• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • BMW Vision EfficientDynamics...

BMW Vision EfficientDynamics Concept - framtiden är här!

Äntligen har täckelsen fallit från "Vision EfficientDynamics Concept" - BMW:s mest extrema konceptbil någonsin. Trots 0-100 km/h på bara 4,8 sekunder drar bilen inte mer än 3,76 l/100 km. Den har ett CO2-utsläpp på 99 g/km men med laddat plugin-batteri sjunker det till 50 g/km!

Bild 357269

Sportbil med plats för fyra, och ett CO2-utsläpp på under 100 g/km? Låter otroligt, men BMW vet hur man gör. KLICKA FÖR STÖRRE


BMW har släppt små retliga bilder och antydningar under veckan men nu låter man äntligen täckelsen falla och presenterar "Vision EfficientDynamics Concept". Det är en 2+2 sportbil som samtidigt är en plugin-hybrid som sänker bränsleförbrukningen radikalt, utan att egentligen försaka prestanda. Eller vad sägs om en 0 - 100 km/h tid på 4,8 sekunder och topphastigheten regleras till 250 km/h?

Motorn är en trecylindrig turbodiesel på 1,5 liter som kombineras med två stycken elmotorer. Sammanlagt ger drivpaketet 356 hk och hela 800 Nm! Ändå ger EU-cykeln för bränsleförbrukning en siffra på bara 3,76 l/100 km och ett CO2-utsläpp på endast 99 g/km. Om man laddar batterierna och kör samma cykel igen med batterihjälp sjunker siffran till cirka 50 g/km.

Bild 357270

BMW hävdar att insteget till baksätet är enkel, tack vare den stora dörren och avsaknaden av B-stolpe. Men lite smidig måste man nog vara... KLICKA FÖR STÖRRE


Det är inte enbart dieselmotorn och elmotorerna som är snåla, även en hal dynamik hjälper till. BMW uppger ett luftmotstånd på låga 0,22 Cx. Transmissionen bakom den snåla dieselmotorn består av en dubbelkopplingslåda, liknande den i M3 och Z4. Mellan förbränningsmotorn och dubbelkopplingsmotorn sitter en av elmotorerna (ger 33 hk) och den kompletteras alltså av ytterligare en, kraftigare elmotor på framaxeln som ger 80 hk konstant. Men den främre elmotorn kan öka effekten till 112 hk under 30 sekunder och även ge en tio sekunder lång "overboost" med 139 hk. Den främre motorn har en tvåväxlad transmission som gör att den kan användas över ett mycket brett hastighetsregister.

Batteripaketet sitter centralt och lågt placerat, i mitten av bilen. BMW beskriver batteritekniken som "litium-polymer", en vidareutveckling av nuvarande litiumjonbatterier. Totalt innehåller batteripaketet 98 celler som har kapaciteten 30 amperetimmar. Batteriet kan ge konstant 600 ampere och 3,7 volt, men under en kort period på 30 sekunder kan det utökas till 1.200 ampere. Seriekopplat ger batteriet 364 volt och den sammanlagda kapaciteten anges till 10,8 kWh, som dock inte utnyttjas till mer än 80 procent för att inte skada livslängden (i praktiken 8,6 kWh). Batteriet väger 85 kilo.

Bild 357271

I mitten på bilen ligger batteripaketet, inuti "kardantunneln". En stor elmotor sitter fram och ytterligare en hjälper till på bakaxeln. KLICKA FÖR STÖRRE


Kopplat till ett "vanligt" vägguttag med 220 V och 16 ampere (i Sverige har ett vanligt vägguttag 10 ampere, men oftast finns det 16 A någonstans i fastigheten) anges laddningstiden på batteriet till 2,5 timmar. Har man tillgång till trefas 380 V och 32 A kan batteriet snabbladdas på 44 minuter.

Körsträckan på enbart diesel anges till 64 mil, med elhjälp ökar den till cirka 68 mil.

Bild 357272

Bakpartiet har stora, transparanta delar som kan lysas upp med hjälp av lysdioder och på det sättet skapa blinkers, bromsljus och bakljus. KLICKA FÖR STÖRRE


Aerodynamiskt har "Vision EfficientDynamics Concept" använt alla erfarenheter som BMW fått från motorsporten, inte minst Formel 1. Hela bottenplattan är täckt och slät, för att minska luftmotståndet. En mängd finesser på karossen bidrar till att sänka luftmotståndet men det gör även de stora hjulen med en fälgdiameter på 21 tum. Däcken är dock smala, 195/55, vilket ger litet rullmotstånd men ändå ett "fotavtryck" som betydligt bredare, konventionella lågprofildäck.

"Vision EfficientDynamics Concept" är en 2+2 bil men ändå är vikten bara 1.385 kilo. Längden på bilen är 4,60 meter, höjden bara 124 centimeter och bredden 1,90 meter. Bagageutrymmet är relativt stort och BMW hävdar att man kan trycka ner två golfbagar om så skulle behövas.

Bild 357273

Vi hade väntat oss något som tangerade M1-konceptet, som BMW visade upp för ett drygt år sedan i Italien, men det blev något helt annat. KLICKA FÖR STÖRRE


Energisnålheten återspeglas på en mängd områden och inte minst när det gäller den yttre belysningen. BMW har använt sig av energisnåla lysdioder till i stort sett alla lampor, inklusive de karakteristiska huvudstrålkastarna med de typiska BMW-ringarna. Hela bakpartiet kan lysas upp med lysdioder och de lyser in i de transparanta karossdelarna, vilket ger ett mycket speciellt utseende.

Med måsvingedörrar och avsaknad av B-stolpar blir insteget i bilen bekvämt, även till baksätet. På plats bakom ratten kan föraren bland annat använda sig av en ny typ av "head-up-display" som ska ge ett mera tredimensionellt intryck och med hjälp av BMW:s Night Vision kan man få en tidig varning om ett djur eller en person finns i närheten av vägen. HUD-systemet ska också prioritera informationen och lägga de för tillfället viktigaste informationspunkterna i förgrunden, vilket samtidigt innebär att föraren får en varning vid förändringar.

Bild 357274

Designen är rätt vild, men räkna med att mycket av den teknik som finns i konceptbilen ganska snart letar sig ut till seriemodeller. KLICKA FÖR STÖRRE


"Vision EfficientDynamics Concept" innehåller också BMW:s senaste teknik när det gäller att förutse hur bilen ska användas och hur yttre faktorer påverkar körningen.

Med hjälp av GPS-sensorer vet bilen var den är och kan förutse vilken typ av körning som finns framför den, vilket kan innebära att man till exempel förbereder sig för acceleration ut på en motorväg genom att förbereda elmotorerna och spara energi genom att tillfälligt stänga av luftkonditioneringen. Även bromskraftsåtervinning och styrservo kan anpassas genom att bilen "vet" var man är på väg och kan optimera sig för det som väntar.

Bild 357275

BMW har gjort flera filmer om sin "Vision EfficientDynamics Concept. Klicka på bilden för att länka till en av filmerna på YouTube.


Bild 357276

Bild 357277

Bild 357278

Bild 357279

Bild 357280

Bild 357281

Bild 357282

Bild 357283

Bild 357284

Bild 357285

Bild 357286

Bild 357287

Bild 357288

Bild 357289

Bild 357290

Bild 357291

Bild 357292

Bild 357293

Bild 357294

Bild 357295

Bild 357296

Bild 357297

Bild 357298

Bild 357299

Bild 357300

Bild 357301

Bild 357302

Bild 357303

Bild 357304

Bild 357305

Bild 357306

Bild 357307

Bild 357308

Bild 357309

Skriv kommentar

Det finns 44 kommentarer

Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: BMW Vision EfficientDynamics Concept - framtiden är här!
    Mathias Postat: 2009-08-30 08:26

    Morgondagens teknik närmar sig, BMW bygg denna bil nu!
    Vill ha!

  • #2 Re: BMW Vision EfficientDynamics Concept - framtiden är här!
    nisso Postat: 2009-08-30 08:33

    Lite plottrigt med alla detaljer och olika färger men snygg grunddesign! Och visst är det väl en hel del M1-concept i linjena. Tex framifrån. Intressant och spännande! Inte minst teknikmässigt. Undrar vad detta skall leda till i serieväg?

  • #3 Re: BMW Vision EfficientDynamics Concept - framtiden är här!
    Rs Postat: 2009-08-30 08:56

    Mycket spännande concept.

    Det aktualiserar frågorna:

    1 Hur deklarerar man bränsleförbrukningen?-med laddat batteri i EU-cykeln?-samma laddning efter cykel?

    2 Hur definierar man effekten- momentant max eller konstant effekt
    -elmotorer och förbränningsmotor har inte effekt/moment max samtidigt - hur anger man? Den av BMW angivna effekten/momentet kan man inte nå vid körning.

  • #4 Re: BMW Vision EfficientDynamics Concept - framtiden är här!
    NB Postat: 2009-08-30 09:01

    Det enda som förstör den sportiga imagen och avslöjar miljö-/ekonomitänket är de smala hjulen. Men det kanske är vettigt. Så länge man inte svänger alltför snabbt och skarpt.

  • #5 Re: BMW Vision EfficientDynamics Concept - framtiden är här!
    Martin Postat: 2009-08-30 09:36

    vad stolt man blir när man kollar på fälgarna.coolt att bmw köper drive-fälgar från volvo;)haha

  • #6 Re: BMW Vision EfficientDynamics Concept - framtiden är här!
    Ara A Postat: 2009-08-30 10:06

    Vill ha vill ha den nu nu.
    Den ser ju helt otroligt ut
    Vilka linjer.
    BMW som jag sagt förut men säger det igen ni är BÄST

  • #7 Re: BMW Vision EfficientDynamics Concept - framtiden är här!
    oscar Postat: 2009-08-30 10:08

    ...bmw detta blev bättre än jag hade väntat mig.
    detta visar okså inte bara att BMW ligger före i design utan med teknoligin också.
    Tänk denna design med en M-V12 motor i.

  • #8 Re: BMW Vision EfficientDynamics Concept - framtiden är här!
    Mats Postat: 2009-08-30 10:23

    Fantastiskt fånigt effektsökeri.

    Hade det inte varit en BMW kan jag ge mig fan på att flertalet som tycker den är häftig istället hade tävlat om att spy galla över designen.

  • #9 Re: BMW Vision EfficientDynamics Concept - framtiden är här!
    Erik Postat: 2009-08-30 10:34

    Jo, jag är nog beredd att hålla med Mats i vad han säger.
    Hade denna bil varit ett verk av hackkycklingen SAAB så hade tongångarna varit helt annorlunda.

    Själv tycker jag att bilen är fantastiskt ful. Har aldrig varit ett stort fan av BMWs design. Nog för att tanken bakom bilen är superb, men ful är den. Tack och lov för att det är ett koncept, så man slipper se den rulla ute på vägarna.

    Nä, vill man ha sig en snygg bil får man skaffa sig en Aston Martin. Engelsmännen kan design.

  • #10 Re: BMW Vision EfficientDynamics Concept - framtiden är här!
    linus Postat: 2009-08-30 10:47

    Har aldrig sett nått liknande, vet inte va jag skall skriva blev bra väldigt glad helt enkelt när jag fick se den! Grymt BMW!

  • #11 Re: BMW Vision EfficientDynamics Concept - framtiden är här!
    Jalle Postat: 2009-08-30 11:27

    Vad har de rökt på BMWs design-avdelning? Stökigaste, sämsta och rörigaste designen i världshistorien. Pinsamt.
    Ingenjörerna verkar därmeot ha varit vid sin sinnes fulla bruk. Imponerande teknik och prestanda!

  • #12 Re: BMW Vision EfficientDynamics Concept - framtiden är här!
    CZ Postat: 2009-08-30 11:32

    Ser ok ut dock är det bara en utställningsbil så det är inget att hetsa upp sig på.

    De är visserligen mer seriösa än Koeningsegg med ändå.

  • #13 Re: BMW Vision EfficientDynamics Concept - framtiden är här!
    Per Postat: 2009-08-30 12:19

    Måste säga att bilen har riktigt fina linjer! Men går man på detaljnivå så hittar man alldeles för många fula partier. De kunde gärna hoppat alla futuristiska detaljer!

  • #14 Re: BMW Vision EfficientDynamics Concept - framtiden är här!
    glenn Postat: 2009-08-30 13:15

    BMW måste vara det företag som allra flest älskar att hata och det är därför jag gillar bmw.
    Det enda företaget som fortfarande vågar.
    Själv gillade M1 hommage mer men ändå älskar jag detta.

  • #15 Re: BMW Vision EfficientDynamics Concept - framtiden är här!
    ZR1 Postat: 2009-08-30 13:23

    -a load of crap!!! varför göra en bil som aldrig kommer massproduceras, jo, kanske om 100 år, men va f*n är den till nytta då? nej, en V8 ska det vara, skita ner miljön så mycket som det går är mitt motto. Vad ni andra säger och tycker för ni stå för själva.

  • #16 Re: BMW Vision EfficientDynamics Concept - framtiden är här!
    C-J Postat: 2009-08-30 13:30

    Här har alltså BMW-ingenjörerna ansträngt sig för att göra en snål bil, men hur snål är den egentligen. Jo, den är FEM PROCENT (5%) snålare än en Volvo V50 DRIVe S/S som är i produktion nu! Då är ändå BMW:ns dieselmotorn en cylinder och en deciliter mindre och luftmotståndet är förmodligen också mindre. Vikten är ungefär densamma. Okej, den avancerade hybridlösningen gör den mycket snabbare än en V50, men borde inte förbrukningen vara klart lägre än för en volvokombi?

  • #17 Re: BMW Vision EfficientDynamics Concept - framtiden är här!
    Hans H Postat: 2009-08-30 13:38

    Jag gillar det blå skenet i grillen. Läckert.

    Bakljusen är också läckra, men den ger ett något "överdesignat" intryck. Tycker jag.

  • #18 Re: BMW Vision EfficientDynamics Concept - framtiden är här!
    Björn Postat: 2009-08-30 13:55

    Till C-J: Vilket värdelöst inlägg du kom med.
    Din Volvo som drar "bara" 5% mer bränsle gör 0-100 på 11,5 sekunder (enligt Volvo själva). Denna BMW gör 0-100 på 4,5 sekunder och är ändå snålare. Jag förstår inte vad det är du klagar över. Volvo har nog aldrig tillverkat en bil som gör 0-100 på 4,5 sekunder över huvud taget!

  • #19 Re: BMW Vision EfficientDynamics Concept - framtiden är här!
    Anders Postat: 2009-08-30 13:58

    Folk lär sig tyvärr aldrig att inte jämföra äpplen och päron.
    Trevligt koncept,man kan nog räkna med en liknande drivlina fast med mindre effekt i nästa 3 serie

  • #20 Re: BMW Vision EfficientDynamics Concept - framtiden är här!
    C-J Postat: 2009-08-30 14:30

    Jämförelsen är relevant. Om du läser hela mitt inlägg innan du bestämmer dig för att såga det så ser du att jag skriver att BMW:n är mycket snabbare än Volvon. Jag är medveten om detta och att BMW får bra acc-siffror med ett avancerat hybridkoncept är inte alls märkligt. Slänga i lite elmotorer med stor effekt i en konceptbil som har långt kvar till produktion kan väl vem som helst göra. Ta t.ex. nämnda V50 och sätt en 1000 hästars elmotor på bakhjulen och presentera den som ett framtidskoncept. I EU-körcykeln skulle förbrukningen knappast stiga, snarare sjunka samtidigt som den skulle spöa skiten ur BMW:n. I en EU-körcykel skulle man knappast behöva använda elmotorn (dieselmotorn klarar ju sig ensam idag) så någon extra strömförbrukning skulle man inte få. Om man däremot använder alla hästarna skulle batteriet tömmas fort. Min poäng är att du kan få i princip vilka acc-siffror du vill med ett hybridkoncept. Det är förbrukningen som är det intressanta vilket framgår av mitt förra inlägg. Alla vi som kan någonting om motorer borde inte ha några problem att förstå detta.

  • #21 Re: BMW Vision EfficientDynamics Concept - framtiden är här!
    ZR1 Postat: 2009-08-30 16:06

    -det björn, lär dig läsa............ vad skriver vi om förresten?????? björn kan väl läsa, det e därför han skriver...... eller har jag fel?...... nej, min hangover är kvar.... skriver mer sen, right now, coffe time!!!

  • #22 Re: BMW Vision EfficientDynamics Concept - framtiden är här!
    Kim Postat: 2009-08-30 19:17

    tycker det är skitkul att BMW gör något som ingen annan gör, kolla på Audi, vars hela bilutbud går ut på att likna varandra.
    BMW är fan det enda märke som vågar ta till lite nya grejor, och dem gör det bra!
    synd att alla inte kan fatta det, ni kan köpa er Audi... eller volkswagen... eller lambo... eller hur var det nu?

  • #23 Re: BMW Vision EfficientDynamics Concept - framtiden är här!
    Per Postat: 2009-08-30 22:09

    Det står ju i artikeln att om man laddar batterierna sjunker utsläppen (och förbrukningen får man anta) med ca 50%. Så med de angivna siffrorna tycker jag att jämförelsen mot tex volvon ska göras rakt av: De har samma förbrkning, men bmw:n har 3ggr effekten - bmw:n är mao effektivare, tack vare hybridlösningen. Hybridbilar skapar ju inte kraften ur tomma intet, så jag tycker inte att det är rätt att säga att det bara är att sätta i en elmotor så sjunker förbrukningen magiskt - eller att effekten ökar utan att förbrukningen gör det.

  • #24 Re: BMW Vision EfficientDynamics Concept - framtiden är här!
    Scrooge Postat: 2009-08-31 08:35

    Så här tar man fram effektiva, snygga och RIKTIGA bilar.
    Den utdöende skaran SAAB-entusiaster som florerar här kan kanske lära sig något nu när deras egen ögonsten går i konkurs.

  • #25 Re: BMW Vision EfficientDynamics Concept - framtiden är här!
    LS Postat: 2009-08-31 09:50

    Bra gjort BMW!
    Hoppas detta kommer i en praktisk version snart som finns i butik. Bakre ändan av av bilen är inte alls lika smakfull som fören. Håller med nån som sa att bilen är "överdesignad". Men det hör väl till konceptbilar.

  • #26 Re: BMW Vision EfficientDynamics Concept - framtiden är här!
    Hans H Postat: 2009-08-31 09:57

    Jag retar Scrooge med min blotta existens. :-)

    Så intressant!

  • #27 Re: BMW Vision EfficientDynamics Concept - framtiden är här!
    hokmah Postat: 2009-08-31 10:04

    Detta är Gott.
    Ingen olje/bränsleproducent gillar detta!
    Denna utveckling Gynnar olje/Bränslekonsumenter!

  • #28 Re: BMW Vision EfficientDynamics Concept - framtiden är här!
    Albanen Postat: 2009-08-31 10:15

    Gillar fronten. Baken dessvärre ser ut som en jordbävning vid ritbordet. Fast som alla andra gånger så kommer ju alla former tonas ner och bli mer "acceptabla för den större skaran".

    Teknikmässigt finns det som vanligt inget att klaga på. Hoppas inte väntan blir för lång bara!

  • #29 Re: BMW Vision EfficientDynamics Concept - framtiden är här!
    Peter B Postat: 2009-08-31 12:26

    ...på länge. En formfest utan like. Gillar formspråket rakt av. Den har "stulit" fronten av OPEL Ampera, snyggt! Det finns alltid något att hämta. Kul när formgivarna får fria händer och öppnar sinnet.

  • #30 Re: BMW Vision EfficientDynamics Concept - framtiden är här!
    Markus Postat: 2009-08-31 12:48

    Att Scrooge gillar BMW har vi förstått, liksom att han har någonting emot Saab, men behöver han göra sig löjlig för det.

    Detta är en konceptbil och designen är ungefär sådan som konceptbilar brukar se ut. Scrooge tycker den är snygg, vilket ju alltid är trevligt (jag tycker den ser överarbetad ut, men det är frågan om åsikter).

    Men jag förstår inte hur ett koncept med de typiska inslagen av överarbetad design och floden av tekniska finesser ska vara mer riktig bil än en bil som förhoppningsvis ska stå i bilhallarna inom ett år.

    Snygg: Tja...
    Innovativ: Tja den visar ju i alla fall vart modern teknik kan leda.
    Högt AMS-index (rolig och snål samtidigt): Skriv upp det!
    Teknik i bilhallen som faktiskt kommer ut till konsument: Nix.

    Slutsats: Mer riktig bil än Saab 9-5? I så fall består Sveriges bilpark av 99,9% fantasifoster....

    Gå och kamma dig Scrooge

  • #31 Re: BMW Vision EfficientDynamics Concept - framtiden är här!
    Jesus Postat: 2009-08-31 14:05

    Copy Volvo Paste = BMW....

  • #32 Re: BMW Vision EfficientDynamics Concept - framtiden är här!
    Johan Wejedal Postat: 2009-08-31 14:11

    Snyggaste BMW:n nånsin! Nu bara jag måste ta mig till Frankfurt-mässan!!!

  • #33 Re: BMW Vision EfficientDynamics Concept - framtiden är här!
    Jonny Postat: 2009-08-31 15:41

    Den här artikeln känns skriven för BMW-magasinet och inte för AMS, maken till okritiskhet är svår att finna.
    Jag är medveten om att många AMS-skribenter gillar BMW men någonstans, någonstans borde väl lite objektivitet finnas.

    PÄR BRANDT: Och jag som inte ens gillar BMW (undantag: 3-serie Coupe). Måste varit ovanligt neutral den här gången, i så fall ... ;-)

  • #34 Re: BMW Vision EfficientDynamics Concept - framtiden är här!
    Kim Postat: 2009-08-31 19:59

    varför säger alla att dem härmar volvo? jag kan inte fatta detta, BMW har byggt moderna bränslesnåla motorer i några år nu, och när man försöker göra det ännu mer bränslesnålt med aerodynamiska hjälpmedel så härmar man andra märken?? ingen verkar ju gnälla på Audi, BMW mfl. för dem "har snott" Mitsubishis direktinsprutade GDI motor, som faktiskt var ganska mycket före alla andra märken. sluta gnäll nu, det börjar bli ganska löjligt...

  • #35 Re: BMW Vision EfficientDynamics Concept - framtiden är här!
    Fredrik Postat: 2009-08-31 20:49

    Bara buga. klart imponerande igen av BMW. Sen kan ju C-J säga vad han vill, men jämförelsen han gör är löjlig. Vänta o se vad som kommer när BMW på allvar lanserar en del av detta på 1-o 3-serie t.ex! Ineg skulle vara gladare än jag om Volvo o Saab (men de kan nog tyvärr glömma) kunde prestera ngt liknande. Men som svensk måste maninse att de kunnandet o resurserna har de inte, tyvärr

  • #36 Re: BMW Vision EfficientDynamics Concept - framtiden är här!
    jh Postat: 2009-08-31 21:22

    Man kan alltså bara köra 4 mil på el, därav den korta laddtiden. Att döma av Tesla glädjesiffror talar vi vidare sannolikt också om snarare 1,5 mil än 4 mil, såvida man inte tänkt sig landsvägsköring i konstant hastighet i 60-70 km/h i medvind och nedförslut. Det finns inget sätt att trolla ner laddtiden. Antingen många ampere eller höga volt-tal.

    Om det, lågt räknat, i snitt krävs 20 kW att driva en bil och vi säger att det tar 0,7 timmar att köra 4 mil så ger detta 20 kW * 0,7 = 14 kWh = 14 000 Wh. Dela 14 000 Wh med 230 volt och 10 A, alltså 14 000/ (230 * 10) = 6,08 timmar.

    Så var det med den glädjekalkylen om laddtid och räckvidd.

    Man måste nog ha tyngre batterier, använda 400 volts-uttaget och köra från husets huvudsäkring om 16 A (som helst bör vara 20 A).

  • #37 Re: BMW Vision EfficientDynamics Concept - framtiden är här!
    Jörgen Postat: 2009-09-01 07:59

    Vad trevligt att BMW har fått fram något att läsa till, för låt mig räkna upp några punkter..

    1. När kommer denna ut på marknaden? Om 3-4 år?

    2. Hur blir den då med dieselns start- och stopp beteende? kommer det att rista till vid varje start/stopp...

    3. Hur är det med korcksäkerheten?

    4. Beteendet vid vanlig körning, dagligen?

    5.Den verkliga förbrukningen? i riktig! körning?

    6. Hur tillförlitlig blir denna om den någonsin blir verklighet..

    Nej, jag ser denna artikel mest som en PR grej, att visa okritiska läsare att BMW kan, och att "vi hänger med".. mm

    För handen på hjärtat, har BMW haft någon hybrid på marknaden det sista decenniet? ja visst ja, tills alldeles nyligen hade man ingen men nyligen visas en BMW X6 med 2500kg..och en festlig förbrukning..*ironi*


    Vad kan jag då? Jo, har och äger en fullhybrid sedan 3300mil och har kört både vinter och sommar. Till det, jag har kört massor av hybrider, senast Prius III samt lexus GS 450h, de är bilar som finns(!) att köpa och är inte rena fantasi och ritprodukter.

  • #38 Re: BMW Vision EfficientDynamics Concept - framtiden är här!
    Sixt Postat: 2009-09-01 08:39

    Kul att se att AMS-läsarna i stort består av blåögda saabgullare och bmwhatare.
    Så fort det kommer en ny tysk modell som revulotionerar många av de sätt vi ser på motorfordon i dag så skall dessa attackeras.
    Så fort det kommer en ny svensk modell (ca var 25:e år) så skrivs den till skyarna trots att det bara är bleka kopior av alla andra tillverkare.
    Inte konstigt att det går åt helevet med Sverige och vår bilindustri när det finns så många idioter där ute.

  • #39 Re: BMW Vision EfficientDynamics Concept - framtiden är här!
    Björn Postat: 2009-09-01 09:18

    Jag kunde inte ha sagt det bättre själv. Hoppas att Cee-Jay (C-J) kan läsa och förstå vad du just skrev.

  • #40 Re: BMW Vision EfficientDynamics Concept - framtiden är här!
    Per Postat: 2009-09-01 15:35

    Martin: Du tycker BMW har kopierat Drivedesignen på fälgarna? Håller med, de är ju exakt lika runda! Fy fulingen va nedrigt gjort! @_O

    BMW Eff.Dyn.Concept:
    http://automotorsport.sehttp://www.automotorsport
    .se/uploaded/image/2009/8/30/BMW_Vision_Efficient
    Dynamics_Concept_17_big_481.jpg


    Volvo Drive:
    http://2.bp.blogspot.com/_FoXyvaPSnVk/SMZv9jF723I
    /AAAAAAAA4iM/jvKKHQONMx0/s400/Volvo-DRIVe-13.jpg

  • #41 Re: BMW Vision EfficientDynamics Concept - framtiden är här!
    Carl Postat: 2009-09-01 18:59

    Jag har pratat med min BMW försälare och anligt honom kommer bilen att kunna beställas nästa vår för leverans i slutet av 2010. Priset kommer att hamna på strax över 400.000 kr. Till dom som tjatar om krocktest- köp en Toyota istället. Det här är inget för er.

  • #42 Re: BMW Vision EfficientDynamics Concept - framtiden är här!
    Wipperman Postat: 2009-09-01 20:58

    för galleriet. Klimat/energi-PK också. Kul koncept dock! Spännande att se hur den blir sen när/om den kommer. Påminner den inte en aning om Cittrakonceptet för ett tag sedan, med alla aerodynamiska veck och tunnlar åså? Någon som vet var det finns fler bilder;-)?

  • #43 Re: BMW Vision EfficientDynamics Concept - framtiden är här!
    Pondus Postat: 2009-09-04 15:09

    Den där kommer aldrig serieproduceras. Den skulle inte gå att sälja än mindre serva. Visst är det ett kul koncept men tycker nog de kunde gett den ett lite piggare utseende. Hela sidan ser ju hängig ut. Baken är bara knepig medans fronten ser rätt tuff ut.

  • #44 Re: BMW Vision EfficientDynamics Concept - framtiden är här!
    oscar Postat: 2009-12-14 12:58

    mina komplimanger till Hans H!
    Jag förstår inte varför Scrooge och Erik måste börja klaga på Saab när det är BMW som nämns (lär er läsa era nötter!).

Möjligheten att kommentera är avstängt. Artikeln är äldre än 30 dagar.

Månadens fråga

  • När fick du blåsa senast - alltså göra ett alkotest i bilen?
Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    Auto motor & sport nyhetsbrev
Annonsbörsen

Annonsbörsen

Annonsera gratis i Annonsbörsen och i auto motor & sport (om du är prenumerant). Eller sök bland över 3.000 bilar. Du kan också sälja eller köpa motorcyklar och båtar.

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter