Saabs ledning ställd åt sidan - nya bud idag?

Under tisdagen tillträdde de "likvidatorer" som ska avveckla Saab, därmed är företagsledningen, med vd Jan-Åke Jonsson i spetsen, ansvarsbefriade. Samtidigt förbereds nya bud till General Motors styrelse som sammanträder idag, onsdag. Blir det tummen upp för en Saab-försäljning?

Bild 373810

Saabs vd Jan-Åke Jonsson har arbetat i turbofart under hela 2009 för att rädda företaget men är nu ansvarsbefriad efter att "likvidatorerna" börjat sitt arbete med avvecklingen.


General Motors har bestämt sig för att avveckla Saab och den processen fortsätter utan avbrott. Igår tisdag eftermiddag 12 januari tillträdde de av Bolagsverket utsedda "likvidatorerna" - advokaterna Stephen Taylor och Peter Törngren - som ska leda avvecklingen.

Bild 373811

Victor Muller, vd för Spyker Cars, höll sitt tal på Detroit-salongen. Klicka på bilden för att se videon därifrån.

Stephen Taylor och Peter Törngren började omedelbart arbeta på plats i Trollhättan och formellt är det de som leder Saab Automobile hädanefter. Styrelse och företagsledning, med vd Jan-Åke Jonsson i spetsen, är därmed ansvarsbefriade och deras roll blir att assistera advokaterna i deras avvecklingsarbete. I Sverige är det mycket ovanligt att så stora företag som Saab Automobile får en likvidator och avvecklingsarbetet kan i sin helhet bli utdraget, kanske över ett år.

General Motors lämnar dock dörren öppen för en eventuell försäljning av Saab, även om beskeden från GM:s företagsledning delvis var splittrade under öppningsdagarna av Detroit-salongen. GM:s tillförordnade vd Ed Whitacre sa till svenska medier - se länk här - att man säljer Saab för 450 miljoner dollar (cirka 3,3 miljarder kronor) men att det i så fall måste gå snabbt. GM:s europachef Nick Reilly sa däremot att budgivarna har två till fyra veckor på sig innan dörren definitivt är stängd för en Saab-försäljning.

Alla de kända budgivarna sägs ha förbättrat sina bud inför onsdagens styrelsemöte hos General Motors. Spyker Cars vd Victor Muller sa under ett framträdande i Detroit att han hoppas på ett besked från Saab "inom dagar, inte veckor." Talet från Detroit-salongen finns som en video hos SaabHistory.com, se filmen genom att klicka här. Frågorna kring Saab kommer i slutet på videon. Investmentföretaget Genii Capitals talesman Lars Carlström har förbättrat sitt bud inför styrelsemötet och även amerikanska Merbanco sägs ha modifierat sitt bud för att passa GM:s krav.

Bild 373812

Enligt egna uppgifter var det en manngrann (och kvinnogrann) samling av 3.500 anställda utanför huvudgrinden. Banderollernas budskap gick inte att ta fel på: GM = Gangster Motors. Photo: Saab. KLICKA FÖR STÖRRE


Som vi kunde rapportera igår, se länk här, protesterade de anställda i Trollhättan mot GM:s nedläggningsbeslut genom en manifestation utanför fabriksgrindarna. Runt om i världen har protesterna mot Saabs nedläggning eskalerat men frågan är om GM:s styrelse tar notis om detta och beslutar om försäljning istället för fortsatt nedläggning?

Skriv kommentar

Det finns 34 kommentarer

Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Saabs ledning ställd åt sidan - nya bud idag?
    Börje Postat: 2010-01-13 07:54

    GM har, med rätta, kritiserats för att uppträda cyniskt gentemot SAAB personalen.

    Vad skall man då säga om Spyker?

    Dom har lagt c:a 5 bud - varav de tre senaste "är sockrade" - så att GM "inte kan säga nej".

    Om Spyker har tillräckligt med pengar för att dels betala GM, dels kunna stötta under de närmaste tre åren då SAAB, med stor sannolikhet, kommer att gå med förlust (samt pengar till produktutveckling):
    varför har man inte visat det tidigare?

    Cyniskt förhandlingsspel?

  • #2 Re: Saabs ledning ställd åt sidan - nya bud idag?
    Kjell Postat: 2010-01-13 08:21

    När det fortfarande var koeningsegg som gällde, skrev jag att jag inte ville missa något som skrevs om Saabs spännande framtid. Då hade jag inte tänkt mig denna spänning. Hoppas på en snabb lösning nu, och J.Å Johansson tillbaka på sin post. Vi skulle behöva fler med lite av hans energi, då hade det sett anorlunda ut.

  • #3 Re: Saabs ledning ställd åt sidan - nya bud idag?
    Börje Postat: 2010-01-13 08:33

    Det har varit många "sista chanser" senaste månaden - men frågan är om inte avgörandet kommer idag:
    -Whitacre säger att det "bör avgöras inom några dagar" - vad andra inom GM säger är oväsentligt.
    -Muller säger att "det avgörs inom några dagar"
    -GM har styrelsemöte idag.

  • #4 Re: Saabs ledning ställd åt sidan - nya bud idag?
    Neo Postat: 2010-01-13 08:36

    Har du inte slagits av tanken att GM är de som ÄGER säljprocessen AVGÖR vilka bud som ska granskas och hur de kommunicerar processen?

    GM äger och är ansvariga för processen. Tyvärr synes de inte klara detta bra snarare uselt.

  • #5 Re: Saabs ledning ställd åt sidan - nya bud idag?
    svempa Postat: 2010-01-13 09:37

    Hej Börje, det är en stor affär och att förhandla med GM är inte enkelt. De gör inte affärer som du och jag på elgiganten, där man kanske prutar litet eller hjanvisar till en prisgaranti. Här är det mycket politik inblandad och ingen, varken GM eller Spyker eller någon av de andra lägger sina kort på bordet. Tro mig, att förhandla med GM är inte enkelt och definitiv inget som svenska staten skall ge sig i, de har inte rätt kompetens.
    Hoppas att det komma att gå bra för Saab, jag vill ha en 650

  • #6 Re: Saabs ledning ställd åt sidan - nya bud idag?
    Börje Postat: 2010-01-13 09:41

    Jag förmodar att Neo kommenterat mitt inlägg:Cyniskt.

    Jag försvarar inte GM:s agerande.

    Jag ifrågasätter om Spyker uppträtt mindre cyniskt.
    GM har sannolikt talat om ungefär vilka krav man ställer - och Muller har sannolikt-i likhet med GM-försökt nå bästa möjliga förhandlingsresultat - på bekostnad av psykiskt lidande hos SAAB-personalen.

    Vi kan hoppas att GM accepterar det "sista" budet idag - och att Spyker har tillräckligt med pengar att driva SAAB de kommande tre åren.

  • #7 Re: Saabs ledning ställd åt sidan - nya bud idag?
    Börje Postat: 2010-01-13 09:48

    Jag vet det.

    Min kritik mot Spyker (och GM) kvarstår.

  • #8 Re: Saabs ledning ställd åt sidan - nya bud idag?
    Markus Postat: 2010-01-13 10:12

    Att GM uppträder cyniskt är helt klart. På den punkten håller jag med Börje.

    Att Spyker uppträder cyniskt vill jag inte hålla med om. Med tanke på vilket beteende GM visar upp vill nog inte Spyker stödja dem mer än nödvändigt. Lägg nämligen märke till att GM vill ha 450 miljoner dollar rakt ned i SIN kassa för att sälja Saab.

    Spyker vill självklart inte betala GM mer än nödvändigt. De pengarna gör sannolikt mer nytta om man investerar dem i Saabs verksamhet!

  • #9 Re: Saabs ledning ställd åt sidan - nya bud idag?
    Svensk - amerikan Postat: 2010-01-13 10:14

    Att köparna är tvivelaktiga är ju rätt naturligt när försäljningsprocessen uppfyllt alla krav på att kallas fars!

    Vad som fortfarande media missar är att säljaren, GM, befinner sig i ett industriellt upplösningstillstånd där man inte kan garantera teknikförsörjning under flera år framöver till köparen.
    Varför tror ni man inte vågade göra upp med Magna? En någorlunda seriös aktör!
    Det man kallar "terror utan slut" är givetvis en situation där GM till största delen dragits sig ur Europa, men med kvarstående dyra åtaganden gentemot en köpare av Saab (eller de trista Opel/Vauxhall). På sikt ser man ingen framtid i Europa. Möjligen kan man hålla sig kvar i Kina och USA. Hemmamarknaden styrs fortfarande av efterfrågen på små, ålderdomliga lastbilar med enorma kromgrillar. Dessa bisarra produkter kommer till och med kineser tröttna på då man inte har råd med så mycket bensin. Därmed försvinner GM, vilket de skulle ha gjort för länge sedan om de inte hittat sin roll som världens största bidragstagare.

  • #10 Re: Saabs ledning ställd åt sidan - nya bud idag?
    Thomas Postat: 2010-01-13 11:52

    Kan dom inte gå ihop - Spyker, Königsegg, Genii och Merbanco - så det blir klart någon gång, o slå GM på käften:)

  • #11 Re: Saabs ledning ställd åt sidan - nya bud idag?
    Staffan Postat: 2010-01-13 12:10

    JÅ borde ha entledigats långt tidigare!

  • #12 Re: Saabs ledning ställd åt sidan - nya bud idag?
    Stefan Postat: 2010-01-13 12:12

    Om det blir nedläggning går det fort. 3 veckor för avslutande av produktion.
    max tar alltihopa 6 mån inklusive alltihopa .
    Bara läsa andra tidningar för info.

    Sedan för dom som ska köpa är kravet att driva saab minst 10 år kommer ingå i köpet = 3.2 miljarder är bara handpenningen krast sett.

  • #13 Re: Saabs ledning ställd åt sidan - nya bud idag?
    Undergången Postat: 2010-01-13 12:25

    ..att köparna flockas runt ett förlustbolag som försökt sälja veteranbilar som få efterfrågar.

    Dessutom finns det väl inte mycket Saabteknik kvar för en presumtiv köpare. Allt är ju GM opel numera.

    Det blir nedläggning!

  • #14 Re: Saabs ledning ställd åt sidan - nya bud idag?
    Kalle Postat: 2010-01-13 12:41

    Vill bara rätta artikelskribenten på en punkt: Saabs prislapp, alltså "köpeskilling" är inte 3.2 miljarder. Det är den summa som GM vill att köparen skall kunna visa för att Saab ska ha tillräckligt god soliditet.

    Angående Opelteknik i Saabar:
    Saab är GMs turboteknikleverantör samt de som är ansvariga för fyrhjulsdriftssystemen i de nya GM bilarna.
    Vidare sitter Saabs ttid motorn i fler GM bilar än just Saab. Likadant med styrsystem för motorer.
    För att inte tala om diverse säkerhetssystem.

    Saab kommer att säljas och det är med stor förvåning jag läser nedlåtande inlägg om Saab, speciellt från landsmän. Vad är ni av för virke igentligen?

  • #15 Re: Saabs ledning ställd åt sidan - nya bud idag?
    Undergången Postat: 2010-01-13 12:46

    Ok jag trodde det var Fiat:s dieselmotorer som satt i Saabarna.
    Således Fiatteknik?

    4-hjulsdriften trodde jag Haldex äger tekniken för inte Saab. GM kan väl få leveranser från Haldex utan att Saab blandas in?

    Men jag håller med om att Saab har en fiffig mugghållare i 9-5. ;)


    Men har Saab varit en bra bil som många säger?
    Varför har så få köpt då?

    Så fort en Saab jämförts med tex. en tysk eller Volvo så har Saaben förlorat testet i nio fall av tio, trots att den varit dyrare än konkurrenten.

    Dessutom, så fort man hör talas om Saab i bilsammanhang så nämns vinande växellådor, oilsludge,
    turboras, klonkande bakvagnar, knackande lyftare, trasiga tändkassetter, kraftreaktioner i ratten, gammal teknik mm. mm.

    Det är förståligt att få väljer en sådan bil med det ryktet
    Är Saab så bra egentligen??

  • #16 Re: Saabs ledning ställd åt sidan - nya bud idag?
    Hans H Postat: 2010-01-13 13:11

    Lyssna inte på Undergången.
    Han längtar till...ja...undergången och njuter uppenbarligen av saker som går fel, är fel och misslyckas. hans glas är uppenbarligen inte ens halvtomt, där vi andra ser nästan fulla glas.

    Till Undergången och andra dysterkvistar vill jag för femtielfte gången säga:
    Saab har sålt dåligt i år på grund av att GM har ställt till det med Saabs framtidsutsikter.

    GM har tidigare ställt till det med Saab modellutbud. Det har varit viktigare att få ut floppen Cadillac BLS än succeerna Saab 9-3 SC och 9-3x.

    GM har av olika anledningar stoppat utvecklingen av en ny Saab 9-5 två gånger hittills och det är därför vi nu har en gammal 9-5 med glasögon.

    Saab har ett mycket modernt modellutbud på väg ut på marknaden under de närmaste två-tre åren TROTS att GM och Opel lagt krokben ekonomiskt med bl.a. höga motorpriser.

    Saab har TROTS ett åldrande modellutbud sålt riktigt bra. I Sverige har man hela tiden legat i topp. Utom i år.

    Dessutom är Saab bra och säkra bilar som man trivs i.

  • #17 Re: Saabs ledning ställd åt sidan - nya bud idag?
    Carl Postat: 2010-01-13 13:20

    Konstaterar att drömmarna lever kvar. Ett modernt utbud skriver Hans. Vakna. Saab har haft gamla skorvar de senaste tio åren. Klart att det har gått dåligt. Sålt dåligt i år? Nja, sålt dåligt i flera år är mer korrekt, har du inte sett siffrorna? Bra bilar som man trivs att köra i? Problemet är bara att det finns fler bilar som har minst lika bra egenskaper.

    Dags för Saab att somna in. Gå vidare, sluta dröm om något som aldrig kommer att inträffa.

  • #18 Re: Saabs ledning ställd åt sidan - nya bud idag?
    halleluja Postat: 2010-01-13 13:25

    "Dessutom, så fort man hör talas om Saab i bilsammanhang så nämns vinande växellådor, oilsludge,
    turboras, klonkande bakvagnar, knackande lyftare, trasiga tändkassetter, kraftreaktioner i ratten, gammal teknik mm. mm."

    Om du lägger till lackproblem och 70-talsinredning skulle det lika gärna kunna vara en Audi... Däremot BMW, de måste vara felfria eftersom jag inte har hört talas om ett enda turboras på en BMW-bensinare...

  • #19 Re: Saabs ledning ställd åt sidan - nya bud idag?
    Kalle Postat: 2010-01-13 13:44

    Hej Undergången

    Jag vet att jag ödslar tid, och kommer att få ännu ett syrligt svar tillbaks, men när det gäller fiats dieselmotorer så har du självklart till viss del rätt. Däremot så hittar du ingen 180 hk dubbelturbodiesel i Fiats sortiment. Varför? För att motorn är dålig säger du. Nej, för att Saab har tagit fram den specifika varianten på motorn.
    Likadant med 4wd systemet, som mycket riktigt Haldex äger. Däremot är det Saab som har till uppdrag att anpassa mjukvaror osv utifrån det systemet.

    Ville bara klargöra något som du säkert redan visste men valde att bortse från för att kunna framställa dina negativa synpunkter så starkt som möjligt.
    Fortsätt tycka så fortsätter Hans, jag och alla andra som gillar och tror på Saab att veta.

  • #20 Re: Saabs ledning ställd åt sidan - nya bud idag?
    Natanael Postat: 2010-01-13 15:20

    man kan snacka skit om vilken bil som helst. Alla bilar har ju brister. Ändå finns det många som gillar dem. Det finns ju fortfarande människor som köper bilar från enligt mig tveksamma märken. Då menar jag Seat, Chevrolet, Suzuki etc. Saab har ju som sagt legat i toppen gällande försäljningssiffror i många år. Snacket om att saab är en bil som ingen vill ha kan ju vilken vettig människa som helst lägga ned med tanke på hur många registerade 9-5:or det finns...

  • #21 Re: Saabs ledning ställd åt sidan - nya bud idag?
    Neo Postat: 2010-01-13 15:34

    GM/Opel är de som ska bojkottas

  • #22 Re: Saabs ledning ställd åt sidan - nya bud idag?
    Oskar Postat: 2010-01-13 15:44

    Har 4 bilar i familjen, Varav 3 är SAAB och den andra en Volvo.
    SAAB har alltid stått för mycket bra kvalite, samt service.
    Våran förra 9-3a 2.0t -00 rasade motorn på -04 men då det var ett känt problem på dessa tidiga SE modellerna så fick vi allt på garanti!
    Annars har det aldrig! varit några problem med dem SAABar vi har haft, förutom en 76as SAAB 96 som balansaxeldrevet har rasat på nu i höstas efter 35000 mil!

    läs gärna och kommentera
    http://nordas.wordpress.com/2010/01/11/da-var-det
    -klart/

  • #23 Re: Saabs ledning ställd åt sidan - nya bud idag?
    Christer Postat: 2010-01-13 15:45

    Jag har kört 9-3 1,9 tid 20100mil med min gamla inga fel 0,54/mil i snitt har nu en 1,9TTid Aero kört 6800 mil utan några som helst fel, alla har haft BSR steg1 nuvarande har 213Hk 450NM. vissa prata en massa skit utan att veta men de är bara avundsjuka för de har inte råd att köra en så fin bil

  • #24 Re: Saabs ledning ställd åt sidan - nya bud idag?
    Oskar Postat: 2010-01-13 15:47

    kan tillägga att balansaxeldrevet kostade 300kr =)

  • #25 Re: Saabs ledning ställd åt sidan - nya bud idag?
    Markus Postat: 2010-01-13 15:48

    Det intressanta med Saab är att felen fått sådan uppmärksamhet. Vad Oil-sludge anbelangar så har även VW problem med att deras motorer inte håller. Lösningen är den samma: Byt olja var 1500 mil!

    Att Saab "säljer så lite" kan bero på att de antingen tillverkar så lite (som förra året) eller att de flesta i USA inte vet att märket existerar (därmed en del sagt om hur mycket GM verkligen gjort för att sprida märket).

    Att Saab är skitbilar "som ingen vill ha"?? Ta en vända till www.saabunited.com och kolla så kanske ni förstår varför det är omöjligt att se det som annat än trams!

  • #26 Re: Saabs ledning ställd åt sidan - nya bud idag?
    Hans H Postat: 2010-01-13 16:37

    BMW och Honda har också motorer som drabbats av oil sludge.
    Och om två så erkänt duktiga motorkonstruktörer också drabbats så kanske det är en indikation om att problemet är mera globalt.
    Vad jag förstått så är det hårdare avgaskrav som lett till hetare förbränning samtidigt som marknaden ropat på längre serviceintervall.

    Jag vet inte vad BMW, Honda och VW gjort men Saab föll på ovansagda i kombination med att man minskade mängden olja i motorerna.

    Högre temperatur + mindre olja + längre intervall = större problem.

    Om man byter olja oftare så slipper man problemen. Och så ska man komma ihåg att kontrollera oljenivån.

  • #27 Re: Saabs ledning ställd åt sidan - nya bud idag?
    z65 Postat: 2010-01-13 16:45

    Japp Natanael så är det!
    Oskar ,hoppas du behåller 96:an man ser inte många sådana numera.Håller tummarna för Saab!!!!

  • #28 Re: Saabs ledning ställd åt sidan - nya bud idag?
    Niotre Postat: 2010-01-13 16:49

    Det är intressant att läsa alla kommentarer om SAABs kvalitetsproblem. Vilken stor erfarenhet det finns... Själv har jag "bara" haft 18 st SAABar, visst är det fantasilöst, men jag anser att jag har viss efarenhet. Det jag råkat ut för under alla dessa år är en växellåda (1980) efter att fått sladd på husvagnen och en kylare 1977. Därefter har jag bara haft normal service och inte behövt utnyttja några garantier el. motsvarande. Varje bil har gått mellan 8 -10.ooo mil. När jag och mina kompisar träffas över en öl el. två så snackas det bilar. Det finns i bekantskapskretsen VW, Volvo, Skoda och tidare en BMV och dessutom en Peugot. När alla har bekänt sina bilars brister kommer trista jag, inget att rapportera. Inga elfel, ingen oilsludgde, inget knarrande/knäppande i fram- eller bakvagn, inga trasig dörrlås, inga läckande motor- eller växellådor. inga rutor som plötsligt ramlar ned etc.
    SAAB är inte världens bästa bil, det vet jag, men så dålig som vissa förståsigpåare gör gällande är SKITSNACK! Den är inte sämre än något annat märke och jag har haft tillfälle att köra de flesta vanliga bilmärken nu under slutet av 90-talet och nu hela 2000-talet. Jag kan inte bara haft tur! Å så tycker vi det går dåligt för Sverige!
    Det tror fasen det med så många dödgrävare!

  • #29 Re: Saabs ledning ställd åt sidan - nya bud idag?
    Lägerleffe Postat: 2010-01-13 17:00

    Det är märkligt. Rubriken och artikeln handlar om att Jan-Åke och styrelsen i detta skede av såpan har ställts åt sidan. Och de flesta kommentatorer snöar in på ovidkommande ämnen som oil sludge osv. Man undrar om inte oil sludgen har spritt sig till ögonen och huvudet på vissa. Eller om läsförståelsen är lika noll som Saabförståelsen är i Detroit.

    Nu är det dags att lyfta på hatten för kämpen Jan-Åke som i motvind har jobbat häcken av sig för Saab. Märket, människorna, fabriken, kreativiteten, egenarten, Trollhättan, tron och ambitionen att göra något RIKTIGT BRA av och med Saab.

    Heder åt dig Jan-Åke! Och lika mycket heder åt de anställda som kämpar på för både sig själva, sin kära arbetsplats och den svenska bilen Saab. Jag hoppas och tror att sista kapitlet inte är på g. Utan snarare det första kapitlet i den nya sagan om Saab.

  • #30 Re: Saabs ledning ställd åt sidan - nya bud idag?
    Kjell Postat: 2010-01-13 17:57

    Lägerleffe. Mycket bra kommentar, du fick allt på rätt köl. Instämmer.

  • #31 Re: Saabs ledning ställd åt sidan - nya bud idag?
    Neo Postat: 2010-01-13 18:42

    bravo lägerleffe!

  • #32 Re: Saabs ledning ställd åt sidan - nya bud idag?
    Guran Postat: 2010-01-13 18:57

    Hade vi haft en 10-15 sådana som Jan-Åke på utvalda platser i svenskt näringsliv och riksdag/regering så hade Sverige sett helt annorlunda ut idag.
    1969-70 låg Sverige på 3-4:e plats i välståndsligan i världen. Var vi ligger idag är det väl knaptt någon som orkar räkna på; kanske 20-25 plats, delvis tack vare dysterkvistar som undergången som bara mässar sitt mantra, lägg ner, lägg ner.
    Heder åt Jan-Åke o alla grabbar o tjejer på SAAB som visar stake!

  • #33 Re: Saabs ledning ställd åt sidan - nya bud idag?
    krister Postat: 2010-01-13 19:00

    Bra skrivet Lägerleffe,
    All heder åt Jan-Åke och de som kämpat/kämpar på SAAB, hoppas på bästa möjliga lösning oavsett vad GM än hittar på. Det nära inpå naiva positivism och optimism som de uppvisat det senaste året har varit mycket inspirerande! Fortsätt i samma anda, det är nu som ni behöver det allra mest!

  • #34 Re: Saabs ledning ställd åt sidan - nya bud idag?
    Neo Postat: 2010-01-13 19:15

    GMs strategi:

    Skyll på dåliga eller oseriösa budgivare (även fastän GM själva valt dem).

    Buga lite lagom mycket för Jöran Hägglund.
    (Gapflabba åt bonden "when he left da building")

    GM och regeringen kommer att sitta i samma soffa och komma med en ordnad avyttring -leende tillsammans...

    Innehållande: Tillverka orderbilarna (sist jag kollade var det 3750st... Mer vi räknar in ÅF/demobilar, Eventbilar (samarbete med Salomon, och...APPLE), Polisbilar inrikes samt england, USA (!), ryssland, holland och irland..). Vinst jajemen tillfaller GM...

    Skrota alla NG 9-5 utom en handfull (till museet direkt..). GM vil INTE få ut denna på marknaden. Inalles har vi xxx på rull samt xxxx på VIP orders (internt samt externt b la till Familjen Wallenberg).

    Konsulter till Baic. "Bara ngr månader" LÖGN. Konsulterna kommer att tas från GM Power train Trollhättan. Avkastningen till GM. Konsult tid... 1-2,5år...

    Bonden Jöran samt regeringen kommer att tsm med GM satsa på GM powertrain i Trollhättan. Sveps ini Högskolan västs satsning på hybrider, överladdning och motorstyrning. Ger ett par hundra jobb i privat sektor samt lika många pappersvändare på högskolan.

    Tillverkning av SAAB 9-3 cabrio fortsätter och får dö sotdöden dvs inom två år finns den inte. Byggs på karosser som finns (tror det är ett par hundra idagsläget) och de som produceras löpande. Trycket på order är alltjämt högt (Lätt kan det finnas avsättning för 15-20 tusen per år dock inte i detta extra ordinära skitläget i dessa skitårs tider..)

    Fabriken en av europas modernaste med duktiga medarbetare och finfin flexilina. Med lätt modd kan vi producera 8-9 skilda modeller. Slaktas, läggs ned.

    Thats it!

    Aldrig har vi haft så goda chanser som nu!
    Release me med Agnes (draftad till vår kommande tv-reklam) ekar ur den utmärkta Harman Kardon anläggningen.
    //Neo
    Stallbacka 20100113. Live från Leveransvägen, Jet black 9-5 Aero Sportcombi 2010 efter en runda på testbanan. Tack MAC AIR och Telia för utmärkta tekniska lösningar!

Möjligheten att kommentera är avstängt. Artikeln är äldre än 30 dagar.

Månadens fråga

  • Om du var tvungen att välja - vilket märke skulle du ta?
Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    Auto motor & sport nyhetsbrev
Egmont logo
© Egmont Tidskrifter