Saab-köpet är klart!
Saab Automobile är sålt. Alla papper är påskrivna och från klockan 16.30 tisdagen den 23 februari 2010 ägs den svenska biltillverkaren inte av General Motors längre utan av nederländska Spyker Cars N.V.
Äntligen är affären helt klar. Det har varit många pusselbitar att få på plats, men nu är det officiellt: ägarskapet har överförts från GM till Spyker. Saab Automobile trädde omedelbart ur likvidationen och företagsledningen under ledning av vd Jan-Åke Jonsson har återtagit kontrollen över ekonomin och den totala verksamheten.
I fortsättningen kommer Saab Automobile och Spyker Cars att operera som systerföretag under paraplyföretaget Spyker Cars N.V.
"Från och med i dag ska vi koncentrera alla krafter på att varva upp Saab till ett lönsamt företag med självförtroende. Vi ska stärka de känslomässiga banden mellan Saabägarna och deras bilar, och vi ska ta fasta på Saab historiska styrkor i form av flygplansarvet, miljömedvetenheten och motorsporten", säger Muller.
Jan-Åke Jonsson: "Detta är härliga nyheter för Saabs kunder, återförsäljare, leverantörer och anställda i hela världen. Det stöd som visats för Saab under de senaste månaderna har varit fantastiskt och bådar verkligen väl för framtiden. Nu återgår vi till vår affärsplan och vi startar med att dra igång produktionen av nya 9-5 det här året, vilket kan ta tre till fyra veckor. Med det fortsatta stödet från våra anställda och affärspartners är jag övertygad om att vi kommer att lyckas."
"Dagens uppgörelse är resultatet av månader av hårt arbete och intensiva förhandlingar, vilka alla har syftat till att säkra framtiden för detta unika varumärke, och vi är mycket nöjda med det positiva resultatet", säger John Smith, GM:s chef för koncernens strategiska affärer.
Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare
-
Porsches framtid är MSB – här är alla detaljer
-
Kia Optima uppfyller alla drömmar – med råge
-
Ferraris nya VM-vapen – och Force Indias
-
Kia Trackster – är detta nästa Soul?
-
Chrysler går med vinst igen – betalar bonus
-
Youngman lägger bud på Saab
-
Minis VM-satsning i rally läggs ner?
-
VIDEO: Tesla berättar om Model S
-
Delta i "Stadskampen" - vinn exklusiva skidor!
-
Fiat 500L – liten bil med stora utrymmen
-
FILM: Optimus Dodge Ram – 1.200 hästar!
-
Lamborghinis nya suv officiellt bekräftad
-
20 år sedan Nissan vann på Daytona
-
Mercedes A-klass AMG avslöjad på film
-
F1: Här är McLarens nya VM-utmanare







#1 Re: Saab-köpet är klart!
Jan Postat: 2010-02-23 18:02
Det gillar vi starkt...nu kör vi !!
#2 Re: Saab-köpet är klart!
F Postat: 2010-02-23 18:03
Stort grattis till Saab och Victor. Nu ser jag fram emot Saabs nya bilar
#3 Re: Saab-köpet är klart!
Kalle Anka Postat: 2010-02-23 18:03
JAg har slutat bry mig längre, har inte än läst artikeln, men ville bara kommentera och säga det: Jag spyr av alla Saab nyheter, varje gång jag hör om en saab nyhet så spyr jag.
saab , saab ,saab ...arrgh!!!
Tack det var allt.
#4 Re: Saab-köpet är klart!
Mattias Postat: 2010-02-23 18:04
Härligt, ser fram emot hur detta blir!
#5 Re: Saab-köpet är klart!
Emo Postat: 2010-02-23 18:13
Grattis Saab! Hoppas detta blir bra. Jag är övertygad om att Saab kan konkurera med andra sportiga premiummärke som BMW och Audi. Detta blir spännande!
#6 Re: Saab-köpet är klart!
Johan Postat: 2010-02-23 18:20
En enorm bedrift av Jan-Åke och Victor "Victory".
#7 Re: Saab-köpet är klart!
pingu Postat: 2010-02-23 18:34
Du måste ha ett extremt patetiskt liv när du läser en artikel och skriver en kommentar om något du inte bryr dig om...
Grattis Saab Automobile! Ingen vet hur det kommer att gå men nu finns det i alla fall en chans. Kul att den svenska modellen där man bara ska ge upp och aldrig våga satsa för en gångs skull inte vann.
#8 Re: Saab-köpet är klart!
Bananen Postat: 2010-02-23 18:54
Grattis Saab och alla anställda. Men nu är det allvar, se till att ta denna chans. Kavla upp ärmarna, spotta i handflatorna och kör hårt. Hoppas bara att Saab får lite arbetsro. I så fall så ska det här gå bra.
//Bananen
#9 Re: Saab-köpet är klart!
JARL Postat: 2010-02-23 19:02
Nya 9-5 kommer inte rädda Saab, inte "nya" 9-4X heller, och en ny 9-3 kommer först om 2-3 år...?
Eller har trollen ett ess som ingen sett?
Har svårt att se hur Saab kommer bli lönsamt igen (om dom nu nånsin varit det...)
#10 Re: Saab-köpet är klart!
tvivel Postat: 2010-02-23 19:08
Spyker med vd Victor Muller i spetsen har flera betalningsanmärkningar och några av dem har gått till inkasso. Enligt kreditinformationsbolaget Dun & Bradstreet så är risken att företaget går i konkurs mycket stor.
De senaste två åren har Spyker bara betalat 15 procent av sina fakturor i tid och i genomsnitt har Spykers räkningar varit tre månader försenade, skriver Dagens Nyheter. Spyker har dessutom tre betalningsanmärkningar som gått till inkasso.
#11 Re: Saab-köpet är klart!
Kalle Anka Postat: 2010-02-23 19:14
Hmm jag skrev ju att jag inte ens läste artikeln.
Nej, jag jobbar inte på Saab, nej jag kör ingen Saab, Ja jag kör en Volvo
#12 Re: Saab-köpet är klart!
Johan Postat: 2010-02-23 19:14
Så jäkla underbart, är inte Saab frälst men nya 9-5 e nog en av de snyggaste bilarna i segmentet, en knock på Audi och BMW. Tror många kommer välja den som tjänstebil också...
Jarl: Självklart är inte en enskild modell räddningen men lätt så är nya 9-5 ett rejält kliv i rätt riktning.
Att Saab inte gått + är inte hela sanningen då Opel fått massor teknik som kostat Saab utvecklings pengar som Opel o andra GM märken sedan använt utan att Saab fått se ett enda öre för kostnaderna. Så även om Saab inte gott som tåget så har GM sett till att det blivit bra mycket värre än det vart.
#13 Re: Saab-köpet är klart!
Markus Postat: 2010-02-23 19:25
Väldigt skönt att affären är i hamn.
Kalle Ankas kommentar är ju bara så patetisk. Nog skrivet om den.
En komplettering till det Johan skrev.
Numera ägnar jag min blogg (skriver inte så vansinnigt mycket men det ska bli ändring på det) i att offentliggöra vad jag får fram (mest rykten än så länge) om Saabs lönsamhet. Adressen är http://nuftigt.blogg.se
Och en sak kan jag avslöja redan nu. Att Saab som företag varit olönsamt hela tiden är mycket tveksamt. Man kan inte säkerställa att det skulle ha gått med vinst heller, men helt säkert är att man ska nog hålla tyst om hur det egentligen är med Saabs lönsamhet...
Hoppas Spyker gör rätt nu, i så fall får Saab (lämpligt nog!) vingar!
#14 Re: Saab-köpet är klart!
Mikae Postat: 2010-02-23 19:54
Det låter som om du beskriver vilket börsbolag som helst. Tex Ericsson betalar räkningarna först efter 90 dagar.
Att spyker har skulder visste alla redan så det du skriver är återigen en ickenyhet publicerad av di.se
#15 Re: Saab-köpet är klart!
Automotive Postat: 2010-02-23 19:54
OffT:
Till er domedagsprofeter, hur orkar ni?
Det måste vara själsligt utarmande att vara så negativa som ni är. Och nej, att vara negativ är inte det samma som att vara realistisk (detta är tyvärr en vanlig missuppfattning).
Har ni inget konkret att bidraga med så sluta trolla här, det förstör bara. Nu har ni fått nog med mat..
#16 Re: Saab-köpet är klart!
Börje Postat: 2010-02-23 20:09
GM har låtit SAAB behålla en del pengar i kassan.
Spyker har, enligt media-uppgifter, inte betalat sina fakturor i rätt tid senaste året.
Jan-Åke, håll i pengarna - låt inte Muller använda kassan till att betala Spyker- skulder.
#17 Re: Saab-köpet är klart!
Carl industrialist Postat: 2010-02-23 20:17
Önskar all lycka till SAAB.
SAAB
SCANIA
VOLVO
VOLVO LV
Vi behöver Er alla!
Carl, industrialist, SAAB vän som äger 4 SAABar samt har 50 SAAB bilar inom företaget.
ANA Trollhättan får se mig som kund ytterligare många år!
#18 Re: Saab-köpet är klart!
dlb Postat: 2010-02-23 20:24
Då blir det åter dags att tillverka järnålders vikingakärror, back to basics, om ingen värdig ville köpa så får man lägga ner.
#19 Re: Saab-köpet är klart!
Hugo Postat: 2010-02-23 20:48
Nu blir det till att beställa en 9-5 sedan omedelbart
Grattis SAAB nu överger jag BMW. Äntligen är vi ifrån GM.
#20 Re: Saab-köpet är klart!
Stefan Postat: 2010-02-23 21:06
Men ta bort flygplansarvet snacket!
SPY-AB holland liksom GM var innan, har inget med saab flyget att göra.
Bara ren j*** lögn.
Den delen är SAAB AB Linköping m.m inget annat och kommer aldrig annat att vara.
Men lycka till kör så det ryker med bilarna.
Hoppas på det bästa för jobbens skull.
#21 Re: Saab-köpet är klart!
Barrman Brakjoller Postat: 2010-02-23 21:27
Kan bara önska Saab och Spyker lycka till!
Personligen tror jag på en storstilad konkurs före utgången av 2011. Kanske rent av redan i år.
Men Går det så går det..
#22 Re: Saab-köpet är klart!
Jonas Postat: 2010-02-24 07:12
Ja nu är det bara att gratulera men att sitta och snacka "folket" är inte vad Saab behöver!!! Nä nu gäller det att alla ändrar attityd och KÖPER en Saab, som privat fordon, som tjänsebil, som taxi mfl lösningar polisen mm mm
Jag vill att Saab skall lyckas, produktionen skall finnans i Sverige!
Sverige behöver infrastrukturen och utan Saab och alla dess underleverantörer som många av oss inte tänker på när vi springer och köper en Peugeot eller VW eller Audi mfl så går inte detta !!! Tänk på er själva var kommer er lön ifrån???
Som jag brukar skriva
MIN BIL ÄR TILLVERKAD I SVERIGE, VAR ÄR DIN TILLVERKAD???
#23 Re: Saab-köpet är klart!
Argus Postat: 2010-02-24 07:56
Vem kommer att köpa Saab:ar?
Knappast den som väger mellan en BMW eller Audi. Eventuellt den som annars köper en Opel eller Ford.
Jag då? Kanske att jag köper en begagnad - för att de har så surt andrahandsvärde å därmed är prisvärda som andrabil där hemma.
#24 Re: Saab-köpet är klart!
Magnus Postat: 2010-02-24 08:25
Leasingen på min A4 går ut i Juni, då blir det en 9-5 istället. Äntligen kan man köra en modern "svensk" bil igen.
#25 Re: Saab-köpet är klart!
Hans H Postat: 2010-02-24 09:24
Kalle Anka här nedan har skrivit en par intressanta inlägg. Ja, innehållet är det vanliga dravlet, men ANLEDNINGEN till att han skrev det är intressant.

Han lägger alltså ned möda på att skriva två (!) inlägg om att han inte bryr sig. Det måste ju ändå bevisa att han faktiskt gör det. En människa som inte brytt sig hade ju raskt hoppat över en artikel han inte brytt sig om.
Slutsatsen måste ju vara att Saab engagerar.
Det har jag sett på flera ställen - inte minst på Di.se där Saab-hatet florerar ganska vilt. Men uppenbarligen engagerar Saab, annars hade ingen skrivit dessa negativa kommentarer.
Jag tror att det bevisar att Saab gör rätt. Det spelar ingen roll om vissa *hatar* Saab, bara några *älskar* Saab. Det värsta som skulle kunna hända Saab vore väl LIKGILTIGHET.
Ett märke drabbat av likgiltighet kan förmås att tyna bort. Jämför hur Saab har engagerat människor världen över med GM:s andra märken Pontiac och Saturn bara tynat bort. Pontiac!
Saab gör någonting rätt och fortsätter man med det kan det här bli riktigt bra!
Griffin Up!
#26 Re: Saab-köpet är klart!
Raphael Postat: 2010-02-24 10:10
Affärsplanen innebär att SAAB till fullo satsar på premiumsegmentet. De som idag kör Mercedes, Lexus och Jaguar ska övertygas om att deras nästa bil blir en SAAB. Jonas uppmanar svenskar att köpa SAAB. Hur ska det gå till när SAAB gör bilar för direktörer med gott om pengar eller Lottomiljonärer? Vanligt folk har inte råd att köpa SAAB Jonas. Du kanske tycker det är normalt lägga 300 000 kr eller mer på en bil, jag är av en annan åsikt.
Jag kör en C3 Picasso HDi med låga utsläpp och mycket rymlighet i en flexibel familjebuss för under 170 000 kr. Och du Jonas, jag tänker inte be om ursäkt för att jag avstår förån att skuldsätta mig för att betala dubbla priset för en skrytbil med höga utsläpp och höga skatter och dyr försäkring med servicepriser som helt ligger utanför min budget.
Om SAAB ska bli ett märke för mig får de skippa affärsplanen och göra folkbilar istället för skrytbilar för människor med mer pengar än förstånd.
#27 Re: Saab-köpet är klart!
svempa Postat: 2010-02-24 10:41
@Hans H. som vanligt delar jag din uppfattning i det mesta. Skulle var kul att dricka nån gång en öl med dig.
@Raphael alla skall köra de bilar de har lust och råd med, jag håller med dig om detta.Vill du köra hellre Citroen, bra upp till dig. Men låt de som vill köra Saab och betalar för det, göra detta.
@Jonas jag tycker att svenska staten skall köpa svensk i demn utsträckning det går. Men inte nödvändigvis privata personer. Tänk om alla tänker så. Saab/ Volvo exporterar ca 70% av sina bilar... Tänk om ingen icke svensk skulle köpa Volvo/ Saab.
@Saab jag är jätte glad att ni fick chansen att visa vad ni går för. Hoppas att get kommer att gå bra. satsa på kvalitet och som Hans H tror jag, skrev nån gång ni kommer inte vara premium inom närmaste framtid (Audi behövde 20 år, och A8 är det fortfarande inte), men bygger bilar och kvalitet som motsvarar premium ochen prissättning som ligger litet över OPel/ Ford, då vinnar ni
@till mig själv: 12 000 mil kvar till bytet av tjänstebil, alltså ca 2 år. Jag ser framemot min 9-5 SportCombi
#28 Re: Saab-köpet är klart!
lelle Postat: 2010-02-24 10:45
Premium eller folkbilar?
Problemet med att tillverka bilar som konkurrerar med rena transportmedel utan tydliga och engagerande mervärden i image och profil, typ Opel, Ford, Seat, Skoda, Mazda, Toyota, Hyundai, Peugeot, Renault, Citroen med flera, är att marknanden betalar så dåligt för dessa "konsumbilar" att att en tillverkare har extremt låg lönsamhet per såld enhet på dessa bilar. Speciellt när utvecklingskostnaderna också ska räknas hem. En liten biltillverakre har helt enkelt inte råd att 2010 välja den vägen, att det gick bra på 60-talet med 96:an är ingen intäkt för att dagens bilindustriklimat tillåter det. Saabs enda chans är att tillverka bilar med känsla och något extra, som engagerar köparna och gör dem beredda att betala extra för att åka Saab. Det tankesättet har räddat tidigare lika nedläggningshotande Audi och BMW till att bli ledande premiumtillverkare idag. Saab stora utmaning är just att andra hunnit före och gjort den resan. Det börjar bli trångt på tåget, helt enkelt!
Saab msåte därför göra resan bättre än både BMW och Audi. Det är den stora utmaningen!
Men för guds skull lyssna inte på bilindustriokunniga, navelskådande personer som tror att billiga bilar är lösningen för Saab. Dessa har absolut noll koll på bilindustrins villkor idag!
Skulle tro att 100.000 Saabar i premiumsekmentet ger bättre lönsamhet än 600.000 Saabar som ska konkurera med "konsumbilarna" från Frankrike och Fjärran östern. Bara investeringskostnaden för utbyggnaden av produktionsresurserna gör den drömmen omöjlig!
Att sedan den enkla, billiga Saab 96 är det bästa Trollhättan någonsin tillverkat är en annan femma. Det bör man utnyttja på rätt sätt i framtiden i Trollhättan.
Grattis Saab, nu börjar resan!
#29 Re: Saab-köpet är klart!
Hugobrus Postat: 2010-02-24 11:26
Äntligen, väntar sååå på nya 9-5. Verkligen lycka till!!
#30 Re: Saab-köpet är klart!
Hugobrus Postat: 2010-02-24 11:33
Kalle Anka, gå och krama Kajsa i stället. Fundera inte så mycket över SAAB, det är kärlek du behöver ha..
#31 Re: Saab-köpet är klart!
Lennart Postat: 2010-02-24 11:49
Saab kommer inte på flera år att ha samma "premiumstämpel" som BMW, Mercerders eller Audi. Saab bör istället sikta på ett helt nytt segment "saabium" ett mellanting mellan sportig premium och förnuftig, säker och miljösmart familjekärra
#32 Re: Saab-köpet är klart!
svempa Postat: 2010-02-24 13:00
@Lelle, jag menar inte att Saab skall säljer sina bilar billigt. Men det är marknaden som bestämmer priserna, även Saab´s. Och jag tror inte att saab kan t aut så höga priser som audi/ BMW, trots sina fans
I länder som Tyskland är andrahandsvärde så lågt att Saab tjänstebilar är väldigt dyra att leasa, folk tar hellre en BMW som är ju ingen dåligt bil heller.BMW och Audi gick den långa vägen till Premium, men tittar hur Audi gjorde det. Bra bilar till förhållandevis låg pris (på 80-talet!!).
Så skall man göra det
@Lelle därför tror jag inte på att Saab kan ta ut för höga priser just nu. Det tar en tid innan Saab kommer att generera pengar till Spyker och kompani. Men rätt skött kommer det att fungerar tror jag. Som Pär B. skrev, ser till att överlevar 2012-2014 med hjälp av nya modeller. Glöm inte att BMW´s Z8 var i princip en BMW 5 serie med en annan kaross, men mer än dubbel så dyr
#33 Re: Saab-köpet är klart!
Kalle Postat: 2010-02-24 13:39
Saab kan överleva och bli lönsam om man nu gör allt rätt. Saab behöver inte konkurrera med BMW, Audi Mercedes utan med egen design och image, vilken image och status ger Saab sina ägare. Skapa en Saab nisch precis som t.ex. Mini Cooper har sin lilla nisch, det räcker för at sälja ett par hundra tusen bilar/år. Det här förstår inte folk som vill lägga ner Saab bara för att de har varit olönsamma pga. grov missskötsel under GM,s tid. Ser fram mot en Saab 9-1 som har drag från Saab 96. Sedan är det självklart att bilarna ska vara bra kvalitetsmässigt
#34 Re: Saab-köpet är klart!
Ernst Postat: 2010-02-24 13:44
.. man skall inte stirra sig blind på att det kalla bilen för premiumbil. Mercedes, Audi och BMW är de biltillverkare i Europa som går sämst idag. Det beror på att folk börjar förstå att bilen är ett transportmedel som skall vara billigt, snabbt och säkert - det har
ingen betydelse vad bilen heter. Exklusiva fullt utrustade småbilar är vad som gäller idag - där borde SAAB kunna vara med om några år.
#35 Re: Saab-köpet är klart!
Henrik Postat: 2010-02-24 18:17
De tre märkena du nämnde var i stort sett de enda som inte behövde massiva kapitaltillskott av respektive regeringar, BMW och Audi är framgångsmaskiner pga människor har betydligt mer pengar att spendera än vad de hade för 20 år sedan.
Länge leve SAAB
#36 Re: Saab-köpet är klart!
Niklas Postat: 2010-02-24 19:33
Saab har all rätt att använda alla sätt för att rädda sig och få framgång, men endast om dessa är rena och utan fusk och mygel.
Lögner och manipulationer är aldrig acceptabla och kan aldrig ursäktas av något skäl i någon situation.
Den bild som vissa aktörer ständigt berättar om Saab och varför det gått dåligt för Saab är betydligt överdriven, underskattad och missvisande.
Berättelsen om Saab är vinklad, partisk och på inget sätt objektiv.
Saab har anklagat GM för massor av hemliga agendor och för att utnyttja Saab men Saab har själva gjort precis just detta mot Opel i Sverige, Saab har haft hemliga agendor och medvetet diskriminerat Opel till förmån för Saab, exempelvis stoppat vissa Opelmodeller som skulle ha konkurrerat med Saab.
Varför är det fula bra när Saab gör det men fel om någon annan skulle göra det?
Hur kan någon försvar ett sådant omoraliskt agerande?
#37 Re: Saab-köpet är klart!
GayNicke Postat: 2010-02-24 19:38
Jaha, då var lånet klart... För köp utan pengar är inte mkt till köp. Måtte detta nu gå vägen för annars blir det dyrt för oss alla. Så Ulrik m.fl. beställ en SAAB nu va ni som tyckte så bra om märket...
#38 Re: Saab-köpet är klart!
Sump Postat: 2010-02-24 20:20
Saab tillhör bilvärldens bottenslam, tillsammans med andra märken som haft sin storhetstid, typ Seat, Rover, Mazda, Daeewoo mfl annat.
Totalt ointressanta är enda gemensamma nämnaren!
#39 Re: Saab-köpet är klart!
Hans H Postat: 2010-02-24 20:49
Nehej du

Saab är inte alls ointressant!
Det bevisar du själv genom att skriva här.
Ett ointressant märke hade du inte brytt dig om. Alls!
Självmål !
#40 Re: Saab-köpet är klart!
Johan Postat: 2010-02-24 21:48
Ni på AMS har skött er bra under hela saabaffären så sluta inte nu. Jag anar en pessimistisk underton i Pärs artikel, även om den på det stora hela var positiv. Men snälla, beblanda er inte med alla pessimister (främst svenska) som har visat sig de senaste 15 månaderna. Saab och dess fan har verkligen fått alldeles för mycket skit på senaste tiden. Visa att ni är den tidning som tycker annorlunda och se er själva växa i takt med saab.
#41 Re: Saab-köpet är klart!
lelle Postat: 2010-02-25 08:44
Lennart och Svempa, Visst är det som ni säger. Saab kan inte ta ut samma priser som M-B, BMW och Audi ännu på länge.
Imagen msåte förtjänas först, för att tillåta det.
Ordet premium har väl för övrigt misshandlats av bilindustrin själva, så det kanske är helt förlegat. Vissa kopplar det till stora lyxsedaner, själv anser jag att det betäkcnar förmågan att tillhandahålla marknande en bil med kvalitet, prestanda, komfortm, design och känsla, överstigande "konsumbilarna" och kunna ta bra betalt för det. I min värld är en Mini Cooper eller Fiat 500, eller en lite Saab 9-1 a la retro 96:a lika mycket premium som C klasse, 5, serie eller A4.
Storleken på bil avgör inte vad som är premium.
Att skapa ett eget segment, "Saabium" var en klart bra idé. De värderingar Victor Muller lyfter fram är bra grundstenar för detta.
När jag växte upp var Saab "ignenjörens bil" Inte börsklipparens....
#42 Re: Saab-köpet är klart!
Hans H Postat: 2010-02-25 09:24
Lelle sätter fingret på det där "premium". För alldeles för många är det en mörk (svart, grå eller silver) BMW, Mercedes eller Audi. Och den som protesterat mot detta har automatiskt idiotförklarats. Bilarna är dyra och bra - men är de "premium"?
Samtidigt har vi haft fanatiska Toyota-ägare som sett driftsäkerhet som premium och de rackar ner på alla andra.
Och de har en poäng - driftsäkerhet är något som borde värderas.
Lexus-ägarna har samma argument som Toyota-ägarna PLUS att de behandlas som kungar av sina återförsäljare. För dessa människor är DETTA premium och allt annat är dumt (de har en poäng, det medges).
Själv älskar jag den...omtanke...om mig som förare som jag finner i en Saab. Jag trivs i dem, sitter bra och gillar ergonomin. Och för mig är denna omtanke om föraren premium.
Åter andra ser ett lågt pris och förstår inte varför man INTE ska köpa den billigaste bilen som går att få, det är ju kapitalismens idé.
Slutsats: "Premium" ligger inte överraskande på individnivå. För en person är det motorstyrka, för en annan låg driftkostnad och för en tredje låg ljudnivå.
Men så länge ordet associeras med en mörk Audi med blinkande helljus i backspegeln bör man som tillverkare se upp med det ordet.
#43 Re: Saab-köpet är klart!
svempa Postat: 2010-02-25 09:32
är en bra ide, tycker jag med. Att premium är egentligen en subjektiv begrepp håller jag med om. Men det finns inte många biltillverkare, som kan ta ut premiumpriser för sina "premium" bilar. T.ex. tror jag inte att en Audi A6 är merpriset mot en Skoda Superb värd, men Audi är Premium..., triots att de bor i samma stall. Niklas skriver att Saab sag till att vissa konkurrerande Opel modeller togs inte in till SAverige för att skydda Saab. jag är väldigt nyfiken vilka modeller han pratar om.
Och Sump är bara en av de, som vill gnälla för att gnälla (kanske Kalle anka?) @Hans H. all eloge till dig att du kan svara på deras inlägg så sansat.
#44 Re: Saab-köpet är klart!
Ingvar Postat: 2010-02-25 10:05
Eftersom du spyr så fort du läser något om Saab, så undrar jag hur du kan sköta ditt jobb?
Har du anmält dig till försäkringskassan?
Godtar de ditt illamående/sjukdom?
#45 Re: Saab-köpet är klart!
Johan Postat: 2010-02-25 22:38
Fula bilar tråkiga att titta på med undermålig kvalitet så kan man beskriva Saab. De går bara hem i lilla sverige för svennarna är inte alls kräsna men däremot lättlurade. Lägg ner eländet så slipper vi se de kommande 80-tal designade bilar
#46 Re: Saab-köpet är klart!
svempa Postat: 2010-02-26 10:14
Design är subjektiv, titta på BMW-Bangle bilar. Resten av dina kommentarer speglar bara okundskap och dumheter som inte skall kommenteras.
#47 Re: Saab-köpet är klart!
Diplomat V8 Postat: 2010-02-26 11:00
Det är bara att hålla med vad Niklas skrev.
När Saab fick nya 900:an 94 så fick även den en V6 motor,
Saab ville inte ta in Opel Vectra med V6 motor för den konkurerade med Saab.
Snygga linjesköna Opel Calibra som har en tuff Coupé design som står sig än idag.Den ville man från Saab stoppa med näbbar och klor för man tyckte på Saab att deras 900 med tre dörrar var en Coupé! Hos återförsäljare så har säljarna haft bättre provision på att sälja Saab och inte Opel. När man slog ihop Opel med Saab i Sverige så har Opel märket blivit enormt misshandlat.
Nu äntligen så har Opel fått en egen försäljningsorganisation i Sverige.
Sen är det många som spyr galla över Opel och GM och väntar på nya Saab 9-5.
Har själv sett den och det är absolut ingen dålig bil. Men, ni som kastar skit på Opel om ni bara visste hur mycket Opel Insignia det är i 9-5. Varje gång ni öppnar dörren till bilen tänk på att det är Opels dörrhandtag ni greppar tag i. Motorerna kommer ni inte att ha några bekymmer då dessa är från Opel. Xenonlamporna med kurvljustekniken med nio olika inställningar har Opel utvecklat med Hella.osv,mm.
Det här kanske kan ge svar på din fråga Svempa.
#48 Re: Saab-köpet är klart!
Stefan Postat: 2010-02-26 17:39
Endel skriver premium öka och göra dyrare bilar,få bmw merca folk köpa saab m.m.m.m.
Är inte så lätt. Märket har en historia och att göra om det över en natt går inte.
Tänk om Lada satsa 100 miljarder på ny fabriker underleverantörer etc och gör en bil i BMW kvalitet bara så där. Ingen tar det på alvar tack vare märkets historia.
Sådant tar tid.
Sedan nämndes det att saab fick 900:an 94 . Jo vad ska man göra behövde snabbt en ny model och dåligt med pengar.
Då blev det vad det blev.
Och jo nya saaben är väldigt mycket opel/gm delar i den och kommer vara så länge den existerar. Det är avtal m.m. som styr detta.
Dock veckas/pressas plåten och punktas i hop med svetsloppor och lim + färg i THN resten är import.
Men hoppas den rike maffia ryssen har gott om pengar. Det kostar att driva en bilfabrik.
#49 Re: Saab-köpet är klart!
Henrik Postat: 2010-02-26 17:54
Så en tre-dörrars SAAB är inte en coupé, men en tre-dörrars Opel är det? Calibran var också tredörrars, åtminstone i början, efter fyra-fem år var det betydligt fler kaross-öppningar än så. Men visst var den fin.
#50 Re: Saab-köpet är klart!
Diplomat V8 Postat: 2010-03-01 10:37
En 3 dr 900 är lika lite Coupé som en 3 dr Micra, Polo, Golf, Fiesta, Escort.
Skillnaden är att när Calibran tillverkades så var det en Coupé från början. En Calibra finns inte som kombi eller med 4/5 dörrar.
Opel har en lång tradition av att bygga snygga Coupé bilar. Det du säger "betydligt fler kaross-öppningar än så". Du glömde nämna Saabs problem med dörrar, skärmkanter, osv...
#51 Re: Saab-köpet är klart!
Henrik Postat: 2010-03-01 13:42
....jag hade en.....