Toyota återkallar ytterligare 2,3 miljoner bilar
Gaspedaler som fastnar verkar vara ett problem som Toyota inte kan skaka av sig. Nu har man beslutat att återkalla ytterligare 2,3 miljoner bilar som sålts i USA, vilket ska läggas till de 4,2 miljoner som redan återkallats för samma problem.
När Audi på mitten av 80-talet fick (oförtjänt, men ändå) rykte om sig att sälja "skenande bilar" sjönk försäljningen i USA till en tredjedel. Det tog Audi flera decennier att reparera sitt skamfilade rykte och det hjälpte föga att man i flera undersökningar visade att problemet snarare berodde på att föraren trampade på fel pedal, liksom att problemet drabbade alla bilmärken.
Audis problem på 80-talet är väl känt av Toyota och man vill till varje pris undvika att hamna i samma läge. Sedan flera år har Toyota och Lexus utpekats som överrepresenterade i den olyckstyp där föraren (i bästa fall) kan berätta i efterhand att gaspedalen fastnat i öppet läge och bilen "skenat" okontrollerbart. Toyota avråder också från användandet av extra golvmatta, såvida den inte är ett originaltillbehör.
I slutet på november förra året kunde vi berätta om Toyotas beslut att återkalla inte mindre än 4,3 miljoner bilar som sålts i USA för att utföra ett trestegs åtgärdspaket. Gaspedalen skulle kortas i underkant, golvmattan sänkas och styrboxen programmeras om till att automatiskt slå av trottelöppningen om bromspedalen används.
Men detta räcker uppenbarligen inte för i torsdags meddelade Toyota att ytterligare 2,3 miljoner bilar ska tas in. De modeller som berörs är Camry 2007-2010, Corolla 2009-2010 (inte samma som i Europa), Rav4 2009-2010, Matrix 2009-2010, Highlander 2010, Avalon 2005-2010, Tundra 2007-2010 och Sequoia 2008-2010. Inga Lexus eller Scion berörs.
Det som är nytt i informationen är att Toyota nu medger att vissa pedallänkage kan slitas mekaniskt och då kan det i sällsynta fall innebära att gaspedalen rör sig trögt vid återgående rörelse, i värsta fall fastnar pedalen i delvis öppet läge. Om detta skulle inträffa är Toyotas rekommendation att föraren bromsar hårt tills fordonet står still och sedan ringer efter assistans. Även om motorn upplevs som mycket kraftfull är den betydligt svagare än den kraft som alstras vid full broms.
Så sent som i november 2009 hävdade Toyota att det inte fanns något som pekade på andra orsaker än felaktiga golvmattor som fick gaspedalen att fastna.
När problemen uppmärksammades på allvar i början av 2007 inledde Toyota en undersökning. Året därpå rapporterade Toyota om ett bussningsmaterial i gaspedalen som kunde svälla vid hög värme och därmed ge en kärvande rörelse, men då ville man inte se det som ett säkerhetsproblem utan mer som en "irritation för föraren." Fler rapporter om kärvande pedaler kom in under 2008, även från Europa, men Toyota kunde då inte hitta några nya orsaker till problemet.
Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare
-
Volvo V40 Heico kör 24-timmars på biodiesel
-
Peugeot 301 – budgetsedan med nya siffror
-
Äntligen dags för AutoLife trackday på Mantorp!
-
Cadillac Escalade – dinosaurien lever vidare
-
Polisrazzia mot Monzabanan
-
Volvo lanserar krockkudde för fotgängare
-
Karim Habib blir BMW:s nya chefsdesigner
-
Mini John Cooper Works blir snålare
-
VIDEO: Renault ger en föraning om nya Alpine
-
Fyra modeller får beröm i Euro NCAP
-
F1-Quiz: Hur mycket kan du om Monacos GP?
-
TÄVLING: Vinn spelet DiRT Showdown
-
Saab-affären: Youngman ger upp
-
Bonusmaterial från Ken Blocks Gymkhana 4
-
Alfa och Mazda ska bygga sportbil ihop







#1 Re: Toyota återkallar ytterligare 2,3 miljoner bilar
bas Postat: 2010-01-22 13:06
körkort om man inte kan hantera en hängd gaspedal eller en gaspedal som fastnat delvis öppet läge?
Jag tycker det inte.
#2 Re: Toyota återkallar ytterligare 2,3 miljoner bilar
Henke Postat: 2010-01-22 13:12
Är det rätt av Toyota att sälja bilar som gaspedalen hänger sig på då?
Visst att, många skulle klara sig ur situationen, men tycker att det är Toyota som bär allt ansvar och inte mindre smarta bilister..
#3 Re: Toyota återkallar ytterligare 2,3 miljoner bilar
Anders Postat: 2010-01-22 14:38
Hur kan Toyota klanta sig så? Otroligt.
Undrar om Ralph Nader har ork att skriva en ny Unsafe at any speed? Här finns stoffet.
http://www.latimes.com/business/la-fi-toyota-secr
ecy23-2009dec23,0,557792,full.story
#4 Re: Toyota återkallar ytterligare 2,3 miljoner bilar
Undergången Postat: 2010-01-22 15:12
...om en automatväxlad bil med mycket pulver får gashäng?
Tex. om en Corvette C6 får gashäng på fullgas. Rår bromsarna på motorn, eller är man utlämnad åt Sankte Per om bromsarna överhettas och hastighetsmätaren skenar mot 300 km/h!!???
(givetvis råkar man bryta av tändningsnyckeln i paniken också)
#5 Re: Toyota återkallar ytterligare 2,3 miljoner bilar
Hans J Postat: 2010-01-22 15:54
Kom igen nu Svensken! Klaga på ordentligt nu när det gäller 2.3 Miljoner bilar! Ser lite dött ut på den fronten.
Men när Volvo återkallar, då jävlar sätter ni fart...
#6 Re: Toyota återkallar ytterligare 2,3 miljoner bilar
Magnus Postat: 2010-01-22 18:31
Nu är alla Toyota älskare tysta! Hade det varit en Svensk eller Tyska bil så hade dem skrikit sig hesa! Men nu är det älskade ofelbara Toyota som gör livsfarliga bilar... men det är ju inte så farligt va.. det är ju BARA 6,5 MILJONER bilar som återkallas....
Skämmes Toyota! Er reklamfasad börjar rämna med marken! Kvaliten är inte så hög som ni ljuger om i er reklam!
#7 Re: Toyota återkallar ytterligare 2,3 miljoner bilar
Sa Postat: 2010-01-22 19:40
En gas som hänger sig kan vara "intressant", men, ännu värre är väl dock om trotteln får fnatt (bilarna har ju numera "throttle by wire"
och ger fullgas från tomgång... Tänk er att ni cirklar runt några våningar upp i ett parkeringshus när bilen plötsligt ger fullgas mot kanten av garaget. Har för mig att det faktiskt har inträffat...
#8 Re: Toyota återkallar ytterligare 2,3 miljoner bilar
Urban Postat: 2010-01-22 19:41
Dom är inte bara fula,dom är kassa också.
#9 Re: Toyota återkallar ytterligare 2,3 miljoner bilar
ZR1 Postat: 2010-01-23 12:46
undrar vilket som är värst: en gaspedal som hängt sig, som kan räddas om man bara lägger i friläge och bromsar järnet, eller en brinnnade volvo som kan överges vid vägkanten!?!?!?!
#10 Re: Toyota återkallar ytterligare 2,3 miljoner bilar
Eva Nilsson Postat: 2010-01-23 17:04
Vågar men köpa en Toyota nu? Alla biltidnignar skriver ju att dem är så bra och helt felfria! Nej jag köper nog hellre en bil som inte är livsfarlig. Sen är Toyotas bilar väldigt fula. Kan dem inte lära sig lite design?
#11 Re: Toyota återkallar ytterligare 2,3 miljoner bilar
Jens Postat: 2010-01-23 17:53
Jag har en 3 år gammal Avensis och den är jag inte nöjde med. Många problem och otrevliga säljare... försökte få kontakt med en säljare på Europeiska men han var upptagen med sin dator... jag vandrarde runt i 20 min utan att få hjälp... dem är ju t om sämre än Volvos säljare. Nä aldrig med Toyota nu blir det en Skoda Octavia, super säljare!
#12 Re: Toyota återkallar ytterligare 2,3 miljoner bilar
Christer W. Postat: 2010-01-23 19:21
Jag vet inte vad du syftar på ZR1, men här är lite statistik från en annan tidning:
Risk att bilen börjar brinna, i promille. Siffrorna är från Folksam.
Toyota 0,94
Skoda 0,95
Nissan 0,98
Honda 1,09
Saab 1,30
Mazda 1,32
Mitsubishi 1,46
Volkswagen 1,59
Hyundai 1,76
Seat 1,78
Ford 1,81
Volvo 1,81
Fiat 2,27
Opel 2,64
BMW 2,71
Renault 2,74
Mercedes 2,92
AUDI 3,00
Peugeot 3,51
Citroën 3,95
Toyota ligger bra till, men det är alltså t.ex. 50-60% större risk att en Mercedes,BMW eller Audi börjar brinna jämfört med Volvo.
#13 Re: Toyota återkallar ytterligare 2,3 miljoner bilar
Anna Strandberg Postat: 2010-01-24 14:18
Tänk om gaspedalen hänger sig framför ett övergångställe ... PANG! Så kör du ihjäl någon...
Detta är ju en katastrof för Toyota, inte litar jag på deras bilar nu... över 6 miljoner bilar!! Det låter helt vansinnigt. Hoppas min Honda inte har samma usla kvalitet som Toyota!
#14 Re: Toyota återkallar ytterligare 2,3 miljoner bilar
Farbror Brun Postat: 2010-01-24 14:23
Ja, nu börjar korthuset att rasa. Jag har länge känt till att Toyotas kvalité är undermålig. Har ägt några Toyota då jag dumt nog fallit för deras reklam. Men nöjd var jag aldrig. I deras nya bilar är fortfarande kvalitén riktigt dålig, sätt er i en Volvo eller SAAB så ser och känner ni skillnaden. Hårdplast i tunnt smäckigt utförande. Rostproblem, otrevlig personal på verkstan och trista säljare. Dyra är dem också men man får inget för det. Nu är dem dessutom sannslöst farliga att köra. Toyota NEJ TACK!
#15 Re: Toyota återkallar ytterligare 2,3 miljoner bilar
Göran Sörensen Postat: 2010-01-24 17:17
Detta är oehört pinsamt för Toyota. Det enda dem har att komma med är ju sin "kvalitet" nått annat finns inte i märket. Dem gör fula trista och trånga bilar. Nu har dem även tappat kvaliteten vem köper en Toyota nu?
Se på Korea dem gör fina trevliga bilar med hög kvalitet och bra garantier till låga priser. Toyota tar betalt för sitt rykte om hög kvalitet. Hade jag en Toyota skulle jag inte våga köra den, vem vet när gasen hänger sig och jag kör av vägen?
PÄR BRANDT: Nu börjar det nog räcka, eller hur?
#16 Re: Toyota återkallar ytterligare 2,3 miljoner bilar
Anders Postat: 2010-01-24 19:04
Ja det räcker,kommentarerna här är ju så dumma att man bli mörkrädd.
Om gasen hänger sig så gör den det i samma läge du hade den i innan du släppte den alltså inte full gas,få toyota ägare har fullgas någonsin.
Jag gillar inte toyota men dessa inlägg är ju bara för mycket....
#17 Re: Toyota återkallar ytterligare 2,3 miljoner bilar
Mikael Andersson Postat: 2010-01-24 19:05
Var är alla stora rubriker? Hade det varit Volvo eller BMW så hade det vara krigsrubriker om detta, men nu är det Toyota så då smyger vi med det lite.
#18 Re: Toyota återkallar ytterligare 2,3 miljoner bilar
Per Rosén Postat: 2010-01-25 12:25
Ja, inte ens Toyota kunde upprätthålla sin kvalitet. Nu kommer fler och fler rapporter om fel och brister. Inte förvånande. Har svårt att se vad som kan locka med ett köp av deras bilar nu. Som någon skrev tidigare så är bilarna inte så bra på något, dem har ingen körglädje eller inredningskvalitet. Sen är jag förvånad över att dem helt saknar 4WD, det har ju alla konkurrenter. En Toyota känns inte prisvärd idag.
Må gott och krama varandra i trafiken!
#19 Re: Toyota återkallar ytterligare 2,3 miljoner bilar
Anders Jeppson Postat: 2010-01-25 18:43
Aldrig en Toyota för min del. Jag har så länge jag kan minnas påtalat att dem inte lever upp till sitt köpta goda rykte.
#20 Re: Toyota återkallar ytterligare 2,3 miljoner bilar
Maria Hedman Postat: 2010-01-25 18:46
Lägg ner Toyota istället för SAAB!!
#21 Re: Toyota återkallar ytterligare 2,3 miljoner bilar
Majja Postat: 2010-01-25 21:38
Volvos bilar brinner upp. Toyotas kan inte stanna. Det är tur jag kör en fin felfri Citroen!
#22 Re: Toyota återkallar ytterligare 2,3 miljoner bilar
Jack Black Postat: 2010-01-26 08:05
Hmm, du missade alltså statistiken som Christer W. visade nedan att Citroen är den bil som brinner oftast?
#23 Re: Toyota återkallar ytterligare 2,3 miljoner bilar
Mistro Postat: 2010-01-26 08:21
Vad trött jag blir på korkade inlägg...
INGEN bil är felfri oavsett hur mycket någon TROR det!
Sen är det förståss skillnad på fel och fel.
NU får vi hoppas att Toyota gör något åt eländet innan fler dör.
Oavsett detta blir inte andra märken "bättre" för det!
Tycke och smak är en sak men Toyotas kvalite är fortfarande odiskutabel oavsett hur den körs och utav vem.
#24 Re: Toyota återkallar ytterligare 2,3 miljoner bilar
Peter Postat: 2010-01-27 09:14
Jag har ägt 4st Toyota och kört sammanlagt 45 000 mil med dessa hittills. Det enda förutom service och byte av slitagedelar är ett handtag till en baklucka det enda jag har åtgärdat under dessa mil. Dessutom har jag aldrig byt ett avgasrör fast bilarna brukar gå minst 15 000 mil innan jag byter bil. En av bilarna var 11 år och hade gått 18 000 mil fortfarande med orginal avgassystem. Jag har även ägt Nissan, VW, Renault och Ford. Inga av dessa bilar kan jag tänka mig att köpa igen. Fordarna och VW hade för vana att vilja bli reparerade var 500 mil. Nissan och Renault var lite bättre.
#25 Re: Toyota återkallar ytterligare 2,3 miljoner bilar
Mange Postat: 2010-01-27 19:06
Alla vet att Toyota bygger sina bil för att max klar 10 000 mil, sen rasar dem! Detta är fakta!
#26 Re: Toyota återkallar ytterligare 2,3 miljoner bilar
elak Postat: 2010-01-27 21:24
Nå, man kan ju fundera på varför amerikaner alltid drabbas av hängda gaspedaler. Kanske det ligger något i deras kultur att inte vilja ta ansvar och att gärna stämma andra. Om jag orsakar en olycka kan jag bli stämd på $$$, men om jag skyller på den oamerikanska biltillverkaren så kan jag få $$$$$. Som sagt de största nötterna finns i USA, men jag ser av tidigare inlägg att Sverige inte är förskonat...
#27 Re: Toyota återkallar ytterligare 2,3 miljoner bilar
Sören Postat: 2010-01-29 21:29
Min Celica -88 körde jag 32000 mil med minimala
verkstadsbesök. Min Camry -96 körde jag 22000 mil. Inga fel på bilen. Min nuvarande Avensis -2004 har jag kört 12000 utan fel. Har inte haft någon bättre bil. Byter den trots detta till en Prius för att bli lite mer miljöanpassad. Har fullt förtroende för att att den kommer att vara lika bra som tidigare modeller. Tillverkad för 10000 mil? Kanske milen är längre i Japan - eller?
#28 Re: Toyota återkallar ytterligare 2,3 miljoner bilar
Hanzzon Postat: 2010-07-19 17:02
Nu kan alla som tvivlade på Toyota i dessa kommentarer nedan andas ut eftersom Amerikanska myndigheterna som tidigare "misstänkte" alla dessa allvarliga säkerhetsfel hos Toyota nu backar och erkänner att deras utredningar visar att alla olyckor utom en enda inte har berott på tekniska fel utan på förarfel, och i den enda olyckan där det inte berodde på förarfel fastnade gasen i gummimattan vilket Toyota åtgärdat långt innan denna hysteri drog igång mot Toyota. http://www.automotorsport.se/news/21130/toyota-kr
ascher-är-förarfel--inte-tekniska/