BMW 5-serie Touring - fjärde generationen

Då var det dags att stifta en första bekantskap med nya 5-serie Touring. BMW:s familjelastare sväljer 560 liter och det ökar till 1.670 liter med fällt baksäte. Snålast är 520d Touring som drar 5,2 l/100 km men det finns fyra motorer att välja på.

Bild 354123

Det är inte maximalt med lastvolym som prioriterats men hyggligt rymligt ändå, 1.670 liter när man fäller baksätet. Glasrutan i bakluckan går att öppna separat. KLICKA FÖR STÖRRE


Spionbilderna har varit många men nu kan vi äntligen se hur nya 5-serie Touring gestaltar sig, den fjärde kombin i ordningen från BMW i denna storleksklass. Något gigantiskt lastutrymme är det inte som erbjuds men 560 bagagerumsliter kan utnyttjas och utökas till 1.670 liter med fällt baksäte.

Ryggstödet kan delas 40/2040 och går att finjustera i sin lutning med elva grader. I det mest upprätta läget tjänar man in 30 liter extra i bagagerumsvolym, kanske det lilla extra som behövs för att få in en ny diskmaskin. Baksätets ryggstöd går att fälla bakifrån med två handgrepp. Glasrutan på bakluckan är öppningsbar, vilket är praktiskt när man bara ska slänga in en mindre grej eller vill ventilera till hunden.

Bild 354124

Baksätet i nya 5-serie sedan är ganska tajt medan man sitter kungligt fram. Ska bli intressant att se hur Touring upplevs från baksätet. KLICKA FÖR STÖRRE


Fyra motoralternativ erbjuds, två bensinsexor och två dieslar - en fyra och en sexa. Snålast i gänget är 520d Touring som drar 5,2 l/100 km och då släpper ut 137 g/km, bland annat tack vare start/stopp-teknik. Starkast är 535i Touring med turbosexan som ger 306 hk, den kompletteras av 523i Touring med toppeffekten 204 hk. 530d uppfyller redan Euro 6 avgasnormen och ger som mest 245 hk. De tre övriga motorerna uppfyller Euro 5, som börjar gälla i januari 2011 för alla bilar som säljs inom EU.

Samtliga motoralternativ kan kombineras med åttastegade automatlådan som tillval. 5-serie Touring bygger givetvis i huvudsak på sedanmodellen och delar teknik med 5-serie Gran Turismo och 7-serien. Samtliga byggs i Dingolfing-fabriken. Leveranserna ska börja i september.

Bild 354125

Bild 354126

Bild 354127

Bild 354128

Bild 354129

Bild 354130

Bild 354131

Bild 354132

Tveklöst den snyggaste kombin i tyska premiumligan
754
156

Skriv kommentar

Det finns 57 kommentarer

Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: BMW 5-serie Touring - fjärde generationen
    roger Postat: 2010-03-14 02:09

    Riktigt fin! MEN! Varför i hela Hälsingland har man inte passat ihop bakljusen på luckan och bilen? Ser ju för fasen inte riktigt klokt ut. På de gamla hade man ju iallafall annan färg på stumpen som stack upp. Den här ser bara ut som de mätt katastrofalt fel på. Snygga ljus annars dock, till skillnad från föregångarens billiga look.

  • #2 Re: BMW 5-serie Touring - fjärde generationen
    roger Postat: 2010-03-14 02:13

    För övrig så har den bilvärldens nu kanske fetaste bakskärmar. Riktigt maffig "breddning"!

  • #3 Re: BMW 5-serie Touring - fjärde generationen
    Nicklas Postat: 2010-03-14 08:24

    Snygg Audi A4/A6 rumpa på bilen

  • #4 Re: BMW 5-serie Touring - fjärde generationen
    DPNY Postat: 2010-03-14 08:47

    Sedanen såg ju otroligt fin ut i verkligheten med sina korta överhäng och spänstiga hållning. Imponerande kvalitetskänsla interiört. Touringen ser ju minst sagt lovande ut.

    Smaken är som baken Roger och respekt för Hälsingland, men bakljusen går på samma tema som sedanen och 3serien. Jag tycker tex det funkar riktigt fint och lättar upp med lite mer dynamik.
    Har dock inte sett touringen i verkligheten.

  • #5 Re: BMW 5-serie Touring - fjärde generationen
    max Postat: 2010-03-14 09:18

    BMW har fantastiska drivlinor, det råder det ingen tvekan om.
    MEN hur är det med deras påstådda bränsleförbrukning?
    Jag upplever att i test efter test så är BMW den tillverkare som gång efter gång utmärker sig med en väsentligt högre bränsleförbrukning än vad som deklarerats. I senaste numret av tidningen testas Audi,BMW,Jaguar och Mercedes, samma sak igen - BMW drar 32% mer bränsle än vad som deklarerats!! Förutom vilseledande marknadsföring blir även CO2 deklarationen helt fel. BMW mer-förbrukning upplever jag nästan undantagslöst ligga i topp.
    Fråga till tidningen - är detta något som BMW satt i system? Hade varit intressant att göra en genomgång och se om det finns en systematik eller ej. Oavsett anser jag att det inte är ok att ha för stora avvik från deklarared förbrukning. Borde finnas ett acceptabelt spelrum om exempelvis maximalt +- 10%.
    I det refererade fallet är BMW ökade bränsleförbrukning + 32 %. Om du exempelvis kör 3000 mil /år blir det en kostnadsökning på ca 9000 kronor/år i detta fallet! Bilkalkylen och ägarkostnaderna blir ju helt fel.

  • #6 Re: BMW 5-serie Touring - fjärde generationen
    clas Postat: 2010-03-14 09:34

    Ska jag vara ärlig tycker jag att de tidigare modellerna är betydligt mer stilrena, gillar inte alls bakpartiet på den nya...

  • #7 Re: BMW 5-serie Touring - fjärde generationen
    Johan Postat: 2010-03-14 09:50

    Ser helt OK ut men inte speciellt upphetsande. Jag tror man köper (eller inte köper) den här bilen pga andra anledningar, inte utseendet.

    Jag själv ville gärna pröva BMW men tyckte den gamla 5an var riktigt ful så det blev en Mercedes igen. Kanske den hära gången.

  • #8 Re: BMW 5-serie Touring - fjärde generationen
    olle (en annan) Postat: 2010-03-14 10:15

    Lätt snyggast. Fan va fet den ser ut. Men den kräver nog minst 18" fälgar för att börja se harmonisk ut.

  • #9 Re: BMW 5-serie Touring - fjärde generationen
    Trond Postat: 2010-03-14 10:43

    Helt som forventet. Tysk, traust, kjedelig formgivning. Har sett den før allerede. Jeg tror den vil bli ganske ok, men frykter at den er veldig dyr å eie. Den kommer garantert til å vinne massevis av tester i AMS for slik fungerer symbiosen mellom de. At man tar lett på sannheter som Max påpeker betyr ingenting for man kødder ikke med de tyske statusbilmerkene. Synd de aldri får til formgivningen.

  • #10 Re: BMW 5-serie Touring - fjärde generationen
    Markus Postat: 2010-03-14 10:47

    Låt mig erkänna att det var många år sedan en BMWs utsida gav mig några speciella kickar. Tror det var E39 som senast gjorde det, bortsett ifrån E66 som det nog är svårt att stå neutral inför (jag uppskattar att någon försökte vara järv på BMW, men den gav ett för klunsigt intryck på mig).

    MEN
    Denna kombi ser riktigt riktigt bra ut! Främst på utsidan. Jag har svårt för BMWs breda mittkonsoler men i övrigt är även interiören snygg med en snyggt integrerad bildskärm överst.

    Ser bra ut. Finns andra anledningar till att jag inte skulle köpa en, men det kan ju se bra ut för det!

  • #11 Re: BMW 5-serie Touring - fjärde generationen
    Trond Postat: 2010-03-14 10:57

    "Helt okej" betyr vel middelmådig og det stemmer dessverre.

  • #12 Re: BMW 5-serie Touring - fjärde generationen
    NB Postat: 2010-03-14 11:03

    Äntligen en BMW-kombi som är snygg! Det behövs lite skönhet i detta tråkiga kombiland

  • #13 Re: BMW 5-serie Touring - fjärde generationen
    Trond Postat: 2010-03-14 11:13

    Enig. Det trengs "snygghet i dette tråkiga kombiland". Men det blir ikke denne som sørger for det . . . Den ser ut som hvasomhelst uten særpreg. Trygg, traust og "tråkig". Og det finnes flotte kombier, men de er ikke tyske.

  • #14 Re: BMW 5-serie Touring - fjärde generationen
    max Postat: 2010-03-14 11:23

    1988 var den outstanding, ser fortfarande modern ut (jmf Volvo -88) Eller så har det inte hänt mycket på 20år!?!

  • #15 Re: BMW 5-serie Touring - fjärde generationen
    Insikten Postat: 2010-03-14 11:28

    Den som kan läsa innantill vet att BMW lever upp till sin förbrukningssiffror väl. I det test du refererar till är BMW snålast trots mest effekt och garanterat mest "gasande" av testpersonalen som utnyttjar bilarna efter vad som erbjuds. Fantastiskt.

    Snålkör man en BMW är den snål på riktigt,.

    Den bil du säkert jämför i testet var manuellt växlad (Audi) och kan inte jämföras i sammanhanget, övriga tre var automatväxlade.

  • #16 Re: BMW 5-serie Touring - fjärde generationen
    andreas Postat: 2010-03-14 11:41

    känns inte som något speciellt. den väcker inget ha begär. kanske efter att man provkört den. den är snygg men tråkig. baklamporna ser lite små ut men bättre de än de överdimensionerade e-klass lamporna. Mercans front är däremot mycket snyggare än denna. Både mercan och bmw:n är snygga bilar men på olika sätt. Skulle bli en jämn kamp om de testades mot varandra tror jag.

  • #17 Re: BMW 5-serie Touring - fjärde generationen
    Philip Höglund Postat: 2010-03-14 13:18

    Tycker BMW har lyckats få in otroligt många linjer från sina föregående bilar i den här designen!
    På bilden med dom fyra senaste Touring-modellerna ser baklyktorna ut som en evolution av e39:ans, e60:n sticker ut mitt i mellan med sina annorlunda linjer, dörrsidorna har fått behålla många linjer från e60 som jag personligen gillar, framlyktorna i profil är väldigt lika e46 facelift, bakrutan och taklinjen är väldigt lik den på e90, allt på en grund från F01. Jag tror den här designen kommer växa och hålla länge, om än inte lika länge som e39:ans.
    I LIKE IT! :)

  • #18 Re: BMW 5-serie Touring - fjärde generationen
    tommy Postat: 2010-03-14 13:24

    Mycket lockande bil. Bra mycket snyggare än Audi. Hoppas att baksätet är bättre än i sedanen. Det var väl den enda nackdelen i ams senaste test. I och för sig drog den lite mer än vad tillverkaren sa, jämfört med de andra. Men det var väl kanske inte samma cykel på alla testade bilar. Det var ju bara att se på E-klassens ljudnivå. Hur mycket det skiljer med samma dimension på däck i 80 km/h i däcktestet i samma tidning. Inte ens det bästa däcket kom ner i samma fina värde som på E-klassen som mötte BMW:n. Undra vad det satt för däcksfabrikat på den bilen? För inte har väl en E 350 CDI bättre ljudisolering än en E 500?

  • #19 Re: BMW 5-serie Touring - fjärde generationen
    Danne B Postat: 2010-03-14 14:04

    Samma bil fast mer utsmetade linjer än tidigare.
    Snygg men tråkig.

    Saab 9-5 nästa!

  • #20 Re: BMW 5-serie Touring - fjärde generationen
    Tobbe A Postat: 2010-03-14 15:25

    Det här måste vara en av marknadens fulaste kombivagnar. Ännu en gång lyckas BMW med att ta fram en kombi som är så ful att man nästan börjar gråta av och titta på den. BMW måste tala om för designern att det finns alkoholfri öl i Tyskland också.

  • #21 Re: BMW 5-serie Touring - fjärde generationen
    jlisd Postat: 2010-03-14 15:42

    Att ta förbrukningar förgivet vad som biltidningar testar och vad tillverkare påstår är dumt. Tex en sexcylindrig bil ska köras annorlunda än en 4 cylindrig. Dessutom kan man undra varför en speciell tysk biltillverkare får Shell V-power tankat i sina bilar?

  • #22 Re: BMW 5-serie Touring - fjärde generationen
    Niclas Postat: 2010-03-14 16:52

    Bil, men Baken är väldigt lik audin!

  • #23 Re: BMW 5-serie Touring - fjärde generationen
    DPNY Postat: 2010-03-14 17:19

    Bilfabrikanterna har ett hårt specat. körschema som bilen skall köras enligt för att uppmäta förbrukning. Alla tillverkare optimerar allt som går för att vara så duktiga som möjligt. Däckstryck, ingen AC och ägg under pedalen etc, etc.

    Tyska Auto Bild testade hur ett antal olika märken och modellers förbrukning stämde överens med EU-körcykelns uppgifter. Då visade det sig att när man körde ett test av så kallad ”ekonomisk körning” hamnade den testade BMW 320 d Coupé tre deciliter under den uppgivna siffran på 0,49 l/mil. Sen körde tyskarna i ”vanlig” körstil, vilket innebar upp till 230 km/h. Då hamnade förbrukningen på endast 0,63 l/mil.

    Tips är också att läsa ams test där de testar hur det går att köra på ECE-normen på Mantorp.

  • #24 Re: BMW 5-serie Touring - fjärde generationen
    Jörgen Postat: 2010-03-14 19:31

    lite slätstruken.
    Ser ut som en större 3-serie.
    Chris Bangle satte ett nytt formspråk för BMW och det tycker jag inte man har jobbat vidare på.
    Hade svår för e60/61 i början, men den växer med tiden. Bangle var väl lite före sin tid.

  • #25 Re: BMW 5-serie Touring - fjärde generationen
    Erik Postat: 2010-03-14 20:24

    sidolinjen är verkligen kopierad från toyota prius

  • #26 Re: BMW 5-serie Touring - fjärde generationen
    Johan Postat: 2010-03-15 02:10

    Harmonisk är väl ett ganska passande omdöme av designen. Men den är knappast spännande. Snygg framifrån tycker jag.
    Mellanmjölk, och troligtvis är det väl just mellanmjölken som säljer bäst så det är säkert ett bra val av BMW

  • #27 Re: BMW 5-serie Touring - fjärde generationen
    Robin Postat: 2010-03-15 08:19

    Är det bara jag som tycker att den liknar Toyota Avensis bakifrån??

    För övrigt lika slätstruken och tråkig som förväntat, lagom snygg lagom elegant men tråkig!!

    P.S. Nej, jag är inget Toyota-fan.

  • #28 Re: BMW 5-serie Touring - fjärde generationen
    agaton Postat: 2010-03-15 08:24

    Sådärja. Nu vet man vilken kombi man ska byta till om två år när den nuvarande 1:an blivit för liten.

  • #29 Re: BMW 5-serie Touring - fjärde generationen
    Autobahnloket Postat: 2010-03-15 09:37

    ....FAAN vad snygg denna bil är! Nej, förresten, den är ju helt underbart...underbart...VACKER!!!

    Stuns och rätt proportioner. Äntligen en bil från Bayern som skickar säljar-A6an ned i diket.

  • #30 Re: BMW 5-serie Touring - fjärde generationen
    Sebb Postat: 2010-03-15 09:55

    Precis vad man väntade sig, en bil som alla kan tycka ser ok ut utan att stöta någon. Tyskarna fegar designmässigt nu. Snart är det bara grillen som skiljer en BMW från en audi. Dags att ta in Bangle igen?

  • #31 Re: BMW 5-serie Touring - fjärde generationen
    Henrik W Postat: 2010-03-15 10:06

    Den ser ju fin ut. Men varför så mycket Audi A6 look ? Snett bakifrån är det som stöpt i samma form.

  • #32 Re: BMW 5-serie Touring - fjärde generationen
    Steffe Postat: 2010-03-15 10:48

    Blanda inte in Toyota eller Audi vad gäller design och likheter, är det några som kopierat BMW så är det nämnda märken. BMW var före med både bakljus och linjer. Ni har noll koll. Dessutom tramsigt att läsa dylika kommentarer det finns idag så många bilmodeller så det går att finna likheter både här och där. Vad gäller bagage och baksäte är det märkligt varför det på något sätt är positivt med en massa extra plats. Någonstans går gränsen mellan en touring/kombi och skåpbil. Har t ex haft en A6 vilka skryter mycket om benplats bak, och visst var det bra benutrymme i baksätet men till vilken nytta det gick ändå inte att sträcka ut benen och bagaget var ingen höjdare. Glad att BMW håller på lagom med plats och bagageutrymme och inte faller till föga med att presentera en touring/kombi med ett stort bagage som ibland verkar vara målet för att överträffa andra biltillverkare. Det blir självklart en BMW touring ingen. Inget att tveka på, BMWs nya modeller är alltid bättre än än föregångaren.
    Vad gäller förbrukning så är siffrorna för min BMW 5-serie touring 525xd avsevärt lägre än angiven. BMWs bilar är riktigt snåla på alla plan för att inte tala om i hög fart på autobahn, otroligt bra. Många av er som skriver här skulle påstå, det kan inte stämma, men det gör det.

  • #33 Re: BMW 5-serie Touring - fjärde generationen
    Johan Postat: 2010-03-15 10:56

    Tror många kommentarer träffat en öm punkt i ditt bmw bultande hjärta Steffe. Visst gör BMW fantastiska bilar, det gör Audi också, och många andra varumärken inkl två svenska. Vad gäller förbrukningen så har jag erfarenhet inom familjen av en 1 år gammal 520d touring, den drar mer än en liter mer per 100 km än angivet, och det blåkörs minsann inte med den då det oftast färdas små barn i den också så att det glädjemäts lite är nog ställt utom rimligt tvivel, men å andra sidan är de ju inte ensamma om det heller

  • #34 Re: BMW 5-serie Touring - fjärde generationen
    Curla Postat: 2010-03-15 11:21

    Denna 5-serie är en av det snyggaste jag sett!

    Audi är också mycket snygg, men nu kommer den att få en rejäl match!

    Resten som Volvo,Mercedes, kommer inte att ha en chans dessa 2 modeller är mycket unika och snygga!

  • #35 Re: BMW 5-serie Touring - fjärde generationen
    razimus Postat: 2010-03-15 11:26

    Snett bakifrån är den ju en total rippoff på a4/a6. På bilderna när bakluckan är uppfälld ser bilen exakt ut som en a4. bakluckans sluttning samt railsen ser EXAKT ut som en a6. Verkar dessutom som om att bmw nu också börjar med google maps i bilarna. Det märks klart och tydligt att audi är ledande i premium segmentet just nu

  • #36 Re: BMW 5-serie Touring - fjärde generationen
    Richard Nordqvist Postat: 2010-03-15 12:06

    Grymt snygg, sällan en Touring har skapat ett sådant habegär.
    BMW är tillbaks på toppen!

    Men stämmer det verkligen att 523 har en 3-liters motor?

  • #37 Re: BMW 5-serie Touring - fjärde generationen
    Pelle Postat: 2010-03-15 12:44

    Finfin. Den tar vi. Och ja, 523 är 3-liters, så den räcker gott! Finns ingen anledning att pynta mer för 528.

  • #38 Re: BMW 5-serie Touring - fjärde generationen
    Martin Postat: 2010-03-15 12:55

    Kör mycket bmw, brukar byta bil 2 gånger om året och har testat de flesta olika pris/motor alternativ och vill inte heller påstå att jag fiskör men jag kan inte minnas att jag haft en enda bil som legat över spec i förbrukning och det är enligt mig anmärkningsvärt.

  • #39 Re: BMW 5-serie Touring - fjärde generationen
    Marcus Postat: 2010-03-15 13:06

    Baklysena är snygga men det är inte BMW:s egen design, de ser ut att komma direkt från en 10 år gammal Nissan Primera.

  • #40 Re: BMW 5-serie Touring - fjärde generationen
    E.Rik Postat: 2010-03-15 13:42

    Ska bli kul att läsa alla de biljournalister som sågat nya SAAB 9-5 för den är så stor och hur de nu skall kunna rättfärdiga denna jättebil från BMW eftersom de vill fortsätta att få testa BMW-bilar även i framtiden.

    För övrigt så är den väldigt snygg på bilderna ovan denna BMW.

  • #41 Re: BMW 5-serie Touring - fjärde generationen
    JARL Postat: 2010-03-15 15:37

    Helt plötsligt känns V70, SAAB 9-5 (opel?), Audi och MB helt puckade.

    Denna är OUTSTANDING

  • #42 Re: BMW 5-serie Touring - fjärde generationen
    Kong Postat: 2010-03-15 16:06

    ser ut som en större 3-serie bara, tror folk kommer ledsna på den rätt snabbt. Jag gissar att Bmw kommer vara tvungen att göra en omfattande facelift på den om 2-3 år ifall den ska behålla attraktionskraften.

  • #43 Re: BMW 5-serie Touring - fjärde generationen
    Johan Postat: 2010-03-15 16:06

    Riktigt snygg tycker jag. Visade den för en kollega nyss. Han frågade helt uppriktigt om det var den nya A6an. Det säger en hel del.

  • #44 Re: BMW 5-serie Touring - fjärde generationen
    Albanen Postat: 2010-03-15 17:09

    ..är en fröjd för ögat.
    Dock måste jag hålla med "kong". Den är snygg men känns som att den kommer åldras snabbt utseéndemässigt. Dom borde ha vågat mer.

    /BMW-ägare

  • #45 Re: BMW 5-serie Touring - fjärde generationen
    Ted Postat: 2010-03-15 22:26

    Oj då, just nu vill jag helst av allt ha en 5-serie touring. Fantastisk design. Är den lika kul att köra som den är snygg så borde det vara den bästa livsstilskombin som producerats hittills! Hatten av för BMW!

  • #46 Re: BMW 5-serie Touring - fjärde generationen
    Adko Postat: 2010-03-15 23:16

    Detta bevisar mycket väl Audis popularitet likaväl som deras vinst för 2009. Ändå är det förvånande att ärkerivalen BMW kopierar Audis design.
    Non-fair play

  • #47 Re: BMW 5-serie Touring - fjärde generationen
    Saxon Postat: 2010-03-16 00:21

    Den som vill läsa en test av BMW:n kan läsa "Flash" nästa blogg i Expressen. Vilket skämt!! Låta en BMW-förare testa BMW. Ska han även få testa nya S60 eller blir det Robban Dahlgren och Tommy Rustad som får testa Volvon??

    För att få neutrala tester av BMW och Volvo får man väl läsa AMS eller någon annan tidning. Expressen motor har efter detta tappat all trovärdighet!!

  • #48 Re: BMW 5-serie Touring - fjärde generationen
    M Postat: 2010-03-16 08:56

    Håller med om att den diskretare framtoningen på nya femserien påminner om Audis nuvarande A6:a, men det är väl så att man kopierar den som är i ledningen. Det intressanta blir att se vad Audi hittar på med den kommande A6:an…

  • #49 Re: BMW 5-serie Touring - fjärde generationen
    Uffe Postat: 2010-03-16 14:34

    Bilen ser bra ut med 19-tumsfälgar. Inte samma skönhet dock med mindre fälgar än så...

  • #50 Re: BMW 5-serie Touring - fjärde generationen
    jonne Postat: 2010-03-17 00:01

    Snygg men inte direkt spännade. Och varför varför varför kan de inte göra så att baklamporna på karossen passar ihop med de på luckan? Passar ju inte ihop!

  • #51 Re: BMW 5-serie Touring - fjärde generationen
    JARL Postat: 2010-03-17 11:07

    Auditöntarna kan ju sluta säga att denna likar A6, för det gör den inte!

    BMW har alltid stått i en klass för sig, så dra inte in nåt Skoda-relaterat VW-tjafs!

  • #52 Re: BMW 5-serie Touring - fjärde generationen
    Robert Postat: 2010-03-17 11:53

    Verkligen en fin bil! Drivlinor av världsklass
    gör inte saken sämre!
    Audi och Mercedes är givetvis grymma men jag föredrar raka sexor! De har skönast ljud och bäst bränsle/effektuttag!
    Motorerna brukar också väljas till världens bästa! Detta förstår man om man äger en själv!

  • #53 Re: BMW 5-serie Touring - fjärde generationen
    Jonny H Postat: 2010-03-17 17:06

    Kan ju inte säga att den är snygg direkt, men i jämförelse med 1-serien så ser den ju okej ut.
    Eller förra 7-serien för den delen.
    Eller Nissan Micra CC.
    Eller Ford Edsel.
    Ja, det var nog alla.

  • #54 Re: BMW 5-serie Touring - fjärde generationen
    AP Postat: 2010-03-18 10:22

    Tycker den ser bra ut på bild, kanske något slätstruken och sofistikerad. När E60/61 var ny kändes den tuffare i sitt utseende. Men troligtvis kommer det ett M-sportpaket till denna med och det brukar ta bort lite av gubbkänslan. Tycker A6 och E-klass brottas med samma gubb-imageproblem. 3-er, A4 och C-klass har inte alls den imagen. Men tummen upp för nya femman!

  • #55 Re: BMW 5-serie Touring - fjärde generationen
    Robin Johansson Postat: 2010-03-20 14:34

    Håller med dig AP, elegant men snudd på tråkig. Men samtidigt tror jag att den gubbighet du pratar om kan förklaras med biltypen. Det är nog Meningen att 3-serie och A4 ska vara sportigare.

    Hur som helst en grymt snygg bil bmw har snickrat ihop!:)

    Lurigt med modellbeteckningarna nuförtiden bara.. riktig soppa.

  • #56 Re: BMW 5-serie Touring - fjärde generationen
    Christian Postat: 2010-03-23 21:42

    och slår till på en 520d till hösten. sällan har några bilbilder gett så mycket habegär. dom som tycker att den liknar andra bilar och att den är slätstruken är avundsjuka gossar som troligen åker runt i en fokus eller oktavia. nya femman har en återhållen elegans och sportig formgivning i mina ögon.

  • #57 Re: BMW 5-serie Touring - fjärde generationen
    Jon Postat: 2010-03-25 00:02

    Märkligt med alla kommentarer kring att den skulle vara så lik A6an. Dessutom påstå att A6 är snygg! Den förra 5an E60 är ju hästlängder snyggare än A6! Mycket kaxigare och modernare. Ställ en E60 med M-paket brevid en A6a så förstår ni att den E60 är grym! Leve Bangle!!!!.
    Den nya 5an är naturligtvis helgrym på många sätt och är ljusår snyggare än A6an. Men inte lika banbrytande som E60 när den kom. Den står sig fortfarande. Det var designen det! När det gäller drivlina och motorer så säger det väl allt att BMW har vunnit flest titlar när det gäller "engine of the year" Konstigt att det ska vara så svårt.. Provkör bägge och märk skillnaden!

Möjligheten att kommentera är avstängt. Artikeln är äldre än 30 dagar.

Månadens fråga

  • Om du var tvungen att välja - vilket märke skulle du ta?
Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    Auto motor & sport nyhetsbrev
Annonsbörsen

Annonsbörsen

Annonsera gratis i Annonsbörsen och i auto motor & sport (om du är prenumerant). Eller sök bland över 3.000 bilar. Du kan också sälja eller köpa motorcyklar och båtar.

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter