Senaste nytt: Volvo blir kinesiskt!

Dagen före julafton kom så det väntade beskedet: Volvo kommer att säljas till kinesiska Geely! Ford har kommit överens med Geely om det finansiella och komersiella frågorna. Det slutgiltiga avtalet kommer att undertecknas under det första kvartalet 2010.

Det var metallfacket i Olofström som läckte ut nyheten att affären mellan Ford och Geely i princip är klar. Ford har under

Bild 374023

Nu är det (i princip) klart att Volvo blir kinesiskt.

en längre tid hållit linjen "One Ford", vilket betyder att Ford vill koncentrera alla sina resurser på ett enda varumärke: Ford.
Men enligt vad vi erfar kommer Ford och Geely framöver att samarbeta inom flera områden. Det blir alltså ingen definitiv avkapning. Geely har också enligt uppgift tillräckligt med pengar för att kunna garantera en fortsatt satsning på utvecklingen av Volvos varumärke och modellprogram.
Enligt TT återstår att förhandla om rättigheterna till tekniken, de så kallade immateriella rättigheterna. Hur Ford och Geely ska samarbeta kring olika patent.
Geely har bekräftat affären i ett pressmeddelande där man säger att Volvo ska behålla sin ställning som ledande inom säkerhet och miljöteknik samt att man siktar på att bli ett världsledande premiummärke.
Volvo har gått ut med ett meddelande till sina anställda, och mer information lär komma eftersom.
Men, nu pekar alltså allt mot att affären är klar.
Volvo blir ett kinesiskt bilmärke.

Skriv kommentar

Det finns 33 kommentarer

Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Senaste nytt: Volvo blir kinesiskt!
    Johan Postat: 2009-12-23 13:13

    Nu får vi hoppas att detta blir bra. Det kan ju bli bra, men det kan också bli tvärtom. Tycker att det är märkligt att man inte agerat mer från massmedia för att Jakob skulle få en chans att köpa Volvo. De har ju enligt uppgift gått ut med ett bud likvärdigt det som Geely ska betala. Vad är Fords syfte med att inte låta Jakob och Crown få en chans att vara med och lämna sina bud? Har herr Gyllenhammar mfl (som förmodligen får en ansenlig ersättning för besväret att vara rådgivare till Geely och förväntas få en hög position i det nya Volvo) jobbat hårt för turerna kring SAAB dragit till sig allt massmedialt intresse?

  • #2 Re: Senaste nytt: Volvo blir kinesiskt!
    Chrills Postat: 2009-12-23 13:42

    att Ford har blivit lovade att få sälja X antal bilar i Kina? För då kan ju ingen annan vara med och konkurrera... med tanke på att den kinesiska staten är med och finansierar! Ligger nära till hands i mina ögon i alla fall!

  • #3 Re: Senaste nytt: Volvo blir kinesiskt!
    Martin Postat: 2009-12-23 14:21

    Tror nog att detta kan bli bra för Volvo då den asiatiska marknaden kommer att vara viktig i framtiden när USA har försvunnit som supermakt. Konsortium Jakob har jag personligen sett som ett skämt. Tror inte att de skulle kunna klara av att driva Volvo då de bevisligen har större mun än plånbok och inte ens ansträngt sig på den nivå som Geely uppenbarligen har gjort. Trots att detta kommer att bli bra för Volvo kommer jag personligen aldrig att köpa någon Volvo då BMW, Audi och Mercedes visat att de har hjärna nog att tillverka bra bilar utan att bli uppköpta, sålda vidare och sedan nedlagda. Finns liksom ingen anledning att välja en Volvo eller en Saab när Audi, BMW och Mercedes har 20 olika modellserier var där alla kan hitta något de gillar.

  • #4 Re: Senaste nytt: Volvo blir kinesiskt!
    Jowa Postat: 2009-12-23 14:24

    Blir intressant vad kineserna gör. Vi borde inte ha förutfattande meningar. Men det blir en balansgång för varumärket. Blir tillverkningen kvar i Torslanda och Volvo kan använda sig av skalfördelar så kan det bli bra. Hamnar tillverkningen i Kina så är det kört för varumärket.

  • #5 Re: Senaste nytt: Volvo blir kinesiskt!
    Markus Postat: 2009-12-23 15:07

    Massmedia har rapporterat mycket mindre kring Volvo än om Saab helt enkelt för att det funnits mindre att rapportera om. Ford och Geely har skött det hela avsevärt snyggare än vad Saab-affären. Så enkelt är det och det är bara att lyfta på hatten åt Fords agerande. Det handlar nämligen mycket om det. Med en förlust på 13 miljarder förra året kan man ju nämligen inte påstå att Volvo är utan ekonomiska problem.

    Massmedia ska sakligt berätta vad som händer så var och en kan bilda sig en egen uppfattning. Att massmedia serverar en åsikt och jobbar för vissa intressen förekommer i Kina men är inget jag vill se i Sverige. Så tack media för att ni inte följt Johans råd att lobba för konsortium Jakob!

    Jag håller med Martin om att detta kan bli riktigt bra för Volvo. Det får framtiden utvisa! En ägare behöver ju inte vara vad den verkar vid första påseende, det gäller ju åt båda håll.

    Däremot har jag och Martin olika prioriteringar när det gäller bilars egenskaper. Det är betydligt troligare att jag köper just en Volvo än något av de tyska prestigemärkena. Vi får hoppas för Volvos skull att fler tycker som jag, och att de får chansen att visa det!

  • #6 Re: Senaste nytt: Volvo blir kinesiskt!
    NN Postat: 2009-12-23 15:33

    Det har inte varit svårt för mig att välja bort Volvo. För dyrt, för skramligt, för mycket Ford.

    Nu blir det dock ännu enklare - titta på Geelys produkter! Skämtartiklar jämfört med tyska premiumprodukter i samma prisklass som Volvo.

    Nu förstår jag givetvis att Geelyproducerade Volvo kommer att höja sig över Geelys vanliga sortiment, men som volvocheferna säger, Geely ligger långt, långt ifrån det som krävs för att lyfta Volvo ur "Fordträsket".

    I framtiden kommer det att stå Geely på bilarna, ni som gillat Volvo tidigare lär nog komma på bättre tankar efter detta utbrott av "asiaten"!

  • #7 Re: Senaste nytt: Volvo blir kinesiskt!
    Marcus L Postat: 2009-12-23 15:56

    Nu mina damer och herrar är det väl äntligen dags även för de sömniga svenskarna att inse att man inte ska köpa Volvobilar. Kina är en diktatur med liten eller ingen respekt för mänskliga rättigheter, demokrati och miljövärden. Vidare saknas i stor utsträckning respekt för den europeiska värdegrunden. Därför måste kinesiskt ägande och inflytande motarbetas.

    Jag gillar inte heller amerikansk diktatur (det är i princip diktatur, kalla det vad ni vill) men den kinesiska är tydligare och rakare i sin hållning. Detta får inte undgå någon. Nu måste ni svenskar sluta köpa Volvobilar! Om några exemplar tillverkas i Sverige eller inte spelar ingen roll. Landet står inte och faller med en bilfabrik i Göteborg. Börja exportera komponenter till våra europeiska bröder istället, som kan det här med bilproduktion. Inom vissa branscher kan vi inte välja bort det kinaproducerade men inom bilbranschen är det inga problem.

    Bevara europeiska intressen.

  • #8 Re: Senaste nytt: Volvo blir kinesiskt!
    Christer W. Postat: 2009-12-23 15:59

    Så länge bilarna utvecklas och skruvas ihop i Sverige så ser jag ingen som helst anledning att välja bort Volvo, utan ge Volvos bilar samma chans som jag alltid gör när jag köper ny bil.

    Jag har precis köpt min första Volvo på 7 år. Jag har bara kört 300 mil än så länge, men så här långt är jag faktiskt helnöjd.

  • #9 Re: Senaste nytt: Volvo blir kinesiskt!
    Christer W. Postat: 2009-12-23 16:06

    "europeiska värdegrunden", har du lust att utveckla det lite?

  • #10 Re: Senaste nytt: Volvo blir kinesiskt!
    Ert Postat: 2009-12-23 16:49

    Ena året ger vi bistånd till Kina nästa köper Kina upp svensk bilindustri.

  • #11 Re: Senaste nytt: Volvo blir kinesiskt!
    Thord Postat: 2009-12-23 16:53

    Inom 10år kommer Torslandaverken ligga i Kina...

  • #12 Re: Senaste nytt: Volvo blir kinesiskt!
    SKODA Postat: 2009-12-23 17:59

    Inom 10 år,mera troligt inom 3 år.
    Volvo kommer åtminstone i rätt sällskap.

  • #13 Re: Senaste nytt: Volvo blir kinesiskt!
    Kjelle Postat: 2009-12-23 18:05

    Vad dumma svenskar inte fattar är följande: vad ska Sverige leva på i framtiden? Troligen på att vårda varandra, betala ut sjukbidrag och arbetslöshetsbidrag, omställningsbidrag, jämstäldhetsbidrag, kulturbidrag med flera gosiga bidrag till alla människor som inte har ett jobb.
    På sikt kan ni - dumma svenskar - glömma den tid där vi var självförsörjande. Volvos Torslanda och hela Trollhättan bör omedelbart byggas om till museum - där kan säkert 500 man gå på kulturbidrag.
    Ni som fräser åt detta inlägg. Läs det igen om 10 år! Mina förfäder var bönder i 25 generationer i mörka Västergötland. Men vilka krav på livet hade dom och hur var deras levnadsstandard? Amen!

  • #14 Re: Senaste nytt: Volvo blir kinesiskt!
    StigRoger Postat: 2009-12-23 19:08

    Bara en fråga Kjelle:
    Vad (var) är "mörka Västergötland" ?

  • #15 Re: Senaste nytt: Volvo blir kinesiskt!
    Anonym Postat: 2009-12-23 19:10

    Marcus: Ni (och jag som har kinesisk bakgrund) konsumerar ändå så pass många och så pass mycket produkter som produceras och ägs av kineserna (läs: oss) att även om vi förverkligade din nationalsocialistiska dröm så skulle det ha någon anmärkningsvard effekt på kinas utveckling - vi/ni skulle behöva gora så ofantligt mycket mer för att "svälta ut" kineserna (oss), så va inte bitter nu bara för att vi fått köpa er lilla nationalklenod. Däremot håller jag abolut med Dig om Ditt resonemang om diktatur. God Jul förresten.
    MVH
    /Anonym Bilentusiast

  • #16 Re: Senaste nytt: Volvo blir kinesiskt!
    Olle Postat: 2009-12-23 19:18

    Nu går verktygen till Kina och arbetstillfällena försvinner i Sverige. Vi kan bara se på och förfaras över hur i H-E detta kunde få hända! Jag vill definitivt lägga en mycket stor del av ansvaret på Volvo AB som såled ut personvangstillverkningen för att rädda sitt eget skinn. Desto bättre att konstatera hur bra den affärsplanen fungerar, eller!!!!!!

  • #17 Re: Senaste nytt: Volvo blir kinesiskt!
    David Postat: 2009-12-23 19:59

    Hoppas att de börjar producera volvobilar för folket igen. Istället för bilar som siktar på mercedes/BMW men med budgetdelar som de gör idag.

  • #18 Re: Senaste nytt: Volvo blir kinesiskt!
    Carl Postat: 2009-12-23 20:38

    PG GYLLENHAMMAR säg mig var du är jag skickar lite rökverk och Cognac!

    GRATTIS alla duktiga volvomedarbetare! Detta ser MYCKET bra ut!

    Jag har uppdrag för VOLVO LV i Kina (verkstäder och ÅF) och säger att detta (då Torslanda och sverige är basen)Ni har dragit en vinstlott. Kineserna är tuffa men raka att affära med. Med starkt svensktledarskap i combo med duktiga fack kommer Ni slå världen med häpnad!

    God Hjul!

  • #19 Re: Senaste nytt: Volvo blir kinesiskt!
    Volvotok Postat: 2009-12-23 20:42

    Just nu finns det många tankar i min lilla skalle.
    Bra att Volvo slipper Ford, vad kommer kineserna att göra med Volvo? Gott att Volvo "lever" till skillnad mot andra, frågan är hur länge???
    Kommer jag kunna njuta av en riktig Volvo även i framtiden?

    Hoppas och önskar att detta är början på något bra för Volvo som märke och alla de duktiga människor som står bakom märket, men tror tyvärr motsatsen.
    Tiden får utvisa hur det blir.

    God Jul på Er!

  • #20 Re: Senaste nytt: Volvo blir kinesiskt!
    Templar Postat: 2009-12-23 21:23

    Tråkigt att behöva skriva detta men har nu köpt min första och sista Volvo om denna affär slutförs. Kan omöjligtvis föda en diktatur. Att som Markus L. nedan skriva om Europeisk värdegrund låter i mina öron lika hemskt, vad består den av...Berlusconi och Jörg Heider, eller? Att påstå att USA är en diktatur, säger mer om Markus L. än USA att sedan Ford och GM varit urusla ägare av Volvo och Saab är en helt annan sak.
    Kineserna har bara börjat, deras beteende i Köpenhamn nyligen kommer bara att accentueras ytterligare, vi har alla bidragit till att skapa ett monster genom vår jakt på den billigaste varan. Diktatur och världens mäktigaste land är en extremt farlig kombination. Så för egen del exit Volvo, trist för bilen är faktiskt riktigt bra!

  • #21 Re: Senaste nytt: Volvo blir kinesiskt!
    Thomas Postat: 2009-12-23 21:59

    XiangChen70
    Vang70
    Sing60
    Vang40Ding
    Chen30

    No way - om jag vil äga kina bilar.

  • #22 Re: Senaste nytt: Volvo blir kinesiskt!
    Hong Kong Postat: 2009-12-24 08:46

    från kineserna och det är att sno tekniken. De är inte ett dugg intresserade av att äga ett märke (det betyder ingenting för dem). De förstår inte syftet med att driva ett företag i Sverige överhuvudtaget. De vill utveckla sin egna bilindustri, kosta vad det kosta vill!

    De kommer att följa avtalet noga i början men så fort de får en chans kommer de att lägga ned all tillverkning och utveckling i Sverige och skeppa det över till Kina. Det råder ingen tvekan om det att det kinesiskt ägande kommer sluta med nedläggning! Tro mig!

    Ford vill precis som GM att Volvo respektive Saab ska försvinna från marknaden för att slippa konkurrens. Amerikansk kapitalism säljer gärna repet som de hängas i bara de tjänar pengar. Det kan bara sluta i katastrof!

  • #23 Re: Senaste nytt: Volvo blir kinesiskt!
    Henke Postat: 2009-12-24 09:07

    3 år eller 10 år - eoner av tid - kan hända mycket. Och om det bara är 3 år, ok, avsett tiden till att bredda industrikunskapen - arbeta inte tysta vidare och tro att livet bara fortsätter och staten tar han om alla. Det är inte statens jobb. Varför skall Volvo/Saab-jobb vara säkra, inga andra jobb är det.

    Kina helt klart diktatur. Tittar jag mig runt i rummet har jag säkert 10 diktatursaker för tro inte att mycket görs i Japan idag... Canon, Dell, Mac, (fd.) IBM, Eriksson... Välkommen till 2000-talet.

    Sedan har många inga problem med att föda fd. nazister som blev möbelbyggare och en av de mest skickliga skatteplanererna i världen (även Schweizarna ogillar honom... det säger en del...) och tro inte att vissa tyska tillverkare har fläckfri historia. Hugo Boss gjorde nasse-uniformer, IG Farben gjorde "insektsmedel", etc. etc. MB såg gärna till att leverera ståndsmässiga kärror till nasse-toppen. Maybach hade några fina motorer i vagnar som plattade till Polen och Ryssland. De grät nog inte mycket då, industritoppen såväl som folket.

    Att ha ett fläckfritt rykte i affärsvälrden är tämligen svårt. Se senast Boliden.

    Volvo/Saab skall ta tillfället i akt och lära sig eller kanske sadla om - om inte företaget som sådant, så kanske underleverantörer m.m. Har de en produkt värd namnet så är andra än svenska företag intresserade, typ Haldex produkter. Sverige kan inte hänga på 2 företag, då ligger vi riktigt illa till.

  • #24 Re: Senaste nytt: Volvo blir kinesiskt!
    def Postat: 2009-12-24 09:44

    Det är intressant hur många förutfattade åsikter folk har om affären. Man kan omöjligt på förhand vet hur det går.

    Förvisso är Kina en diktatur men Geeley är ett privatägd företag som ägs av Kineser.
    Om Geeley lånar pengar av Kinesiska staten blir de väl kontrollerade men om pengarna kommer från annat håll så vad är problemet ?

    Om Volvo utvecklas och byggs i Sverige, vad spelar det för roll om ägaren sitter i Detroit eller Shanghai ?
    Svenska staten får inn skattepengar och alla gnällspikar härunder kan fortsätta att skicka sina barn till skola och hälsovård etc.

  • #25 Re: Senaste nytt: Volvo blir kinesiskt!
    C30 ägare Postat: 2009-12-24 09:57

    Varför hela tiden detta skitsnack om att kineserna skall stjäla all teknik som Volvo utvecklat. Inte ett ord om att Ford kopierat och lanserat i stort sett alla tekniklösningar som Volvo utvecklat i sina egna USA bilar. Varför skrivs det inte om detta? Är det värre att en Kines kopierar än en Amerikan? Sluta gnäll och se till att utnyttja denna nya möjlighet i stället.

    Gå in på Fords amerikanska hemsida och läs om hur de lanserar Forward Collision avoidance och BLIS... vem f-n tror att de utvecklat detta själva????

  • #26 Re: Senaste nytt: Volvo blir kinesiskt!
    Templar Postat: 2009-12-24 11:09

    Jag lever definitivt i 2000-talet, min medvetenhet om världens tillstånd borde vara tillräckligt med bevis för det. Vad som oroar mig är din helt problemfria inställning till detta tillstånd. Eftersom jag har turen att ha de ekonomiska möjligheterna att aktivt ta ställning så gör jag det och undviker i så stor utsträckning som det är möjligt att köpa varor från diktaturer och länder med tveksam miljöpolitik. Historien lär oss att ett mäktigt Kina är allt annat än roligt och det kommer vi alla att lära oss den hårda vägen, Geelys köp av Volvo är bara ett av stegen.

  • #27 Re: Senaste nytt: Volvo blir kinesiskt!
    Anders Postat: 2009-12-24 12:00

    Om 50år när sverige är ett muslimskt land så är vi kanske en diktatur oxå,kina är iallafall på väg åt rätt håll till skillnad mot sverige.

  • #28 Re: Senaste nytt: Volvo blir kinesiskt!
    Twist Postat: 2009-12-25 16:40

    Att Volvo PV får en ägare som är starkt kopplad till elitskiktet inom världens mäktigaste diktatur ger rysningar och en otrevlig besk smak i munnen.
    Sedan må Kina ha hur mycket pengar och marknad som helst. Det blir ödesdigert att koppla ihop Volvo som trots tio år av amerikanskt ägande är så starkt förknippat med Sverige och svenska värderingar med en regim som inte vill veta av någon som helst utveckling mot demokratiska fri- och rättigheter.
    Dagens elvaåriga fängelsedom för Liu Xiaobo för att "uppvigla till att undergräva statens makt" förstärker bara känslan av att frihet alltid väger lätt mot en rejält tilltagen sedelbunt.

  • #29 Re: Senaste nytt: Volvo blir kinesiskt!
    K.G. Postat: 2009-12-26 19:29

    Ford släpper inte fram någon annan budgivare än Geely. Konsortierna Jacob och Crown är helt åsidosatta. Verkar inte som att Ford ens tänker beakta deras bud?!

    Hoppas det startas en liknande protestsida som den man nu startat till förmån för bojkott av GM-produkter, om de väljer att lägga ned Saab. Fast att man på Volvo-sidan skriver under på att man för all framtid kommer att avstå att köpa produkter ur Ford-koncernen och att man även kommer att bojkotta Volvoprodukter om Volvo säljs till kommunistdiktaturen Kina!!


    Se länk om Saab/GM-protesten här: http://www.automotorsport.se/news/19985/saab-entu
    siaster-sätter-press-på-gm/

  • #30 Re: Senaste nytt: Volvo blir kinesiskt!
    K.G. Postat: 2009-12-26 19:37

    Mycket bra!
    Mycket bra initiativ av alla Saab-frälsta med protestsidan mot GM! Verkligen berömvärt! Men Volvoägarna är väl lika tystlåtna som vanligt och låter gärna våra svenska företag läggas ned eller säljas till kommunistdiktaturer på löpande band....?

    Så se nu till webbkunnig att göra en liknande sida som Saab-entusiasterna gjort inför sin GM-bojkott. (tyvärr är jag inte så datorkunnig själv, så jag kan tyvärr inte ordna detta. MEN lita på att jag kommer skriva på listan!)

  • #31 Re: Senaste nytt: Volvo blir kinesiskt!
    C30 ägare Postat: 2009-12-27 09:23

    Jobbar på Volvo och ser fram emot att få nya ägare. Ska Volvo ha en chans att överleva duger det inte att harva vidare som vi gör idag. 300k bilar om året är ingen lönsam affär. Tänk då på stackars SAAB som säljer 30k bilar i år. Det fungerar inte alls!!

    Nej, tack Geely för att vi får vara med i erat Race. Det är i Asien framtida utveckling kommer att ligga. Tänk bara på alla duktiga kollegor vi kan få från Kina. Det examineras fler ingenjörer i Kina de närmaste åren än vad det gjort i Världen i världshistorien. Att då sitta på sidan och titta på är inget vettigt alternativ. Tänk istället på vad vi kan lära oss av Kineserna om 4-5 år. Då kommer de att vara centrum för innovation och utveckling.

    Hejja Geely !!!

  • #32 Re: Senaste nytt: Volvo blir kinesiskt!
    challe Postat: 2009-12-27 19:01

    Vi får se om du är lika positiv när kineserna först lägger ned produktione och sedan utvecklingen i Sverige.

    Visst har du rätt i att kineserna är duktiga och många ingenjörer blir det. Just därför kommer man så småningom även att flytta utvecklingen till Kina?

    Men, du kanske ser framemot att bli arbetslös? Eller planerar du att flytta till Kina?

  • #33 Re: Senaste nytt: Volvo blir kinesiskt!
    LS Postat: 2010-01-04 06:33

    Kina..landet som förtrycker och avrättar folk. Rätta mig om jag har fel. Jag skulle inte medvetet välja att köpa varor från ett sånt land.

Möjligheten att kommentera är avstängt. Artikeln är äldre än 30 dagar.

Månadens fråga

  • Om du var tvungen att välja - vilket märke skulle du ta?
Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    Auto motor & sport nyhetsbrev
Annonsbörsen
Egmont logo
© Egmont Tidskrifter