Söderlind: Saabchefen är "Årets svensk"

Jan-Åke Jonsson - Saabchefen - är min kandidat till titeln Årets Svensk - eller "Årets Bob". Jag är inte ironisk.

Bild 375874
Att lyckas navigera ett dödsdömt Saab genom bilindustrins värsta kris till Koenigseggs hamn är en bragd. Jan-Åke har varit så positiv att han kallats "Trollhätte-Bob" efter Saddams Husseins militärchef "Bagdad-Bob" som in i det sista alltid hävdade att han var sekunder från att krossa USA:s trupper.

Älskar man bilar och Sverige kan inte sagan om Saab få ett mer spännande och fantasieggande kapitel än det som just nu håller på att skrivas. Och det bästa av allt: skutan är full av "Bobar".
Christian von Koenigsegg är en svensk nutidshjälte, som bevisat att precis allt är möjligt. Han har "drömt sig" till att bygga världens bästa superbil - som är svensk. Snacka om "Superbils-Bob".
Bård Eker är en "norsk Bob" som bland annat drömt sig till Hydroliftbåtarna, en offshore-VM-titel och dessutom lyckats med det omöjliga: att få med sig ett gäng investerare på resan som tror att Saab ska bli ett lönsamt bilföretag!
NLV Solar heter det tyska företaget som på ett mycket "Bob-mässigt" vis deklarerat att man tillsammans med Koenigsegg ska bygga elbilar som laddas med solceller som finns i bilarnas lackering.
Vår svenska regering med Maud Olofsson i spetsen kan knappast beskyllas för att vara "Bobar", som ser det omöjliga som fullt troligt. I stället har man "Maud-mässigt" krävt bevisen på bordet och inte trott på något.
Men nu när "Bob" mött "Maud" och de är överens om att det är dags att gasa på med miljarder som garanteras av regeringen blandade med friska "Bob-optimistiska" miljarder vore allt annat än en "Bob-inställning" till Saab:s framtid dödsförhärligande. Dysterkvistar som Nalle Puhs kompis Ior kommer alltid att finnas, men vad har de åstadkommit?
Nu finns det äntligen för första gången en Saabägare som ska satsa sig ur krisen. Siktet är inställt på sportiga miljöbilar av hög kvalitet. Bilar av bilentusiaster för bilentusiaster. Bilar att älska eller hata. Bob-bilar.
Den enda Bob som inte är med på resan är förre GM-chefen Bob Lutz - en äkta "Bob" som nöttes ner av GM:s stordriftsfälla och blev till en visionslös "Ior" som beordrade Saab 9-2X, 9-7X, fega 9-3 och meningslösa Cadillac BLS, Saturn och … Dags för nya kungliga valspråk: För Saab i tiden - och - Bob framför allt.

Skriv kommentar

Det finns 18 kommentarer

Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Söderlind: Saabchefen är "Årets svensk"
    Jan L Postat: 2009-07-10 10:14

    Mycket bra skrivet. Måste bara få ta upp detta med media och deras "experter", "analytiker", "professorer" mfl som i vintras fullständigt dömde ut Saabs framtidsmöjligheter. "Det är bara veckor till sista bilen rullar av bandet", "Gått med förlust i 20 år".
    Var finns alla dessa tyckare nu?
    Varför hade de så fel allihop? De var ju hundraprocentigt eniga i vintras. Den som uttrycker sig så kategoriskt utan inblick i företaget har i princip ingen trovärdighet kvar.
    Kan bara komma på att motorpressen och fordonsforskaren Matts Karlsson som uttryckte sig balanserat/positivt till Saabs möjligheter.

  • #2 Re: Söderlind: Saabchefen är "Årets svensk"
    Henrik Postat: 2009-07-10 10:16

    Håller helt med dig Alrik, hoppas att han får den cred han förtjänar JåJ, det var många gamar som satt på kaktusarna och föjde hans vandring som är skyldiga honom en ursäkt han aldrig kommer få. Men de behöver han nog inte om det kommer så fina bilar från fabriken som jag tror och hoppas! Självklart en stjärna till CvK och Eker med; Saab, Koenigsegg och Hydrolift, det är känsloladdat det!

  • #3 Re: Söderlind: Saabchefen är "Årets svensk"
    Magnus Roland Postat: 2009-07-10 10:49

    Det var Bob Lutz som styrde Saab mot Saab 9-2X, 9-7X, fega 9-3 och meningslösa Cadillac BLS. Det var Bob Lutz som ansåg att nästa Saab 9-5 skulle baseras på Holden Monaro som är en tung bakhjulsdriven bil tillverkad i Australien. Men det hela började med Bob Eaton som ville att Saab skulle bli en bakhjulsdriven lyxig Opel Omega eftersom Opel inte kom upp i volym med sin Opel Senator. Det är alltså många Bob som har kört Saab i diket. Den Bob som verkligen lyfte Saab var Bob Sinclair som lyfte Saab från 18000 bilar/år till 48000 bilar/år så visst finns det goda Bob i vår värld. Gå in på http://www.saabhistory.com/2007/12/04/robert-j-si
    nclair-interview-2007-boston-auto-show/print/


    MR

  • #4 Re: Söderlind: Saabchefen är "Årets svensk"
    Ingvar Postat: 2009-07-10 12:02

    Bra Magnus Roland, du vet mera än de flesta om Saab och hur olika "Bobs" agerat!
    Jag hoppas liksom du att "den
    ljusnande framtid kan vara Saabs"!

  • #5 Re: Söderlind: Saabchefen är "Årets svensk"
    Marc Postat: 2009-07-10 13:19

    Frågar, eller snarare utropar, Jan L.
    Vem som hade rätt och vem som hade fel, vet vi inte ännu. Vad än jag hade spått om SAAB:s framtid, skulle jag nog vänta minst ett år till, innan jag inbillade mej veta att historien hade fått ett (o)lyckligt slut.
    Den kloke väntar nog flera år, innan han pekar finger åt de dåliga gissningarna.

  • #6 Re: Söderlind: Saabchefen är "Årets svensk"
    Jan L Postat: 2009-07-10 13:57

    Vet inte om du följde med i media så mycket i vintras men alla dessa ´"experter" var ju helt eniga.

    Jag minns exempelvis en professor i "industriell logistik" på Linköpings Universitet som sa att "Regeringen ska vara beredd på stora arbetsmarknadsinsatser i början av 2009 för Trollhättan". Om det är något jag förväntar mig av en professor är att inte uttala sig om något som man inte behärskar. En professor på ett universitet, avlönad med skattemedel, kan knappast inte ha tillräckligt på fötter för sådana uttalanden.

    I radionyheterna var någon annan "expert" framme (vem har jag glömt) som i samband med rekonstruktionsbeslutet den 20 februari sa "nu är det några veckor tills sista bilen rullat av bandet". Några veckor! Det är ju några månader sedan nu!

    I Svenska Dagbladet skrev Ollevik (tror jag han hette) "Saab är slut, finito, kaputt.....". Denna Ollevik har haft en väldigt låg profil sedan dess! En sådan rubrik på en artikel förpliktar när det gäller analysförmåga.

    Sedan kan vi ta våra poltiker i örat. Reinfeldt som beskrev Saab som "ett varumärke i en varumärkesportfölj". Låter bara som en juridisk grej. (Inget att bry sig så mycket om). Hur kan en sådan producera bilar och dessutom ha en massa anställda.

    Du pratar i ditt inlägg om ett år eller rentav flera. Poängen i mitt resonemang är att det perspektivet hade få av dessa "experter" i vintras. De var alla helt säkra på att det var slut med biltillverkningen i Trollhättan. Deras tystnad på senare tid är ju egentligen det svar vi behöver. Dessa tyckare disponerar vår tid och våra prenumerationsavgifter för att tala om saker för oss som i stort sett bara är löst prat.

  • #7 Re: Söderlind: Saabchefen är "Årets svensk"
    Vad_Är_Realistiskt? Postat: 2009-07-10 14:10

    Affären är inte på något sätt i hamn ännu på lång tid. Hur det går(om avslut?) därefter har vi ingen aning om, kanske många investerar går till ättestupan, vem vet.
    Hursomhelst så är det en himla lång uppförsbacke innan toppen nås, 5 år, 10 år?
    Man får beundra dem investerare som går in i ett sådant högrisk projekt, bravo.

  • #8 Re: Söderlind: Saabchefen är "Årets svensk"
    Haze Postat: 2009-07-10 15:11

    Visst har du rätt Jan L. Framtiden vet vi inget om men media lyckades rota fram den ena experten efter den andra som gärna satt i strålkastarglansen och kräktes skitsnack. Det var dock nyttigt då det var första gången jag verkligen förstod hur media vinklar och spekulerar i saker dom inte har en aning om. I det här fallet hade jag ganska bra insikt i hur verkligheten ser/såg ut och det var en pina att titta på nyheterna. Jag är skeptisk till det mesta som rapporteras i media efter detta. Fanns ju även en del på AMS som gärna förutspådde domedagen och gjorde sig lustig över JÅJ. Oavsett utgång så har han gjort ett hästjobb.

  • #9 Re: Söderlind: Saabchefen är "Årets svensk"
    Leeloo Postat: 2009-07-10 19:33

    Du Jan, jag tror fortfarande alla experterna har rätt. Inte för att de är experter utan för att de bara är realister. Hur kan du säga motsatsen när det inte finns någon affär än? Saab är ett bolag under rekonstruktion, har alltså i praktiken konkat. Ingen affär med K-egg, inga pengar eller resurser från de påstådda nya ägarna.. INGET!! Tror nog det är du som gått på bluffen;) Inget har hänta så här långt.

  • #10 Re: Söderlind: Saabchefen är "Årets svensk"
    z65 Postat: 2009-07-10 20:55

    Varför lägger du sån energi på att kommentera något som du uppenbarligen inte är ett dugg intresserad av?Jag tycker Alrik harr träffat helt rätt i den här krönikan,jag gillar nämligen att tro på framtiden.

  • #11 Re: Söderlind: Saabchefen är "Årets svensk"
    BJE Postat: 2009-07-11 20:25

    Två nya bilar, 9-4X och 9-5, som man har i pipeline samt det 25 %-iga ackordet med leverantörerna gör att man sitter i en guldsits. För ca 2,5 miljarder har man fått två helt nya konstruktioner inklusive pressverktyg till åtminstone 9-5:an. En facelift kostar ofta omkring miljarden. Det kommer nog att gå bra för Saab.

  • #12 Re: Söderlind: Saabchefen är "Årets svensk"
    Jan L Postat: 2009-07-12 16:21

    Läs mitt inlägg en gång till så förstår du vad jag menar.

    Följde du inte med i media i vintras? Alla dessa "experter" var ju i vintras HELT ÖVERTYGADE om Saabs snaraste hädanfärd. "Bara veckor tills siste bilen rullar av bandet".
    De var ju också HELT ÖVERTYGADE om att det absolut inte skulle anmäla sig någon köpare. "Ingen vill köpa en biltillverkare som aldrig gått med vinst" Enligt alla dessa skulle Saab varit avvecklat vid den här tiden, dvs sommaren 2009.

    Det som skrämmer mig med svenska media är att de går i flock på ungefär samma sätt som journalister gör i totalitära stater (för de vågar inget annat).

    Sedan ger jag dig en stor bock i kanten för att betrakta rekonstruktion som detsamma som konkurs (eller konka som du så vardagligt beskriver det). Hade du sagt något sådant på en juristutbildning hade du knappast inte fått godkänt. Eller mer vardagligt uttryckt det hade blivit asgarv i lektionssalen sedan hade du säker fått höra dett resten av terminen!

    Men du är inte ensam om att tro detta. Sveriges Radios Dagens eko sa så sent som i torsdags att Saab var under konkursförvaltning- Vara det bara en felsägning eller var det den vanliga journalstiken?
    precis som när SVT:s rapport "hade läst fel" i affärsplanen när de påstod att det skulle bli massuppsägningar i Trollhättan efter en affär pga minskningen till 70.000 bilar per år.

    Om jag ska fortsätta på ditt tema tt rekonstruktion = konkurs så kan du vara säker på att vid det här laget hade all personal varit uppsagd och köparna av all utrustning i fabriken och det tekniska centret skulle flockats kring alla godbitar som skulle auktioneras ut. Exempelvis ett nästan nytt måleri.

  • #13 Re: Söderlind: Saabchefen är "Årets svensk"
    Johan Postat: 2009-07-12 21:02

    Finns det gott om och det är lätt att negga och negga för någon gång går det dåligt för alla.

  • #14 Re: Söderlind: Saabchefen är "Årets svensk"
    Lägerleffe Postat: 2009-07-13 11:12

    Just nu ligger Jan-Åke bra till för Årets Lägerleffe, stora medaljen i guld.

    Alrik kvalificerar sig till lilla plaketten i brons.

    Bob Sinclair fick sin stora medalj i guld ur min hand redan i början på 90-talet. I Cobo Center i Detroit.

  • #15 Re: Söderlind: Saabchefen är "Årets svensk"
    Kalle Postat: 2009-07-13 12:52

    Vi vet ännu inte hur Saab-affären ser ut om ett år men jag vill redan nu utnämna Saab,s VD samt Christian von Koeniggsegg till årets svenska hjältar, som inte ger upp utan ser möjligheter och vågar stasa trots alla dödgrävare som gör sig breda i media. Vi behöver flera av deras kaliber.

  • #16 Re: Söderlind: Saabchefen är "Årets svensk"
    Carl Ahrling Postat: 2009-07-13 20:33

    Låt oss inte glömma vad det handlade om.
    Skall man med skattepengar skjuta in pengar i ett bolag som länge visat röda siffror?
    Skall staten äga företag?

    Vad privatpersoner gör med sina pengar är helt och hållet deras ensak i mina ögon.
    Tror Eker på Saab så önskar jag honom all lycka.

    Jag tror inte på Saab och anser att det är min fulla rätt att göra så. Mina argument bygger främst på statistik om försmå volymer för att få lönsamhet, i en av kanske världens allra tuffaste branscher.

    Hur Saab skall ha råd att utveckla unika produkter har säkert JÅJ och Eker någon idé om som jag inte känner till.

    Volvo såldes av just den anledningen. Leif Johansson menade att det skulle krävas så stora resurser, att AB Volvo själva inte hade råd.
    Jag har svårt att se varför Saab skulle vara i en annorlunda situation nu med de nya ägarna.

    Dessutom tror jag att inom en relativt kort framtid, så kommer billigare kinesiska alternativ. Du skrattar kanske vid tanken nu. Precis som en del gjorde mot Toyota.
    Jag tror inte att ”de” som skrattade då skrattar idag.

    Än en gång, jag tycker verkligen att det är intressant att någon vill satsa på Saab, men jag tycker inte att det skall ske med skattepengar.

    Om nu skattepengar kommer in i Saab och de inte lyckas, kommer JÅJ att vara årets skurk då?

    Nej, jag vill inte anklaga JÅJ för att han tror på Saab, det är hans jobb, han får betalt för det.

    Söderlind undrar vad pessimisterna har åstadkommit.
    En hel del skulle jag vilja påstå. För det första vill jag inte kalla alla realister för pessimister.
    Det är lätt att säga kör, kör, kör när det inte är ens egna pengar det handlar om, eftersom man då inte behöver ta ansvar om konsekvenserna.

    Personligen så tycker jag att det skall bli väldigt intressant att se hur Saab kommer att klara sig i AMS kommande tester mot konkurrenterna.

    Kommer nya 9-5 att sopa mattan med Audi, Bmw och Mercedes?
    Framtiden håller på svaret…

  • #17 Re: Söderlind: Saabchefen är "Årets svensk"
    Skavlan Postat: 2009-07-15 10:40

    Jag är fullständigt övertygad om att Alrik är ironisk.
    Eller också är han rädd att en massa SAAB-fanatiker kommer att sluta läsa AMS.
    Håller med Carl nedan. Att vara realist är långt ifrån att vara pessimist. Hoppas innerligt att Maud håller kvar mina skattepengar i statens ägo.

  • #18 Re: Söderlind: Saabchefen är "Årets svensk"
    Bob Postat: 2009-07-21 10:16

    Vad är fegt med senaste 9-3???
    Man måste ju vara bra dum om man inte inser att det är en jävligt bra bil! När gjorde Volvo en bil som ens var i närheten? Vare sig S40 eller S60 är ens på samma bana som 9-3. Det gnälls ofta på Saab men nästan aldrig på Volvo. Varför ställs inte samma krav på Volvo som på Saab? Och varför finns det så många dumma svenskar som köper tyskt när vi faktiskt har två av världens bästa bilmärken här i Sverige? Idioti!

Möjligheten att kommentera är avstängt. Artikeln är äldre än 30 dagar.

Månadens fråga

  • Om du var tvungen att välja - vilket märke skulle du ta?
Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    Auto motor & sport nyhetsbrev
Annonsbörsen

Annonsbörsen

Annonsera gratis i Annonsbörsen och i auto motor & sport (om du är prenumerant). Eller sök bland över 3.000 bilar. Du kan också sälja eller köpa motorcyklar och båtar.

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter