• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Mercedes E 63 AMG - dagens...

Mercedes E 63 AMG - dagens snabbaste kombi

Kombiversionen av nya Mercedes E-klass har vi redan presenterat, men i torsdags var det publikpremiär för modellen på Frankfurtsalongen. Samtidigt släpps E 63 AMG, som med 4,6 sekunder till 100 lär vara dagens snabbaste kombi.

 

Bild 357810

Kombin för extra snabba bud: E 63 AMG hastar noll till hundra på 4,6 om det kniper, och når lätt fartspärren vid 250 om det är fritt fram.


Vid sidan om måsvingen SLS AMG gissar vi att det är den här fullvuxna kombin som väcker störst intresse i Mercedesmontern. I varje fall bland dem som vet vad AMG står för. Och att E 63 AMG är detsamma som vill-ha-faktor MAX, har nya sedanen redan visat.

Och nu finns kombin som varje budbilsförares önskedröm: den lastar 695 till 1.950 liter och klarar 0 till 100 på 4,6 sekunder. Toppfarten är begränsad till 250 km/h. Ändå nöjer den sig med 12,8 liter bensin på 10 mil - en snygg siffra i sammanhanget.

Bild 357811

De fyra väldimensionerade utblåsen ger en klar signal: häng på om du törs!


Hemligheten bakom fartresurserna är förstås den genmanipulering som blivit AMG-divisionens specialitet: en handbyggd V8 som andas lättare än standardmaskinen, en extremt snabbtänkt automatlåda och ett fastare chassi med ständig optimering av dämpningen efter underlag och körstil.

Det mesta känns igen från den AMG-preparerade sedanen i nya E-klass och prestanda är näst intill likvärdiga, med hänsyn tagen till kombins något högre vikt.

Motorn är AMG:s bekanta V8 på 6,2 liter (jo, trots namnet). Jämfört med förra E-klassgenerationen har den fått 11 extra hästar och ger nu 525 vid 6.800 r/min. Max vridmoment är 630 Nm, med toppen på kurvan vid 5.200 varv. Förbrukningen i blandad körning enligt körcykeln NEDC anges till 12,8 l/100 km, vilket motsvarar ett CO2-utsläpp på 299 gram per kilometer.

Den som har riktigt bråttom kan med hjälp av dubbelkopplingslådans "race start"-funktion klara 0 - 100 km/h på 4,6 sekunder, och accelerationen fortsätter upp till det elektroniska fartstoppet med 250 km/h.

Kraften överförs alltså av växellådan AMG Speedshift MCT med sju växlar. Den kan ställas in i något av fyra lägen, beroende på vilken respons föraren önskar för tillfället: läge C står för "controlled efficiency " (lugn ekonomisk körning), S betyder sportigare framfart och S+ skärper temperamentet ytterligare. Dessutom kan man välja att sköta växlandet för hand i läge M.

Bild 357812

Tonat glas i taket är tillvalet som gör interiören extra ljus och luftig.


Väljer man Sport Plus eller M(anuell), ställer lådan och motorstyrningen om sig så att vissa cylindrar "dödas" just i växlingsögonblicket vid fullgas. Det ger betydligt snabbare växlingar än normalt, säger AMG och uppger ett växlingen då sker på 100 millisekunder (låter tuffare än en tiondels sekund). Även nedväxlingarna med gasanpassning sker mycket sportigare i dessa körlägen.

Men växlingsbeteendet är inte det enda som kan den intresserade föraren kan välja efter eget huvud: en ny generation av den automatiska stödämpningen AMG Ride Control arbetar ännu snabbare för att optimera väggrepp och minimera krängning med hänsyn till både underlaget och förarens körstil.

Tre fjädringskaraktärer finns att välja på med en knapptryckning: C som i komfort samt Sport och Sport Plus. Till ännu bättre väghållning jämfört med förra generationen hör 56 millimeter större spårvidd fram och lite mer negativ camber på bakaxeln.

Bild 357813

En förarplats för den som gillar att köra bil, med betoning på köra. Knapparna vid växelväljaren ställer in olika växlingsprogram (fyra stycken) och med vredet väljer man chassidämpningen (tre program).


Liksom tidigare har AMG:s E-kombi stålfjädrar fram och luftfjädring bak, med automatisk nivåreglering. Den hastighetsanpassade servostyrningen har gjorts 22 procent mer direkt, jämfört med standardversionen av bilen.

Antisladdsystemet ESP har tre steg: "on", "sport" och "off". Vilket man valt visas tydligt i displayen mitt i förarens siktfält.

Bromsarna innanför 18-tumsfälgarna (standard) består av 360 mm ventilerade och borrade skivor runt om . Tillval är keramiska skivor som dels tål högre temperaturer, dels är 40 procent lättare än skivorna av stål.

Däckdimensionen är standardmässigt 255/40 R 18 fram och 285/35 R 18 bak. Tillval är 19 tum med 255/35 R 19 fram och 285/30 R 19 bak.

Säkerhetsivån är som i alla Mercedes hög: i standardutrustningen ingår sju krockkuddar, trötthetsvarnare, aktiva nackstöd och det förberedande säkerhetssystemet Pre-Safe. Som tillval finns "vingelvarnare", dödavinkelnkamera, automatisk nödbroms, halvljusassistans och nattsiktsystem.

Mercedes E 63 AMG kombi börjar säljas i februari 2010. Några prisuppgifter finns ännu inte, men sedanversionen E 63 AMG kostar i Tyskland från 105.790 euro.

Det finns 24 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Mercedes E 63 AMG - dagens snabbaste kombi
    Jooon Postat: 2009-09-17 11:25

    Jag skulle vilja ha någon bekräftelse på det någon stans.
    Enligt uppgifter bygger Mercedes 20 000 exemplar (i olika versioner) per år. Samtliga ska vara handbyggda. Jo sääääääkert.

  • #2 Re: Mercedes E 63 AMG - dagens snabbaste kombi
    Magnus Postat: 2009-09-17 11:27

    AMG Speedshift MCT är väl knappast en dubbelkopplingslåda?

  • #3 Re: Mercedes E 63 AMG - dagens snabbaste kombi
    P-O Postat: 2009-09-17 11:37

    Blev precis ointressant. Iof en helt annan prisklass men drömma går ju alltid...

  • #4 Re: Mercedes E 63 AMG - dagens snabbaste kombi
    Henke Postat: 2009-09-17 11:42

    Enligt tidigare uppgifter så är alla AMG motorer handbyggda och signerade av den person som har byggt motorn. Varje motor byggs alltså i huvudsak helt och hållet av en person. Finns en video på nätet som visar byggandet av en AMG motor...

    MCT lådan är Mercedes dubbelkopplingslåda........ Finns vad jag vet dock bara till AMG versioner....

  • #5 Re: Mercedes E 63 AMG - dagens snabbaste kombi
    Ante Postat: 2009-09-17 11:54

    Dagens snabbaste kombi? Tror nog att RS6 avant fortfarande är snabbare

  • #6 Re: Mercedes E 63 AMG - dagens snabbaste kombi
    Gäst Postat: 2009-09-17 11:56

    Nu pratar vi bilar inte traktorer

  • #7 Re: Mercedes E 63 AMG - dagens snabbaste kombi
    CZ Postat: 2009-09-17 12:11

    handbyggd menas nog handmonterad!

  • #8 Re: Mercedes E 63 AMG - dagens snabbaste kombi
    CZ Postat: 2009-09-17 12:13

    Är det någon lad som säger att bakdelarna skall vara fula och oharmoniska!

  • #9 Re: Mercedes E 63 AMG - dagens snabbaste kombi
    CZ Postat: 2009-09-17 12:13

    Lag

  • #10 Re: Mercedes E 63 AMG - dagens snabbaste kombi
    AL Postat: 2009-09-17 12:59

    Det är ofta man läser om handbyggda motorer. Har själv svårt att se fördelen med att sätta ihop en motor manuellt. En människa gör de facto fel och omfattningen på dessa avvikelser är svår att mäta och förutse. En maskin däremot har en felmarginal och på så vis kan man själv, via styrdiagram, skatta sannolikheten för att fel uppstår samt vilka tolerenser som skall tillåtas i produktionen.

    Men det låter kanske bättre med att motorn är handbyggd. Jag vet inte vilka överväganden AMG gjort när man börjat marknadsföra sina motorer som handbyggda.

    MVH AL


    PÄR BRANDT: Med "handbyggd" brukar man mena att en (1) person byggt motorn. Normalt har du rätt mycket handpåläggning även på en standardmotor för att bygga ihop den, men det jobbet är uppdelat på ett antal stationer där varje motorbyggare gör ett eller ett par moment - vilket inte behöver vara någon nackdel för den personen blir väldigt duktig och erfaren på just de bitarna (och upptäcker då om något avviker).
    Mercedes-trimmaren Brabus har samma system - en person bygger hela motorn från början till slut (och sätter sitt namn på motorn).

  • #11 Re: Mercedes E 63 AMG - dagens snabbaste kombi
    CZ Postat: 2009-09-17 14:16

    är vad det är, alla delar kommer färdiga och sätts ihop av en montör.

  • #12 Re: Mercedes E 63 AMG - dagens snabbaste kombi
    Christian Postat: 2009-09-17 14:53

    RS6 0-100 på 4.6 sekunder. De är lika snabba.

  • #13 Re: Mercedes E 63 AMG - dagens snabbaste kombi
    Stian Andersson Postat: 2009-09-17 15:24

    4,6 sek fra 0-100 km/t er like raskt som 2008 Audi RS6 Avant, slik at å si at den er raskEST blir litt feil. 2008 RS6 sedan gjør sprinten på hundredelen raskere, nemlig 4,5 sek.

  • #14 Re: Mercedes E 63 AMG - dagens snabbaste kombi
    Pebben Postat: 2009-09-17 16:10

    Den är säkert kul att köra men hua vilken hemsk förarmiljö! Svart i retrodesign. Kunde vara en bil från åttitalet om man plockade bort navin.

  • #15 Re: Mercedes E 63 AMG - dagens snabbaste kombi
    fofo Postat: 2009-09-17 17:40

    Jag tänkte rätta till med siffror! Rs6 är snabbre än E63 amg.Gå på auto bild tv(tysk test)så får ni svaret.rs6 är klart snabbast och bäst enligt självaste tyskarna.Det räcker med att säga att det är lamborginis motor som sitter i Rs6.

  • #16 Re: Mercedes E 63 AMG - dagens snabbaste kombi
    fofo Postat: 2009-09-17 17:51

    Tips när det gäller Rs6 om du vill ut maximalt ur motorn från 0-100 på 4,4 sek. Gör så här lägg vänstra foten på broms pedalen samtidit så trycker gasa du tills du kommer upp runt 1500 varv(för ladda upp de dubbla turbon)släpp bromsen o låt bilen flyga.

  • #17 Re: Mercedes E 63 AMG - dagens snabbaste kombi
    Thomas Postat: 2009-09-17 18:12

    är det verkligen en lambomotor i RS6?

    http://en.wikipedia.org/wiki/Audi_RS6#C6_powertrain

    http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Volkswagen_Group_petrol_engines#5.0_TFSI_V10_427kW_.28Audi_C6_RS6.29

    För övrigt har den inte en chans ändå; då Mercedes motor vrålar, springer Audi-tian och gömmer sig av rädsla för ljudet, och ljudet är ju faktiskt halva nöjet i en sån här bil.

  • #18 Re: Mercedes E 63 AMG - dagens snabbaste kombi
    CZ Postat: 2009-09-18 10:43

    För övrigt tyckte tyskarna att RS6 var sämst, bla tungsläpad förmodligen framtung av trion i testet som bestod av E63 AMG, RS6 och Panamera. Mercan fick första platsen.

  • #19 Re: Mercedes E 63 AMG - dagens snabbaste kombi
    fofo Postat: 2009-09-18 21:47

    Till CZ! Du verkar inte insatt i bilar..jag har nämnt det förut att rs6 är den snabbaste familje bilen.gå på youtube/autobild tv och sedan skriver du rs6,vs e63 och bmw5.Jag har aldrig sett test mella panamera,e63,rs6...kompis,det lambomotorer som sitter i audi och det respekt...

  • #20 Re: Mercedes E 63 AMG - dagens snabbaste kombi
    CZ Postat: 2009-09-19 11:19

    du har presenterat dig själv!

    rs6 var sämst tyckte tysk biltidning!

  • #21 Re: Mercedes E 63 AMG - dagens snabbaste kombi
    Robin Postat: 2009-09-21 20:25

    På Audis hemsida står det att RS6 Avant gör 0-100 på 4,5 sek. Stämmer det? I så fall är ju den snabbast bland E63 M5 RS6, m5 touring gör också 0-100 på 4,6 sek enligt bmw så då e ändå inte e63 snabbast, alla jag jämför är kombimodell

  • #22 Re: Mercedes E 63 AMG - dagens snabbaste kombi
    Robin Postat: 2009-09-21 20:29

    Såg fel bmw gör 0-100 på 4,8

  • #23 Re: Mercedes E 63 AMG - dagens snabbaste kombi
    Markus Postat: 2009-09-22 21:02

    Är det någon av nedan tyckare som är över femton år gammal egentligen??? Körkort? Det spelar väl för fanken ingen praktisk roll om det är 4,5 eller 4,6 eller bla bla bla sekunder 0-100, det är idiotsnabbt hursomhelst, och snabbare än någon av era epa-traktorer...

    Och nej, det är ingen "Lamborghini-motor" i Audin! Den är ett framtungt as på långt över tvp ton, BMW:n en astörstig och hyperkänslig föråldrad sleeper - Mercan en rullande ljudorgie. Men avundsjuka kombinerat med tangentbordsmod skapar mycket värdelösa åsikter tydligen :)

    Suck för de här sandlådorna.

  • #24 Re: Mercedes E 63 AMG - dagens snabbaste kombi
    Cedric Postat: 2009-09-24 21:19