Saab får 30 dagar - Fritz Henderson avgår

General Motors avskedar sin koncernchef Fritz Henderson och styrelseordföranden Ed Whitacre tar tillfälligt över ledarskapet. Det kanske kan ge en ny öppning för Saab, som nu får 30 extra dagar på sig att strukturera ett ägarbyte efter Koenigseggs oväntade avhopp.

Bild 374339

I amerikanska media var Saab redan dödförklarat men efter kvällens styrelsemöte är det istället koncernchefen Fritz Henderson som får sparken - samtidigt som Saab får en månad på sig att hitta en köpare.


Det har bitits på många naglar i Trollhättan under tisdagen och förmodligen blir de inte långväxta under den närmaste månaden heller. Men kvällens besked från GM:s styrelsemöte i Detroit måste ändå ses som en halv seger för Saab då man får 30 dagar extra på sig att genomföra ett ägarbyte. Det omedelbara nedläggningshotet är alltså borta, åtminstone för en månad.

Kvällens stora sensation är annars att GM:s koncernchef Fritz Henderson sparkas med omedelbar verkan. Styrelseordföranden Ed Whitacre axlar för tillfället den dubbla rollen som både ordförande och vd, vilket bland annat innebär att man ska rekrytera en ny vd. Eftersom det inte blev en intern rekrytering - vilket i så fall skulle ha skett omedelbart - lär man söka i vidare kretsar utanför GM.

I det kortfattade pressmeddelandet som skickades ut under tisdagskvällen meddelar Ed Whitacre att verksamheten fortsätter som vanligt men att GM behöver ett nytt ledarskap. Henderson avtackas med de sedvanliga artighetsbetygelserna men i själva verket måste det vara ett svårt nederlag att bli utflyttad efter bara ett drygt halvår som vd. Den verkliga orsaken till att Henderson får gå kan man bara spekulera i men det är uppenbart att GM:s relativt nya styrelse inte var imponerade över hur Opel-affären sköttes under sommaren och hösten. Att Henderson blev sparkad och inte gick frivilligt kan man se på den här länken där dottern Sarah talar ut på Facebook.

Bild 374340

Näringsminister Maud Olofsson hade viktigare saker för sig än att vara i Detroit och försvara de svenska arbetstillfällena. Hon skickade istället tjänstemannen Jöran Hägglund.

Känslan av att det är nya kvastar som sopar i GM:s högsta ledning kan kanske ge råg i ryggen åt Saab Automobile, som nu har en månad på sig att klara upp ägarfrågan. Svenska regeringen företräddes i Detroit av statssekreterare Jöran Hägglund på näringslivsdepartementet, som tillsammans med Saabs vd Jan-åke Jonsson blev informerade av GM:s vice vd Nick Reilly över de beslut som tagits under styrelsemötet.

"Vi är glada att GM har lyssnat på oss och tar seriöst på den här frågan. Nu handlar det om att utvärdera de intressenter som finns," sa Jöran Hägglund till Trollhättantidningen TTELA.
Några av dessa intressenter har regeringen varit i kontakt med och fler möten kan ske under onsdagen i Detroit innan delegationen reser tillbaka till Sverige.
"Jag kan ju inte kommentera vilka de är, men vi kommer att arbeta nära GM under den här månaden för att försöka hitta en lösning," sa Jöran Hägglund. "GM vet att den svenska regeringen arbetar aktivt i den här frågan."

GM:s ledning är nog inte speciellt övertygade om prioriteringarna hos svenska regeringen - det vore till exempel klädsamt med en högre representant på plats i Detroit när Saab står inför en nedläggningshot - men däremot är man nöjda med att Saab Automobile med all sannolikhet kan inkassera sitt lån på 400 miljoner euro från Europeiska investeringsbanken, EIB. Ännu bättre hade det varit om staten också erbjudit ett överbryggnadslån till Saab med längre lånevillkor, helst lika blixtsnabbt som förbundskansler Angela Merkel hjälpte Opel i somras med ett liknande lån. Men några sådana besked hade Jöran Hägglund uppenbarligen inte med sig till Detroit.

Skriv kommentar

Det finns 42 kommentarer

Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Saab får 30 dagar - Fritz Henderson avgår
    Martin Postat: 2009-12-02 07:07

    Varför ge syrgas till någon som redan är död? För att citera Gordon Ramsay: Shut it down! Get OUT!

  • #2 Re: Saab får 30 dagar - Fritz Henderson avgår
    Argus Postat: 2009-12-02 07:37

    Synd att Merbanco är ute ur räkning!

    http://motoring.asiaone.com/Motoring/News/Story/A
    1Story20091202-183497.html


    Enda positiva: De gjorde inte en "Koeningsegg" och försökte mot oddsen..

  • #3 Re: Saab får 30 dagar - Fritz Henderson avgår
    Eggers Postat: 2009-12-02 08:05

    Ja, varför skall Maud som näringsminister åka till USA för att försöka rädda 10-15000 svenska arbetstillfällen. Är väl inte så viktigt....
    Bättre att skicka en lägre tjänsteman istället...
    Vilken regering vi har....

  • #4 Re: Saab får 30 dagar - Fritz Henderson avgår
    Qvist Postat: 2009-12-02 09:13

    Sedan då? Om någon köper Saab, hur kan man överleva i framtiden med än hårdare konkurrens? Det är det stora problemet!

  • #5 Re: Saab får 30 dagar - Fritz Henderson avgår
    Jocke Postat: 2009-12-02 09:22

    Men snälla alla rara människor... Sluta att klaga på regeringen. Saabs problem är att det saknas kunder. Saab har alltså ett modellprogram av bilar som kunder inte vill betala för. Kunderna väljer hellre Volvo, Audi, VW etc. i stället för Saab och hur mycket ni än tror att regeringen kan ändra folks köpvanor av bilar så kan de inte det. Försök inte att lasta över ansvaret på en regering. De har ju för f_n inget att göra med att ingen vill köpa en Saab-bil, och det är ju där problemet ligger! Att regeringen ska ge konstgjord andning till ett företag som erbjuder en produkt som ingen vill köpa... Är det en bra metod tycker du och en god förvaltning av skattepengar?

  • #6 Re: Saab får 30 dagar - Fritz Henderson avgår
    512M Postat: 2009-12-02 09:49

    gjorde rätt. Skattepengar skall inte finansiera företag som tillverkar/tillverkat produkter ingen vill ha. Läste bl.a. italiensk och tysk media där det stod
    att Henderson fick avgå och knappt någonting om SAAB:s domedag.

    Att GM,trots den djupa kris dom befinner sig i, behåller Opel förstår man då Opel tillverkar en del modeller som säljer.

    Man förstår att ingen vill satsa på SAAB även om man hoppas att det skall ske. Enbart för att rädda alla jobb.

  • #7 Re: Saab får 30 dagar - Fritz Henderson avgår
    Johansson 91 Postat: 2009-12-02 09:49

    Är det 30 dagar som de har på sig att hitta en ny köpare OCH få igenom köpet eller är det 30 dagar för att ordna en vettig köpare och SEDAN börjar processen? Någon på AMS som kan vara vänlig att förtydliga detta eller är det jag som missat något i texten?

    PÄR BRANDT: 30 dagar för att hitta en köpare, sedan fortsätter processen med köpet. Det formella överlåtandet behöver alltså inte ske precis vid årsskiftet.

  • #8 Re: Saab får 30 dagar - Fritz Henderson avgår
    Eggers Postat: 2009-12-02 09:52

    Som vanligt ser de flesta inte längre än sin näsas längd.
    Med en regering som stöttar istället för att baktala samt hjälper den inhemska industrin och på säkrar arbetstillfällen gör att det genereras fler jobb istället för A-kasseutbetalningas samt socialstöd.
    Med hjälp av duktiga marknadsförare som kan ge SAAB hjälp att visa vilka bra produkter de har samt se till att de lyfts fram i försäljningstatistiken är ingenting omöjligt.
    Det finns ett otal bilföretag som gjort denna resa med framgång.

    Det är lätt för noviser vid spisen att uttala sig om marknadsekonomin utan att ha hela bilden framför sig.

    Fordonsindustrin är väldigt viktig för Sverige i många avseenden. Att släppa den vore katastrofalt. Se istället till att vi hamnar i spetsen, vilket inte är en omöjlighet om viljan finns.
    GM har misskött SAAB, där är vi överens. En stark ägare med framtidstro samt jävlaranamma kan klara detta.
    Produkter finns som duger.

    Regeringsstöd i form av nedsvärtande av fordonsindustrin som denna regeringen är duktig på lär int gynna landet i sin helhet.

  • #9 Re: Saab får 30 dagar - Fritz Henderson avgår
    Leif R Postat: 2009-12-02 09:59

    Ett andrum på 30 dagar till, men det ser dystert ut! Nej,SAAB blir nu en kultbil, likt östtyska TRABANT, tyvärr!!

  • #10 Re: Saab får 30 dagar - Fritz Henderson avgår
    512M Postat: 2009-12-02 10:25

    Det stämmer att Bilindustrin är lokomotivet. Denna måste dock leverera attraktiva produkter som säljer globalt.

    Vem vill investera 40-50 miljarder i SAAB för att detta ev. skall bli möjligt, när det först och främst redan finns märken med stora modellutbud som säljer bra trots krisen och därutöver en sedan länge existerande global överproduktion.

    Tyvärr, bara en udda skara dagdrömmare och romantiker utan förankring till verkligheten som inte fattar att SAAB är lika levande som Lenin.

  • #11 Re: Saab får 30 dagar - Fritz Henderson avgår
    Tomas Postat: 2009-12-02 10:26

    Nu får snart AMS ge sig. Inte en artikel om SAAB utan att ge regeringen (Maud O) kritik. Vi lever i en marknadsekonomi, då blir det så här om man har otillräckliga produkter under lång tid. Att AMS vill ha privata olönsamma företag som understöds med skattemedel framgår med all tydlighet. Jag delar inte den uppfattningen och är mycket trött på att läsa om politiska åsikter i en förövrigt bra motortidning.

    PÄR BRANDT: Skattemedel till olönsamma företag har vi aldrig förespråkat. Däremot aktiva politiker som stödjer näringslivet. Exemplet i texten är Angela Merkel - ingen sosse, direkt ... ;-)

  • #12 Re: Saab får 30 dagar - Fritz Henderson avgår
    Roland Postat: 2009-12-02 10:32

    Att sparka Fritz är ett sätt att stärka GMs europamarknad.
    Opel gör familjebilar, SAAB gör premiumbilarna.
    Ett VW - Audi företag.
    SAAB har under 2009 sålt 6000 bilar*, helt OK med tanke på situationen under året.
    *Uppg från Vi Bilägare

  • #13 Re: Saab får 30 dagar - Fritz Henderson avgår
    Roland Postat: 2009-12-02 10:38

    Tomas
    Tycker Du inte om uppgifterna i AMS ska Du gå över till Expressen och läsa Berggrens krönikor. Han sprider galla över SAAB. Så även Teknikens Värld.
    Jag är glad att det finns en motortidning i Sverige som kan vara objektiv med två biltillverkare i landet.
    Visst är det sant att regeringen i Sverige kan göra mer, se bara hur regeringar ute i euorpa kämpar för sina biltillverkare.
    De visar upp en stolthet över att ha en sådan industri och de kämpar emot höga arbetslöshetssiffror, men det fattar väl inte Du med ditt ekonomi snack.

  • #14 Re: Saab får 30 dagar - Fritz Henderson avgår
    512M Postat: 2009-12-02 10:49

    "PÄR BRANDT: Skattemedel till olönsamma företag har vi aldrig förespråkat. Däremot aktiva politiker som stödjer näringslivet. Exemplet i texten är Angela Merkel - ingen sosse, direkt ... ;-)"

    Pär Brandt: Produkten heter i detta fall Opel och inte SAAB. Detta om något utgör skillnaden mellan Frau Merkels och Fru Olofssons agerande.

  • #15 Re: Saab får 30 dagar - Fritz Henderson avgår
    krister Postat: 2009-12-02 10:52

    En motortidning blir nog aldrig vass på att skriva om politik, på samma sätt som en dagstidning inte blir det på att skriva om motorer.

  • #16 Re: Saab får 30 dagar - Fritz Henderson avgår
    svempa Postat: 2009-12-02 10:56

    Jag tycker att AMS gör en bra bevakning av Saab temat. Även jag tror att staten skall vara mer offensiv och stöder en eventuell köpare. Att få 8000 arbetslösa kostar (skatte)pengar också. Ang antal sålda bilar: 2009 är inte ett bra exempel. Men tittar man på 2008 t.ex. sålde Saab lika många bilar som Volvo per modell. Problemet är bara att Volvo har långt fler modeller än Saab. Så Saab måste bredda sin utbud. Och de är ju på väg nu. Jag håller tummarna för den bilen som kommer närmast BMW i körkänsla (åtminstone 650:n)

  • #17 Re: Saab får 30 dagar - Fritz Henderson avgår
    MTG Postat: 2009-12-02 10:57

    SAAB hade ju inte gått med vinst på ca 20år så det är helt klart att något sånt här händer. Regeringen gör helt rätt i att inte pumpa in våra pengar i ett företag som SAAB.

  • #18 Re: Saab får 30 dagar - Fritz Henderson avgår
    JARL Postat: 2009-12-02 11:08

    Saab har två halvintressanta modeller - som inte ens säljs än, nya 9-5 och nån prototyp-jeep...

    Vem vill köpa ett sånt bolag?

  • #19 Re: Saab får 30 dagar - Fritz Henderson avgår
    rulle Postat: 2009-12-02 11:26

    "Att få 8000 arbetslösa kostar (skatte)pengar också."

    Givetvis är det sant, men att ge dessa människor bidrag för att bygga bilar som sedan ingen vill ha är väl ingen bra lösning? Till syvene och sist måste även Saab(liksom alla andra företag i världen) hur otroligt det än låter för lokalpatrioter erbjuda produkter som marknaden vill köpa. Inga skattemiljarder i världen kan ändra på detta faktum. Ett av de stora problemen Saab har är att bilköparna väljer konkurrerande bilmärken i stället för Saab. Skulle bidrag till verkstadsarbetarna ändra på detta faktum? Tveksamt... Om statliga finanser skall läggas på Saab så måste de antingen läggas på produktutveckling av produkter som marknaden vill ha eller på mutor (läs subventioner av bilar) till kunder som egentligen inte vill köpa en Saab. Hur är nåt av dessa alternativ kopplat till att ha en fabrik i Sverige som ska montera bilar?

  • #20 Re: Saab får 30 dagar - Fritz Henderson avgår
    NN Postat: 2009-12-02 11:26

    Jag tycker inte Fru Olofsson gjort fel när det gäller Saab, men jämförelsen blir kanske betecknande för sveriges politiker. Angela Merkel är vad jag kan komma ihåg, doktor i kvantkemi sedan 1986. Får plötsligt väldigt svårt att tänka mig fru Olofsson med denna kompetens, eller någon annan svensk politiker heller för den delen.
    Fråga en svensk politiker om "Schrödingers katt" tex!

  • #21 Re: Saab får 30 dagar - Fritz Henderson avgår
    Emo Postat: 2009-12-02 11:49

    Håller med 512M! Kunde inte sagt det själv. Det insåg Von Kinderegg oxå :-)

  • #22 Re: Saab får 30 dagar - Fritz Henderson avgår
    Emo Postat: 2009-12-02 11:53

    Kunde inte sagt det BÄTTRE själv ska det vara.

  • #23 Re: Saab får 30 dagar - Fritz Henderson avgår
    Hans H Postat: 2009-12-02 12:47

    Vad HAR våra politiker för utbildning?
    I Perssons regering premierades ju ENDAST lång och trogen tjänst i partiet. Utbildning och egna idéer var ju att anse som en last.
    Och vi har väl åtminstone EN utbildnings-lögnare i den nuvarande regeringen.

    Men vad HAR de för utbildning?

    För att återkomma till Saab så verkar ju Fritz ha velat lägga ner Saab men blivit nedröstad och omedelbart därefter fått sluta. Det måste ju betyda något...men vad?

  • #24 Re: Saab får 30 dagar - Fritz Henderson avgår
    Bilköpare Postat: 2009-12-02 13:02

    Fy fasen vad oseriös hela den här GM, Saab, Opel historien känns.
    Är det någon som vill köra runt och skylta med en Saab eller GM bil efter denna fars.

    Äger man en 9-5:a lär man känna sig som en looser som kör runt i en kånken kärra byggd av ruffel och båg, konkurs GM.

  • #25 Re: Saab får 30 dagar - Fritz Henderson avgår
    M. Betnér Postat: 2009-12-02 14:24

    Byt ut ordet "Volvo" mot "Saab"... Håller resonemanget även då?

    http://www.youtube.com/watch?v=15LSmmjqn1M

  • #26 Re: Saab får 30 dagar - Fritz Henderson avgår
    Håkan Postat: 2009-12-02 14:28

    Vad är det för lallare och förståsigpåare som skriver all denna dynga. Är det fräckt och tufft att smutskasta SAAB, Ni har ju noll koll.
    Säljer bilar ingen vill ha.nähä har väl legat topp 3,4,5 i många år i Sverige.
    Gått med förlust i alla år.Bara för att Gm bokför vinster där det passar dom bäst. Det finns ett oerhört kunnade och framtida teknik som bara väntar. Med rätt ägare hade SAAB varit något helt annat. Tycker det är synd o skam att alla dessa negativa idioter inte fattar bättre. Jan-åke Jonsson borde bli årets svensk. All heder åt honom. En HJÄLTE. tänk om...

  • #27 Re: Saab får 30 dagar - Fritz Henderson avgår
    Realist Postat: 2009-12-02 14:37

    "Dagis nivå" ska vara ett ord, det vill säga "Dagisnivå" annars blir det just detta även på ditt inlägg.

    Starka känslor tycks aldrig långt borta när det gäller Saab.

    När det gäller Saabs Vd lär väl de amerikanska skattebetalarna få ersätta honom frikostigt för hans "hjältedåd".

    Martyrerna är väl annars de oskyldiga som får betala GMs industriella vansinne helt i onödan!

  • #28 Re: Saab får 30 dagar - Fritz Henderson avgår
    512M Postat: 2009-12-02 14:39

    inte GM eller någon annan köpt SAAB och kastat pengarna i sjön i alla dessa år så hade det kursat för över 20år sedan. Bra att du har "full koll" Håkan

    Zzzzzzzzzzzzzzzzznaaaaarrrrk

  • #29 Re: Saab får 30 dagar - Fritz Henderson avgår
    Håkan Postat: 2009-12-02 14:48

    Realist:
    Ytterligare en själv utnämnd
    expert. Varför skulle amerikanska skatte betalare ersätta honom. Du vet inte ett skit om detta.Din bakåt strävare. Gå och lägg dig.

  • #30 Re: Saab får 30 dagar - Fritz Henderson avgår
    Henrik Postat: 2009-12-02 15:02

    Jag hör ständigt detta tjat om att Saabs brist på modeller skulle göra att de förtjänar en konkurs och de anställda arbetslöshet.
    GM har inte låtit Saab utveckla några modeller, och nä jag räknar inte Bob Lutzs 9-2 och 9-7a, Saab har fått kriga för de modeller de har. Man kan ju tycka att fördelen med att äga så många märken och modeller som GM gjorde skulle vara att man kunde använda gemensamma bottenplattor osv och då skulle man ju spottat ur sig olika 9-3or och 9-5or; cupéer, crossovers, naturligtvis en hatchback/sportback.(naturligtvis helst 9-1, 9-2 och 4 men det blir ju dyrare)

    Men det har ju GM inte gjort, därför förtjänar Saab inte konkurs, de förtjänar nya ägare, någon som har koll. Saabs brist på modeller är ett argument för ägarbytet som hela trollhättan och Saabfansen strider för.
    Ett annat riktigt dåligt argument är "om inte ens GM kan......."

    Annars var det goda nyheter igår, fast jag undrar en del om Merbancos avslag, vad betyder det och hur kunde GM veta att deras bud inte var nog redan igår natt? Har de redan gått igenom vissa bud? Eller var det så uselt att det gick att se redan på omslaget? Eller betyder det att de bud som är kvar är riktigt bra? Har en bra känsla, hoppas att om det nu går som jag tror och hoppas att JåJ får åka TV-sofforna runt nästa år och bli hyllad som den hjälte han är!
    Och ni som gnäller och vill lägga ner, fortsätt att köpa era japanska dussinbilar och skodor, Saab ska bli ett nisch-märke för folk som inte vill köra dussin-bilar, affärsplanen siktar på runt 100.000 sålda bilar om året och det blir lätt med det bredaste modellutbudet märket nånsin haft. (Saab har ju sålt 120-130.000 bilar nästan alla år utom 2009)

  • #31 Re: Saab får 30 dagar - Fritz Henderson avgår
    Diplomat V8 Postat: 2009-12-02 15:31

    Håller med dig till 100%!

    Håkan har inte läst DI (Dagens Industri) 091117 så därför kan han läsa dessa rader här.

    "Den amerikanska biljätten General Motors tid som ägare för bilmärket Saab är snart över. Under den perioden har förlusterna samlats på en enorm hög, skriver Dagens Industri.
    Under de decennier som Saab har ägts av GM har bolaget gått back med hela 39 miljarder kronor. Av dessa delade GM på 90-talet cirka 12 miljarder kronor i förluster med den dåvarande delägaren Investor. Återstoden har det amerikanska bilföretaget fått stå för på egen hand.

    Det är också under de senaste åtta åren som Saab har gått allra sämst. 32,2 miljarder kronor har förlusten uppgått till under dessa år. Detta motsvarar 35.000 kronor per såld Saabbil, skriver DI.

    GM har också tagit 6,2 miljarder kronor i kostnader på Saab under årets första sex månader. Av detta härrör en miljard kronor från finansieringshjälp till det krisdrabbade bilbolaget. Återstoden är avskrivningar av skulder."

    Visste du att det har betalats ut olika typer av stöd till återförsäljarna för att få ut bilarna på marknaden?

    Det hade varit bättre med ett lägre pris på bilen i nivå med Peugeot & Cittran och få volymer på bilen och inte ha en hög prislapp och tro att nu är det premium...

    Att Saab har legat i topp på den svenska marknaden har visat sig att vinsten fortfarande saknas, Saab har aldrig lockat andra köpare utanför Sverige och dom få som har köpt Saab i Europa är en piss i havet.

    Man har sagt till GM när första 95:an kom lika så 93:an att nu ska man gå med vinst och hur har det gått?
    För att inte tala om alla garanti kostnader!

    Man behöver fler modeller säger man, att plöja ner ännu mera pengar på fler modeller är en ren idioti när man inte ens har volym och köpare på dom få modeller man har idag.

    Sen nämnde du om kunande..vad jag vet så har inte Saab utvecklat en ny bottenplatta sedan -67 då 99:an kom...

    PÄR BRANDT: Då kanske inte GM var så bra som ägare, trots allt ... ;-)
    Nya 9-5:an är gjord av svenska ingenjörer, det är "bara" GM-motorerna (men turboinstallationen är gjord i Trollhättan) och transmissionerna som inte är gjort av svenskar (om det nu är så viktigt om det är tyskar eller svenskar som gör jobbet). Jag har kört bilen och den är riktigt kul, trots sin storlek.

  • #32 Re: Saab får 30 dagar - Fritz Henderson avgår
    Realist Postat: 2009-12-02 17:15

    Håkan.
    Vilka, om inte amerikanska skattebetalare, står för GM-anställdas löner? Detta gäller ju även saabanställda, hur tråkigt det än är.

    Dina inlägg blir mycket begripligare om du inte ägnar dig åt särskrivning av svenska substantiv! Det är ju synd om dina åsikter blir otydliga, eller rent av obegripliga, på grund av detta.

    För övrigt välkomnar säkert många dina tänkvärda inlägg.

  • #33 Re: Saab får 30 dagar - Fritz Henderson avgår
    Martin Postat: 2009-12-02 17:22

    Som någon sade tidigare så skulle Saab behöva nya marknadsförare. Anledningen till att ingen vill ge Saab pengar är väl att när de lanserade sin senaste modell för runt 100år sedan, 2003, så brände Saab bort enorma summor på reklam, runt 100 miljoner, till 9-3 som ju sålt bra, i Norden. I exempelvis England, den forna Saab-marknaden ser de flesta den senaste faceliften av 9-3 som en bil mer jämbördig med exempelvis Hyundai snarare än BMW och till och med Ford.

  • #34 Re: Saab får 30 dagar - Fritz Henderson avgår
    GayNicke Postat: 2009-12-02 20:29

    Tur att Maud och Fredrik gör bättre analys av SAAB:s framtid än många andra...

  • #35 Re: Saab får 30 dagar - Fritz Henderson avgår
    teamet Postat: 2009-12-02 20:53

    Man kan tycka med hjärtat eller räkna med hjärnan.
    SAAB har problem, inget nytt.
    Bilbranchen är hård med en STOR överkapacitet, någon professor i ämnet har nämnt att 100 fabriker måste bort i världen.
    Hur skall SAAB överleva i den världen.
    När det gäller regeringen så har den skött det rätt bra, DET ÄR INTE REGERINGENS PROBLEM, det är ägaren till SAAB som avgör.
    Jag äger en bil, om den skall tvättas, bytas, skrotas det avgör jag som äger den !!! ingen regering ej heller du ...
    Så vari ligger problemet?

  • #36 Re: Saab får 30 dagar - Fritz Henderson avgår
    Eggers Postat: 2009-12-03 06:28

    Problemt ligger i att en regering har ansvar för att ett land fungerar och att det bl.a finns arbetstillfällen för alla.
    Att då baktala industrin som ger dessa är för mig något heltokigt.
    Istället för att underlätta försäljningen av produkterna genom olika ågärder.
    SAAB kan säkerligen kunna gå i spetsen för nytt miljötänk med tanke på den otroligt duktiga skara människor som finns i företaget.
    Problemt har varit marknadsföringsbiten som haft mycket att önska.
    GM som ägare har inte förvaltat den kunskap som finns och satsat på innovativa (svårt ord för många här) lösningar inom miljösektorn.
    Oavsett överkapacitet finns alltid köpare till rätt produkter.
    Hur som helst är fordinsindustrin i ett tufft läge, och när så många i landet blir berörda är det definitivt ett problem som regeringen skall ta på allvar.
    Deras förbannade skyldighet.
    Inte gömma sig bakom ideologin om att marknadskraferna styr hela tiden.

  • #37 Re: Saab får 30 dagar - Fritz Henderson avgår
    Anders S. Postat: 2009-12-03 06:44

    Kunde inte sagt det bättre själv.
    Finns ingen anledning för Reinfelt att åberopa överkapaciteten när tusentals jobb står på spel. Saab har haft sin beskärda del av problem men de behöver ingen statsminister som pratar ner varumärket, helt i onödan.

  • #38 Re: Saab får 30 dagar - Fritz Henderson avgår
    512M Postat: 2009-12-03 08:45

    Nog för att det finns en del duktigt folk som jobbar på SAAB (Känner en hel del),men denna kapacitet är långt ifrån unik.

    Vad skall SAAB tillverka som kan slå? Uppenbarligen så finns det ingenting unikt i pipeline då ingen är villig att slanta upp pengar för detta "innovativa underverk".

    Alltid en massa tröttsamt trams om att vara innovativ och miljösnack bla bla bla

    De som beskyller regeringen för det som händer är bara att betrakta som mindre begåvade då det varken är regeringens uppgift eller skyldighet att med skattepengar finansiera företag som aldrig gått med vinst i goda tider. All konkurrens har redan produkter som ligger i tiden.

    D.v.s. attraktiva sådana.

  • #39 Re: Saab får 30 dagar - Fritz Henderson avgår
    Sven Postat: 2009-12-03 09:37

    De har ju noll koll i ledningen för GM!
    För två år sedan, 2007, sålde Saab 125000 bilar. Konstigt att GM inte sålde då.
    Nu har de ju förstört varumärket med ett års "Cirkus"
    Sen tror jag att "alla desa år med förluster" som alla klagar på inte alls är så stora! utan mest bokföring.
    Skulle vara intressant att se några interna siffror!
    Någon som kan läcka lite ? :)

  • #40 Re: Saab får 30 dagar - Fritz Henderson avgår
    Sven Postat: 2009-12-04 07:21

    När Volvo såldes till Ford så skrev Expressens chefredaktör " är det ingen som tänker på Sverige". Det är tråkigt att varken SAAB eller Volvo är aktiebolag med stor del svenska ägare. De skulle väl åtminstobe försökt behålla det "svenska" i bilarna och jobb i Sverige.
    Volvo lär väl få kvar viss tillverkning för att behålla illutionen att det är svenskt. SAAB förvinner väl helt. Det tror jag inte det gjort om det funnits 50% svenskt ägande. Då hade det kanske gått att krympa kostymen gradvis till lagom storlek och inte som nu störtdykt från 125 000 till ca 20 000 sålda bilar på 2 år.

    Det borde också prövas nya vägar att sälja bilar, hade tex IKEA ägt 10% av endera biltillverkare så kunde de ju ha sålt bilar vid sina 238 varuhus i 38 länder.

  • #41 Re: Saab får 30 dagar - Fritz Henderson avgår
    Sven J Postat: 2009-12-04 11:14

    INSE att skulle Saab vara värt att rädda så skullle man inte behöva räddda det. Nostalgi kommer man ingen vart med. Det mättar inga munnar och att staten skulle bli tillverkare, lägg bara av. Skall man diskutera så måste man ha lte balans i samtalet.

  • #42 Re: Saab får 30 dagar - Fritz Henderson avgår
    Henrik Postat: 2009-12-04 21:26

    det handlar egentligen bara om en försäljning, det finns oss veterligen både säljare och köpare, det borde inte vara något problem, dock har GMs sanslöst klantiga tillvägagångssätt satt allt på spel. Vi snackar om att Maud och Fredrik snackat ner Saab, vad har inte GM gjort genom sitt agerande? Inte konstigt att Henderson fick sparken, dock var han inte VD för ett år sedan.
    Ford hade exakt samma problem med Volvo, men löste det på ett betydligt bättre sätt, försäljningen har tom ökat och Geely eller Crown tar över i början på nästa år, dvs även samma tid som GM ville ha för sin försäljning.

Möjligheten att kommentera är avstängt. Artikeln är äldre än 30 dagar.

Månadens fråga

  • Om du var tvungen att välja - vilket märke skulle du ta?
Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    Auto motor & sport nyhetsbrev
Egmont logo
© Egmont Tidskrifter