Nyheter

BMW startar ny fabrik i Kina - X1 på tur

Den kinesiska marknaden växer så det knakar och BMW planerar för sin andra fabrik i Kina. Den första modellen som står på tur i nya fabriken är X1 och BMW ska på sikt få en tillverkningskapacitet i Kina på 300.000 bilar per år.

Bild 372933

BMW X1 är den modell som står först i kön för att produceras även i Kina - när nya fabriken kommer igång 2012. För närvarande byggs 3- och 5-serien i Kina.


När BMW tittar i backspegeln behöver man inte gå speciellt långt tillbaka för att se vilken otrolig resa som gjorts. Innan BMW-fabriken i Shenyang öppnade 2003 hade man en blygsam försäljning i Kina på 6.700 bilar per år. Förra året, 2009, sålde BMW mer än 90.000 bilar. Inledningen under första kvartalet har varit lika imponerande med en ökning på 106 procent, 34.179 bilar har sålts.

Bild 372934

BMW-chefen Norbert Reithofer hoppas ha igång sin andra fabrik i Kina om två år.

Men resan har bara börjat och enligt tyska branschorganisationen VDA finns det inga tecken på avmattning i Kina. VDA uppskattar att försäljningen av så kallade premiumbilar förra året uppgick till en halv miljon men den siffran kan vid 2020 ha tredubblats till 1,5 miljon bilar. BMW vill förstås ha en bit av kakan och då går det redan nu att räkna baklänges och inse att produktionskapaciteten i Shenyang inte räcker till om några år.

"Vi undersöker möjligheterna till en expansion tillsammans med myndigheterna här i Kina," sa BMW:s vd Norbert Reithofer under en pressträff i onsdags, inför bilsalongens öppnande i Beijing. "BMW X1 kan bli en av de första modellerna som blir aktuell i den nya fabriken," sa Reithofer.

Den nya fabriken blir placerad i Tiexi, i Shenyang-regionen, och bygget inleds i juni. Målet är att kunna starta tillverkning under 2012 och det leder till 1.000 nya arbetstillfällen i regionen. När den nya fabriken startar har man en sammanlagd produktionsvolym i Kina på 100.000 fordon men fullt utbyggda kan den volymen ökas till 300.000 bilar. "Produktionen styrs av marknadsbehovet," sa Norbert Reithofer, "men det är ett realistiskt mål på lång sikt att komma upp i de volymerna."

För närvarande tillverkar BMW 3- och 5-serie i sin nuvarande fabrik som drivs ihop med Brilliance. Till hösten startar produktionen av den för Kina unika 5-serie L, se mer i denna artikel. Kina är för närvarande BMW:s fjärde största marknad men med den ökning som man sett under första kvartalet pekar allt mot att Kina klättrar upp till tredje plats under 2010. Därmed knuffas Storbritannien ner till fjärdeplatsen.

Rätt agerat av BMW, man måste ha tillverkning där det säljs bilar.
60
13