Saabs öde avgörs 1 december
Uppenbarligen togs GM:s koncernchef Fritz Henderson på sängen när han fick beskedet om Koenigsegg Groups avhopp från Saab-affären. Nu måste nya alternativ arbetas fram inför GM:s styrelsemöte på tisdag, 1:e december. Då avgörs Saabs öde, försäljning eller konkurs?
General Motors koncernchef Fritz Henderson har en vecka på sig att utarbeta nya alternativ för Saab, efter avhoppet från Koenigsegg Group. Försäljning eller nedläggning, det är frågan.
Beslutet att hoppa av Saab-affären togs av Koenigsegg Group under måndagen och meddelades internt inom Saab och General Motors under måndag kväll. Parterna hade då ett knappt dygn att förbereda sig på inför det offentliga meddelandet, och den efterföljande mediala anstormningen, som kom vid 17-tiden igår tisdag.
För ledningen inom General Motors kom beskedet sannolikt helt oväntat. Det mesta pekade mot att affären med Koenigsegg Group skulle gå igenom innan årsskiftet och ett positivt besked från EU-kommission om lånet från Europeiska investeringsbanken var att vänta vilken dag som helst. Därmed skulle GM "vara kvitt" ännu ett problem av de många som man tvingats lösa under rekonstruktionsarbetet i somras och dess efterdyningar under hösten.
Ska gripen gå in för en störtlandning eller blir det ny luft under vingarna? På tisdag 1 december vet vi svaret.
Med svenska ögon är Saabs framtid viktig men för GM:s ledning är det rent krasst av liten betydelse jämfört med Opel-affären, omstruktureringen av nordamerikanska marknaden, försäljningen av Hummer samt nedläggningen av Saturn och Pontiac - där de två sistnämnda också har var sin stor försäljningsorganisation som ska monteras ner.
Men de jobbiga besluten i USA är tagna, GM ser ljus i tunneln försäljningsmässigt och det mesta pekar mot att de amerikanska bilköparna återvänder till bilhandlarna och vågar köpa ny bil igen. Det var dessa positiva tecken som vid styrelsemötet 3 november fick GM:s ledning att fatta det helt oväntade beslutet att behålla Opel istället för att sälja en majoritetsandel till Magna/Sberbank.
Sichuan Thengzhong Heavy Industrial Machinery Co Ltd har köpt varumärket Hummer och alla rättigheter som hör till det, inklusive de "intellektuella rättigheter" som finns förknippade med produkterna. Därmed tryggas jobben för 3.000 GM-anställda i USA. Ska Saab gå samma väg som Hummer?
Nästa planerade styrelsemöte för GM är på tisdag 1 december. Ledningen har nu en knapp vecka på sig att få fram några tänkbara alternativ för Saab Automobile. GM vill sannolikt behålla utvecklingsresurserna hos GM Powertrain Sweden AB, ett dotterbolag till Saab Automobile. De cirka 1.000 ingenjörerna har arbetat integrerat med Opels ingenjörer och den kompetensen behöver man ha kvar inom GM.
Saabs varumärke är skadat allvarligt men samtidigt har man två nya bilmodeller klara att lansera - 9-5 och 9-4X - med de tunga investeringarna redan betalda. Att låta Saab fortsätta "som vanligt" kan faktiskt vara den enklaste, billigaste och bästa lösningen för GM.
Att försätta Saab Automobile i konkurs blir smärtsamt och kostsamt, men inte värre än det man beslutat för Saturn och Pontiac. Att behålla Saab precis som man beslutat för Opel är det andra alternativet. Det tredje och sannolikt sista alternativet är att sälja hela eller delar av Saab Automobile till kinesiska BAIC - som ju redan visat intresse - på ett liknande sätt som GM sålde Hummer till Sichuan Tengzhong Heavy Industrial Machinery Company.
Situationen för Hummer och Saab bär många likheter. Starka, globala varumärken som dock skadats senaste året, dramatiskt försämrad försäljning och ungefär lika stora försäljningsorganisationer och lika många anställda som berörs. Exemplet med Hummer visar att GM egentligen inte är så rädda för att sälja till Kina, men då gäller det att Beijing Automotive Industry Corporation, BAIC, är med på noterna.
Sent på tisdag kväll i nästa vecka vet vi vilket beslut GM:s styrelse tar för Saabs framtid. Till dess är ovissheten stor i Trollhättan.
Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare
-
Volvo V40 Heico kör 24-timmars på biodiesel
-
Peugeot 301 – budgetsedan med nya siffror
-
Äntligen dags för AutoLife trackday på Mantorp!
-
Cadillac Escalade – dinosaurien lever vidare
-
Polisrazzia mot Monzabanan
-
Volvo lanserar krockkudde för fotgängare
-
Karim Habib blir BMW:s nya chefsdesigner
-
Mini John Cooper Works blir snålare
-
VIDEO: Renault ger en föraning om nya Alpine
-
Fyra modeller får beröm i Euro NCAP
-
F1-Quiz: Hur mycket kan du om Monacos GP?
-
TÄVLING: Vinn spelet DiRT Showdown
-
Saab-affären: Youngman ger upp
-
Bonusmaterial från Ken Blocks Gymkhana 4
-
Alfa och Mazda ska bygga sportbil ihop







#1 Re: Saabs öde avgörs 1 december
Sixt Postat: 2009-11-25 09:36
Är det verkligen någon som på allvar har trott att Koenigsegg Group har varit ute efter annat än publicitet för sitt namn?
Är det verkligen någon som på allvar har trott att ett bolag utan några som helst pengar skulle kunna gå in och köpa ett bankrutt bilföretag?
Koenigegg har aldrig genererat några pengar - bolaget har gått med brakförlust under samtliga år. Visst, bolaget har tillgångar på 124 miljoner. Problemet är bara att dessa tillgångar är uppskrivna värden av fasta tillgångar samt varumärket. I rena slanatar har Koenigsegg inte ett rött öre att satsa.
Givetvis fanns det nog en tanke från Koenigsegg att ta över Saab och snabbt stycka upp det för att sälja delarna var för sig och därmed få tag i pengar innan sportbilen går i konkurs den också.
Tur i oturen är trots allt att vi snu slipper se Saab sakta förfalla ytterligare. Bolaget kommer nu att läggas ned omgående och alla kan fortsätta med sina liv. Det är bara synd att sossepacket redan har kastat 10 miljarder i sjön på dolt statligt stöd till Saab genom Trollhättepaketet. Det är pengar vi skattebetalare aldrig kommer att få tillbaka trots att de borgerliga har gjort vad de har kunnat för att stoppa detta. Tänk nu på det nästa gång ni röstar - vill ni ha sossar som tveklöst kommer att kasta bort närmare 100 miljarder om året i inkompetenta projekt eller vill ni ha en borgerlig regering som stärker Sverige genom minskat bidragsberoende.
#2 Re: Saabs öde avgörs 1 december
Bamse Postat: 2009-11-25 09:52
Tror inte att varken Koenigsegg eller Bård Eker gav sig in i detta med annat än entreprenörsanda och en dröm om att lyckas få Saab på fötter igen.
Sen har de fått lära sig den hårda vägen att det inte är lika enkelt att fatta snabba beslut när man snackar miljardbelopp som när man tar bort ett par nollor.
Med tanke på att Koenigsegg själv satt och ringde runt till de reportrar som försökt nå honom under kvällen igår så antar jag att han själv ser det som ett personligt misslyckande.
Det var ett försök, kanske inte ens ett bra försök, men i alla fall ett försök att skapa en intressant framtid för Saab. "Don´t blame a man for trying", som man brukar säga.
#3 Re: Saabs öde avgörs 1 december
Undergången Postat: 2009-11-25 10:02
Jag undrar varför många tror att BAIC skulle gå in i nuläget och lägga bud?
Dom går väl in i konkursboet i stället och tar över bolaget för kaffeslantar.
Sedan flyttas allt till Kina och modellerna säljs i Kina som SAAEWE Ding Tjong.
#4 Re: Saabs öde avgörs 1 december
Hans H Postat: 2009-11-25 10:10
Du har så fel, så fel.
Bara för att Koenigsegg Group drar sig ur så innebär det inte att du med automatik har rätt.
Men du kan väl korka upp champagnen och ställa dig att hånskratta åt alla som riskerar att bli av med sina jobb, åt alla som är intresserade av Saab och åt alla som vill se företaget överleva. Det har du ju längtat efter, eller hur?
#5 Re: Saabs öde avgörs 1 december
Sixt Postat: 2009-11-25 10:24
Betänk nu i stället att i stället för statliga pengar om närmare 4 miljarder - vilket är våra skattepengar - kostar 3500 arbetslösa ca 80 miljoner i månaden. Minskade skatteintäkter ligger på ca 10 miljoner per månad. detta gör att det tar 3,7 år innan samhällskostnaden överstiger de statliga stöd som krävs för att eventuellt driva Saab ytterligare några år innan det ändå går i konkurs. Det är knappast troligt att samtliga 3500 förblir arbetslösa under ens 1 år och därmd minskar kostnaderna succesivt.
Ett stort antal av dessa personer kommer att starta egna företag där de så småningom kommer att anställa personal och därmed skapas samhällsnytta.
Genom att stödja ett dödsdömt Saab kommer endast kostnaderna för samhället att öka. Nedläggning av Saab är med andra ord det bästa som kan hända Sverige. Det finns inget samhällsintresse i att bevara ett dödsdömt företag.
#6 Re: Saabs öde avgörs 1 december
saab 9000 Postat: 2009-11-25 11:03
hej
kan saabs ekonomiska situation ha ngt att göra med att GM inte har betalat saab för de bilar de har sickat till USA ???
kan GM ha fortfarande vägrat att betala till det nya bolaget ???
kan GMs uppskrivning av saabs värde ha ngt med sakan att göra ???
kan EIB ha dragit örönren åt sig efter att GM beslutat att hålla OPEL ???
kan det vara att nya 9-5 har lika mycket barnsjukdomar som
ng 900 ??? (från 1992???)
GM är ingen kavlitets tillverkare har alldrig varit och kommer alldrig att bli !!!
KAN det vara så att plattformen som GM har i insignia/9-5 är en flopp och GM inte kan släppa OPEL och inte heller SAAB ???
mvh
#7 Re: Saabs öde avgörs 1 december
saab 9000 Postat: 2009-11-25 11:03
hej
kan saabs ekonomiska situation ha ngt att göra med att GM inte har betalat saab för de bilar de har sickat till USA ???
kan GM ha fortfarande vägrat att betala till det nya bolaget ???
kan GMs uppskrivning av saabs värde ha ngt med sakan att göra ???
kan EIB ha dragit örönren åt sig efter att GM beslutat att hålla OPEL ???
kan det vara att nya 9-5 har lika mycket barnsjukdomar som
ng 900 ??? (från 1992???)
GM är ingen kavlitets tillverkare har alldrig varit och kommer alldrig att bli !!!
KAN det vara så att plattformen som GM har i insignia/9-5 är en flopp och GM inte kan släppa OPEL och inte heller SAAB ???
mvh
#8 Re: Saabs öde avgörs 1 december
LMG Postat: 2009-11-25 11:45
Mina 50-ören på:
att GM behåller SAAB, BAIC in som 30% minoritetsägare med en 5årig köpoption, EIB, och indirekt staten stöder affären. GM wins...again.
#9 Re: Saabs öde avgörs 1 december
råffe Postat: 2009-11-25 12:45
Du "sixt", detta är väl ett bilforum och att då använda uttryck som "sossepacket" är riktigt riktigt lågt. Det säger rätt mycket om din egen person.
Sen är det oerhört tragiskt att läsa att det tydligen finns människor i detta land som uppriktigt är glada när tusentals personer riskerar att förlora sina arbeten.
#10 Re: Saabs öde avgörs 1 december
Mojje Postat: 2009-11-25 12:47
Saab har enbart inneburit kostnader för sina ägare genom alla överskådliga år. Under GM´s år som ägare har Saab lyckats ackumulera en förlust på hisnande 27 miljarder - ett enda år sedan 2000 har det kommit en vinstgnutta på hela 12 miljoner.
Överiga Sverige kan inte hålla ett skräpföretag under armarna pga att 3500 personer kommer att förlora jobben. Den som inte förstår det har ingen rätt att uttala sig då man tillhör de lobotomerades gäng. Lägg ner skiten så vi slipper höra talas om det.
#11 Re: Saabs öde avgörs 1 december
Hans H Postat: 2009-11-25 13:01
Sixt har fel och det har du också.
Trösta dig med din skadeglädje och fundera sedan på vem som är mest lobotomerad. Skål på er!
#12 Re: Saabs öde avgörs 1 december
Ask Postat: 2009-11-25 13:01
Hela artikeln handlar om något som påverkar samhällsekonomin i stort och då är samtliga kommentarer kring detta berättigade.
Då arbetslösheten påverkar Riksbankens räntebeslut så är det helt förståeligt att många vill behålla en lagom arbetslöshet. Det innebär att vi bibehåller låga räntor på bostadslån vilket ger många fler en bättre ekonomi och därmed bryr man sig inte så mycket om några tusen anställda.
Det är dags för många att inse faktum. Saab är inte ett ekonomiskt berättigat företag och om man har stannat kvar i Trollhättan och hållt sig fast vid en anställning på Saab under alla dessa förlustår så är det kanske dags att vakna upp nu. Alla har haft chansen under årtionden att flytta eller utbilda sig. har man negligerat detta har man sig själv att skylla när liemannen nu kommer.
#13 Re: Saabs öde avgörs 1 december
Richard Postat: 2009-11-25 13:12
Enda alternativet som finns är att lägga ner skitet, borde man gjort för 10 kanske 15 år sedan eftersom det inte finns någon lönsamhet och man går back på varje bil man tillverkat i 20 år ?!
Vad är det att tjafsa om ? visst är det synd om de som jobbar i trollh men så är livets gång! Hej svej..
#14 Re: Saabs öde avgörs 1 december
saab Henek Postat: 2009-11-25 13:25
ska sätta ett ljus i minneslunden.
#15 Re: Saabs öde avgörs 1 december
Påläst Postat: 2009-11-25 13:27
Ni som tror att GM accepterar mångmiljarder i förlust under nästan hela sitt ägande har gått på en myt - skapad av GM själv.
Det finns flera artiklar i ämnet, bara googla och läs. Intern bokföring ser till att vinsterna hamnar på "rätt" konto, inte i Trollhättan där vinster bara blir skatt. Naturligtvis skulle GM lagt ner Saab omedelbart om man inte fick ut något av folket i Trollhättan, GM-ledningen är inga som lägger fingrarna emellan.
Sen är det märkligt att så många här kan gotta sej åt att Saab är hotat. Borde vi inte vara stolta över att det finns två lastbilstillverkare i världsklass plus två personbilsföretag i ett litet land som Sverige? Det säjer väl något om den tekniska kompetens vi har i landet.
#16 Re: Saabs öde avgörs 1 december
Bosse Postat: 2009-11-25 13:57
Så du tycker att det är oförsvarligt att staten ingriper för att rädda svenska industriföretag, men det är helt OK med centralstyrd (icke marknadsmässig) ränta och statliga interventioner för att ge bostadsägare bättre ekonomi? Bestäm dig. Eller är det laissez-faire enbart för Trollhättans företag men inte för Stockholms bostadsägare?
#17 Re: Saabs öde avgörs 1 december
Joakim Postat: 2009-11-25 14:37
Sälj Saab Automobile AB till något svenskt investbolag, dela upp bolaget i tre delar; Saab Design, Saab Engineering och Saab Production. Bolaget ska efter det sluta sälja och uveckla egna bilmodeller men istället ta uppdrag ifrån andra bil och industriföretag som tex. Valmet eller Magna gör. Tror att det bolaget kan växa mera än ett fristående eget bilföretag med ett eget bilmärke.
#18 Re: Saabs öde avgörs 1 december
råffe Postat: 2009-11-25 15:11
Du menar alltså att de Saabanställda som nu tyvärr verkar tappa jobben får skylla sig själva för att de inte utbildat sig eller flyttat tidigare? Att dom har varit korkade och lata helt enkelt?
Jag förstår inte att ni kan tycka att detta är bra. Det handlar nog om att vi har olika människosyn helt enkelt.
#19 Re: Saabs öde avgörs 1 december
lelle Postat: 2009-11-25 15:17
De verkligt lobotomerade är väl de som tror att det bara handlar om 3500 Saabanställda om Saab läggs ned?
Ringarna på vattnet lär bli större än så i fordons och underleverantörsledet i Sverige. Till det tillkommer en allmän nedgång i regionen som drabbar små lokala och regionala serviceföretag, liksom offentlig verksamhet som barnomsorg, sjukvård etc.
Visserligen kommer nya verksamheter att uppstå i eferdyningarna av en nedläggning, men det dröjer ett antal år innan läget stabiliserar sig. Tills dess kommer detta kostat nationen betydligt mer än vad korskallarna som ser fram meot ett nedlagt Saab ens har fantasi nog att inse.
Saab nedlagt, Volvo kinesiskt och Volvo LV under inkopetent ledning. Resterna av det svenska fordosnklustret kanske finns i Södertälje?
Då ryker nog även merparten av de i västsverige varande underleverantörerna.
#20 Re: Saabs öde avgörs 1 december
Diplomat V8 Postat: 2009-11-25 15:37
du har rätt!
Ni som inte kan inse att Saabs tid är förbi hur blinda kan ni vara?
Man skäller på GM och tycker dessa är idioter.
Tänk om GM inte hade tagit hand om Saab så hade märket varit borta för länge sen!
Tack vare GM så fick den snattrande djungeltrumman ha sina läten några år till.
Sen kan ni som inte vill förstå att Saab hart gått med förlust läsa artikeln i Dagens Industri där Saab har kostat GM 39 miljarder!!
"Det är också under de senaste åtta åren som Saab har gått allra sämst. 32,2 miljarder kronor har förlusten uppgått till under dessa år. Detta motsvarar 35.000 kronor per såld Saabbil, skriver DI."
Wallenbergarna sålde märket själva då dom inte tjänade några pengar på den.
Att sedan sälja bilen med 35 tusen i förluster är inte konstigt då man hela tiden har haft olika säljstöd för att få märket sålt.
Inbytesstöd, lojalitetsstöd, utförsäljnimgsstöd, gratis kombi tillägg, osv.
Hade varit bättre att ha en prisnivå som ligger runt Peugeot och Renault så har man haft volymer på dessa och inte behöva betala för att få dessa sålda ut till kund. Att ha en hög prislapp och tro att det är en premiumbil är bara fånigt.
Själv skulle jag inte sakna Saab men givetvis så är det tråkigt för alla arbetare.
Men konken kommer för eller senare. En liten aktör på marknaden som har gått på konstgjord andning hela tiden..
#21 Re: Saabs öde avgörs 1 december
V4 Postat: 2009-11-25 15:37
Det hela går i repris, man har läst om deadliner för om Saab. Undrar om något händer denna gången.
#22 Re: Saabs öde avgörs 1 december
Ask Postat: 2009-11-25 15:44
Bosse - var har du fått för dig att vi inte har en marknadsmässig räntesättning. Alla banker är fria att sätta sin in- och utlåningsränta själva (så länge det inte blir ocker). Riksbanken - som är fristående - sätter räntepolitiken för den svenska valutan efter bl a inflationen.
Roffe - det handlar inte om människosyn över huvud taget. Det handlar om samhällekonomisk påverkan. Alla vet att förra regeringen satsade 10 MILJARDER på Trollhättepaketet efter krav från GM, men inte hjälpte det. Hur kan någon tro att 4 miljarder till Saab skulle hjälpa i det här läget? Saab behöver ett stöd på minst 2-5 miljarder per år de närmaste 5-8 åren för att ens kunna driva produktionen vidare. Räknar vi underkant blir det nästan 3 miljoner per anställd - och då skulle ändå minst hälften av de anställda sägas upp efter ett övertagande då produktioen skulle ha minskats dramatiskt.
Som kontrast till dessa slantar lägger Vägverket 8 miljarder årligen på hela det svenska vägnätet inkl underhåll och nybyggnation. Var gör statens pengar mest nytta - på hela det svenska vägnätet eller i ett enda bolag?
#23 Re: Saabs öde avgörs 1 december
Melvin Albyl Postat: 2009-11-25 15:51
Nej strunta i att lägga pengar på bondekultur. Staten skall satsa pengar på att stötta bankerna i huvudstaden när de står och skall ha bankstöd som de gjorde på 90-talet. Har vi skattebetalare fått tillbaka dom pengarna ( XX miljarder) när det vände ? Icke sa Nicke dom hamnade i fickorna på .......... Nä vi skall nog livnära oss i Sverige på att skicka mail till varandra, blogga, spela poker på nätet eller spela V75 men producera något ? Nä låt kineserna hålla på med det de har inte fattat något som vi småpåvar i Svedala vet för världen snurrar ju runt Sverige eller ? Det ingen fattar är att GM är ett statligt amerikanskt företag idag vem kunde tro det när muren föll. Men de har betalat tillbaka kulorna till tyskarna nu så man kan väl kalla det en omvänd Marshallhjälp.
#24 Re: Saabs öde avgörs 1 december
ML Postat: 2009-11-25 15:56
"Ni som tror att GM accepterar mångmiljarder i förlust under nästan hela sitt ägande har gått på en myt - skapad av GM själv."
Har du helt missat att GM redan har kånkat och numera ägs av amerikanska staten bl.a.?
Man kan ju säga att man inte accepterar miljardförluster men GM har ju med eftertryck bevisat att de inte kunde göra något åt det. Kan mycket väl har varit så att GM genom effektiv bokföring flyttat vinster från Saab men jag har svårt att se att Saab i grunden är ett ekonomiskt framgångsrikt företag som levererat några vinster att tala om.
#25 Re: Saabs öde avgörs 1 december
Prettot Postat: 2009-11-26 09:27
Ni som jämför med bankstödet: Vi vill inte ha de finanssystemskrascher som dragit ner exempelvis Island eller USA här i Sverige, därav bankstöden.
Att då "offra" en relativt obetydlig biltillverkare kan verka hårt men det är inget Sveriges totala ekonomi havererar av.
Visst det är tragiskt för alla som riskerar att tappa sina jobb - men det sker hela tiden - jag tappade mitt jobb i Januari pga finanskrisen. I februari hade jag hittat ett nytt - förvisso med några mils pendling. Det var trist, men life goes on!
Ni som gnäller har tappat perspektivet!