en dieselbil kan ju köras på förnyelsebart bränsle. VW och flera andra tillverkare jobbar ju med att ta fram dieselbaserade syntetiska bränslen som går att tanka även i dagens dieselbilar. Men faktum är ju att ingen i nuläget kan erbjuda tillgång på förnyelsebara bränslen som täcker hela jordens bilpark och då är det väl bättre att satsa på att få ned förbrukningen. Precis som fallet är med den här bilen.

  • #14 Re: VW Concept BlueSport - mittmotor-roadster och miljöbil!
    Roy Postat: 2009-01-12 10:13

    Bygg den!

    Dieselmotorn som princip är helt OK. Kanske borde den kallas högkompmotor, självantändare eller något annat än diesel, för den går ju att använda till så många andra bränslen som påpekats härunder.
    Jag brukar också gnälla en del över konceptbilar, men i vissa fall är de befogade. Här gäller det en typ av bil som VW normalt inte tillverkar, så det är OK att de testar marknadsintresset.

  • #15 Re: VW Concept BlueSport - mittmotor-roadster och miljöbil!
    morty Postat: 2009-01-12 10:42

    Fan läste precis om Volvos nya S60/V60 och sen denna artikeln.
    Inte konstigt att Volvo går på knäna. Känns som det kommer minst en artikel i kvartalet om hur mkt före VW är.
    Låg förbrukning utan att vara skitslöa.
    De enda de egetnligen stod om nya volvon var hur fina linjer den hade...vilken nyhet :P

    Men när VW ska ni börja med vätebilarna som blir den viktigaste bilen genom tiderna?

  • #16 Re: VW Concept BlueSport - mittmotor-roadster och miljöbil!
    Jens Postat: 2009-01-12 12:58

    Skitläcker! VW överträffar sig själva med varje ny modell som presenteras. Designavdelningen har självförtroende, det syns!

    Sen vet jag inte om vätebilarna är något för VW Morty, BMW kan hålla på med sitt tjafs....

  • #17 Re: VW Concept BlueSport - mittmotor-roadster och miljöbil!
    wihlle Postat: 2009-01-16 06:16

    Bygg bilen.
    Se till att priset är i nivå med Miata.
    Och att körglädjen är minst i samma nivå.
    En roadster ska vara kul att köra, man köper inte en sådan med bara hjärnan så som man kan göra med en kombi. Se bara på Smart Roadster, hur mågna sålda blev det innan nedläggningen?