Koenigsegg Quant: Elbilen

NU MED WEBB-TV! Nya Quant är en fyrsitsig, eldriven bil med två elmotorer på totalt 512 hk, räcker för 0-100 på 5,2 sek.

Bild 355304

Värlens mest avancerade elbil visas just nu av Koenigsegg på Genèvesalongen. Den laddas av solceller i karossen och ger minst 50 mils räckvidd.


Bild 355305
Klicka här för att se Koenigsegg Quant i vår webb-tv!

Quant är ett samarbete mellan svenska supersportbilstillverkaren Koenigsegg och tyska solenergispecialisten NLV Solar AG. Bilen står som fullskalemodell i Genève och de båda företagen håller för närvarande på och utvecklar körbara prototyper.

Bild 355306

Quant står utställd på Geneve-salongen och fick sin publika premiär en dag tidigare än planerat. KLICKA FÖR STÖRRE


Det handlar om revolutionerande elbilsteknik som ger Quant en räckvidd på upp till 500 kilometer samtidigt som den ska kunna snabbladdas på bara 20 minuter.
Bild 355307

Quant by Koenigsegg finns än så länge bara som fullskalemodell, men körbara prototyper är under utveckling.


Koenigsegg svarar för konstruktionen och designen av bilen medan NLV Solar AG bidrar med hela strömlagringssystemet. Det bygger på en helt ny batteriteknik och en unik typ av tunnfilms-solceller som läggs som ett lackskikt över hela karossen och ständigt bidrar till batteriladdningen så länge det inte är mörkt ute.

Bild 355308

Bakhjulen har inga bromsar, mer än den bromskraft som elmotorerna "vänder" till att bli en generator. Frambromsarna har också regenerering av bromskraften, men där finns dessutom konventionella skrivbromsar. KLICKA FÖR STÖRRE


Batteriet fylls också på så fort bilen frirullar eller bromsas genom generatorer kopplade till alla fyra hjulen. Pressinformationen säger att räckvidden med fulladdat batteri är upp till 50 mil, men den sträckan kan förlängas avsevärt om man kör i strålande solsken.
Bild 355309

Quant är 488 cm lång och 133 hög. Drivsystemet tar minimal plats, och med axelavståndet 310 cm är det gott om plats för fyra personer ombord.


Hur långt man teoretiskt kan köra i soliga trakter får vi inte veta. En annan fråga som inte besvarats är när den unika solbilen kan bli verklighet. Projektet inleddes så sent som förra året, och hittills bilen som nu visas är alltså bara en fullskalemodell som visar designen utifrån. Interiören visas bara som datorillustrationer, och hur drivlinan ser ut under skalet får vi inte veta något om än.
Bild 355310

Ing problem att kliva ombord. Här bjuds hög komfort för fyra personer, med skjutbara och lutningsbara stolar även baktill. Batterierna ligger i den kraftigt tilltagna mitt-tunneln.


De data som uppges är dock imponerande för NLV Quant - by Koenigsegg:
# Bilen är fyrstisig och har två måsvingedörrar.
# Chassit är byggt av kolfiber och karossen av aluminium och kofiber.
# Karossen är 488 cm lång, 202 cm bred (inkl speglar) och 133 cm hög. Axelavstånd 310 cm.
# Lättrullande däck från Michelin: fram 245/35-22, bak 265/35-22.
# Vikt körklar: 1.780 kg.
# Batteri och elstyrningssystem väger 450 kg, motorerna tillsammans 140 kg.
# En elmotor driver vardera bakhjulet via planetväxel.
# Total effekt 512 hästkrafter, max vridmoment 715 Nm.
# Acc 0-100 km/h: 5,2 sekunder, toppfart 275 km/h.
# Räckvidd med fullt batteri: 500 km.
# Snabbladdning på 20 minuter, batteriet tål obegränsat antal laddningar.
# Karossen är täckt med tunnfilms-solceller som ständigt laddar batteriet.
# ABS, ESP och sex krockkuddar ingår.
# Baksätena är skjutbara och inställbara.
# Klimatsystem med tre temperaturzoner.
# Strålkastare och bakljus med LED-teknik.

Om priset säger Koenigsegg bara TBD: to be determined - ännu inte bestämt.

Bild 355311

Bild 355312

Interiören i Quant finns än så länge bara som datorskiss. Men klart är att förarplatsen blir minimalistisk. Bildskärmar på främre ryggstöden ingår i stnadardutrustningen.

Skriv kommentar

Det finns 28 kommentarer

Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Koenigsegg Quant: Elbilen
    Alexo Postat: 2009-03-03 15:12

    1700 kg och efter 20 min laddning kan du köra 500km?? Ska vi tro på det?

  • #2 Re: Koenigsegg Quant: Elbilen
    Jurij Postat: 2009-03-03 15:32

    nu är det ju bara en konceptidé helt utan verklig förankring (än så länge). Vem som helst skulle kunna göra en exteriör modell av en bil och påstå en massa om vad som finns under skalet. Eller säga saker som "Bildskärmar på främre ryggstöden ingår i standardutrustningen."

    Kort sagt ett ganska ointressant fantasireportage. Science fiction är ju trots allt bara fiction.

  • #3 Re: Koenigsegg Quant: Elbilen
    pellepet Postat: 2009-03-03 15:33

    Hur fan kan batterierna tåla ett obegränsat antal laddningar? Vad är det för typ av batterier?

  • #4 Re: Koenigsegg Quant: Elbilen
    Jens Postat: 2009-03-03 15:59

    Håller inte med om att bilen skulle sakna förankring i verkligheten. Nano-batterierna har faktiskt lämnat forskningsstadiet och går nu att använda i riktiga produkter. Se t.ex. vad www.altairnano.com har åstadkommit. Dessa batterier har de egenskaper som Koenigsegg talar om. De är däremot än så länge väldigt dyra så bilen lär knappast bli överkomlig i pris för medel-svensson.
    Det jag ställer mig lätt tveksam till är hur stor nytta sol-cellerna egentligen gör om syftet är att ladda/driva bilen. Effekten på dem lär inte räcka långt.

  • #5 Re: Koenigsegg Quant: Elbilen
    Markus Postat: 2009-03-03 16:00

    Det är ett väldigt fascinerande projekt.

    För en gångs skull tror jag att jag sväljer fälgstorleken.

    Däremot är räckvidden för bra för att vara sant och det där med "obegränsat" antal laddningar är naturligtvis bara nys!
    Naturligtvis finns det en begränsning. Men den är jäkligt hög, det är väl det de tänker på.

  • #6 Re: Koenigsegg Quant: Elbilen
    Henrik Postat: 2009-03-03 16:12

    Fin idé men den kommer aldrig att tillverkas.

  • #7 Re: Koenigsegg Quant: Elbilen
    bas Postat: 2009-03-03 17:05

    Var det inte samma sak som sades om Koenigesegg CC8R oxå?

    Frågan är inte om, utan snarare när den kommer.
    Världen snurrar fortare nu än för 5 år sedan.


    http://jmm.aaa.net.au/articles/7344.htm

  • #8 Re: Koenigsegg Quant: Elbilen
    Fredrik Postat: 2009-03-03 17:09

    Ja de är ju kul att de är ett svenskt bil företag som är först med den nya solcells tekniken som man lägger på som färg.
    Undra hur lång tid de kan ta innan de går i produktion och andra bil tillverkare hänger på den nya typen av solceller.

  • #9 Re: Koenigsegg Quant: Elbilen
    Jan Andersson Postat: 2009-03-03 17:47

    Solceller måsta ha blivit sensationellt mycket bättre på 25 år. Om man då täckte biltaket med solceller räckte effekten för att driva torkarna - när solen sken.

  • #10 Re: Koenigsegg Quant: Elbilen
    Niklas W Postat: 2009-03-03 19:11

    Kul att se att en del av den teknik (spray-on solar cells) jag byggde mitt exjobb kring :ar p& v:ag fr&n dr:om till verklighet! Skall bli mycket intressant att f:olja utvecklingen av detta projekt!

  • #11 Re: Koenigsegg Quant: Elbilen
    efraim Postat: 2009-03-03 21:15

    Den svenska bilindustrin är död! Länge leve den svenska bilindustrin!

    Med bilar som denna finns det hopp om en ny storhetstid=)

  • #12 Re: Koenigsegg Quant: Elbilen
    Hydrazine Postat: 2009-03-03 21:53

    Tesla Roadster har ett batteri med en kapacitet på 56 kWh, väger drygt 1300 kg (med förare) och har en räckvidd på 380 km.
    QUANT måste för att erhålla en räckvidd på 500 km ha ett batteri på uppåt 100 kWh men vi räknar för enkelhets skull på denna siffra.
    Snabbladdar man detta batteri på 20 minuter så krävs en tillförd effekten på mer än 300 kW! För att överföra en sådan effekt till bilen från laddningsstationen (ej vanligt eluttag) krävs det kraftiga kablar vid normala spänningsnivåer.

    Nåväl, man kan ju alltid drömma och säkert lyckas man lura någon.

    Tillbaks till rubriken, hur mycket kan solcellerna förlänga räckvidden?
    Antar för beräkningen att solcellerna har en verkningsgrad på 25%, vilket är högt idag och inom rimlig framtid fortfarande är högt.
    QUANT har en direkt solexponerad yta på högt räknat maximalt 8 kvadratmeter vid varje enskilt tillfälle.
    Solinstrålningen når en sommardag upp till 1 kW per kvadratmeter mitt på dagen.
    Teoretiskt kan då solcellerna ge en effekt på maximalt 2 kW eller en energimängd på 2 kWh per timma.

    Säg att Koenigsegg föraren kör i konstant 100 km/h på en landsväg som saknar hinder vilka skuggar bilen och bilen körs under perfekta förhållande mitt på dagen med konstant tillfört 2 kW från solcellerna.

    Vid 100 km/h förbrukar Tesla Roadster (vilket är en mindre bil) 16 kWh el på en timma.
    På den tid bilen då hinner tömma batteriets 100 kWh så tillför alltså solcellerna maximalt 12 kWh. Bilens räckvidd förlängs då alltså teoretiskt maximalt med 12%.
    Mer energi i batteriet än de antagna 100 kWh för att erhålla uppgiven räckvidd och den procentuella siffran minskar.
    Kör fortare och siffran minskar, men sänk hastigheten och siffran ändras på ett komplext sätt som inte är helt lätt att förutsäga eftersom solinstrålningen inte är konstant över tiden och den ändringen blir större när hastigheten minskas.
    Bara på de dryga 6 timmar man kan köra i 100 km/h ändras solinstrålningen avsevärt och om körningen företas en molnfri högsommardag runt 12-slaget så sjunker de där 12 kWh erhållen solenergi ned mot 8-10 kWh. Lite moln eller träd utmed vägkanten som ger skugga och siffran kan på aktuell körning lätt sjunka under 5 kWh tillgänglig energi och då räknar jag ändå optimistiskt i många avseende.


    En effekt på 2 kW räcker för att framföra Tesla Roadster i en hastighet av 20 km/h. För QUANT bör den siffran vara något lägre på grund av högre vikt och förväntat större rullmotstånd.

    http://www.teslamotors.com/blog4/?p=70

  • #13 Re: Koenigsegg Quant: Elbilen
    Kent J Postat: 2009-03-04 07:44

    Är rädd att detta är början på slutet av Koeningsegg..

    Man ska inte hålla på å fjanta med omöjliga projekt (no offence - men detta är ett sådant som luktar AC Ace eller Spectre R40..42 lång väg).

    Bygg era CCR/CCXR/CC-whatever, men undvik konstiga experiment som detta.. En fyrdörrars med den vanliga CCRens rova hade kanske funkat. Men.. nja...

    Mvh

    Kent J

  • #14 Re: Koenigsegg Quant: Elbilen
    Pelle Postat: 2009-03-04 08:41

    Koenigsegg omsätter ca 50 miljoner om året, med mångmiljonförluster varje år. Det borde betyda något dussin handbyggda bilar. Hur i hela friden skulle de obefintliga pengarna räcka till att utveckla helt revolutionerande teknik?

    Han är en j-vel på imagebyggande, herr Koenigsegg, men någon framgångsrik bilproducent lär han inte bli.

  • #15 Re: Koenigsegg Quant: Elbilen
    azknom Postat: 2009-03-04 09:14

    Du tror inte att det är så att NLV Solar skulle vara ganska intresserade av at sälja sin solcellsteknik till andra bilföretag? Om de stoppar in en hel del i det här projektet och får en sådan här bil som reklampelare så kan de nog gå back rätt rejält på det här projektet och ändå i slutändan göra en bra affär.

  • #16 Re: Koenigsegg Quant: Elbilen
    Sixten Postat: 2009-03-05 08:28

    Pelle kolla fakta! Koeningsegg gjorde faktiskt vinst 2008.

    Skriv inte massa strunt utan att kolla fakta.

  • #17 Re: Koenigsegg Quant: Elbilen
    Klas Postat: 2009-03-05 12:46

    Men en så ball sportbil kan man inte bara bryta mot hastighetslagarna utan även mot fysikens lagar ?

    Som i kommentaren nedan så stämmer inte siffrorna !

    Jag hoppas, för Koenigseggs skull, att dom strax går ut och dämpar hypen så dom inte går på pumpen när verkligheten kommer ikapp !?!

    Jag kan förvisso tänka mig en elbil som kan köra 500km, och som kan laddas på nedåt 20 minuter. Fast inte samtidigt.
    Dvs. om man bara kör ett apr km så kan man ladda batteriet på 20 minuter. Kör man den fulal distansen så tar det 6-10 h

    Då är vi inom rimlighetens gränser - även om man behöver en del "framtida" teknik för detta...

    Det sista elbilarna behöver är en hype med en hord med besvikna användare sen...

    /K

  • #18 Re: Koenigsegg Quant: Elbilen
    PC Postat: 2009-03-05 13:35

    Med snabbladdning menas i de flesta fall laddning från ca 30% till ca 80% av full batterikapacitet. Detta är möjligt, men inte ur ett vanligt 16 amperes uttag hemma (då tar det 4-6 timmar). Detta skulle kunna göras vid speciella laddstationer med 400 volt och 72 ampere.

    Vidare vad gäller solcellernas påverkan på körsträckan skall det nog snarast ses som så att dessa ger stödladdning i samband med en längre vistelse utan möjlighet till laddning. Dvs om fordonet körts 10-30 mil och sedan står parkerad ett par timmar till någon dag så ger solcellerna ett välkommet bidrag och kan troligtvis förlänga körsträckan märkbart.

    Dock så bör det nog beaktas att sträckan 500 kilometer gäller under mest optimala förhållande i stil med långa stinter på glesa motorvägar i en hastighet av 90-120 km/h.

    Vid bankörning torde räckvidden förkortas vesäntligt, (precis som för vilken bil som helst som körs hårt på intet vis förbrukar enligt sin angivna ECE-förbrukning.

    Sifrorna som anges är antagligen baserade på en antagen tecknikutveckling och för ett fordon som lanseras om ca 5 år där kostnaden är av ringa betydelse för köparen.

  • #19 Re: Koenigsegg Quant: Elbilen
    Elon Tesla Postat: 2009-03-08 13:45

    En liten detalj har du fel på, det är "att den skulle komma längst motorvägs körning i 90-120 km/h", men det är ju då elbilar drar absolut mest el, medan det är stadskörning och körning på småvägar i kuperad terräng och i låg fart som den drar minst, alltså tvärt emot bensinbilen. troligtvis är det under "blandad körning" enligt fastställd norm, den kommer 500km på en "tank". Men vid "bankörning" så är nog förbrukningen mycket högre, precis som för en bensinbil, fast å andra sidan så återgenererar ju elbilen bränsle vid varje inbromsning, det gör ju inte bensinbilen, så i det läget är elbilen energieffektivare och ökningen borde vara mindre än för bensinbilen. jag kör själv lite bana och då brukar förbrukningen stiga från 0,7 till ca 3 liter milen.

  • #20 Re: Koenigsegg Quant: Elbilen
    Elon Tesla Postat: 2009-03-08 13:56

    Vadå orimmliga siffror? Att ladda den på 20 minuter är fullkommligt rimmligt! men du kan ju givetvis inte överföra all den enrgin från ett vanligt eluttag hemma på 20 minuter, det är det väl ingen som påstår, utan från en laddstation (mellanlagringsenhet) som lagrar elen under dygnets alla timmar, för att sedan på kort tid överföra denna el från det ena batteriet/kondensatorn till bilens lagringsenhet. och vipps så var din lilla tes om att det var "orimmligt" helt plötsligt fel.

  • #21 Re: Koenigsegg Quant: Elbilen
    Andreas Lundgren Postat: 2009-03-09 13:26

    Om man googlar mannen som påstås ha uppfunnit det revolutionerande batteriet och hans företag finner man inget som tyder på annat än stora luftslott. Döm själva.
    Företagets hemsida:
    http://www.nlv-solar.com/

    Nunzios privata hemsida:
    http://www.nunziolavecchia.com/index.html

    Nunzio är popstjärna också, vilket geni:

    http://www.youtube.com/user/nunziolavecchia

    Tragiskt att Koenigsegg skulle falla offer för en sån här Sol-och-vårare när allt annat började se bra ut.
    Nu har de förmodligen insett det också, men den seriösa imagen runt varumärket lär ha skadats svårt.

  • #22 Re: Koenigsegg Quant: Elbilen
    PC Postat: 2009-03-10 10:15

    Det stämmer som du säger Elon,
    en liten tankevurpa från min sida ;-)

  • #23 Re: Koenigsegg Quant: Elbilen
    Fredrik Postat: 2009-03-10 16:56

    Det många inte vet är att batterierna finns att köpa idag. Varje cell kostar 14 dollar.
    De finns även en dragracing MC som använder just denna typen av batteri och laddar upp från tomt till fullt på 7 min.
    Den har för övrigt satt rekord på 8,3s 0-402m och de tycker jag är bra för en el hoj.
    Finns bland annat program på nån av discovery kanalerna som har haft uppe och visat rekordet med MCn.
    Sen lika så med solcells tekniken med.

  • #24 Re: Koenigsegg Quant: Elbilen
    fp Postat: 2009-03-10 21:37

    Fredrik, det batteri för 14 dollar/cell som du pratar om är LiFePO4 (Litium-Järnfosfat) från A123 och har inget gemensamt med det som skulle sitta i denna bil och "tåla oändligt antal laddningar". Det går heller inte att ladda fullt på 7 min. Alla batterikemier kan iofs laddas under t.ex 7 eller 15 minuter osv men förvänta dig inte att du då fyller upp med 100% av kapaciteten.
    Man tar även i högst optimistiskt vad gäller tänkbart tillskott från solpanelerna på den yta som bilen kan tänkas representera. Verkningsgraden
    kommer inte under överskådlig tid att komma upp till de nivåer som man spekulerar i, och det är en utopi att tro att man skulle ha tillräcklig instrålning mer än några få timmar per dygn, tyvärr.
    Givetvis drar de på lite extra i marknadsföringen men ändå.. sansning nu tack...)

  • #25 Re: Koenigsegg Quant: Elbilen
    Fredrik Postat: 2009-03-11 21:46

    Angående just rekordet och batteriet så va de inte så länge sen de gick på en av discovery kanalerna och de va av just oändligt uppladdning eller rättare sagt 10 000 totalt urladdningar som de batteriet klarar men de gör man ju aldrig vanligt vis.
    Kolla om du hittar på discoverys hemsida för de va ju dom som sände de. Fakta finns och de va just av den nya typ som ska komma i quant fast för att driva en bil frammåt behövs så många celler att de tar extremt mycket plats och de är både storleken och produktions kostnaderna på batteriet som ska ner innan dom slår igenom ordentligt.

  • #26 Re: Koenigsegg Quant: Elbilen
    Andy Postat: 2009-06-28 10:53

    Tidigare har nämnts;
    Snabbladning 80% av full batteri-Kapasitet på 20 min överföring 300 kilowatt vad som dock inte har nämnts är inre resistans av batteriet...

    Om man visste den inre resistansen skulle man lätt kunna räkna ut den förväntade energi-utveckling/förlusten och med hjälp av specifik värmekapasitet skulle vi veta temperaturhöjningen av batteriet vid laddning.
    Jag är skeptisk till om batteriet verkligen pallar en sådan massiv energiöverföring på en sådan kort tid utan att ha ett kylsystem.

  • #27 Re: Koenigsegg Quant: Elbilen
    RR Postat: 2009-08-31 21:23

    He he men kom igen nu får ni kommentatörer som hävdar att Koenigsegg är oseriösa med sina visioner lägga av! Bilen är ett koncept, eller t.o.m. bara delar av ett koncept... Se det mer som en fingervisning vart man kan tänka sig gå än en bil som sådan...

  • #28 Re: Koenigsegg Quant: Elbilen
    Ola Postat: 2009-10-08 14:45

    Säkert fantastiskt fina batterier och det ena och det andra.

    Men det är en OTROLIGT ful bil.

Möjligheten att kommentera är avstängt. Artikeln är äldre än 30 dagar.

Månadens fråga

  • Om du var tvungen att välja - vilket märke skulle du ta?
Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    Auto motor & sport nyhetsbrev
Egmont logo
© Egmont Tidskrifter