Volvos nya laddhybrid testas i sommar

UPPDATERAD MED KOMMENTAR! Redan i sommar ska de första Volvo V70 testköras med hybridteknik och 2012 kommer de första bilarna ut i handeln. Vattenfall och Volvo PV vill med sitt samarbete se till att Sverige ligger i framkant när det gäller laddhybrider.

Bild 356504

Redan i sommar ska de tre första V70 rulla i vanlig trafik med laddhybridteknik. Batteriet laddas upp på fem timmar och är placerat vid bagageutrymmet. På den här bilden ser man att starkströmsladdningen sker via ett extra "tanklock" på vänster sida, men ladduttaget för 240V/10A (vägguttag) sitter vid framskärmen.


Energibolaget Vattenfall och Volvo Personvagnar ska fördjupa sitt samarbete kring laddningsbara plugin-hybrider, eller laddhybrider som de brukar kallas numera. Bilarna har dubbla drivsystem där antingen en konventionell förbränningsmotor används, eller så körs bilen enbart med eldrift. Eftersom de flesta pendlar relativt korta sträckor dagligen kan många resenärer köra sin bil på enbart el - vilket förstås sänker utsläppen radikalt.

Samarbetet mellan Volvo Personvagnar och statligt ägda energibolaget Vattenfall började i januari 2007. Nu tar man ett steg till i samarbetet:
"Vi investerar i ett industriellt samarbete för att serieproducera plug-in-hybridbilar i Sverige år 2012, bilar som kan drivas med både el och diesel, säger Stephen Odell, vd på Volvo Personvagnar. "Det här är en viktig affär för oss och partnerskapet med Vattenfall ger oss möjlighet att ta ett stort steg mot att erbjuda våra kunder bilar med ännu lägre miljöpåverkan."

Bild 356505

Volvo avslöjar inte så många detaljer om sina kommande laddhybrider, men på den här skissen finns lite mer information - klicka för att se mer. Körsträcka ska vara cirka fem mil med elmotorn. Elmotorn är placerad bak, med bakhjulsdrift. Bilen kan alltså, åtminstone tillfälligt, bli fyrhjulsdriven med hjälp av elmotorn. Eller köras enbart som bakhjulsdriven elbil. Batteriet ser stort ut och tar förmodligen upp halva bagageutrymmet. KLICKA FÖR STÖRRE


"Vi vill förstärka elens roll i samhället och dess nyckelroll för att lösa klimatfrågan, säger Lars G Josefsson, vd och koncernchef på Vattenfall. "Genom det här samarbetet hoppas vi kunna påskynda introduktionen av elbilar. Tillsammans utvecklar vi framtidens teknik med plug-in-bilar och olika laddningsalternativ."

Redan i sommar rullar de tre första provbilarna ut. Det är Volvo V70 som byggts om och tekniken är till stora delar gemensam med de riktiga bilar som ska säljas i bilhandeln från och med 2012. Provbilarna ska användas för att se hur laddhybrider körs och laddas av "vanliga" bilförare. Samtidigt vill Vattenfall testa tekniken med speciella laddstolpar som ska placeras på allmänna platser. Man vill även testa en annan teknik med snabbladdning, det vill säga högre strömstyrka än i ett normalt vägguttag. Laddningstiden för batterierna blir cirka fem timmar.

Bild 356506

Volvos vd Stephen Odell får ingen hjälp av svenska regeringen för att låna i Europeiska Investeringsbanken, men statliga Vattenfall är beredda att stötta den miljötekniska utvecklingen. Märkligt - eller hur?!


I Sverige produceras nästan all el på ett sätt som innebär att den inte ger några koldioxidutsläpp alls (vattenkraft och kärnkraft). Att köra laddhybrider under sina dagliga pendlingsresor skulle alltså bidra till väsentligt lägre CO2-utsläpp.
"Majoriteten av alla bilresor är korta sträckor, som till och från arbetet, och vi kommer att kunna erbjuda en produkt som väl täcker detta transportbehov. För att kunna köra längre sträckor kommer bilen också att vara utrustad med en av Volvos snåla dieselmotorer," säger Stephen Odell.

Skriv kommentar

Det finns 32 kommentarer

Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Volvos nya laddhybrid testas i sommar
    erik den 2:e Postat: 2009-06-01 13:55

    Nyckeln till framgång måste ju ligga i användandet i städer. Införandet av 30-zon i Sthlm börjar ju få ett visst värde om bilar kör på batteri så fort dom hamnar i denna zon, ljud & avgaser. Nu är detta inte någonting nytt, men eftersom volvo är vanligaste bilen kommer ju betydligt fler använda det, kvar är ju lastbilar och andra fordon som används av företagen.

  • #2 Re: Volvos nya laddhybrid testas i sommar
    erik den 2:e Postat: 2009-06-01 13:58

    Skulle det inte gå snabbare att ladda om bilar hade 5 batterier och 5 ladduttag? Då skulle ju den här volvon laddas på en timme?
    Bara det blir standard så alla mackar har 5 anslutningar per laddplats.

  • #3 Re: Volvos nya laddhybrid testas i sommar
    Martin Postat: 2009-06-01 14:03

    Känner inte skribenten till att en V70 och de flesta andra nyare bilar tankas på höger sida av säkerhesskäl?(för att inte stå mot trafiken om man skulle behöva fylla en reservdunk). Det kanske är så att bilen har kompletterats med ett extra tanklock till vänster för uppladdningen och att "ladduttaget" fram kanske är ett vanligt motorvärmaruttag? Bara spekulationer men...

  • #4 Re: Volvos nya laddhybrid testas i sommar
    Johan Postat: 2009-06-01 14:39

    Ja där jublar jag faktiskt lite. Nu har jag varken råd med vare sig busskort eller bil. Men jag vette katten om jag inte kan tänka mig spara till denna.

    Kör hårt volvo!

  • #5 Re: Volvos nya laddhybrid testas i sommar
    Hydrazine Postat: 2009-06-01 14:50

    Som sagt har Volvo V70 tanklocket på höger sida, så om inte denna lucka bara är Photoshopad så är det nog så att man har satt ladduttaget i en egen lucka på väster sida.
    Det vore ologiskt att sätta ladduttaget i framskärmen när batterier och allt annat sitter bak, men det är också en udda placering av ett motorvärmaruttag då dessa brukar placeras i främre stötfångaren.

    Intressant att notera är att elmotorn på bilden är placerad i det utrymme där bränsletanken normalt sett är placerad, vilket då bör innebära att kapaciteten på tanken är kraftigt begränsad.

    En rejäl bamse till elmotor ser det också ut att vara som man tänker sig skall driva och bromsregenerera på bakaxeln. Och om man bara har en rejäl generator på motorn fram så finns alla möjligheter att alltid erbjuda fyrhjulsdrift, inte bara tillfälligt.

    Värt att notera är också att motorn under huven är Volvos stora 5-cylindriga dieselmotor D5. Hade det inte varit mer miljöinriktat att göra en hybrid med 1.6D-motorn som sitter i V70 DRIVe?

    Av allt att döma tycks detta snarare vara en prestandahybrid än en miljöhybrid! Plugin jovisst, men med kanske 300 hästar totalt?

    Till produktion 2012 får de sedan göra något för att hybridiseringen inte skall ta upp halva bagageutrymmet, för med en så skrymmande lösning så kommer de inte sälja många!

  • #6 Re: Volvos nya laddhybrid testas i sommar
    Hydrazine Postat: 2009-06-01 15:22

    Som alltid numera får man bäst infirmation om man söker upp den vid källan istället för att läsa vad media skriver.

    Bilen har mycket riktigt två tankluckor. Den på höger sida för diesel och den på vänster för snabbladdning (32A) från en laddstolpe. Uttaget fram på vänster skärm är för laddning hemma i ett vanligt 230V 10A eluttag via sladd av typen motorvärmare.

    Batteriet har en kapacitet på 11,3 kWh av vilka 8 kWh används som skall kunna laddas på 5 timmar och skall räcka för 50 km körning.
    Närmare information om tekniken lämnar tyvärr inte Volvo.

    Dock framgår av deras egen lista över definitioner för olika typer av hybrider att en Plug-in hybrid skall ha en elmotor på 50-100 kW, alltså 68-136 hk!

  • #7 Re: Volvos nya laddhybrid testas i sommar
    Fylking Postat: 2009-06-01 15:30

    Äntligen!

  • #8 Re: Volvos nya laddhybrid testas i sommar
    Klarsyn Postat: 2009-06-01 15:33

    Eftersom Toyota testat Prius laddhybrider i stor skala sedan 2006 så lär Volvo knappast hamna i framkanten om de börjar småskaligt sommaren 2009.

  • #9 Re: Volvos nya laddhybrid testas i sommar
    Arne Postat: 2009-06-01 16:24

    Det här är minsann ingen laddhybrid, det är samma skit som volvo nu lanserar i sina s.k. drajve bilar. Alltså ingen som helst elmotor utan bara en knapp för att stänga av motorn när man står vid rödljus (varför man nu skulle vilja göra detta?). Nej detta är ännu ett av Volvos (förlåt Fords) ljug för att vilseleda konsumenter.

    Att dom inte tar sig i kragen och tar efter ett Äkta säkert och miljömedvetet märke .. som Toyota? Man häpnar.

  • #10 Re: Volvos nya laddhybrid testas i sommar
    Johan Erlandsson Postat: 2009-06-01 17:21

    Volvo och Vattenfall planerar att lansera det här samarbetet i Europa. Där är det kolkraft som gäller, och Vattenfall är i högsta grad med i kolracet. En koldriven bil är inte bättre än en bensin- eller dieseldriven bil. Så hur stort steg framåt är det här egentligen?

  • #11 Re: Volvos nya laddhybrid testas i sommar
    Jonas Postat: 2009-06-01 17:33

    Det här är ju som laddat för succe! Mycket bra Volvo! Skynda på nu bara så att Toyota och Honda inte hinner före.

  • #12 Re: Volvos nya laddhybrid testas i sommar
    Mythbuster Postat: 2009-06-01 17:39

    Arne, har du verkligen läst artikeln. Klart å tydligt att bilarna laddas. Tom en bild på detta. Vill du veta mer kolla pressreleasen på volvocars.se
    Bilarna kommer kunna köras 5 mil på en laddning enl. ekot.

    Jämförelsen med det japanska märket haltar. Visst har de bensindriva hybrider. Men hybrider står för mindre än 1% av bilmarknaden och kan inte anses ha någon som helst betydelse avseende miljö. En V50 1.6 D DRIVe släpper ut lika mkt CO2 som Prius II, kostar mindre, drar mindre och lastar mer.

  • #13 Re: Volvos nya laddhybrid testas i sommar
    Erk Postat: 2009-06-01 17:46

    Knappast på en Volvo väl??

  • #14 Re: Volvos nya laddhybrid testas i sommar
    Automotive Postat: 2009-06-01 19:59

    Gääsp.. Hybridkonceptbilar har alla visat upp de senaste 10 åren utan att leverera något! Seriöst vem bryr sig, om du inte kan köpa en bil som faktiskt är användbar och hyfsat billig? Vi konsumenter imponeras inte längre! Börja leverera eller håll klaffen om vad "ni kan"..

    Btw, någon som har kört Chevrolet Volt ännu? Nää, just det, den finns inte att köpa ännu...

    Äckel-Prius har sålts till allmänheten sedan 1997. Det betyder att den kommer att ha funnits till salu i 15 år när Volvo påstår sig lansera sin första hybridbil för allmänheten.

    Man kan undra vad marknadsavdelningarna har sysslat med under hela 00-talet..

    Ps. Jag är lite måndags-sur Ds.

  • #15 Re: Volvos nya laddhybrid testas i sommar
    Edison Postat: 2009-06-01 21:09

    Prius är en hybrid, ingen ladd-hybrid. Skilj på äppel och päron. Toyota ligger inte alls före Volvo när det gäller laddhybrider.

  • #16 Re: Volvos nya laddhybrid testas i sommar
    Zero Postat: 2009-06-01 21:48

    Hitta på en blogg...

    2009-03-13 - Fundamenta – en ny industri formas!
    Är det en ny industriepok som skapas just nu? Ur en betraktares ögon ser det ut så.

    Fundamentala pusselbitar formas om för att passa in i varandra. Varumärken som tidigare arbetat på varsitt håll levererar nu ett gemensamt budskap. Syfte är att finna vilken riktning och framförallt i vilken fart vindarna blåser. Beteendet, vilket syns, vill frambringa samförstånd i nya konstellationer, drivkraften är den nya industrin, TRELEKO.

    TRELEKO industrin är en sammansatt förkortning av transport, el och ekologi. Transport står för fordonsindustri. EL står för energi industrin och ekologi står för politik industrin. Politiken får i det här sammanhanget representera dig och mig, människor som lever, överlever och andas ekologi.

    Nu förstår du säkert innebörden av TRELEKO. En ny sektor som skall fokusera på våra framtida transportlösningar.

    En spännande och trevande utvecklingsframfart har grott under en längre tid och börjar nu titta upp ur myllan. Den som söker finner några frågeställningar som härstammar ur samtliga varumärkens gamla industri. Tydligaste frågeställningen är, vem har förmågan att se det vi inte vet, eller hur hanteras det framåt? Det dyker nästan alltid upp något oväntat, en ny konstellation eller innovation.

    En annan frågeställning är kommersialiseringen. Marknaden är redo, hur långt har industrin kommit? TRELEKO industri kommer blomma ut för fullt så fort produkter lanseras, det märks på det stora intresset från alla håll. Vad är då den springande punkten som kommer frigöra alla krafter och energier. Den finns! frågan är vart, många letar, vem hinner först?

    Är den springande punkten politikska modellen för skattinkomster? Är det fordonsindustrins tidigare investeringar och affärsmodeller eller är det energi infrastrukturen? Hur ser aktörernas framtida intäktslösningarna ut?

    Frågeställningarna ovan samt övriga frågor bidrar till att tänka om, tänka nytt. Personligen tror jag det behövs tänkas vinn-vinn eller ge och få.

    Vi som nyfiket observerar och vill komma framåt kanske kan vidga perspektiven!

  • #17 Re: Volvos nya laddhybrid testas i sommar
    Daniel Postat: 2009-06-01 21:49

    Regeringen uppdrar åt Näringsdepartementets enhet för statligt ägande att agera på vissa sätt.

    Denna tillsätter i sin tur Vattenfalls styrelse. Att Vattenfall, som har expertis och en vinstpotential inom elområdet, investerar i detta istället för Regeringen direkt är direkt lysande och lämpligt

  • #18 Re: Volvos nya laddhybrid testas i sommar
    asdf Postat: 2009-06-02 07:37

    1,6 litarn är för klen i v70 som det är. batteri och elmotor ökar vikten med säkert ett par 100 kilo. därav D5an skulle jag tro. bilen måste kunna köras på enbart dieseln. nya D5an är ju riktigt snål. 0,6 i nya s80 enl pressen. ett fullgott miljöalternativ.

  • #19 Re: Volvos nya laddhybrid testas i sommar
    Johan Postat: 2009-06-02 09:59

    gulligt att det finns de som tror att lilla volvo ligger före toyota vad gäller laddhybrider. Jag har (som de flesta) inga egna hemliga fakta i målet utan försöker se vad som är rimligt eller inte./J

  • #20 Re: Volvos nya laddhybrid testas i sommar
    Automotive Postat: 2009-06-02 10:12

    "Prius är en hybrid, ingen ladd-hybrid. Skilj på äppel och päron."
    Edison, en hybrid och en ladd-hybrid är knappast att jämföra med äpplen och päron. Det handlar snarare om olika sorters äpplen.

    "Toyota ligger inte alls före Volvo när det gäller laddhybrider."
    Hur har du kommit fram till den slutsatsen? Eftersom varken Volvo eller Toyota säljer några ladd-hybrider idag så är ett sådant påstående hämtat ur tomma luften.

    Måndags-ilskan åsido så kvarstår det faktum att de flesta biltillverkare har kompetens nog att tillverka ladd-hybrider och att de bevisar detta genom diverse konceptbilar. Men, så länge ingen finns till salu är det bara show. Att de inte finns till salu är nog som sagt marknadsavdelningarnas och bönräknarnas förtjänst!

    Exempelvis Saabs vita ladd-hybrid-cab som inte fick visas som ladd-hybrid eftersom GM skulle lansera Volt senare under året..

  • #21 Re: Volvos nya laddhybrid testas i sommar
    aa Postat: 2009-06-02 11:16

    Idiotiskt att låta dieselmotorn driva framhjulen istället för enbart en generator.

    Hade man gjort som volt hade man kunnat spara vikt och tillverkningskostnader genom att slopa drivaxlar, växellåda, diff, koppling.
    Man hade kunnat använda en lättare och snålare dieselmotor med samma effekt som elmotorn. Dessutom hade servicekostnader för kund blivit lägre.

  • #22 Re: Volvos nya laddhybrid testas i sommar
    DS Postat: 2009-06-02 11:22

    Skulle vilja säga att skillnaden mellan en laddhybrid och en Prius är betydligt större än äpplen och päron. Den ena bilen kan köras som en elbil, den andra är 100% driven av bensin, men det hoppas jag automotive visste..

  • #23 Re: Volvos nya laddhybrid testas i sommar
    Hydrazine Postat: 2009-06-02 12:53

    Nej ds,
    Det är snarare mindre skillnad mellan en hybrid som Prius och en laddhybrid än mellan äpplen och päron.

    Tekniken är i grunden densamma. En laddhybrid kan inte likställas med en elbil eftersom alla körfall inte alls kan företas på enbart El eftersom elmotorns effekt är för begränsad. Därmed finns stora likheter mellan en laddhybrid och Prius EV-mode som tillåter den att köras enbart på El en bra bit upp i hastighet. Skillnaden mellan en Prius och en laddhybrid är bara storleken på batteriet och att Prius saknar möjligheten att ladda batteriet från en extern energikälla.

    Äpplena är alltså olika stora kan man säga och det ena äpplet sitter fortfarande fast på sin gren medan det andra har mognat och fallit till marken. Idag är tekniken som krävs för laddhybrider inte riktigt mogen för serieproduktion, men i grunden är det inte mycket som skiljer en fullhybrid som Prius från en laddhybrid.
    Det finns firmor som konverterar Prius och andra fullhybrider till laddhybrider och så sker genom att man sätter in ett större batteri och en laddare till detta, för i övrigt är en fullhybrids teknik fullt duglig för att köras som laddhybrid eftersom effekten hos elmotorn tillåter körning enbart på El under många vanliga driftfall.

  • #24 Re: Volvos nya laddhybrid testas i sommar
    Bilintresserad Postat: 2009-06-02 14:54

    Kunde inte låta bli att kommentera för jag tycker hybridteknik verkar riktigt intressant och har verkligen framtiden för sig..

    det är som hydrazine skriver, huvusakliga skillnaden mellan laddhybrid o hybrid kommer vara strategin för hur man kan använda strömmen. Kostnaden för strömmen är inte bara i kinetiskenergi o diesel utan även elabonnemanget vilket ändrar mer än man kan tro, dessutom får man möjligheter till fler saker om du har ström i en bil som står still. Kanske regenerering av dpf o utvädring av kupen.

    aa, jag håller inte med om att det är så enkelt att man kan kalla denna lösningen för idiotisk. dessutom verkar många tro att hänga på en elmotor på en bil löser alla förbrukningsproblem. håller med om att iden är rätt schysst att lägga en mindre diesel på en optimalt varvtal o sen driva en generator, men tänk på att de är enorma förluster från dieseln till el i batteriet, den elen blir rätt dyr. Tänk istället om man använder dieseln till huvudsaklig framdrivning o sen tar tillbaka den energin vid inbromsning. Den energin använder du att hjälpa dieseln i de register där den inte är optimal. Kanske kan du till o me få dieseln att ibland gå på högre moment än va föraren efterfrågar, ladda en generator med detta, o sen använda energin som innan där dieseln är dålig. ytterliggare möjligheter med laddhybridtekniken.

    Känns som de finns många vedertagna lösningar som alla har sinna för o nackdelar, känns också som om dom kommer blir bättre o sämre relativt till varann med ny bättre teknik.

  • #25 Re: Volvos nya laddhybrid testas i sommar
    aa Postat: 2009-06-02 17:48

    det blir inte större energiförluster pga att dieselmotorn vid urladdat batteri driver en generator istället för ett par hjul. Snarare mindre eftersom du undviker transmissionsförluster. Med volvos lösning blir det dessutom två skillda körupplevelser när bilen ska skifta mellan ena studen eldrift och andra stunden förbränningsmotor.

    Jag anser volvos koncept vara idiotisk eftersom det bara gör en en vanlig bil än mer komplicerad. Med volt-liknande koncept minimerar man vikt, rörliga delar och komplexitet till minimum.

  • #26 Re: Volvos nya laddhybrid testas i sommar
    Prius.. Postat: 2009-06-03 16:20

    En elmotor behöver inte vara så stor ser man på bilden som jämför den äldre motorn från Prius till vänster på bilden på 68 hk med den nya på 80 hk till höger på bilden.Sen ser man den andra elmotorn som fungerar som generator och startmotor till vänster om kedjan och kugghjulen!
    http://blogs.edmunds.com/greencaradvisor/2nd%20an
    d%203rd%20Gen%20Prius%20Transaxles.jpg

  • #27 Re: Volvos nya laddhybrid testas i sommar
    LS.. Postat: 2009-06-03 17:10

    Toyota meddelar idag att elhybriden Prius kommer i plug-in-utförande med litium-jonbatterier i höst.

    200 exemplar av plug-inhybriden ska hyras ut till kunder i Japan, och ytterligare 150 vardera i USA och i Europa. i Europa får Frankrike 100 av dessa bilar, men Toyota meddelar att man senare ska satsa laddhybrider på Storbritannien, Tyskland och Nederländerna.

    Från.

    http://www.nyteknik.se/

  • #28 Re: Volvos nya laddhybrid testas i sommar
    Christer W. Postat: 2009-06-03 20:26

    Problemet är inte att få tekniken att funka, utan att få lönsamhet i bilarna.

    Volvo har helt enkelt inte råd att släppa olug-in hybrider förrän batterierna har blivit billigare och man kan tjäna pengar på bilarna. Det har Toyota. Ett batteri kostar i runda slängar 75000-100000.

    Det finns ju en anledning till att Toyota bara släpper 500 bilar och att de skall hyras ut.

  • #29 Re: Volvos nya laddhybrid testas i sommar
    Bilintresserad Postat: 2009-06-04 12:43

    Från diesel -> förbränningsmotor -> generator -> batteri -> elmotor -> moment på hjulen blir inte billigare än diesel -> förbränningsmotor -> växellåda -> moment på hjulen. O då menar jag per droppe diesel o teknik som är tillgänglig idag. Dessutom har du rutat in dig i ett hörn av teknik som inte riktigt finns att använda till produktionsbilar. Som jag sa i förra inlägget, jag tycker inte iden med seriehybrid är dålig, tvärtom, men jag tycker inte heller parallellhybrid-ideen är dålig.

  • #30 Re: Volvos nya laddhybrid testas i sommar
    Stefan Samuelsson Postat: 2009-06-04 15:13

    Detta gäller egentligen alla former av pluginhybrider och elbilar osv. som det snackas om nu.
    De redovisar, som volvo gör här, att bilen kan köras ca 50km på el.
    Vadå 50km? I 120km/h eller i 30km/h? Det är lite skillnad på energiåtgång där...

  • #31 Re: Volvos nya laddhybrid testas i sommar
    Bengt Postat: 2009-06-04 21:57

    Det lär väl vara 50km i den vanliga körcykeln (NEDC), något annat skulle förvåna mig. Men tänk på att 0,19 l/km är bränsleförbrukningen och inte energiförbrukningen. Det finns bestämelser för hur den ska räknas ut men Volvo verkar inte vilja redovisa den.

  • #32 Re: Volvos nya laddhybrid testas i sommar
    Conny Karlsson Postat: 2009-06-20 21:20

    På vad hydrazine skriver. Skönt att få läsa en som är något insatt i hur det ligger till med saker och ting angående hybrider av olika slag. Och att skillnaden mellan en Prius av idag och en laddhybrid inte är särskillt stor. Men för många är ju Prius en skitbil.......?

    Var det någon som sa päron päron och IDIOTER !

Möjligheten att kommentera är avstängt. Artikeln är äldre än 30 dagar.

Månadens fråga

  • Om du var tvungen att välja - vilket märke skulle du ta?
Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    Auto motor & sport nyhetsbrev
Annonsbörsen
Egmont logo
© Egmont Tidskrifter