Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Nu verkar det äntligen som om den svenska prislistan börjar bli klar för nya Saab 9-5. När bilarna börjar levereras under andra kvartalet startar priserna på 311.000 kronor för en 220 hk 2WD Linear. Sedan klättrar det uppåt och slutar på 471.900 för flaggskeppet Aero Turbo6 XWD med 300 hk V6-motor.
Priserna för nya Saab 9-5 börjar vid 311.000 kronor, händelsevis strax under 7,5 basbelopp (318.000 kronor). KLICKA FÖR STÖRRE
Vi har fått en del prisindikationer av våra läsare den senaste tiden men som vanligt var det vår vän Steven Wade på SaabsUnited.com som först hittade den kompletta listan. Artikeln går att läsa på den här länken och bilden nedan visar de rekommenderade cirkapriserna.
Bara två dieselmodeller, ännu så länge, och ingen XWD till dessa. Klicka på bilden för en något större version.
Som vi fått indikationer på förut väntar Saab med dubbelturbodieseln TTiD och TiD-modellen i Linear-utförande har ett cirkapris på 315.000 kronor. TiD kan ännu så länge inte heller kombineras med XWD, fyrhjulsdrift.
Enligt Stevens information blir det ett ganska begränsat urval av kulörer under det första produktionsåret. Den solida vita lacken kompletteras av sex metalliclacker där bara "Fjord Blue" sticker av från svart/grå/silver alternativen. Fler kulörer ska dock komma inför årsmodell 2011 och då kan vi nog också vänta oss TTiD och XWD till dieselmodellerna, liksom SportCombi-modellen.
Någon officiell bekräftelse från Saab på prislistan har vi inte ännu inte men den verkar ganska sannolik. För den som går i tjänstebilstankar är 7,5 basbelopp under 2010 detsamma som 318.000 kronor och förmånsvärdet hamnar då på strax under 50.000 kronor per år.
Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare
-
Ronaldo fyller år – köper Lamborghini Aventador
-
Göransson med tekniska problem – igen
-
FILM: Brabham BT30 på 1.800 meters höjd
-
Svenska Rallyt: Tre nordiska förare i topp!
-
Dyraste Ferrarin någonsin
-
Inget STCC-race i Göteborg
-
Tesla Model X officiell – kommer 2013
-
Audi TT RS Plus – mer av allt!
-
Svenska Rallyt: Sordo i ledning efter dag ett
-
Nissan GT-R utklassar BMW M5
-
SPION: Range Rover får mycket ny teknik
-
Första bilden på Mitsubishi Outlander
-
F1: Rosberg snabbast dag tre
-
Kia gör en ”Mini” med Trackster – liten och tuff
-
Chevrolet Cruze Station Wagon visas i Genéve







#1 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
JARL Postat: 2010-03-10 08:05
I praktiken 350tkr för en 9-5 med vettig utrustning. Hoppas Opel-känslan är bortrollad...
#2 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Markus Postat: 2010-03-10 08:06
7,5 bb à 42400 är väl 318000:-?
Ja, basbeloppet sänks med 400 jämfört med 2009.
#3 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
rolf Postat: 2010-03-10 08:23
synd. lovande haldexvariant med diff på bakaxeln men ingen diesel med fyrhjulsdrift. och DYR. synd.
#4 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Henrik Postat: 2010-03-10 08:38
Det kommer billigare alternativ 1,6T 180hk.
#5 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Danne Postat: 2010-03-10 08:41
...varför man jämför sig mot Audi! Värre priser är det iallafall! Den grenen tog saab hem med råge! Men hur är det då med kvalitén? Den tar nog Audi?
#6 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Carl industrialist Postat: 2010-03-10 09:04
Har provkört några varianter av 9-5 NG i Trollhättan.
1,6T samt Aero...
Korta provkörningar på ca 25 min styck.
Dock kan jag nog säga att det räcker för att konstatera att bilen är jäkligt fin, kördynamisk och så komfortabel. Fler varianter kommer allt eftersom. XWD med lite xtra lull-lull och diesel japp inom kort.
Carl industrialist som bara kör BMW och SAAB.
4 egna SAABar och from april 25 i företaget.
BMW K100 samt BMW M5 från 2000
#7 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Clawfinger Postat: 2010-03-10 09:21
Jarl: Vilken "Opel-känsla"?
Danne: En Audi A6 på 190hk kostar från 322 000, vilket väl är MER än Saab, eller?
#8 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Fredrik Postat: 2010-03-10 09:34
jag hade mig ett fast arbete och lite över. Då stod den här bilen högst på listan
#9 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Markus Postat: 2010-03-10 09:37
Inte är den billig inte. Ligger tydligen strax under Audi i pris. Dock ska sägas att Audi ofta är snålare med stanardutrustningen, så jämför man med "AMS-pris" eller liknande brukar det bli en betydande skillnad (det är bara i vissa biltester som prisskillnader på 30 á 40 000 kronor är helt ointressanta skulle jag tro).
Jag har länge hävdat att Saab och Audi är jämförbara. Audin har bättre högfartsstabilitet men är stötig i stan. Saaben är mer neutralstyrd men har hittills inte haft samma känsla i styrningen (vad nu det innebär?). Så där håller det på.
Så det är nog mycket fråga om tycke och smak vad man väljer.
Vi får se hur det ser ut när bilen väl är ute hos handlaren.
Då ser man hur det ser ut med utrustningspaket e.tc.
#10 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Erik Postat: 2010-03-10 10:06
Hoppas verkligen att det kommer billigare alternativ. Annars kommer den nog tyvärr bli en ovanlig syn även på svenska vägar.
#11 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Fredrik Postat: 2010-03-10 10:14
Är du bekant med vad sveriges mest sålda bil, Volvo V70, kostar?
#12 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
PS Postat: 2010-03-10 10:17
Det är fullkomligt rimliga priser för en bil i den här storleksklassen. Saab måste tjäna pengar nu så det gäller att ta bra betalt. Återstår att se om bilarna är tillräckligt bra för att motivera priset...
#13 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Niklas Postat: 2010-03-10 10:48
Hur mycket väger bilen nu egentligen? Finns det några officiella siffror på det?
#14 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
J.W Postat: 2010-03-10 11:34
För den som vill ha billigare version börjar 1,6T på 296000:-, (kommer dock senare)
#15 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Sven Postat: 2010-03-10 11:35
Även om vi är många som önskar Saab lycka till blir det nog svårt. Vem vill betala 350000 för den bilen? Det skulle behövas en odentlig premie för att få mig att göra en så osäker affär. I den prisklassen finns det ju många kvalitetsbilar att konkurrera med.
#16 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
svensson Postat: 2010-03-10 11:37
300 tusen!!! 200 tusen borde en sån här bil kosta max! Bilar som i dag kostar runt 200 tusen borde kosta 100 tusen. Bilpriserna är för häga om man inte har tjänstebil eller skiter fullständigt i hushållskassan och väljer att leva på kredit.
Jag måste trycka på bromsa knappen trots att det inte är något fel på bilen i sig.
#17 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Cameleont Postat: 2010-03-10 11:48
instegsmodellen på en audi a6 kostar 297000 dvs 2,0 turbo FSI.
och då får man en bil för dessa pengar. att saab blandar sig in i premuimsektionen är ett skämt som borde ge dagsböter för dem som publicerat det på det viset.
#18 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Roy Postat: 2010-03-10 11:57
Första reaktionen är att den är dyr med tanke på motorerna. Men bilen i övrigt kan mycket väl motivera priserna.
Är lite för lite Saab för att kunna hävda någon särart - något som skiljer sig tydligt från konkurrenterna.
Här vill det till att motortidingarna snabbt får testa bilen grundligt, Naturligtvis under förutsättning att den får ett väldigt positivt bemötande.
#19 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Danne B Postat: 2010-03-10 12:01
Bygger jag en Audi A6 Avant 3,0 Fsi Quattro på hemsidan med likvärdig Aero utrustning kostar den 617300 kr.
9-5 Aero Turbo6 XWD landar på 471000 i grundutförande och då brukar det mesta vara med. lägg till en 100000 för det sista smäcket (Jag betalade 70000 för all extra utr till min 9-5 Aero 2007) så ligger vi nog nära sanningen.
Så 571000 kr för en ny 9-5 med 300 hk mot 617000 kr för en A6 med 290 hk.
Smaken är som baken men för mig är valet lätt...
#20 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
tobbe Postat: 2010-03-10 12:18
Men ingen diesel med 4WD. Då blir det nya SUBARU Legacy 2.0 Boxerdiesel i stället. Enligt motortidningarna bra andrahandsvärde, få fel på bilprovningen och bäst i test mot Audi A5 i tidningen AMS.
#21 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
evert Postat: 2010-03-10 12:32
Hur kan man jämföra en Saab med en Audi? Det är ju löjligt. Saab skall jämföras med Opel, Citroen och Volvo. Inte med premiumbilar.
#22 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Henrik Postat: 2010-03-10 12:44
jämföra Citroen och Volvo? Jag gillar båda två, men cittran kostar väl närmare hälften av volvon?
Tycker man att 300k, eller 7,5 basbelopp är mycket för en sån här bil, så var det nog väldigt längesedan man köpte ny bil.
Precis som skrevs här nedan så är det först efter man utrustat färdigt bilarna som man kan jämföra priser. Sist jag var hos Audi blev jag faktiskt riktigt förbannad, 12-13.000 för xenonpaket och ett par tusenlappar för "förvaringspaketet". Vad ingår i det? Fickor på baksidan av framstolarna! Det hade jag på min första 240dl!
#23 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Henrik Postat: 2010-03-10 13:02
Kommer att komma fler motorer och kombinationer med tiden. Diesel och XWD och Biopower som årsmodell -11
#24 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Bilintresserad Postat: 2010-03-10 13:04
Det finns enligt mig ingen anledning att köpa dessa bilar. Subaru är både bättre, trevligare, mer hållbara och billigare. Kom igen Saab, bättre kan ni väl?
#25 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Henrik Postat: 2010-03-10 13:21
Jag gillar också Subaru, men i alla tester står det alltid att de är bullriga och det är det värsta jag vet. Stämmer det att de är det?
#26 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Carl Postat: 2010-03-10 13:25
Dyr, klumpig, daterad, färglös - detta blir en flopp!
#27 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Carl Postat: 2010-03-10 13:25
Subaru är en enda japanska bil jag kan tänka mig att firman skulle kunna köra....
Hyfsat personlig, bra kvalitet och finfin 4x4 drift!
Dock är jag SAAB-man (och BMW fan - främst klassiska MC´s och M modeller!
#28 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Henrik Postat: 2010-03-10 13:39
Vi har samma smak, min vagnpark liknar din, fast min e39a är tyvärr ingen M5a. Dock har jag K100 och R25a
Och självklart en SAAB
#29 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Jonas Postat: 2010-03-10 13:43
Saab kan inte jämföras med Audi
Håller helt med vi bytte från Audi till Saab för tre år sedan... KAN HÅLLA MED... Saaben går inte sönder lika ofta som Audi´n delar/service är billigare OCH MAN HAR ETT SERVICENÄT SOM ÄR 100%, vi bor i Sverige så varför inte åka svenskt...
Saab & Volvo ÄR PREMIUM
Citroen & Peugeot VW mfl är inte PREMIUM men hävdar det ej heller...
AUDI ÄR PREMIUM, kanske i knappar och UPPLEVD kvalitetskänsla men är det rakt igenom knappast.
Och kom inte med att nya 9-5 är en Opel, Audi byggs på VW delar, Volvo på Fordelar, Alfa på Fiat delar mm SÅ HÄR SER BILVÄRLDEN UT.
#30 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
M Postat: 2010-03-10 13:46
för att jag ska kunna ha den som blivande tjänstebil och säkert för många andra. Gränsen ligger på 300 000kr.
Blir väldigt snävt att klara det även om man lyfter bort momsen, för man behöver ju trots allt Vector- paketet för att få någorlunda trevlig bil.
Synd SAAB, blir nog en VW eller Audi före er. Gillade 9-5an, den nya, utseendemässigt annars
#31 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Daniel Postat: 2010-03-10 14:26
Nej, de är absolut inte bullriga. Jag provkörde en ny Outback nyss och jämfört med Volvo XC70 som jag tyckte var tyst så är Subarun tystare! Gissa om jag blev förvånad.
#32 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Autobahnloket Postat: 2010-03-10 14:28
Audi A6 är och förblir en bil för lite dryga säljare - inget annat! De får med nöd och näppe in sin 2.0T i bilpolicyns beloppsgräns och väljer LED-bakljus och större fälgar så att den skall se fet ut
Nä, Audi kommer jag aldrig att köpa, vill ju inte bli tagen för en säljarslusk...
Till er som dessutom jämför priset på nya 9-5 och A6: Saaben borde vara dyrare - Audin är ju en 6 år gammal bil för tusan! Kolla dessutom in alla kampanjer Audi har för att bli av med lagren....
#33 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Fenglin Postat: 2010-03-10 14:54
På tok för dyr, SAAB har problem med varumärket idag och man kommer inte kunna bygga det genom att försöka sälja sina bilar till överpris.
Audi, BMW, Mercedes osv kan ta ut höga priser för att deras bilar har känsla, status, image osv av en dyr bil, det enda SAAB stoltserar med idag är konkurshot.
Få upp volymerna först, sen försöka slåss med de stora grabbarna.
Intressant kommentar från Autobahnloket, Säljarslusk? Vilken intressant syn på folk som driver runt ekonomin.
Vem köper du dina produkter ifrån, vaktmästarn?
#34 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
J Postat: 2010-03-10 14:55
Glöm inte att instegsmodellen med den minsta motorn på 1,6 L inte finns till försäljning än. Bör bli billigare!
#35 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
CL Postat: 2010-03-10 14:57
Att en 6 år gammal bil som A6 har kampanjer är ju inte konstigt. Konstigt är det däremot att nya Volvomodeller har kampanjer för att sälja bilarna.
Kör idag tyskt men om jag skulle välja svenskt så skulle jag gärna betala mer för SAAB och slippa köra Volvo.
#36 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Lance Postat: 2010-03-10 15:12
Varför är det lustigt med kampanjer? Bilbranschen har haft djup kris ganska länge, de gör självklart vad som helst för att få in kulor.
"Nä här skänks inga priser, konkurs däremot, det är grejer"
#37 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Argus Postat: 2010-03-10 15:13
Intressant att Saab benchmarkarar sig mot en 6 år gammal modell som Audi lär byta om 1-2 år.
Men så har Saab aldrig varit särskillt aktuella eller angelägna.
Personligen så skulle jag sortera in Saab i samma kategori som Skoda, Volvo och Ford.
Absolut inte i toppskiktet med Audi, BMW, Lexus och Mercedes.
Eller, kanske, mot deras utgående modeller. Förra 5:an mot nya 9.5:an, eller 9-3:an mot förra A4:an. Då funkar det bättre i jämförelserna.
#38 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Jonas Postat: 2010-03-10 15:29
Är den värd 43 500kr mer än insignia 2,0t?
Nog för att jag e beredd att betala mycket för att slippa opel men...
#39 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
SAAB 9-3 Postat: 2010-03-10 16:19
Är det inte dags att köpa lite saab bilar, så att vi inte får samma problem som vi hade nyss! D.v.s saab tillverkar bilar som är stora, dyra och som drar mycket bensin, och som ingen vill ha
#40 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
iocke Postat: 2010-03-10 16:23
Till skillnad från A6, 530d eller E-klass kan man ju åka runt i en 9-5 utan att skämmas. Blotta tanken..!
#41 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Peter LOB Postat: 2010-03-10 16:42
Priset är kanske i högsta laget men iaf ok.
Ny gäller det att Saab övertygar leasingbolag och företagskunder så att de vågar sätta in Saab som alternativ igen.
Själv jobbar jag på ett företag där vi ej kan välja Saab sedan ett år.
Audi kan man ta men har ju fått en a-hole stämpel.
Ofta är det Audi som kör om på insidan, kör i buss-fil etc.
Även som säljare tvekar man att ta Audi....
#42 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Fredrik Postat: 2010-03-10 17:02
Audi A6 står ju på tur att bli avlöst nu snart. Är det någon som tror Audi kommer prissätta den under BMWs nya 5-serie? Nä självklart inte och man har redan där skapat en lucka till Saab på 30-40 tusen. BMW ska ju ha 6000kr för fällbart baksäte...
#43 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Jens Postat: 2010-03-10 17:03
Jag tycker 9-5:an ser stilig ut! Å andra sidan är jag en sådan där som anser Saabs finaste bilar är 9-7X och 9-2X...
Skulle jag köpa 9-5:an skulle jag kräva V6 alternativet då jag inte gillar fyrcylindriga motorer och då ser det ut att bli dyrt.
hoppas den säljer bra och att kvalitetskänslan motsvarar köparnas krav!
Jag ska nog köpa en fullutrustad 9-5 Aero på 8000 mil om några år för 100.000kr
#44 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
I Postat: 2010-03-10 17:03
Driver SAAB med mig och alla konsumenters intelligens när de maskerar en Opel Insignia 2.0 t (som har funnits på marknaden i mer än ett år) och vill ha 45.000 kr mer (!) för att bilen har en Saab loggotype? Ännu större skämt är att de som vanligt vill konkurrera med en modell som snarare borde sikta in sig på VW, Ford och i bästa fall Honda! Jiiises vad jag är glad över att inte vara ofrivillig ägare till detta storhetsvansinne-projekt!
#45 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
F.d. Saab-ägare Postat: 2010-03-10 17:12
Varför skulle man skämmas för att köra de bilar du räknar upp? BMW ligger asolut längst fram när det gäller bränsleförbrukning. Kör man däremot Saab får man skämmas som en riktig miljöbov! Törstiga som få!
Dessutom förbrukar den stora och svulstiga karossen onödigt mycket material om man jämför med konkorrenterna.
Lance:
Fy fan vad bra!! Saab verkar hellre gå i konken än sälja bilarna till vettigt pris. De priser som här har presenterats är rena skämtet!! Och att ens tro att man platsar i premium-segmentet är skrattretande! haha
Saab kanske tror att det enda kriteriet för att kallas premiumbil är att man tar betalt för en?!
men Saab är mer en konkurrent till Skoda - så gör om och gör rätt, Saab!
Sänk priset med 100 k, så kanske ni kommer in i matchen igen!!
#46 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
JARL Postat: 2010-03-10 17:13
Nya 9-5 är typ up-to-date med förra generationen av BMW 5-serie och MB E-klass, viss mån dagens A6 också.
Men mot nya 5-serien och E-klass har den inte en chans. Men priset är typ samma.
- Good Luck, Trollhättan
#47 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Jojje Postat: 2010-03-10 17:31
BMW är skiträdda för Saab. Nu när Spyker tagit över kommer förmodligen öststatsmaffian att byta från BMW till Saab. Det innebär att en stor andel av BMW-köparna försvinner.
#48 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Hååkon Postat: 2010-03-10 17:32
Andrahandsvärde någon?
Jämfört med en A6:a då...
#49 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
jj Postat: 2010-03-10 17:57
Jaha, tydligen kostar en 1,6T från 296000:- såg just att en Passat med "R-Line", DSG, 4Motion 170hk diesel kostar fr. 296000:- hmmmm vad ska jag välja!?
#50 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Hååkon Postat: 2010-03-10 18:08
Till JJ.
En inte helt rätt jämförelse eller? R-line är motsvarande Aero, fyrhjulsdrift, dubbelkopplingslåda och en modern 170 hästars diesel. Vad kostar det på en 9-5:a...
#51 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
phab Postat: 2010-03-10 18:27
Jämförelsen med Passat är bra. Passaten torde vara bättre än Saaben på alla punkter. Och dessutom är det en hel del premiunkänsla i den fast VW inte låtsas spela i den klassen. Och andrahandsvärdet är bra, Saabens sannolikt rena katastrofen.
#52 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Erik Postat: 2010-03-10 19:04
Ser ju precis ut som en chevrolet cruze, är väl ungefär samma smäck fast under halva priset!
http://www.chevrolet.se/cruze/cruze-exterioerbild
er-bildgalleri-02.html
#53 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Henrik Postat: 2010-03-10 19:13
får se, jag utgår från att AMS kommer att testa 9-5an mot konkurrenterna, sannolikt är det så att Skoda och VW-folket är för panka för SAAB helt enkelt.
#54 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Robert Postat: 2010-03-10 19:40
Phab m.fl:
VW Passat kommer knappast vara "bättre på alla punkter". Vad baserar ni era påståenden på?
Min fru och jag har både en ny Passat och en (gammal) 9-5:a, och jag kan upplysa om att SAAB:en har bättre stolar, bättre standard-stereo, skönare värme (båda bilarna har bensinmotor) och stolsvärme, bättre belysning (inte helt oviktigt kanske?), bättre framkomlighet i snö, bättre instrumentering o.s.v. Finns säkert fler saker, men bara för att nämna de jag direkt kommer på.
Däremot skulle jag aldrig försöka påstå att SAAB:en är en bättre bil, men jag klarar att vara lite nyanserad iallafall, till skillnad från många som kommenterat den här artikeln.
#55 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Emil Postat: 2010-03-10 19:44
Alldeles fördyr! Ni som är avundsjuka på Audi testa en så får ni se var är skilnaden! Vad är det för Audi bilar ni kört som går så mycket sönder, är det bortförklaring att köpa SAAB. Den här bilen är bra men priset är i BMW, Audi, Mercedes och Volvo klass, tror ni verkligen den så bra? KÖP!
#56 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
tommy Postat: 2010-03-10 20:04
Vist är den dyr. En Volvo S80 börjar på 263.000. Vi får hoppas att det kommer enklare alternativ.
#57 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
GREG Postat: 2010-03-10 20:18
Knappast rimliga priser, så mycket funkar det bara att debitera för bilar som är "heta", 9-5 i jämförelse med en riktig premiumkärra som BMW 5-serie är 9-5an iskall.
Ful, trist, dålig teknik.
Någon jämförde med Insigna, det är ju för fanken en Insignia!
#58 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Steffen Postat: 2010-03-10 20:19
..det är kört för länge sedan!!!
#59 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Henrik Postat: 2010-03-10 20:26
Om det nu är så att du har en ny BMW 5a så kommer du säkert också ihåg att den börjar på 350´
#60 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Hans H Postat: 2010-03-10 20:38
Kul att se er här!
Varför bryr ni er alls om att skriva något om Saab?
Bilen är inte gjord för er.
Ni kan lugnt köra vidare i era favoritbilar. Den här nyheten behöver ni inte bry er om.
#61 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Mona Postat: 2010-03-10 20:45
311.000 till 471.900kr
passar bra för våra väljare. Det var därför vi ville betala miljarder till GM.
#62 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
PeterB Postat: 2010-03-10 20:50
De borde ha en instegsmodell. Att börja på 311000kr är lite väl högt även om den har 220hk. Sedan tycker jag att det är sådan jäkla tjat om att man måste välja tyskt för resten är skit. Vad är det som är så märkligt med Audi, vad är Audi? Visst, den känns välbyggd men nya 9-5:an fan så mycket mer spännande och eget. Audi är bilar som aldrig är bäst på något och kvalitetkänslan är överreklamerad. VW Passat ska absolut inte jämföras med 9-5 då den är klassen under. Och att kalla passaten för premium känns helt fel. Den är allt för tråkig och opersonlig.
#63 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Johan Postat: 2010-03-10 20:54
Visst är nya Saab 9-5 ingen billig bil, men det kommer även komma en 1,6-liters motor på 180 hk och då lär priset hamna under 300 000 kr.
#64 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Italiano Postat: 2010-03-10 20:55
Kan inte annat än skratta åt era kommentarer... Italien Frankrike England mfl så är Saab & Volvo PREMIUM!!! Det lite finare...
Skoda, Fiat, VW, Ford, Peugeot, Seat mm är bilar för folket INTE PREMIUM
ÅK TILL ITALIEN ELLER FRANKRIKE vad åker man där... Inhemskt! De "finare" människorna kör Mercedes BMW Audi Volvo Saab så även i USA.
Var lite stola ni Svenskar och se vad ni har och skratta inte så fort det går lite knackigt eller ngn har problem...
Kom ner till Italien och kolla läget lite MAN VET KNAPPT VAD SVERIGE ÄR DET ÄR LÅNGT BORTA... Men Volvo och Saab det vet man vad det är!!! Svenska kvalitetsprodukter med stor säkerhet!!!
#65 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Automan Postat: 2010-03-10 21:01
Priset verkar helt rimligt med tanke på storlek o utrustning. Ni som gnäller, man kan inte få saker gratis, köp då en Skoda istället. O i mitt tycke är Saaben ljusår attraktivare än Audi (som många här av nån anledning verkar vilja jämföra med). Men det är klart, vill man köra en bil med ett stort rövhål i fronten kan man ju köpa en Audi, som dock under inga omständigheter är premium. De enda tyska premiumbilarna är BMW och Mercedes, punkt slut. Det är inte priset som avgör om en bil är premium eller inte, det är känslan och "arvet".
#66 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Niklas Postat: 2010-03-10 21:35
Listpriser:
AUDI 2,8FSI 220hk 370000kr
BMW 523i 205hk 357000kr
Volvo 2,5T 231hk 293000kr
Så SAAB:en är markant billigare än tyskarna och något dyrare än Volvo vid liknande effekt. Utrustningen lär göra att tyskarna drar iväg för att matcha svenskarna.
Många här verkar vara väldigt insatta och konstaterar direkt att 9-5:an redan är en gammal bil med föråldrad teknik. Den har dessutom inget att sätta emot andra bilar på marknaden i egenskaper. Detta konstaterar ni utan att varken ha sett eller kört bilen. Ni kanske skulle söka jobb hos SAAB eftersom ni är så otroligt duktiga?
Sverige är nog f*n det land som rackar ner mest på SAAB. Helt otroligt, vi borde stötta SAAB istället.
#67 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Kenneth Postat: 2010-03-10 21:40
Jag tycker det blir intressant att se hur 9-5 tas i mot utomlands.
Jag reser ganska ofta i USA.
Volvo ser jag överallt!
Volvo är ett mycket känt märke. Det känns nästan som jag ser en gammal 240 oftare i USA än i Sverige.
Saab ser jag nästan aldrig. I Californien syns dom en del men annars mycket lite eller inte alls.
Ser jag en Saab i USA är chansen stor att den saknar tak eller har 4.2 liters rak sexa, 5.3 eller 6.0 liters V8:a!
Folk vet inte var i från Saab kommer. Frankrike? Tyskland? England? Mycket har jag hört.
Charmigt med ett så okänt märke kan tyckas men Saab måste nog börja sälja större volymer om vi... Nederländarna ska ha kvar sitt märke.
Stor fast med USA mått mätt medelstor sedan med bränslesnål V6:a tror jag kan sälja bra mycket bättre än gamla 9-5?!
Hoppas de lyckas!
Tack för ordet!
Nu kan majoriteten av er fortsätta skriva om hur mycket ni hatar varandras bilar och dåligt allt är!
#68 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Willy Wonka Postat: 2010-03-10 22:06
Enkelt: Ni som diggar 9-5, köp den. Ni som hatar den, köp nått annat.
Ska det va så svårt?
Jag klickade "Bromsa", för dyr för vanligt folk.
#69 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Elvis Postat: 2010-03-10 23:33
Tycker det känns som grundläggande marknadsföringsteori att en bil som nya 9-5:an absolut inte får säljas för billigt. Snarare konstigt att den inte är ännu dyrare. För er som tycker att bilar bör vara betydligt billigare för att vara intressanta så finns ju numera Dacia på den svenska marknaden. Sedan är det ju bara att köra vidare och fortsätta hacka på SAAB.
Jag är övertygad om att SAAB kommer lyckas, det är självklart att det finns utrymme för nytänkande fabrikanter som väljer en annan väg än att massproducera plastbilar.
#70 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Fredrik Postat: 2010-03-11 08:30
Inser du potentialen i USA?
#71 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
räser Postat: 2010-03-11 08:44
Det är helt rätt som en del skriver att Audi tillverkar premiumbilar, så också BMW och MB. Men ni får väl ändå lägga av att kalla instegsvarianterna (<500kkr) från dessa märken premium?! Maken till plastiga, gammal design (Audi är ju äcklande med 80-tals retrodesignen inuti) och mer skrattretande "kvalitet" får man ju leta efter (bara att läsa innantill i den här spalten t.ex.). Är Audin alltså bara 6 år gammal?! Hade de inte råd med något annat än röda dioder? Känns som ett 80-talsdisco när kvalitén börjar ge sig efter ett år och instrumentbelysningen glappar, som på en bekants Audi. Lite pinsamt för honom, han trodde på fullt allvar att det var en bra bil han köpte... Audis okänsliga styrning är ju ökänd, vägegenskaperna "speciella". Vilken bil var det som snurrade runt i konbanan med påslagen ESP? Premium?! Nja, snarare amatörer! Det enda som jag tycker är bra med Audi är att de är billiga som begagnade, bra bruksbil för pengarna om man kan tänka sig att lägga en del pengar på reparationer. Men premium, lägg av! Ni som vill köpa dessa bilar, var så god att fortsätt med det, men jämför inte med bilar i betydligt vassare segment som SAAB, Volvo och BMW m.fl. Audi är och har alltid varit en folkvagn, och det behöver man inte vara bilexpert för att upptäcka att så är fallet även idag, bättre kvalitet i Toyota (och då har båda haft problem med att bromsarna inte tar).
#72 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Kalle Postat: 2010-03-11 09:35
Utan att vare sig sett än mindre kört nya 9-5:an så tycker jag att den verkar rimligt prissatt. De som kollat in bilen har oftast uttryckt sig mycket positivt.
En 9-5 vector med 220 hk och lite extrautrustning lär väl hamna på runt 370.000 kr, vilket många tjänstebilsförare och företag är villiga att ge för en bil i den här klassen.
Privatköpare som strosar runt i Toyota och Skoda utställningshallar göre sig icke besvär, och det är inte meningen heller.
När kombin kommer lägger jag en order direkt!
#73 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Argus Postat: 2010-03-11 09:58
Vet inte vilket företag du jobbar för, men där jag jobbar har vi cirka 40 tjänstebilar. Det finns en som sticker iväg prismässigt, vår VDs bil. Alla andra är piskade - oavsett om de sitter i styrelsen eller är väskdängare - att hålla sig under 7.5pbb.
Det gör att en Saab för som du skriver 370tkr är rimligt blir helt orimlig. Det gör att vi som tjänstebilsförare här väljer mellan påvert utrustade V50 eller Passater.
Skoda Superb har seglat upp som ett önskemål, men pga ramavtal så får vi inte välja den, inte ännu för vi är flera som är på inköp och vill att den modellen ska tas upp.
Så den enda kärran som kan fungera för oss är en Turbo4 - helt ren för 311 tkr. Men den faller bort pga att den inte är en miljöbil eller diesel, vi är pga policy tvungna att välja det. Dessutom säger vår policy att det måste vara Kombi.
Slutsats, 9-5an lägger sig inte mitt i tjänstebilsfältet. Utan man försöker sikta på segmentet ovanför det som vanliga tjänstebilister får åtkomst till.
Det är Saabs största misstag! De måste snabbt som attan få fram billigare varianter om de vill ha ut 9.5an i volym.
#74 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Markus Postat: 2010-03-11 10:40
Jag var in på lite hemsidor igår och kollade in konkurrenterna.
Tyvärr pågår någon slags rea eller nått så jag kunde inte jämföra med VW Passat.
Men i övrigt kan konstateras:
Skoda och Opel är inte i samma division som Saab. Hälften av alternativen i tillvalslistan saknas! Dessutom, jag kör en Skoda rätt mycket och det är en fräsh bil, men Saab-klass; Nix!
Resultatet av mina vedermödor är att om man får gissa att utrustningen till 9-5 kommer att vara ungefär som till 9-3x kostar Saaben upprustad till hygglig nivå drygt 380 000 kronor. Priset är då i stort sett identiskt mot Volvo S80 2,5T, utrustad på motsvarande sett.
Av de tre tyskarna är Audi A6 billigast med 415 000 kronor och Mercedes dyrast med dryga 450 000. Det skiljer alltså minst 35 000 kronor! Och då har jag ändå gjort en strikt jämförelse där jag inte valt ens hälften av det elektroniska finesser tyskarna har som man kan välja till.
Om Saab har specificerat sig väl högt med tanke på tjänstebilsmarknaden (och argumentationen bakom det resonemanget har jag inget att anmärka på!) måste man fråga sig vad tyskarna i så fall gjort!
Detalijerna finns på bloggen (http://nuftigt.blogg.se) för den som är intresserad.
Jag satte dock på bromsa, eftersom bilen är för stor för mina behov (singel utan barn). Däremot har jag i stort sett bestämt mig för att nästa bil ska bli en 9-3 BioPower för min del!
Missförstå mig dock rätt. Framförallt Audi A6 är en jättefin bil, men de som påstår att Saaben är chanslös mot den har med största sannolikhet fel, de är tämligen jämnspelta.
#75 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Argus Postat: 2010-03-11 11:04
Jag vet inte hur du läser, men Skodan Superb TFSI Elegance har i basutförande:
"El-justerbar förar och passagerarstol ( förarstol med minne) inkl. golvbelysning i baksätet
Elupvärmda fram och baksäte "
Du skriver på din "nuftiga" blogg att det saknas elstolar som option i Skodan. Det i "basutförande" för 236tkr.
Du läser som du vill. Du vill så gärna att Saaben ska knäcka Skodan att du vill för mycket...
#76 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Neo Postat: 2010-03-11 11:07
Opel känslan borta, när bilen byggd av opel delar så är det lite svårt att få opel känslan bort. Inte för det opeldesignen är riktig läcker nu förtiden..
#77 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Black95 Postat: 2010-03-11 11:10
Går inte att göra en rättvis jämförelse förrän man har plockat ihop bilar med samma utrustningsnivå. Saab har alltid gett mycket utrustning för pengarna. Jag förvånas ofta när jag kör andra bilar hur fattigt det känns. Åker i världens skönaste stolar i min 95:a och med en utrustningsnivå som man bara hittar på lyxbilar. När det gäller Volvo plockar det snabbt på pengar för utrustning som finns som standard i Saaben. Det samma gäller Audi som inte skäms för sig när det gäller att ta betalt för utrustning och delar. Dock hade det kanske varit mer strategiskt för Saab att köra på låga ingångspriser och sen ta rejält betalt för utrustningen.
#78 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
ems Postat: 2010-03-11 11:48
Det som SAAB behöver är en riktig "top of the line modell" typ "9-5 spyker" som gör 0-100 ned mot 4s, inte för att många lär köpa - men desto fler lär drömma.
Därefter kan man släppa billigare varianter med typ "spyker"-paket.
Till dem som tycker MB, VWägda AutoUnion eller BMW är så himla märkvärdiga, kom igen..., visst deras toppmodeller AMG, RS och M är av hög klass och riktigt potenta.
Men hallå en "vanlig" A4 eller taxi-merca (e-klass) är väl inga under direkt idag, varken när det gäller kvalitet eller känsla i ratten.
#79 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Lennart Postat: 2010-03-11 12:01
Jag tycker att Saab lagt sig helt rätt i pris, 7,5 pbb är en viktig gräns i tjänstebilssammanhang. Dessutom är 9-5NG inte en folkbil likt 96 på sin tid. Folkbilen kommer om några år och då bör den vara prissatt i övre delen av prisbilden i motsvarande segment. Dyrt är bra vet ni väl
#80 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Krille Postat: 2010-03-11 12:13
Mycket tjat om premium här! Hur kan Ni som totalt dissar denna bil veta så mycket om "premiumkänslan" i den? Har Ni provkört? Pruvsuttit? Har Ni ens sett bilen i verkligheten? Jag har bara sett den på bild, och kan således inte uttala mig. Men jag hoppas och tror att den upplevs som mer premuim än vad tidigare Saabar har gjort. Min nuvarande 9-3:a känns väl helt OK tycker jag, men framförallt så håller den ihop! Har nu rullat snart 5000 mil utan att ha bytt så mycket som en glödlampa. Så om dessa priser som nu läckt ut är höga eller låga, låter jag också vara osagt tills jag provkört bilen i fråga.
#81 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
rt Postat: 2010-03-11 14:17
Håller helt med många av föregående inlägg. Premiumtjafset är fånigt. SAAB är en bra bil, väl så bra som många av de tyska alternativen i motsvarande prisklass. Sen att driftsäkerhet, aktiv säkerhet, passiv säkerhet och design har vikt noll när en bil klassas som premium det spelar ingen roll för mig. Det är kanske dags att ta oss ur premiumträsket och istället se mer objektivt på vad bilarna har att erbjuda? En av de som skulle få stora problem i en sådan "ny världsordning" är Audi, eftersom de skulle ligga mycket illa till vid jämförelsen med syskonet Skoda...
#82 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
jan e Postat: 2010-03-11 15:02
inte for att jag har rad men tycker att saaben var lagom prissatt ..bilen anses ju vara jakligt bra ocksa sa detta gar nog bra
#83 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Matte Postat: 2010-03-11 15:37
...ligger i betraktarens öga och förtjänas och oftast tar det lång tid innan marknaden bestämt vad som är premium. Bestäms ej av leverantören är jag rädd. Se bara på ganska dassiga Audi för 25 år sedan men nu premium. Tyvärr måste SAAB gå samma väg, inte bara att lansera en stor bil med ett högt pris, man förtjänar sin plats i premiunklassen, rätt eller fel men så är det.
#84 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Niklas Postat: 2010-03-11 16:02
Audi har dock varit riktigt dyra långt innan de blev premium, så det som gäller kanske är att vara dyr länge så blir man premium till sist.
#85 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Navigator Postat: 2010-03-11 16:33
Jämför en Saab som gått 45000mil och en Mercedes som gått samma miltal...då får man ett bra svar vad som är premium eller inte...
#86 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Marc Postat: 2010-03-11 17:41
Har Krille hittat ett av SAAB:s problem? Att dom ofta håller ihop typ 5.000 mil. Inte för att jag vill dra några bestämda slutsatser: Men de privat-SAAB:ar (typ 1000-2000 mil/år) jag känner till, verkar vara mycket gedigna byggen. Men de taxi-dito jag hört om, har visat sej vara betydligt skraltigare. (Det rör sej om bara om ett totalt urval på ett drygt 10-tal bilar, som därmed är statistiskt helt ointressant.
#87 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
roger Postat: 2010-03-11 17:59
Kan man göra ett så stort hopp? Bara helt plötsligt bestämma att hey bilen är premium vi tar över 300 000 för billigaste varianten. Osar lite Lexus över det här.
Bara att hoppas att bilen kan leva upp till förväntningarna stom ställs.
#88 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Lexus Postat: 2010-03-11 18:06
Precis, en s.k. premiumbil klarar inte 45000 mil, men det gör en SAAB...
#89 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Mike Postat: 2010-03-11 20:08
Ett stort problem med alla "experter" som hissar SAAB här är att ni är 15 bast och älskar "en trimmad töörbo".
Inte köpgruppen med andra ord.
Sen kanske den går att med yxa går att få ner till 7.5bb. Men då missar man att flera företag inte tar i SAAB med tång eller ens får välja dem som tjänstebilar pga sina finansinstitut som ser dem som sjukt osäkra placeringar.
#90 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
jan i Postat: 2010-03-11 21:36
Vad fan snackar du om?!
Ingen av mina Saabar har klarat 45 000 mil!
De har tvärtemot vad du verkar tro skitkass kvalitet.
#91 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
TTAero Postat: 2010-03-11 23:04
Var hos min handlare idag. Och de var nöjda med saabs priser. Det tyckte de skulle bli relativt enkelt att hitta köpare.
Det enda de saknade nu var xwd ,ed dieselmotor.
Men det verkar komma i första modelluppdateringen direkt efter sommaren...Yummy
#92 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Nice Postat: 2010-03-12 09:27
Värd vartenda öre,vilket man tyvärr inte kan säga om en Volvo
#93 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Dan Andersson Postat: 2010-03-12 11:20
Saab är definitvt inte kända för sin höga kvalitet. Snarast omnämns de oftast som rätt usla produkter. Detta är ju något de måste få ordning på om de skall komma i närheten av att kallas premium. Kolla följande länk från den engelska nättidningen iMotor där Saab 9-3 finns med bland "lemons", I och för sig i gott sällskap med Range Rover, Renault, Peugeot etc. http://issue.imotormag.co.uk/car-reviews-car-news
-car-videos/1P4b69992883a39012.cde/page/24
#94 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Karl Postat: 2010-03-12 14:09
Apropå SAABs kvalitet: jag har ägt och kört ett stort antal bilar men de tre senaste har varit SAAB. Det är de bästa jag har haft, aldrig några som helst problem. Inga verkstadsbesök utom vid årsservicen.
#95 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Saab = Opel Postat: 2010-03-12 15:20
2010-03-11 10:40
Insänd av: Markus
"Jag var in på lite hemsidor igår och kollade in konkurrenterna.
Men i övrigt kan konstateras:
Skoda och Opel är inte i samma division som Saab. Hälften av alternativen i tillvalslistan saknas!"
Vilka hemsidor har du varit inne på egentligen?! Du har ju helt jävla fel!!
Varifrån tror du t.ex. tillvalet skyltavläsning kommer? Adaptiv stötdämning (på Opel-språk kallat Flex Ride)? etc, etc.
Det enda tillvalet som inte finns till Opel Insignia är Head Up Display.
Och det tillvalet är i och för sig inte så märkvärdigt... Har funnits i flera år som tillval på BMW!
#96 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
ST Postat: 2010-03-12 16:07
Toyota följer inte utvecklingen, de leder den!!!
Varför köpa "svenskt" när det finns japansk kvalitet! Toyota är bättre än Saab och Volvo på alla punkter. Ni är lurade som köper svenska bilar.
#97 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Melker Postat: 2010-03-12 20:37
Nej, tack! Jag vill inte ha ett märke med bristande kvalité där gasupphängning kan bli ett faktum.
#98 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
ST Postat: 2010-03-12 21:12
Det är bara påhittat av USAs regering att Toyota har fel på sina bilar, detta för att gynna den inhemska bilindustrin. Det har Toyota sagt.
#99 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
tomas johansson Postat: 2010-03-13 20:26
Spelade ett (verklighetsbaserat) data spel som handlade om att driva resturang. Den som höjde priset drastiskt från det ena året till det andra förlorade.
Trots att nya produkten är så pass mkt bättre än tidigare så måste man komma med försiktiga prishöjningar, ännu bättre produkter (ej så intimt opel förknippade) och marknadsföring för att kunderna i sverige (utomlands så har saab alltid varit dyra (-därav den låga föräljnings siffran??))
ska acceptera det höga priset.
Alternativt hade man haft en electro engine variant av 9-5:an dvs en unik produkt så hade man kunnat ta betalt därefter.
Har ägt 4 saabar så gillar verkligen märket.
#100 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Henrik Postat: 2010-03-15 13:33
En färdigutrustad SAAB 9-5 kostar, precis som den alltid gjort ca 50.000 mindre än motsvarande Audi eller BMW, så var det 2005 när jag köpte min 2,0t och 2008 när jag köpte min 2,3t.
Om möjligt så får man tom ännu mer för pengarna nu.
www.saabsunited.com har en detaljerad jämförelse om någon är intresserad.
#101 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
JARL Postat: 2010-03-15 15:40
Nya BMW 5-serie känns ju betydligt mer prisvärd även fast den är dyrare i kronor räknat. SAABs motorer suger ju, lika så designen.
#102 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Henrik Postat: 2010-03-15 15:53
De där extra 50.000 kronorna är lite extra betydelsefulla, de mellan 318.000 och 368.000.
Som sagt, vad kör du själv Jarl, eftersom du är så intresserad av SAAB?
#103 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Daed is Baas Postat: 2010-03-15 19:19
Lite matematik: Om SAAB ska sälja 60 tusen så måste de kränga 40 tusen gamla 9-3
r.
Vem köper den skiten?
Inte jag, inte någon jag känner..
#104 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Henrik Postat: 2010-03-15 20:54
tom 40.000 2009, under nedläggningshot, fast de tillverkade bara 30.000, så de sålde även ca 10.000 lagerbilar.
#105 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Pär G Postat: 2010-03-16 11:38
man måste vara uthållig om ca 10 år kommer de flesta gapiga saabanhängare att byta upp sig till denna generation 9-5 den kommer sälja jättebra då...dessutom måste man tänka på tillbehörssidan. 8" utblås monterade med tejp blir ett måste. Ok nu får vi snart se vilken given succe denna jättesedan från detroit blir. Själv tror jag mig kunna avstå. Opeln är snyggare och dessutom prisvärd, dessa märken är i mina ögon lika mycket premium.
#106 Re: Svenska priserna på nya Saab 9-5 är klara
Hans H Postat: 2010-03-16 12:32
Varför bryr du dig om Saab?
Du är ju bara här för att jävlas. Tror du inte att ditt namn avslöjar dig?
Om du och dina vänner inte vill köpa Saab, så är det helt OK, men du måste inte förakta alla som VILL köpa en Saab. Det gör bara att du verkar småaktig själv.
Sluta skriv här om du inte bryr dig om Saab!