Saab 9-3 SportCombi TriFuel: Tre i en
Vi har provkört nya multibränslebilen 9-3 SportCombi TriFuel. Tre bränslen i en och samma bil. Något för dig?
Hej! Du kör något som heter TriFuel - vad betyder det?
TB: Jo, det betyder att den går att köra på bensin, E85 och biogas. Den har en normal bensintank på 61 liter, men den har dessutom en gastank på 102 liter som rymmer 24 normalkubikmeter gas.
Får man plats med så många tankar?
TB: Det här är ju en efterkonvertering, precis som Volvo har gjort med sin V70, och därför själ den en del utrymme från lastutrymmet - noga räknat är lastgolvet 100 mm högre.
Hur fungerar det när man kör, kan man välja bränsle själv?
TB: Ja det kan man, med en liten knapp på instrumentbrädan kan man välja bränslesort. När den är kall startar bilen på flytande bränsle, det sker automatiskt. Sen när motorn är varm kan du köra på gas om du vill, självklart kan man göra det i farten. Saab funderar på att låta bilen välja gas som förstabränsle, men än så länge måste föraren göra det valet själv.
Hur är det med räckvidden?
TB: 61 liter ger en normal räckvidd för en SportCombi, men sen kan du lägga till 24 normalkubikmeter biogas, så totalt har du en räckvidd på 90-100 mil. Då har man förbrukat allt bränsle och det är hög tid att uppsöka en mack.
Är det nåt annat kul med den?
TB: Ja, Saab håller fast vid sin strategi att det ska löna sig körglädjemässigt att köra på biobränslen. Med bensin har bilen 150 hk, med E85 175 hk och men biogas är det också 175 hk. Detta trots att både etanol och biogas har lägre energiinnehåll än bensin.
Vad kostar den?
TB: Den här kostar 304.900 kronor, vilket är 40.000 + moms mer än biopower. Konverteringen sker hos Saab Ana i Trollhättan och säljs hos Saabhandlare.
Har du läst provkörningarna av nya 9-5? Klicka här!
Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare
-
Volvo V40 Heico kör 24-timmars på biodiesel
-
Peugeot 301 – budgetsedan med nya siffror
-
Äntligen dags för AutoLife trackday på Mantorp!
-
Cadillac Escalade – dinosaurien lever vidare
-
Polisrazzia mot Monzabanan
-
Volvo lanserar krockkudde för fotgängare
-
Karim Habib blir BMW:s nya chefsdesigner
-
Mini John Cooper Works blir snålare
-
VIDEO: Renault ger en föraning om nya Alpine
-
Fyra modeller får beröm i Euro NCAP
-
F1-Quiz: Hur mycket kan du om Monacos GP?
-
TÄVLING: Vinn spelet DiRT Showdown
-
Saab-affären: Youngman ger upp
-
Bonusmaterial från Ken Blocks Gymkhana 4
-
Alfa och Mazda ska bygga sportbil ihop







#1 Re: Saab 9-3 SportCombi TriFuel: Tre i en
Flint Postat: 2010-06-01 15:36
Vore det inte bättre med en fejslift till på 9-3an?
Den känns bara sååååååååå gammal!
#2 Re: Saab 9-3 SportCombi TriFuel: Tre i en
Smithy Postat: 2010-06-01 15:46
De rådande ekonomsika omständigheterna med ägarbyten osv, så har de inte haft tid till något fejslift (ser tamejfan inte gammal ut jmf med konkurrenterna)
De jobbar iaf på en tom 2012 plus andra modeller. Denna idé med tre bränslen är förhoppningsvis bara början av Saabs innovativa resa som begrundas i ett ekonomiskt florerande. Has to happen. Will happen.
#3 Re: Saab 9-3 SportCombi TriFuel: Tre i en
Petersson Postat: 2010-06-01 16:04
9-3an är ju fräsch som tusan och har mycket körglädje. Ser inte gammal ut för fem öre. Bra väghållning och roliga motorer.
Jag är en person som älskar bilar och ser inte ner på något märke. Det är det tråkiga med auto motorsport artikel kommentarer att alla verkar fortfarande vara kvar i högstadie mentalitet.
Min pappa är bättre än din pappa ungefär.
jag har ägt bilar av alla sorter bland annat 4 saabar kör nu min totalt 3e audi och älskar att vara bakom ratten.
#4 Re: Saab 9-3 SportCombi TriFuel: Tre i en
Loqqamid Postat: 2010-06-01 16:14
Inte för att vara tråkigt men upp till 90-100 mil på 3 olika bränslen är ju inte jätteimponerande.
Ex. kommer du ca 155 mil med en V50 drive på 1 tank och ett billigare inköpspris.
#5 Re: Saab 9-3 SportCombi TriFuel: Tre i en
Arne Postat: 2010-06-01 16:40
Varför ska alltid miljöbilar vara klena. Varför inte ta Aerons motor istället & vara ensamma om en riktigt snabb miljöbil. Läste i en artikel att biogas minskar utsläppen med 140%. Ju mer gas bilen gör åt desto miljövänligare blir den ju
#6 Re: Saab 9-3 SportCombi TriFuel: Tre i en
B21 Postat: 2010-06-01 16:46
Gäsp gäsp och åter gäsp.
#7 Re: Saab 9-3 SportCombi TriFuel: Tre i en
Nisse Erlandsson Postat: 2010-06-01 17:18
Håller med [Flint]...
Bilen ser gammal ut... Senaste ansiktslyftningen kom ju 2008! Jag tycker att bilar ska ansiktslyftas årligen, så att man ser vilken årsmodell man åker!
#8 Re: Saab 9-3 SportCombi TriFuel: Tre i en
eik Postat: 2010-06-01 17:22
Det är väll få bilar som enbart går på E85? Klarar de E85 brukar de ju även klara bensin och det i samma tank.
Hur är det med alla laddhybrider, fixar ingen av dem E85?
#9 Re: Saab 9-3 SportCombi TriFuel: Tre i en
Erik J. Postat: 2010-06-01 17:22
"Senaste ansiktslyftningen..." Det är ju bara face-liftad en gång ju!
#10 Re: Saab 9-3 SportCombi TriFuel: Tre i en
Danni Postat: 2010-06-01 19:55
En halvdan efterkonvertering av en gammal bilmodell med dålig räckvidd på gas (de flesta biogasförare kör ogärna på något annat bränsle - billigare och miljövänligare) som dessutom missat den stora biogasboomen bland tjänstebilsförare efter att regeringen annonserat att den generösa förmånsvärdesrabatten ska försvinna.
Nej, den här lär inte sälja i några gigantiska volymer...
#11 Re: Saab 9-3 SportCombi TriFuel: Tre i en
Mythbuster Postat: 2010-06-01 20:09
Tyvärr finns det inga laddhybrider än att köpa vilket även resulterar i att ingen går på E85. Teoretiskt skulle redan dagens hybrider (som alla går enbart på bensin) även kunna gå på E85 om de förstärkte motorn och körde in adaptions mjukvaran. Men det är teoretiskt tyvärr.
#12 Re: Saab 9-3 SportCombi TriFuel: Tre i en
Hans H Postat: 2010-06-01 20:16
Ser bilen gammal ut?
När ser en bil ny ut?
Hur LÄNGE ser en bil ny ut?
Det här är en intressant fråga.
Är man riktigt nervös blir det ju som någon föreslog att nya Saab 9-5 redan nu är gammal. Antagligen eftersom förseriebilar har byggts.
Eller hur har man resonerat då?
Får ingenting produceras i större serier utan någon börjar tycka att det ser gammalt ut redan efter två år?
#13 Re: Saab 9-3 SportCombi TriFuel: Tre i en
Johan Postat: 2010-06-01 20:49
Skulle gärna ha en SAAB 93 med lite längre räckvidd på gas. Undra om SAAB-konverteringsgrabbarna kan slänga ut bensintanken åt en och skruva fast en gastank till.
#14 Re: Saab 9-3 SportCombi TriFuel: Tre i en
Johan Postat: 2010-06-02 02:05
Nu är det ju inte så att bilen går på alla tre bränslen samtidigt, så då kanske det inte blir lika dålig räckvidd längre.
Säg den bensinbil/etanolbil som har 100 mils räckvidd!?
Dessutom kanske inte alla människor vill köra på olja heller, ang jämförelsen med en trött oljespis.
Nej, ett kul steg mot bättre och roligare miljöbilar är detta verkligen!
#15 Re: Saab 9-3 SportCombi TriFuel: Tre i en
Loqqamid Postat: 2010-06-02 07:03
Enligt artikeln går bilen ca 90-100 mil som totalt räckvidd, att den skulle gå på alla tre samtidigt är ett korkat påstående och jag förstår inte hur du resonerade fram det ur min tidigare text.
Att en bil går på bensin/E85 är ju inget nytt eller särskilt användbart.
Har ganska nyligen lämnat in en V50 flexifuel, E85 fungerade bra i början men nu är priserna så kassa så det lönar sig betydligt att köra på bensin samt slippa åka och tanka E85 hela tiden.
Att en bil kan gå på både bensin och etanol kräver ingen raketforskning, kan enkelt bygga om de flesta moderna bensinbilar till att lira med E85.
http://www.etanol.nu/
E85 är enligt min uppfattning inget "framtidsbränsle" och gas inte tillräckligt ännu.
Då en modern ex. Volvo drive modell är miljövänligare än en ex. prius så är det fortfarande det enklaste och en så länge hållbaraste alternativet.
Tror en hybrid med en snål diesel som går på ett exakt varvtal med endast en generator kopplad till att driva bilen, dvs. ingen direkt drivning på hjulen är hyggligt solid lösning idag.
#16 Re: Saab 9-3 SportCombi TriFuel: Tre i en
Markus Postat: 2010-06-02 08:24
Vissa vill nog att alla ska haja till när man kommer, det syns att man har en ny bil. Alltså ska man dels ha speciellt utseende varje år, dels ska bilen inte ha fått för stor massmedial uppmärksamhet.
Det gör att om en bil får väldigt stor massmedial uppmärksamhet får man inte frågan "Vad är det där för bil du har?" och då är bilen gammal.
I det ljuset är också 9-3 gammal.
Ett något vettigare sätt att se på saken är att bilen bör ha något som får tjänstebilsförarna att känna skillnad, och de leasar ju på 36 månader, så då är det förnyelse vart tredje år som gäller.
Dessutom: Eftersom tyskarna i grunden har så konservativ design (fast nya E-klass är lätt att känna igen) så är Saabarna ändå de som har mest dynamisk formgivning.
Dessutom. Den viktigaste signalen när man kör Saab är: Jag är inte som alla andra, jag går min egen väg, deal with it.
#17 Re: Saab 9-3 SportCombi TriFuel: Tre i en
Gustav Postat: 2010-06-02 09:03
Markus: "Den viktigaste signalen när man kör Saab är: Jag är inte som alla andra, jag går min egen väg, deal with it."
Håller kanske inte riktigt med där. Snarare... "Jag valde inte Volvo V70. Men jag är ändå ganska fantasilös och milt färglös som safar (liksom så många sndra) med en så pass tråkig och beige bil som 9-3."
Nej! Köp bil med hjärtat! Det är mitt tips till alla som frågar vilken bil man ska köpa. Och hade folk gjort det tror jag Saab hade haft det ännu kärvare än de har det nu.
#18 Re: Saab 9-3 SportCombi TriFuel: Tre i en
Aero Postat: 2010-06-02 10:59
Gustav, menar du att folk som köper Saab har använt sin hjärna? Vad är det i så fall för fel på Saab? Personligen tror jag generellt att Saabköparen går efter sitt hjärta mer än många andra och det är inget fel i det.
#19 Re: Saab 9-3 SportCombi TriFuel: Tre i en
lelle Postat: 2010-06-02 11:46
som Saab kan anses vara safe och lite mainstream.
I resten av världen är den rejält udda och egen.
Det är det Saab msåte bygga vidare på, inte att bli en utslätad "just another premium car"
BMW och Audi är betydligt mera mainstream utnaför Sverige, kankse här också?, Var enda business wannabe vill ju ha en sådan.
#20 Re: Saab 9-3 SportCombi TriFuel: Tre i en
Joakim Nordberg Postat: 2010-06-03 09:01
Jag håller med. I Sverige är Saab vanlig och anses inte var aen nischbil och väldigt mainstream. Men utanför som i England, Schweiz, Frankrike, Tyskland, Italien, Usa, Hongkong, Kina, Japan m.m. är det en udda nischbil och ett väldigt medvetet val. Alltifrån Citychic till funktionell GT-vagn.
Sedan finns inte Saab i betingförorterna utanför Paris eller Los Angeles utan snarare hos människor med betydlig bättre ställt och det bidrar ju med imagen också.
Jo jag kör också Saab nu. En röd Saab 9-3 Aero XWD SportCombi på 280hk/400nm. Fantastisk mycket bil för pengarna när man köper den begagnad. Undrar vad jag hade fått betala för motsvarande prestanda och årsmodell och utrustning om jag köpt Audi, BMW, Volvo, Mercedes osv.
#21 Re: Saab 9-3 SportCombi TriFuel: Tre i en
Per Karlsson Postat: 2010-06-04 21:49
En mycket välkommen bil! Det behövs fler gasbilar och att det kommer en från Saab är ju inte helt fel.
#22 Re: Saab 9-3 SportCombi TriFuel: Tre i en
Thomas Postat: 2010-06-05 09:59
Det är samma team på 400 som röstar positivt för Saab. Dom har lite att göra i Trollhättan.
#23 Re: Saab 9-3 SportCombi TriFuel: Tre i en
Hans H Postat: 2010-06-06 11:42
Det där var en dum, korkad, arrogant och obildad kommentar.
Ta på dig din aluminiumhatt och håll tyst.
#24 Re: Saab 9-3 SportCombi TriFuel: Tre i en
Per Karlsson Postat: 2010-08-25 21:03
Någon som vet när denna bil kommer att börja säljas? En gasbil från Saab vore mycket trevligt!