• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Chevrolet Volt - snålaste...

Chevrolet Volt - snålaste bilen i världen!

General Motors har kört sin hybridmodell Chevrolet Volt enligt ECE-testnormen. Siffrorna för bränsleförbrukningen är de lägsta någonsin - vad sägs om 1,6 l/100 km och ett koldioxidutsläpp på under 40 g/km?! Trots de rekordlåga siffrorna går Volt 0-100 km/h på nio sekunder och är toppfartsbegränsad till 160 km/h.

Bild 376706

Förbrukningssiffrorna för Chevrolet Volt är sensationellt låga. Sannolikt kan de bli ännu lägre för syskonmodellen Opel Ampera, eftersom den förmodligen får en ännu snålare dieselmotor. KLICKA FÖR STÖRRE


Under ett teknikseminarium i Rüsselsheim redovisar General Motors sina förbrukningssiffror för hybridbilen Chevrolet Volt, den bil som vi nyligen också fick se i ett Opel-utförande med namnet Ampera.
Opel Ampera ska säljas i Europa och är planerad att lanseras ganska snart efter att Volt börjar säljas i USA, sannolikt i mitten av 2011. Ampera vet vi inte så mycket om ännu, eftersom den premiärvisas först om en dryg månad, men den får sannolikt en dieselmotor. Volt har däremot en 1,4-liters bensinfyra som ger 100 hk och den driver aldrig direkt på hjulen utan används enbart för att driva generatorn, som i sin tur laddar batteripaketet på 16 kWh.

Bild 376707

Frank Weber är global utvecklingschef för Volt-projektet och han understryker noga att ECE-siffrorna inte är GM:s eget påhitt: "Vi har mätt enligt norm, och då blir siffrorna så här" berättar Frank Weber. KLICKA FÖR STÖRRE


Eftersom pluginhybrider och elbilar inte använder förbränningsmotor för drivhjulen, eller bara ibland, så har myndigheterna tagit fram en speciell beräkningsmodell som baserar sig på den vanliga körcykeln, ECE R101.
"Den här beräkningsmodell utformades för flera år sedan" berättar Frank Weber som är globala utvecklingschefen för Voltec, den GM-gemensamma tekniken för hybrid- och elfordon.
"Det är alltså inte vi som hittat på reglerna, vi mäter bara efter testnormen," fortsätter Frank Weber.
Förbrukningssiffrorna som Chevrolet Volt kan använda blir smått sensationella: 1,6 l/100 km och ett koldioxidutsläpp på under 40 g/km! Driftkostnaden i praktiken beror på det lokala elpriset men grovt räknat kan det i Sverige handla om 1:50 kr/mil så länge man håller sig inom en körsträcka på sex mil, sedan startar förbränningsmotorn och laddar batteripaketet.

Bild 376708

Volt bygger på samma arkitektur och teknik som Delta II-plattformen, det vill säga nästa generation Opel Astra (med flera). Det innebär att nästa generation Saab 9-3 skulle kunna dela samma teknik. Vad sägs om en "Saab Watt"? KLICKA FÖR STÖRRE


Det 180 kilo tunga batteripaketet består av 220 litiumjonceller, fördelade på fyra lådor som tillsammans bildar ett "T" i mitten av bilen, på samma plats där kardantunneln är. Kapaciteten är 16 kWh men den utnyttjas bara till hälften, eftersom djupurladdningar påverkar livslängden negativt.
Med nuvarande konfiguration kan GM garantera en batterilivslängd på minst tio år eller 24.000 mil. Långtidstester pågår just nu i GM:s testanläggning i Mainz-Kastel, utanför Rüsselsheim, och där ser man positivt på resultaten. De uppsatta målen kommer att nås, och sannolikt överträffas med god marginal.
I nummer 4 av auto motor & sport, som når prenumeranterna med början den 10:e februari (och finns i kiosken några dagar senare) ska vi publicera en utförlig teknisk beskrivning av Volt-tekniken. Missa inte det!

Bild 376709

Chevrolet Volt har visats i seriemässigt skick, se bilden ovan, och några större förändringar väntas inte. Många timmar har ägnats åt att få luftmotståndet lågt. GM är speciellt nöjda över det korta överhänget bak, som är svårt att få till aerodynamiskt (bra "släpp" får man med ett långt överhäng). KLICKA FÖR STÖRRE

Skriv kommentar

Det finns 48 kommentarer

Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Chevrolet Volt - snålaste bilen i världen!
    Perzyfied Postat: 2009-01-28 16:48

    Ja, då lär ingen köpa bil 2009 heller (Volt kommer ju 2010)

  • #2 Re: Chevrolet Volt - snålaste bilen i världen!
    Peter Postat: 2009-01-28 17:03

    Äntligen en riktig miljöbil som är snygg. Lyckas Chevrolet lansera denna bil så har dom en kund kommer stå vid dörren samma dag som det går att beställa bilen. Utlimata pendlar bilen. Grymt!

  • #3 Re: Chevrolet Volt - snålaste bilen i världen!
    outrunner Postat: 2009-01-28 17:06

    Nu väntar vi bara på Maud Olofsson.s motdrag...
    Hur ska vi få in skatteintäkter från den här bilen...den måste straffbeskattas för de som köper den här får ju sååååå mycket lägre kostnader och det är ju orättvist.

  • #4 Re: Chevrolet Volt - snålaste bilen i världen!
    outrunner Postat: 2009-01-28 17:09

    Om man startar denna bli och vill ha full värme(det är vinter ibland)...startar förbränningsmotorn direkt?
    Eller var kommer kupevärmen ifrån?..för det finns väl sådant?

    PÄR BRANDT: Kupévärmen är elektrisk och blir därmed snabbare (behöver inte vänta på att förbränningsmotorn blir varm). Men det stjäl energi, helt visst. Möjligheten finns att även göra en värmeväxlare från kylvattnet från förbränningsmotorn, men det beslutet verkade hänga lite i luften. Att starta förbränningsmotorn enbart för att skapa värme är dock inte önskbart, det blir billigare (och snabbare) med eldrift.

  • #5 Re: Chevrolet Volt - snålaste bilen i världen!
    Andreas Lundgren Postat: 2009-01-28 17:15

    Denna norm måste i såfall tillåta att det är mindre energi lagrad i batterierna när körcykeln avslutas än när den påbörjas. Att verkningsgraden skulle vara 3-4 gånger högre än i andra bilar är inte möjligt med den aktuella tekniken. Så är det.

  • #6 Re: Chevrolet Volt - snålaste bilen i världen!
    Johan Erlandsson Postat: 2009-01-28 17:36

    Ja, Andreas Lundgren, det måste vara så att reglerna inte tar hänsyn till batteriets laddning och därmed heller inte de stora koldioxidutsläpp som den amerikanska kolkraftselen orsakar. Om de nu inte sett till att köpa vindkraftsel. Liter per mil kan väl iofs stämma, men det är ju inte så intressant i en laddhybrid.

  • #7 Re: Chevrolet Volt - snålaste bilen i världen!
    Johan Postat: 2009-01-28 17:42

    Cool bil den där volt..Ampera verkar oxå bli tuff.

  • #8 Re: Chevrolet Volt - snålaste bilen i världen!
    Svante Postat: 2009-01-28 17:45

    Äntligen en hybridvariant som är vackert formgiven och har lite attityd. Mycket läckrare formgiven än den mjäkiga Priusen och LED lamporna bak passar bilen perfekt.

    Denna bil vill jag ha nu!

  • #9 Re: Chevrolet Volt - snålaste bilen i världen!
    MJW Postat: 2009-01-28 18:10

    Det går inte att få ett helt rättvist system. Ska man räkna med hur mycket koldioxid kolkraften genererar kan man ju tycka att man då ska räkna med hur mycket koldioxid som utvinning av olja och framställning av bensin genererar osv.

    Intressant bil dock. Jag tycker den påminner rätt mycket om Prius 3 nu, lite stabbigare, men med en del detaljer som är snyggare.

    Den ser ju tyvärr inte alls lika bra ut som konceptet, men när de kom på att det vore bra om den hade lågt luftmotstånd så blev det Priusformen ändå. Precis som för Honda.

  • #10 Re: Chevrolet Volt - snålaste bilen i världen!
    Mikael Postat: 2009-01-28 18:34

    Nån som vet, ungefär, vad den kommer att kosta?

  • #11 Re: Chevrolet Volt - snålaste bilen i världen!
    Jesse Postat: 2009-01-28 20:17

    Volt kommer nog bli en storsäljare om dessa siffror stämmer. Tekniken är lite likt ett diesellok. De kan förvisso inte drivas endast av batterierna men ändå.

    FRÅGA:
    Jag är ingen ekonom men om vi leker med tanken att snittbilen i Sverige skulle dra ca 2liter/100km. Hur påverkar det vårat lands ekonomi?? Att staten skulle gå miste om en smått otrolig summa pengar står väl helt klart?!

  • #12 Re: Chevrolet Volt - snålaste bilen i världen!
    Klarsyn Postat: 2009-01-28 20:28

    Eftersom det rör sig om en laddhybrid så måste körsträckans längd anges för att ett förbrukningsvärde skall bli relevant. Vid en riktigt kort körsträcka så tas all energi från batteriet, dit det kommit via stickproppen, och bränsleförbrukningen blir 0,0 liter. Är körsträckan längre så tas en viss del av energin från bränslet och bränsleförbrukningen blir högre. Om körsträckan är lång, 50 till 100 mil, så tas den mesta energin från bränslet och förbrukningen blir mycket högre.
    Även en Prius kan se ut att ha bränsleförbrukningen 0,0 liter om batteriet laddades upp på föregående tankning och bilen körs endast en kortare sträcka med endast elmotor (upp till hastigheten 50 km/h).

  • #13 Re: Chevrolet Volt - snålaste bilen i världen!
    A Postat: 2009-01-28 20:35

    Kom precis hem fran LA. Hörde på radio att den skall kosta 40.000 $ i USA. Så 500.000 SEK blir det säkert. Fortfarande intresserad???
    Problemet är vidare att när batterierna är ner åker du på ca 100-150.000 SEK. Fortfarande intresserad?

  • #14 Re: Chevrolet Volt - snålaste bilen i världen!
    Johan (en annan) Postat: 2009-01-28 20:42

    Ursäkta om jag är lite efter men säljs denna bilen nu ? Om inte när börjar den säljas ?
    Tycker att den liknar en concept bil & har sensationellt låg förbrukning / utsläpp.

  • #15 Re: Chevrolet Volt - snålaste bilen i världen!
    Markus J Postat: 2009-01-29 07:37

    Vad tror ni ampera har för förbrukning med dieselmotor..

    När kommer Saabs hybrider? görs det inte massa hybridutvecklingar i Trollhäntan?

    REDAKTIONEN: GM har sagt att man väljer motorer efter den lokala marknaden. Här i Europa är diesel klart snålast, och tillgängligt - till skillnad mot i USA. Läs mer här:
    http://www.automotorsport.se/news/14365/opels-elb
    il-flextreme-blir-tv%C3%A5-seriebyggda-modeller/


    Visst, GM Powertrain Sweden gör mycket av hybridjobbet. Men exakt vad man gör vet vi inte i detalj. Vi vet att man jobbat med styrsystem till hybriderna i Trollhättan.

  • #16 Re: Chevrolet Volt - snålaste bilen i världen!
    jan hansen Postat: 2009-01-29 09:38

    hej Jesse
    angående dit spørgsmål om Svensk økonomi, ville det for hele den vestlige verden være en klar fordel om vi gik over til el-drevne biler. I øjeblikket er Norge storeksportør, DK er selvforsynende og GB har også en forholdsvis stor produktion af olie og gas(dog ikke selvforsynende). Sverige har en meget lille produktion, men er klart afhængig af import af olie. Om bilparken gik over til at køre på olie, ville afhængighededen af olie importeret fra diktaturer i mellemøsten og Rusland falde. Allerede hurtigt ville den faldende efterspørgsel muligvis vise sig i lavere priser på olien, således som vi har set på det seneste pga lavere efterspørgsel pga. dårligere verdensøkonomi og lavere produktion. Når Sveriges / Vestens bilpark går fra Benzin til el/etanol vil vores handelsbalance således blive forbedret markant. Jovist, staten vil få færre penge ind på benzinafgifter, men vil så få nogle penge ind på strømafgifter i stedet for. The big bonus er, at de penge som tidligere gik til dyr olie, bliver nu brugt på vestlig produceret strøm i stedet for, og pengene bliver således i Sverige/vesten og skaber nye Svenske jobs.
    Sådan ser jeg på det i hvert fald.

  • #17 Re: Chevrolet Volt - snålaste bilen i världen!
    Mats Karlsson Postat: 2009-01-29 09:43

    Ok, det här visar juh bara att man inte kan mäta förbrukningen på hybridbilar likadant som man gör med bensin/dieselbilar.

    Det skulle behövas jämförande mätningar med fullt batteri, halvladdat batteri och tomt batteri eller nåt liknande....

  • #18 Re: Chevrolet Volt - snålaste bilen i världen!
    Johan Postat: 2009-01-29 10:02

    om att ha ett stort antal hybrider på vägarna och de kommer de att vara länge än. Nån som tror att volt eller liknande får brett genomslag inom rimlig tid?

  • #19 Re: Chevrolet Volt - snålaste bilen i världen!
    Sputnik Postat: 2009-01-29 10:21

    Har liksom alla andra accepterat att CO2 inte :ar bra f:or mlj:on och t:ankte inte s& mycket mer p& det, tills en bekant inom fordonsindustrin skickade en filmsnutt fr&n amerikansk tv om detta till mej. I filmen h:avdade en erfaren meterolog att CO2 :ar en helt naturlig del av den luft vi andas och inte hade ett dugg med v:axthusefekten att g:ora. Detta fick mej att b:orja fundera p& saken - :ar CO2 farligt - egentligen?? :Ar det n&n som vet n&tt om detta?? Om inte tycker jag att AMS skulle f:ors:oka utreda saken, s& att jag och alla andra kan f& veta vad som g:aller... Att bly och svavel och sotpartiklar :ar farligt kan ju vem som helst fatta, men koldioxid??

    (F:or:ovrigt tyckte jag att Volten s&g ov:antat tr:ott ut sist g&ng jag s&g den - vet inte varf:or. Kanske var det den allm:anna underg&ngsst:amningen p& LA motorshow som smittade av sej... Den stod d:ar i den :ode :oknen av gm-produkter och skrek "Se p& mej!" men ingen verkade bry sej.. m:arkligt..)

  • #20 Re: Chevrolet Volt - snålaste bilen i världen!
    james Postat: 2009-01-29 10:23

    fult att den har likadana dörrhandtag som saab 9-3, men annars verkar det vara en bra bil.

  • #21 Re: Chevrolet Volt - snålaste bilen i världen!
    Fredrik Postat: 2009-01-29 10:23

    Vet ni vad Toyotas och Hondas hybrider drar? Ni skulle bli förvånade. En kollega till mig kör en Honda Civic Hybrid som snittar 0,8 på landsväg...

  • #22 Re: Chevrolet Volt - snålaste bilen i världen!
    jack Postat: 2009-01-29 10:57

    Vi behöver koldioxid i normala mängder inte den mängd vi släpper ut (å har gjort). Koldioxiden är inte farlig utan växthuseffekten är farlig som beror på t ex koldioxid, metan (permafrosten)osv men det beror på oss för vi har släppt ut för mkt koldioxid plus att vi har huggit ner skogar osv!

  • #23 Re: Chevrolet Volt - snålaste bilen i världen!
    Mikael Postat: 2009-01-29 11:40

    Hej Fredrik!

    Min Prius från 2007 snittar 0,52 - 0,54 nu när det är vinter och kallt ute, på sommaren drar den lite mindre 0,48 - 0,52. Vet inte hur din kollega kör, men så hög förbrukning får jag inte ens i Tyskland på autobahn.

  • #24 Re: Chevrolet Volt - snålaste bilen i världen!
    Bengt Postat: 2009-01-29 11:44

    Volt skall ju kunna köra helelektriskt i flera mil.
    Förbrukningen borde var 0,0 på den lorta ECE-cykeln.

  • #25 Re: Chevrolet Volt - snålaste bilen i världen!
    Påläst Postat: 2009-01-29 11:49

    Bengt, läs på ECE-lagstiftningen innan du gör sådana uttalanden. En hybridbil kan inte certas till 0.0 l/mil! Förbrukningssiffran är en viktning av förbrukningen i eldrift(0.0 l/mil) och hybriddrift(? l/mil) som beräknas med hjälp av bilens elektriska körsträcka.

  • #26 Re: Chevrolet Volt - snålaste bilen i världen!
    Roy Postat: 2009-01-29 12:25

    Som en del berört, så kan man undra hur körcykeln ser ut. Väldigt kort kan den ju ändå inte vara, eftersom bilen trots allt har en en uppmätt förbrukning. Som stadsbil borde förbrukningen vara noll (flytande bränsle, alltså). Under landsvägskörning borde förbrukningen snarare ligga lite högre än för en vanlig bil. Även om förbränningsmotorn kan optimeras för ett konstant varvtal och dra betydligt mindre än om den skulle driva bilen, så blir det ändå omvandlingsförluster.
    Stadsdelen i normen är fyra km lång i omväxlande tempo med en snittfart på 19 km/h och följs diekt av landsvägsdelen på sju km med ett snitt på 63 km/h (max 120). Har de följt den, så blir det inte så mycket bensinkörning. Nu sägs ju mätningen endast vara baserad på UN ECE R 101, så den kan ju se annorlunda ut - och bör göra det.
    Vad utsläppen beträffar, så är det inte relevant att dra till med att koledade kraftverk minsann släpper ut en massa skit. El kan framställas på så många olika sätt och har mycket låga fraktförluster (= små utsläpp).

    Lite komplettering om CO2, förenklat:
    Djur tar upp syre och avger koldioxid, växter gör tvärtom. Ett kretslopp, alltså. När man skövlar regnskogar så minskar man upptaget av koldioxid och framför allt minskar man på syreproduktionen. Under förruttnelse avges bland annat koldioxid och metan (vilket nu frigörs från en upptinande tundra). Bränner man fossilt bränsle (olja och naturgas - det senare en dum benämning) så frigörs koldioxid som inte deltar i kretsloppet. Stor eller liten verkan - onödigt är det i alla fall. Och det kommer att ta slut.

    Jan Hansen har bra synpunkter, även om jag antar att statens intäkter ändå skulle minska en hel del om alla bilar skulle dra endast 2 l/100 km.

    En språfråga:
    Fasen vad många särskrivningar! Om ett ord uttalas som ett ord så är det ett ord och ska skrivas som ett ord. I vissa sammanhang kan ett bindestreck vara nödvändigt, men man delar aldrig upp ett ord till flera!

  • #27 Re: Chevrolet Volt - snålaste bilen i världen!
    Magnus Postat: 2009-01-29 12:41

    Jag kör en Lexus GS450h och inte ens den drar 0,8/mil landsväg trots en tjänstevikt på 2000kg och en effekt på 340hk. Tror nog din kollega behöver ändra körstil.

    Det är lite skumt att många människor tror att hybrider skall dra lite oavsett hur de körs. Så är inte fallet vilket de har gemensamt med andra typer av fordon. Prius är inte utvecklad för att köras fort på bana utan att i vanlig trafik ha potentialen att dra lite bränsle. En jämförelse mellan en Prius och en BMW M3 runt bana är därför inte speciellt rättvisande avseende bränsleförbrukning (se s12 Top gear).

  • #28 Re: Chevrolet Volt - snålaste bilen i världen!
    Nicke Postat: 2009-01-29 12:54

    101 finns här: http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs/r10
    1r2e.pdf


    101 är för övrigt en underbar Depechefilm.

  • #29 Re: Chevrolet Volt - snålaste bilen i världen!
    Alexo Postat: 2009-01-29 13:56

    jag hurrar inte förrän jag ser prislappen

  • #30 Re: Chevrolet Volt - snålaste bilen i världen!
    ma Postat: 2009-01-29 14:02

    ECEs norm försöker ge en bild av hur bilen används under t.ex. ett år och är ett viktat medelvärde av två körcykler, en med urladdat batteri och en med fulladdat. Räknar man lite motsvarar siffrorna 5.4 l/100km när batterierna är urladdade. Och CO2 utsläppen för elförbrukningen är inräknad... Däremot borde elförbrukningen anges enligt normen. Kom också ihåg att Volt fortfarande är en hybrid även när batterierna är urladdade, därav den förhållandevis låga siffran 5.4. Blir intressant att följa långprov typ ViB och se hur väl siffrorna motsvaras i verkligheten. Dessutom kommer Volt nog dras med en hel del barnsjukdomar?

  • #31 Re: Chevrolet Volt - snålaste bilen i världen!
    dibb Postat: 2009-01-29 14:09

    skulle vara kul å veta förbrukningen för volt men bara förbränningsmotorn, 5,2L/mil låter rätt mkt...:S

  • #32 Re: Chevrolet Volt - snålaste bilen i världen!
    Chiefen Postat: 2009-01-29 15:37

    skulle dessutom vara kul att se vad den drar i svenska förhållanden. typ kallat och jäkligt ;P
    battrier brukar ju ladda ut väldigt snabbt i kallt klimat.

  • #33 Re: Chevrolet Volt - snålaste bilen i världen!
    Lägerleffe Postat: 2009-01-29 15:48

    Hoppas det inte bara är amerikanskt munväder.
    Om det är sant kommer Anders Borg att klia hårpiskan av sig.

  • #34 Re: Chevrolet Volt - snålaste bilen i världen!
    Jan Andersson Postat: 2009-01-29 16:31

    Snart kommer det en bil som tjänar energi när man kör!
    Dags för Monthy Python och Grönköpings veckoblad att gripa in!

  • #35 Re: Chevrolet Volt - snålaste bilen i världen!
    Johan Postat: 2009-01-29 16:33

    man får inte vara snål om man ska köpa denna kärra för 350tusen eller mer som den lär kosta här.

  • #36 Re: Chevrolet Volt - snålaste bilen i världen!
    Anders Postat: 2009-01-29 17:24

    En säljare på mitt jobb har åkt prius,den snittade 0.72 under ca 10 000mil,men kör man lungt (som en kärring kanske till o med) så går prius snålt,eller väldigt korta turer.
    Toyota iq drar för övrigt mer än bmw 760 i 150kmh,tänk till innan ni handlar,kör man fort så glöm allt med liten motor,dom drar mycket soppa.
    Titta här när prius får stryk av väldigt bränslesnåla bmw M3.
    http://se.youtube.com/watch?v=ydvAQ6Y49vc

  • #37 Re: Chevrolet Volt - snålaste bilen i världen!
    Klirr Postat: 2009-01-29 18:14

    Ni som blir så glada över den här bilen, köp en yaris också för den här kommer att stå mer på verkstan än hos er=) Skräp-kvalitet med all säkerhet

  • #38 Re: Chevrolet Volt - snålaste bilen i världen!
    Jonas Postat: 2009-01-30 08:33

    GM är inte alls dålig i kvaliteten, du kan titta på kvaliteraporterna amerikanska/europeiska undersökningar(förutom Chevrolet/Daewoo).

    Dessutom har Volt testats länge.. tror inte på dålig kvalite, tvärtom.

  • #39 Re: Chevrolet Volt - snålaste bilen i världen!
    McTar Postat: 2009-01-30 08:54

    Du hade väl kunnat valt någon annan av Toyotas modeller (du är väl Toyota fanatiker?)eftersom just Yarisen har blivit återkallad 2ggr de senast månaderna.

  • #40 Re: Chevrolet Volt - snålaste bilen i världen!
    Haze Postat: 2009-01-30 08:59

    Är ngn förvånad att inte ens denna bil faller många av AMS läsarexperter på läppen. Tror inte ens en luftdriven bil skulle tilltala er. Så otroligt trött på negativa svenskar i vintermörkret. Vart kommer ni ifrån?<br>
    <b>SVAR: Sverige, Haze, Sverige. 96 % av ams.se-läsarna kommer från Sverige, äran och hjältarnas land. :-) /mvh Michael Åhman, chef digitala medier</b>

  • #41 Re: Chevrolet Volt - snålaste bilen i världen!
    dan Postat: 2009-01-30 11:57

    "Toyota iq drar för övrigt mer än bmw 760 i 150kmh"
    Vilket vansinnigt argument!!!
    Flytta till månen eller nåt!

  • #42 Re: Chevrolet Volt - snålaste bilen i världen!
    Fredrik Postat: 2009-01-30 12:35

    Vad drar en 450h i dina händer då? I tester har den uppvisat samma förbrukning som X5 och Q7 med 3-liters diesel. Det duger inte. Det är inte framtiden.

  • #43 Re: Chevrolet Volt - snålaste bilen i världen!
    Nils Postat: 2009-01-30 16:42

    Tänk om folk kunde köra en Volt till och från jobbet och låta V70n vila, då pratar vi miljövinster och renare stadskärnor. Elmotorernas linjära vridmoment gör dem även kvicka vid rödljusen så jag ser fram emot denna typ av bil.
    Hoppas att priserna sjunker snabbt i takt med ökande upplagor...

  • #44 Re: Chevrolet Volt - snålaste bilen i världen!
    Markus Postat: 2009-01-30 17:58

    Jag gillar systemet med att ha en förbränningsmotor som inte har kontakt med hjulen, men varför är biltillverkarna så fega med effektuttaget??

    Som jämförelse kan sägas att exempelvis en Yamaha FZ6 eller BMW F650GS (gamla varianten med enstonkan) vid normalkörning drar cirka 4,5 l/100 km.

    Yamahan har liksom Volt 100 hk i motorn...

    Även om bilmotorn kanske bör vara mindre servicekrävande än motorcyklarna bör en motor på runt litern vara fullt rimligt. Speciellt som den slits lite ändå eftersom den går så jämnt och ryckfritt.

    Volts förbrukningssiffror är bra, mycket bra, jag vill bara ge GM en orsak att inte avskeda utvecklingsingenjörerna bara för att Volt finns på marknaden ;)

  • #45 Re: Chevrolet Volt - snålaste bilen i världen!
    Anders Postat: 2009-01-30 21:47

    Flytta till månen själv pajas eller lär dig åtminstone läsa.
    Jag skrev köp vad som passar din gasfot och gav en förklaring på varför man ska göra det,alla kör inte 90 på 120 väg tillex.
    Liten motor är inte alltid mest bränsle ekonomiskt.

  • #46 Re: Chevrolet Volt - snålaste bilen i världen!
    Svante Postat: 2009-01-31 21:18

    Många verkar tro att en stor motor är törstigare i alla lägen men det är så fel det bara kan bli.
    En liten motor som varvas högt för att prestera kan lätt förbränna mer bränsle än en större 6 eller 8 cyl motor som lugnt jobbar på låga varvtal.

    Instämmer med Anders, välj bil (eller rättare sagt motorstorlek) efter dina körförhållanden.

  • #47 Re: Chevrolet Volt - snålaste bilen i världen!
    Jojo Postat: 2009-02-09 08:25

    skulle den dra det dubbla i verkligheten så är jag imponerad ändå !

  • #48 Re: Chevrolet Volt - snålaste bilen i världen!
    Jonas Postat: 2009-02-12 18:21

    Skulle vara intresant att vet hur mycket den drar vid laddning med bensinmotorn.

Möjligheten att kommentera är avstängt. Artikeln är äldre än 30 dagar.

Månadens fråga

  • När fick du blåsa senast - alltså göra ett alkotest i bilen?
Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    Auto motor & sport nyhetsbrev
Annonsbörsen

Annonsbörsen

Annonsera gratis i Annonsbörsen och i auto motor & sport (om du är prenumerant). Eller sök bland över 3.000 bilar. Du kan också sälja eller köpa motorcyklar och båtar.

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter