Volvo S60: Huldt hårdkör på testbana
Fredrik Huldt fick en exklusiv provkörning av nya S60, ett tillfälle som han utnyttjade till max. Lite väl "maxat" tyckte Volvo-folket... Kolla in provkörningen på Volvos hemliga testbana.
Nyfiken på om nya S60 är så bra som Volvo påstår - och hur den står den sig mot konkurrenterna? En ledtråd - Fredrik Huldt är imponerad. Klicka här för att se inslaget!
Klicka här för total S60-frossa.
Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare
-
Ronaldo fyller år – köper Lamborghini Aventador
-
Göransson med tekniska problem – igen
-
FILM: Brabham BT30 på 1.800 meters höjd
-
Svenska Rallyt: Tre nordiska förare i topp!
-
Dyraste Ferrarin någonsin
-
Inget STCC-race i Göteborg
-
Tesla Model X officiell – kommer 2013
-
Audi TT RS Plus – mer av allt!
-
Svenska Rallyt: Sordo i ledning efter dag ett
-
Nissan GT-R utklassar BMW M5
-
SPION: Range Rover får mycket ny teknik
-
Första bilden på Mitsubishi Outlander
-
F1: Rosberg snabbast dag tre
-
Kia gör en ”Mini” med Trackster – liten och tuff
-
Chevrolet Cruze Station Wagon visas i Genéve







#1 Re: Volvo S60: Huldt hårdkör på testbana
oscar Postat: 2010-05-27 15:15
Drömbilen för tillfället, synd att man är student och inte har 400 laxar i bakfickan. Men grattis till Volvo som verkar ha fått fram en kanonbil som väcker mer ha-begär än en A4 och 3-serien. Får la ta ett studielån och köpa den endå.
#2 Re: Volvo S60: Huldt hårdkör på testbana
B21 Postat: 2010-05-27 15:37
Bilen är snygg men en gammal 240 är snyggare.
#3 Re: Volvo S60: Huldt hårdkör på testbana
P2W Postat: 2010-05-27 15:39
Ser bra ut! Ska bli intressant och se om en kommande V60 med FWD håller samma klass.
Frågan är också vad Robert Collin, Volvos marknadsförare nr 1, ska säga om en Volvo som kan vifta lite med arslet. Han brukar ju bara gilla bilar som understyr rakt ut i granskogen, Volvo V70, Audi och sånt. Det ska visst va tryggare.
Jag tror vi behöver mindre trygghet och mera kul när vi kör, annars somnar vi. Numera finns ju ESP som hämtar hem sladdar åt de som aldrig bott i Norrland och kört bakhjulsdrivet.
#4 Re: Volvo S60: Huldt hårdkör på testbana
Svezon Postat: 2010-05-27 15:40
Jag tycker den är läcker, att de äntligen har fått till köregenskaperna på ett positivt sätt är ju inte en dag för tidigt.
Skulle mycket väl kunna tänkt mig en själv.
#5 Re: Volvo S60: Huldt hårdkör på testbana
B21 Postat: 2010-05-27 15:46
Ännu en gång har Volvo lyckats. Audi och BMW ser gamla ut om man jämför med nya S60.
#6 Re: Volvo S60: Huldt hårdkör på testbana
Uffe Postat: 2010-05-27 15:50
Lite tjatigt att allt måste jämföras med en BMW...vilket egentligen är en bil som innebär: begränsad krocksäkerhet, hård och stötig, samt mycket krångel. En volvo är säker, inbringar mer komfort samt krånglar bra mycket mindre... Jämför den istället mot C-klass/A4 som är mer lik på ovanstående punkter.
#7 Re: Volvo S60: Huldt hårdkör på testbana
mt Postat: 2010-05-27 15:54
Det är "bara" tiden på ringen som avslöjar i fall Volvo lyckats.
#8 Re: Volvo S60: Huldt hårdkör på testbana
Per Postat: 2010-05-27 16:04
Volvo kommer aldrig att bli lika bra som BMW, AUDI, MERCEDES och VW när det gäller körglädje, förbrukning, krångel, men framförallt utseende. Den ser ut som en fattig bil, made in Korea. Det spelar ingen roll hur mycket dom anstränger sig
)
Hoppas bara att det inte bir lika mycket problem med s60 som vi hade med s80 när den kom. Man var tvungen att fixa 60% av bilarna efter att dom rullat av banan innan dom kunde gå ut till kund.
#9 Re: Volvo S60: Huldt hårdkör på testbana
P2W Postat: 2010-05-27 16:05
Nürburgring skiljer ut bra bilar från sopor.
#10 Re: Volvo S60: Huldt hårdkör på testbana
Uno Postat: 2010-05-27 16:15
Oj vad många experter som läser o skriver på sidan. Nordslingan sorterar ut "bilar från sopor" - nyanserat. Du måste själv ha kört många gånger där o många olika bilar. Kan du berätta på vilket sätt du sorterar ut soporna? Maxtid?! Och BMW, Audi, Mercedes och... hör o häpna VW!! Det är visst bra bilar enligt någon expert. Tänk om Volvo hade hetat "Folkbilen" - det hade varit status i det namnet, eller hur. Att upphovsmannen till Folkbilen hette A. Hitler gör väl inte det hela bättre... Nej, tyskarna är faktiskt bäst på att tillverka surkål, det vet jag med säkerhet. Jag har inte testat alla tyska bilar så jag kan inte avfärda dem med sopor. Men i alla övriga hänseenden är vi faktist bättre i Sverige. Vi är tex världens mest konkurrenskraftiga land - enl OECDs senaste statistik, före Kina, före Tyskland. Så försök o va lite stolta över att ni bor i världens konkurrenskraftigaste land som kan slå surkålstyskarna i allt (förutom möjligen fotboll).
#11 Re: Volvo S60: Huldt hårdkör på testbana
Uno Postat: 2010-05-27 16:18
Ja tydligen var det Nürnburgring som på något sätt kunde sortera sopor...
#12 Re: Volvo S60: Huldt hårdkör på testbana
Benny Postat: 2010-05-27 16:19
uffe: Tror det är köregenskaperna de tänker på när de jämför sig med BMW, det är ju det enda BMW har.
Verkar vara en bra bil, själv står jag i valet mellan A5 SP och S60, just nu lutar det åt S60 men man vill ju provköra först...
#13 Re: Volvo S60: Huldt hårdkör på testbana
B21 Postat: 2010-05-27 16:33
Volvo rostar inte och motorerna rasar inte. VWs motorer rasar och Mercedes rostar sönder. Tyska bilar har usel kvalitet.
#14 Re: Volvo S60: Huldt hårdkör på testbana
greger Postat: 2010-05-27 16:45
Tror inte du riktigt vet vad du pratar om, det är bara så när det gäller köregenskaper och kvalitet så är BMW klassledande. Men jag kan hålla med om att då jämföra en stackars volvo med en BMW är ju inte rätt eftersom volvo inte når upp till dessa kvaliteter så jämför med något liknande typ Saab eller Opel så kanske det ser bättre ut..
#15 Re: Volvo S60: Huldt hårdkör på testbana
greger Postat: 2010-05-27 16:48
Säkerhet verkar ju inte vara Volvos stora sak efter deras totala fiasko när de skulle dema sitt automatiska broms system.. *lol* Vilka Suckers..
#16 Re: Volvo S60: Huldt hårdkör på testbana
Benny Postat: 2010-05-27 16:54
Kanon volvo. Riktigt snygg och verkar gå riktigt bra. Har själv beställt en, dock en D3
#17 Re: Volvo S60: Huldt hårdkör på testbana
P2W Postat: 2010-05-27 16:55
Värst vad du tog åt dig!
Jag har inte skrivit ett ont ord om Volvo eller Sverige. Skulle aldrig falla mig in.
Menar bara att om man vill testa vad en bils väghållning, motor och bromsar går för, då är det bra att köra den på en bana.
Och den mest krävande banan i världen heter Nürburgring, inget annat.
Det är inte bara tyska bilar som lyckas sätta bra tider där, finns många andra bilmärken som fixar det.
Vore kul om Volvo lyckades också. Det ger nämligen respekt ute på den stora europeiska marknaden.
#18 Re: Volvo S60: Huldt hårdkör på testbana
B21 Postat: 2010-05-27 17:00
Lägg av med dit skitsnack det finns ingen här som uppskattar det. Volvo klantade sej men det behöver vi inte älta i evigheter.
#19 Re: Volvo S60: Huldt hårdkör på testbana
Alfa Postat: 2010-05-27 17:08
på den framhjuls drivna modellen kommer dem aldrig få mer körglädje än alfa romeo. och den e så ful..ser ut som en myra
#20 Re: Volvo S60: Huldt hårdkör på testbana
Per Postat: 2010-05-27 17:13
Är det därför som VW fördubblade sin bilförsäljning
jämfört med förra året pga att motorerna rasar?
Konstigt att VW Polo blir vald till årets bil 2010 och Golf VI blir det 2009. När kommer Volvo få den utmärkelsen?
#21 Re: Volvo S60: Huldt hårdkör på testbana
Peter Postat: 2010-05-27 17:19
Läste att Volvo har lyckas göra öppningen till bagageutrymmet 10 cm bredare än på den gamla...men de lyckades också minska utrymmet...till 388 liter. E ju ungefär samma som bilar i Golf-klassen.... Vad pysslar de med?? Förr va ju Volvobilar bra på det där med bagage..
#22 Re: Volvo S60: Huldt hårdkör på testbana
B21 Postat: 2010-05-27 17:19
Den utmärkelsen fick Volvo 144 på 60-talet. Det var på den tiden VW var en liten kostig bil med svansmotor.
#23 Re: Volvo S60: Huldt hårdkör på testbana
Dr Dengrot Postat: 2010-05-27 17:49
Lika bra som BMW? Yeah, right...
Jag skulle personligen välja BMW 15ggr hellre...
#24 Re: Volvo S60: Huldt hårdkör på testbana
Thom Postat: 2010-05-27 18:02
Ge mig denna T6a med en fin 6 växlad manuell och jag beställer en utan tvekan! Ja, fronten behöver man växa lite med, men annars verkar den vara rätt prefekt.
#25 Re: Volvo S60: Huldt hårdkör på testbana
Insikten Postat: 2010-05-27 18:20
Tyvärr kommer tapir inte att vara på modet framöver.
Dessutom ansågs även förra S60 vara körglad av motorpressen när den kom, och det var rena blaha blaha. Något mer komfortorienterat än Volvo finns inte, och är det sant att Volvo totalt offrat sina kärnvärden för att nu vara sportigt som BMW? Har svårt att tro det med tanke på att Volvo behöver bygga betydligt billigare än BMW, svårt att få till en bra kompromiss med budgetkomponenter relativt sett.
#26 Re: Volvo S60: Huldt hårdkör på testbana
Per Postat: 2010-05-27 18:42
Tiderna ändras, vi lever inte på 60-talet.
#27 Re: Volvo S60: Huldt hårdkör på testbana
Daniel Postat: 2010-05-27 18:47
Verkar vara en fin bil hoppas den har en inbyggd kvalitet/hållbarhet också. Vad gäller Fredrik Huldts kommentar om att sätta på kraftigare bromsar samt säten som kramar hårdare kan jag bara tillägga tt det även gäller Audi A4 lika mycket. MB C-klass liiger nog bra efter nu i chassiteknik. Helt plötsligt ser konkurrenterna lite bleka ut och ha-begäret för denna bil växer sig lite starkare..inte sant? Men det är V60:an som kommer bli mest intressant.
#28 Re: Volvo S60: Huldt hårdkör på testbana
Jonte Postat: 2010-05-27 19:31
Fan vad sjukt jävla bra av VOLVO!!! Synd bara på degigheten, men det får man väl fixa med några Öhlinare från eftermarknaden om man vill...
Och fan vad sjukt jävla snygg bilen är i den här videon! Gillade den inte från början, men den blir fan bara snyggare och snyggare för varje gång man ser den! Bra jobbat VOLVO!!!
#29 Re: Volvo S60: Huldt hårdkör på testbana
fjodor Postat: 2010-05-27 21:15
Nog är ingenjörerna på Hisingen duktiga.
Men att påstå att HissingeHemslöjd kan nå BMW-nivå, avslöjar ju bara att påståendet kommer från en infantil som önskar och vill att de ska vara så.
Det är löjligt....
#30 Re: Volvo S60: Huldt hårdkör på testbana
Dostojevski Postat: 2010-05-27 21:25
Det blir en sportig bil om man fixar fjädringen och sätter fast stolarna och med bättre bromsar.
)
Känns inte som att denna är färdig ännu.......å inte så sportig som den borde vara.
Men för att vara "state of the art" för volvo så är det säkert en sportigare bil än tidigare sossecontainers. Kul
#31 Re: Volvo S60: Huldt hårdkör på testbana
B21 Postat: 2010-05-27 21:28
Volvo är inte lika bra som BMW. Dom är bättre.
#32 Re: Volvo S60: Huldt hårdkör på testbana
CZ Postat: 2010-05-27 21:29
Är det så man kör i verkligheten genom att använda hela körbanan? Skall det vara en utmaning så får man hålla sig på sin fil! Annars blir det inte mycket till kurvor!
Mondeo har varit bra länge så det är inte svårt för Volvo att få körglädje i bilen.
#33 Re: Volvo S60: Huldt hårdkör på testbana
Saman Postat: 2010-05-27 21:46
Mycket riktigt. Volvo är bättre än BMW. Ingen tvekan om den saken.
#34 Re: Volvo S60: Huldt hårdkör på testbana
Pelle Postat: 2010-05-27 22:20
den dagen volvo bygger bakhjulsdrivna bilar först då kan man prata om körglädje sen spelar det ingen roll hur många hästkrafter bilen har.
#35 Re: Volvo S60: Huldt hårdkör på testbana
ubbe Postat: 2010-05-27 22:25
Riktiga bilar är framhjulsdrivna.
Fast Volvo har ju förståss det här partytricket i skjortärmen.
http://www.youtube.com/watch#!v=8p_V0T6fhkk
#36 Re: Volvo S60: Huldt hårdkör på testbana
ubbe Postat: 2010-05-27 22:28
Riktiga bilar är bakhjulsdrivna ska det ju naturligtvis vara.
#37 Re: Volvo S60: Huldt hårdkör på testbana
B21 Postat: 2010-05-27 22:31
Volvo har byggt bakhjulsdrivna bilar. Volvos sista bil med bakhjulsdrift var 940:an.
#38 Re: Volvo S60: Huldt hårdkör på testbana
Patrik Postat: 2010-05-27 22:43
Så här är det:
Volvo är och har alltid varit världens bästa bil. Redan innan Mercedes mfl ca 1880 tillverkades, var den redan påkommen och mkt bättre.
När det gäller andra länders bilar, så har ingen av de andra tillverkarna någonsinn förstått eller fattat vad de gjort, tillverkat eller gett sig in på. Ex. Tyska bilar borde inte finnas och att Italienska överhuvudtaget funnits verkar obegripligt.
Vill med detta säga att denna med andras komentarer är "korkad".
Är det inte så att det är du själv som vid test av intressant bil, avgör om du vill ha den eller inte. Gillar personligen inte Volvo, men gör den inte till en sämre bil.Tydligen säljer man Volvobilar pga av att människor gillar dem efter egna önskemål. Smaken är som baken-jag gillar personigen tyska bilar. Ha det...
#39 Re: Volvo S60: Huldt hårdkör på testbana
Pelle Postat: 2010-05-27 23:01
940 var den sista riktiga volvon sen gick det utför som saab med tråkiga framhjulsdrivna bilar.
#40 Re: Volvo S60: Huldt hårdkör på testbana
Johan Postat: 2010-05-27 23:04
Ja, inte är den vacker i alla fall.
Tycker Volvo går åt fel håll designmässigt. Men eftersom dom behöver sälja fler bilar är det kanske smart att den ser ut som en asiat.
Tyvärr, BMW nästa gång för mig.
#41 Re: Volvo S60: Huldt hårdkör på testbana
Uffe Postat: 2010-05-27 23:06
he he, kan inte låta bli att dra på smilbandet. ams har/hade tydligen BMW, eller kanske inte..., som den yttersta referensen. Den än så länga fiktiva Audi A6, som inte ska lanseras förrän om ett år, korades som vinnare för en månad sedan, över den precis lanserade BMW 5-serien, den finns alltså att köra och köpa, men inte nya A6an. på en direkt fråga hur det kudne komma sig var det visst lösnummer försäljning som var skälet till rubriksättningen.
nu jämförs volvo med BMW. Kanske blir det Fiat nästa gång...som ska jämföras med BMW... eller Ferrari, eller Lambo kanske?
och jag som trodde Audi var nya pet-märket och referensmärket för chefredaktören... stod ju att läsa i förra numret. ams testreporters och journalister, chefen har ett nytt påbud, Audi ska vara nya referensen! Tom de fiktiva Audi ska vara bäst, även om de bara finns i datorn. Så sorry volvo, ni är crap, Audi vinner alltid, allt. Eller?
#42 Re: Volvo S60: Huldt hårdkör på testbana
quattron Postat: 2010-05-28 08:51
Patrik, så rätt du har! Jag kör själv Audi och är väldigt nöjd med den men gläds ändå med att Volvo lyckas ta fram bra bilar, det är bra för oss alla i Sverige. När man sen läser vissa smartingars inlägg, totalt respektlösa och faktalösa börjar man undra om kepsen stryper blodflödet till tankecentralen. Jobbar dagligen med tyska konstruktörer så jag känner att jag har lite erfarenhet, av dessa skarpa skaparhjärnor.
Hoppas Volvo lyckas få fram bra egenskaper även i de vanliga varianterna, den testade var ju utrustad med allt som gick att uppbringa. Det lär behövas om de ska kunna kriga vidare utanför ankdammen Sverige. Till sist är det ju faktiskt försäljningssiffror som behövs.
#43 Re: Volvo S60: Huldt hårdkör på testbana
Trebor Postat: 2010-05-28 09:22
Oj, här förväntade jag mig en totalsågning, men icke! Mycket roligt att höra och mycket kul att se.
Undrar om Volvo kommer ta fram ett sport-kit då med just större bromsar och fetare säten? Annars kommer som sagt eftermarknad ta hand om den biten!
#44 Re: Volvo S60: Huldt hårdkör på testbana
Micke Postat: 2010-05-28 09:47
Kul att höra att Volvo skärp till sig. Ser fram emot att få läsa om det lite mindre motorstinna modellerna och deras kvaliteter.
Sen behöver väl inte alla bilar vara sportiga? Antar att inte alla kör "inspirerat" till och från jobbet.
Volvo har med ens blivit lite mindre mossigt i mina ögon.
#45 Re: Volvo S60: Huldt hårdkör på testbana
oscar Postat: 2010-05-28 09:50
Med de här recensionerna är det ju som upplagt för en r-modell! 400 hästar, styvare fjädring, kraftigare bromsar, riktiga sportstolar och en diffbroms. Kom igen Volvo!
#46 Re: Volvo S60: Huldt hårdkör på testbana
Daniel Larsson Postat: 2010-05-28 11:03
Nu är det väl så att det inte är högfartsbanan som det provkörs på utan Handling bana 2...
kan kanske vara därför vakterna har lite synpunkter på körningen då det finns hastighetsbegränsning på denna.
#47 Re: Volvo S60: Huldt hårdkör på testbana
Loqqamid Postat: 2010-05-28 11:10
Volvos "Fiasko" med en förseriebil verkar inte bekymmra resten av världen så mycket utan bara vissa självhatande svenskar...
https://www.media.volvocars.com/se/enhanced/se-se
/Media/Preview.aspx?mediaid=32751
#48 Re: Volvo S60: Huldt hårdkör på testbana
Pelle Postat: 2010-05-28 11:17
Varför detta ständiga tjat efter hårdare fjädring och stolar som håller fast en? Körglädje handlar inte om att köra som en blådåre den verkliga tillfredsställelsen kommer när man hittar flytet och harmonin i körningen, och det gör man lättare i en bekväm stol och med lagom fast chassi (som inte studsar mellan ojämnheterna). Valkiga sportstolar och stenhårda, stötiga chassin är bara barnsligt!
#49 Re: Volvo S60: Huldt hårdkör på testbana
Thomas Postat: 2010-05-28 13:07
Nästan Top gear klass på detta- fortsätt så!
#50 Re: Volvo S60: Huldt hårdkör på testbana
ZR1 Postat: 2010-05-28 16:48
herregud vad mycket gratis reklam volvo får av AMS.....finns det verkligen inget annat att skriva om?!?!?!?!
#51 Re: Volvo S60: Huldt hårdkör på testbana
Robin Johansson Postat: 2010-05-28 18:08
Verkar vara en rolig Volvo, utan att vara stötig - perfekt!
Till er som tycker AMS sysslar med reklam: Ena dagen tycker ni AMS skriver för gott om Volvo, andra dagen Saab. Ibland BMW, ibland Audi. Tröttsamt trams!
#52 Re: Volvo S60: Huldt hårdkör på testbana
gunnar Postat: 2010-05-28 18:19
En, enligt mitt tycke, mycket bra och påläst redaktion med bilar och motorsport som specialité måste höja sig några snäpp: "Hemlig testbana"? Vem sa Hällered..? "Vi pressar den hårt..!" samtidigt som vi tittare snabbt förundras över varför Fredrik använder hela körfältet.. Vad hade hänt om Fredrik hade kört enligt högertrafik regeln, hade bilen hamnat bland granar och tallar då? Sorry Fredrik och Auto Motor & Sport, detta är i särklass det sämsta repotage ni har producerat. Ever.
#53 Re: Volvo S60: Huldt hårdkör på testbana
Christer W. Postat: 2010-05-28 19:16
Ja Gunnar. Annat är det på "ringen" när man testkör bilar. Då ligger man i högerfilen, eller?
#54 Re: Volvo S60: Huldt hårdkör på testbana
Christer W. Postat: 2010-05-28 19:21
Sedan det här med "hemlig". Ingen testbana är i dag hemlig. Det "hemliga" med dom är att utomstående inte kommer i närheten så jag antar att det är det som AMS menar.
Här är t.ex Volkswagens "hemliga" bana: http://maps.google.com/maps?t=k&hl=en&ie=UT
F8&ll=52.63348,10.781364&spn=0.090118,0.264
187&z=13
#55 Re: Volvo S60: Huldt hårdkör på testbana
BMW mannen Postat: 2010-05-28 21:04
Klockren kommentar av Robin Johansson! Ena dagen klagas det på att AMS gör reklam för Saab/Spyker, nästa är det Volvo. Och innan dessa var det BMW och Audi. Gå och lägg dig ZR1 - eller sluta åtminstone läsa här om du inte kan göra annat än klaga! Det finns faktiskt andra motortidningar som inte är fullt så vinklade.
#56 Re: Volvo S60: Huldt hårdkör på testbana
linus Postat: 2010-05-28 22:04
Hur ser du själv ut med respektive utan smink, Gunnar?
Och vad är det för konstigt med att utnyttja hela banans bredd? Kan du inte nått om racing eller? Skulle bra gärna vilja se dig köra på ringen! HAHAHAHAHAHAHAHA!!!!!!
#57 Re: Volvo S60: Huldt hårdkör på testbana
christoffer Postat: 2010-05-29 07:48
Om ni nu tycker att Volvo är så dåliga +på att göra bilar, hur kommer det sig att Volvo 850 blev den bil som fick flest priser på hela 90talet, hur fan kommer det sig att inte BMW, Audi, MB mm. fick de priserna?? Det var ju några som sa att ingenjörerna på Volvo aldrig skulle bli så bra som de tyska!! Det tycker jag är jävligt märkligt! Sen handlar väl inte allt om lörglädje, för det är väl inte körglädjen som räddar en person i en krock, eller?? Det var några som sa att bakhjulsdrivet var det ända rätta, bara för att vissa tycker om att sladda runt och hålla på, så tycker ju inte alla det, jag är en utav de som inte tycker om bakhjulsdrivet, jag föredrar hellre fyrhjulsdrivet! Kan inte nån förklara varför bakhjulsdrivet är bäst??
Sorry om jag blev lite väl agressiv i min text, men jag blev så trött på de tangetbordsriddare som hade skrivit här!!
Mvh Christoffer
#58 Re: Volvo S60: Huldt hårdkör på testbana
Superb Postat: 2010-05-29 09:16
Vinner första pris som världens fulaste bil.
OBS bör tillägsutrustas med bromsar!
Rekomenderar brandsläckare!
#59 Re: Volvo S60: Huldt hårdkör på testbana
quattron Postat: 2010-05-29 16:30
Christoffer, vilka priser menar du? Det är ju mellan 1+-20 år sedan så jag måste glömt. Annars håller jag med dig, de svenska ingenjörerna på Volvo är säkert duktiga, synd bara att många kvävts av Ford under några år. T.ex stopp av utveckling på gassidan. Och fyrhjulsdrift, så rätt så.
#60 Re: Volvo S60: Huldt hårdkör på testbana
Pelle Postat: 2010-05-30 01:03
vi lever inte på 1900 talet nu är det 2000 talet.varför är alla sportbilar bakhjulsdrivna visa verkar inte förstå tyngdlagen bmw ferrari porche .bakhjulsdrit lika med körglädje dom som kan gasa inte gubbköra som volvo saab.
#61 Re: Volvo S60: Huldt hårdkör på testbana
P2W Postat: 2010-05-30 12:07
Äkta körglädje är det som en BMW-förare upplever när han försöker ta sig ut från en insnöad p-plats.
En bil med motorn fram och drivning bak brukar ha sina begränsningar när det gäller framkomlighet. Vissa av oss ställer krav på att bilen ska funka i alla väder.
Vill man ha nåt riktigt sportigt, då handlar man en bil med motor och drivning bak. Men såna bilar ställer mer krav på föraren, och det är inte alla som fixar att drifta med en mittmotorbil.
Sen går det att göra framhjulsdrift rolig numera, om man vill. Ford, Renault och Honda brukar lyckas rätt bra med sina sportigare varianter.
Om du inte tror att det går att åka fort med framhjulsdrift, kan du ju alltid prova att åka med i en Ford Focus RS när den körs på gränsen av en duktig förare. Tror du kommer att komma till insikt om ett och annat.
För övrigt är den testade S60:n 4WD.
#62 Re: Volvo S60: Huldt hårdkör på testbana
Pelle Postat: 2010-05-30 17:13
vi lever på 2000-talet. Morderna bilar har antispin och antisladd. Jag har aldrig kört fast å vintern med bakjulsdrift, däremot med framjhulsdrift. Jag har tre bilar med olika drivningar det är min erfarenhet efter 30år som bilägare.INGEN FORD PÅ NIN GATA.
#63 Re: Volvo S60: Huldt hårdkör på testbana
P2W Postat: 2010-05-30 21:44
Jag håller med om att bakhjulsdrift är roligare än framhjulsdrift, generellt sett. Det beror på att de flesta FWD är rätt primitivt byggda och inte pallar att man gasar fullt mitt i en kurva. Men de FWD som fixar det kan va grymt roliga.
Jag ser inte en BMW som lösningen på att ha kul. Misstänker att de flesta som köper BMW är ute efter prestigen som märket ger, och betalar gärna lite extra för att känna sig lite upphöjda över mängden. Varken bilarna eller människorna som kör dem imponerar dock på mig.
Det är mycket roligare med folk som är äkta bilentusiaster och som skiter i vilket märke som sitter på bilen.
#64 Re: Volvo S60: Huldt hårdkör på testbana
Pelle Postat: 2010-05-31 00:25
du håller med att det är mer körglädje med drivning bak.vilket bilmärke pasar dej om inte bmw mercedes.Den dagen bmw slutar bygga bakhjulsdrivna bilar kommer dom bli av med många trogna kunder .Fördelar med drivning bak bättre svängradie och bättre dragbil och mer körglädje plus mer prestanda.Som alla vet och är intreserade av bilar och bmw säljer bra i Sverige.Jag hoppas att volvo någon gång bygger bilar med drivning bak då skulle dom många gamla kunder till baka.
#65 Re: Volvo S60: Huldt hårdkör på testbana
P2W Postat: 2010-05-31 10:21
Håller med, de vore bra om Volvo kunde bygga bakhjuldrivna bilar igen. Gillar Volvos slitstyrka och robusta byggen, även jag hellre använder sånt till ren transport, snarare än sport...
Sen vore det kul om t.ex. Alfa kunde skärpa till sig och bygga bakhjulsdrivet igen, med nån skönsjungande V6:a.
#66 Re: Volvo S60: Huldt hårdkör på testbana
Per Postat: 2010-06-01 17:40
Detta tjat om volvo mot bmw,audi m.m ,volvo bygger bra bilar men att jämföra med bmw m.m är bara patetiskt.Volvo själva har sagt att ta upp kampen med tyskarna är inte deras målsättning,de är fortfarande snäppet före volvo och kommer nog så att förbli.Det volvo kan leva på är väl säkerheten och lastförmågan men inte sportigheten.Men det är ju tur att det finns bilar för alla eller hur!