• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • V70 DRIVe: Snål men slö

V70 DRIVe: Snål men slö

Nya Volvo V70 DRIVe är bilen som kommer att få svenskarna att ta det lite lugnare, vare sig man vill eller inte...

Bild 356921

Mikael Johnsson har provkörn nya V70 DRIVe, ledorden är snål och slö.


Vad är ditt första intryck av Volvo V70 DRIVe?
MJ: Att detta är en ganska slö bil. Det här en en bil som kommer att få svenskarna att ta det lugnt och fint i trafiken.

Hur skiljer den sig mot vanliga V70 och de andra DRIVe-modellerna?
MJ: Om man jämför med V70:s instegsmodell 2,0 D är det inget snack om att man får göra avkall på lite prestanda. 0-100 gör DRIVe på 12,8 sekunder, medan 2,0D gör samma sak på 11,1
Bild 356922

Mikael Johnsson testkörde V70 DRIVe.

sekunder, en ganska väsentlig skillnad. Dessutom är DRIVe 5-växlad och omkörningarna kräver planering, vilket känns lite som förr i tiden... Men man ska ju inte tro att man får en bil som släpper ut 129 gram koldioxid/km och drar 4,9 l/100 km (2,0D 157 g/km respektive 5,9 l/100 km) utan någon bieffekt.
Sen om man jämför med den coola, lilla C30 DRIVe med sina spoilers och specialfälgar så är denna mindre "speciell". Den levereras bara med 205/60-16 däck, men inte på några unika fälgar. Däremot skiljer sig grillen som är täckt till 60 procent för att minska luftmotståndet. Dessutom har den en elektrohydraulisk servostyrning, även det för att spara energi, och det har inte de andra V70-versionerna.

Bild 356923

V70 DRIVe saknar de karaktäristiska fälgarna som vi såg på de små DRIVe-modellerna (C30 och V50).


Vad kan du säga om köregenskaperna?
MJ: Servostyrningen är faktiskt ganska bra. Styrningen är inget under av vägkänsla, men det gäller också vanliga V70. Även väghållning är som en vanlig V70. Trots däcken, som har en speciell gummiblandning med fokus på bränsleekonomi, har den fint grep i kurvorna. Eftersom drivlinan är överflyttad från de små DRIVe-bilarna är det fortfarande stora steg mellan de fem växlarna, och det märks ganska mycket i den här stora bilen. Om man exempelvis får i fel växel, blir acceleration nästan obefintlig. Kryper man under 1.500 varv känns det inte alls bra, och fyran i 50 km/h ger vibrationer.

Är det något som har överraskat?
MJ: Överraskningen är att växelspaksknoppen skallrar uppåt 5.000 varv, precis som min gamla BMW, men detta fel gäller förmodligen bara denna provbil. Och tanke på hur snabbt projektet har gått från idé till färdig bil kanske en detalj som denna inte är så konstig, för det var faktiskt så sent som i april 2008 man började teskörningarna med denna bil.

När kommer den och vad kommer den att kosta?
MJ: Den kommer att kosta från 274.900 kronor, vilket är 15.000 kronor mindre än 2,0D. Den börjar byggas vecka 35 och lanseras hos handlarna vecka 40.

Läs mer om nya Volvo V70 DRIVe i auto motor & sport nummer 15.

Skriv kommentar

Det finns 56 kommentarer

Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: V70 DRIVe: Snål men slö
    BMW 320D Postat: 2009-06-24 15:07

    BMW 320D är ett bra exempel på bra prestanda och lite förbrukning och 129 gr co2.

  • #2 Re: V70 DRIVe: Snål men slö
    Niklas Postat: 2009-06-24 15:29

    Bra att Volvo vill erbjuda miljöalternativ.
    Det är även bra att skribenten undviker att ösa superlativ över en ganska medioker produkt.
    Precis som föregående talare nämner, det finns mycket bättre alternativ om man vill slippa kompromissa med en massa aspekter. Det är lång väg att gå innan man är i paritet med BMWs Satsning på efficient dynamics, där man inte gör avkall på något, utan istället filar vidare på befintlig nivå.

  • #3 Re: V70 DRIVe: Snål men slö
    LS Postat: 2009-06-24 15:44

    Hade nog sparat lite längre (om nu BMW 320d är dyrare) och satsa på en 320d.
    VW har bra (bluemotion?) alternativ oxå.
    Bättre kvalitet och prestanda väger upp. Dessutom, hur blir det om volvo blir kinesiskt...
    Vore intressant med ett test i den här klassen.

  • #4 Re: V70 DRIVe: Snål men slö
    D Postat: 2009-06-24 15:51

    ni kan väl inte på allvar jämföra 320d med V70...? 320d är ju såpass mycket mindre och lättare bil än V70. Det vore ju en bedrift att INTE ha bättre prestanda (map 129gr CO2) med de förusättningarna!

  • #5 Re: V70 DRIVe: Snål men slö
    Danne Postat: 2009-06-24 16:15

    gott o väl!

    Till oss alla medelmåtta svenssons. Vi kör relativt lugnt ändå.

  • #6 Re: V70 DRIVe: Snål men slö
    Peter Postat: 2009-06-24 16:32

    Och den verkliga förbrukningen är vad?

    Det är an av dom viktigaste sakerna, varför finns inte den med i artikeln?

  • #7 Re: V70 DRIVe: Snål men slö
    Marcus L Postat: 2009-06-24 16:55

    Hade hellre valt VW Passat TSI Ecofuel. Miljövänlig på rikigt. Sen finns även de trevliga TDI alternativen Bluemotion. Men det är bra att Volvo försöker, nästa generation blir förhoppningsvis bättre. Kanske hade denna V70 fungerat bättre tillsammans med en dubbelkopplingslåda?

  • #8 Re: V70 DRIVe: Snål men slö
    Bengt Postat: 2009-06-24 17:05

    Milde tid, sicken slö bil.
    Nähä... Lite körglädje måste det allt finnas. Inget för mig! Hade fått spader när ingenting händer med plattan i mattan. Kan inte Volvo bättre än så här??? Dåligt.

    Det går att få en bil hur snål som helst. Men herregud, vem vill köra omkring med en sån snigel?

  • #9 Re: V70 DRIVe: Snål men slö
    Gerd Svärd Postat: 2009-06-24 17:07

    V70 är en av världens bekvämaste bilar. Bättre komfort än samtliga andra bilar nämnda här. Kan man åka skönare på mindre bränsle?

  • #10 Re: V70 DRIVe: Snål men slö
    Stefan Postat: 2009-06-24 17:47

    Vad får man lasta Och dra i denna mot en vanlig V70?

    Rykten säger att det ska vara nedskalat upp till typ 50% mindre last & dragvikt.

    Och tanke på priset och om detta stämmer är det lika bra köpa nått annat änn köpa en bil för 300 000 spänn man kan lasta och dra frigolit med som mest :)

  • #11 Re: V70 DRIVe: Snål men slö
    Christer W. Postat: 2009-06-24 19:14

    Stefan, du menar alltså att du ens överväger att köpa en bil med en 1.6 liters motor om du nu har behov av att ofta dra tunga släp?

    Herregud, det går liksom inte att få en bil som drar 1dl/mil, dra 20 ton, 0-100 på 3sek.

    Låter som det vanliga "Det är ju Volvo, nu jädrar skall det gnällas" härinne.

    Jag kör inte Volvo själv men tycker att de verkligen har ryckt upp sig på senaste tiden. En XC60 som drar 6dl/mil känns som ganska lockande nästa gång det blir bilbyte.

  • #12 Re: V70 DRIVe: Snål men slö
    Anders Postat: 2009-06-24 19:20

    Jag åker volvo själv men tänker gnälla ändå,denna lilla motor kommer inte att va snål om man försöker gasa lite,har erfarenhet då min tidigare bil hade motor från samma motorfamilj. Dessutom är bilen alldeles för dyr med tanke på att den är i princip motorlös.
    Jag åker själv d5 och tycker det är smartare för större delen av befolkningen att gå på den motorn,den tål att gasas lite med utan att dra massor och går ändå att köra väldigt snålt vid lugn körning. Betydligt snålare än vad den brukar dra i tester.
    dessutom är den underbar att dra släp med för dom som har tillex husvagn,men köp med automat.

  • #13 Re: V70 DRIVe: Snål men slö
    Christer W. Postat: 2009-06-24 19:39

    Anders, håller med dig. D5 eller 2.4D skulle vara de enda alternativen för mig. Det verkar dock finnas folk som kräver lite väl mycket av Volvo.

    Jag tror att denna kommer sälja bättre än vad Volvo tror då det finns en herrans massa folk som skiter fullständigt i motorstorlek.

  • #14 Re: V70 DRIVe: Snål men slö
    DSG Postat: 2009-06-24 19:58

    Provkörning på drygt 20 mil ger en förbrukning på mellan 0,50-0,51 liter per mil. Mycket nära cert-värdet på 0,49 liter per mil.

    Enligt specifikationen skall bilen få dra ett släp eller husvagn på 1 300 kilo.

  • #15 Re: V70 DRIVe: Snål men slö
    Christer W. Postat: 2009-06-24 20:02

    DSG, var hittade du de siffrorna?

  • #16 Re: V70 DRIVe: Snål men slö
    DSG Postat: 2009-06-24 20:14

    Läste en artikel från testet på GP punkt se. Kolla där.


    Hur får man webblänkar att funka här? Någon?

  • #17 Re: V70 DRIVe: Snål men slö
    Harry Postat: 2009-06-24 21:44

    Dragbil. Herregud, när det begav sig drog jag husvagn med en Jeep Cherokee Overland V8 -03. Inget diesletjafs där inte. Hur bra som helst. 3500kg var tillåtet. Ja, jag har råd att tanka också.
    Får ju kunna ha lite skoj här i livet, inte snåla in på allting. :-)
    Bytte senare till en LR Discovery, den var bekvämare men tråkigare.

  • #18 Re: V70 DRIVe: Snål men slö
    Bengt Postat: 2009-06-25 08:08

    Jag antar att du kört en 2,0D? Det är sant att den drar ganska mycket när man gasar på lite men det är INTE samma motorfamilj som 1,6D. 2-litaren heter DW10 och är en gammal gjutjärnskonstruktion med mycket övrigt att önska när det gäller konstruktion i övrigt (EGR tex). 1,6D helter DV6 och är en modernare aluminiumkonstruktion med mer genomtänkta konstruktionslösningar.

    Men egentligen handlar det mesta om hur de är kalibrerade. 2,0D har i princip en ren PSA/Ford kalibrering medans de nya DRIVe vagnarna har kalibrerats av svenska ingenjörer. DRIVe vagnarna ÄR snåla även i verklig körning och jag kan inte tro annat än att Volvo har lyckats igen, med V70 denna gång

  • #19 Re: V70 DRIVe: Snål men slö
    Richard Postat: 2009-06-25 08:44

    Mikael Johnsson, en liten rättning:
    V70 DRIVe har elektrohydraulisk styrservo (EHPAS) och inte helelektrisk styrservo (EPAS) som du skriver.
    EHPAS har optimerats för att dra så lite energi (ström) som möjligt => ca 2% mindre förbrukning jämfört med vanlig hydraulisk styrservo (HPAS).

  • #20 Re: V70 DRIVe: Snål men slö
    Daniel Postat: 2009-06-25 10:17

    Denna går naturligtvis inte att jämföra med 320d som är en betydligt trängre bil, men den drar inte 0,5 som Volvon, snarare runt 0,65 i blandad körning, jag vet eftersom jag haft en sådan ett tag. Självklart kommer man kunna packa volvon full plus dra en släpvagn, det kunde man med gamla 740/940 med 116hk och ca 190Nm så varför skulle man inte kunna göra det med denna. släpp fokus på accelerationen, när man väl är uppe i sin fart har den ju samma fina väghållning och komfort som alla andra V70.
    kör man mindre landsväg och därmed mindre per år finns det t.ex flexifuel eller andra motorer.

  • #21 Re: V70 DRIVe: Snål men slö
    Joakim Postat: 2009-06-25 10:30

    Har inte V70 DRIVe samma motor som i V50 DRIVe? Alltså 1,6l motor på 109hk?

  • #22 Re: V70 DRIVe: Snål men slö
    Niklas Postat: 2009-06-25 10:57

    Nu skall man kanske inte diskutera andra bilar i en Volvoartikel, men du måste ha hål i tanken på din 320d :)

    Jag körde tidigare en 530d Touring, Dvs. rak sexa på 3l
    Den drog 0.67l/mil på två års brukande, fört bok på mätt körsträcka vs samt avläsning vid pumpen.

    Gällande Volvon, redan V70 2.0F kändes undermotoriserad, vad skall inte denna göra? Jag avstår provkörning, ingen bil för mig.

  • #23 Re: V70 DRIVe: Snål men slö
    Mikael Johnsson, ams Postat: 2009-06-25 11:10

    Tack Richard, du har helt rätt. Styrningen är elektrohydraulisk i nya V70 DRIVe och inget annat. Eftersom Volvo talade om "elektrisk servo" hela dagen och till och med skriver exakt så i pressmaterialet (man har nu lovat att korrekturläsa bättre) är det lätt att bli lurad. Speciellt som många bilar har just helelektrisk servo idag. Särskilt de snåla.

  • #24 Re: V70 DRIVe: Snål men slö
    Lägerleffe Postat: 2009-06-25 11:22

    Av rapporten att döma verkar versionen inte helt färdig. Men kan man banta 150 kilo, stoppa i en 6-låda och fila ett år till kan det nog bli bra.

    Gissar att den än så länge blir en marginalsäljare med storvuxna miljöpartiklar som huvudsaklig målgrupp.

  • #25 Re: V70 DRIVe: Snål men slö
    tommy Postat: 2009-06-25 11:34

    DRIVe, är detta framtiden? Slöare bilar så man är livrädd vid varje omkörning. Chassit sänkt för att få mindre luftmotstånd, alltså helt okörbar på våra svenska skitvägar. Kom just från en bilresa i Finland, och jag trodde inte mina ögon, vi lever på 1800-talet med våra vägar i Sverige

  • #26 Re: V70 DRIVe: Snål men slö
    Skanör Postat: 2009-06-25 12:45

    Med dubbelkopplingslåda blir det kanon!

  • #27 Re: V70 DRIVe: Snål men slö
    Lasse Postat: 2009-06-25 13:32

    De flesta som kör omkring i den lilla minibilen ser ut som om de har dåligt självförtroende, fjun på överläppen och tror att de blir något när de kör en dyr bil. Jag bor inte i en liten lägenhet i stan och nöjer mig inte med en bil avsedd för folk som är rädda att få damm på lackskorna. Jag vill ha en rymlig och rejäl bil och trivs förträffligt med min V70 och kommer att köpa en ny när den nuvarande (-04) skall bytas.

  • #28 Re: V70 DRIVe: Snål men slö
    Sven Postat: 2009-06-25 14:59

    Synd att Volvo bilen kan bara snåla, inte spridar litet körglädje. Andra bilmärken, framförallt BMW har lyckats litet bättre med det. Men alla är ju inte intresserat i att köra aktivt bil. I motsats till Tyskland, där bilen är en grej man glädjer sig åt, har jag känslan, att för många svenskar är bilen en ren transportmedel, att kommer från A till B på ett hyfsatt bekvämt sätt. Och då har ju Volvo sina kunder. De som vill ha litet mer aktiv körning kan ju välja andra bilar. tack och lov tycker inte alla samma sak om allt.

  • #29 Re: V70 DRIVe: Snål men slö
    AL Postat: 2009-06-25 17:02

    Jag kan inte för min själ begripa varför det alltid skall jämföras och fabuleras när Volvo presenterar en nyhet. Visar Volvo en ny bil så finns det självklart en rad med (påstådda) BMW-förare som både har snabbare och snålare BMW-bilar hemma på garageuppfarten. Varför inte inse att
    a;)förbrukningen varierar slumpmässigt mellan olika exemplar. En BMW kan både vara snål som törstig beroende på vilket exemplar man fått (kallas för tillverkningsmarginal). Samma sak gäller även ren körprestanda.
    b;) Det är omöjligt att konstatera att en BMW, hur glad man än är i sitt eget bilmärke, har bättre prestanda än en Volvo. Detta gäller särskilt på en internetsida där vi inte har någon objektiv fakta att tillgå och där variationerna i (exempelvis) körbeteende, om nu angivelserna skulle vara korrekta, är så omfattande att det förvrider utfallet i den ena eller andra riktningen.

    Avslutningsvis. Min egen bil, en Ford Focus 1,6 Tdci med 109 hkr (samma motor som i Volvon) kör jag på 5,6 l/100km i snittförbrukning. Detta tycker jag rent personligen är lite högt om man jämför med andra bilar ur samma storleksklass och under snarlika körförhållanden.

    MVH AL

  • #30 Re: V70 DRIVe: Snål men slö
    Chribbe Postat: 2009-06-25 19:03

    Nu har min SAAB 9-3 1,9 TTid 180HK 400 NM Har nu gått 2500mil. De första milen var lite för hör förbrukning har pratat med många Dieselförare de har uppleft samma någon som kan förklara? 0-1000 mil 0,743L/mil 1000-2000 mil 0,678L/mil dessa sista 500 mil är den ner på 0,456L/mil Första 2000mil orginal de sista 500 mil med BRS steg 1 213Hk 450NM det fins inte en bil på marknaden med denna förbrukning och prestandard, Audin 3,0TDI hade inte något att sätta i mot han var mycket besviken han har redan bokat tid hos BSR
    "Jag kör inte snällt heller " vid blandad körning går nog säkert ner mot 0,5 skall testa i sommar på semester, jag återkommer efter semestern med data.

  • #31 Re: V70 DRIVe: Snål men slö
    Chribbe Postat: 2009-06-25 21:53

    Det blev ett litet fel kastade om siffrona skall vara 0,546L/mil inte 0,456L/mil All mätning är efter tankning mängdmätaren visa för mycket i bland för lite i bland

  • #32 Re: V70 DRIVe: Snål men slö
    Klarsyn Postat: 2009-06-26 09:48

    Dessa bilar accelererar sämre och har högre bränsleförbrukning än Toyota Prius. Att de dessutom spyr ut stora mängder med cancerogena nanometerstora sotpartiklar rakt igenom sina partikelfilter förvärrar situationen ytterligare. Sådana här bilar borde förbjudas i våra stadskärnor.

  • #33 Re: V70 DRIVe: Snål men slö
    Marc Postat: 2009-06-26 10:47

    Jag har också åkt i en snål Saab. En 9000 2,3 turbo. Den drog bara 0,65 i 115-120 km/t. Vanligen alltså. Den gången jag åkte Sthlm-Gbg, drog den drygt 0,9. (Fast just då var ägarens huvudintresse att få en bra bensinnota att dela. Så fick skrytbehovet tillfälligt vika ner sej.)

  • #34 Re: V70 DRIVe: Snål men slö
    Johan Postat: 2009-06-26 11:20

    Var det en ny BMW 320d?
    Min nya 320d drar 0,52L/m, du måste haft fel på din...

  • #35 Re: V70 DRIVe: Snål men slö
    Fredrik Postat: 2009-06-26 11:48

    Det är bra gjort av Volvo att plocka fram en sån här modell under så kort tid. Det snackas om prestanda här på sidan, vill man ha en snabb bil köper man en t6 eller en D5a. Jag tycker det låter som en perfekt pendlar-bil för en laglig (svensson). För några år sedan dög det med slöa 115hk en stor volvo.Var det någon som klagade då?

  • #36 Re: V70 DRIVe: Snål men slö
    Bengt Postat: 2009-06-26 13:48

    Men jösses. En prius går inte på något sätt att jmf med en V70. En V70 är större, bekvämare och säkrare än en prius. Den kommer gå att köra på 0,5 i verklig körning vilket är i princip samma som priusen kan ge i bästa fall. MEN, nanopartiklar? Har du någon som hellst forskning att backa upp ett sådant utalade med? Vad vet du om hur mycket en 1,6D släpper ut efter filtret, har du några siffor? En A-DPF (A som i addetiv efter som tillsätter ett medel för att få ner regenereringtempen) är betydligt tätare än en "vanlig" C-DPF (C som i catalytic då den är katalytiskt belaggd) och har mao ett väldigt lågt PM-slip

  • #37 Re: V70 DRIVe: Snål men slö
    Teddy Postat: 2009-06-26 14:49

    "Toyota Aygo e så käck!" Bilen med 67 häst drar mer bränsle än samtliga DrivE-bilar. Blir så trött på alla kvinnor som blåögt tror att mindre bilar automatiskt drar mindre.

  • #38 Re: V70 DRIVe: Snål men slö
    Bullen Postat: 2009-06-26 15:31

    Varför ska man klaga på prestandan. Man köper en bil efter behov.
    Desutom överlevde hela taxi branschen med automatade 200 dislar(69hk/130nm eller så) i 20 år. Man vänjer sig. 109diselturbohästar räcker längre än man tror.

  • #39 Re: V70 DRIVe: Snål men slö
    Verdi Postat: 2009-06-26 15:47

    Tror BMW:n väger 1510 kg och Volvon 1710 kg.

    Det är hur som helst ingen jättestor skillnad.

    Jag körde till jobbet, 8 mil, på 0.46 imorse med min 320d. Då har den ändå 177hk och gör 0-100 på 8.9sek eller nåt.

    Förstår inte varför Volvon måste ha så mycket sämre prestanda. Dessutom kommer en så pass svag motor att få jobba hårdare vilket gör att den verkliga förbrukningen lätt springer iväg.

  • #40 Re: V70 DRIVe: Snål men slö
    Verdi Postat: 2009-06-26 16:00

    Tråkigt att höra om ditt mindrevärdeskomplex ang BMW.

    Vet inte vad jag ska säga för att du ska må bättre.

  • #41 Re: V70 DRIVe: Snål men slö
    Klarsyn Postat: 2009-06-26 20:03

    Utdrag ur artikel:
    A series of engine/dynamometer tests at four steady-state engine modes was conducted to evaluate the effects of SM DPF systems on the concentrations and size distribution of diesel aerosols and concentration of nitric oxides in underground mine air, and to compare those with the effects of a standard muffler. The engine load and exhaust temperature were found to be important parameters influencing the effects of this system.
    The tests showed that the SM DPF system was very effective in reducing aerosol mass from mine air. Ten fold reductions in mass concentrations were observed for the two low-power R50 and I50 engine modes. The corresponding mass reductions were more than twenty fold at R100 and more than hundred fold for I100, the high power engine modes. In contrast to the mass reduction efficiencies for these two high power modes, the high concentrations of nucleation mode aerosols in the mine air for these modes resulted in a relatively lower reduction or even increase of the total particle concentrations.
    Länk till artikeln:
    http://www.cdc.gov/niosh/mining/pubs/pdfs/eosmd.p
    df

    Medicinska och tekniska rapporter finns i mängder på nätet men måste nästan alltid köpas för USD 25 till 35.

  • #42 Re: V70 DRIVe: Snål men slö
    Christer W. Postat: 2009-06-26 20:44

    Verdi, 200kg är en jävla skillnad. 10kg vikt mostvarar ca 1 gram CO2, vilket i detta fallet skulle göra 20gram CO2 och däremed högre förbrukning.

    Grannens 320d måsta vara ett konstigt ex. Han var skitnöjd när han hade kört till blekinge fram och tillbaks på 0.61 l/mil.

  • #43 Re: V70 DRIVe: Snål men slö
    D Postat: 2009-06-27 20:42

    200kg extra innebär runt 12% ökning av vikt och därmed last för en bil som väger 1700kg => högre förbrukning.

    Min grannes kusins farbrors mosters präst kör en 320d på 0.53, vilket inte säger något vettigt om bilen - vikt (bagage, passagerare, förare), fulltankat?, 16" eller 19", årsmodell?, körförhållanden etc spelar in.

    ON topic: Tycker att det är väldigt bra av Volvo att lansera den här bilen! Även om den är undermotoriserad för landsvägskörning och snabba omkörningar så behövs inte mer i stadstrafik. Med fulllastad V70 @ 2200kg(?) och 109hk får flygande omkörning en ny innebörd...

  • #44 Re: V70 DRIVe: Snål men slö
    Enron Postat: 2009-06-28 12:20

    Mycket snack, speciellt från ett par BMW-älskare som verkar ha gått på Efficient Dynamics-båget ordentligt... Har de helt missat rapporterna om hur stora avvikelser mellan angiven förbrukning och verklig förbrukning BMW dras med just nu? Andra jämför med sina egna landsvägssiffror. I den här tidningen har man gjort test på bana som indikerar stora avvikelser certifierade och verkliga värden. Andra tidningar har rapporterat om mycket stora skillnader mellan angiven och verklig förbrukning.
    Kan bara instämma med tidigare talare- att jämföra ... (fortsätter i nästa inlägg)

  • #45 Re: V70 DRIVe: Snål men slö
    Enron Postat: 2009-06-28 12:22

    ... fortsättning... V70 DRIVe med mindre och lättare och dyrare bilar för att sedan konstatera att de drar mindre bränsle är ju inget svårt, särskilt när man jämför certsiffror som stämmer väldigt dåligt med i tester uppmätt förbrukning för både Efficient Dynamicsbilarna och i t.ex Prisufallet. fortsättning i nästa kommentar...

  • #46 Re: V70 DRIVe: Snål men slö
    Axel Postat: 2009-06-29 12:57

    Verdi. Antagligen har din lilla bmw en glädjemätare. Eller så har du SOSSE kört som in i helvette.

  • #47 Re: V70 DRIVe: Snål men slö
    Bengt Postat: 2009-06-30 10:33

    Bra Klarsyn, så ska det se ut. Det hade väl inte varit så svårt att få med länken första gången.

    Men nu till artikeln. Om man läser den ser att vad de egentligen säger är att det finns ett samband mellan temperatur och aerosoler efter filtret. Det är i fullast som den minsta aerosolerna ökar, på dellast minskar de och det är ju på dellast man kör i stan.
    Det saknas även information om hur mycker sot det är i filtret när själva mätningen genomförs. Eftersom de har kört SS i fyra timmar i de fyra olika driftsfallen som ger olika mycket sot har de därmed fyra olika filterkarakteristiker att ta hänsyn till, vilket de inte gör.
    Tyvärr har de valt att inte redovisa resultaten från SiC och Corderit filter som jag vet att de har gjort. De visar att SiC är något sämre och Corderite något bättre än sintered metal för de minsta aerosolerna. En DRIVe har SiC men går i princip aldrig så varm som de körde sitt system www.smenet.org/uvc/mineventpapers/ppt/050.pps

    Sist men inte minst vill jag bara säga att jag håller med dig om att aerosoler är tokfarliga men att DPF-system skulle öka antalet i städer är fel.

  • #48 Re: V70 DRIVe: Snål men slö
    Haze Postat: 2009-06-30 21:06

    Så är det Enron, det finns alltid en BMW ägare som kör sin bil betydligt snålare med just sin BMW. Det är nog bara att låta dom vara ifred då kärleken till deras bilar förblindar övriga sinnen. Har inget emot BMW, gillar många av deras bilar, däremot är många av dess ägare fanantiker.
    Som någon klok person nämner så kommer troligtvis denna bilen säljas till många kunder som struntar i prestanda utan förespråkar Volvons utrymmen, säkerhet och förbrukning. Både Merca, Passat och Audi har fått kritik för prestandan ang. sina större modeller som kommit det senaste. Varför hetsa upp sig? Köp vilken bil eller motor ni vill, klart. Personligen tycker jag D5:an är en skön motor fast 2,4D räcker utmärkt till i en XC60 utan att för den skull vara ett fartvidunder.

  • #49 Re: V70 DRIVe: Snål men slö
    Ilike++ Postat: 2009-07-12 12:59

    Vem "tänker" för volvos framtid just nu...den personen saknar kreativitet & vision skulle jag vilja säga.

    Anställ mig, jag är en idespruta haha!

    Inredningsdesignen (då pratar jag inte om funktionaliteten) däremot är fantastisk!

    Volvo är inne på helt fel spår här med strypningen av motorer - utvecklingen går bakåt?!

    Med etanolens möjlighet till effektökning?

    Känslan när man tänker på de nya strypta motorerna är noll körglädje & politisk kontroll (bra signal eller?), varför inte sätta bilen på räls med extern hastighets reglering utom räckhåll för föraren...bläh.

    Volvo kanske måste fundera på faktumet att det är föraren som kommer köpa bilen - vad gör volvo för föraren förutom att se till att denne inte gasar på för hårt?

    Jag pratar om att ge sina köpare - bilförarna lite extra för att de valde just volvo.

    Man kanske kunde skapa en "miljöknapp så att man kan välja när man vill köra strypt & en "kraftknapp" när man behöver kraft istället.
    ("Föraren ges ansvar & valmöjligheter, föraren är duktig")

    DRIVe & husvagn?

    Ngt annat:

    Vad sägs om en 2,0d diesel/el-hybrid med både kraft & supersnålhet.

    Var är dieselhybriderna!?

    Sopbilarna i Moskva var ju grymma!

    Nä volvo är ute & cyklar just nu, det här slutar illa.

  • #50 Re: V70 DRIVe: Snål men slö
    Per Postat: 2009-07-21 11:05

    Har en V70 2.0D och den går riktigt fint - även om konstruktionen är äldre än 1.6D. Tycker Volvo skulle satsat på en 2.0D eller varför inte en nykonstruerad 2 litare med 150hp - 350 Nm och gjort en Drive av en sådan. Kanske kunde man då komma runt 0.5 L/mil samt med god prestanda. V70 är en tung bil och kräver lite motor.

    Fråga till BENGT - du skriver att 2.0D har en PSA mappning. Innebär detta även att overboost funktionen (340Nm under kortare tid) finns med? Volvo anger 320Nm - 136hp - Ford har angett 136hp (och140) samt 320Nm med 340Nm overboost funktion. Enl. Teknikens världs test så gav den testade V70-2.0D över 340 Nm samt 146hp. Prestandan vid acc. på 4:an 5:an och 6:an mellan 80-120 (tror jag det var) var bättre än för 2.4D.

  • #51 Re: V70 DRIVe: Snål men slö
    Lolle Postat: 2009-07-28 10:29

    Är den lika slö som Gamla V70 2,0 så är den i det närmaste okörbar. Vi hade en V70 2,0 kombi på jobbet. Jag satsade verkligen ALLT från 0-100 men det tog 18,5 sekund! ARTON OCH EN HALV SEKUND! Trodde det var fel på den men det skulle visst vara så. Dyr och noll utrustning. Aldrig mer Volvo!

  • #52 Re: V70 DRIVe: Snål men slö
    Christer W. Postat: 2009-07-29 21:02

    18.5 sekunder! Du får nog lära dig köra bil/växla.

  • #53 Re: V70 DRIVe: Snål men slö
    Ingvar Postat: 2009-07-31 09:44

    Bra ingenjörskonst är att bygga pigga bilar som är snåla.Snälla Volvo ta hjälp utifrån!

  • #54 Re: V70 DRIVe: Snål men slö
    Lolle Postat: 2009-08-06 15:19

    Haha! Inte ens Mika Häkkinen hade fått ner 0-100 tiden på den bilen under 18s. Jag är naturligtvis inte världens bästa bilförare men jag kör mycket och är nog hyffsat kompetent. Har bl.a. ett otal banvarv från Mantorp, Gelleråsen m.fl. banor och nog vet jag hur man accellererar maximalt. Tro inte annat. Volvo V70 2,0 var/är den slöaste bil jag någonsin kört och då har jag ändå kört många slöa bilar under den tid jag jobbade som inbytestestare på en större bilfirma.

  • #55 Re: V70 DRIVe: Snål men slö
    kjr Postat: 2010-08-27 11:54

    Mycket tjat om att den här bilen är slö. Jag provkörde den häromdagen och tyckte den funkade jättefint till vanlig körning. 2400 varv i 120. Omkörning kräver nedväxling men betydligt bättre köregenskaper än 2,0F.

  • #56 Re: V70 DRIVe: Snål men slö
    Paul Seugling Postat: 2011-07-22 07:40

    En bra början till ett lite lungnare liv:-)

    Slowdriving

Möjligheten att kommentera är avstängt. Artikeln är äldre än 30 dagar.

Månadens fråga

  • När fick du blåsa senast - alltså göra ett alkotest i bilen?
Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    Auto motor & sport nyhetsbrev
Annonsbörsen

Annonsbörsen

Annonsera gratis i Annonsbörsen och i auto motor & sport (om du är prenumerant). Eller sök bland över 3.000 bilar. Du kan också sälja eller köpa motorcyklar och båtar.

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter