Nyheter

Mercedes konceptbil F800 styr själv

UPPDATERAD MED FAKTA OCH BILDER. Andra generationen av Mercedes fyrdörrarscoupé CLS ska premiärvisas i höst. Konceptbilen F800, som står på Genèvesalongen, ger en försmak av designen och visar ny spännande teknik. Bland annat kan den styra helt själv i kökörning.

Bild 353821

Är detta designen hos nya generationen Mercedes CLS som presenteras i höst? Mycket talar för att den i hög grad liknar den här konceptbilen, kallad F800.


Är detta designen hos nya generationen Mercedes CLS som presenteras i höst? Mycket talar för att den i varje fall till en del liknar den här konceptbilen, kallad F800.

Nästa generation av Mercedes succémodell CLS har vi sett på spionbilder ett tag. Nu finns officiella bilder på en konceptbil kallad F800 Style som visas på Genèvesalongen från den 2 mars. Den har betydligt djärvare linjer än dagens CLS.

Särskilt futuristisk är förarplatsen med ratt à la flygplan, och dörrlösningen med skjutdörrar baktill och kaross utan B-stolpe.

Bild 353820

I stort behåller nya CLS sin coupéliknande takprofil, men om F800 förebådar den nya karossen, ser vi att baksätespassagerarna får lite mer takhöjd till förfogande.


F800 tjänar som demonstrationsobjekt för flera framtidslösningar från Mercedes: den indikerar vad vi kan vänta av designspråket hos kommande modeller och den visar två drivsystem som Daimler AG satsar hårt på vid sidan om förbättrade bensin- och dieselmotorer.

I stort behåller nya CLS sin coupéliknande takprofil, men om F800 förebådar den nya karossen, ser vi att baksätespassagerarna får lite mer takhöjd till förfogande.

Bild 353819

Häftigaste bilratten hittills? Teknikinnehållet är avancerat i forskningsbilen, men förarplatsen är mer avskalad än någonsin i en Mercedes.


F800 Style är konstruerad för att kunna förses med ett av två alternativa drivsystem, förutom klassisk bensin- eller dieselmotor. Det ena är en hybridlösning av samma typ som på den tidigare visade S500 Plug-in Hybrid och det andra är ett bränslecellsystem.

Hybridversionen är en laddhybrid med litiumjonbatteri som kan köras upp till cirka 30 km enbart på elmotorn. Huvudmotor är en helt ny direktinsprutad bensin-V6 på 300 hästkrafter som kombineras med en elmotor på 80 kW (109 hk). Med totaleffekten 409 hk och ett mycket kraftfullt vridmoment (som inte nämns i pressmaterialet) uppges F800 klara 0 - 100 km/h på 4,7 sekunder, en tid i supersportbilsklass. Toppfarten är begränsad till 250 km/h. Onekligen imponerande för en 473 cm lång femsitsig sedanmodell.

Bild 353818

Spektakulärt på en utställningsbil, men ska vi tro att en lyx-Mercedes kommer med skjutdörrar? Fast egentligen är det inte vanliga skjutdörrar baktill, utan dörrar med parallellogram-upphängning som öppnar dem utefter karossen.


Bild 353817

Jo, så här lättillgänglig är interiören i F800 i och med att den saknar B-stolpe.


Enligt Mercedes är elmotorn ensam så stark att den i stadstrafik kan jämföras med en bensindriven V6-motor. Toppfarten med enbart elmotor är 120 km/h.

Elmotorn är liksom på konceptbilen Vision S500 Plug-in Hybrid inbyggd mellan bensinmotorn och den sjustegade automatlådan. Och tack vare dess kapacitet kommer F800 ner i den smått sensationella bränsleförbrukningen 2,9 l/100 km enligt den europeiska körcykeln. Det motsvarar ett koldioxidutsläpp på låga 68 gram per kilometer.

Bild 353816

Hybridversionen av F800. Här drivs bilen av en bensin-V6:a på 300 hk plus en elmotor på 109 hk framför den sjustegade automatlådan. Elmotorn matas av ett litiumjonbatteri framför bakaxeln.


Bild 353815

Mercedes har arbetat med bränslecellsdrivning under många år, och detta är också en tänkbar drivlina för en F800: bränslecellstacken med elektronik ligger under fronthuven och emotorn med reduktionsväxel i direkt anslutning till den drivande bakaxeln. Vätgastankarna ligger i centraltunneln och under baksätet.


Det bränslecellsystem som också passar in i konceptbilen baseras på Mercedes långa erfarenhet av tekniken, som snabbt utvecklas mot allt mer utrymmeseffektiva komponenter. Här ryms hela bränslecellstacken under motorhuven, medan en elmotor med effekten 136 hästkrafter och vridmomentet 290 Nm sitter i anslutning till de drivande bakhjulen. Vätgastankarna ligger i centraltunneln och under baksätet. Toppfarten är begränsad till 180 km/h och räckvidden anges till 600 kilometer.

Förutom de avancerade drivsystemen visar Mercedes i F800 (F står för forskningsfordon) flera andra innovationer. En spektakulär lösning är en vidareutveckling av avståndshållningssystemet Distronic Plus, som nu fått tillägget "Traffic Jam Assistant". Det innebär att det radarbaserade systemet inte bara sköter avståndet till framförvarande bil ner till stillastående, utan också följer efter den, även när den svänger. Föraren behöver alltså inte ratta själv - bara vara beredd att ta över kommandot.

Bild 353814

Enligt tidens mode har F800 lysdiodband i strålkastarna som ingår i modellens personliga anletsdrdag.


Systemet är så sofistikerat att det inte blint följer bilen framför - om den till exempel viker av huvudvägen på en avfart, bryts "följa-john-funktionen". Traffic Jam Assistant fungerar i hastigheter upp till 40 km/h, där över minskas den automatiska styrkraften gradvis och föraren får ta över. Av säkerhetsskäl kan föraren också när som helst med en bestämd rattrörelse själv ta över kontrollen.

Bild 353813

Även bakljusen är utformade med mönsterbildande lysdioder som ger identifikation åt modellen.


En annan helt ny teknik gäller manövreringen av bilens elektriska och elektroniska funktioner. I mittkonsolen sitter en tryckkänslig platta (touch pad) som styr saker som klimator, navigation, stereo och telefon. En kamera avbildar den hand som ligger över tryckplattan, och bilden av handen visas genomskinlig på bildskärmen ovanför tryckplattan, samtidigt med symboler för funktionsknapparna på tryckplattan. Vitsen är att fingrarna inte skymmer knapparna, vilket minskar risken att trycka fel eller bredvid knapparna. Samtidigt distraheras föraren betydligt mindre under manövreringen av knapparna, jämfört med en konventionell pekskärm. Och skärmen blir inte smutsad av fett från fingertopparna. Knappfunktionerna i tryckplattan är fysiskt intryckbara någon millimeter och ger samma känlsa som att trycka på tangenterna på en laptopdator, hävdar Mercedes. Därmed får man en fysisk respons som gör att man slipper det kvitteringspip som är vanligt på vanliga pekskärmar.

Ytterligare praktisk lösning är att navigatorkartan i varje stund markerar bilens räckvidd med hänsyn till batteriets laddstatus. En cirkel på kartan runt bilmarkören ger en mycket tydlig vink om hur långt strömmen räcker från den punkt där man befinner sig.

Den minnesgode erinrar sig kanske att Mercedes visade en mycket framtidsinriktad konceptbil på Frankfurtsalongen 2007, kallad F700. Den ville då visa dels en tänkbar design för nästa generation S-klass, dels den nya motortyp som kallas diesotto, i och med att den kombinerar egenskaperna hos (den bensindrivna) ottomotorn med självtändningsprincipen för dieselmotorn.

F700 hade en fyrcylindrig motor på 1,8 liter kombinerad med en elmotor på 20 hästkrafter framför automatlådan.

Även F700 hade "felhängd" bakdörr, men bara på högersidan. Vänster bakdörr öppnades som vanligt.

Det ryktas att Mercedes har planer på en mindre variant av CLS, som storleks- och prismässigt skulle passa in mellan C- och E-klass. Om den blir verklighet kan man tänka sig att den hämtar mycket av designen från just konceptet F800.

För övrigt vill vi påminna om att vi har direktrapportering från Genèvesalongen med början den 2 mars. Då kommer våra reportrar att kunna titta och känna på F800 i minsta detalj.

Bild 353812

Bild 353811

Bild 353810

Bild 353809

Bild 353808