Nyheter

VW Concept BlueSport - mittmotor-roadster och miljöbil!

När Volkswagen premiärvisar sitt roadsterkoncept i Detroit har man förenat det bästa från två håll. Mittmotor, lättviktschassi och 180 hk turbodiesel som inte drar mer än 4,3 l/100 km. Det ger ett C02-utsläpp på bara 113 g/km - vilket gör VW Concept BlueSport till både sportbil och miljöbil!

Bild 377109

Enligt projektledaren Thomas Ingenlath har man velat skapa ett utseende på Concept BlueSport som liknar en kraftfull idrottare. Stark, smidig och snabb - men utan några behov av att se aggressiv ut för att demonstrera sin styrka. Design är förstås alltid en fråga om smak, men nog har VW lyckats uppnå sitt mål? KLICKA FÖR STÖRRE


Okej, du vill ha en miljöbil men ändå ha seriöst kul bakom ratten. Rätt få alternativ på marknaden, eller hur? Men Volkswagens senaste konceptbil visar att det finns ljus i tunneln. Vad sägs om mittmotor, roadsterkaross, lättviktschassi, 180 hk turbomotor, 0-100 km/h på 6,6 sekunder och en toppfart på 226 km/h? Allt detta i en bil som ändå inte drar mer än 4,3 l/100 km och släpper ut låga 113 g/km i koldioxid enligt ECE-normen - alltså en miljöklassad bil!
Körupplevelsen borde bli något speciellt med den fyra meter långa bilen som inte väger mer än 1.200 kilo och har ett hjul i varje hörn. VW har förresten inte satt på några lättrullade cykeldäck utan försett bilen med 235/35ZR19-däck fram och 245/35ZR19 bak.
Med låg vikt kan den 2,0 liter stora TDI-motorn upplevas som kraftfull med 180 hk vid 4.200 rpm och framför allt maximalt vridmoment på 350 Nm tillgängligt redan vid 1.750 rpm. Volkswagen påpekar nogsamt i sin pressrelease att en sådan storlek på motorkraften skulle inneburit en betydligt större bensinmotor på omkring 300 hk, med allt vad det innebär i form av högre vikt och törstigare förbrukning.

Bild 377110

Med sin längd på 3,99 meter är Concept BlueSport lång som en Polo, men en decimeter bredare med en bredd på 1,74 meter. Höjden är endast 126 centimeter och axelavståndet på 243 centimeter gör att bilen får ett hjul i varje hörn. KLICKA FÖR STÖRRE


Transmissionen på konceptbilen är givetvis VW:s numera beprövade DSG-låda med dubbelkoppling. De sex växlarna kan arbeta i automatläge eller väljas manuellt via paddlar på ratten. DSG-automatiken hjälper också föraren att uppnå mycket bra förbrukningssiffror. Bränsletanken rymmer 50 liter och körd mot ECE-normen räcker bränslet 115 mil mellan tankstoppen. På tal om praktiska fördelar har Concept BlueSport två bagageutrymme, det bakre rymmer 70 liter och det större fram har volymen 112 liter.
Karossen är gjord i stål med stora andelar höghållfast stål för att öka styrkan i den öppna bilen. Vikt har sparats med luckor i aluminium och en sufflettkonstruktion som bara väger 27 kilo. Förutom låg vikt minskas bränsleförbrukningen med automatisk stop-start-teknik vid stillastående (motorn startar på 0,2 sekunder) och generatorn används för att regenerera laddning till batteriet vid inbromsning.

Bild 377111

Även inredningen kännetecknas av en återhållsam stil. Pekskärmen vid mittkonsollen sköter all information och "underhållning". Antalet knappar är rätt få och de upplysta rattarna upptill styr ljus och klimatanläggning. Även instrumenttavlorna är "rena" och enkla - lite Porsche-stuk, eller hur? KLICKA FÖR STÖRRE


Concept BlueSport togs fram av ett team som leddes av Klaus Bischoff, designchef för Volkswagen, och Thomas Ingenlath, chefen för VW:s designstudio i Potsdam. Det rena, nästan minimalistiska utseendet är förstås ingen tillfällighet och ansluter till det som vi först såg hos konceptbilen Up:
"Designen på Concept BlueSport ska representera den noga avvägda blandningen av teknik och estetik," berättar Klaus Bischoff. "Formen är väldigt ren och är reducerad till det absolut väsentliga med få och enkla linjer. Kraftfullheten kommer främst vid hjulhusen och de markerade luftintagen vid bakhjulen signalerar tydligt att detta är en mittmotorvagn."
Fronten har det nya, horisontella formspråk som vi först såg hos Scirocco och senast hos nya Golf VI. Denna "design-DNA" är utvecklad av Walter de Silva (designchef för VW Group), Flavio Manzoni (chef för "Creative Design Volkswagen AG") samt Klaus Bischoff. Fronten har för övrigt bi-xenon ljus fram och bakljus med lysdioder. De designmässigt allt mera viktiga varselljusen är C-formade och inbyggda i huvudstrålkastarna.
På plats i bilen ser man först den stora bildskärmen i mitten som är tryckkänslig, en "touchscreen" som blir allt mera vanlig för de flesta att hantera då moderna mobiltelefoner manövreras på samma sätt. All information och "underhållning" styrs via pekskärmen och den multifunktionsratt som sitter på mittkonsollen.
Ovanför skärmen sitter tre rattar som sköter klimatanläggningen och när man vill ha det svalare blir belysningen blå, och mera värme ger en rödare belysning. Enkelt att förstå. Lika enkel är sufflettmanövreringen, som sker manuellt och man cabbar ner på några sekunder, enligt VW, som i förbifarten undrar varför man ska krångla till det med en massa hydraulik och elmotorer. Tja, varför det? Ju enklare, desto bättre!

Bild 377112


Bild 377113


Bild 377114


Bild 377115


Bild 377116

Bild 377117

Bild 377118

Bild 377119

Bild 377120

Start/stoppknapp och navigatorskärm i golvkonsolen.


Bild 377121