• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Toyota Auris Hybrid: Vi...

Toyota Auris Hybrid: Vi provkör

Prius har blivit bättre med åren, men många upplever den fortfarande som könlös och blodfattig. Men med Prius bensinelektriska drivlina instoppad i Golfklassmodellen Auris hoppas man locka många fler hybridköpare. Vi har provkört.

Bild 353732

Notera att denna provkörning publicerades i auto motor & sport nr 26-2009.


Efter mer än tolv år på banan är Toyota Prius känd som hybridbilen nummer ett, vilket den också är, bokstavligen. Den var först i världen, och den är mest sålda modell med elmotor integrerad i drivlinan.
Men den är också känd som en ovanligt oinspirerande modell för den som betraktar bilkörning som lite mer än transport från A till B. Vi har hört att Toyotas nya toppchef Akio Toyoda, barnbarn till företagets grundare, är en entusiastisk bilförare som testkör flera konkurrentmodeller varje vecka. Han har sagt att Toyota måste lära sig att göra bilar som är både driftsäkra och roliga att köra.
Rimligen har Akio Toyoda insett att märkets hybridbestseller inte är särskilt kul jämfört med många europeiska klasskamrater. Och man kan anta att denna insikt ligger bakom Toyotas nästa steg för att sprida hydbridtekniken: om ett halvår lanseras Golfklassmodellen Auris med samma drivlina som i Prius III. Auris är för många "mer riktig bil" än Prius, och den upplevs som betydligt mer dynamisk, med bättre väggrepp och mer känsla och precision i styrningen. Trots dessa och andra kvaliteter har Auris inte blivit någon direkt säljsuccé i Europa, vilket säkerligen också ligger bakom beslutet om tillökningen i Aurisfamiljen.

Bild 353731

Litiumjonbatteriet med elektronik ligger under bagagrumsgolvet. Det räcker för 1-2 kilometer rent elektrisk körning med max 48 km/h.


Förutom drivlinan har Auris HSD (hybrid synergy drive) modifierats på flera punkter för ytterligare minskad förbrukning. Luftmotståndet har sänkts ett snäpp till 0,28 genom bland annat en "halare" front och 20 millimeter sänkt chassi, och däcken på 18-tums lättmetallfälgar är särskilt lättrullande. Prius är dock mer aerodynamisk (cW: 0,25), och det spar några droppar vid landsvägskörning, vilket gör att den är lite snålare: enligt ECE-normen drar Prius i blandad körning 3,9 l/100 km, medan Auris HSD officiellt vill ha 4,2
Bild 353730

Liksom på Prius väljer man körläge med joystick, här på den vanliga växel- spakens plats i golvkonsolen.

liter på samma distans. Utsläppet av CO2 anges för Prius till 89 g/km och för Auris 100 gram per kilometer.
Drivlinan är identisk med den i Prius III, vilket betyder en fyrcylindrig bensinmotor på 1,8 liter och 99 hästkrafter, kombinerad med en elmotor som ger 60 kW (82 hk) och 207 Nm direkt från start. Siffrorna kan inte adderas matematiskt, men totala effekten uppges till 136 hästkrafter. Det räcker för 0-100 km/h på tio sekunder blankt, och toppfarten är enligt fabriken 180 km/h.
Den serieklara bilen är i stort identisk med den som visades på Frankfurtsalongen i höstas. Den blåtonade inredningen är kvar, liksom de blåbelysta instrumenten. Också klädseln går i blått, vare sig man väljer standardvarianten i tyg eller tillvalet i skinn. På tillvalslistan finns också glastak med solceller som kan hålla igång ventilationen även när bilen parkeras.
Auris är i standardversionen är trevlig bil som står sig bra i Golfklassen vad gäller utrymmen, åkkomfort och ekonomi. Jämfört med klassledaren Golf upplevs inredningen som lite plastig, och inget av motoralternativen bidrar till någon särskild körglädje.
Men skillnaden mot storebror Prius är ändå markant. Auris har ett betydligt mer dynamiskt chassi som ger tydligare
Bild 353729

Klicka för mer tekniska data och omdmöme.

vägkontakt och känns stabilare i kurvor. Framför allt har styrningen mycket bättre feedback och precision.
Därmed är saken klar: den som funderat på en Prius för att komma åt hybriddrivningen och dess fördelar främst i stadskörning, får med Auris HSD ett mycket roligare alternativ. För somliga kanske det är en nackdel att Auris inte direkt signalerar "hybridbil" för grannarna som Prius gör. Men kan man ta det, är Auris-hybriden alltså den bättre bilen på flera sätt.
Den blir också billigare. Prius kostar i Sverige 269.000 kronor, och enligt Toyota ska Auris hybrid kosta ungefär som stora dieselversionen vilket betyder i storleksordningen 235.000 kronor.
Auris Hybrid ska byggas parallellt med den vanliga modellen vid fabriken i Burnaston i England.

Det finns 41 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Toyota Auris Hybrid: Vi provkör
    Peter Postat: 2010-02-28 14:03

    Vågar man lita på Toyotas elektronikkunskaper...

    Eller skickar de med ett ankare man kan slänga ut om den skenar?..

  • #2 Re: Toyota Auris Hybrid: Vi provkör
    Josef Postat: 2010-02-28 14:19

    Elektroniken är ej orsak till de skenande bilarna. Det är mekaniken, gaspedalen och golvmattan i kombination som är boven i dramat kombinerat med korkade amerikaner som inte lägger in neutralen på sina automatlådor när bilen skenar...

    Prius är den minst krånglande toyotamodellen så det lär bli en bra kombo detta. Funkar det med dragkrok nu förresten?

  • #3 Re: Toyota Auris Hybrid: Vi provkör
    Alexander Postat: 2010-02-28 14:19

    Hyrde en Auris 1,6 förra vintern och blev mycket positivt överraskad. Inte världens mest upphetsande bil men grymt komplett och helt enkelt bra. Stabil, tyst och bekväm på motorvägen, rejält snål och säkert driftsäker som få. Hybriden blir hur bra som helst.

  • #4 Re: Toyota Auris Hybrid: Vi provkör
    oscar Postat: 2010-02-28 14:25

    Det var ju några i USA som hade testat lite olika saker för att få bilen att skena. De kom fram till att det var ett elfel. Bilen kortslöts på något vis och efteråt när de kopplade in bilen till datorn fick de inte ut några felkoder.

    Finns ett filmklipp om detta på Aftonbladet.se. Ja, jag vet det är Aftonbladet men det är inte Aftonbladet som har kommit till denna slutsats de bara pratar OM de som gjort det. Så jag litar trots allt på det som sägs i det filmklippet.

  • #5 Re: Toyota Auris Hybrid: Vi provkör
    Tobbe A Postat: 2010-02-28 15:43

    Nu är jag riktigt trött på det här förbaskade miljötjafset. När ska folk fatta att klimatförändringar är inget annat än en stor bluff. Jag förstår inte varför Toyota fortsätter med och utveckla sådana här tråkiga och anonyma bilar.

  • #6 Re: Toyota Auris Hybrid: Vi provkör
    Simeon Postat: 2010-02-28 17:35

    Komme den att skena, går den att bromsa och går den att svänga med?? Frågorna är många! Jag undviker Toyota helt och köper hellre bil från ett märke med kvalitet! Hello Volvo herew I come!!

  • #7 Re: Toyota Auris Hybrid: Vi provkör
    Erik Postat: 2010-02-28 18:06

    Man kan verkligen kalla er för ärthjärnor ni som spyr galla över Toyota för deras senaste återkallelser. Hur blåsta är ni? Toyota är ett bilmärke som år efter år efter år efter år vinner alla kvalitets och driftsäkerhetsundersökningar. Så sker några återkallelser pga usa hysteri i media och stämningshot. Då är alltså alla Toyota värdelösa? Hur värdelös är då inte din egen bil som inte är en Toyota och som år efter år efter år efter år alltid har fler fel än Toyota. Allt handlar om en sak. Avundsjuka! Att din bil inte är lika bra som en Toyota och du mår dåligt över det(men det förstår du nog inte) Goddag yxskaft

  • #8 Re: Toyota Auris Hybrid: Vi provkör
    andreas Postat: 2010-02-28 19:11

    Toyota har och kommer alltid att tillverka bland de bästa bilarna som rullar på våra vägarna. Om man bara ser till det praktiska att man vill ha en bil med bra andrahandsvärde som är krocksäker och snål (och aldrig går sönder) så kan man bara köpa en Toyota. Vi andra som ser bilen som en förlängning av vår personlighet, som en källa till glädje och som en kroppsförlängare vi kan av ovan nämnda skäl aldrig köpa en Toyota, det är som att säga "jag bryr mig inte ett dugg om vad jag kör för bil". Riktiga bilar görs i Tyskland eller Italien, basta.

  • #9 Re: Toyota Auris Hybrid: Vi provkör
    Måns Postat: 2010-02-28 19:41

    Ja, det är ju omvittnat att Toyota numer har en usel kvaliet på sina bilar. Dem har försökt dölja detta men som tur har journalister grävt fram detta, Toyotagate!!
    Hoppas ni som är dumma nog att köpa en sådan här bil har bättre tur än de 40 tal som redan dött i en Toyota pga av fel på bromsar, ratt och gas!!

  • #10 Re: Toyota Auris Hybrid: Vi provkör
    Carl Postat: 2010-02-28 19:48

    Hur beter sig andra bilmärken om man preparerar dom på liknande sätt, många av bilmärkena delar ju på en hel delliknande elektronik.

  • #11 Re: Toyota Auris Hybrid: Vi provkör
    elak Postat: 2010-02-28 20:04

    Om drivlinan är samma som Prius III blri det nog tyvärr ingen dragkrok heller.

  • #12 Re: Toyota Auris Hybrid: Vi provkör
    JARL Postat: 2010-02-28 20:28

    Toyota = kvalité, och kommer så alltid vara.

    Ännu en fullträff från Japan!

  • #13 Re: Toyota Auris Hybrid: Vi provkör
    Anders Postat: 2010-02-28 20:45

    Finns det någon bromsmedicin för dom här bilarna?

  • #14 Re: Toyota Auris Hybrid: Vi provkör
    Urban Postat: 2010-02-28 21:01

    Toyota = urtråkig och smäckig, och kommer så alltid vara.

  • #15 Re: Toyota Auris Hybrid: Vi provkör
    Peter Postat: 2010-02-28 21:23

    Konstigt...min bil är inte återkallad...men 8 miljoner Toyota är det...är min bil sämre ändå.....?

    Visserligen är jag inte världsbäst på matte men detta kan jag räkna ut själv...

  • #16 Re: Toyota Auris Hybrid: Vi provkör
    JARL Postat: 2010-02-28 22:02

    Toyota kommer ALLTID vara bäst.

    Hur Urban ens kunde klura ut spamfiltret är för mig en gåta...

  • #17 Re: Toyota Auris Hybrid: Vi provkör
    JARL Postat: 2010-02-28 22:03

    Peter, din bil har nog massa fel. En sk. skrothög.

  • #18 Re: Toyota Auris Hybrid: Vi provkör
    Adam Postat: 2010-02-28 22:42

    Tur att bilen har så liten motor med tanke på bromsarna. Lär ju inte bli nån succe direkt, Sen vill jag kommentera jämförelserna med ex MB:s rostproblem vilket är sandlådenivå, rosten har ju inte orsakat några dödsfall så detta är mycket värre.

  • #19 Re: Toyota Auris Hybrid: Vi provkör
    Anders Postat: 2010-02-28 22:50

    Skämt åsido, ska försöka vara neutral. Har inte Toyota börjat dala på senare tid? Då menar jag inte bara det här, har vi glömt krockresultatet för Toyota Urban Cruiser, eller Toyota Hilux (eller vad pickupen heter) som nästan välte i undanmanöverprov? Är kanske paranoid, men varför glöms det här direkt? Känns som det inte hade glömts om det hade varit vissa andra märken det handlat om.

  • #20 Re: Toyota Auris Hybrid: Vi provkör
    Anders Postat: 2010-02-28 22:53

    JARL, vad har du för åsikt om det jag skrev i föregående kommentar?

  • #21 Re: Toyota Auris Hybrid: Vi provkör
    JARL Postat: 2010-02-28 23:08

    MB:s rostproblem är ju minst lika allvarligt. Skillnaden mellan Toyota och MB är att Toyota tar ansvar. Det är kvalité om något.

  • #22 Re: Toyota Auris Hybrid: Vi provkör
    Daniel Postat: 2010-03-01 07:43

    Jag gillar vissa Toyotamodeller och kör desamma. Kan nog hålla med om att Toyotas vilja att bli störst samt en strävan att bli premiummärke (varför i helvete ska alla bli premium - gäller även Volvo och Saab???) har vållat stora problem. Toyota gjorde fantastiska Camry, Corolla och Yaris för att inte tala om Rav-4 och LandCruiser på 1990-00-talet och detta upplever jag var riktigt bra och hållbara bruksbilar. Idag är det för mycket plast och elektronik som vilken Audi som helst. Synd Toyota - back to basics så kan de andra bygga plastbilar i "premiumsegmentet".

  • #23 Re: Toyota Auris Hybrid: Vi provkör
    Peter Postat: 2010-03-01 17:36

    Nej, min bil är inte en Toyota så den är felfri.

  • #24 Re: Toyota Auris Hybrid: Vi provkör
    Conny Postat: 2010-03-01 17:47

    Nej du har helt fel, Mercedes problem med rost är inte farligt för åkande eller omgivning. Det är Toytas kvaltitetsbrister! Om du inte förstår det så är det livsfarligt om en bil inte kan svänga eller bromsa, då kan man nämligen köra på någon eller något!!

  • #25 Re: Toyota Auris Hybrid: Vi provkör
    Matte Postat: 2010-03-01 17:54

    Jag har alltid sagt att Toyota inte har den höga kvalitet som det hävdas i reklamen. Många vänner har haft Toyotor med många problem!

    Att någon vill äga en Toyota är för mig en gåta!

  • #26 Re: Toyota Auris Hybrid: Vi provkör
    Ulrik Cahn Postat: 2010-03-01 18:04

    Vem är så dum och köper en Toyota nu? Tråkiga, fula, trånga, bullriga bilar och nu med undermålig kvalitet!! Jag säger bara bye bye Toyota!!!

  • #27 Re: Toyota Auris Hybrid: Vi provkör
    Anders Postat: 2010-03-01 18:45

    JARL, på vilket sätt har Toyota tagit sitt ansvar på Hilux-modellen? Har man tagit bort modellen eller har man ändrat något på modellen som gör den säkrare nu?
    Mvh/Anders

  • #28 Re: Toyota Auris Hybrid: Vi provkör
    Josef Postat: 2010-03-01 19:47

    Ja Anders man har gjort något åt Hilux. Tagit bort modellen och ersatt med nya Hilux som kom i somras samt ändrat däcksdimensionerna på den gamla från 16" till 15".

    Jag kan hålla med om att Toyotorna blivit sämre men att de inte tar ansvar för sina fel är lögn.

  • #29 Re: Toyota Auris Hybrid: Vi provkör
    Henrik Postat: 2010-03-01 20:58

    hybrids are like mermaids, when you want a want fish you get a women, and when you need a women you get a fish...

  • #30 Re: Toyota Auris Hybrid: Vi provkör
    Jojo Postat: 2010-03-02 09:20

    Hade tänkt på den som nästa bil. Men inte nu. Lömskt fel. Läste om det redan förra år på Youtube. Inte hört att man ens hittat felet. Bara hypotser än så länge.
    Bagageutrymmet är också för litet.

  • #31 Re: Toyota Auris Hybrid: Vi provkör
    Toyota-fakta Postat: 2010-03-02 14:51

    Det sk "testet" som publicerats på aftonbladet kommer från ABC-news och är en manipulation av systemet som inte är relaterat till återkallningarna. Detta "test" skulle få samma konsekvenser i vilken bil som helst med elektronisk gaspedal oavsett tillverkare. Det faktiska problemet är uppdelat på dels felaktiga/dubbla golvmattor som pedalen fastnat i samt en mekanisk kärvning som kan uppstå i pedalen. Hittills har inga bilar rapporterats med bromsbortfall, förlust av styrförmåga m.m. Allt är mycket uppblåst i media. Betänk följande fakta:
    *Toyota största biltillverkaren i världen. Surt för "The big 3" GM, Ford & Chrysler.
    *Amerikanska staten äger 60% av GM (kallas numera Government Motors)
    *UAW (1 av de största facken i USA) har länge försökt få Toyota att ansluta sig utan resultat.
    *Minst 12(!) av de kongressledamöter som frågade ut Akio Toyoda har tagit emot "bidrag" av UAW
    Det har uppenbarligen brustit i uppföljningen av produktkvaliteten men detta börjar likna ... ja, nåt skumt.

  • #32 Re: Toyota Auris Hybrid: Vi provkör
    Mats Postat: 2010-03-03 14:44

    Aldrig en lömsk riskokar Toyota!! Dem har under många år haft fel men på finurliga vis dolt dem. Hemskt!

  • #33 Re: Toyota Auris Hybrid: Vi provkör
    Manfred Postat: 2010-03-03 17:19

    Toyota snart i ett dike när dig!!

  • #34 Re: Toyota Auris Hybrid: Vi provkör
    Ulrika E. Postat: 2010-03-03 17:22

    Och dessa har köpt sin Toyota för att den är så driftsäker. Hur ska det gå nu? Kommer alla gubbar och tanter köra av vägen nu?
    Sen är det ju riktigt pinsam hur Toyota försökt dölja dessa groteskt allvarliga fel på bilarna.

  • #35 Re: Toyota Auris Hybrid: Vi provkör
    Morgan @ Postat: 2010-03-03 20:12

    Nu äntligen har bevisen lagts på bordet. Toyotas kvalitet är bara en bluff

  • #36 Re: Toyota Auris Hybrid: Vi provkör
    Slobodan Postat: 2010-03-03 21:49

    Vad är anledningen till att varje gång det skrivs om Toyota så rasar det in kommentarer om hur fula och tråkiga bilar det är och att ingen borde köpa dem. Här kan man skriva "dem" då det är riktig svenska men alltför många skriver "dem" då det skall vara "de".Kan det bero på att de inte gått ut högstadiet ännu. Jag har aldrig ägt och kommer förmodligen aldrig att äga en Toyota men tycker att detta hat är ganska löjeväckande. Alla ser inte en begagnad BMW eller Audi som en dröm när mopeden gjort sitt. Toyotas vara eller inte vara kan ni diskutera när ni parkerat era mopeder vid korvkiosken så slipper vi andra läsa alla korkade kommentarer.

  • #37 Re: Toyota Auris Hybrid: Vi provkör
    Kristoffer Postat: 2010-03-03 23:29

    Tycker att kommentarerna här håller en riktigt skön och underhållande sandlådenivå! Men jag vill bara ifråga sätta artikelns riktighet. För om jag kan min historia rätt så är inte Prius den första hybriden. Utan vad jag har lärt av historien så är Honda insight den första hybriden på marknaden. Men vad vet jag! :-)

  • #38 Re: Toyota Auris Hybrid: Vi provkör
    Dr Krull Postat: 2010-03-04 15:58

    Käre Slobban, get a life!

  • #39 Re: Toyota Auris Hybrid: Vi provkör
    Benny Postat: 2010-03-05 19:32

    Antalet antagna dödsfall är nu enligt amerikanska myndigheter uppe i 52. En ökning med 13 de senaste 6 dagarna. Tragiskt.

  • #40 Re: Toyota Auris Hybrid: Vi provkör
    Häpp Postat: 2010-03-08 17:07

    Kristoffer, Prius började tillverkas och säljas i Japan 1997. Insight kom i produktion först 1999.

    Intressant, hur bilar engagerar känslomässigt. Så många som med icke-rationella och illa underbyggda argument dissar vissa bilar och höjer andra till skyarna.

  • #41 Re: Toyota Auris Hybrid: Vi provkör
    Hanzzon Postat: 2010-07-19 11:39

    Nu kan alla som tvivlade på Toyota i dessa kommentarer nedan andas ut eftersom Amerikanska myndigheterna som tidigare "misstänkte" alla dessa allvarliga säkerhetsfel hos Toyota nu backar och erkänner att deras utredningar visar att alla olyckor utom en enda har berott på förarfel, och i den enda olyckan där det inte gjorde det fastnade gasen i gummimattan vilket Toyota åtgärdat långt innan denna hysteri drog igång mot Toyota. http://www.automotorsport.se/news/21130/toyota-krascher-är-förarfel--inte-tekniska/