Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5

För att återskapa förtroendet för Saab har handlarorganisationen gått in och garanterar restvärdet för tjänstebilar. Företaget Ynnor AB har räknat på vad det innebär för Saab 9-5 och jämfört med Volvo S80, BMW 5-serie och Audi A6.

Bild 372276

Den finns nog en hel del företag som kan tänka sig nya 9-5 som ett alternativ bland förmånsbilarna, men för att få kalkylen att stämma måste man ha ett bra restvärde. Något som Saabhandlarna nu garanterar.


När Saab i förra veckan presenterade nya 9-5 för svenska journalister "översvämmades" media av de första provkörningsrapporterna. Mestadels positiva ordalag och även våra testförare gjorde tummen upp - läs provkörningen på denna länk - även om det fanns några skönhetsfläckar också.

Bild 372277

Ronny Svensson på Ynnor AB har räknat på kostnaderna för nya Saab 9-5 och utgått från ett garanterat restvärde.

Parallellt med presentationen av nya 9-5 presenterade Saabhandlarna en viktig pusselbit i lanseringen, något som kan vara helt avgörande för att lyckas inom tjänstebilssektorn: garanterat restvärde. Budskapet drunknade nästan i all övrig information men för de som sitter och räknar på totalkostnaden för en tjänstebil är restvärdet helt avgörande och för ett "skakigt" varumärke som Saab gäller det att undanröja alla tveksamheter.

Ynnor AB har publicerat en serie böcker och publikationer med inriktning mot tjänstebilssektorn och producerar även tjänster för fordonssektorn. VD Ronny Svensson har tittat på Saabhandlarnas restvärdesgaranti och välkomnar beslutet:
"Detta är något jag efterlyst flera gånger," säger Ronny Svensson, "med tanke på hur viktigt restvärdet är för hela totalkostnaden. Det är förståeligt att det kommer att ta tid att bygga upp förtroendet för märket. Beskedet från Saabhandlarna är helt rätt väg att gå."

Ynnor Total Cost Owndership har räknat på kostnaderna för två av modellerna av Saab 9-5 - 2,0 TiD4 Vector samt 2,0T Vector - och jämfört med BMW 523i, Volvo S80 D3 samt Audi A6 2,0 TDI. Resultatet, enligt Ynnors beräkningar, ser ni i rutan nedan.

Nu blev jag ännu mer sugen på att skaffa en 9-5 som tjänstebil!
397
82

Skriv kommentar

Det finns 73 kommentarer

Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    Pelle Postat: 2010-06-07 07:53

    ...välja en klunsig Saab om man får en härlig BMW 523 för samma pengar?

  • #2 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    Markus Postat: 2010-06-07 08:21

    Varför lät inte ni på AMS låta Ynnor AB få reda på AMS-priserna?

    Audi A6 förefaller billigare men törs lova att den inte är det eftersom Audi är så snåla med utrustning. Räkna upp Audipriserna minst 20 000 spänn vilket ju blir några kronor.

    @Pelle: Varför Saab istället för BMW? Enkelt. Bägge är lika roliga på sommaren (okej, BMWn kanske ännu roligare) men BMW på vintern, blir det så skoj??

    Och pratar vi klumpiga bilar när det gäller känslan bakom ratten ska nog Audiägaren vara ganska tyst. Om man inte kör som en biltjuv förstås.

    Sedan finns ytterligare ett argument: Om du kör Saab kör du något speciellt, något eget som sticker ut. Det gör du inte på samma sätt om du kör BMW.

    Det viktiga i denna artikel är dock inte vars och ens bilval, vilket givetvis varierar med tycke och smak, utan att Saabs gungiga andrahandsvärde minskade deras chanser på tjänstebilsmarknaden radikalt. Nu är det problemet åtminstone reducerat.

    PÄR BRANDT: Uppgifterna kommer från Ynnor, med deras beräkningsgrund. Vi är inte inblandade i denna beräkning.

  • #3 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    Lee Postat: 2010-06-07 08:29

    Köra Saab för att köra något eget som sticker ut? Är du helt pantad?
    Du sticker ut i mängden om du kör en Geely också. BMW kör du för att få kvalitet.

    Saabs nya 9-5:a är en bil med teknik från stenåldern och helt värdelös på vägen. Sedan är det kul att handlarna garanterar restvärdet - det betyder bara att vi inte bara slipper Saab inom något år. Alla handlarna går i konken också.

  • #4 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    Ken H Postat: 2010-06-07 08:41

    Pelle, for samme penger som en basis 523i (204hk) får man en Vector utrustet 9-5 Turbo4 (220 hk) XWD.
    Bruk gjerne alle argumenter for å velge BMW, men vennligst ikke bruk pris... ;-)

  • #5 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    undrande Postat: 2010-06-07 08:42

    Det är rimligt att i detta läge ta till en sådan åtgärd även om det inte känns helt stabilt med garanterade restvärden. Provsatt 9-5an på salongen i Geneve och jag gillade den - inte vackrast kanske, men den sticker ut. BMW post-Bangle har fegat ur och Audi överlastar bilarna med kurvor, då är det kul med lite egensinne.

    Till Lee - Vilken redaktion jobbar du på eftersom du uppenbarligen fått möjligheten att köra nya 9-5an? Eller är du bara en sådan som kompenserar kunskapsbrist med att vara oförskämd i största allmänhet?

  • #6 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    Argus Postat: 2010-06-07 08:48

    Så kommer det stå pinsamt överprissatta beggade 9-5:or runt om i bilhallarna om nått år om inte Saab gått under dessförinnan..

    Ett andrahandsvärde är ju effekten av marknadens faktiska efterfrågan. Det syns klockrent på gamla Jaguarer, eftersom marknaden är hart när obefintlig (dvs få köpare) blir värderingen pinsamt låg. Finns det ingen köpare finns det inget pris brukar det heta.

    Så.. Vem tar smällen? Ska handlarna sänka bilarna och ta mellanskillanden? Eller ska handlarna försöka mångla ut bilarna till ett förmodat överpris till icke ont anande privatpersoner om 2-3 år?

    Nää sånt här konstgjort artificiellt manipulerande av prisbilderna har jag inget till övers för. Det är inte sunt för marknaden.

    Vore det inte bättre då med en 9-5:a som är mer vettigt prissatt (dvs inte "Audi-pris" utan mer "Skoda-pris")?

  • #7 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    Autobahnloket Postat: 2010-06-07 08:58

    Det intressanta med upplägget är att återförsäljarna garanterar värdet solidariskt med varandra.

    Tror detta är ett mycket klokt och seriöst grepp av Saab. Detta krävs för att få tillbaka förtroendet och jag tror de kan lyckas. Tusan, i mitt område hemma står en BMW på var och varannan garageuppfart. Man börjar bli lite sugen på en 9-5, om inte annat för att sticka ut! ;-)

    Till sist: "Lee" dina kommentarer är så urbota dumma men det var väl meningen antar jag?! Att nya 9-5 skulle vara värdelös att köra, tja, läser man de första rapporterna verkar din gissning vara - helt galen!

    Önskar Saab all lycka. Det är ni värda. Nu får vi hoppas att ni har ork och rätt folk bakom spakarna för att lyfta försäljningen!

  • #8 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    Rikard Postat: 2010-06-07 09:03

    på Sveavägen i Stockholm som körde med samma metod för att kränga Sierror och Scorpior. Slutade som väntat med KK, fanns ju helt enkelt ingen begagnadmarknad för alla bilar de löste in till fast restvärde.

    En MYCKET farlig väg som man ger sig in på....

  • #9 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    Argus Postat: 2010-06-07 09:14

    När jag läser Autobahnlokets "Det intressanta med upplägget är att återförsäljarna garanterar värdet solidariskt med varandra." så slår det mig att detta är ju i princip kartellbildning.

    Klämmer till med Wikipedias definition: "En kartell är en formell överenskommelse mellan företag med avsikt att sätta den marknadsmässiga konkurrensen ur spel. Medlemmarna i kartellen godkänner att koordinera sina priser och sin produktion med varandra. De flesta konkurrenslagar förbjuder karteller."

  • #10 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    Mattias L F Postat: 2010-06-07 09:33

    Argus! Jag tror att du glömmer att avtalet gäller vad handlarna skall köpa in begagnade bilar för, inte vad de skall sälja till för pris(även om försäljningspriset självklart kommer påverkas av avtalet). Därmed tror jag inte att kartell är tillämpligt i detta fall.

  • #11 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    Autobahnloket Postat: 2010-06-07 09:59

    Bäste Argus och ni andra:

    börja med att läsa det finstilta - det garanterade återköpsvärdet är en option som inte nödvändigtvis måste utnyttjas av säljaren (ägaren till bilen).

    Saabs upplägg är solidariskt för samtliga återförsäljare - precis för att undvika "Ford-problemet" du nämner.

    Dessutom håller man i mina ögon en nivå som känns ganska rimlig jämfört med konkurrenterna. En fullmatad A6 är heller inte värd guld efter 3 år direkt....

    Kartell är helt felaktigt, då restvärdesåtagandet ej är tvingande för ägaren.

  • #12 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    Billy Elliot Postat: 2010-06-07 10:05

    Till och från under årtionden har mängder av bilåterförsäljare använt garanterat restvärde som försäljningsargument. Det är alltså ingen nyhet.Men jag tror det är rätt av Saab i nuläget. Kalla det kampanj eller vad du vill.

  • #13 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    os Postat: 2010-06-07 10:16

    Det är ju ingen revolution med ett garanterat restvärde. Däremot är frågan på vilken nivå rent procentuellt det värdet ligger på och vem som står som garant efter 36 månader?? Det som man ofta blir ÄNNU hårdare på som handlare i dessa fall är ju övrigt slitage och service mm. Däck ska minst ha 3-4 millimeter, service får inte ligga närmare än 500 mil, småskador och repor är ju något leasetagaren får räkna med att betala. Som man med ett "normalt" restvärde kanske hade sett mellan fingrarna med...
    Någon kartell kan jag absolut inte se utan det är väl upp till varje märke, leasingbolag eller företag att göra ett till synes fördelaktigt avtal med kunden som SAAB har gjort här.

  • #14 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    Niotre Postat: 2010-06-07 10:16

    Det var vad som behövdes, SAAB. Att få kritik för att garantera ett restvärde - det är väl inte så dumt med denna åtgärd? Att kalla detta för kartellbildning är väl lite konstigt. De är klart att de kommer att vara konkurrens mellan de olika SAABhandlarna.
    Nyligen kom det en statistik på de mest köpta begagnade bilarna. V 70 var i topp följd av 9-5 och 9-3. I de allra flesta motortidningar så är ex.vis "gamla" 9-5 den bil som tidningarna rankar som en av de bästa begagnade bilarna.
    Ja, jag vet, SAABs andrahandsvärde är svajigt för tillfället, men det anses att man får mest bil för pengarna.

  • #15 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    svempa Postat: 2010-06-07 10:25

    Jag tycker att det är bra. Det visar att man tro på saab och Saab´s framtid. En kort kommentar till
    @Lee ´s inlägg: Jag har förmånen pga mitt jobb att köra bilen redan under utvecklingstiden. Vi var inblandat från tidigt utvecklingsbil till serie check. Bilen är suverän på vägen. Jag vet inte varifrån du har fatt din uppfattning. Helt kass din kommentar. Jag tycker att AMS skulle göra både och: inloggning med password mm, men även en "gästfunktion", men gärna litet mer krånglig så att man drar sig för att skriva en kort kommentar med bara dumheter

  • #16 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    Svante Postat: 2010-06-07 10:30

    Att SAABs andrahandsvärde skulle vara svajigt för tillfället låter som en rejäl underdrift. Tycker att "svajet" började med motorrasen, sedan har det bara blivit värre..

  • #17 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    Magnus Postat: 2010-06-07 11:56

    Jag köpte en 9-3 SC när den kom sommaren -05 (årsmodell-06). Bilen är en 1.8t Linear Sport med Xenon, parkeringsradar, regnsensor och metallic som övriga tillval. Bilen kostade 230 000 kr. I dag har den gått 77 00 mil utan en enda reparation. Värdet är väl ca. 115 000. Dvs 50% i restvärde efter nästan 5 år. Tror inte det är sämre än en Audi eller BMW.

  • #18 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    Steffe Postat: 2010-06-07 12:00

    Märkligt räknat på kostnader. BMW har också disel, (mycket snåla) varför redovisas inte detta? t ex 520d. Ifrågasätter dessutom framräknade milkostnader. Utan att ha granskat underlaget är jag övertygad om att den verkliga kostnaden för 523i är några kronor lägre. Som oftast en skev bild av verkligheten som ni publicerar. Ni borde veta bättre.

  • #19 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    Pelle Postat: 2010-06-07 12:39

    BMW på vintern? Jodå, skoj om man vill och inte det minsta otäckt. Hört talas om ESP, jämn viktfördelning och chassi som ger feedback till föraren? En av de tre faktorerna finns t o m på Saab. Kör bakhjulsdriven BMW med automat och V8, hur stadig som helst i alla väder. Saaben däremot kräver tung fyrhjulsdrift för att klara av turbovridet. En 523 är ca 200 kg lättare än en 9-5 220 hk 4WD, avsevärt snålare och har två cylindrar till – och är ett eller flera snäpp bättre på allt. Synd för Trollhättan, men så är det.

  • #20 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    classe Postat: 2010-06-07 13:02

    varför är man så desperata att ge konstgjord aning. Skall inte allt fortlöpa på egna meriter.

    Att hålla på med konstgjord andning visar bara hur otroligt osäkra man är.

    Inget bra omen.

  • #21 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    svempa Postat: 2010-06-07 13:34

    Hej Steffe, du menar att AMS visa ett snedvriden bild, bara för att du inte tro på de sifror (du skriver själv att du inte har granskat detta) Är det inte litet märkligt, att påstå att andra påstår en sak som man inte själöv har kollat? Jag påstår att de sifrorna är hellt rätt, men hade tyvärr inte tid att fördjupa mig mer i saken :-)

  • #22 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    Hans H Postat: 2010-06-07 15:07

    Du jämför fel bilar.

    Du kör själv en BMW V8 med automat. Tack vare GM:s restriktioner har Saab ingen motsvarighet till denna. Men en turbomotor har andra fördelar.

    Din BMW går utmärkt i snö tack vare en del modern elektronik och det är väl bra.
    Saab har alltid gått bra i snö och nu har de (enligt många) ett alldeles förträffligt fyrhjulsdriftsystem. Och det är väl bra.

    Men du har fel i att alla skulle rusa iväg och köpa BMW bara för att du tycker att den är bra. För även om BMW gör bra bilar, så tycker jag att de gör väldigt fula bilar nu. Några av deras bilar får man ju gå omvägar för att slippa se. :-)

    När det gått så långt att mörkgrå BMW och Audi fyller företagsparkeringarna kanske någon vill sticka av och köra Saab. Eller Volvo. Eller Peugeot.

  • #23 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    Stefan Postat: 2010-06-07 15:51

    Jadu.
    Bmw V8 automat . liknande i en saab?
    Jadu jadu .
    Saab har inte ens fått fram en sex cylindrig motor själv!Hur ska dom då lyckas med en åtta?

    Men konstgjord andning med garanterat värde det låter det. Vem pröjsar ? Maffia RYSSEN ?

    Lika bra skicka med en back Smirrnoff om man köper en saab ;)

  • #24 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    ZR1 Postat: 2010-06-07 16:21

    LOL @ Stefan! "En back Smirrnoff vodka" xD

    Argus, så sant, så sant. Saab borde självklart satsa mer på en prisbild i Skoda-segmentet än att tro att man kan konkurrera med Audi!

  • #25 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    Niotre Postat: 2010-06-07 17:13

    Va har de senaste kommentarerna att göra med restvärdet?
    Smirnof, BMW V8 etc.
    Håll er till diskussionsämnet tack!

  • #26 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    Hans H Postat: 2010-06-07 17:17

    Naturligtvis har inte Saab en V8 (om vi inte ska räkna 9-7x, som är en maskerad Chevrolet för USA-marknaden). Men eftersom GM hade restriktioner på Saab, så fick de fick inte ha starkare motorer än motsvarande Opel.
    Det är därför Insignia OPC har 325 hästar, men 9-5 "bara" 300.
    Alltså finns ingen Saab som motsvarar BMW 540.
    Men Saab bygger heller inget missfoster som 5-serie GT eller X6. :-)

    Förresten finns det en faktiskt en Saab V8 prototyp i finland. Utvecklad för 9000 men aldrig producerad:
    http://www.youtube.com/watch?v=pVidhrnLFf0

    http://www.lihikset.net/images/kuuppa/misc/rare-s
    aab/Saab-V8-motor.jpg


    Kul idé.

  • #27 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    iBamse Postat: 2010-06-07 18:34

    Spelar ingen roll om de garanterar restvärdet. Båda modellerna är minst 10000 SEK för dyra. De flesta har ett pristak på 7,5 basbelopp när de väljer tjänstebil. Då får man ingen ny Saab 95.

  • #28 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    Fredrik Postat: 2010-06-07 19:15

    Smirnoff vodka är amerikansk...

    Tror knappast att någon BMW 5-serie kommer säljas för 357000 kr. Den bilen saknar ju klimatanläggning och fällbart baksäte. Troligtvis är det riktiga priset runt 380000.

  • #29 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    Fredrik Postat: 2010-06-07 19:17

    Angående 7,5 basbelopp gäller det ju samtliga på listan. När 1,6T kommer hamnar den precis under.

  • #30 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    Mr Colt Postat: 2010-06-07 20:03

    A6 ligger under och S80 är svindlande nära 7,5bb.

  • #31 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    TompaK Postat: 2010-06-07 20:18

    Det många inte tänker på när de köper en bil är värdeminskningen. Det är det absolut största utgiftsposten på en ny bil, men den visar sig inte förrän det är dags att byta. Ett exempel, min kollega och jag bytte bil samtidigt efter 24 månader, vi gav båda 325 kkr för våra bilar, jag en Audi Avant 2.0 TDI Quattro, han en Alfa Romeo GT. Båda bilarna hade gått 9,000 mil +/- 500 mil. han fick 125 kkr i inbyte på en BMW, jag fick 175 kkr. Alltså sjönk hans bil 2,083 kr MER i månaden än min bil...Med detta vill jag säga att det kan löna sig att köpa en dyrare bil (typ Merca) och ändå bli billigare i längden...

  • #32 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    Chridde Postat: 2010-06-07 21:20

    Har nu en 9-3 Areo TTid ligger i dag med allt utom värdeminskningen på Totalkostnad tillbehör, Tvätt, Skatt, Diesel, service, rep & däck 9,87k/mil efter 9035mil
    Min 9-3 Tid kostade totalt med värdeminskning & allt 20,48:-/mil efter 20717mil
    detta är fakta inga gissningar

  • #33 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    Fredrik Postat: 2010-06-07 22:02

    Audi A6 kommer i ny version till hösten. Vi borde bli överraskade om den blir billigare än 5-serien...

  • #34 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    Fredrik Postat: 2010-06-07 22:04

    Det man pratar om är milkostnad som leasingbil. Att gamla bilar är billigare är väl ingen nyhet.

  • #35 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    Henrik Postat: 2010-06-07 22:24

    Som alrdig köper nya bilar. 7,5 basbelopp är 318.000 i år och naturligtvis lägger alla tillverkare som är intresserade av att kränga tjänstebilar åtminstone sina instegsmodeller däromkring. De flesta stora företag har ca 10% rabatt vilket gör att du även får in en del utrustning i den summan. När bilen är färdigutrustad med rimlig utrustning går det inte att jämföra ex V70 och 9-5 med de jämnstora tyskarna utan istället med ex BMW 3-serie och Audis A4. Alla som har tagit in offerter på dessa bilar vet detta, dock är nya 9-5an 20.000 dyrare än den gamla var, men den skillnaden är mindre i verkligheten eftersom nuvarande instegsmodell har 220 hk mot tidigare 180 (biopower) vilket gjorde att man ändå fick lägga nästan detta för att få 2,3t.

    Ang Skoda så konkurerar de med Dacia:
    http://www.automotorsport.se/news/20941/skoda-gör
    -en-dacia-logan/

  • #36 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    Chridde Postat: 2010-06-07 22:57

    Ja du tycker du min gammle saab från 2006 till mars 2009 är gammal så OK alla mina bilar har varit Leisingbilar fick min "Gammle" saab April 2009 som gått 9000mil nu 0,54/mil ganska bra med tanke på den har BSR steg1 213HK 450NM

  • #37 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    iBamse Postat: 2010-06-08 00:28

    När det förmånsgrundande priset beräknas används bilens grundpris före eventuella rabatter + tillbehörens pris efter rabatter. Det gör att om grundpriset är över 7,5 basbelopp så kan ingen rabatt i världen rädda dig.

    Sen finns det undantag - miljöbilar har oftast ett lägre förmånsgrundande pris än det verkliga listpriset (se RSV), och om den som attesterar din bil är lite pragmatisk kan det innebära att du kan gå på det lägsta av de två. Vilket i detta fall inte spelar någon roll eftersom det inte finns en miljömotor som alternativ.

  • #38 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    iBamse Postat: 2010-06-08 00:32

    Med turbomotorer är det inte sällan så att högre effekt och vridmoment ur samma grundmotor ger lägre bränsleåtgång. Under alla år med "gamla" 9-5 var till exempel Aero-modellen den snålaste av modellerna med 2,3-litersturbon.

  • #39 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    Anders Holm Postat: 2010-06-08 11:07

    Med sina 129gram och 0,49 blandad förbrukning så hade den sopat banan med det här gänget.
    Dessutom tvärtemot vad Fredrik skrivit så är klimatautomatik standard, det är en utökad som kostar extra.

  • #40 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    Henrik Postat: 2010-06-08 12:40

    tack du jag vet hur detta fungerar, de flesta anställda tjänstemän har ett inköpstak på 7,5 bb, vad sen förmånsvärdet blir får de ju skatta själva.
    F.ö har jag gjort samma betraktelse ang. turbo-bilar, ju högre effekt, desto mindre förbrukning. Samma gäller oftast vid vidare chippning!

  • #41 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    CZ Postat: 2010-06-08 15:14

    Konkurrenterna är konstruerade för sin storlek medan Saab är en förstorad mellanklassare.

    Vad det btyder i praktiken får vi se längre fram-

  • #42 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    Tveksam Postat: 2010-06-08 19:23

    Exakt hur menar du? Vet du överhuvudtaget vad du pratar om?!

  • #43 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    Per Postat: 2010-06-08 22:00

    Hur väljer man ut bilmodell och pris? Ser att dom tagit en std A6 och en Vector utrustad Saab. Kan AMS ge lite klarhet i detta. Är dom jämbördiga rakt över och då inte bara Saab och Audi?

  • #44 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    Henrik Postat: 2010-06-08 23:52

    Visst är det så, både Audin och BMWn är soprena på utrustning och fattigt utrustade redan mot en Saab Linear, men Ynnor smackar ändå till med en Vector!
    De kanske har lärt sig av DI hur man jämför Saabar med konkurenterna.

  • #45 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    Roger A Postat: 2010-06-09 10:49

    Hur kan man jämföra en Saab med en BMW eller Audi???
    Kolla spaltmått & material så förstår ni vad jag menar... Tyskarnas kvalitet är överlägsen och där har tyvärr inte Saab mycket att hämta.

    Innan ni gnäller på mig så titta, kör och jämför!

  • #46 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    Ekonomen Postat: 2010-06-09 12:43

    Hur kan man "garantera" restvärdena?
    Bilar är en usel investering från början till slut. Sk. dyra premiumbilar är ännu sämre, med större prisras.

    Stora, törstiga, gammalmodiga sedaner slår rekord i prisras. Det här är en bil som förmodligen kommer få en gammal Omega eller Scorpio att framstå som lätsåld i andra hand!

    Hur kan man "garantera värdet" på en sådan produkt. Det blir en redig baksmälla det där, det ser man ju ganska tydligt redan nu....

  • #47 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    Hans H Postat: 2010-06-09 12:45

    Alltså: Om man är intresserad av spaltmått och material så kör man BMW eller Audi?

    Men om man är intresserad av något annat då?
    Säkerhet?
    Körglädje?
    Utrymmen?
    En annan slags bil än de som är intresserade av spaltmått?

    Det är inte säkert att man väljer Saab för det. Men ALLA håller inte BMW och Audi för att vara toppen, bara för att de ligger bra till i spaltmått.
    Det finns faktiskt många flera skäl att äga/köra en bil.

    Man jämför med BMW och Audi för att de är vanliga tjänstebilar. Liksom Saab och Volvo.

  • #48 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    Ahmed Postat: 2010-06-09 12:50

    Nu kommer konkurrenterna ut med sina elbilar.

    Vad kommer Saab ut med?
    En förklädd Buick Lacrosse med bensinrova och saftig prislapp.
    Succén lär utebli...

    Och denna skapelse är det enda man hänger upp framtiden på .
    När kommer det moderna bilarna som folk vill köpa från Saab?

    Stora föråldrade jänkarskepp kan väl GM hålla på med...det funkar inte att sälja idag.

  • #49 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    Haze Postat: 2010-06-09 13:10

    Ja hur kan man våga jämföra Audi och BMW med något annat märke? Det var din första dumma kommentar. Din andra är när du pratar om Saaben som jag garanterar att du aldrig suttit och än mindre kört. Att diskutera på den nivån är egentligen ovärdigt. Du är dock inte den enda personen här som uttalar sig om en bil dom aldrig suttit i. Jag personligen kan uttala mig om bilars utseende men aldrig övriga kvaliteter förrän jag kört dom.

  • #50 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    Haze Postat: 2010-06-09 13:16

    Tja Ahmed när hade du sjävl tänkt hoppa på och köpa en ny elbil? Har du många i bekanskapskretsen som hållt inne med bilköpen i väntan på en elbil? Inte? Märkligt. Om du varit någorlunda uppdaterad så hade du vetat att Saab också är med i ett elbilsprojekt som tyvärr blev försenat för att GM stängde fabriken under ett par månader. När Saab bygger en bil som är 10 cm längre än en Audi då blir det ett jäkla liv. Sätt en dragkrok på Audin så är det jämt upp. Den här storleken skrämmer inte för andra bilmärken och på andra marknader så jag förstår inte varför den skulle göra det för Saab.

  • #51 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    Ahmed Postat: 2010-06-09 13:36

    Nu ska vi inte jämföra med Audi, när vi pratar om Saab. Audi lirar väl i en annan division när vi pratar om bilar, det måste vi väl ändå vara överens om?

    Tror inte det är många som väljer mellan en ny A6 och en Saab??
    Det är nog bara här i Sverigen som sådana naiva jämförelser görs.

    Däremot Skoda, Peugeot, Citroen, Ford och Opelköparna kanske sneglar åt Saabhållet?

    Men jag kan förstå ditt resonemang om du hade sagt Skoda Superb.
    Men Skodan kommer sälja på sitt pris.
    Vad kommer Saaben sälja på?

  • #52 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    Hans H Postat: 2010-06-09 14:20

    Jag tror du har fel om Audi och Saab. De har ganska lika bakgrund och rätt lika inställning till bilbyggeri (bortsett från de heliga spaltmåtten).

    Många Saabkunder gick till Audi när Saab stängde i vintras och nu gäller det att plocka tillbaka dessa.
    Men poängen är att det alltså faktiskt går att jämföra Audi och Saab. Liksom det går att jämföra Audi och Bentley. Det. Är. Inte. Konstigt.

    Audi är inte Gud på Jorden.

  • #53 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    Haze Postat: 2010-06-09 16:10

    Man får naturligtvis ha vilka preferenser man vill. Hur var och en prioriterar dessa är väldigt individuellt. Problemet är att du fortfarande pratar om en bil som du varken suttit i eller provkört. Återkom när du gjort detta. Därmed inte sagt att du tycker att Saaben är bättre. Det är ungefär som jag skulle använda min gamla Audi 80 från -83 som måttstock resten av livet. I den fanns inget som var det minsta premium det kan jag lova dig.

    Åkte nyligen i en ny A6:a med sport line, 6:a, bla. bla. Om man tycker silvrig plast är snyggare en svart så är det ju en personlig smak. Att den silvriga plasten dessutom passade dåligt kändes inte premium och absolut inte med den 80-tals inspirerade infoskärmen som visar info lowbudget rött. Tycker jag att Audi är en dålig bil? Absolut inte men jag går inte igång på den speciellt mycket bara och kassaskåpskänslan kan jag inte se rakt igenom bilen heller. Snälla jämför inte Skoda med Saaben. Skoda är en bra bil och prisvärd men du får titta på detaljer som ljudisolering i hjulhus, motorhuv etc. Dom har sparat bara att du kanske inte märker det vi första anblick.

  • #54 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    Niklas Postat: 2010-06-09 17:13

    Du får INGEN BMW 523i för dom pengarna... En 523i med normal utrustning går på ca 450.000. Nej jag har aldrig haft en saab och kommer aldrig köpa en... Men hatar fan idioter på alla jävla bilforum som pratar strunt.

  • #55 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    CZ Postat: 2010-06-09 19:41

    bygger på GM:s nya mellanklassplatta som nog från början är tänkt att anpassas till olika storlekar vilket märks på formen på 9fem.

  • #56 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    Henrik Postat: 2010-06-09 21:05

    Du kan läsa på wikipedia om plattformar i allmänhet och Epsilon II i synnerhet om du är intresserad.

  • #57 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    CZ Postat: 2010-06-09 22:51

    och???

  • #58 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    Tveksam Postat: 2010-06-10 08:42

    Precis, då är vi överens! 9-5 är en mellanklassare och det är just det som Epsilon II är utvecklad för. Precis som andra bilar som bygger på den plattan... Opel verkar utveckla en variant av den plattformen för att passa "stora" bilar. Men då snackar vi bilar liknande 7-serien.

  • #59 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    Tveksam Postat: 2010-06-10 08:47

    På vilket sätt trodde du dig kunna se att "bottenplattan" var "för liten"?

  • #60 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    CZ Postat: 2010-06-10 10:32

    man skall vänta med kommentarer efter man sett den flera ggr i verkligheten på gatan innan man uttalar sig men jag tycker man skönja det i formen att den är utsträckt.

  • #61 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    Fredrik Postat: 2010-06-10 10:36

    Det är så tröttsamt att gång på gång läsa insändare från människor som inte vet vad som menas med "plattform" i bilsammanhang. Det är inte bilens golv eller "platta" utan man refererar till det engelska ordet platform och det betyder fritt översatt produktfamilj. Man utvecklar således komponenter som ska användas tillsammans. Naturligtvis finns det begränsningar för hur stor/liten bil man kan skruva ihop av t.ex. chassi komponenterna ur EpsilonII familjen men det är inte så snävt som man kan tro. Iallafall inte på bilens längd.

  • #62 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    Hans H Postat: 2010-06-10 11:05

    Fredrik har rätt.
    Dagens bilar har dessutom större överhäng fram och högre motorhuv för att klara de nya krock-kraven.
    Oavsett "plattform".

    Många har noterat att ratten i Insignia och 9-5 (och Buick) är lika utan att koppla ihop det med "plattformen".

  • #63 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    CZ Postat: 2010-06-10 11:15

    klart, har man samma "platta" kan man tala om samma produktfamilj!

    Platta är stommen i bilen sen kan man leka lite med inredning kaross och annat!

  • #64 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    hedgehog Postat: 2010-06-10 13:15

    Tack för att du skrev det som jag tänkte skriva. Alltför många tror att bottenplattan är samma sak som underredet... :-)

    Överhängen relaterar till hur man vill ha viktsfördelningen på bilen. En framhjulsdriven bil har klassiskt sett mer tryck på framhjulen än bakhjulen eftersom det på dessa är svårt att placera framaxeln framför motorn. Vad man däremot kan göra för att flytta vikt bakåt är att flytta fram bakaxeln, vilket också flyttar över vikt på bakaxeln och därmed skjuter viktsfördelningen mot 50/50. Jag låter det vara osagt om det är anledningen till överhänget bak, men det är uppenbarligen inte speciellt svårt att motivera det...

  • #65 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    CZ Postat: 2010-06-10 13:24

    Framhjulsdrivna bilar har ej 50/50 fördelning inte ens bakhjulsdrivna har det när det kommer till vanliga familjebilar!

    Dessutom vill de flesta ha en viss understyrning i grunden.

  • #66 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    hedgehog Postat: 2010-06-10 14:33

    Meeeen, kom igen nu CZ. Hur ska du klara dig till dagis med en bil som har 52/48 viktsfördelning? Det kommer garanterat att gå rakt fram när du kämpar för att ta sista kurvan in på parkeringen... ;-)

  • #67 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    Stefan Postat: 2010-06-10 18:43

    Smirnoff är ryskt märke
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Smirnoff_Vodka
    Dock är det brittiskt ägande numera.

    :)

  • #68 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    CZ Postat: 2010-06-10 19:42

    det får du aldrig veta då du ej kommer ur barnstolen!

  • #69 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    hedgehog Postat: 2010-06-10 21:13

    Precis, verkligen jättesmart kommentar, fortsätt så...

  • #70 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    Fredrik Postat: 2010-06-10 21:23

    Nej, plattan är inte "stommen" i bilen utan de komponenter som har hög utvecklingskostnad/tid. VW var föregångare i detta arbetssätt och Epsilon II är GMs första riktiga världsplattform. Tillverkare (som t.ex. Saab) kan koncentrera alla resurser på att utveckla komponenter som kunden ser och upplever och slippa gör t.ex. bränsletankar och spolarmunstycken.

  • #71 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    CZ Postat: 2010-06-10 22:17

    Bottenplattan har hög utvecklingskostnad. Det mesta andra köps in av underleverantörer som också sköter utvecklingen. Det är inte mycket man behöver göra idag som "biltillverkare".

  • #72 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    Fredrik Postat: 2010-06-11 10:47

    Det finns ingen komponent som heter bottenplattan.
    Definiera gärna vad du menar.
    Underleverantörernas utveckling finansieras av biltillverkarna.
    Innan du yrar iväg för mycket vill jag berätta att jag arbetar med teknisk utveckling hos en multinationell koncern inom bilindustrin.

  • #73 Re: Saabs handlare garanterar restvärdet på 9-5
    Henrik Postat: 2010-06-11 20:09

    Är det fackspråk för "schack matt"?

    ;-)

Möjligheten att kommentera är avstängt. Artikeln är äldre än 30 dagar.

Månadens fråga

  • Om du var tvungen att välja - vilket märke skulle du ta?
Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    Auto motor & sport nyhetsbrev
Egmont logo
© Egmont Tidskrifter