• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Saab i Formel 1 - Ikea som...

Saab i Formel 1 - Ikea som sponsor

Det låter som en dröm och givetvis är det så, det finns inga besked om att Saab ska satsa på Formel 1 med Ikea som sponsor. Men man kan ju drömma, och det är precis vad designeleven Niklas Palm på Umeå Institute of Design har gjort. Klicka och njut!

Bild 373133

Visst är det en spännande idé? Saab i Formel 1 med Ikea som huvudsponsor! Vi gissar att bilen kommer levererad till Trollhättan i ett platt paket och monteringsanvisningen är helt obegriplig, dessutom saknas det några insexskruvar. KLICKA FÖR STÖRRE


Här på auto motor & sport har vi tidigare visat alster från olika designelever med inriktning mot bilindustrin. Niklas Palm är en av dessa som skickat illustrationer till oss och vi ska snart återkomma med fler renderingar från honom. Det senaste bidraget från Niklas kan vi dock inte undanhålla er utan publicerar genast det som beskriver en framtida (möjlig?) satsning inom Formel 1 av Saab.

Direkt från början vill vi slå fast att detta endast är en (snygg) illustration på datorn. Ikea skulle kunna vara en naturlig sponsor till Saab, eftersom båda varumärkena noga anger sin nationella hemvist, men ännu så länge verkar Ingvar Kamprad vara svår att övertyga. Men om han och sönerna ändrar uppfattning är det ungefär så här som satsningen inom Formel 1 ser ut, enligt designern Niklas Palm på Umeå Institute of Design.

För de som vill se mer av Niklas Palm är det bara att hoppa in på hans sajt, se länken här. Och för övriga elever eller duktiga illustratörer är det bara att följa Niklas exempel. Har ni något kul på datorn som ni vill dela med er är det bara att skicka alsterna till oss. Framför allt skulle vi vilja se lite fler illustrationer från kvinnliga designelever, det har varit väldigt tunnsått hittills.

Bild 373134

Niklas Palm har flera små grafiska finesser i sina illustrationer. Titta bara här hur "Sweden" går att utläsa som F1.

Bra idé, vem ringer Ingvar Kamprad? Klart att Ikea ska sponsra Saab i Formel 1!
621
80

Det finns 64 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Saab i Formel 1 - Ikea som sponsor
    A Postat: 2010-04-10 23:05

    Ja detta vill jag se! Utveckling av F1 i Sverige.. mumma! Släng in ABB, Haldex, Ericsson, Öhlins, SKF, Semcon och Autoliv som sponsorer på vägen också!

  • #2 Re: Saab i Formel 1 - Ikea som sponsor
    kjr Postat: 2010-04-10 23:13

    Av spånskiva och plåtskruv och hopskruvad i Kinagulagen. Vem vågar köra?

  • #3 Re: Saab i Formel 1 - Ikea som sponsor
    roger Postat: 2010-04-11 01:52

    Detta hade ju passat som första April skämt....
    Nu blev jag plötsligt mörkrädd...
    (Saab skall först lära sig bygga bilar och sen kanske i bästa fall en STCC bil...)

    MVH Saabägare....

  • #4 Re: Saab i Formel 1 - Ikea som sponsor
    Jan Postat: 2010-04-11 06:19

    med en viss summa under bordet hade vi nog kunnat vänta oss en ommöblering i toppskiktet

  • #5 Re: Saab i Formel 1 - Ikea som sponsor
    Jan Andersson Postat: 2010-04-11 07:29

    Vad IKEA försöker och oftast står för är sunt förnuft. Det finns inget av sunt förnuft inom Formel 1. Det är kanske därför vi gillar IKEA och F1, men var för sig och som motpoler. Men att blanda ihop begreppen är absurt.

  • #6 Re: Saab i Formel 1 - Ikea som sponsor
    Mr. B Postat: 2010-04-11 09:31

    Hey!
    Det där gjorde jag för länge sen: http://www.facebook.com/pages/SAAB-for-F1/270824453645

  • #7 Re: Saab i Formel 1 - Ikea som sponsor
    mt Postat: 2010-04-11 09:34

    Ingvar Kamprad ville använda lokalerna från Saab till att tillverka vidkraftverk. Det var det han sa förra året.

  • #8 Re: Saab i Formel 1 - Ikea som sponsor
    Dieseldoris Postat: 2010-04-11 10:10

    Man undrar ju om det är nyhetstorka på AMS-redaktionen. Bedrövligt!

  • #9 Re: Saab i Formel 1 - Ikea som sponsor
    zxc Postat: 2010-04-11 10:15

    Det är nog inte så troligt att SKF slutar att samarbeta med Ferrari efter 60 år, för gå över till "Saab"

  • #10 Re: Saab i Formel 1 - Ikea som sponsor
    Henrik Postat: 2010-04-11 11:02

    På ta l om det, är det någon som vet hur det går med saabperformance teamets STCC satsning?
    Pär?

  • #11 Re: Saab i Formel 1 - Ikea som sponsor
    Kent Postat: 2010-04-11 11:05

    Varför skriver AMS om det här? Fullständigt ointressant.

    Sen är inte IKEA speciellt förtjusta i att deras namn används hur som helst så jag tycker det är vanskligt av AMS att lyfta fram detta.

  • #12 Re: Saab i Formel 1 - Ikea som sponsor
    nisso Postat: 2010-04-11 11:06

    Skärpning AMS! Det börjar bli lite väl mycket tramsiga fantasiartiklar från skolpojkar med avancerade ritblock. Lite mer seriositet, tack!

  • #13 Re: Saab i Formel 1 - Ikea som sponsor
    Hans H Postat: 2010-04-11 11:39

    Ni är tråkiga.

    Det här är på skoj. Man får ha kul. Man får till och med ha kul på jobbet. Till och med på AMS får man ha kul.

    Fantasi är viktigt. Utan den stannar världen.
    Jag förstår att bilden är ett fantasifoster, men jag gillar den ändå.

  • #14 Re: Saab i Formel 1 - Ikea som sponsor
    ZR1 Postat: 2010-04-11 11:54

    WTF??? fort..... en hink... My kingdom for a bucket.....

  • #15 Re: Saab i Formel 1 - Ikea som sponsor
    Sören Postat: 2010-04-11 11:57

    Är det Bilsport Junior eller?

    Skärpning AMS, sluta fjanta er för Saab å väx upp!

    Det finns ett Saabsunited på webben redan, vi behöver inte ett AutoMotorSaab också...

  • #16 Re: Saab i Formel 1 - Ikea som sponsor
    Markus Postat: 2010-04-11 12:03

    För det första är detta lite för lösa hugskott för att ge så framskjuten plats på AMS hemsida. Nog för att ni brukar kunna ha en skön mix med allt möjligt men här vette tusan (tror det var ni som släppte in Ed Gray i svenska medier också).

    Saab till F1 är dessutom ingen bra idé. Det drar bland annat alldeles för mycket pengar för det.
    Dessutom kommer Saabs kärnvärden bättre till nytta inom Rally och Rallycross.

    Så nej, jag bromsar.

    Men det var en snygg logga!

  • #17 Re: Saab i Formel 1 - Ikea som sponsor
    Daniel Postat: 2010-04-11 12:43

    Herregud folk! Har ni ingen humor? Fasiken vad stelt det är bland oss svenskar ibland, det är så jag spyr! Varför måste allting vara så otroligt seriöst och stelt hela tiden??? Jag tycker att det är kul när AMS publicerar sånt här ibland... drömma måste vi få göra emellanåt! Det är till och med för lite sånt... Tack AMS för att ni livar upp mångas (tydligen inte allas) tillvaro genom att visa oss sånt här ibland! Och till er andra surskallar som inte uppskattar sånt här - läs inte det utan gå bara vidare med era bittra liv!

  • #18 Re: Saab i Formel 1 - Ikea som sponsor
    roger Postat: 2010-04-11 13:14

    Varför ska allt vara så fb
    tråkigt.Inget fel ned att
    dagdrömma.

  • #19 Re: Saab i Formel 1 - Ikea som sponsor
    Anders Postat: 2010-04-11 15:52

    Konstigt att det ska gnällas så mycket. Designelever kan få en bra skjuts av att uppmärksammas, kanske få praktik och etablera sig i yrket. Jättekul för dom. Kolla på gasa och bromsa, tio gånger fler gillar idén. Säger väl det mesta, ändå ska det gnällas.

  • #20 Re: Saab i Formel 1 - Ikea som sponsor
    Philip Postat: 2010-04-11 16:12

    Håller med Anders,

    90% av kommentarerna här är negativa oavsett ämne. Kommer Volvo med en ny motor heter det "Audi/BMW har mkt bättre etc etc".

    Kul grej att en designelev har gjort detta och att AMS publicerar.

  • #21 Re: Saab i Formel 1 - Ikea som sponsor
    Edsion Postat: 2010-04-11 17:05

    Fy f-n vad läcker, klockren!

  • #22 Re: Saab i Formel 1 - Ikea som sponsor
    Jan Postat: 2010-04-11 18:23

    tycker det börjar bli mycket nu..Konkursen var nära att börja tänka retrobilar racing formula 1 känns helt fel....9-5an skall först börja säljas kääns det som den måste ju faktiskt gå bra plus en ny 9-3a ...

  • #23 Re: Saab i Formel 1 - Ikea som sponsor
    Victor Postat: 2010-04-11 18:50

    Saab passar inte in i F1... Med tanke på att bilarna inte är så prestandainriktade.

    Bättre att de satsar på stock car/Nascar racing. Det är mer Saabs forum.

  • #24 Re: Saab i Formel 1 - Ikea som sponsor
    Jonny H Postat: 2010-04-11 18:53

    Kanske dags att någon kontrollerar rubriksättningen.
    Denna rubrik passar kanske i "En ding-ding värld" eller "HäntExtra".
    Rubriken är ju en lögn!
    Skärpning AMS

  • #25 Re: Saab i Formel 1 - Ikea som sponsor
    Marcus L Postat: 2010-04-11 18:53

    Nu måste väl ändå nyhetstorkan vara total, när man tar in såna här hitte-på artiklar till smörja!

    Gör om - gör rätt, AMS!

    Saab skisserna häromdagen var det senaste exemplet på nyhetstorka... Presentera hellre seriösa nyheter för min del.... Men andra kanske gillar att läsa dynga som det här?

  • #26 Re: Saab i Formel 1 - Ikea som sponsor
    Tvåförtifyran Postat: 2010-04-11 19:02

    Nu får ni skärpa er AMS. Kom med seriösa artiklar istället för sådant här trams.

  • #27 Re: Saab i Formel 1 - Ikea som sponsor
    Sixten Postat: 2010-04-11 19:06

    Hade kanske fungerat första april men nu? Känns inte som en seriös tidning som lägger en bluffnyhet som huvudnyhet. Konstigt. Hur tänkte ni?

  • #28 Re: Saab i Formel 1 - Ikea som sponsor
    Mattias Postat: 2010-04-11 19:09

    Ni som klagar kan börja läsa teknikens värld istället. Fan vad tråkiga ni är! Dock håller jag med om att rubriken kunde varit annorlunda.

  • #29 Re: Saab i Formel 1 - Ikea som sponsor
    Måns Postat: 2010-04-11 19:19

    Den här killen är jäkligt duktig på design. Han får en chans att synas på en stor motorsajt. Får visa upp sina ideer. Visst, det är bara "hittepå" som nån skrev, men det är ju design och talang. Bjussa på credd, Nicklas är duktig. Inte svårare än så.

  • #30 Re: Saab i Formel 1 - Ikea som sponsor
    Hultarn Postat: 2010-04-11 19:21

    Kan bara hålla med övriga. Det här borde IKEA satsa på. Så fullständigt oväntat, och klockrent. Två starka, svenska varumärken. Kan det bli bättre?

  • #31 Re: Saab i Formel 1 - Ikea som sponsor
    Blindstyre Postat: 2010-04-11 19:29

    Niklas gör helt rätt. För att få ut en vision måste man få vrida till det och hitta på. IKEA kanske alldrig gör något sånt här, men det står ju tydligt att det bara är en dröm. Killen har talang, kan ju göra skitsnygga illustrationer.
    Gå in på hans hemsida och kolla. Grymt duktig.

  • #32 Re: Saab i Formel 1 - Ikea som sponsor
    Mulle Postat: 2010-04-11 19:32

    Kan bara önska att fler tidningar stöttar eleverna i Umeå. Det är en utbildning på absolut toppnivå. Många killar och tjejer har gått långt. Varför inte vara stolta över vad våra universitet gör?

  • #33 Re: Saab i Formel 1 - Ikea som sponsor
    Saab Postat: 2010-04-11 19:40

    Visst är illustrationerna jäkligt snygga (även de på hemsidan), men killen saknar ju fantasi!
    Och fantasi är nästan det viktigaste när det gäller att bli en framgångsrik
    designer - att komma med något eget helt enkelt, inte bara flyta in i samma mainstream som alla andra.

  • #34 Re: Saab i Formel 1 - Ikea som sponsor
    Lars Postat: 2010-04-11 19:43

    Eftersom Spyker är sportbilsmärket i koncernen lär ju det bli "F1-märket" om det skulle göras någon sådan satsning.

    Saab skulle kanske få ge sig ut i rallysvängen med en kommande 9-2? =)

  • #35 Re: Saab i Formel 1 - Ikea som sponsor
    Ma.t.s. Postat: 2010-04-11 20:12

    Jisses vad mycket surk-kar det var här då. Har ni ingen humor? Kan ni inte uppskatta lite fritt tänkande, och en klackspark i livet.

  • #36 Re: Saab i Formel 1 - Ikea som sponsor
    Stefan Postat: 2010-04-11 20:38

    Det var nog någon som glömde att Ingvar är från smålan vilket är samma sak som SNÅLland så detta kommer aldrig att inträffa så länge som Ingvar Kamprad levrer.

  • #37 Re: Saab i Formel 1 - Ikea som sponsor
    oscar Postat: 2010-04-11 20:48

    Om det ändå hade varit scaletrix bilbanor...

  • #38 Re: Saab i Formel 1 - Ikea som sponsor
    Mittåt Postat: 2010-04-11 22:21

    Anledningen till den här bilden och flera andra spekulationer är ju att Spyker-chefen Victor Müller pratat om Saab i Formel 1. Det lär väl inte hända men jag tycker att det vore kul om fler stora svenska företag sponsrar motorsport. Titta på Finland, där är det en helt annan grej att lyfta fram sina talanger. Nicklas Palm visar hur det skulle kunna vara - bra!

  • #39 Re: Saab i Formel 1 - Ikea som sponsor
    aT Postat: 2010-04-11 22:34

    Är det nästa rubrik, baserat på tredjeklassares teckningar?

  • #40 Re: Saab i Formel 1 - Ikea som sponsor
    Till Yttermera Visso Postat: 2010-04-11 22:50

    Visst vore det kul med ett svenskt team i F1? Gärna med svenska förare. Lär ju inte bli så, men man kan alltid drömma.

  • #41 Re: Saab i Formel 1 - Ikea som sponsor
    mt Postat: 2010-04-11 23:45

    Att IKEA skulle koppla sitt namn till ett företags namn som tillverkar försvarsmaterial är högst osannolikt med tanke på Ingvar Kamprads förflutna under andra världskriget. Att personen som gjort bilden inte har den kunskapen kan jag acceptera, men att Auto Motor & Sport har det dåliga omdömet att inte se den kopplingen är inte försvarligt.

  • #42 Re: Saab i Formel 1 - Ikea som sponsor
    jonne Postat: 2010-04-12 00:50

    Riktigt snygg illustration! Och vilken dröm! Vilka förare (svenska givetvis) skulle ni vilja se bakom ratten? Alx Danielsson känns självskriven tycker jag, med Marcus Ericsson som andrachaufför :-)

  • #43 Re: Saab i Formel 1 - Ikea som sponsor
    Argus Postat: 2010-04-12 07:51

    Problemet är att AMS har satt sig på Mullers nivå i och med den senaste tidens ohämmade SAAB-älskande.

    Muller skulle och har historiskt visat att han nappar på och gillar koncept som detta. Sist han försökte med F1 så kostade äventyret stöddigt med flis för investerarna..

    Tycker det är tråkigt att AMS valt att gå på med dessa fantasier.

    Har ni ens brytt er att kolla vad IKEAS varumärkesvårdare anser om tilltaget? Eller kollat vilkets F1 stalls cannopy som Nicklas valt att PS:a på lite loggor över? Varumärkesintrång är allvarliga saker..

    Men det går ju alltid att trycka en dementi... *doh*

  • #44 Re: Saab i Formel 1 - Ikea som sponsor
    MK Postat: 2010-04-12 09:28

    Jag vill bara påpeka att F1 och flyg går ihop ganska bra, så man bör nog ha SAS i stället för IKEA. De har säkert någon miljard över att satsa på F1, precis som SAAB. Sedan bör man också tvinga Sveriges pensionärer att sponsra sporten. Med alla skattelättnader bör de nog ha någon 500-lapp över i månaden bara för vår F1 satsning. Och, juste, småbarnsföräldrar med. Enligt vad jag hör så ska alla flerbarnsfamiljer få hela 50 kr extra per barnet och månad, om högern får bestämma. "Oj vilka stålar", tänker jag då... då kan de betala in det månadsvis till SAAB F1 Team så är vi säkert med i cirkussen. F1 ÅT FOLKET!!!
    Missförstå mig inte, jag är en jätte F1 fantast, men hallå???

  • #45 Re: Saab i Formel 1 - Ikea som sponsor
    Lance Postat: 2010-04-12 10:35

    Kamprad är ju rik som ett troll, men han är inte dum. Varför skulle han spendera miljarder av sina egna slantar för att se dem gå upp i gummirök? Jag tror inte han är den typen av person som tycker det är kul och tycker han inte det är kul så struntar han i det, oavsett hur mycket uppmärksamhet det skulle ge. Det är väl det som skiljer en svensk folkhemsentreprenör från en cool adlad spritfestsentreprenör som Richard Branson.

  • #46 Re: Saab i Formel 1 - Ikea som sponsor
    Sredna Postat: 2010-04-12 11:51

    Sent aprilskämt. Jag tror SAAB skall se till och få igång produktionen av befintliga och nya 9 5:an.
    Miljöriktiga motorer är/borde vara högre prio på än en F1 satsning

  • #47 Re: Saab i Formel 1 - Ikea som sponsor
    Niotre Postat: 2010-04-12 12:24

    Kul av AMS att publicera detta! Tänk hur många goa´ideer som kommit fram i världen genom entusiastiska elevarbeten. Mer sån´t och Sverige kommer på kartan igen!
    Allt behöver inte vara realistiskt och i det här fallet ett mycket snyggt elevarbete.
    Niclas Palm ska inte bry sig om dessa surpuppor som negativt kommenterar allt. De är bara AVUNDSJUKA;)

  • #48 Re: Saab i Formel 1 - Ikea som sponsor
    Henrik Postat: 2010-04-12 13:36

    Jag skulle tippa att Ingvar är för snål för att sponsra något så dyrt och kul som F1. Men jag har en känsla av att Niklas Palm kommer att gå långt

  • #49 Re: Saab i Formel 1 - Ikea som sponsor
    Petter_P Postat: 2010-04-12 15:01

    Det är väl inte så mycket svenskt med den där bilen? IKEA ägs av en Nederländsk stiftelse och Saab-köparen Spyker är också därifrån.

  • #50 Re: Saab i Formel 1 - Ikea som sponsor
    Albanen Postat: 2010-04-12 16:11

    ..Ingvar är för snål! :)

  • #51 Re: Saab i Formel 1 - Ikea som sponsor
    lelle Postat: 2010-04-12 16:47

    Ikea är ärligt talat helt fel sponsor i F1 oavsett om det är Saab eller någon annan.
    Kan någon hitta vad i Ikeas kärnvärden, som med trovärdighet kan kommuniceras genom en F1 satsning?
    F1 image är väl snarare motsatsen till den image som Ikea vill vårda?
    En designelev behöver kanske inte tänka i de termerna? Å andra sidan så är ju även en lös vision intressantare om det finns någon tanke bakom konceptet. Det saknas fullständigt i detta fall.
    Två, iofs kända, svenska varumärken är inget att hängau pp en vision på.
    Det måste finnas en tråd och trovärdig linje bakm också.
    Svenska teknikföretag, då inte enbart fordonsindustri, som någon var inne på tidigare känns mer trovärdigt. Försvarsindustri inklusive IG JAS är en annan möjlighet, men branschcen har väl problem med alla neddragningar av försvarsmaterialinköp.
    Om det ska vara svensk detaljhandel, ligger kanske H&M bättre till, men det är lite tveksamt även där imagemsässigt.
    För Saabs del får man nog en bättre utväxling och trovärdighet med en rallysatsning. Då kan man utnyttja sitt historiska arv bättre dessutom. STCC vore ju kul, men är idag ganska tveksamt. Ny mer lämpad 9-3 runt hörnet 2012 och en förväntad generationsväxling i STCC reglmenetet gör det svårt att hitta avkastning i ett sådant projekt i dagsläget. Men man kan kanske hoppas att "Karlstads-Saaben" får lite brödsmulor från Mullers bord. Det är ju en lämplig mjukstart.
    Sedan är jag ifos ingen designer alls, men grafiken i skissen tycker jag är mest billigt blaffig, utan någon finess alls. Sorry!

  • #52 Re: Saab i Formel 1 - Ikea som sponsor
    Wivex Postat: 2010-04-12 17:41

    Sluta med alla dessa fånerier!! Det bara skadar SAAB!! Har läst flera artiklar i engelsk och amerikansk motorpress där man börjar framställa Victor Muller som en "pajas".

    Så här kan det låta:
    Where to start with Saab-Spyker CEO Victor Muller´s plan for world dominans?"

    "So where is this money coming from? Russia apparently. The more interesting question is what does Vladimir Antonov think he will get out of dropping 100 m dollar or so on a zoombie brand, a money-losing supercar maker and their overly ambitious chief executiv´s dream of greatness?"

    "Where is this ship of fools going?"

    Nu har Saab-Spyker ingenting med denna F1-artikel att göra men ams skriver "en framtida (möjlig?) satsning inom Formel ett av Saab". Möjlig?
    Hur kommer man att skriva om detta i utländsk press?

    Fortsätter detta börjar man skratta åt Saab-Spyker och alla dess planer på fabriker både här och där, en ny 9-2 och formel ett m.m. m.m.

    Absolut inte bra för Saab med ord som "world dominans" och " where is this ship of fools going". Tyvärr blir det vanligare och vanligare.

  • #53 Re: Saab i Formel 1 - Ikea som sponsor
    as Postat: 2010-04-12 19:20

    Argus, du skriver det så jäla klockrent alltså!

    På AMS.SE verkar det gå inflation i Saab-älskande! Märkligt beteende för att vara en seriös (för det vill man väl ändå vara?) motortidning.... Undrar vad tyska moderbolaget tycker om detta?

    Sedan har du också helt rätt när du ifrågasätter om man inte brytt sig om att kolla vilket F1 stalls cannopy som Nicklas valt att PS:a på lite loggor på?
    Det är EXAKT vad jag tänkte när jag såg bilden! Är en hel del som ser bekant ut skulle jag vilja säga!

    Sedan måste man också hålla med Lelle; tycker det ser blaffigt och billigt ut. Däremot har Niklas Palm en del mer hyfsade skisser på sin hemsida.

  • #54 Re: Saab i Formel 1 - Ikea som sponsor
    Sören Postat: 2010-04-12 19:35

    I pitty the fool..

  • #55 Re: Saab i Formel 1 - Ikea som sponsor
    Jowa Postat: 2010-04-12 19:43

    Snälla AMS! Sluta och skriv om en massa trams

  • #56 Re: Saab i Formel 1 - Ikea som sponsor
    Hans H Postat: 2010-04-12 20:16

    Alltså har den här artikeln ett nyhetsvärde.
    Om den inte hade haft ett nyhetsvärde skulle den knappt ha haft fem kommentarer, eller hur?

    Det är ett fantasifoster. En kul grej. Inget att hetsa upp sig för. Eller...? :-)

  • #57 Re: Saab i Formel 1 - Ikea som sponsor
    Real... Madrid Postat: 2010-04-12 20:30

    Om killen som gjort skissen hade haft något som helst intresse för Formel 1, hade han vetat att tobaksreklam sedan några år är förbjuden inom sporten. Därmed är Swedish Match som sponsor helt orealistiskt och rent av stötande för oss som är insatta.

  • #58 Re: Saab i Formel 1 - Ikea som sponsor
    Joel Postat: 2010-04-12 20:35

    Nyhetsvärde...? Knappast!

    Däremot en artikel som engarerar läsarna. -För eller emot.

    Det är därför den har fått så pass många kommentarer.

    Hade den haft ett nyhetsvärde hade det varit åtminstone lite sanning i den. Nu är allt påhittat - en ren fantasiartikel.

  • #59 Re: Saab i Formel 1 - Ikea som sponsor
    Hans H Postat: 2010-04-13 09:10

    Du har rätt.
    Dåligt ordval. Slarvigt av mig. :-)

    Artikeln är intressant även om det kanske inte är fråga om "nyhetsvärde".

  • #60 Re: Saab i Formel 1 - Ikea som sponsor
    lelle Postat: 2010-04-13 11:41

    Jag tillhör förvisso de som tycker bra om Saab och hoppas verkligen att Muller klarar ut den tuffa affären.
    Visst en del av Mullers uttalande syftar nog mer till att hålla mediabruset igång, men äkta en bilentusiast är det helt klart.
    Att AMS inte gör som svensk affärspress och dagspress, som bara damsuger efter negativa vinklingar kring Saab och samtidigvt håller käft totalt om Volvo-Geely tycker jag bara är bra. Efter decennier av ensidigt hyllande av BMW, Audi och Merca, kan nog den tyska huvudmannen inte heller säga så hemskt mycket om den svenska utgåvan blir lite patriotisk över Saab.

  • #61 Re: Saab i Formel 1 - Ikea som sponsor
    Emil C Postat: 2010-04-13 12:56

    Ja, det hade väl varit bra om AMS endast var lite patriotiska över saab, men den här artikeln och flera andra är bara rent trams!

    Visst är det bra om AMS skriver postivt om Saab, men ska det också vara vettiga artiklar, inte en massa ohämmat saab-äslkande genom att ösa ut fantasiartiklar som har noll verklighetsförankring.

    Jag tror att AMS är köpta av Victor Muller på något sätt, varöfr skulle man annars presentar luftslott och fantasidynga till artiklar gång efter annan??

    Alriks provkörning av Spyker-bilen nyligen var ytterligare ett exempel på detta. Inbjuden och mutad av Victor Muller himself, för att skriva så mycket som möjligt om Saab? AMS har knappast aldrig skrivit om Spyker förut, men när de köpte Saab, jag då kom genast artiklar som utmålade bilen ifråga som mycket bra - trots att den knappast är det (bara att se på bilderna)...

    Nej, Saab behöver inte sådana oseriösa hjälpmedel för att uppnå resultat - det gör man ändå om produkterna är tillräckligt bra. Och de är bra. Sådana här artiklar blir bara fåniga, Saab klarar sig bäst utan att tidningar skriver fantasihistorier om dem! Det förlöjligar bara varumärket. Så sluta genast upp med det, AMS!

    PÄR BRANDT: Nu får du bestämma dig, i början skriver du att det är bra om vi är "patriotiska" (inte objektiva, antar jag?) och senare beskyller du oss för att vara mutkolvar som skriver subjektiva hyllningsartiklar. Hur ska du ha det? ;-)

  • #62 Re: Saab i Formel 1 - Ikea som sponsor
    Lance Postat: 2010-04-15 10:18

    ...Tänk så förvånade förarna skulle bli när de får åka till närmaste IKEA-lager för att hämta ett ovanligt stort brunt paket. Vilken syn när de besviket sitter där med insektsnyckeln i handen och inser att det saknas delar, att ritningarna är fel och att det inte blir något åka av.

  • #63 Re: Saab i Formel 1 - Ikea som sponsor
    F1Lover Postat: 2010-04-15 20:52

    Ikea som sponsor kan man ju glömma. Ingvar Kamprad den snåle gubben skulle aldrig lägga pengar på sånt.. inte på något annat heller för den delen. Om vi ska ha svenskt i Formel 1 är det ju Volvo som gäller ;)

  • #64 Re: Saab i Formel 1 - Ikea som sponsor
    svempa Postat: 2010-04-16 11:58

    Jag håller helt med Hans H. Måns och några andra. Kul ide