Opel Astra Sports Tourer: Storlastaren
Nu får vi se de officiella bilderna på Astra Sports Tourer, Opels nya storlastare i kompaktklassen. Upp till 1.550 liter ryms i det 1.835 mm långa lastutrymmet och sex motoralternativ erbjuds när modellen rullar ut till handlarna i november.
Är det här modellen som äntligen ska få det att lossna för Opel i Sverige? Konsumenterna avgör och sannolikt blir det ett lågt och därmed attraktivt pristillägg på Sports Tourer jämfört med vanliga Astra. KLICKA FÖR STÖRRE
På Paris-salongen i september ska vi för första gången få klämma och känna på nya Opel Astra Sports Tourer. Till dess får vi nöja oss med ett gäng bilder och några basfakta om den modell som Opel hoppas blir en storsäljare i den europeiska kompaktklassen.
Ett spörsmål som tål att diskuteras är om Astra kombin ska benämnas som "kompaktklass" när nu axelavståndet vuxit till 269 centimeter och totallängden är uppe i 462 centimeter. Det är snarare "mellanklass" och precis som sin företrädare Astra Caravan är nya Sports Tourer en storlastare med 500 liter bagageutrymme bakom baksätet och hela 1.550 liter när man fäller ner baksätet. Då öppnas ett lastutrymme som är hela 1.835 millimeter långt (+ 28 mm, jämfört med Astra Caravan) och det kan fördelas till tre personer via baksätet som är delbart 60/40. Baksätet kan fällas med en knapptryckning från bakluckan.
Lastutrymmet blir stort med 500/1.550 liters volym, dock inte märkvärdigt mycket större än kombikonkurrenterna i klassen. Med förlängd hjulbas växer Astra Sports Tourer till 462 centimeter i längd. KLICKA FÖR STÖRRE
Försäljningen startar i oktober och första leveranserna från Ellesmere-fabriken i Storbritannien - den enda GM-fabrik som bygger Opel/Vauxhall Astra Sports Tourer - ska börja i november. Pristillägget över vanliga Astra sägs bli måttliga 1.000 euro och de som vill planera höstens bilinköp kan utgå från dagens Astra-priserna och lägga på cirka 10.000 kronor.
Inledningsvis erbjuds tre dieslar och tre bensinmotorer. På bensinsidan blir det 100 hk 1,4, 115 hk 1,6 och så den nya turbomatade 1,4-liters turbon som nog många kommer att välja med 140 hk och ett CO2-utsläpp på 145 g/km. Turbomotorn ska även komma i ett 120 hk-utförande. 1,7-liters dieslarna ger 110 eller 125 hk, 2,0-liters dieseln ökar effekten till 160 hk och har förbrukningen 5,1 l/100 km (134 g/100 km).
Nya Astra Sports Tourer blir en utmärkt shoppingvagn, det utlovas i alla fall enligt den här bilden från Opel. Sex motoralternativ erbjuds från start i höst och fler tillkommer nästa år. KLICKA FÖR STÖRRE
Dieslarna får nästa år ett nytt alternativ i form av en 95 hk 1,3-liters Exoflex-diesel som har stopp/start-teknik och ett mycket lågt CO2-utsläpp - exakt hur lågt får vi dock inte reda på just nu. Sannolikt tillkommer också en eller två bensinare till bland motoralternativen, samt fler motorer som får stopp/start som standard.
Bland de finesser som kan väljas till kan nämnas adaptivt FlexRide-chassi, adaptiva strålkastare (AFL+), ergonomiska framstolar samt "Opel Eye" - kamerasystemet som läser trafikskyltar och kan varna om bilen är på väg över vägens mittlinje eller kantmarkering. Nästa år kommer Sports Tourer att erbjudas med den inbyggda cykelhållaren FlexFix.
Kombiversionerna står för ungefär 25 procent av Astra-försäljningen i Europa, vilket är högre än genomsnittet för kompaktklassen (17 procent). I Sverige står kombiversionen för hela 50 procent av Astras försäljning, jämfört med klassens snitt på cirka 40 procent.
Astra Sports Tourer är förstås hett efterlängtad hos Opel-handlarna i den kombitokiga Sverige. Kan det här bli modellen som äntligen får det att lossna för Opel? Fältet för kommentarer är står till förfogande för era funderingar kring varför Opel har så svårt att få riktig fart på försäljningen i Sverige.
Tyvärr erbjuds inte några inredningsbilder på nya Sports Tourer, åtminstone inte i första omgången av officiella foton. Bagageutrymmet skulle vara intressant att titta närmare på.
En högerstyrd Opel? Hm... Anledningen till att det är omväxlande höger/vänsterstyrning på bilderna är att Opel blandat sina bilder med de som riktar sig till Storbritannien, där Opel säljs under varumärket Vauxhall.
Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare
-
Volvo V40 Heico kör 24-timmars på biodiesel
-
Peugeot 301 – budgetsedan med nya siffror
-
Äntligen dags för AutoLife trackday på Mantorp!
-
Cadillac Escalade – dinosaurien lever vidare
-
Polisrazzia mot Monzabanan
-
Volvo lanserar krockkudde för fotgängare
-
Karim Habib blir BMW:s nya chefsdesigner
-
Mini John Cooper Works blir snålare
-
VIDEO: Renault ger en föraning om nya Alpine
-
Fyra modeller får beröm i Euro NCAP
-
F1-Quiz: Hur mycket kan du om Monacos GP?
-
TÄVLING: Vinn spelet DiRT Showdown
-
Saab-affären: Youngman ger upp
-
Bonusmaterial från Ken Blocks Gymkhana 4
-
Alfa och Mazda ska bygga sportbil ihop







#1 Re: Opel Astra Sports Tourer: Storlastaren
Bilbranschkonsulten Postat: 2010-06-16 08:46
För att lyckas på den Svenska marknaden krävs en helt annan uthållighet än den Opel haft hitintills då det gäller marknadsföringen.Under alla mina år med Opel så har man hattat än hit och än dit med utformningen av PR//Event och mediakommunikation=Annonser. Obegripliga tilltag med fula dockor för något år sedan tog priset i dumhet... Man har haft kampanjer hos återförsäljarna och lånat ut bilar på konstiga sätt, som bara genererat en massa arbete och kostnader, men ingen försäljning att tala om. Opel förtjänar definitivt ett bättre öde, och nu är det mycket f.d. Saabfolk i Opelledningen - om dom får bestämma lite så blir det säker bättre. Men om Russelsheim ska lägga sej i allt, så får Opel fortsätta som ett mediokert bilmärke för kunder runt 55+ och högre.
#2 Re: Opel Astra Sports Tourer: Storlastaren
Argus Postat: 2010-06-16 08:51
Fler än jag som tycker det gått inflation i bruket av ordet "sport"?
Personligen anser jag att denna kälke ser ut som en Pegga 307/407 som krockat med en Astra.
Varför kan inte biltillverkare inse att kombifolket vill ha en rymlig och praktisk bil? Ska det va sportigt köper man väl en Coupe.
#3 Re: Opel Astra Sports Tourer: Storlastaren
S Odell Postat: 2010-06-16 09:14
Opels oläsbara instrument lockar inte mig!
#4 Re: Opel Astra Sports Tourer: Storlastaren
gus Postat: 2010-06-16 10:00
En bra kommentar. Är själv helt utled på alla bilmärken som skryter om sport hittan o dittan.
#5 Re: Opel Astra Sports Tourer: Storlastaren
Fredrik Postat: 2010-06-16 10:36
Håller med första inlägget.
Marknadsföringen tycker jag ofta varit kass. Hemsidan var tills något år sedan katastrof.Sedan tycker jag ex Insignian ligger väl högt i pris för att sälja bra här i Sverige.
#6 Re: Opel Astra Sports Tourer: Storlastaren
Jesper Postat: 2010-06-16 10:52
Jag håller med Gus och Argus.
Opel Astra Sports Tourer är ett helt sanslöst lamt namn. Kan de inte bara döpa den till Tourer (eller något annat lämpligt för att visa att det är en kombi)?!
Att alla kombisar skall heta något med sport är så infernaliskt tröttsamt!
#7 Re: Opel Astra Sports Tourer: Storlastaren
Diplomat V8 Postat: 2010-06-16 11:20
kombi land. Om jag inte minns fel så var Opel den första biltillverkaren som kom med Caravan modeller i Europa. Olympia, Rekord och strax efter kom Volvo Duett.
Vad jag känner till så har många frågat hos Opelhandlarna i Sverige, när kommer kombin?
När kombin kommer så lär det bli mera fart på Astra försäljningen.
Sen det värsta som kunde hända var att man slog ihop Opel och Saab i Sverige.
Innan det hade Opel över 10% marknadsandelar i Sverige.
Direkt efter hopslagningen sjönk siffran till 7% och idag är man på ca 2-3%
För Saabfolket var Opel något som katten hade släpat
in. Nu äntligen så har Opel bliviten fristående organisation i Sverige.
Många har kvar båda märkerna under samma tak och det finns fortfarande återförsäljare som suckar och stönar om någon kommer in i hallen och frågar efter en Opel.
Märkligt när det är bilen med minst fel som säljs under deras tak. Konstigt att det inte fungerar i Sverige då Opel säljer bra i övriga Europa.
Insignia har sålts över 230.000 bilar sedan lanseringen förra året. Nya Astran lanserades strax efter nyår och man hade en beräkning på 180.000 bilar skulle säljas under året, man har sålt över 150.000 Astra redan trots saknaden av Kombi och Coupén.
Nya Meriva har nyligen haft sin lansering i Tyskland, innan lanseringen så har Opel sålt 30.000 Meriva innan bilen har haft sin premiär! Har själv sett och kört nya Merivan. Tyst och rymlig och fina köregenskaper. Kommer att bli en säljsuccé!
Opel ligger på 3.e plats som dem mest köpta i Europa.
Bilkultur som i Opel.
#8 Re: Opel Astra Sports Tourer: Storlastaren
Staffan Postat: 2010-06-16 11:35
Skoda Octavia har större bagage 540 liter o kombin 580 liter med baksätet uppfällt.
#9 Re: Opel Astra Sports Tourer: Storlastaren
Markus Postat: 2010-06-16 11:48
Dessutom måste jag ge Diplomat V8 åtminstone en poäng (det är ju inte så ofta vi har samma åsikt!).
Opel har definitivt blivit lidande av sammarbetet med Saab här i Sverige.
Opel behöver framförhållning och långsiktighet i marknadsföringen, något som saknats liksom hos den fd koncernbrodern Saab. De behöver också vettiga utrustningsalternativ. Det är inte rimligt att jag har större möjligheter att skräddarsy än Skoda för 250 000 än en Opel för över 300!
Men bortsett ifrån detta: Astra verkar vara en jättebra bil. Och jag äger hellre än Insignia/Astra än en Focus/Mondeo, bland annat efter att ha tittat hos bilprovningen (som ger tecken på att Opel är driftsäkra bilar).
#10 Re: Opel Astra Sports Tourer: Storlastaren
lakka Postat: 2010-06-16 12:00
Nya Astran kommer som vanligt att bli en storsäljare i Europa. Den tröga försäljningen i Sverige beror helt och hållet på den organisation man haft tillsammans med Saab.
Lyckligt vis är man av med Saab nu och förhoppningsvis i egna bilhallar så småningom. Såg det nya Opelcenter nere i "fjollträsk",Segeltorp/Stockholm. Så ska der se ut!!!
Nya Astran är helt klart ett alternativ när min Vectra C kombi ska bytas ut.
Design/utrymmen/egenskaper i toppklass. Bra Jobbat Opel.
#11 Re: Opel Astra Sports Tourer: Storlastaren
J Postat: 2010-06-16 12:46
Varför har de satt knappen för fällning av baksätet i bagageluckan?
Hade det inte varit bättre att ha en knapp i bagageutrymmet?
#12 Re: Opel Astra Sports Tourer: Storlastaren
Jens Postat: 2010-06-16 13:02
Snygg men lika förutsägbar som vanligt.
#13 Re: Opel Astra Sports Tourer: Storlastaren
gmo Postat: 2010-06-16 14:22
Så länge som Opel anser att de vet bättre än kunden, och vägrar koppla ur passagerarkrockkudden fram, så kommer det inte att lossna för Opel. Det handlar inte om krockkudden i sig, utan om att inte lyssna på kunden. Gör man inte det, så blir man inte speciellt framgångsrik heller!
#14 Re: Opel Astra Sports Tourer: Storlastaren
Diplomat V8 Postat: 2010-06-16 14:28
på nya Astra kan man koppla ur krockkudden.
Det gör man med nyckeln på instrumentpanelens högra sida.
Det är lika på Insignia och nya Merivan.
På Corsa är det med en knapp tryck.
Opel- Ett sätt att ha det bra.
#15 Re: Opel Astra Sports Tourer: Storlastaren
Micke Postat: 2010-06-16 16:02
Än har nya modellerna inte funnits länge nog för att se om dom är bättre än sina föregångare.
Hur insigna och nya astra är kommer vi att veta när dom är 5-6år och många har gått runt 20000mil.
Det är då man brukar känna igen en opel.
Men helt klart ser dom iallafall bättre ut än föregångarna även om det är en bra bit kvar till dom bästa.
#16 Re: Opel Astra Sports Tourer: Storlastaren
roger Postat: 2010-06-16 16:04
J: Knapparna för att fälla baksätet sitter på sidoväggarna i bagageutrymmet.
Det är även så dom menar i texten, att man kommer åt fällningen när man står vid bakluckan och inte behöver in i bilen ex.vis via baksätet för att fälla. Helt enkelt för att förenkla om man ex.vis står med något tungt i famnen och märker att det inte går in, så ska man inte behöva släppa allt för antingen klättra in i bageget och fälla eller in i baksätet. För övrigt första bilen i klassen med den komfortdetaljen.
#17 Re: Opel Astra Sports Tourer: Storlastaren
Peter B Postat: 2010-06-16 20:23
Den nya annonseringen av Astran är ju verkligen kul tycker jag. Man trycker på det som verkligen är kärnpunkten för märket. Att var "modig" att köpa Opel idag är inte att vara modig utan förnuftig och njuta av ett "premium"märke. Min dotter och jag var och hämtade en Astra 1,6T i utbyte mot den "gamla" Tigra Twin top:en för en dag sedan och körde hem 45 mil och det var verkligen lycka för oss båda.En kanon komfort + avsaknad av störande ljud och inte minst krut i motorn, den hördes nästan inte(trots 18´´hjul) och vid tomgång svårt att höra att motorn var på.
Jag tror inte att Opel menar sportbil i den bemärkelsen som flera retar sig på utan mer sportig och livstils bil.
Ja det människor missar om man inte nu upptäcker märket då får man skylla sig själv.Min dotter ratade de andra märkena som vi provkörde i klassen för Astran.Nu med 5 års nybilsgaranti ett skönt val och sätt att ha det bra.
Valet blir lätt när Vectran ska bytas, men svårt att lämna 3,2:ans V6:a..
#18 Re: Opel Astra Sports Tourer: Storlastaren
tvj Postat: 2010-06-17 08:58
Micke skriver att en opel känns igen efter 20000 mil.
I positiv eller negativ bemärkelse? Äger en Vectra -04 med visserligen "bara" 16500 mil på mätaren, men med endast en generator-rem för 248 kr på reparationskontot. Säger inte det är världsbäst men det är ändå mer än man kan säga om mina polares bilar, och då snackar vi Audi, Volvo, Saab, Passat bl.a. Överhuvudtaget skrivs det mycket skit om Opel av folk som inte har en aning.
Nästa gång jag byter bil kommer jag definitivt att titta på Opel.
#19 Re: Opel Astra Sports Tourer: Storlastaren
Micke Postat: 2010-06-17 11:09
Jag har nog lite bättre koll på opel än du tror då jag ägt flera st och spenderar rätt mycke tid på opelverkstad.
Rost,kamremsproblem,inredningskvalitet,ventiler som hänger sig för att nämna några opel syndrom.
#20 Re: Opel Astra Sports Tourer: Storlastaren
roger Postat: 2010-06-17 11:37
När ska folk inse att man kanske visst vill ha en sportigare kombi?
Bara för att bilen är praktisk behöver den väl inte vara sur att köra? Och det är ju dessutom samma bilar som sportsedanerna bara att den har en låda där bak. Ska dom ge kombivarianterna degig styrning och svampfjädring bara för att det inte ska vara roligt med kombi?
Gillar den bilen väldigt mycket till utseendet. Kvalitetsmässigt är det nog inget större fel på den heller. Vill minnas att Opel låg före sina landsmän i ADACs vem-får-bärgas-från- autobahn-oftast-undersökning.
Skulle jag ha en liten kombi själv skulle denna ligga jäkligt bra till. Är väl denna och Focus som är aktuella igentligen. Megané ser ut som en babian och sen vete fan om det finns så många fler.
#21 Re: Opel Astra Sports Tourer: Storlastaren
tvj Postat: 2010-06-17 12:11
Men Micke, vad är det som lockar dig att köpa Opel gång på gång då du har ständiga problem med dom? Ursäkta, men det låter lite märkligt.
#22 Re: Opel Astra Sports Tourer: Storlastaren
Argus Postat: 2010-06-18 09:04
Storlastare, nja.
Ok 55 liter mer än Golf, men mindre än typ Skoda Octavia kombi, den drar i sig 1620 liter last..
Sen må det vara hur många liter som helst om de är ett ojämt golv, eller en kraftigt sluttande bakruta kan även det största utrymmet visa sig vara oanvändbart. Taklinjen på denna ser ut som en Peugot 407 (men det har jag ju redan raljerat på om), som förvisso har ännu mindre bagageutrymme.
Där var Peugeot 406 Kombi med 1760 liter riktigt bra för sin tid. Eller varför inte Opel Vectra kombi som i sista versionen rymde hela 1850 liter.
Men gör man som de flesta motortidningar idag, kör pressreleaser i nyhetstorkan så blir det lyriska artiklar även om tristesser som en Opel kombi.
#23 Re: Opel Astra Sports Tourer: Storlastaren
toe Postat: 2010-06-18 11:38
Ja, eller hur "Argus". Och varför inte lägga till Volvo S60, Saab 9-5, VW Jetta, Touareg, Qashqai, BMW X3 etc. etc.
#24 Re: Opel Astra Sports Tourer: Storlastaren
Tage Postat: 2010-06-19 00:01
Micke tillhör nog den kategorin opelhatare,som aldrig varit ägare av någon opel,därav detta något märkliga resonemang, eller möjl.köpt begagnade, vanskötta exemplar.Har för egen del kört opel i 52 år utan några andra verkstadsbesök än obl.service.
#25 Re: Opel Astra Sports Tourer: Storlastaren
Niklas Postat: 2011-07-01 15:32
Eftersom denna ligger först på söksidorna kan det ännu var av intresse med en kommentar lång efteråt nu när mer är känt.
I jämförelse med VW Golf Variant och Renault Megane kombi så märks skillnaden i att Astra har en betydligt exklusivare design på alla punkter, fler tekniska finesser och fler intelligenta små detaljer, den känns som en ny och modärn bil med nya idéer.
För att ta lastutrymmet som exempel så är det aningen mindre än ex. Golf men helt späckat med finesser.
Lastrumsgardinen har dubbla funktioner, om man trycker på handtaget öppnar den sig upp mot taket som en bagagelucka vilket gör att man enkelt kommer åt allt även det som står längst in och sedan fäller man lätt ner den igen, makalöst bekvämt mot att dra gardinen fram och tillbaka.
Drar man däremot till med fingret rakt bakåt rullas den ihop och försvinner helt.
Sedan kan man lyfta upp hela gardinen som är mycket liten och placera den i facket under golvet.
Denna finess kom samtidigt i Astra och nya Mercedes E-klass därefter har Audi och BMW med nya A6 och 5-serien följt efter, men Opel var delat först och ingen annan bil i världen i Astras prisklass har denna finess liksom är fallet med en hel rad andra tekniska finesser som också de utöver hos Opel endast finns hos markandens allra dyraste bilar.
På båda sidorna i lastutrymmet finns fyra aluminiumlister en övre och en undre där en mängd olika snäpplåsfästen kan placeras för olika behov, lastnät och en hel serie specialutrustningar för lastförankring.
I jämförelse med BMW, Audi och Mercedes är dock Astra ensam om att ha lister i sidorna för snäpplås Audi och BMW har två lister i golvet som är mer störande genom att saker på golvet kan dels haka i rälsen om man drar något över golvet och dels kan små föremål ramla ner i rälsen och blockera hela funktionen, sitter listerna i sidan slipper man sådana olägenheter.
Mercedes saknar förövrigt lister helt och hållet.
Kanten mot stötfångaren är i polerat stål mot plast i de flesta konkurrenter.
Flera olika bagagerumsmattor finns att välja på inklusive en som kan fällas ut och skyddar hela stötfångaren ända ner till maken
Och ryggstöden fälls elektriskt med två knappar bakifrån luckan vid bakljusen, även det en finess endast tillhörig de dyraste bilarna. (mekaniska har funnits, den här är det allts elektriskt)
Allt fungerar så enkelt och smidigt att det nästan är trolleri.
Här blir alla konkurrenter utklassade.
VW Golf är en gammal bil med äldre teknik och färre finesser som man i gengäld utrustat med mer lyxutrustning för att kompensera och för att försöka dölja det, men det gör inte golfen till en bättre bil, dess ålder och brist på snillrikhet lyser igenom.
Renault är varken eller, ny men likväl inte speciellt bra och utan Astras finesser och framför allt känslan, Astra känns som något i nivå med mindre Mercedes medan Renault är en typisk vardagsbil.