Audi A8: Lyckad lyxbil

Nisse Svärd har kört nya lyxiga Audi A8. Den är full av finesser, snyggare än på bild och har en förbrukning som är bäst i klassen.

Bild 373362

Den ser inte ut så här i verkligheten - den är snyggare! I alla fall enligt vår testförare Nisse Svärd.


Hej! Hur har du det i soliga Spanien?
NS: Jo jag har det bra, men det regnar faktiskt. Fast jag får väl skylla mig själv... Jag åkte nämligen till Gibraltar, och det är ju engelskt territorium, så där regnade det såklart... Efter den trippen har regnet inte velat ge sig.

Ja, det verkar ju logiskt... Men hur är bilen då? Vad har du fått för första intryck?
NS: Att den är bättre än väntat. Den ser ut som en Audi - på gott och ont, och det är inget som överraskar. Men känslan är inte så vulgär som jag trodde efter att ha sett den på bild. Den är faktiskt väldigt stilfull. De nya LED-strålkastarna gör att den ser lite mer aggressiv ut, det sätter pricken över i:et och tillför det som designen kanske saknar.

Bild 373363

3,0 TDI är bäst i klassen på förbrukning. Men bara tills en ännu snålare dieselmotor kommer, den ska enligt uppgift bara dra 6,0 l/100 km.


Hur skiljer den sig mot föregångaren?
NS: Om vi pratar om den minsta dieseln, 3,0 TDI, och jämför den mot föregångaren får man verkligen mer av allt. Steget från förra 3,0 till nya 3,0 är större än jag trodde. Denna motor är faktiskt en helt ny, trots att den heter samma som förut. Vridet har ökat med hela 100 Nm, upp till 550 Nm. Samtidigt har förbrukningen sjunkit från 8,4 till till 6,6 l/100 km - och notera att det handlar om en quattro. Imponerande siffror som är klart lägst i klassen, inklusive hybridbilar.
Som kuriosa kan nämnas att effektuttaget i denna "snåldiesel" är 250 hk, vilket är samma antal som 1987 års "top of the line"-modell, Audi V8.
Jag måste säga att jag tycker att motorn är en riktig pärla, det räcker bra även i denna stora bil. Dessutom har den ett ganska härligt morr, trots att det är en diesel.

När jag sa "mer av allt" syftar jag även på utrustningslistan. Det har tillkommit en hel del fin utrustning, bland annat ett "Nightvision"-system som känns mer förfinat än konkurrenternas.
En annan finess är navigatorn med "touchpad". Man slipper vrida fram och tillbaka på en ratt för att hitta rätt bokstav, nu kan man enkelt rita bokstäverna med fingret på touchpaden. Och det fungerar bra, jag har provat att skriva med riktigt usel handstil och den förstår ändå. Detta är ju väldigt viktigt så man inte behöver ta ögonen från vägen.
Till hösten kommer även ett Google earth-baserat kartsystem, med allt vad det innebär, men det fanns tyvärr inte att testa.

Bild 373364

Audi brukar ha hög kvalitetskänsla invändigt, och A8 är inget undantag. Den är mycket välbyggt och har en exklusiv tillbehörslista.


Hur är den att köra?
NS: Audi gör en ganska stor grej av att de jagar kilon, den är helt byggd i aluminium och man han kapat kilon både här och där. Detta gör att den upplevs mindre och nättare än den är, vilket naturligtvis betalar sig på kurviga vägar. Den är lätt och smidig, men vad som imponerar mest är den grad av förfining och hur tyst den är i högre farter.

Jag har även kört en V8-diesel och vad man säga om den är att det är fokus på komforten, jämfört med bensin-V8:an som är mycket mer sportig. Detta är en programmeringssak där ingenjörerna helt enkelt har givit dem olika karaktärsdrag. Man kan säga att bensinaren mer profilerar sig som en konkurrent till BMW 7-serien, än mot Mercedes S-klass.
A8 har fått samma åttastegade låda som sitter i bland annat 7-serien. Jag provkörde den (växellådan) i BMW 760 och där fungerade den fantastiskt bra, och det är samma sak i A8.

Om jag ska klaga på nåt så blir det på styrningen som jag tycker känns lite artificiell, den ger inte alls den känslan man kan önska sig i en sån här sportig bil.

Nåt annat som du vill klaga på?
NS: Ja, det skulle vara utrymmet bak. A8 har ju vuxit på alla ledder, inklusive axelavstånd, ändå har bagageutrymmet krympt på längden. Bagaget har visserligen ökat 10 liter totalt, men ökningen är på bredden och kanske även på höjden.
Dessutom är benutrymmet bak inte så slösande som man kan förvänta sig. Faktum är att det är lite trångt även för framsätespassagerarens vänsterben.

Bild 373365

Den har blivit större på alla ledder, även axelavståndet har vuxit.


Vad kommer den att kosta och när kommer den till Sverige?
NS: V8:orna, 4,2 TDI och 4,2 FSI, kommer först. De kommer i april och kostar från cirka 910.000 kronor.
Den snåla V6:an kommer efter sommaren. Det finns inget pris klart på den än, men jag kan tänka mig att den kommer kosta kring 750.000, lite beroende på utrustning.
Sen till årskiftet 2011, kommer en ännu snålare diesel. En tvåhjulsdriven nertrimmad variant som drar extremlåga 6,0 l/100 km. Den får ett koldioxidutsläpp på 159 g/km.
På Pekingsalongen senare i vår kommer dessutom en V12-motor och en lång-version att presenteras.

Till sist kan jag berätta att Audi kommer att visa en A8-hybrid på Genèvesalongen i mars. Och man har lovat att det handlar om en fullhybrid - till skillnad från konkurrenternas hybridmodeller.

Bild 373366

LED-strålkastarna ger A8 den karaktäristiska Audi-looken, och vässar den annars ganska snälla designen.


• Missa inte en längre och mer detaljerad provkörning av Audi A8 i auto motor & sport nummer 5. I butik 25 februari.

• För mer tekniska data, bilder + stora bilder och tv-inslag - se länkar under fliken "relaterade länkar".

Skriv kommentar

Det finns 37 kommentarer

Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Audi A8: Lyckad lyxbil
    jh Postat: 2010-02-10 16:49

    Ursäkta men har inte S-Klass en 7-stegad låda, 7G-Tronic. Det hade i alla fall den som jag hade innan.

  • #2 Re: Audi A8: Lyckad lyxbil
    nisso Postat: 2010-02-10 17:43

    Säkert en jättebra bil och den nya dieselmotorn låter kanon! Men guud vilken urtrist och feg design! Och inte gör den kitchiga julgransbelysningen framtill saken bättre. Snarare tvärtom. Den gamla modellen känns ju mer modern och fräsch. Hoppas det kommer en rejäl facelift innan den traditionella 3-4årsperioden gått till ända. Ska bli intressant att se hur försäljningssiffrorna utvecklas. Det känns som vid BMW:s förra 7-serieintroduktion: Behov av snabb makeover/facelift. Fast av motsatt anledning.

  • #3 Re: Audi A8: Lyckad lyxbil
    JARL Postat: 2010-02-10 17:45

    Folk som köper en sån här kärra vill inte att den ska se ut som en julgran. Audi har som vanligt prickat helt rätt. 10 av 10 poäng, allt annat är löjligt.

  • #4 Re: Audi A8: Lyckad lyxbil
    jolle Postat: 2010-02-10 19:01

    Är ju iaf lite biffig. detta är as-trist!

  • #5 Re: Audi A8: Lyckad lyxbil
    MH Postat: 2010-02-10 19:36

    Bilen ser väl OK ut. Det ska ju vara ganska konservativ design i det här segmentet. Det finns dock tre saker jag inte gillar:

    1. Växelkryckan. Varför ska det vara så svårt för VAG att göra en snygg, enkel spak?

    2. Navigatorskärmen. Det vore snyggare med en fast monterad än en som skjuts upp.

    3. LED-bandet i strålkastarna. Jag är redan trött på detta designgrepp. Jag tror att vi kommer att rynka rejält på näsan åt detta om några år.

  • #6 Re: Audi A8: Lyckad lyxbil
    S Fegelein Postat: 2010-02-10 19:50

    Såååå tråkig.Inredningen r trist som fan.Hur länge ska de köra med samma fula grill?????

  • #7 Re: Audi A8: Lyckad lyxbil
    glenn Postat: 2010-02-10 19:54

    Inredningen ser så omodern ut och liknar passats.En tidsresa bakåt om man jämför med S klassens luftiga inredning.

  • #8 Re: Audi A8: Lyckad lyxbil
    razimus Postat: 2010-02-10 19:55

    Har sett bilen i trafik och visst f#n ser den biffig ut. Man ser på en gång att det inte är nån vanlig a4 som är ute och rullar. LED belysningen ser också klart bättre ut i verkligheten än på bild.

  • #9 Re: Audi A8: Lyckad lyxbil
    texas Postat: 2010-02-10 20:07

    "Glenn"
    Seriöst ge mig din passat!!!

    Tycker bilen både ut- och invändigt ser bra ut. Kanske lite feg, men den ser troligtvis grym ut i verkliga livet.

  • #10 Re: Audi A8: Lyckad lyxbil
    Daimler 1886 Postat: 2010-02-10 21:07

    Jag blir ej imponerad denna
    gången heller...Mercedes-Benz
    har sedan mer än 50 år ägt denna klass och haft fler innovationer än Audi och Bmw
    tillsammans och fortfarande
    sen 2006-års S-klasse leder man lyxklassen med sina AMG 63-samt AMG 65 modeller.
    försprång genom erfarenhet!

  • #11 Re: Audi A8: Lyckad lyxbil
    Robin Postat: 2010-02-11 07:46

    Var det fronten från en ny A1, A2, A3, A4, A5 eller A6??
    Jaha, ursäkta rubriken talade visst om att det tydligen är en A8.

    Jag tycker att audis design börjar bli riktigt tråkig, en A3 är lika exklusiv som en A8 ser det ut som. Dags att komma med något nytt.

    Ännu en A4:a alltså,

    just det ja, rubriken sa ju A8

  • #12 Re: Audi A8: Lyckad lyxbil
    Mattias Postat: 2010-02-11 09:12

    starknapp mellan stolarna, skall det bli accepterat även på Saab nu utav de största Audinördarna. :) Bilen ser fin ut tycker jag, men jag vill hellre ha en fullmatad A6 avant quattro nästa gång.

  • #13 Re: Audi A8: Lyckad lyxbil
    Undrande... Postat: 2010-02-11 09:31

    Varför upprepas det med stor envishet begreppen snygg/snyggare/snyggast om bilar, etc.

    Vem avgör dessa kategoriseranden och vem har utsett alla dessa smakdomare?

    Om jag vill läsa subjektiviteter läser jag ledaren i tidningen, där det dessutom är på plats och därmed avsett att vara subjektiv, men i övrigt vill jag gärna läsa objektiva tester och omdömen!

    /Undrande ...

    NISSE SVÄRD: Hej Undrande! Du är inte alls fel ute med din högst relevanta kommentar, men i denna provrapport får utseendet endast en kort kommentar med fem rader i början av rapporten. Resterande svar (vilket är en överhängande majoritet av texten) är mestadels faktabaserad där du hittar information om flera motorer och även kommande alternativ som kan vara intressant att känna till. Fakta som du inte hittar någon annanstans.

    Jag kan emellertid se en poäng med ett snabbt subjektivt utlåtande gällande design. Enkla 2D-bilder inte alltid ger en rättvis bild på hur designen upplevs i verkligheten, då en platt bild saknar proportioner. Därför tror jag det finns ett intresse och veta hur designen upplevs när man ser bilen i ett verkligt sammanhang.

    Avslutningsvis vill jag bara påminna om att denna tidiga telefonrapport kommer att kompletteras med en "riktig" artikel i den tryckta tidningen där jag presenterar mer fakta samt en djupare analys.

  • #14 Re: Audi A8: Lyckad lyxbil
    Henke Postat: 2010-02-11 09:43

    Växelväljaren ser inte bra ut. Påminner mig om gasreglaget i en motorbåt.

  • #15 Re: Audi A8: Lyckad lyxbil
    Joe Postat: 2010-02-11 10:47

    Passat,SAAB,A4 eller båtreglage??!!Hmmm!!Känns som det är folk utan möjligheter att köpa en bil i den här prisklassen,som skriver dom kommentarerna.

  • #16 Re: Audi A8: Lyckad lyxbil
    göran petterson Postat: 2010-02-11 10:49

    vid 58-års ålder och ett brinnande intresse för bilar vill jag bara säga att mycket i bilväg har jag ägt, och i stort sett kört det mesta som är värt att köra,men AUDI vinner på alla sätt...

  • #17 Re: Audi A8: Lyckad lyxbil
    Johan Postat: 2010-02-11 12:01

    Köper nog en A4 om jag får fast på mitt nya jobb om två månader. Har aldrig gillat Audi direkt men "nya" A4 är eiktigt snygg och verkar vara en bra bil. Denna A8 har jag nog inte råd med =) och jag skulle nog köpa en Mercedes eller en Panamera om jag satt på dom pengarna. Denna bil växer nog men nu känns den B på utsidan menar jag såklart.

  • #18 Re: Audi A8: Lyckad lyxbil
    Onehp Postat: 2010-02-11 12:40

    Javisst lätt, men vad väger den då??

    NISSE SVÄRD: Tjena Onehp! Lätt är kanske fel definition då vågen för 4,2 FSI Q visar modiga 1 910 kg. Fast jämfört med de tyska konkurrenterna med V8 och fyrhjulsdrift är det 195 kg lättare än 750i X-drive och 120 kg mindre än S500 4-Matic.

  • #19 Re: Audi A8: Lyckad lyxbil
    KH Postat: 2010-02-11 16:57

    Jag väljer att inte lägga mig i utseendediskussionen. Alla har sin egen åsikt... Men fasikens vad imponerande med dieselmotorn på tre liter! Naturligtvis skulle tyskarna klaga och skrika när EU ville föra in bestämmelser om max koldioxidutsläpp i genomsnitt på 135g... Helt omöjligt sa de! Två år senare kan man åka fyrhjulsdriven, fem meters lyxlimo med 550 NM - som dricker som en småbil 6,6 l/100km. Det är ju helt otroligt! Rätta takter!

  • #20 Re: Audi A8: Lyckad lyxbil
    jh Postat: 2010-02-11 19:00

    Hej. igen.
    S 400 Hybrid har väll också 7G-tronic, eller är mercedes sida och min hjärna helt ute och cyklar.
    Vill gärna ha svar. MVH

    NISSE SVÄRD: Hej JH! Oroa dig inte. Du kommenterar, vilket inte alls är samma sak som att klaga. Framförallt inte när det du har rätt och jag hade fel. *Ooops*

    Hybridsystemet i S400 och ActiveHybrid 7 delar många delar, fast tydligen inte så mkt som jag fick för mig igår när jag lämnade telefonrapporten.

    För BMW-modellerna är ZF-lådan en viktig del i hybridsystemet då den även huserar elmotorn. En av grundtankarna bakom transmissionen är att den ska vara utvecklad för just hybridtekniken. Då MB och BMW utvecklade hybridtekniken tillsammans (till fullhybriderna ML, X6 har även GM varit med på ett hörn)gjorde jag en förhastad slutsats om att MB också använde sig av ZF-lådan. Men tydligen var den 7-stegade G-Tronic lådan utvecklad för att koppla den samman med den lilla elmotorn i S400 H.

    Sammanfattning: ZF 8HP finns till 7-serien, 5-serien, A8 (samt RR Ghost, B Mulsanne men INTE till S-klass.

    JH - Nisse 1-0. (ok, nästan 2-0 då du faktiskt påpekade det 2 ggr)

  • #21 Re: Audi A8: Lyckad lyxbil
    Kalle Postat: 2010-02-12 08:59

    Innan jag börjar är det lika bra att erkänna att jag är BMW fantast :)

    Konservativare bil än denna från Ådi har jag så vitt jag kan minnas aldrig sett. Fruktansvärt tråkig design. Påminner alldeles för mycket om de mindre syskonen, samt när man ser rumpan undrar man genast om det var en Seat man såg.

    Säker i övrigt en mycket bra bil som kan en bli en stark konkurrent till BMWs 7 serie, där förresten nya 5an är farligt lik storebrorsan designmässigt.

    mvh

    Kalle

  • #22 Re: Audi A8: Lyckad lyxbil
    Kalle Postat: 2010-02-12 09:11

    Det verkar som Ådi kört fast i design temat. Förarplatsen är tråkigt lik den gamla A8an, ser mer ut som en facelift än en ny modell.

    Och visst har växelväljaren sina likheter med Volvo Pentas gamla växelreglage från AD serien från 80talet :)

    Men eftersom Ådi är Tysklands svar på Volvo så kommer den säker sälja bra i Sverige ;)

    /Kalle

  • #23 Re: Audi A8: Lyckad lyxbil
    hmmm Postat: 2010-02-12 11:04

    Har för mig att ni har skrivit att Mercas 4 matic ökade vikten med endast 75kg..
    Men men kan ha fel..

    NISSE SVÄRD: Jodå, det stämmer. Vikten för S500 ökar från 1 955 till 2 030 kg - alltså 75 kg i tillägg.

    Dessa 2 030 är också 120 kg mer än för A8 4,2 FSI Q.

  • #24 Re: Audi A8: Lyckad lyxbil
    jh Postat: 2010-02-12 15:00

    Tack Nisse. Jag var inte säker så jag ville ha ett svar och är glad nu då du tog dig tid att svar på min fråga.
    Kommer att köpa tidning nummer 5 och läsa hela provkörningen. Hehe. Ha det bra. MVH

  • #25 Re: Audi A8: Lyckad lyxbil
    Tobbe A Postat: 2010-02-12 15:39

    Ännu en gång lyckas Audi med att tillverka en bil som är både ful och anonym på samma gång. Det fulaste måste vara inredningen men de flesta vet ju att tyskarna är experter på fula och tråkiga inredningar.

  • #26 Re: Audi A8: Lyckad lyxbil
    Viktor Postat: 2010-02-12 19:27

    Tycker nya A8 blev mycket lyckad, den gamle var mycket lyckad den också.
    Valet mellan A8, 7-serjen, S-klass så blir det A8, 7-serje ,S-klass men valet har blivit svårare sen förra generationen av A8, 7-serje, s-klass där valet blev samma

  • #27 Re: Audi A8: Lyckad lyxbil
    Robin Postat: 2010-02-12 21:15

    Jadu, det är nog ganska många som inte håller med dig. Med tanke på att audi alltid får beröm för sin inredning och kvalitét och det faktum att otroligt många köper audi så lär ju deras bilar ha något som tilltalar människor. Men för mig får du gärna gå emot strömmen, jag är gärna anonym i en ny audi a8. För bara för att man har pengar så måste man inte synas och sticka ut. Själv tycker jag att det visar på lite mer mognad och stil än om man kör runt i en skrikig grön lambo.

    Skulle vara kul att veta vad det är för bilar du faktist tycker om, om du inte gillar ett prestigemärke som audi med deras underbara design.

  • #28 Re: Audi A8: Lyckad lyxbil
    Tobbe A Postat: 2010-02-13 11:58

    Du ville veta vad jag tycker om för bilar. Jag tycker om Volvo speciellt 240 och V40. Det är mycket trevliga och köra. När det gäller Audi så står jag för det jag sa. Däremot så kan jag varken klaga på komfort och kvalitet

  • #29 Re: Audi A8: Lyckad lyxbil
    Robin Postat: 2010-02-13 14:57

    då vet vi

  • #30 Re: Audi A8: Lyckad lyxbil
    Joe Postat: 2010-02-15 09:17

    Nya A8 och senare kommer A7:an,sanslöst sköna bilar.Vad har BMW och MB att komma med?!!Inget!!!!

  • #31 Re: Audi A8: Lyckad lyxbil
    hmmm Postat: 2010-02-15 10:48

    i den stora ankdammen så säljer
    Merca S klasse dubbelt upp som BMW 7 och Audi A/S8 ihop..

    Så kungen är fortfarande S klasse..

    CL eller S klasse det mumma

  • #32 Re: Audi A8: Lyckad lyxbil
    Sulo Postat: 2010-02-15 10:53

    Om man jämför klass för klass,så är AUDI outstanding i varje!!!Snyggast,sportigast,bäst helt enkelt.

  • #33 Re: Audi A8: Lyckad lyxbil
    Rayman Postat: 2010-02-16 09:18

    Enda problemet är att bilen ser precis ut som en vanlig mellanklassare (A4). Jag vill ha ett utseende som höjer pulsen åtminstone en aning.

  • #34 Re: Audi A8: Lyckad lyxbil
    Joe Postat: 2010-02-16 12:56

    Om man inte ser skillnad på en A4 och A8,så bör man snarast gå till optikern!!

  • #35 Re: Audi A8: Lyckad lyxbil
    JARL Postat: 2010-02-16 14:22

    Riktigt tråkig, säkert kul om man är tysk betong-återfösäljare, men annars... Nja. Audi känns verkligen genombrunt.

  • #36 Re: Audi A8: Lyckad lyxbil
    Micke Postat: 2010-02-16 15:32

    Jag har sett denna bil i verkligheten och jag förstår att gnällisar och Volvo raggare som kommenterat på denna sida inte har en aning om vad dom pratar om.
    Nya Audi A8 är större än BMW 7 serie och är omöjlig att missta med en A4 (om man inte är blind). Bilen är designad för att se lätt & smidig ut då detta ligger i tiden. Ta gärna också reda på fakta om bilarna innan ni kommenterar, det kanske får er att framstå som mindre pinsamma...

  • #37 Re: Audi A8: Lyckad lyxbil
    hasse Postat: 2010-02-22 17:03

    En tidlös och klassisk design, men samtidigt modernt och framåtsträvande!!Självklart så är ju bilen betydligt fetare och kaxigare än vad bilderna gör gällande...det behöver man ju inte ens ha sett bilen för att förstå. I övrigt är det bara att lyfta på hatten för Audis förmåga att skapa helhetslösningar med options som BO-sound och dyligt för att lyfta nivån ännu högre. Vem kan ståta med det!Vad det gäller kritik av Led-strålkastare så är ju det i allra högsta grad bakåtsträvande. Dom håller ju 10 gånger längre, är betydligt mer energisnåla och är jätteläckra att se på!! Måste ju vara samma som att tacka nej till en superslimmad Led-Tv...:-)

Möjligheten att kommentera är avstängt. Artikeln är äldre än 30 dagar.

Månadens fråga

  • Om du var tvungen att välja - vilket märke skulle du ta?
Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    Auto motor & sport nyhetsbrev
Egmont logo
© Egmont Tidskrifter