Toyotagate: "Ni har blivit lurade"

Toyota går nu till motattack och hävdar att kortslutning eller fuktskador omöjligen kan leda till att en bil skenar med full gas. Det TV-inslag som visades på ABC News är ett resultat av manipulering, enligt Toyota. Se inslaget här.

Bild 353433

För att "lura" gaspedalen måste flera kablar användas och inte endast kortslutas, det måste även ingå ett motstånd av noga utprovat värde för att systemet inte ska förhindra full gas. KLICKA FÖR STÖRRE BILD


Den amerikanska professorn David Gilbert demonstrerade i ett TV-inslag för nyhetskanalen ABC News förra månaden att Toyota-bilar kan skena. David Gilbert hävdade att den situation som han skapade var ett exempel på vad som kan hända vid kortslutning eller skador som uppstår i elektroniken på grund av fukt.

TV-inslaget fick stor uppmärksamhet i USA, inte minst på grund av att den plötsliga accelerationen som uppstod var svår att bemästra av journalisten bakom ratten - trots att han var beredd på vad som skulle hända. Efter accelerationen visades ingen felkod hos bilen, vilket gör det väldigt svårt att i efterhand bevisa att något verkligen gått fel. TV-inslaget från ABC News går att se på YouTube på den här länken.

Men nu går Toyota till motattack och har anlitat ett fristående företag, "Exponent", som återskapat den kortslutning som David Gilbert visade. Bilderna längst upp visar hur kortslutningen går till och för att trottelspjället ska öppna räcker det inte med en kortslutning eller fuktskada, det måste även ingå ett motstånd av exakt utprovat värde. I Toyotas fall behövs ett motstånd på 200 ohm, hos andra biltillverkare (som även testades) behövs andra värden. En kortslutning leder till nästan inget motstånd alls (= 0 ohm) och en fuktskada till högt motstånd (sannolikt över 1.000 ohm). Både högt och lågt motstånd leder till att styrsystemet sänker trottelöppningen, motorlampan i instrumentpanelen tänds och det uppstår en felkod som går att felsöka på verkstad. Endast om motståndet kopplas in går det att undvika en felkod.

Bild 353432

Gårdagens presskonferens går att se på YouTube, klicka på bilden för att länka dit.


Presskonferensen som Toyota och Exponent höll finns att se på det här långa inslaget på YouTube, se länk här.

Att manipulera ett styrsystem är alltså fullt möjligt på både Toyota-bilar och andra tillverkares modeller. Men att det tillståndet skulle kunna uppträda i verkligheten är osannolikt, enligt Toyota omöjligt. Men vad som orsakat de cirka 2.600 rapporterade fall, i USA, av plötslig acceleration på Toyota-modeller återstår att förklara. Handlar det "bara" om gaspedaler som fastnat i golvmattor, slitna gaspedaler eller finns det också andra felkällor som är hittills okända?

Jag tror inte heller på ABC News-inslaget, det kan inte hända i verkligheten.
228
53

Skriv kommentar

Det finns 87 kommentarer

Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    Sven Bertil Postat: 2010-03-09 08:35

    Vill ni se äkta manipulering av en bil. Titta då TV testar en Audi/VW ...

  • #2 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    McTar Postat: 2010-03-09 08:54

    Upplys oss lite mer Sven Bertil. Vi är nog många som skulle vilja veta vad du vet.

  • #3 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    L2 Postat: 2010-03-09 09:57

    och har verkligen Prius osv. starkare motorer än bromsar? Inte ens min v8 Jeep kan accellerera om jag bromsar..
    Jag tar inte ens upp det här med nyckel, för jag antar att Toyota inte har nycklar heller längre...

  • #4 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    Jan Postat: 2010-03-09 10:05

    jag ser det som traditionell amerikansk skitkastning. marknadsforing...helt klart vill de salja mer inhemskt. och jankarna bavar sig at att anatonov ar intresserad av saab tvivale .

  • #5 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    McTar Postat: 2010-03-09 10:09

    Jag förstår inte vad problemet är? Varför inte "nolla" gasepedalens värde om man trycker på bromsen??? Så har många bilar. Det borde väl vara en enkel programmering?

  • #6 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    Bennet Thörner Postat: 2010-03-09 10:24

    Kan det vara så att det helt enkelt är ett riggat case för att smutskasta konkurrent för att ge egna tillverkarna andrum??????

    BTQ

  • #7 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    Hans H Postat: 2010-03-09 10:38

    Jag tror inte att Toyota har starkare motorer än bromsar.
    Men jag tror att många av de som drabbats (i USA) har gjort misstaget att inte bromsa hårt nog och därmed mattat bromsarna till den gräns att de inte tar längre. Sedan har de fått panik och varken lagt ur växeln eller slagit av tändningen.
    Att slå av tändningen kan i och för sig också ställa till det i en modern bil, men den kommer inte att accelerera i alla fall.

    Jag tror att dessa typer av fel blir allt vanligare i takt med att folk inte längre KÖR bil. Man ÅKER bil.
    Dagens bilar är så fullproppade med system för att förenkla för föraren att när det händer något saknar föraren intuitiv kunskap om vilken åtgärd som är den rätta.

    Bättre förarutbildning kunde vara en lösning.

  • #8 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    Patrik Postat: 2010-03-09 10:58

    Att "nolla" gaspedalen kan vara svårt att göra om någon har manipulterat själva gasspjället till att öppna max.

    Testet som den amerikanska "professorn" har gjort visar egentligen bara att han har grundläggande kunskaper i elektroteknik.

    Med lite mer tid hade han till och med kunnat få motorn att spela "Blinka lilla stjärna där" med hjälp motorvarvet!

  • #9 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    mr Postat: 2010-03-09 11:22

    VW har alltså fler skenande bilar än Toyota i USA? Hur kommer det sig??

    http://www.npr.org/templates/story/story.php?stor
    yId=124235858

  • #10 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    Jörgen Postat: 2010-03-09 15:28

    VW gör väl aldrig nåt dåligt eller fel...

  • #11 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    Jörgen Postat: 2010-03-09 16:32

    JA AMS , varför skriver ni inte om de bilar som har mest problem?

    Man brukar säga att man inte kan kritisera de som har absoluta makten.

  • #12 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    Börje Postat: 2010-03-09 17:01

    På 80-talet hade GM ett antal pick-up:er som brann.

    Då arrangerade "något" tv-bolag (ABC?)filmning av en påkörning av en GM pick-up - som började brinna.

    En GM advokat/tekniker lyckades bevisa att TV-bolaget riggat olyckan, med en sprängladdning, som antände bensinen.

    Den DEMO som "professorn" visade luktar illa.

    Det är självklart tacksamt att slå på Toyota - "som orsakat så många amerikaners arbetslöshet"

  • #13 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    Savage Postat: 2010-03-09 17:15

    Vid 2:15 i filmen från ABC ser man tydligt att båda dörrar är öppna samt att bromsen är nedtryckt.

    Intressant att det är inklippt när de kör bilen.

  • #14 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    Kjell Eriksson Postat: 2010-03-09 17:27

    Audi försvann helt från USA-marknaden när Audi 5000 (Audi 100) fick ett rykte om att den "skenade". Det tog Audi lång tid att komma tillbaka...

  • #15 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    emme Postat: 2010-03-09 18:18

    hur toyotafanatikerna alltid ska skylla ifrån sig. Acceptera fakta eller ska det vara så svårt?
    Ni är allt för roliga iaf :)

  • #16 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    Anders Postat: 2010-03-09 18:39

    Kollade länken som sign. Mr angav (http://www.npr.org/templates/story/story.php?sto
    ryId=124235858).
    Det stämmer inte att VW-Audi har fler skenande bilar. Klagomålen är 133 för Toyota-Lexus och 34 för VW-Audi. Och eftersom Toyota-Lexus säljer fler bilar än VW-Audi så blir antalet klagomål 11,5 per 100 000 sålda bilar för VW-Audi mot 7,5 för Toyota-Lexus. Det är den siffran som Mr klänger sig fast vid.
    För skojs skull kollade jag siffrorna för 2010 och gick in på NHTSA-sidan. Tog VW Jetta som ett exempel. 2 dylika klagomål registrerade. För denna modell handlar det endast om strulig (ryckig) DSG-låda som kan ge problem vid kryp-/kökörning. Några skenande bilar är det inte tal om i det fallet. Så se upp med dessa uppgifter och läs på själva.

  • #17 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    Nisse Postat: 2010-03-09 19:09

    TOYOTA ÄGER

  • #18 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    Hans H Postat: 2010-03-09 20:17

    TOYOTA ÄGER...
    en massa fabriker som just nu inte kan gå på normalvarv ens p.g.a. en pågående skandal som handlar om GASPEDALER och ACCELERERANDE bilar.

    Vad är det annars Toyota ÄGER, Nisse?
    Och varför skrivs det med STORA BOKSTÄVER?

  • #19 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    Adam Postat: 2010-03-09 21:06

    Emme är bara avundsjuk för han kör en skrotig volvo. Han vet tyvärr inte vad riktig kvalitet betyder det stavas toyota. Men det är självklart om man kör volvo då har man ingen aning om vad riktig kvalitet är. Volvo är lika med undermålig kvalitet. Lugn Emme vi förstår din avundsjuka

  • #20 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    Ove Postat: 2010-03-09 22:21

    Toyota har helt rätt. Det är bara open load, short cicuit, short to battery samt short to ground som måste detekteras. Myndigheterna i us ställer inga andra krav därför att allt annat är helt otroligt osannolikt, en på trilljonen ug.

    Varför de fortfarande har problem ligger antagligen i dependability funktionaliteten men det vet dom säkert redan om och gräver som tokar i det just nu.

  • #21 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    Simon Postat: 2010-03-10 11:48

    Troligare att Toyota riggar och trixar med testerna. Finns ingen anledning för US myndigheter att luras.

    Nä Toyota ni lurar ingen! Förutom dem fanatiker som redan ägare era trista bilar!

  • #22 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    Mrs Postat: 2010-03-10 11:51

    Ni är verkligen korkade som tror att det är USA som ligger bakom allt... det är tyvärr så att erat älskade Toyota bygger dåliga bilar, inte bara gasen, det är BROMSEN och STYRNINGEN oxå!!!

    Det är Toyota som tabbat sig och försöker dölja att och nu skuller dem ifrån sig... DÅLIGT MYCKET DÅLIGT!

  • #23 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    Mayo Postat: 2010-03-10 11:52

    Enligt amerikanska myndigheter och NHTSA är det cirka 2.600 olyckor i USA med Toyota och Lexus som kan länkas till de fel som nu åtgärdas. I dessa olyckor uppges 55 personer ha dött.

  • #24 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    Herr Ordning Postat: 2010-03-10 11:56

    När man tittar på "Mr" lögnaktiga inlägg så skriver han en sak och länken en annan, Toyota är ensamma om detta problem!! Övriga märken har inte problem med skenande bilar!!

    GÖR OM GÖR RÄTT!!!!!!


    Model Year 2010
    The National Highway Traffic Safety Administration identified 81 complaints alleging sudden acceleration and related problems for vehicles in model year 2010. A breakdown by vehicle make follows.

    Vehicle make Complaints Market share Share of complaints Sales Complaints per 100,000 veh.
    Toyota-Lexus 63 0.0% 77.8% 0 0.0
    Model Complaints
    Prius 26
    Camry 6
    Corolla 3
    Tacoma 2
    Tundra 2
    Avalon 1
    Es350 1
    Hs 1
    Rav4 1

    Ford 4 0.0% 4.9% 0 0.0
    Model Complaints
    Fusion 2
    F150 1
    Focus 1

    Volkswagen-Audi 4 0.0% 4.9% 0 0.0
    Model Complaints
    Jetta 2
    A4 1
    Q5 1

    Kia 3 0.0% 3.7% 0 0.0
    Model Complaints
    Soul 3

    Chrysler 1 0.0% 1.2% 0 0.0
    Model Complaints
    Ram 1

    Gm 1 0.0% 1.2% 0 0.0
    Model Complaints
    Malibu 1

    Honda-Acura 1 0.0% 1.2% 0 0.0
    Model Complaints
    Rl 1

    Hyundai 1 0.0% 1.2% 0 0.0
    Model Complaints
    Accent 1

    Mazda 1 0.0% 1.2% 0 0.0
    Model Complaints
    Mazda3 1

    Subaru 1 0.0% 1.2% 0 0.0
    Model Complaints
    Legacy 1

    Daimler 1 0.0% 1.2% 0 0.0

  • #25 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    Herr Ordning Postat: 2010-03-10 12:00

    Kollar man några år tillbaks ligger Toyota högst alla år, både antal och andel av sålda bilar! 2007 hade Toyota 45 % av alla klagomål, bra kvalitet?? NEJ!

    Model Year 2007
    The National Highway Traffic Safety Administration identified 876 complaints alleging sudden acceleration and related problems for vehicles in model year 2007. A breakdown by vehicle make follows.

    Vehicle make Complaints Market share Share of complaints Sales Complaints per 100,000 veh.
    Toyota-Lexus 398 16.0% 45.4% 2,627,066 15.2
    Model Complaints
    Camry 71
    Tacoma 35
    Prius 17
    Tundra 17
    Rav4 15
    Es350 14
    Avalon 9
    Highlander 9
    Rx350 6
    Corolla 6
    Is250 5
    Gs350 4
    Solara 3
    Sequoia 3
    4Runner 3
    Sienna 3
    Rx400H 2
    Is350 2
    Highlander Hv 2
    Matrix 2
    Yaris 1
    Scion Tc 1
    1
    Fj Cruiser 1
    Es 1
    Yaris H/b 1

    Ford 86 14.6% 9.8% 2,401,560 3.6
    Model Complaints
    F150 22
    Expedition 9
    Explorer 9
    Mustang 8
    Focus 5
    Five Hundred 5
    Escape 5
    Freestyle 5
    Fusion 3
    Grand Marquis 3
    F250 3
    Edge 2
    Mountaineer 2
    E250 1
    Taurus 1

    Chrysler 70 12.6% 8.0% 2,077,292 3.4
    Model Complaints
    Wrangler 12
    Ram 11
    Commander 9
    Nitro 7
    Liberty 6
    Grand Cherokee 5
    Caliber 3
    Dakota 3
    Magnum 2
    Grand Caravan 2
    Durango 2
    Compass 4X4 1
    Charger 1
    Patriot Fwd 1
    Caravan 1
    1500 1

    Gm 59 23.2% 6.7% 3,825,377 1.5
    Model Complaints
    Silverado 7
    Vibe 5
    Acadia 4
    Colorado 4
    Tahoe 3
    Yukon 3
    Vue 3
    Sts 2
    Malibu 2
    Ion 2
    Impala 2
    Suburban 2
    Escalade 2
    Equinox 2
    Dts 2
    Aura 2
    Aveo 2
    Trailblazer 1
    T-Series 1
    Outlook 1
    G6 1
    Cts 1
    Corvette 1
    Canyon 1
    Avalanche 1
    9-5 1
    9-3 1

    Honda-Acura 46 9.4% 5.3% 1,552,208 3.0
    Model Complaints
    Civic 13
    Accord 8
    Odyssey 8
    Pilot 3
    Cr-V 2
    Fit 1
    Civic Hybrid 1
    Rdx 1
    Rl 1
    Tl 1
    Vt750C 1

    Suzuki 28 0.6% 3.2% 102,054 27.4
    Model Complaints
    Gsx-R600 8
    Gsx-R750 8
    Vzr1800 4
    Gsx-R1000 3
    An400K7 1
    Forenza 1

    Volkswagen-Audi 26 2.0% 3.0% 324,268 8.0
    Model Complaints
    Passat 6
    Gti 4
    Rabbit 3
    A3 2
    Jetta 2
    A4 2
    Eos 1
    New Beetle 1
    A6 1
    Q7 1
    S4 1

    Nissan 21 6.5% 2.4% 1,069,920 2.0
    Model Complaints
    350Z 8
    Murano 4
    Altima 2
    Sentra 2
    Titan 2
    Pathfinder 1
    Quest 1
    Versa 1

    Bmw 18 2.0% 2.1% 335,790 5.4
    Model Complaints
    X3 10
    3 Series 4
    Cooper 2

    Hyundai 14 2.8% 1.6% 467,473 3.0
    Model Complaints
    Santa Fe 4
    Azera 3
    Elantra 2
    Sonata 2
    Accent 1
    Entourage 1
    Veracruz 1

    Kia 14 1.9% 1.6% 306,162 4.6
    Model Complaints
    Sedona 4
    Rondo 3
    Amanti 2
    Spectra 2
    Rio 1
    Sportage 1

    Daimler 7 2.1% 0.8% 352,251 2.0
    Model Complaints
    Ml350 2
    C Class 1
    E320 1
    Gl450 1
    Ml320 1
    S Class 1

    Subaru 6 1.1% 0.7% 187,648 3.2
    Model Complaints
    Outback 3
    B9 Tribeca 1
    Forester 1

    Mazda 5 1.8% 0.6% 296,286 1.7
    Model Complaints
    Mazda5 1
    Mazdaspeed3 1
    Mazdaspeed6 1
    Miata 1

    Jaguar 4 0.1% 0.5% 16,460 24.3
    Model Complaints
    Xk Series 3
    X-Type 1

    Saab 2 0.2% 0.2% 32,921 6.1
    No records found.
    Volvo 1 0.7% 0.1% 106,992 0.9
    Model Complaints
    V70 1

    Porsche 1 0.2% 0.1% 34,567

  • #26 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    Robban Postat: 2010-03-10 12:21

    Herr Ordning:
    Du får nog gå en kurs i statistik tolkning innan du uttalar dig

  • #27 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    Herr Ordning Postat: 2010-03-10 12:27

    Jag har fil mag i Statistik så du får gärna utveckla om du kan!

    Siffrorna talar sitt klara språk, Toytoa leder ligan av mängen klagomål! Frågor? Nej, just det så håll dig passiv lille Robban! Annars ringer jag din mamma och då ryker din datortid!

  • #28 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    Robban Postat: 2010-03-10 12:29

    Model Year 2009:
    Allt angående "sudden acceleration and similar complaints"

    Toyota-Lexus 7,5st klagomål på 100,000 bilar

    Volkswagen-Audi 11,5st klagomål på 100,000 bilar

    BMW 5,8st klagomål på 100,000 bilar

    Model Year 2001:

    Toyota-Lexus 6,8st klagomål på 100,000 bilar

    Volvo 55,6 klagomål på 100,000 bilar

    http://www.npr.org/templates/story/story.php?stor
    yId=124235858

  • #29 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    Matteboy Postat: 2010-03-10 12:31

    Skrämmande att se att Toyota leder ligan över flesta klagomål. Hur rimmar det med alla snack om driftsäkerhet och kvalitet. Men Toyota ska ha cred för en jäkla bra marknadsföringsavdelning! Trots dåliga bilar har dem trummat in att dem har bäst kvalitet och folket går på det. Men som någon vis man sa "Allt går att sälja med bra reklam, kom och köp konserverad gröt!"

  • #30 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    Robban Postat: 2010-03-10 12:33

    Herr ordning:
    Enkel matematik, antal klagomål delat på antal sålda bilar. Stackars firman du jobbar för om du har nått jobb om du inte kan läsa denna enkla tabell.

  • #31 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    Börje Postat: 2010-03-10 13:03

    Amerikaner har en egenhet att:
    -vara otympliga
    -köra med kaffe, coca cola eller hamburgare i handen

    Detta leder uppenbarligen till att de ibland - pga ouppmärksamhet - trampar på gaspedalen istf. bromsen - det fastställdes efter flera år av utredning efter AUDI-affären - AUDI blev helt rentvådda - men hade då tappat 80% av försäljningen.

    Det är självklart tacksamt att skylla på bilen istf. erkänna att man gjort fel - och AUDI incidenten öppnade ju dörren....

    Jag vet självklart inte om Toyota råkar ut för samma sak -men det är inte helt uteslutet

    Den DEMO som ABC riggade, är "mycket tveksam" - men säljer....

  • #32 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    Herr Ordning Postat: 2010-03-10 13:38

    Läs istället för att fantisera käre lilla Robban! 45% av klagomålen rör Toyota, detta är fakta och en god visning om Toyotas undermåliga kvaltitet!

    Varför envisas du med att blanda in andra märken? Toyota blir inte bättre för att även andra är dåliga!

    Är pappas Avensis den finaste bilen du vet, lille Robban??

  • #33 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    Robban Postat: 2010-03-10 14:55

    Herr Ordning:
    Jag tror jag svimmar! Hur blåst är du egentligen?
    Okej, jag ska försöka förklara på en tre årings nivå:
    Gå in på länken
    http://www.npr.org/templates/story/story.php?stor
    yId=124235858


    Där ser du statistik för år 2009 (förra året)

    Vi fokuserar nu på Toyota och Volkswagen för enkelhetens skull.

    Toyota har sålt 1 miljon 773,609 bilar. Av dessa bilar har 133st bilar haft klagomål, vilket är 7,5st på 100,000 bilar

    Volkswagen har bara sålt 295,778 bilar och av dom har 34st klagat, vilket är 11,5st på 100,000 bilar.

    Då borde du väl se att Volkswagen har fler klagomål angående oönskad acceleration.

    Det du hänger upp dig är procentuella klagomål som inte tar hänsyn till hur många bilar man sålt.

  • #34 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    Anders Postat: 2010-03-10 15:01

    Några här hänger upp sig på de siffror som presenteras på sidan:
    http://www.npr.org/templates/story/story.php?stor
    yId=124235858


    Notera att de skriver "sudden acceleration and similar complaints". Vi talar alltså inte enbart om bilar där gasen hänger sig (skenande bilar). Deras analys ger jag alltså inte mycket för.
    Enligt sidan ovan skulle VW ha fler problem än Toyota per 100 000 sålda bilar år 2009. För VW är det Jetta som sticker ut med 19 av 34 klagomål. Jag kollade denna modell för 2009 på sidan http://www-odi.nhtsa.dot.gov/complaints/
    för att syna dessa klagomål. Några skenande folkor går ej att hitta. Vissa problem med DSG-lådan sticker ut, men inga skenande bilar.

  • #35 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    a80 Postat: 2010-03-10 15:05

    Detta är ju helt klart högst osannolikt att det skall inträffa som sagt. Dessutom så "nollas" gaspedalen om man samtidigt trycker på bromsen.
    http://www.youtube.com/watch?v=YiSQeaeWxGU

  • #36 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    Murklan Postat: 2010-03-10 18:37

    På vilket sett har "vi" blivit lurade? Det är ju Toyota som återkallat 10 000 000 bilar som har fel och brister! Vem har lurat Toytota att återkalla.... nä skämmes Toyota! Ni gör dåliga bilar och tar vettlöst betalt för eländet! Ta ert ansvar och skyll inte ifrån er.

  • #37 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    Road man Postat: 2010-03-10 18:50

    Hur orkar ni argumentera angående klagomål på olika bilmärken. Jag jobbar själv på Toyota och har daglig kontakt med kunder och kan bekräfta att det kommer klagomål ibland. Men vad klagar dom på, det är det som är av intresse. Mina vänner som jobbar med andra bilmärken skrattar åt mig när jag berättar vilka löjliga saker folk klagar på. Bromsbeläggen ingår faktiskt inte i nybilsgarantin.

  • #38 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    tommy Postat: 2010-03-10 19:06

    Hur kan Toyota komma så högt upp i kundundersökningar om de inte håller måttet? Det jag klagar på vad gäller Toyota är dessa paket som man bara kan välja på när man köper bil. En sak är att det blir dyrare, men en annan är märkliga kombinationer. Vill man ha farthållare till en RAV-4 får man inga rails. Vill man ha automatlåda till en Avensis går farthållaren bort. Eller så måste man välja en motor som drar mer soppa. Vill man ha skinklädsel måste man ta elstolar, men inte om du tar en kombi, då går det bra med bara skin. Det som verkar vara ett bra pris från början spårar ur totalt om man vill ha en sedan med automat och farthållare. Volvo må vara dyrare, men man kan få det man vill ha och inget annat.

  • #39 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    Emil Postat: 2010-03-10 19:57

    Ni blev lurade!!! Yes Toyota har rätt ni blev lurade att köpa Toyota. Skit bil för de melan 65 och döden, vad kan de klaga på ( Går inte bra som rullator eller) du som jobbar på Toyota vet eller hur??? hihihi

  • #40 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    Thomas Postat: 2010-03-10 20:21

    Om man kan köra bil, så lägger man väl ur växeln om bilen skenar, eller lägger i neutralläge på automat.

    Allt kan mycklet väl vara påhittat

  • #41 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    Road man Postat: 2010-03-10 22:38

    Det vill jag inte påstå och det är inte för att jag jobbar på Toyota. Jag har haft många bilar, Bmw, Audi, Skoda, Ww mm och jag har aldrig haft ett så bekymmerslöst ägande som jag har med min Toyota. Sen att det är bökigt och kostsamt med tillvalspaketen om man köper en ny bil kan jag hålla med om.

  • #42 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    TT Postat: 2010-03-11 09:02

    Tänkte väl det, skönt att allt var ett missförstånd. Toyota som är en av världens bästa bilar borde veta att man inte skall göra fel.

  • #43 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    ST Postat: 2010-03-11 09:12

    Kört Toyota i 20 år (7st), det enda jag gjort är service och på en bil bromsbeläggsbyte. När jag pratar med omgivningen som kör all annan skit så är de på verkstaden stup i ett. De har skyhöga bilkostnader medans jag bara kör och kör. Kan hålla med om att det är lite tråkiga modeller de tar i till sverige men de håller i all fall!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • #44 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    McTar Postat: 2010-03-11 10:23

    Ja, det verkar som alla Toyota-freaks tror att alla andra bilar står på verkstan och är trasiga jämt. Det är en tro som övergått till fanatism. Men det är väl det som de blivit itutade, varför skulle man annars välja en tråkig bil?

  • #45 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    Bengt Postat: 2010-03-11 13:11

    Jag har haft Volvo bilar i snart 30 år ca 12 st och har bara servat dem utan några problem alls. Många vänner med japanska märken har i stort setta haft bilarna mer på verkstan än hemma.

  • #46 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    ST Postat: 2010-03-11 15:06

    Toyota är världens kanske bästa bil!!! Du med volvon har väl haft tur med din och inte behövt besöka verkstaden. Säger inte att Volvo är dåliga, men de har mer fel än Toyota i alla fall. Är ju bevis på det, annars kan man ju alltid läsa vad besiktningen skriver, de om några borde ju veta vad de talar om...och till sist Toyota bara går och gär...

  • #47 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    ST Postat: 2010-03-11 15:10

    Toyota Verso klarade sig med glans och fick fem stjärnor...låter väl bra

  • #48 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    McTar Postat: 2010-03-11 15:17

    Man skall ta bilprovningens resultat med en nypa salt. De kontrollerar vissa punkter. Inte bromspedaler t.ex... Inte heller generatorn, startmotorn eller takluckan. Om dessa skulle vara överrepr. av japanska märken tror jag inte, men att benhårt hålla bilprovningens punkter som sanning tror jag inte på.

  • #49 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    Bengt Postat: 2010-03-11 16:39

    Så här ser statistiken ur från bilprovningen, där framgår att du far med osanning, inte oväntat!

    Besiktningstoppen, 3-åringar (fel i procent)

    1. Suzuki Liana Halvkombi 0 %
    2. Lexus RX Suv Bensin/El 0 %
    3. Ford Fusion Halvkombi 0 %
    4. Saab 9-5 Sedan Bensin/Etanol 0 %
    5. Porsche Cayenne Suv 0 %
    6. Porsche 911 Coupé 0 %
    7. Volkswagen Caddy Pick Up 0 %
    8. Volkswagen Touran Suv Diesel 0 %
    9. Kia Rio Sedan 0 %
    10. Volkswagen Sharan MPV 0 %
    11. Ford Focus Halvkombi 0 %
    12. Toyota Avensis Sedan 0 %
    13. Audi A4 Avant Kombi 0 %
    14. Subaru Forester Suv 0 %
    15. Toyota Corolla Kombi 0 %
    16. Hyundai Starex 1%
    17. Toyota Avensis Kombi 1 %
    18. Skoda Octavia Halvkombi 1 %
    19. Nissan Almera Halvkombi 1 %
    20. Skoda Octavia Halvkombi Diesel 1 %

  • #50 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    Bengt Postat: 2010-03-11 16:41

    St, igen är du ute och cyklar! Toyota Urban Cruiser fick bara 3 stjärnor, låter väl DÅLIGT!!

  • #51 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    ST Postat: 2010-03-11 17:10

    ser du inte att det står 0% fel bakom toyotorna så får du gå till optikern!!! eftersom volvo inte står med förmodar jag att de har mer fel på sina bilar, en massa % tror jag (vet jag)

  • #52 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    ST Postat: 2010-03-11 17:13

    Angående Urban Qruisern..vad skall man säga, kanske inte är så bra betyg men de andra ligger i topp!!!
    Toppen (andel modellrelaterade fel i procent)
    1.Suzuki Liana Halvkombi 0 %
    2.Lexus RX Suv Bensin/El 0 %
    3.Ford Fusion Halvkombi 0 %
    4.Saab 9-5 Sedan Bensin/Etanol 0 %
    5.Porsche Cayenne Suv 0 %
    6.Porsche 911 Coupé 0 %
    7.Volkswagen Caddy Pick Up 0 %
    8.Volkswagen Touran Suv Diesel 0 %
    9.Kia Rio Sedan 0 %
    10.Volkswagen Sharan MPV 0 %
    11.Ford Focus Halvkombi 0 %
    12.Toyota Avensis Sedan 0 %
    13.Audi A4 Avant Kombi 0 %
    14.Subaru Forester Suv 0 %
    15.Toyota Corolla Kombi 0 %

    Botten (andel modellrelaterade fel i procent)
    170.Mini Cooper 11 %
    171.Renault Mégane Kombi Diesel 12 %
    172.Citroen C2 Halvkombi 12 %
    173.Renault Laguna Kombi 12 %
    174.Nissan Primera Halvkombi 12 %
    175.Peugeot 407 Halvkombi 12 %
    176.Peugeot 407 Kombi 13 %
    177.Bmw X5 Suv Diesel 13 %
    178.Chrysler Grand Voyager MPV 17 %
    179.Volvo XC90 Suv 21 %
    180.Chrysler Voyager MPV 22 %
    181.Volvo XC90 Suv Diesel 25 %
    182.Chrysler Voyager MPV Diesel 27 %
    183.Renault Espace MPV 30 %
    184.Renault Trafic 32 %

  • #53 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    ST Postat: 2010-03-11 17:15

    Den förra tabelen visade 3 år gamla bilar denna visar 8 år gamla bilar, du e ute och cyklar!!!
    Toppen (andel modellrelaterade fel i procent)
    1.Mazda MX-5 Coupé 1 %
    2.Porsche 911 Coupé 2 %
    3.Bmw Z-serie Cabriolet 2 %
    4.Honda Civic Sedan 2 %
    5.Porsche Boxster Cabriolet 2 %
    6.Toyota Corolla Sedan 3 %
    7.Toyota Corolla Halvkombi 3 %
    8.Toyota Yaris Halvkombi 3 %
    9.Toyota Avensis Kombi Diesel 3 %
    10.Mercedes CKL Cabriolet 3 %
    11.Honda CR-V Suv 4 %
    12.Toyota Corolla Kombi 4 %
    13.Toyota Avensis Sedan 4 %
    14.Honda HR-V Suv 4 %
    15.Subaru Legacy Sedan 5 %
    Botten (andel modellrelaterade fel i procent)
    224.Volvo V70 Kombi Diesel 35 %
    225.Hyundai Trajet Suv 35 %
    226.Kia Pride Kombi 35 %
    227.Renault Laguna Kombi 35 %
    228.Renault Mégane Scénic Kombi 35 %
    229.Saab 9-3 Halvkombi Diesel 35 %
    230.Volvo V70 Kombi Gas 35 %
    231.Kia Sephia Halvkombi 37 %
    232.Suzuki Alto Halvkombi 38 %
    233.Volkswagen Passat Variant Diesel 38 %
    234.Chevrolet Blazer Suv 38 %
    235.Volvo V40 Kombi Diesel 40 %
    236.Kia Clarus Kombi 41 %
    237.Chrysler Voyager Suv 43 %
    238.Chrysler Grand Voyager Suv 44 %

  • #54 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    ST Postat: 2010-03-11 17:17

    Denna lista är på 10 år gamla biar, vad mer finns att säga
    Toppen (andel modellrelaterade fel i procent)
    1.Porsche 911 Coupé 1 %
    2.Mazda MX-5 Coupé 3 %
    3.Toyota Corolla Sedan 4 %
    4.Mercedes SLK Cabriolet 5 %
    5.Toyota Corolla Kombi 5 %
    6.Toyota Starlet Halvkombi 5 %
    7.Subaru Forester Suv 6 %
    8.Toyota Corolla Sedan 6 %
    9.Toyota Avensis Sedan 7 %
    10.Toyota Starlet Halvkombi 7 %
    11.Toyota RAV 4 Suv 7 %
    12.Toyota Camry Sedan 8 %
    13.Toyota Picnic Suv 8 %
    14.Bmw Z-serie Cabriolet 9 %
    15.Toyota Carina E Sedan 9 %

    Botten (andel modellrelaterade fel i procent)
    207.Ford Scorpio Kombi 44 %
    208.Chrysler Voyager Suv 45 %
    209.Peugeot 406 Sedan Diesel 45 %
    210.Renault Laguna Halvkombi Diesel 45 %
    211.Skoda Felicia Kombi Diesel 46 %
    212.Audi A4 Avant Diesel 46 %
    213.Volvo S70 Sedan Diesel 46 %
    214.Ford Mondeo Sedan Diesel 47 %
    215.Opel Sintra Kombi 49 %
    216.Land Rover Discovery Suv Diesel 49 %
    217.Ford Escort Kombi Diesel 51 %
    218.Volvo V70 Kombi Diesel 54 %
    219.Ford Mondeo Kombi Diesel 55 %
    220.Saab 9-3 Halvkombi Diesel 55 %
    221.Ford Escort Sedan Diesel 55 %

  • #55 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    Bengt Postat: 2010-03-11 17:18

    Ja du "ST" ingen Toyota i topp på någon av listorna! Så vi har båda hittat fakta som styrker att Toyota inte är bäst! Då tackar vi för din insats och du kan gå hem nu!

  • #56 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    ST Postat: 2010-03-11 17:19

    Kopierat från teknikens värld

    BMW och Toyota bäst enligt SKI
    Svenskt kvalitetsindex har återupptagit sina studier av bilmarknaden. Deras nya undersökning visar att BMW och Toyota har överlägset flest nöjda kunder. Volvo och Saab placerar sig i mitten medan Renault får finna sig i att få sämst betyg.

  • #57 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    ST Postat: 2010-03-11 17:23

    Är redan hemma och alla mina hästar likaså, och dom är sadlade oxå!!!
    Att de klarar av att göra en hybrid säger väl allt!!

  • #58 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    Sune Postat: 2010-03-11 17:23

    Denna lista är på 5 år gamla bilar, vad mer finns att säga
    Toppen (andel modellrelaterade fel i procent)
    1.Porsche 911 Coupé 1 %
    2.Mazda MX-5 Coupé 2 %
    3.Subaru Forester Suv 4 %
    4.Mercedes SLK Cabriolet 5 %
    5.Mazda 6 Kombi 5 %
    6.Ford Mondeo 5 %
    7.Mercedes C-klass 6 %
    8.Bmw Z-serie Cabriolet 6 %
    9.Toyota Avensis Sedan 9 %
    10.Toyota Starlet Halvkombi 10 %

    Grattis Toyota 2 bland topp tio men dem sämsta två placeringarna! Dags att höja kvaliten nu va!!

  • #59 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    ST Postat: 2010-03-11 17:25

    Så står det inte på bilprovningens lista!! Du vet inte vad du snackar om

  • #60 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    Bengt Postat: 2010-03-11 17:27

    Prius som ska vara en miljöbil drar lika mycket eller mer än mängder av europeiska och Koreanska bilar, WOW vad Toyota ligger på framkant! Deras hybrider är pinsamt dåliga! Tyskarna hade hybrider på 90 talet men då var folket inte moget att köpa. Hade man inte fått 40% på förmånsvärdet hade ingen köpt Prius! Ingen köper en Prius privat, för dyr och dålig!

  • #61 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    Gunnar Eriksson Postat: 2010-03-11 17:30

    Jag är benägen att hålla med! Enda anledning till att mina kollegor plockar ut en Prius är förmåndsvärdet. I övrigt är dem flesta missnöjda.

    Finns inget miljövänligt med en Prius, batteriets metaller kommer från Kanada och skeppas till Europa för sammansättninge sen skeppas dessa till Japan och sen tillbaks till USA och Europa... INTE MILJÖVÄNLIGT!

  • #62 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    Steffo Postat: 2010-03-11 17:35

    Kul debatt ni har grabbar håller med st, och du Bengt, kanske inte toyota faller alla i smaken, men köp en japanare, vilken som så märker du var bilarna kommer från som leder utvecklingen. En liten fråga: varför tror ni inte att en enda japansk biltilverkare använder sig av biogasbilar?

  • #63 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    ST Postat: 2010-03-11 17:36

    Tack Steffo, äntligen en som har alla knivar slipade i lådan

  • #64 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    Morgan Postat: 2010-03-11 17:51

    Steffo, om du hade läst på lite så hade du vetat att biogasbilar är dem mest miljövänliga. Finns inga såna hos Toyota. Toyota ligger efter med sin uråldriga teknik! Bensin + batteri är 100 år gammal teknik!

    Och jag skulle aldrig i livet köpa en usel Toyota, jag tar det bästa av allt: Subaru Legacy! Bäst på alla plan, både i tester och bland ägarna! Slå det med din gubb-Toyota!! He he

  • #65 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    Bengt Postat: 2010-03-11 17:56

    All utveckling sker i Europa, japsen följer bara efter, som små apor apar dem efter Europeerna!

    Visst ligger Toyota bra till när det gäller kvalitet men inte faen är det så stor skillnad som ni verkar tro! Jag åker hellre en snygg, rolig och komfortabel bil som jag måste åka till verstan med 1 gång vart annat år än en Toyota som jag aldrig behöver åka till verkstan med men får lida varje dag. Sån är jag och det är mitt val!

    Jag vet att ni Toyota talibaner har svårt att förstå att man har andra premisser än en bil som bara tar mig mellan A och B! Jag vill ha kul och ha en snygg bil! Ni behöver inte förstå ni behöver bara acceptera att vi gör olika val i livet!!

  • #66 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    ST Postat: 2010-03-11 17:59

    En Toyota är komfortabl snygg och snabbast på alla banor och dem går aldrig sönder. Detta är sant för det har min Toyota säljare sagt till mig.

    Nu måste jag åka och serva bilen igen, för det måste jag göra varje år. Inte som det är på europabilarna där man servar vart annat år.

  • #67 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    Stefan Postat: 2010-03-11 19:16

    Har ägt ca 50 bilar av olika märken. Jag VET att Toyota är bland det bästa man kan köpa om man är ute efter kvalite och tillförlitlighet och totalekonomi. Prius är tex ett exempel på en bil med spjutspets teknik som ingen annan tillverkare kommer i närheten av fast dom så gärna vill (se alla hybrid koncept) Tycker synd om er som harvar runt i en 93 eller v50 eller dylikt. Vilken annan bensinbil med automat och massa utrustning går att köra på 0,4 liter/mil blandad körning? Skulle den ha en dieselmotor gick den på runt 0,3 men Toyota är emot nano patriklar som dödar människor. Tack Toyota för att ni finns, annars skulle ja cykla :-)

  • #68 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    Road man Postat: 2010-03-11 20:27

    Först Prius. Smaken är som baken ,delad. Priusen är 955 återvinningsbar. Urban cruiser- Euro ncap informerar faktisk alla biltillverkare vad som krävs för att få 5 stjärnor och enligt euro ncaps dokument som Toyota byggt Urban cruiser så är den 5 stjärnor. Anmärkningarna som u.c är åtgärdade och det gick ganska enkelt då det handlade om småsaker.

  • #69 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    Road man Postat: 2010-03-11 20:36

    Priusen är 95% återvinningsbar och inget annat.

  • #70 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    Road man Postat: 2010-03-11 20:42

    När man pratar med Prius åkarna så klagar dom faktiskt på bränslaförbrukningen på nya Prius. Dom flesta åker blandad körning på ca. 0,55l/milen medans många med den förra generationen åkte på ca. 0,46l/milen.

  • #71 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    ST Postat: 2010-03-11 22:20

    OBS ANGÅENDE DET SOM STÅR UNDER RUBRIKEN IDIOT SÅ ÄR DET INTE JAG SOM SKRIVIT DET, MISSTÄNKER ATT DET ÄR DEN DÄR BENGT, skäms på dig!!!
    ...och till sist, Toyota följer inte utvecklingen, de leder den!!!
    Känner ett par stycken som har biogasbilar som C-bil, de tankar endast bensin pga att den drar så mkt med biogas, och då blir det inte miljövänligt, dvs den drar lika mkt som en vanlig i detta fall saab.

  • #72 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    Patrik Markebro Postat: 2010-03-11 22:49

    Rätt kombination av fukt och kortslutning kan mycket väl leda till att gasspjället öppnar fullt. Och den kombinationen är inte osannolik, och kan uppkomma många gånger. Det kan också finnas programvarubuggar som vid vissa situationer av någon anledning missar en kortslutning och då är katastrofen ett faktum.
    Oavsett hur ett fullgaspådrag orsakas utan förarens inblandning är katastrof om det så bara händer 1 olycka och skall tas på största allvar. Har Toyota månne blivit för stora och kaxiga och glömt bort sitt snöre?
    Det snöret som stoppar produktionen vid felaktigheter. Det snöre som gett mig ett av de största förtroendena för en biltillverkare i Världen. Det finns några till som har lika stort förtroende hos mig, men nu naggas det i kanten hos Toyota. De är på väg att begå samma misstag som Mercedes gjorde då Collin välte med mercan. Gör inte den tabben större nu Toyota, visa på Japansk och österländsk heder som ni bör, det inger förtroende och hopp för er i framtiden istället. Men gör ni mercatabben väljer jag bort er i framtiden.

  • #73 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    Virgata Postat: 2010-03-11 23:31

    "010-03-11 22:20
    Insänd av: st
    ...och till sist, Toyota följer inte utvecklingen, de leder den!!!
    Känner ett par stycken som har biogasbilar som C-bil, de tankar endast bensin pga att den drar så mkt med biogas, och då blir det inte miljövänligt, dvs den drar lika mkt som en vanlig i detta fall saab. "

    Vilken utveckling leder Toyota? Avensis, ett VW-chassie, Etanolbilar finns de alls? biogas? Prius i all ära, den förra generationen hade sina stora problem som är åtgärdade nu på den nya. Leder de verkligen hybriddriften? eller är de efter där för att de fastnat i priuskonceptet. Att mangla fram konceptbilar visar inte på om man leder de tekniska landvinningarna inom området, det visar att Toyota är fastgjutet i priustekniken bakom varje koncept. Toyota gör bra bilar, de vinner inte alla rejs som någon påstod, vart befanns sig Toyota i Paris Dakar t.ex.? Var det inte VW x 3 där eller + några till inom topp 20.
    Inte en enda Toyota bland topp 10 om ens topp 20.
    Stcc, btcc, ser inte heller så fett ut för Toyota, F1 ser inte heller bra ut, vart tog de vägen där?
    Kvalitet på prylarna visas inte genom bilprovningens statestik, den visar bara den totala kvaliteten inklusive verkstadsrelaterade sådana, titta på statestik på 10 år gamla bilar som rullat minst 30.000 mil som med största sannolikhet inte servas varje år på verkstaden hos Toyota. Det visar på kvaliteten hos delar på bilen rakt av.
    Toyota är de största inom Goodwillkvalitet röda snöret har ringlat sig ända in på verkstadsgolvet och man byter hellre vissa delar som riskerar att fastna hos bilprovningen än att låta det vara och man tar heller inte betalt för det, det är förvisso mkt värdefullt för ägaren, och visar på en mkt fin totalkvalitet med alla led inblandade hos Toyota. Men som jag skrev, hur ser statestiken ut hos de bilar som rullar 20-30.000 mil.

    Skulle vilja se Toyota köra saab-talladega, 10.000 mil fullgas, med ett antal bilar som plockas godtyckligt i tid och produktion som inte Toyota kan påverka. Go for it ni som är så tuffa med era Toyotor, eller rasar era motorer då, eller något annat kanske? Ingen biltillverkare har gjort det vare sig före eller efter med en serieproducerad standardbil, det finns 1 bil som körts så efter den var specialpreparerad för att klarar resan och med avsikt att slå det rena rekordet på banan som annars innehölls av saab, saab har dock kvar rekordet som standardvagn.

    Och till biogasdravlet, jaha vilken saab kör de som drar så mkt biogas? bara undrar.
    För saab har inte tillverkat någon biogasbil nämligen, så lägg ner skitpratet.
    Vad gäller etanol så är det saab som leder den utvecklingen, de som ligger närmast efter är VW men de är ändå långt efter inom det området, framför allt vad gäller effekt och bränsleförbrukningen. VW är däremot på stor framfart med sina TFSI motorer och de leder faktiskt utvecklingen på det området idag. Volvo är enormt långt fram och före Toyota idag inom det mesta, BMW är också enorma på bränsleförbrukningreduceringen och har varit så i många år. Toyota har levt på lägre vikt som gett lägre förbrukning, mer kupeljud, och lägre säkerhet som ger lägre vikt och lägre förbrukning. Toyota har även de Dieslar men någon tror att Toyota inte har det för att de hatar de dödliga partiklarna. Där har du fel lille vän. Priusen finns dock endast med 1 motoralternativ och det är en bensinare. Inte ens en etanolvariant har de där. Toyota är bra men inte bäst, idag finns ingen som är utmärkande bäst som Merceds var på -60talet. Men Toyota har fastnat och har svårt att ta sig ur spåren. kikade på deras bilkonfigurator, rent kass måste jag säga, Alla andra märken jag tittat på hitintills är ljusår före.
    Så tyvärr Toyota är inte bäst.

  • #74 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    Erik Postat: 2010-03-12 08:43

    Det verkar göra ont hos många, att innerst inne veta att Toyota är bäst.

  • #75 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    andreas Postat: 2010-03-12 12:20

    FÖr ett sansat och inlägg baserat på fakta och inte lögner och påhitt!

    Till Erik 14 år frågar jag: Bäst på vad?? Säg nått som Toyota är bäst på och jag ger dig 5 märken som är bättre!

  • #76 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    Magnus Andersson Postat: 2010-03-12 12:27

    Varför tjatar Toyotaägare om att deras märke är bäst? Ni tjatar om att Toyota ligger i topp i alla undersökning på kvalitet osv. Tror ni övriga befolkningen är omedveten om detta? Det är inte så, vi är medvetna om vad Toyota är bra på men vi är även väldigt medvetna om alla nackdelar med Toyota! Därför väljer vi andra märken som vi gillar bättre!

    Om ni var så nöjda med era Toyotor så förstår jag inte varför er osäkerhet lyser igenom i alla era inlägg om att vi skulle vara avundsjuka! Genom sig själv känner man andra, så jag tolkar era inlägg som att det är ni som är avundsjuka på andra bilägare som kör flådiga Volvo, Audi, BMW, Mercedes och Jaguar... visst gör det ont att ni har blivi påkomna!

  • #77 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    Bengt Postat: 2010-03-12 21:36

    http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=
    591653


    SKRÄMMANDE!

  • #78 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    Road man Postat: 2010-03-13 08:36

    Jag skulle vilja påstå att frn är utmärkt. Jag kan ta 2 exempel. Jag har en kund som åker en carina årsmodell 92, kunden har ägt den sedan ny och bilen har gått 56000 mil. Det enda som är gjort på bilen är service och byte av slitagedelar så som bromsbelägg mm.Nr 2, ett stoet bolag norröver har en 2004 Land cruiser som gått 100 000 mil, samma sak där - bara normalt underhåll. Jag vill med dessa exempel inte påstå att Toyota är bättre än alla andra, utan jag vill bara påpeka att dom håller hög kvalitet även efter 20-30000 mil.

  • #79 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    Mats Postat: 2010-03-13 09:04

    Kul för dina polare att deras Toyotor håller över 10 000 mil, jag och andra med mig kan ge oändliga exempel på andra bilar som håller i evigheter men oj va tjatigt och långa inlägg det blir. Känns som diskusionen är över för länge sedan. Toyota har tabbat sig och detta vägrar ni Toyota-lovers att erkänna. WAKE UP AND SMELL THE COFFE! Alla tillverkare gör fel någon gång, denna gång var det väldigt allvarligt och det var ert kära Toyota, nästa gånga något annat märke!

  • #80 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    Road man Postat: 2010-03-13 14:16

    Jag försöker inte få Toyota att framstå som världens bästa bil för det är den inte. Jag svarade på ett tidigare inlägg där någon funderade på hur Toyota håller efter 20-30000 mil. Det är inte mina poolare, det är kunder och jag skrev 100 000 mil och inte 10 000 mil. Alla har vi olika förutsättningar när vi ska köpa bil och ja menar bara att Toyota är ett vettigt alternativ. Det är ju inte så att man skrattar när man kör bilen men personligen är jag lyckligt lottad och har en annan bil som fyller det syftet.

  • #81 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    Torbjörn Postat: 2010-03-13 22:37

    teknikintresserade vet att toyota har överlägsen kvalite och att den senaste mediahysterin är en bluff

  • #82 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    Mats Postat: 2010-03-14 12:07

    Okej då är jag med på vad du menar!
    Trist för Toyota som tagit så höga priser för bilarn med hänvisning till sin kvalitet, den är ju inte bättre än något annat märke.

  • #83 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    Morgan Postat: 2010-03-14 12:09

    Otäckt att det händer även här i Norden, var det inte någon som skrev att det inte händer i Europa, var det ännu en lögn från Toyota-lobbyn?!

    Det är iallafall inte tråkigt att köra en Toyota längre, plötsligt funkar inte styrningen eller bromsen och då blir det en tur ut i diket.... spännande!

  • #84 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    Miriam Postat: 2010-03-14 17:18

    Jag har haft problem med att bromsen inte tar och styrningen men när jag var på verkstan så skrattade dem bara och sa "Lilla gummen du tog nog bara fel på pedal, det är faktiskt en Toyota och dem går inte sönder!"

    Jag kommer aldrig köpa en Toyota igen, så är det med den saken!

  • #85 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    Virgata Postat: 2010-03-14 21:55

    Road Man.
    Jag kan ta hundratals exempel på andra märken som klarar sig lika bra, men min personliga uppfattning av kvalitet på materialet är att Toyota ligger efter många andra framförallt vad gäller bilar från -90talet, de har under 2000-talet bättrat sig betydligt, och samarbetet med VW att ta fram chassin har gett utrymme för att förbättra andra saker. Men i Europa och norden så ser jag bilar som är långt mkt sämre när de rullat 30.000+ än genomsnittet på de dyrare Europeiska märkena. Rost framförallt i stötdämparfästen har nog varit de största problemen vad jag har sett på sådana bilar. Men vi har en finfin Toyota inne på bilavdelningen nu en -96 en ägare men den har endast rullat ca 700mil/år, stått inne och dessutom körts ytterst lite vintertid. Jag skulle kunna åka i den, men en -98 som kostar 45.000kr när jag kan köpa en Volvo eller Saab för samma pengar, få massor av utrustning mer, större motor som orkar dra en husvagn utan att slita ihjäl sig i uppförsbackarna, eller klarar omkörningarna av lastbilar utan att riskera långa sträckor för att komma om gör ju valet enklare för mig. En BMW eller Audi för samma pengar i samma storlek blir något äldre, men har betydligt bättre utrustning, bättre kvalitet på inredningen och betydligt trevligare att åka i och köra, precis som saaben och Volvon.
    Idag kan inte Toyota stoltsera med sina "billiga" alternativ som man gjorde på -70 och -80 talet och som var otroligt mkt bränslesnålare, en Toyota i samma storlek som en Volvo V50 tar minst lika mkt eller mer har ofta sämre utrustning till samma pris. Tar man de billigare alternativen och plockar på utrustning som motsvarar saab och volvos grundnivå, så blir Toyotan 20-30.000kr dyrare. Och som någon skrev, den gör inte så man skrattar när man kör den. Och på banan hänger den inte med vare sig Audi, VW, Skoda, BMW, Mercedes, Saab, Volvo, Opel, Ford Mitsubishi, som exempel bara. Mitt intryck blir alltså att Toyotan är betydligt överprisad idag och lever på sitt goda ryckte under sent -90 och början av 2000, men under 2000talet började priserna raka iväg och jag tror att de rider lite på Lexusvågen, och på något sätt verkar det som att folk är villiga att betala dyrt för ingenting om man ska ta i lite.
    Jo jag vet flera som är mkt nöjda med sina Toyotor, men jag känner de som åker andra märken som är lika nöjda.

    Problemet som vi ser här är att Toyota-älskarna, och organisationen för Toyota verkar vägra att erkänna felet. För varje dag som går inkommer allt fler rapporter runt om i världen om liknande händelser, troligen har ju dessa personer kunskapen nog att manipulera systemet i bilen, och de står i någon sorts masskopi mot Toyota och är enkom ute efter att förstöra för Toyota.
    Eller så är det så att Toyota inte vågar släppa sina skygglappar och erkänna problemet. Klarar Toyota att göra en Mercedes Välteklasstabbe? Ska Toyota envist motsätta sig problemet i under lång tid och sedan bli totalt överbevisade genom verkliga offer som man inte kan bortförklara? Tror ni på Toyota och ni som håller märket så högt att märket klarar en sådan smäll bättre eller sämre än Mercedes? Tror ni att folk ska glömma med tiden?
    Nej vi kommer minnas tabbarna som alla gör, och den som står rakryggade och tar ansvaret utan omsvep kommer vara vinnarna i framtiden, för makten ligger här och hos/med kunderna.
    Det vi vet, som är kvalitetskunniga, som har materialkunskaper som sträcker sig långt över den normales nivåer, som har tillverkningskunskaper om samma eller liknande detaljer kan se på detaljer och delar hur de är tillverkade och om de håller en viss kvalitet både tillverkningsmässigt och materiellt sett. Men vi har säkert fel vi också, för det verkar ju som att alla som står bakom Toyota har någon sorts konspirationsteorier om det som skett, speciellt uttalat om de amerikanska fallen. Men så är inte fallet och det får bara Toyota att framstå som patetiskt.

    Jag har absolut inget emot Toyota som märke, men man ska veta sin plats och det gäller alla anser jag.

    Om nu Toyota är så bra, varför kör man inte Talladega 10.000mil nonstopp på fullgas?
    Varför vågar inte ens Toyota göra detta race? om de nu är så bra som de påstår.
    Plocka bilar rakt ur produktion godtyckligt, plombera dem och transportera dem i plomberade containrar till banan, och kör sedan.
    Jag tror inte man klarar av att slå det sittande rekordet, men de är välkomna att anta utmaningen.

  • #86 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    Road man Postat: 2010-03-15 20:01

    Oilsludge, problem men tändkasetten och utslitna främre bakvagnsbussningar efter 4500 mil är heller inget man önskar.Smaken är som baken, vissa vill ha en bil som går fort och andra vill ha en bil som är ekonomisk och hållbar.

  • #87 Re: Toyotagate: "Ni har blivit lurade"
    Hanzzon Postat: 2010-07-19 12:09

    Nu kan alla som tvivlade på Toyota i dessa kommentarer nedan andas ut eftersom Amerikanska myndigheterna som tidigare "misstänkte" alla dessa allvarliga säkerhetsfel hos Toyota nu backar och erkänner att deras utredningar visar att alla olyckor utom en enda inte har berott på tekniska fel utan på förarfel, och i den enda olyckan där det inte berodde på förarfel fastnade gasen i gummimattan vilket Toyota åtgärdat långt innan denna hysteri drog igång mot Toyota. http://www.automotorsport.se/news/21130/toyota-kr
    ascher-är-förarfel--inte-tekniska/

Möjligheten att kommentera är avstängt. Artikeln är äldre än 30 dagar.

Månadens fråga

  • Om du var tvungen att välja - vilket märke skulle du ta?
Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    Auto motor & sport nyhetsbrev
Annonsbörsen

Annonsbörsen

Annonsera gratis i Annonsbörsen och i auto motor & sport (om du är prenumerant). Eller sök bland över 3.000 bilar. Du kan också sälja eller köpa motorcyklar och båtar.

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter