TEST: Volvo XC60 D5 mot BMW X3 2,0d
Lilla suvklassen mår klart bättre än den stora - och visst vill Volvo vara med där. Nya XC60 lär, enligt Volvo själv, vara riktigt kul att köra. Vi duellerar mot bekanta BMW X3 och väljer dieselmotorerna med 163 respektive 185 hk. Upp till bevis - vem är bäst?
Volvo XC60 är sprillans ny och får ett litet övertag mot "gamlingen" BMW X3. Men tysken knaprar in försprånget och när vi räknar ihop betygspoängen är det så jämnt, så jämnt ... Vem vinner? Testet publicerades i nummer 24-2008 och nu gör vi det tillgängligt även här på sajten.
Nu är Volvo med också! Till skillnad mot de stora suvarna har fortfarande lilla suvklassen vind i seglen. Segmentet knaprar ännu marknadsandelar och att som tillverkare inte ha något att erbjuda här är detsamma som att förlora pengar.
Men nu är alltså Volvo med. Nya XC60 når handlarna lagom till den första snön på backen. Sedan T6 strukits ur det svenska programmet består valmöjligheterna av två dieselmodeller: 2,4D för 352.900 kronor eller D5 för 367.900. Motoreffekten är då 163 respektive 185 hästkrafter.
I broschyren är det tydligt hur Volvo vill att XC60 ska profilera sig gentemot XC90: "Sportighet möter robusthet", "sportkupé", "sportig dynamik". Sådana citat hämtas alltså också från Volvo numera.
Utan att vara testvinnare i klassen är BMW X3 en bra och tuff måttstock, speciellt när det handlar om körupplevelse. Prestandamässigt kommer X3 från ett annat håll, men om vi väljer den svagaste dieseln, xDrive 20d, så motsvarar den Volvos starkaste (för närvarande!) XC60. Priserna skiljer bara 4.900 kronor - till BMW:s fördel.
XC60 har mycket bekväma säten både fram och bak, som vi väntar oss från Volvo. Det känns ungefär som om BMW X5 mötte Volvo XC90. Karaktärerna är bibehållna i lilla klassen: Familjebil - sportbil.
Efter flera dagars körning i stadsmiljöer, på landsvägar och motorvägar står intrycken från de första kilometrarna med XC60 lika fast: Körglädje? Hur menar ni då?
De faktiska siffrorna visar på en jämn match och vem som skulle vinna runt en racerbana är vi inte beredda att uttala oss om. Men så länge vi talar om det som bilen förmedlar till föraren är det en klassisk BMW mot Volvo-match. Det är alltså X3 som står för den direktare, fastare - ja, sportigare körupplevelsen.
Elservostyrningen i BMW förmedlar mer om vägen än elservostyrningen i Volvo. Chassit är fastare och X3 kränger mindre än XC60.
Visst, chassibalansen är något roligare än i storebror XC90, men annars är det faktiskt den bilen man kommer att tänka på vid bytet från BMW X3 till Volvo XC60. Allt blir mjukare, lättare och fluffigare - och det är väl inget fel med det. Karaktärsdragen för märket är intakt.
Vi hade gärna sett en stramare, precisare känsla i XC60:s växelspak även om den inte är svårväxlad. BMW har distinktare lägen.
Den femcylindriga motorn i Volvo lyckas inte avspisa fyran i BMW. Femman kan plågas lägre ner på varvskalan utan att vibrera illa och har bra skjuts när laddtrycket väl har byggts upp från 2.000 varv.
Men BMW-motorn kontrar med mer linjär kraftutveckling ända från botten och betydligt bättre bränsleekonomi, trots att detta inte märks negativt på bilens prestanda. (Sedan förra testet har X3-maskinen uppgraderats från föregångarens 150-hästare till 177 hk.) Däremot känns BMW-motorn fastare förankrad i karossen med tydligare vibrationer som följd.
Volvo XC60 följer den nya skolan med en "kurvig" yttermarkering av bakljusarmaturen, lättare att känna igen i mörkret.
Komforten är ett rent glädjeämne i XC60. Framstolarna är rejält stora och förmodligen klassen bekvämaste. Lägg därtill en körställning av yppersta nivå och du får så mycket storsuvkänsla att du från framsätet knappast saknar exempelvis en XC90.
BMW-stolarna är fastare och har fördelen att hålla kvar sin passagerare i kurvorna bättre. Men körställningen når inte Volvo-nivå på grund av sämre skjutmån på ratten och en av växellådan undanträngd gasfot.
Fjädrings- och ljudkomforten är också bättre i Volvo. Fjädringen blev betydligt bekvämare i X3 i samband med ansiktslyftningen men XC60 flyter fram ännu något mjukare. Och med undantag för en under påfrestning mer högljudd motor upplevde vi också en tystare kupé i Volvo.
Komfortövertaget för Volvo fortsätter i baksätet då dels dynorna är mer inbjudande mjuka (men hala) och dels för att man förstått värdet av en högt placerad sittdyna. Baksätet är för övrigt eluppvärmt som standard - tackar.
Längre personer noterar emellertid det något sämre ben- och i viss mån fotutrymmet i Volvo. Men takhöjdsmässigt är det omvänt. På BMW-vis är sittplatserna i X3 inflyttade från sidorna med generös plats för två som resultat. Mittplatsen blir då lidande och tre samsas därför lättare i Volvo.
Båda två har rejäla bagagutrymmen - även för klassen sett. BMW har lite bättre höjd under insynsskyddet medan Volvo är bredare mellan hjulhusen. Flexibilitetsmässigt har Volvo näsan före BMW. Det bakre ryggstödet är delbart 40/20/40, den främre passagerarstolen kan vikas fram och Volvos ingenjörer har ansträngt sig för att åstadkomma ett slätt golv vid fällning.
Det märks att BMW haft några år på sig att få till kvalitetskänslan i X3. Där är den helgjuten medan material och passform i XC60 är sämre, även utvändigt. Fronten med de stora emblemet ser billig ut på nära håll.
Funktionalitet och säkerhet slarvar inte Volvo med. Tvärtom tar man ledningen i antal säkerhetsartiklar i klassen. Men lika kul att köra som X3 är inte XC60, viket John Argelander (till vänster) försöker demonstrera för Mikael Johnsson.
Förarmiljön är lättjobbad i båda bilarna. Den som kört en Volvo nyligen känner igen samtliga reglage och knappar. Det ser fräscht ut. Men samtidigt: Den som sett fram emot och inväntat sin XC60 kanske kan bli lätt besviken på att en nedflyttad skärm för navigatorn är snudd på vad som hänt. Och blev det bättre? Själva navigatorn har också hängt med ett tag och är inte den mest detaljrika eller lättanvända.
Säkerhetsmässigt är det välmatat i nya XC60. Världsförst är Volvo med "City Safety" som är standardutrustning. I farter upp till 30 km/h söker en laserstråle av området 6-8 meter framför bilen. Är något i vägen förbereds, eller om det behövs, aktiveras bromsarna automatiskt! Systemet skulle enligt Volvo ge lägre försäkringspremier men 128 kronor billigare än X3 i vårt exempel är ju inte mycket att hänga i julgranen?
Volvo inför fri service på XC60. Och med 4 år/12.000 mil är man generösare än BMW (3 år/8.000 mil). Samtidigt är grundpriset väl tilltaget och Volvo blir något dyrare att äga enligt våra kalkyler. Vill du däremot ha lyxigt mycket utrustning vänder pendeln tillbaka till Volvos favör.
Denna jämna match vinns av BMW. Men det hade räckt med en modernare, snålare motor i XC60 för att jämna ut miljöronden och vända på steken ...
Ladda hem hela artikeln som en pdf-fil, KLICKA HÄR
Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare
-
Ronaldo fyller år – köper Lamborghini Aventador
-
Göransson med tekniska problem – igen
-
FILM: Brabham BT30 på 1.800 meters höjd
-
Svenska Rallyt: Tre nordiska förare i topp!
-
Dyraste Ferrarin någonsin
-
Inget STCC-race i Göteborg
-
Tesla Model X officiell – kommer 2013
-
Audi TT RS Plus – mer av allt!
-
Svenska Rallyt: Sordo i ledning efter dag ett
-
Nissan GT-R utklassar BMW M5
-
SPION: Range Rover får mycket ny teknik
-
Första bilden på Mitsubishi Outlander
-
F1: Rosberg snabbast dag tre
-
Kia gör en ”Mini” med Trackster – liten och tuff
-
Chevrolet Cruze Station Wagon visas i Genéve







#1 Re: TEST: Volvo XC60 D5 mot BMW X3 2,0d
wcanka Postat: 2009-01-31 14:54
jag tycker xc60 verkar vara en riktigt bra bil. Men man ska nog välja den nya motorn som kommer om några månader. Och FWD.
I övrigt håller jag med om att inredningen är i tråkigaste laget. Ser ju ut som vilken volvo som helst. Varför så konservativa med inredningen? Visst man ska uppleva den länge, och man vill inte bli trött på en skrikig inredning, men ändå. Varför så gubbtråkigt? Och sen så gör de conceptbilar med superhäftig inredning som aldrig kommer i produktion, varför?
#2 Re: TEST: Volvo XC60 D5 mot BMW X3 2,0d
Diogenes Postat: 2009-01-31 15:05
SUV-fordon är knappast värdiga varken BMW eller Volvo (om vi nu ser Volvo som på det minsta sätt svensk, vilket är ytterst tveksamt). Det är inte 1 på 10 000 av SUV-ägarna som brukar "off road-förmågan"
(som i sig är svag på nästan alla fordon av denna typ). När det gäller den amerikanska marknaden så är ju denna anpassad efter främst kraftigt överviktiga personer (ofta 120-180 kg)vilka ej kommer in i en normal (mindre miljöförstörande) bil. Övervikt är även kopplad till mental ohälsa vilket är viktigt att komma ihåg när man analyserar amerikansk bankkris/bilindustrikris! Akut kognitiv svikt hos en stor del av populationen ger en efterfågeprofil som leder dit vi är nu där svenska skattebetalare har tagits ekonomisk miljardgisslan av Detroit! Även om dessa Dieselvarianter är mycket bättre än andra SUV-produkter får de ändå en väl förtjänad lytesstämpel!
#3 Re: TEST: Volvo XC60 D5 mot BMW X3 2,0d
Robert Postat: 2009-01-31 15:51
Varför jämför ni med den tråkiga gamla X3an? Vem vill ha en sån egentligen? Har en parkerad bredvid mig i garaget och den ser minsann bedrövlig ut. Att den sedan skulle vinna ett test mot XC60, ja det går nog bara här på AMS. Skärpning.
Till kommentaren om inredning.... är det någon som inte jäspar åt den tyska gråa standarden som lagt sig som en dimma över bilindustrin??? Nej, kom in i matchen och kör SVENSKT !!!
#4 Re: TEST: Volvo XC60 D5 mot BMW X3 2,0d
Dalibor Postat: 2009-01-31 16:16
ja det är nog bara här på bmw:s favorit tidning auto motor och sport som bmw x3 kan vinna över xc60. Gillar inga suvar men har kört x3 och undrar var någonstans ni hittade den roliga körkänslan i den bilen. Och fulare får man väl leta efter. XC60 är ju iaf både snygg och bekväm och säker något jag tycker är vikgtigare än körglädje som bmw saknar ändå i denna x3.
#5 Re: TEST: Volvo XC60 D5 mot BMW X3 2,0d
Tysken Postat: 2009-01-31 16:16
Ja, det är rätt synpunkt att det är fel att jämföra XC60 med BMW X3, man skulle tagit Audi Q5 eller MB GLK som också är nya modeller.
X3:an är trots vinst en gammal modell som lever sitt sista år innan ersättaren kommer.
#6 Re: TEST: Volvo XC60 D5 mot BMW X3 2,0d
hasse Postat: 2009-01-31 16:49
om nån tycker att x3 är tråkig att köra då måste man ta med täcket när man är ute och kör en xc60
Volvo har säkerheten på sin sida men den lär aldrig lära sig bygga snåla motorer !
X3 ser ingen vidare ut men egenskaperna är bättre än vilken volvo som helst.
Volvo ??? Äh Det är en Ford med lite inblandning av volvo. Dålig passform haha
Volvo svenskt nä inte längre
#7 Re: TEST: Volvo XC60 D5 mot BMW X3 2,0d
Messerschmitt Postat: 2009-01-31 17:59
Något har båda märkena gemensamt - inga säljare bemödar sig gå ut i bilhallen utan sitter i sin kur och Internet surfar.
#8 Re: TEST: Volvo XC60 D5 mot BMW X3 2,0d
Per_K Postat: 2009-01-31 18:06
Volvon är säkrare, snyggare och snålare. Med marknadens bästa skydd mot whiplashskador samt ett system (City Safety) som minskar risken för kollision med framförvarande fordon är Volvon ett givet val. Nu kan man också beställa en riktigt snål version som drar 0,6 l/mil. Säkrast och snålast alltså.
#9 Re: TEST: Volvo XC60 D5 mot BMW X3 2,0d
kean Postat: 2009-01-31 18:14
jaaa, vad ska man säga, det spelar ingen roll vilken skit bil bmw kommer med, ams är hemma blinda vad gäller tyskarna bmw o audi, mercedes vet de inte vad det är och resten av bilparken ser de som mulor utan svans. enligt min åsikt är volvo en riktigt skitbil, talar utav erfarenhet, men inte fan kan en gammal x3 vinna över volvon, det luktar illa om detta test......hoppas ams inte blir kinkiga nu och stänger av mig för att jag säger min åsikt.....
REDAKTIONEN: Du är så välkommen, Kean! Alltid retar det upp någon. Och storleken på en man bestäms av vilken fiender han har, eller hur?
#10 Re: TEST: Volvo XC60 D5 mot BMW X3 2,0d
Henke Postat: 2009-01-31 18:40
Tja, med AMS var detta väl väntat. Det måste väl ha känts rejält när de tvingades skriva att XC60 har bättre komfort.


Jag gillar "Däremot känns BMW-motorn fastare förankrad i karossen med tydligare vibrationer som följd." Ja, Volvo la bara motorn löst medans BMW skruvar fast sina - är det så man skall tyda denna mening?
Kör 5:a själv, men anser X3 är en ful rackare - både exteriört och interiört.
Sedan kan man bara förundras över AMS körstil. Den bil som inte kan leva upp till AMS kurvtagning (dvs. alla utom BMW...) förlorar alltid. Hur kör egentligen dessa "journalister" dagligen? Man kan bara undra.
"Fronten med de stora emblemet ser billig ut på nära håll."
Kanske sant - men det samma kan sägas om det ultrafula plastskräpet i nosen på 6:an... och det sägs det inget om på AMS...
Nja - man skall nog ta dessa tester med en nypa salt och prova själv och tänka lite själv. AMS skriver ju trots allt för "pojkrummet" - inte för seriösa bilintresserade.
Som sagt - kör 5:a, men någon X3 blir det aldrig. Volvo skall jag fundera på kanske om de köps upp av Toyota...
PS. Snackade med en BMW-säljare. Han hade intressant info ang. deras försäljning i dessa tider - kanske AMS kunde masa sig utanför redaktionen och göra lite riktig (intressant) journalistik. Det är inte så att det saknas uppslag.
#11 Re: TEST: Volvo XC60 D5 mot BMW X3 2,0d
Autoboot Postat: 2009-02-01 10:27
För mig känns Volvon år o mil fräschare än X3, som är en riktigt ful liten bil. Jag tycker bra om BMWs övriga modellprogram, men det här testresultatet är svårsmält. Det som talar emot Volvon är förbrukningen som är på tok för hög.
#12 Re: TEST: Volvo XC60 D5 mot BMW X3 2,0d
Johan Postat: 2009-02-01 15:23
Att BMW X3 vinner över XC60 i detta test är helt jävla sanslöst. Brukar inte svära men det här var verkligen botten AMS. Det känns så tröttsamt, har ni inte fattat att ni tappar X antal tusen läsare och prenumeranter per år, jämfört om ni hade varit objektiva.
REDAKTIONEN: Vi ska naturligtvis lyssna på alla reaktioner och ta till av konstruktiv kritik. Vilka betyg tycker du är felaktiga?
Du har tillgång till hela materialet i den här artikeln, gratis dessutom.
Gillar BMW och styringen och bakhjulsdriften men AMS det här var droppen.
BMW Motor & Sport.
#13 Re: TEST: Volvo XC60 D5 mot BMW X3 2,0d
Vilgot Postat: 2009-02-01 16:20
Tror det är första gången volvo har förlorat en duell i en svensk tidning. Helt otroligt trodde aldrig jag skulle få vara med om det här.
Skönt att det överskattade volvo äntligen får vad de förtjänar.
#14 Re: TEST: Volvo XC60 D5 mot BMW X3 2,0d
Fredrik Postat: 2009-02-01 17:27
Det är väl inte konstigt att bmw alltid vinner test i denna blaska? Auto motor sport är ju en tysk tidning väl? Klart dom måste göra så tyska bilar vinner före alla andra bilar då. är varken volvo eller bmw fan kör audi själv. Men i detta tycke ser både xc60 snyggare ut och med alla de säkerhetssaker den går att få med borde den vinna fästan bmw:s motor och chassie säkert är bättre. men då hade ju antagligen redaktörerna fått extremt med skäll från sina tyska chefer så det vågade dom ju inte. Nä tur man sagt upp sin prenumeration på denna tidningen. Borde döpa om den till bmw tidning eller nått. Bmw är inte världens bästa bilar som ni på redaktionen verkar tro. Lexus är bättre i kvalitet och Audi är bättre i karossbygge, volvo är bättre i säkerhet och komfort, mercedes är bättre i lyx ja som ni ser finns det många kategorier där bmw inte har en chans. Inse fakta och ta inte testerna på så stort allvar av dessa kalle anka gubbar. är du intresserad utav en bil så, åk och testa den istället och se vad du tycker istället för dessa skämt gubbar på redaktionen.
REDAKTIONEN: Tråkigt att du slutat prenumerera. Vill du bilda dig en bättre uppfattning om hur jobbet går till på testavdelningen är du välkommen hit på studiebesök. Skämtgubbarna ställer gärna upp och berättar, men Kalle Anka får du ta med dig själv eftersom han tyvärr inte finns med på lönelistan.
#15 Re: TEST: Volvo XC60 D5 mot BMW X3 2,0d
kean Postat: 2009-02-01 17:41
Till redaktionen: Fårstår inte riktigt vad ni menar med storlek och fiende......

men jag ser att jag inte är ensam om min åsikt, att ni har en så kallad bmw-mania på redaktionen, audi också för den delen, men favvisen är själklart bmw......Snygga till artiklarna lite och skriv mindre om bmw så får ni lite mindre "krängningar" från era läsare.....
PÄR BRANDT: Kean, utan alla dessa olika åsikter om vad man värdesätter hos en bil skulle det inte behövas speciellt många bilmodeller. Så det är väl tur att vi tycker olika ibland?
Däremot är jag övertygad om att vi skulle få minst lika mycket negativa reaktioner, nästan oavsett vad vi skrev - helt enkelt för att det alltid finns en grupp läsare som inte delar den åsikten.
Mer obegripligt är däremot hur man kan ägna sig åt ett så gräsligt självplågeri som det är att läsa våra artiklar. Om jag själv inte litar på en tidning eller en journalist läser jag inte texten, än mindre köper tidningen. Tiden är för knapp och det finns massor av bra litteratur och artiklar som jag ändå inte hinner med, hur gärna jag än vill.
Men du har ju följt oss länge, Kean. Du har kanske någon teori om varför en del utsätter sig för frivilligt självplågeri?
#16 Re: TEST: Volvo XC60 D5 mot BMW X3 2,0d
kean Postat: 2009-02-01 18:17
Fredrik, du läste mina tankar..... Du regera till 100%!!! det du skrev var en riktigt näsben knäckare med Bruce Lee effekt...
men AMS kommer nog inte o ta åt sig officiellt, men näsorna rinner, det ska du veta!!!! snart ropar de på mamma, ursäkta, bmw menar jag, o sen skickar bmw den stora stygga vargen på dig, så säg till om du behöver hjälp så spöar vi lite bmw ass.....
ha det gött...
PÄR BRANDT: Kean, varför BMW så starka negativa känslor? Och så positiva hos andra? Märkligt.
För övrigt är näsan i gott skick ...
#17 Re: TEST: Volvo XC60 D5 mot BMW X3 2,0d
Tysken Postat: 2009-02-01 18:24
Till alla kritiker om som vill att Volvo skall vinna alla tester.
Hade ni lyft blicken och vågat testa annat än Volvo så hade ni upptäckt att en mängd andra märken verkligen är bättre.
BMW är ett bra exempel de har en förmåga att tillverka bilar som attraherar och väcker känslor.
#18 Re: TEST: Volvo XC60 D5 mot BMW X3 2,0d
R.P. Postat: 2009-02-01 18:34
Ett tips. Jämför antalet stjärnor som X3 fick i detta testet med det antalet den fick i testet som finns i sammaställningen (numret som kom ut strax innan jul tror jag).
. För övrigt kom BMW X3 den här gången på delad fjärdeplats, sist i tabellen tillsammans med Mercedes GLK.
Där fick X3 en stjärna mindre än vad XC60 fick i detta testet. Frisering, javisst. Den tyska bilen måste ju helt enkelt vinna.
PÄR BRANDT: Frisering blir svårt att hävda då vi testade fem mellanstora suvar i nr 1-2009. Där fick X3 fyra stjärnor (precis som i det här testet, från hösten 200
Ska vi vara lite allvarliga så kan betygen ändras över tid, ifall konkurrensen hårdnar. Ett betyg är alltså "färskvara".
#19 Re: TEST: Volvo XC60 D5 mot BMW X3 2,0d
kean Postat: 2009-02-01 19:07
tjena Pär , läget?, varför så negativ om bmw?, jo, för att de för så mycket positivt helt oförtjänt för ingenting från er sida. bmw är inte bilarnas bil, ingen tillverkare kan göra den bilen, men ni verkar vara blinda för bmw:s brister i såpass grad att ni får skuldkännslor om bmw inte vinner en "fajt". Jag är inte för någon bil alls...men det finns säkert en o annan bil som vinner en jämförelse med er älsknings bil bmw......det är nått som ni på redaktionen inte vill acceptera... och det är ert problem inte mitt eller annans läsare.....

PÄR BRANDT: Det är alldeles utmärkt, tackar som frågar. Jag håller inte med dig i sak, men det kom väl inte som en överraskning?
"Bilarnas bil" är något du hittar på själv, men frågan kvarstår som jag hoppades att du skulle belysa med din gedigna erfarenhet i ämnet: Varför väcker BMW så kraftfulla negativa känslor?
Vi står för våra tester och diskuterar gärna metod och de subjektiva uppfattningarna. Så något "problem" har vi inte. Tvärtom är det en stor tillgång att ha så många engagerade läsare.
Slutligen kan jag rekommendera dig testet i nr 1-2009 där vi testade fem mellanstora suvar. BMW X3 kom sist på delad fjärdeplats ... Fick vi skuldkänslor? Nää!
#20 Re: TEST: Volvo XC60 D5 mot BMW X3 2,0d
R.P. Postat: 2009-02-01 19:14
AMS

http://www.hitta.se/ViewDetailsPink.aspx?Vkiid=s%
252fhF1B7Y9gNYOaFt4wdF8Q%253d%253d&vad=auto+motor+
sport
BMW
http://www.hitta.se/ViewDetailsPink.aspx?Vkiid=%2
bpPuoozyfvZt3j3t42G%2b1A%253d%253d&vad=bmw&var=solna
Jag uppskattar att det är ca 150 meter mellan BMW Sverige och AMS.
Mycket leveranser av bullar till AMS redaktion efter varje nytt nummer? Det är ju ändå gångavstånd.
PÄR BRANDT: Bullar? Helvete - nu har jag missat något igen!
För vår del får gärna alla generalagenter förlägga sina kontor på Gårdsvägen i Solna. Det skulle göra hämtning och återlämning av testbilar så mycket enklare - och bespara oss massor av tid.
Förresten - när du ändå var inne på kartan, såg du inte att Volvo ligger minst lika nära med sin anläggning?
Och sen vi förklaringen till våra rojalistiska artiklar och intima band med kungafamiljen (säkert mycket mutor där också) - Daniel Westlings nya gym! Läs här: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2599648.
ab
Visst är det kul med logiska förklaringar?
#21 Re: TEST: Volvo XC60 D5 mot BMW X3 2,0d
kean Postat: 2009-02-01 19:32
jobbat R,P... men det är nog inte bullarna, nej, det måste vara sommar/vinter däcken, eller GPS, eller nått åt det hållet, hursomhelst, grymt jobbat...

PÄR BRANDT: Som sagt, jag kan inte fatta hur ni har missat våra band med hovet. Daniel Westlings nya gym ligger bara ett par meter bort ...
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2599648.
ab
#22 Re: TEST: Volvo XC60 D5 mot BMW X3 2,0d
kean Postat: 2009-02-01 19:59
Brant, tjena igen. Läste din text gällande självplågeri, den var bra faktiskt
. Men jag säger inte att ni är dåliga eller inte går att tro på, det finns en j..la massa bra i din tidning, men jag behöver ointe läsa en test där bmw är med i, för jag och många med mig VET att bmw 
v(w)inner!!!! Så jag skulle inte kalla det självplågeri, det är rent nöje o läsa tidningen, bortsett från bmw artiklarna...det känner ni själva också, men skamm den som erkänner det
PÄR BRANDT: Kean, du missade väl inte suvtestet i nr 1-2009. Fem bilar, X3 kom på delad sistaplats. Vad säger det? Att du inte har riktigt, riktigt rätt alltid ...
#23 Re: TEST: Volvo XC60 D5 mot BMW X3 2,0d
Jorma Postat: 2009-02-01 20:24
Kolla in de som kör Volvo XC60. Det är inga barn familjer som Volvo vill utan gråhåriga herrar 55+.
#24 Re: TEST: Volvo XC60 D5 mot BMW X3 2,0d
Simon Postat: 2009-02-01 20:40
Sluta hacka på BMW. Visst X3 är urful men jag hade ändå valt den före XC60. Har provkört Volvo många ggr och dom är riktigt trista och köra. Kvalitén är inte på topp heller. Deesutom är det skitsnacka att BMW alltid vinner i AMS, Audi vinner klart mest. BMW många test i resten av välden med (inte Volvo), det är bara och inse för trista Svensonns att Volvo tyvärr inte är bäst.
#25 Re: TEST: Volvo XC60 D5 mot BMW X3 2,0d
R.P. Postat: 2009-02-01 20:45
Jorma.
Tror inte det du säger stämmer. Jag har sett massor med barnfamiljer med XC60 (senast 2 familjer senast idag då jag handlade på COOP).
Sedan, spelar det någon roll vilka som köper bilarna? XC60 säljer ju långt bättre än vad Volvo har räknat med och i Ghent bygger de XC60 som satan för att hinna med.
#26 Re: TEST: Volvo XC60 D5 mot BMW X3 2,0d
robert s Postat: 2009-02-01 21:47
Det ligger nära tillhands att gissa att även XC60 får Volvos nya dieselmotor. Så löser sig miljötänkandet också (relativt sett iaf).
http://www.automotorsport.se/news/16678/%C3%A4ntl
igen-premi%C3%A4r--volvos-nya-d5-diesel/
/Robert
#27 Re: TEST: Volvo XC60 D5 mot BMW X3 2,0d
R.P. Postat: 2009-02-02 10:10
Ja, den får den nya motorn. Går att beställa nu och bilarna börjar byggas vecka 20.
#28 Re: TEST: Volvo XC60 D5 mot BMW X3 2,0d
Kalle Postat: 2009-02-02 10:50
Synd bara att X3:an är så satans ful...
#29 Re: TEST: Volvo XC60 D5 mot BMW X3 2,0d
bil älskare Postat: 2009-02-02 12:26
ja när man läser alla inlägg så ser man hur omogna läsare kommenterar sig ingen nämnd ingen glömd. men om man går över till testet så så många säger så ser BMW X3 väldigt ful ut den borde ha haft mer X5 former men vi får hoppas att nästa generation är snyggare.
Volvon är snyggare till utsidan men kan någon säg var Volvon är bättre än möjligen mjukare dämpning som gör att den är lite komfortablare.
Motorn som är den nästan viktigare den är överlägsen volvos trots åren på nacken.
chassit är alltid bättre än hos konkurrenterna. sen så får ni läsare inte glömma att BMW är lagd åt de sportiga hållet. jag vill se XC60 hålla jämna fart på autobahn. så kommer nån ..... att säga nu men hur många svenskar kör på autobahn. mitt svar är jag gör de så för min del så van rätt bil. ni får ha de så roligt NI som är så NEGATIVA
#30 Re: TEST: Volvo XC60 D5 mot BMW X3 2,0d
Jens Postat: 2009-02-02 13:08
Det här är ju en gammal artikel, inget nytt....
Sedan är det väl inte så konstigt att man inte ser några barnfamiljer köra runt i en XC60...Volvo är ju så ***** dyra...XC60 är ju t o m dyrare än Q5! (med det är iof bra, Volvo behöver slantarna..)
#31 Re: TEST: Volvo XC60 D5 mot BMW X3 2,0d
Christer W. Postat: 2009-02-02 13:26
När man skall jämföra priser så måste man jämföra bilar med samma utrustning.
Om jag utrustar en Q5 med den utrustningen som jag vill ha så blir den minst 50.000kr dyrare än en XC60 med samma utrustning.
#32 Re: TEST: Volvo XC60 D5 mot BMW X3 2,0d
Anders Postat: 2009-02-02 14:17
Jag förstår inte att det ska vara så svårt att svälja att tyska premiumtillverare gör bättre bilar än t.ex. Volvo, SAAB och Opel. Titta på prislappen, den ger en indikation om att mer krut lagts på vissa bilar. Om detta betyder att de är så mycket bättre får var och en värdera. Att AMS skulle vara partiska eftersom de är "tyska" är naturligtvis bara trams. Skillnaden mellan AMS och Teknikens värld är väl knappast väsensskild?
REDAKTIONEN: Det är vissa skillnader. Våra tester är större, bättre och vackrare. Framför allt bättre ...
#33 Re: TEST: Volvo XC60 D5 mot BMW X3 2,0d
Christer W. Postat: 2009-02-02 14:48
Anders.
Jag håller med dig om att de MB, BMW och Audi är bättre än t.ex Volvo på punkter som körglädje (BMW), design (Audi) etc...
Problemet är att många härinne hela tiden fanatiskt hävdar att "en Volvo V70 kostar ju lika mycket som en BMW 525 Touring".
När jag valde bil sist så läste jag en hel del tester om olika bilar (stora kombi). Jag gjorde dock en egen lista där jag värderade bilarna med en viktfaktor.
Dvs, jag satte 3 på säkerhet. Den bilen som var bäst på det fick 3p, de andra 1p. Körglädje satte jag 1.5p på eftersom jag mest kör i stan eller motorväg och väldigt sällan på slingriga småvägar. Så gjorde jag för alla egenskaper jag kom på (bränsleförbrukning, pris, inredning) etc och summerade.
Ingen är väl så dum att den bara köper ett test i en tidning rakt av utan att göra en egen bedömning/undersökning?
#34 Re: TEST: Volvo XC60 D5 mot BMW X3 2,0d
Anders Postat: 2009-02-02 15:10
Det är så man måste göra: tänka igenom vilka egenskaper man vill prioritera, vilken ekonomisk möjlighet man har att röra sig i samt därefter läsa tester och fakta samt prova själv. Priser i prislistor är ointressanta, det är först när man utrustat bilen med det man behöver alternativt vill ha man ser vad bilen kostar.
#35 Re: TEST: Volvo XC60 D5 mot BMW X3 2,0d
P2W Postat: 2009-02-02 15:36
Om nu BMW:n har hårdare chassisättning och är mer krängningsstabil, borde det då inte göra BMW:n snabbare i körprovet? Verkar snarare som den mjuka Volvon, med fullast, spöar BMW:n runt konerna. Om nu BMW:n är så "sportig", så borde den väl leverera ett betydligt bättre resultat än Volvon. Vad är annars nyttan med den sämre fjädringskomforten? Ska det bara kännas sportigare? Har redaktionen någon förklaring till X3:ans klena resultat?
#36 Re: TEST: Volvo XC60 D5 mot BMW X3 2,0d
Bertil Postat: 2009-02-02 17:41
Det är inte många XC60 man ser, och ser man någon så är det en äldre herre som kör den.
XC60 som skulle bli de belgiska arbetarnas räddning. Tur att de har C30, S40 och V50 att förlita sig på.
#37 Re: TEST: Volvo XC60 D5 mot BMW X3 2,0d
Trent Postat: 2009-02-02 17:43
... är vad AMS betyder. Är det märke som vinner dom flesta tester, och för det mesta med BMW som god tvåa.
Är väl inget konstigt med det, dom gör ju dom bästa bilarna. Volvo, Saab m.fl är inte lika bra, fattar inte att ni orkar hålla på och diskutera det.
#38 Re: TEST: Volvo XC60 D5 mot BMW X3 2,0d
Tomas Postat: 2009-02-02 18:01
Båda dessa bilar kostar med motsvarande utrustning långt mer än min nya SAAB 9.7 Aero. Vad är det förutom "låg" disel förbrukning som är så fantastiskt? De flesta som har bil i dag kör inte "aktivt" speciellt inte SUV segmentet. Man åker runt i lite över hastighetsgränsen och oavsett modell så inbjuder knappast SUVar oavsett märke till riktigt sportåka. Vem F-n tar ut en X3 eller Volvo disel på bana???
Sluta med denna typ av snack i tidning det blir ju bara löjligt. Sportighet kan ni ha på agendan när ni testar den typen av bilar. Och min SAAB kör skiten ur dessa modeller på vanlig väg utan att ens låta ansträngd. Visst till en betydligt högre bränslekostnad men det visste jag redan innan.
#39 Re: TEST: Volvo XC60 D5 mot BMW X3 2,0d
bas Postat: 2009-02-02 18:32
är attraherad av en Volvo.
Har ni sett 2½männ på tv3?
Alan Harper kör, ja just det VOLVO!
Det är just den typen av personer som jag förknippar med VOLVO.
Och eftersom jag inte ser mig som en sådan typ attrarherar volvo mig föga.
Dock har Volvo sina förtjänster. Men inget jag vill ha.
#40 Re: TEST: Volvo XC60 D5 mot BMW X3 2,0d
Christer W. Postat: 2009-02-02 19:04
XC60 säljer ju långt över förväntan, så jag tror inte det blir problem i Gent.
#41 Re: TEST: Volvo XC60 D5 mot BMW X3 2,0d
Berra_O Postat: 2009-02-02 20:53
Göteborgsposten testade dessa två bilar och även där vann BMW. Fantastiskt med tanke på att det är västsveriges största tidning.
Så inte går det att anklaga dem för jäv inte.
#42 Re: TEST: Volvo XC60 D5 mot BMW X3 2,0d
Erik Postat: 2009-02-02 21:57
X3:An kan ha hur mycket bättre chassi som helst men utseendemässigt är den så mycket tråkigare att det aldrig kan väga upp./min åsikt
#43 Re: TEST: Volvo XC60 D5 mot BMW X3 2,0d
P2W Postat: 2009-02-03 09:05
Du har helt rätt, så är det i AMS-redaktionens och deras läsares värld. Förstår inte poängen med att lägga ner tid och pengar på att testa andra märken, när man i förväg har bestämt vilka som är bäst. Läsningen blir ju rätt så förutsägbar.
#44 Re: TEST: Volvo XC60 D5 mot BMW X3 2,0d
JHS Postat: 2009-02-03 09:48
Mycket gnäll om BMW nu.
Peronligen håller jag med om betyden i detta testet. BMW har bättre chassi, bätte motor, bättre kvalitet. Och är Volvo inte lite väl långt ute och cyklar när de ska ha mer betalt för XC60 med stenålders D5, än vad BMW tar för sin nya 20d?
Tycker själv inte om BMW som märke, och X3 kan aldrig beskyllas för att vara vacker, men objektivt är den bättre än XC60.
#45 Re: TEST: Volvo XC60 D5 mot BMW X3 2,0d
Johan Postat: 2009-02-03 14:05
Båda två är fjantiga och onödiga bilar..Köp en vanlig bil eller en riktig jeep inte någon mjäkig crossover..Bara fula trista gubbar som tycker dessa är fina och möjligen deras fruar..Köp en X5 i stället för en x3 eller xc90 ..men varför dessa Kuga tiguan och nu volvos missfoster..Grillen är lite tuff men den kan dom sätta på en C30 i stället.
#46 Re: TEST: Volvo XC60 D5 mot BMW X3 2,0d
Christer W. Postat: 2009-02-03 14:14
X3 2.0d kostar 369.000 i grundpris.
XC60 D5 kostar 367.900 i grundpris.
Lägger man till summumpaketet till Volvon + metallic kostar den 404.800.
Lägger man till läderklädsel (som summumpaketet till XC60 bl.a. innehåller) + metallic till X3 kostar den 404.600.
Summumpaketet innehåller mängder med tillbehör och jag skulle bli förvånad om du ens hamnar under 500.000 för en X3 med samma utrustning.
#47 Re: TEST: Volvo XC60 D5 mot BMW X3 2,0d
Henke Postat: 2009-02-03 15:30
Hehe - många intressanta och roliga inlägg.

Pär, vilken bil äger du själv? Det måste väl vara den bästa bilen enl. dig själv? (Oberoende av detta test.)
Varför finns det inte en lista på hemsidan på de bilar som testarna/AMS-medarbetarna äger själva (OCH aktivt använder, INTE några veteranåk i garaget)?
Collin var märkbart tyst i flera år vilken bil han körde tills han en dag tog bladet från munnen.
PÄR BRANDT: Om du köper tidningen och slår upp avdelningen "Vagnparken" har du en komplett förteckning på alla bilar vi äger. Det är faktiskt, nu när jag tänker på det, en av få avdelningar som vi inte publicerar på nätet på något sätt. Om det bär emot att köpa en tidning kan du ju alltid låna ett exemplar av någon kompis ...
Vi är flera här på redaktionen som kan våndas i månader innan vi bestämmer oss för en bilmodell. Även om man kan mycket om ämnet är det oerhört svårt att välja, kanske just för att den perfekta bilen inte finns.
#48 Re: TEST: Volvo XC60 D5 mot BMW X3 2,0d
Johansson -91 Postat: 2009-02-03 18:00
Varför jämför man en gammal bil mot en ny? När nya X3 kommer så kommer den sopa mattan ännu mer med XC60.
BMW:s motor kommer dra mindre bränsle, ha 30+ ägare istället för Volvo XC60 som har ägare som är 55+ (om ni lyckas se nån XC60 (sällsynta) kolla själva - gråhåriga gubbar).
Jag såg en XC60 bakifrån när det började mörkna, den såg jättefjantig ut med sina krökta lampor och lilla baklucka.
#49 Re: TEST: Volvo XC60 D5 mot BMW X3 2,0d
XC60 T6 Postat: 2009-02-03 19:51
Ni som skriver något om hur sällsynt bilen är och menar på att den är en flopp, hmmm, den började levereras i liten skala i november, lite mer i december och så vidare i januari... dvs i 3 månader så har det levererats bilar. Så självklart är den sällsynt än så länge. Men som en liten överaskning för er så är den på sjätte plats i försäljnings statistiken redan i januari, det måste vara någon form av rekord!
Uppenbarligen så pratar ni utan att ha undersökt några fakta. Kom igen när ni ventilerar fakta, då kanske man kan ta er på allvar.
#50 Re: TEST: Volvo XC60 D5 mot BMW X3 2,0d
emme Postat: 2009-02-04 16:33
Att en tonåring tycker att en xc60 ser fjantig ut bakifrån tror jag nog ingen över 20 bryr sig om
Det hela handlar nog om mognad.
#51 Re: TEST: Volvo XC60 D5 mot BMW X3 2,0d
Johan Postat: 2009-02-04 20:12
Jag tycker Kuga Tiguan och Xc60 är fjantiga bilar ..Fronten är ok den kan dom sätta på en c30..Jag är 33 år och jag tycker Suvar är fjantbilar..Köp en riktig Suv om ni måste sitta högt eller är ute i terrängen..Men jag antar att 90% av dom som hyllar XC60 är i 50+ åldern eller nyrika som tror att det är prestige med en SUV..Det var det för 5-10 år sedan vakna upp så vi slipper se dessa missfoster tur att det är en hybrid på gång iaf så vi slipper alla denna dieselånga som kväver människan.
#52 Re: TEST: Volvo XC60 D5 mot BMW X3 2,0d
Christer W. Postat: 2009-02-04 20:23
Johan. Det skulle vara intressant att veta vilka bilar du inte tycker är fjantiga.
Sedan så köps SUVar långt ifrån bara av folk över 55+ år (även om jag närmar mig de 50. Har dock ingen SUV själv). Du måste ha misstagit de som köper SUVar med de som köper MB, Toyota och Skoda.
#53 Re: TEST: Volvo XC60 D5 mot BMW X3 2,0d
Lulen Postat: 2009-02-05 10:27
Helt rätt Volvo. XC 60 är helskön och bättre bil än vad jag trodde vid provkörning. Bättre baklysen än V70, XC70 samt C30
#54 Re: TEST: Volvo XC60 D5 mot BMW X3 2,0d
LS2GTO Postat: 2009-02-05 10:58
I tidningen Motor senaste nummer vinner XC60 D5 stort över GLK 320CDI och knappt över Q5 3,0 TDI säger väl allt om AMS testresultat tycker jag!
#55 Re: TEST: Volvo XC60 D5 mot BMW X3 2,0d
Johan Postat: 2009-02-05 11:30
Bilar jag gillar
BMW 3 serie
Honda Civic
Honda Accord
Audi A4
Är några exempel iaf
#56 Re: TEST: Volvo XC60 D5 mot BMW X3 2,0d
Berra_O Postat: 2009-02-05 14:06
Säger väl snarare allt om tidningen MOTOR
#57 Re: TEST: Volvo XC60 D5 mot BMW X3 2,0d
Christer W. Postat: 2009-02-05 15:45
Johan. Jag misstänkte att du gillade små sedaner. Alla du listade är bra bilar. Tyvärr är dock denna bilmodell inte i allas smak. Ta t.ex en barnfamilj med 2 barn (inte helt ovanligt) som en bekant till mig. När de skulle köpa ny bil för något år sedan så var de på jakt efter en liten kombi. De provade i princip alla modeller som finns t.ex 3-serie Touring, V50, 9-3 sportkombi, A4 Avant etc etc. Alla var för små för deras smak. Mannen i familjen är till råga på allt över 1.90m så det behövs utrymme fram också. Därför återstod bara stora kombi eller SUV.
Att tycka en bil är fjantig bara för att man inte vill ha en själv är lite barnsligt. Alla bilmodeller har potentiella köpare, från Fiat Multipla till Bugatti Veyron.
Sedan inlägget om tidningen motor. Jag vet inte vilket test man skall lita mest på. AMS (tysk tidning finansiellt till viss del beroende av reklam från till stor del tyska tillverkare) eller Motor (svensk tidning av motormännen, en mig veterligen icke vinstdrivande organisation som jobbar för bl.a. trafiksäkerhet). Jag vet ärligt talat inte, men som jag skrev i ett tidigare inlägg så är det väl ingen som köper en bil enbart utifrån ett test i en tidning, utan gör en egen undersökning och viktar det man själv tycker är viktigt. <br>
<b>SVAR: Om det nu är den här sajten/tidningen du talar om så vill jag bara korrigera: Det är inte en tysk tidning. Däremot använder vi namnet på licens från en tysk tidning. Mvh Michael Åhman </b>
#58 Re: TEST: Volvo XC60 D5 mot BMW X3 2,0d
Grudge Postat: 2009-02-06 14:58
Köp inte Belgiska bilar.
#59 Re: TEST: Volvo XC60 D5 mot BMW X3 2,0d
Johan Postat: 2009-02-06 16:26
En Familj med två barn ska väl inte behöva köpa en stor SUV? När jag var barn åkte vi runt i en Saab 96 det funkade bra och den har bara två dörrar..En bil i Golfklassen räcker och en V50 är mer än nog om man inte förökar sig som kaniner.
#60 Re: TEST: Volvo XC60 D5 mot BMW X3 2,0d
Christer W. Postat: 2009-02-06 18:21
Nej, en familj behöver inte nödvändigtvis köpa en "stor" SUV. Dock så är ju mig veterligen t.ex XC60 inte större än en V70, bara högre.
En V50 tyckte de var för liten, likaså 3-serien, A4 och Avensis. Alla tycker ju inte lika och alla har olika krav på sin bil, t.ex. när det gäller ekonomi, status, storlek etc etc.
Att tycka en bil är "fjantig" tyder på en väldigt liten förståelse för det faktum att alla inte nödvändigtvis tycker likadant om saker och ting. Tur är väl det, för då hade det bara funnits en biltyp på marknaden.
#61 Re: TEST: Volvo XC60 D5 mot BMW X3 2,0d
Johan Postat: 2009-02-06 19:02
Ja det vore tråkigt..Smaken är som baken och jag vet inte ens varför jag gick in på denna tråd..Läste detta test i tidningen för längesedan och det vet jag inte heller varför..hehe ibland vill man bara såga det är väl en mänsklig drift.
#62 Re: TEST: Volvo XC60 D5 mot BMW X3 2,0d
Danne Postat: 2009-02-07 21:47
Vem köper en SUV för "sportiga" körupplevelser som AMS skriver?
#63 Re: TEST: Volvo XC60 D5 mot BMW X3 2,0d
Robban Postat: 2009-02-10 20:25
Ni skriver att xc60 ej är testad av euroncap. Vad jag vet så är den iallafall testad sen november. Vad jag tycker är att x3an får för högt betyg i säkerhet när den får 4 i euroncap när nästan var bil får 5, de e ju riktigt dåligt. Sen har xc60 pre-safe som inte x3an har.
REDAKTIONEN: Hej, Robban. Du berör en viktig sak som vi diskuterat och det är hur vi ska förhålla oss till "gamla" artiklar. Sedan den här artikeln skrevs har XC60 naturligtvis testats, men betygen och bedömningen utgick från den situation som var då (= inte testad). Som du förstår skulle det bli ett enormt arbete för oss att hela tiden uppdatera alla gamla tester för att de skulle vara aktuella mot den nuvarande situationen.
Vårt tips till dej är att alltid titta på NÄR testet gjordes. Leta efter det färskaste testet, vilket du förstås får automatiskt som prenumerant eller frekvent lösnummerköpare. Helst vill vi att du ska prenumerera ...