Söderlind: Saab inte dömt till evig förlust

Baktiden är inte identisk med framtiden. Saab är inte dömt till evig förlust - lika lite som ditt eller mitt liv per automatik kommer att fortsätta exakt i den riktning det har i dag. Förändring är det enda vi med säkerhet kan se fram emot..

Bild 353755
Det känns skönt att vi på auto motor & sport under det senaste året inte "berättade Saabs historia" som om den redan var över. Många tidningar frossade i dödsrunor och i minnesartiklar och många personer önskade sig en nedläggning för att "Trollhättan så snabbt som möjligt skulle gå vidare mot framtiden". Dagen efter beskedet att Spyker skulle köpa Saab slog "jantejournalistiken" till med rubriker som "Faran är långt ifrån över för Saab"...

Är det okej att vara lite glad? Blir något sämre om man ser lite positivt på Saabs möjligheter? (Vem tror något annat än att det blir stentufft?!) Jag är övertygad om att Sverige är ett bättre land att leva i detta år 2010 tack vare Spykers satsning på Saab. Vi slipper läsa om Trollhättans nedläggning, vi slipper en dramatiskt ökande arbetslöshet och de som vill kan drömma, hoppas och kämpa för att Saab ska överleva.
Undrar om alla som argumenterat för en nedläggning känner det som ett nederlag att Saab får en chans till? Visst kan vindkraftverk byggas i Trollhättan "trots" att Saab kämpar vidare.

1996 slogs datortillverkaren Apple för sin överlevnad och planerade att avskeda 3.000 personer. Hur det gick vet vi. Allt kan alltid hända.
Scaniachefen Leif Östling är övertygad om att Saab är dödsdömt - men vad tjänar han på att vara dödgrävare? Leif såg mer än proppmätt ut när han på ett seminarium med Fiatchefen Sergio Marchionne avfärdade Saab som något obehagligt. Sergio Marchionne visade mycket mer hjärta och hjärna när han sade: "Jag ser inte hur Saab ska lyckas, men jag hoppas att jag har fel."

Om Spykers vd Victor Muller klarar det som inget stort bilföretag vill försöka vet ingen. Men den som har mest att vinna försöker hårdast, är modigast.
Saab Spyker saknar konkurrenternas miljarder, men:
1) Finns det något bilföretag med en mer entusiastisk ledning med större äkta hjärta?
2) Har något bilföretag en mer revanschsugen och lojal personal?
3) Finns det något bilmärke som har mer lojala bilköpare? Svar nej.
Levererar Saab Spyker unika bilar kan Saabentusiasterna rädda företaget. Christian von Koenigsegg väntar otåligt på den nya Saab 9-5 som han har beställt. Hur många hänger på?

• Har du förresten läst XL? Filmer, bilder och fakta med världens fetaste bilar. Klicka här!

Skriv kommentar

Det finns 51 kommentarer

Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Söderlind: Saab inte dömt till evig förlust
    MrY Postat: 2010-02-25 14:09

    För en artikel som ser möjligheterna istället för
    motsatsen.

    Ams har haft en sund syn på
    hela denna turbulens som har varit kring Saab! En eloge för detta.

    Och ja, jag vet snart kommer skeptikerna göra sig hörda och så kommer det vara ända till ATT kanske motsatsen mot
    deras påstående blir motbevisat!

    Heja Sverige med Saab och all dess industri!

  • #2 Re: Söderlind: Saab inte dömt till evig förlust
    Carl - industrialist Postat: 2010-02-25 15:09

    Som sagt pessimister och dögrävare bygger inte framtiden.



    Tack för dina ord Alrik!

  • #3 Re: Söderlind: Saab inte dömt till evig förlust
    Hogg Postat: 2010-02-25 15:16

    Tack Alrik för din och AMS nyktra rapportering av detta drama som nu äntligen fått ett lyckligt slut.

    Att det blir tufft för Saab är självklart men chansen har dom absolut. Saab ÄR ett speciellt märke!

    Sen så har jag häpnat över alla dessa individer som under denna resas gång på denna och andra sajter spytt ut sitt hat mot märket och utan tillstymmelse till medlidande med de anställda önskat Saabs död. Jag fattar inte att svenska medborgare önskat att ett av våra viktigaste företag skulle försvinna. Vad driver dessa negativa människor? Tragiskt iaf.

    Ser fram mot testet av 9-5an!

  • #4 Re: Söderlind: Saab inte dömt till evig förlust
    Tobias Andreen Postat: 2010-02-25 15:31

    Kan bara hålla med övriga att det är roligt att få läsa en nykter artikel som hellre tittar framåt än övriga som bara tittar bakåt. All heder åt Alrik och Ams! Blev prenumerant alldeles nyligen just av ovanstående anledning.

    Jantejournalism har ingen plats i Sverige

  • #5 Re: Söderlind: Saab inte dömt till evig förlust
    512M Postat: 2010-02-25 15:44

    "1) Finns det något bilföretag med en mer entusiastisk ledning med större äkta hjärta?"

    "2) Har något bilföretag en mer revanschsugen och lojal personal?"

    Svar på 1 & 2: Förmodligen inte då inget annat bilföretag som i stort sett gått med förlust under hela sin existens.

    "3) Finns det något bilmärke som har mer lojala bilköpare? Svar nej."

    Svar: Kanske möjligt, men dom är som bekant alldeles för få.

    Hoppas att miljarderna för utveckling av nya lönsamma modeller trillar in från något håll. Utan pengar så hjälps det inte med hjärta och entusiasm även om det är en viktig ingrediens.

    All lycka och hoppas att det går vägen.

  • #6 Re: Söderlind: Saab inte dömt till evig förlust
    Johan Postat: 2010-02-25 15:47

    Hej
    visst går det att döma ut människor som har en relaistisk syn på SAAB s problem som bakåtsträvare mm. Det är trots allt med lånade pengar som man skall försöka rädda saab och fungerar inte planen då är det vi skattebetalare som får stå för kalaset. VIsst kan alla driva företag med lånade pengar ett tag, för att sedan göra kk.

    Jag skulle inte satsa en krona av mina privata pengar på saab.
    Deras modellpark är för gammal, nya 9 5 är en förklädd opel 9 4 x en cadilac jeeåp, saab saknar bilar som är konkurenskraftiga, och vem kommer att köpa en 9.5 om den skall kosta lika mycket som en bmw 5 serie eller e klasse merca. Företaget har inte heller kapital för att utveckal nya modeller i den takt som skulle behövas.

    Därför behöver man inte vara bakåtströvare för att man itne torr på affärs iden. Ni på ams skylltar med ritade saab modeller och för en kampanj som gynnar människor som vill sko sig på andras tillgångar.

  • #7 Re: Söderlind: Saab inte dömt till evig förlust
    alexander Brämberg Postat: 2010-02-25 16:00

    Ännu mera respekt til AMS, int nog med att ni hjälpte mig att uppmärksamam min Stockholms konvoj, ni har verklgien haft en positiv inställning, och har det fortfarande!

    det är riktigt bra, til skilnad ifrån alal andar gnällspikar som vill ha sina vind kraft verk..

    men Ford Tönten (Maud olofsson) kan endå bygga sina vindkrafterk, mera arbets kraft och bra energi!


    Varför skulle ingen vilja betala lika mycke för en 9-5a som en 5serie/e-klass??

    om jag skulle välja någom så skulel jag ta 9-5an utan tvekan, Snyggast och mest unik av dom alla! tycker att BM;W o mercedes e så lika dom föregånde Modellerna!


    Länge Leve SAAB!

  • #8 Re: Söderlind: Saab inte dömt till evig förlust
    Optimist Postat: 2010-02-25 16:29

    Du liknar alla Saab modeller som förtäckta Opelar , Cadillacs osv. Har en enkel fråga är Audi en förtäckt VW, Skoda seat? Är Volvo en förtäckt Ford, osv osv.
    Vet man något om modern bilindustri och utveckla bilar så vet man att i princip alla biltillverkare använder globala system och komponenter och även mellan olika bilmärken finns det idag samarbete även om man inte har samma ägare.
    För mig får du gärna fortsätta och vara pessimist så länge du inte ser ner på oss som tror på framtiden och inte tar ett nej. Det går att göra allt bara man vill och tänker framåt. Bort med detta negativa tänkande.

  • #9 Re: Söderlind: Saab inte dömt till evig förlust
    martin S Postat: 2010-02-25 16:43

    Alla ni pessimister som har gått och önskat livet ur Saab måste vara bra besvikna. Är det inte otroligt tråkigt att Spyker lyckades med affären? ..... Att vara pessimist är inte nödvändigtvis det samma som att vara realist. Det är bara fegt - för man slipper bli besviken om man tror på nåt och det sedan misslyckas.

  • #10 Re: Söderlind: Saab inte dömt till evig förlust
    gizmologic Postat: 2010-02-25 17:56

    Det är ett slag som min logiska resonerande och hjärtestyrda passionen utkämpar.

    Mitt hjärta går ut till alla de anställda som har genomgått så mycket turbulens och lidande.
    Mitt hjärta gläds åt den lilla strimma av ljus som den nya ägaren föder.

    Min logik säger mig att det är ett litet förlustföretag som skall åta sig ett annat företag med 20 årig förlust track record.
    Jag kan inte skaka av mig den känsla av koppling mellan rysk penningtvätt och Spyker i en ohelig allians. Som tar avstånd från ryssen för att genomföra köpet, vägrar att kommentera var pengarna kom ifrån, för att sedan köra hård lobbyverksamhet för hans återinstallation.
    Passionen känns onekligen slagen av det logiska förnuftet.

  • #11 Re: Söderlind: Saab inte dömt till evig förlust
    Henrik Postat: 2010-02-25 19:36

    Och ni andra för er SAAB-rapportering, med facit i hand så har en hel del andra stockholms-journalister gjort bort sig rätt ordentligt; Fröberg och Mattsson tex. Som tur är har dom inget jobb där sådana petitesser som att redovisa korrekta fakta spelar någon roll, Mattsson var tom utnämnd till något pris för hans SAAB-rapportering :-)
    Tack även för att ni visade oss till saabsunited som visade sig vara de enda i världen som hade exakt rätt information under hela resan.

    Med Stevens inbjudan och deltagande påt segerfesten här i Sverige fick det kapitlet ett vackert slut!

    Länge leve SAAB

  • #12 Re: Söderlind: Saab inte dömt till evig förlust
    Henrik Postat: 2010-02-25 20:03

    Jag måste dock ifrågasätta rubriken, det verkar rätt klarlagt nu att de siffror vi fått se ang. SAABs ekonomi inte varit särskilt tillförlitliga. Att intäkterna från nordamerika gått rätt till GM har alla inblandade nu uppgett (enbart detta gör siffrorna svarta), dessutom talas det om att samma gäller UK-marknaden och reservdelsförsäljningen. Södertälje-fyran belastade kontona med 14.000 kr medans 2-litersfyran i 9-3 kostade 44.000, osv osv.
    Jag blir lite upprörd när bla TV4-Unni och co använder föräljningen från 2009 som någon slags normalnivå för SAAB. För det förta gick väl bandet på 1/3delsfart pga likviditetsbrist, sen är det viss skillnad att köpa en bli från ett av de flesta dödsdömt företag och ett med en ny ägare och finansierad affärsplan. Modellutbudet 2005-2007 (då SAAB sålde mellan 120 och 130.000 bilar) och modellutbudet 2011 med nya 9-5, Combin och 9-4x och 9-3 skiljer ju också en hel del.
    Jag ser 100.000 bilar 2011 som ett ganska enkelt mål, största hindret här hemma i Sverige är de företag som plockat bort SAAB från listan på tjänstebilar.

  • #13 Re: Söderlind: Saab inte dömt till evig förlust
    Anders Postat: 2010-02-25 20:16

    Tack Alrik, du är en av få som vågar ha en annan uppfattning än stora massan! Bara att gratulera auto motor sport, till skillnad mot DI som har ett riktigt stolpskott att dras med!

  • #14 Re: Söderlind: Saab inte dömt till evig förlust
    Magnus Postat: 2010-02-25 21:20

    tack Alrik för en nyanserad bild. Klart det finns möjligheter.

  • #15 Re: Söderlind: Saab inte dömt till evig förlust
    Lägerleffe Postat: 2010-02-26 01:31

    Det är bara när man simmar mot strömmen som det är möjligt att nå källan. Det är ingen tvekan om var Saabs källa finns och vad den innehåller.

  • #16 Re: Söderlind: Saab inte dömt till evig förlust
    Frasse64 Postat: 2010-02-26 09:17

    Jag måste verkligen ge en eloge till er som arbetar på svenska am&s för den attityd och hållning som ni har gentemot Saab. Ni har rapporterat sakligt och med optimism istället för den typiska dödgrävarattityd som resten av den svenska pressen verkar frodas av. Nu har Saab en ägare, en granskad och godkänd business-plan och nya produkter färdiga att rullas ut. Vem kunde tro det för ett halvår sedan ? Skönt att det finns entreprenörer som Victor Muller som vågar satsa och seriösa motortidningar som am&s som inte hänfaller åt billiga dödsrubriker utan faktiskt ägnar sig åt journalistik med analys. Grazie !

  • #17 Re: Söderlind: Saab inte dömt till evig förlust
    andreas Postat: 2010-02-26 09:57

    Fick sitta i en ny 9-5 igår. Vill ha en nu. Den ger ett begär.

  • #18 Re: Söderlind: Saab inte dömt till evig förlust
    svempa Postat: 2010-02-26 10:10

    @Alrik, jag håller med om att du och Pär var t.o.m. ett starkt stöd för saab genom er rapportering. Det var ingen billigt kvällstidningskampanj, utan man förstår att ni är insatta i bilindustrin. Och att ni, som bilälskande människor, står kanske litet extra på saab´s sidan, är ju inget fel på, tycker jag.
    @Niklas, du fick redan svar på ditt inlägg. Saab 9-5 använder sig av sammaplattform som andra bilar, men frågar VW, MB, BMW mm. Bilens karaktär är ganska oberoende av platformen, om man får tillräklig att leka med som drivlinor, chassissättningar, inredningar. Även om Insignia har samma platform, är bilarana helt olika (Jag har kört båda två, och även båda två med 4-hjulsdrift @AMS när ni få tag i en 9-5, gör en test mot Insignian, inte ens med målsättning vem som är bättre utan vad har de gemensam och vad skiljer de )
    Sedan är jag glad att även gnällspikar hörs, de är alltså berörda av Saab (som en beröm man sa: bättre dåligt reklam än ingen reklam alls)
    Ang förluster kommer ju också mer och mer fram. Såilla var det ju inte. Grymt för de saab anställda som viste om detta men fick läsa allt sk... om Saab. Jag tror att det komma att finnas inte bara en Golfklass, utan även en Saab nisch. Lycka till, 2011 får ni en kund till.

  • #19 Re: Söderlind: Saab inte dömt till evig förlust
    Jojo Postat: 2010-02-26 10:17

    Inte omöjligt att SAAB skulle kunna överleva, MEN de flesta skulle bli mycket förvånade då.
    Men vem kan idag tro att det blir vår och sommar? Det otroliga händer ofta.

  • #20 Re: Söderlind: Saab inte dömt till evig förlust
    Ingvar Postat: 2010-02-26 10:18

    Jag ger ochså en eloge till AMS och Alrik för en nyanserad
    rapportering om Saab.
    Nu har dom fått chansen.
    Hoppas att det lyckas!

  • #21 Re: Söderlind: Saab inte dömt till evig förlust
    Marc Postat: 2010-02-26 10:30

    Det vore kul om SAAB kunde upprepa nåt i stil med Apple. Men jag kan inte i min vildaste fantasi, förstå hur SAAB ska undvika att förblöda innan riktigt intressanta nya modeller finns till salu. Bl.a. nya 9-5 blir ett bekymmersamt sänke. Men jag hoppas att vi "dödgrävare" underskattat Spykers kreativitet och ekonomiska uthållighet.
    PS. Kommentarerna ger många bra exempel på att ropa hej, just när man ska till att hoppa över bäcken.

  • #22 Re: Söderlind: Saab inte dömt till evig förlust
    Henrik Postat: 2010-02-26 11:05

    trösta dödgrävaren, för i den finansierade affärsplanen är nya 9-5, 9-5 sportcombi, 9-4x, och nya 9-3 2012 med, och det innebär ju fler modeller än SAAB någonsin haft.
    Att nya 9-5 skulle sälja dåligt kommer du nog få äta upp, jag tror precis som Pär Brandt att SAAB kommer att få svårt att producera tillräckligt med bilar, åtminstone första året. Hoppas att folk har tålamod att vänta.

  • #23 Re: Söderlind: Saab inte dömt till evig förlust
    www.bilpolisen.se Postat: 2010-02-26 11:21

    Instämmer, bockar och bugar. Ni skall ha en eloge som ställde er på en hoppfull sida och inte sågade, målade mörker och skapade kaotiskarubriker som en stor ekonomisite gjorde.

    Skriver en del på www.bilpolisen.se där jag vill lyfta fram tankar kring bilbranschen..

  • #24 Re: Söderlind: Saab inte dömt till evig förlust
    Niotre Postat: 2010-02-26 11:26

    Som så många andra måste jag tacka AMS för er "nyktra" rapportering kring SAABs öden.
    Min tidigare misstro kring tidningen har kommit på skam, det erkänner jag. Jag har med intresse läst de senaste numren av tidningen och jag är imponerad över er rapportering! Ni har en ny prenumerant!
    Faran är långt ifrån över för SAAB men nu börjar själva arbetet med bilarna. Det måste vara skönt för alla er i Trollhättan att få koncentrera er på det ni är bäst på, att bygga bra bilar!Det är ändå helt fantastiskt av SAAB att under 2009 sålt nära 40.000 bilar då all företagsförsäljning i stort sett varit noll. Jag hade möjligheten att se och känna på nya 9-5 i Frankfurt och även möjligheten att sitta i och känna på ett stort antal andra bilar. 9-5 står sig mycket bra i konkurrensen. Det ska bli kul med en riktig provkörning. Vad vi kan förvänta oss är naturligtvis svenska! motorjournalister och andra förståsigpåare som i besvikelse att SAAB återuppstått från dödsriket kommer att döma ut bilen.
    LYCKA TILL och tack Jan-Åke J. för ett fantastiskt ledarskap!

  • #25 Re: Söderlind: Saab inte dömt till evig förlust
    Hugo brus Postat: 2010-02-26 11:57

    Tack Alrik och AMS för att ni tror på SAAB och att ni varit så positiva. Älskar min SAAB 9-3 Aero och kommer så även att göra i framtiden.
    Länge leve SAAB

  • #26 Re: Söderlind: Saab inte dömt till evig förlust
    Marc Postat: 2010-02-26 12:03

    Det stora problemet med nya 9-5 handlar inte om bristande förträfflighet hos själva bilen. Utan att det nuförtiden är stört omöjligt att sälja en stor "sedan", med klart lägre statusvärde än MB/Audi/BMW. Att statusvärde går att arbeta upp, har visserligen BMW/Audi bevisat. Men det tog tid. Och jag tvivlar på att SAAB lyckas tänja på pengarna, så att dom räcker till tiden.

  • #27 Re: Söderlind: Saab inte dömt till evig förlust
    Niotre Postat: 2010-02-26 12:20

    Tack för din kommentar. Jag tror dock inte att 9-5 blir någon volymbil utan hoppas att de bilar som väntar i kulisserna kommer fram och kan produceras. Jag hoppas även produktion och leveranser av beställda bilar, 9-3 av olika varianter, och 9-5 kommer igång snarast innan kunderna tröttnar. Men de flesta är väl entusiaster...

  • #28 Re: Söderlind: Saab inte dömt till evig förlust
    Henrik Postat: 2010-02-26 13:40

    Är ju att SAABs nya affärsplan går breakeven under 100.000 bilar, och jag ser inte varför den nya 9-5an skulle sälja sämre än den 12 år gamla gjorde?
    Dessutom är stora sedaner det som säljer bäst, näst efter SUVar som 9-4x på stora marknader som USA och Kina.

  • #29 Re: Söderlind: Saab inte dömt till evig förlust
    MrY Postat: 2010-02-26 14:47

    ..... alltsa lilla dieselmotorn har (eller atminstone hade) sitt ursprung i PSA.koncernen. Alltsa med vissas resonemang är BMW 1 o 3-serie en Citroen/Peugeot!

    Sluta göra dessa amatörmässiga jämförelser, alla delar nagot med varandra i denna bransch! Även det ni aldrig ser eller far veta och som ligger pa komponentniva!

  • #30 Re: Söderlind: Saab inte dömt till evig förlust
    Marc Postat: 2010-02-26 16:07

    Det är just dessa 12 år, som är haken. Då var det en bättre marknad för en 5-meters "sedan" som saknade "äkta" premiumstämpel.

  • #31 Re: Söderlind: Saab inte dömt till evig förlust
    svenne Postat: 2010-02-26 17:01

    Jag har sagt det förut. Detta är bara ett trixande för att få mina skattepengar. Sanningen är ju så här:Saab gör dyra skitbilar som drar onödigt mycket. Satsa inte svenska skattepengar till GM.Maud har rätt gör man inte vinst så skall man inte hålla på med vad man gör. Utan byta till annan verksamhet t.ex. vindkraftverk.Det är mycket bättre att satsa på Volvo PV,som har nya roliga moderna bilar och som drar lite bränsle på gång.De har ju dessutom, gjort vinst i alla år!! Nu går dom upptill fulltakt och nyanställer medan Saab/GM sitter och gråter hos den Svenska regeringen. Tragiskt!!

  • #32 Re: Söderlind: Saab inte dömt till evig förlust
    hempa Postat: 2010-02-26 18:19

    Nädu Svenne, Volvo har inte gått med vinst i alla år. Och några skattepengar har hitills inte betalats ut till vare sig GM eller Spyker. Och gråter det gör ju du din gnällspik som bara målar fan på väggen. Saab har fått en fantastisk chans till en nystart utan en ägare som helst såg att företaget gick under.

  • #33 Re: Söderlind: Saab inte dömt till evig förlust
    Henrik Postat: 2010-02-26 19:15

    Marc, vi ommer båda att bli varse.

    --> Svenne, att du fortfarande copy/pastar detta inlägg är helt otroligt, jag länkade ju t.om. till Volvos senaste resultat häromsistens, klicade du inte på den?

  • #34 Re: Söderlind: Saab inte dömt till evig förlust
    Anton Postat: 2010-02-26 20:56

    Tyvärr Alrik, du har fel. Saab är visst dömda till evig förlust. Slår du tillräckligt mycket på en häst tror den att den är värdelös. Saab har fått stryk sen urminnes tider. Saab har dissats och sågats i evigheter.

    Saab är med sin historiska ryggsäck helt och totalt iskalla.

    Tyvärr har du helt tappat konceptet, du köper blint allt som skrivs om Saab och deras potentiella köpare. Superbilstillverkare har verkligen dig virad runt lillfingret. Du vill verkligen tro och hoppas, det är lite sött. Men inte särskilt nyanserat eller journalistiskt korrekt.

  • #35 Re: Söderlind: Saab inte dömt till evig förlust
    Per Karlsson Postat: 2010-02-26 22:16

    Det blir ett spännande år. Rimligen kommer det att ta ett tag innan man kan se hur det kommer att gå för Saab. Det är bara att hoppas att det fungerar, och att man får ordning på produktion, försäljning och.... lönsamheten! Själv skulle jag mycket väl kunna tänka mig att byta till en Saab (igen). Vem vet, det kanske blir så senare i år.

  • #36 Re: Söderlind: Saab inte dömt till evig förlust
    Hans H Postat: 2010-02-27 10:38

    Du har rätt.
    Saab är dömt att gå under.
    Jorden är dömd att gå under.
    Solen kommer att gå under.
    Du, jag och Alrik kommer att dö. Alla andra också.

    Men du har fel om Saab på kortare sikt än så.
    Och du har fel om Alrik.
    Att AMS inte har följt Di.se i sitt sparkande på Saab betyder inte att AMS har fel. Det betyder att Di.se har fel.

    Om man har följt Di.se (och framförallt de sura kommentarerna där) som du verkar ha gjort då verkar ju allt positivt om Saab vara fel.
    Men det är alltså tvärtom; Alrik har rätt och du har fel.

  • #37 Re: Söderlind: Saab inte dömt till evig förlust
    Markus Postat: 2010-02-27 11:24

    För en mycket nykter rapportering!

    Sedan är det ganska belysande med inlägg som Antons där han hävdar att Saab är dömt på grund av att deras historia är ett sänke för dem.
    Visst har han rätt i att alla svartmålande kommentarer är en börda för Saab, främst här i Sverige. Han kanske skulle börja med att se sakligt på bilmärket själv.

    Bloggar själv oerhört mycket om Saab för närvarande (http://nuftigt.blogg.se). Fick lite konstruktiv kritik sedan jag gjort reklam för bloggen här på AMS förra gången, är det fler som vill bidra?

    Kan också avslöja att dessa kommentarsfält är en av mina huvudsakliga källor.

    Så tack AMS för er fina hemsida.
    Tack Alrik för en fin krönika.
    Och tack alla ni som hållit en saklig ton i dessa kommentarer!

    Och för övrigt: Jan-Åke Jonsson bevisar tydligare än någon annan att man måste vara optimist för att komma någonstans här i världen.

    Tur för Leif Östling att Scania har så stabil ekonomi/stabilt ryckte!
    Scania är ett jättefint bolag värd all respekt men den inställningen uträttar inga mirakel!

  • #38 Re: Söderlind: Saab inte dömt till evig förlust
    Johan Planmo Postat: 2010-02-27 12:45

    Väldigt skönt att någon kan vara lite positiv och glad för det som sker. Med det engagemang som visats för Saab världen över kan det här gå mycket bra, även om det kommer bli svårt.

    Griffin up!

  • #39 Re: Söderlind: Saab inte dömt till evig förlust
    SFF Postat: 2010-02-27 13:04

    Dåliga bilar, med skräpimage.
    Tacka BMW vet jag, det är så bilar ska byggas.

  • #40 Re: Söderlind: Saab inte dömt till evig förlust
    Scarabe Postat: 2010-02-27 14:45

    Väldigt givande svar till artikeln du ger! Det är ju ingen som tvingar dig att köra Saab, antagligen har du aldrig själv ägt en & märkt hur pass fina bilar det är. Man märker ofta när det pratas om Saab att det är ett bilmärke man på nåt underligt sätt ska se ner på! Märkligt att folk ska va så bittra över att Saab faktiskt klarade sig från nedläggning! Varför inte glädjas av att Saab överlever & att alla som riskerade att bli av med jobben nu troligtvis har dom kvar! Men fortsätt att kommentera på detta sätt för det gör oss Saabälskare bara starkare!!

  • #41 Re: Söderlind: Saab inte dömt till evig förlust
    Henrik Postat: 2010-02-27 15:39

    Jag kör både SAAB och BMW, den upplevda kvalitéen i en BMW är fantastisk, ljudkomforten oslagbar, de raka sexornas ljud är fantastiskt. Men ärligt talat så är den riktiga kvalitéen sämre, rätt mycket mer saker än jag hade hoppats på har fatiskt gått sönder.

  • #42 Re: Söderlind: Saab inte dömt till evig förlust
    Bananen Postat: 2010-02-27 15:41

    Men snälla SFF, BMW är ju bara för folk som inte har råda att köra Porsche :-)

    I Sverige så ser vi Saab som en vardagsbil, en sån som grannen har. I t.ex. USA så ser man Saab som ett exotiskt bilmärke från Scandinavien. Hoppas att man kan få fart på försäljningen där borta när det åter vänder upp på amerikanska bilmarknaden.

    Sen hoppas jag att Saab ska ta sig in på tjänstebilsmarknaden i Sverige igen.

    Vidare hoppas jag att Saab med hjälp av Antonov kan öppna en fabrik i Ryssland. Där kommer en stor marknad att finnas i framtiden.

    Slutligen hoppas jag att Saab-bilar ska tillverkas hos BAIC för den kinesiska marknaden, världen största.

    Framtiden ser väldigt ljus ut!

    //Bananen

  • #43 Re: Söderlind: Saab inte dömt till evig förlust
    Bananen Postat: 2010-02-27 15:46

    Ursäkta, menade självklart BAIC och inget annat.

    //Bananen

  • #44 Re: Söderlind: Saab inte dömt till evig förlust
    Henrik Postat: 2010-02-28 22:38

    Den bil som ökat mest sedan Saab "försvann" från marknaden är VW Passat. Klart att Leif Östlings uppdragsgivare (VW) gärna ser att han hjälper till att slå sista spiken i kistan. Att Leif i detta sammanhang företräder Saabs största konkurrent är inget media förstår sig på, utan redogör ordagrant för Leifs påståenden och åsikter.

  • #45 Re: Söderlind: Saab inte dömt till evig förlust
    TTAero Postat: 2010-03-01 15:50

    Jag tycker att vi börjar tappa greppet i Sverige. Allt ska stävjas istället för förbättras eller underlättas.
    Genom att skapa förbud och begräsningar når vi bästa säkerhet verkar många resonera. Och ja, den absolut säkraste bilresan är ju den som aldrig började. Men vill vi ha ett samhälle som helt utan verklighetsförankring styr oss medborgare mot ett skyddat sammhälle? Ett samhälle som alltid ser till samhällets bästa och inte individernas behov och vilja?
    Är det därför vi svenskar tycker vi ska ha svensk service på plats i Thailand vid tsunamikatastof? Är det därför vi skyller olyckor på vädret och vägförhållanden istället för föraren? Eller är det därför som en förälder anser det OK att stämma en fastighetsägare för att föräldern ställt en barnvagn direkt under ett tak fullt med snö?
    Vi förutsätter att myndigheterna reglerat allt så att vi inte kan hållas ansvariga för våra egna handlingar längre.
    Vi som svenska medborgare verkar tro att ren dumhet kan skyllas på andra eller att våra svenska myndigheter alltid är ansvariga för vårt välbefinnande.

    Näe, dags att ta lite mer eget ansvar och avkräva den offentliga sektorn ett ansvar att underlätta för de aktiviteter som kallas "livet"

  • #46 Re: Söderlind: Saab inte dömt till evig förlust
    TTAero Postat: 2010-03-01 15:53

    Sorry

  • #47 Re: Söderlind: Saab inte dömt till evig förlust
    Ola Postat: 2010-03-02 06:37

    Tack Alrik
    Hade nästan tappat förtroendet för alla motorjournalister som helt plötsligt trodde sig vara experter på företagsutveckling, marknadsföring, rekonstruktioner - ja allt annat än att vara just motorjournalister. När till och med en affärstidning som DI låter en motorjournalist uttömmande beskriva hur ett företag som SAAB kommer att gå i graven, och av vilka orsaker, är det med stort tvivel jag fortsätter den prenumerationen.
    I början av 90-talet hade Australiens ullindustri det riktigt knackigt. Man gick då ut och sa - OM alla köper två par ullstrumpor var så fixar sig de nästkommande åren och industrin är på benen igen. 75%! av alla Australiensare gick ut och köpte två par ullstrumpor. Indusutrin blomstarde efter detta. Varför kan inte vi i Sverige visa liknande civilkurage och fightingspirit. Varför går inte alla företag ut och säger att nästkomande tre år får de anstälda bara välja svenska tjänstebilar . vad har vi att förlora? Är det så hemskt att under en tre års period köra SAAB el Volvo?
    Kom igen nnu visa lite Svensk jävlar anamma!
    och Tack igen Alrik

  • #48 Re: Söderlind: Saab inte dömt till evig förlust
    Olof Postat: 2010-03-02 09:56

    Det sitter inga PSA-dieslar i några bilar med BMW-logotyp på. Det är endast i Mini som DV6-motorn på 1.6 liter från PSA används och denna motor sitter också i bland annat Volvos Drive-modeller. DV6 är en riktigt bra motor som kombinerar bra prestanda och låg bränsleförbrukning. Alla fyrcylindriga dieslar i 1-,3- och 5-serien är BMW:s egna motorer med en cylindervolym på 2 liter men med bland annat olika turbospecar.

  • #49 Re: Söderlind: Saab inte dömt till evig förlust
    Henrik Postat: 2010-03-02 13:35

    Det var väl att ta i, jag hade varit nöjd om svenska företag över huvud taget hade med SAAB på den valbara listan.

  • #50 Re: Söderlind: Saab inte dömt till evig förlust
    AL Postat: 2010-03-02 14:44

    Bra skrivet Alrik (och Pär)! Ingen kan väl annat än att hålla med om att SAAB skall vara en del av Sverige några år till, eller hur?

    MVH AL

  • #51 Re: Söderlind: Saab inte dömt till evig förlust
    Jonas Postat: 2010-03-03 22:32

    För det första så fortsätter det med "tråkiga" männsikor som jämför Saab som förklädda Oplar mm OCH en Alfa är en förklädd Fiat en Audi är en förklädd VW en Volvo en förklädd Ford LÄGG AV!!!
    Personligen så åkte vi raka vägen och byte bort vår ICKE svenska bil när vi hörde att Saab skulle läggas ner! Alltså raka vägen för att HJÄLPA SAAB... Hade gjort samma sak för Volvo!!! Vi bor i Sverige, varför är folk så fruktansvärt aviga mot "våra" egna??? Inser själv hur dum i huvudet när jag avfärdat sambons önskemål om en Saab för att istället köpa en Audi och en Fiat .... Nä nu blir det Saab för hela slanten tänker minsann inte kasta mer pengar till utländska tillverkare... SAAB TILLVERKAS I SVERIGE OCH BIDRAR TILL SVENSKA ARBETEN...

    MIN BIL ÄR TILLVERKAD I SVERIGE VAR ÄR DIN TILLVERKAD???

Möjligheten att kommentera är avstängt. Artikeln är äldre än 30 dagar.

Månadens fråga

  • Om du var tvungen att välja - vilket märke skulle du ta?
Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    Auto motor & sport nyhetsbrev
Annonsbörsen

Annonsbörsen

Annonsera gratis i Annonsbörsen och i auto motor & sport (om du är prenumerant). Eller sök bland över 3.000 bilar. Du kan också sälja eller köpa motorcyklar och båtar.

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter